گزارش بازارسه شنبه 9 خرداد 91
طاقت بیار سهامدار !
گزارش بازار – بتاسهم –14:20 امروز سه شنبه ، صبر به ادبیات غالب بازار و طاقت اوردن و تحمل کردن این شرایط به ارزوی همه تبدیل شده است . واقعاً سهامداران برای دیدن بازاری این گونه ، اعصابی پولادین می خواهند اما به طور کلی بازار امروز نیز به مانند دو روز گذشته نه بالایی داشت و نه پایئنی و جو فروش به دلیل ماهیت خسته کننده بازار و رکود ادامه دار بیشتر است و باعث شده روند رو به خروج بسیاری از سهامداران شدت بخشیده شود . دیروز هم گفتیم که اگر این روند متوقف نشود فشار فرو ش امان بازار را می برد و نمی گذارد که بازار به نتایج دلخواه خود برسد .
اما از حال و روزبازار که چیزی نمی توان گفت فقط چند خبر از جمله این که رونق نسبی برخی قیمت ها در بورس کالا ، رشد دلار ، بهبود وضعیت جهانی کمی باعث دلگرمی بازار شده است اما مشکل بازار عمیق تر از ان است که بتواند با سرعت حرکت کند .
همین جا قصد داریم به سوالی پاسخ دهیم که پرسش روز این روزها شده است ! سهم خود را بفروشیم !؟
اگر اجازه بدهید در این شرایط کمی با هم خودمانی تر باشیم .نگارنده این متن متاسفانه و یا خوشبختانه بحران های زیادی را در بازار پشت سر گذاشته از بحران سال 82 ، ریزش 84 ، بحران های قطعنامه در سال های 85 و 86 ، بحران جهانی و … گاهی اوقات با دوستان خود در مورد این شغل و حرفه صحبت می کنیم در روز هایی که بازار مثبت است همه در رویای خود فکر روز های بهتر را داریم اما در روز های بد!… در روز های بد همه ازاین شغل گلایه کرده و این که هر کاری بهتر از سهامداری در بورس ایران است و از این دست حرف ها را به زبان می آوریم . تجربه این چند سال اصلی را برای ما روشن کرد . درست در نقاطی که همه از بازار گلایه مند شدیم . سهامدار حقیقی و خرد زیر فشار له می شود و هزار علامت ناراحت کننده دیگر نقاطی است که دیگر وقت فروش سهام نیست و هر لحظه امکان برگشت وجود دارد . با دوستان خود به این نتیجه رسیدیم هر وقت در چنین شرایطی گرفتار شدیم چاره کارصبراست . البته صبر همراه با عقلانیت. نه این که چشم خود را بر روی حقایق سیاسی اقتصادی موجود ببندیم . اما جواب سوال بالا . خوب فرض کنید امروز سهم خود را فروختید و به پول نقد رسیدید . به سراغ کدام بازار خواهید رفت . به هر حال پول شما برای سود می جنگد و استراحت را دوست ندارد . به بانک می روید با سود 20% در سال ؟؟ شما را قانع می کند ؟ تورم را پاسخگوست ؟اگر جواب این سوال مثبت است در اولین فرصت برگشت بازار از ان خارج شوید چون بازار سرمایه از این پس بحران در دل خود دارد و جای ریسک گریزان نیست .دیگر چه می کنید؟! به بازار طلا که ریسک ان کمتر از بورس نیست . ؟ به مسکن که رکود کاملی را تجربه می کند ؟ ارز با این شرایط و نوسان عجیب ؟ یا پول نقد ؟ شاید استراتژی پول نقد برای فرصت های بهتر به خصوص عرضه های اولیه ان هم نه فروختن همه ی سهام بخشی از سهام منطقی باشد اما نه با شدت . در ضمن در این بازار اگر بر فرض 20 روز بعد در مسکو حتی ی ک نیم توافق هم صورت گیرد بازار قابلیت پرش 20% را دارد که این صبر فعلی را کمی توجیح می کند . به هر حال این متن نوشته شد تا گفته شود برای هر کاری ازاین پس کمی از تصمیمات احساسی دوری کنید . می دانیم همه در تنگنای بدی هستیم اما دلیل نمی شود تصمیمات احساسی بگیریم .
با این مقدمه به بازار فردا می رویم که فشار فروش ممکن است کمی بیشتر باشد البته جو مثبت نرخ ارز و بازارهای جهانی از یک سو برخی را به خرید ترغیب می کند و از سوی دیگر جو تعطیلات طولانی مدت و همچنین آخر هفته کمی فشار بازار راز ترس رویداد های عجیب و غریب بیشتر کرده و احتمال فشار فروش بیشتر است .
توصیه دیگر این که برای شنبه کمی نقدینگی داشته باشید ممکن است برخی شرکت ها قیمت های خوبی را لمس کنند .
در مورد شاخص سناریو ها همان است و فردا روز سخت ترو حساس تری برای بازار خواهد بود .
برخی معتقدند 26600 اولین ایستگاه شاخص است و برخی دیگر بر 26800 تاکید می کنند فردا تا حدودی این امر مشخص می شود .
اما در حاشیه بازار چه خبر است .
در مسائل سیاسی تحولات داخلی کمی پیچیده شده به خصوص دادگاه اخیر ممکن است حاشیه هایی را برای برخی دولتی ها رقم بزند . اما در سوی دیگر در تحولات خارجی تهدیدات کمی بیشتر شده اما برخی کارشناسان معتقدند که ممکن است طرفین موقتاً به یک توافق نرم در مسکو برسند که صد البته شکننده خواهد بود . دیگر تحول سیاسی مهم بازار مسائل سوریه است که دراین فضا بحرانی شدن این کشور را کم داریم که ضربه های بیشتری را به بازار بزند . در کنار ان تعطیلات و سخنرانی رهبری در نیمه خرداد نیز بسیار مهم وحیاتی است .
امادر حاشیه های اقتصاد مهم ترین خبر رشد نرخ ارز به 1780 تومان بود که تعجب بازار را به همراه داشت . برخی تهدیدات دیروز و برخی دیگر تحولات سوریه را دلیل این افزایش می دانند اما شنیده می شود کمبود نرخ ارزو تصمیماتی احتمالی برای افزایش نرخ ارز پایه به 1340 تومان نیز در این موضوع بی اثر نبوده است .
در بازارهای جهانی به جز اسپانیا اکثر شاخص ها مثبت بودند و گفته می شود امشب امریکا نیز مثبت است . نفت به 92 دلار نزدیک می شود ، طلا نیز 20 دلار رشد کرده و در فلزات در حال حاضر مس در محدوده 7800 و روی هم در قیمت های 1910 دلار قرار دارد . امروز خبر خوب برای بازار ما ثبات قیمت شمش فولاد در 980 و آلومینیوم در قیمت های قبلی و میانگین 4500 تومان بود . که البته رشد نرخ ارز کمک بسزایی به ان کرد .
در پایان مقدمه به شاخص میرسیم که امروز با کاهشی 45 واحدی سر مرز 26800 ایستاده بود . امروز تلاش سیمان فارس و خوزستان و تهران و همچنین کار آفرین برای ثبات شاخص بی نتیجه بود و مپنا همه چیز را خراب کرد و بعد از ان هم مخابرات و غدیر ضربه های بیشتری به شاخص زدند تا او در این مرحله حساس قرار گیرد . فردا هم به نظر میرسد شاخص افتی موقتی را داشته باشد و تا 26600 سقوط خود را برنامه ریزی نماید .
و حالا به بازار میرسیم که سیمانی ها حسابی گل انداخته اند!
لیدر جدید مبارک …
اين روزها دور ، دور سيمانيهاست اخبار خوب و مثبت از همه طرف سهام سيماني را احاطه كرده از خبر جلسات مديران سيماني با وزارت صنايع مبني بر ازاد سازي يا افزايش نرخ بالاي سيمان گرفته تا عدم اجراي گام دوم طرح تحول همگي باعث اقبال بازار به سيمانيها شده بحث به همينجا خاتمه نميابد تشكيل انجمني براي ساماندهي صادرات سيمانيها و تسعير ارز با نرخ ازاد خبر مثبت ديگري براي سيمانيها ميباشد
امروز سيمان شاهرود كه به زودي تحليل بنياديش در سايت قرار خواهد گرفت و اين روزها با شايعه اعلام سود 50 توماني مواجه ميباشد امروز با صف خريد از سطوح قيمتي 240 تومان عبور كرد به طوري كه حتي عرضه هاي سنگين و ميليوني هم نتوانست اين سهم را متعادل كند سرود به سمت اهداف قيمتي 260 توماني حركت ميكند
امروزسيمان درود كه به دليل سرمايه و پي بر اي پايين مورد استقبال سهامداران سيماني قرار گرفته است با صف خريد به سمت قيمتهاي 420 توماني در حال حركت ميباشد سدور در صورت شكست سد قيمتي 420 توماني تا سطوح 440 -450 تومان بالا خواهد رفت
امروز هلدينگ سيمان فارس و خوزستان هم با صف خريد سنگين در استانه قيمتهاي 140 توماني قرار گرفت سفارسي كه با پتانسيل تعديل مثبت عايدي و ارزش ان اي وي بالايي كه دارد اگر بتواند از سد سخت قيمتهاي 140 تومان عبور نمايد براحتي به سطوح قيمتي 150 تومان خواهد رسيد . دراین گروه امروز انتظار تعادل وجود داشت و در نیمه های بازار نیز این امر محقق شد اما گویا اشتهای سیمانی ها سیری ناپذیر است و آنها نیز روند رو به رشد مجدد خود را از سر گرفتند .
در بین سهامداران آنها امید، غدیر، بوعلی و بیمه می توانند بیشتر مورد توجه باشند .
تو فکر یه کفم!
امروز رشد نسبي قيمت فلزات در بازارهاي جهاني و اخباري از يونان مبني بر احتمال بهبود وضعيت اين كشور با كمك هاي كشورهايي همچون المان تونسته بارقه هايي از اميد را در سهام معدني به وجود بياورد معدنيهايي كه در كف قيمتي و در سطوح حمايتي قرار دارند و منتظر تعيين راه خود براي روزهاي اينده ميباشند
فاسمین با خبرهایی از افزایش صادرات شمش روی مثبت بود كالسيمين نوسانات مثبت و منفي را در سطوح قيمتي حساس 560 توماني تجربه كرد اين روزها شنيده ميشود كالسيمين ركورد توليد و فروش را زده است و به واسطه قيمت بالاي فروش داخلي محصولاتش با پتانسيل تعديل مثبت خوبي نيز همراه ميباشد
اما فولاد درگیر قیمت های 2900 و 2880 ریال شده بود . امروز در بورس کالا شمش 980 قیمت خورد و کاهش آنچنانی نداشت اما این روند نرخ ارز کمک خوبی به این شرکت ها خواهد کرد . دیدیم که امروز فایرا نیز مثبت شده بود که ناشی از همین امر است . در نماد الومينيوم ايران قيمتهاي بالاي فروش محصولات شركت در بورس كالا همچنان انتظار بازار را براي گزارش 3 ماهه مثبت و اعلام سود 500-600 توماني براي سال 91 افزايش ميدهد از طرف ديگر فايرا در قيمتهاي مقاومتي 1600 تومان قرار گرفته سطوحي كه اگر موفق به شكستن ان شود جاي رشد قيمتي خوبي خواهد داشت در غير اينصورت فايرا به سمت قيمتهاي 1500 تومان باز خواهد گشت
اين روزها غول مسي بازار يعني ملي مس حال و روز خوشي ندارد حجم معاملات بسيار پايين و عدم حمايت سهامداران حقوقي از فملي علي رغم پتانسيل تعديل مثبت اين سهم و خبرهاي مثبت ناشي از افزايش ميزان صادرات در سال جاري به نسبت دوره مشابه سال قبل هم نتوانسته فملي را حركتي دهد شايد گزارش 12 ماهه و مجمع اين سهم بتواند باعث رشد 5-10 درصدي قيمت ملي مس شود سهمي كه زماني يكه تاز بازار بود
ارام و منتظر …
در بازار امروز و در نمادهاي بانكي همچنان شاهد رشد ارام و نوسانات مثبت اندك سهام بانكيها ميباشيم بانكيها اين روزها به سهامي كم ريسك اما بدون نوسان بالا تبديل شده اند
امروز بانك كارافرين پس از تعديل مثبت سود سال 90 كه وعده ان را پيش از اين داده بوديم و پس از انتشار گزارش دعوت به مجامع عادي و فوق العاده به منظور تقسيم سود و افزايش سرمايه امروز با اقبال نسبي بازار مواجه شد البته وكار پتانسيل رشد خوبي را به خصوص با توجه به پتانسيل افزايش سرمايه خود دارد به نظر نميرسد اين سهمپ ساز مجمع نيز افت قيمتي چنداني را تجربه نمايد
امروز فعاليت گسترده سهامداران حقوقي در بانك ايران زمين و شايعاتي در خصوص احتمال تعديل مثبت و اعلام سود بالا براي سال 91 توسط اين بانك امروز منجر به حجم معاملات بسيار بالا در وزمين و رشد قيمتي اين سهم شد اما به نظر نميرسد با اين قيمتها و اين نسبت پي بر اي بالا وزمين جاي رشد قيمتي چنداني را داشته باشد
تعدیل یار سوخت!
امروز در گروه پتروشيمي ها علي رغم بهبود وضعيت جهاني نفت اما همچنان سهام اين گروه روند خنثي را در پيش گرفته اند پيشبيني ميكنيم سهام شركتهاي پتروشيمي فعلا در حال انرژي گرفتن باشند تا با ارائه گزارشات 3 ماهه خود و تعديلات مثبت در ان رالي صعودي جديدي را اغاز كنند
امروز پتروشيمي شازند پس از مجمع و تقسيم سود به همراه تعديل مثبت سود سال 91 و اعلام سود 95 توماني براي سال 91 بازگشايي شد با توجه به تحليل بنيادي كه از اين سهم در سايت قرار داده شده شازند پتانسيل اعلام سود 130 توماني و با اعمال پي بر اي متوسط 5 هم پتانسيل رشد قيمتي تا سطوح 650 تومان را دارا ميباشد حتي اهداف قيمتي سهم در بازه ميان مدت ميتواند فراتر نيز برود
امروز در گروه شيميايي ها صنايع شيميايي ايران با نسبت پي بر اي بسيار نازل 4 مرتبه در حالي كه به كف قيمتي 2000 تومانيخود ميرسد و با شايعاتي در خصوص تعديل مثبت عايدي و اعلام سود 700 توماني براي سال 91 مواجه است اما همچنان مورد بي مهري بازار قرار دارد شيران از ان دسته از سهامي است كه با ديد ميان مدت ميتواند بازدهي خوبي را به ارمغان بياورد
امروز پتروشيمي پرديس هم همچنان در سطوح قيمتي 3400 تومان با نوسان همراه بود شپديس اين روزها پتانسيل تعديل مثبت خوبي را در گزارش 6 ماهه دارد به نظر ميرسد شپديس سود 750 توماني را در گزارش 6 ماهه اعلام كند سودي كه باعث رشد قيمتي اين سهمتا سطوح 3600 -3800 تومان خواهد شد
سرمايه گذاريها مردد
اين روزها بازار كسل كننده دل و دماغي هم براي نمادهاي سرمايه گذاري باقي نگذاشته اند و اكثر نمادهاي اين گروه با روند خنثي و تا حدودي منفي مواجه ميباشند.
در وبهمن امروز شاهد عرضه سهم بودیم که ناشی از تفکر بیشتر سهامداران در این سهم بود . دیروز در مورد این سهم صحبت شد که سود پتروشیمی اصفهان به داد این شرکت رسیده است . گفته می شود اصفهان سود 400 تومانی را به بازار اعلام می کند و وبهمن نیز مالک حدود 7 میلیون از سهام این شرکت است که در صورت اضافه شدن احتمالی 3000 ریال به تقسیم سود اصفهان این سهم نزدیک به 2 میلیارد تومان درامد اضافی خواهد داشت و با فرض بازگشایی با قیمت های 1000 تومان 2 میلیارد تومان نیز به ارزش ذاتی بهمن اضافه می شود . در مجموع جو روانی بر رشد قیمت وبهمن بیشتر اثر گذار است . البته حضور 2% در بیمه ملت و شایعه فروش یک زمین و بحث افزایش سرمایه نیز مطرح است . سهم احتمالاً بین 840 و 850 متعادل شده و سپس با خبرهای بعدی می تواند کمی رشد کند .
امروز وتوکا پس از رسیدن به قیمت های بسیار کم با برگشت مواجه شد . شاید سهم تا نزدیک به 3000 ریال برسد و باردیگر سقوط را شاهد باشد .
امروز وتوصا به دليل صف خريد الومينويم ايران و دريافت مجوز افزايش سرمايه قند پيرانشهر اوضاع خوبي داشت اما به نظر نميرسد وتوصا هم بتواند از قيمتهاي 140 تومان عبور نمايد
افت قيمتي و رسيدن به حمايت قوي در توكافولاد از يك طرف و خبر عرضه سهام ايران ذوب پس از افزايش سرمايه از طرف ديگر و احتمال افزايش سرمايه توكا ريل در نهايت افزايش سرمايه توكا فولاد باعث شد تا اين سهم امروز با برگشت روند قيمتي همراه شود با توجه به پتانسيل هاي شركتهاي زير مجموعه توكا فولاد جاي رشد قيمتي خوبي را در بازه ميان مدت خواهد داشت
امروز جو مثبت سيمانيها نيز نتوانست وصنعت را با برگشت روند قيمتي مواجه كند اين روزها شنيده ميشود سياست شركت مبني بر واگذاري سهام شركتهاي غير بورسيش ميتواند زيان بر اين شركت تحميل نمايد به همين دليل بازار كمي در سود سال 91 اين شركت ترديد دارد.
چهارگوشه بازار
امروز در نمادهاي خودرويي سايپا ديزل پس از تعديل مثبت سود سال 90 با رشد قيمتي 14 درصدي پا به ميدان معاملات گذاشت خكاوه در صورت عبور از سد قيمتي 75 تومان تا سطوح قيمتي 80 تومان جاي رشد را خواهد داشت
امروز پگاه خراسان همچنان به دليل بازگشايي درقيمتهاي بسيار پايين پس از مجمع و افزايش قيمت محصولات لبني با اقبال بازار و صف خريد به روند صعودي خود ادامه داد به نظر ميرسد غشان تا سطوح قيمتي 260-270 تومان بالا برود.
در گروه تجهیزات مپنا به قیمت های زیر 2400 هم امد تا کم کم در این محدوده با ثبات شود . نمی خواستیم در چند روز گذشته این حرف ها مطرح شود و مکرر توصیه به فروش شد اما در گروه تجهیزات نقدینگی حرف اول را می زند که کمی فاراک بهبود یافته اما مپنا خیر . دراین گروه شنیده می شد برخی کارکنان شرکت مپنا حتی در روز های گذشته فروشنده سهم خود بودند .
در کنار این گروه حفاری هم امروز منفی بود . در مورد این سهم امیدواری ها بیشتر است و شاید بهترین سهم گروه تجهیزات باشد . قیمت های 2300 تا 2350 برای نوسان گیری و حتی دید مجمع مناسب است .
امروز اذراب همچنان با روند منفي به قيمتهاي 250 تومان رسيد فاذر علي رغم پتانسيلهاي بنيادي خود با روند نوساني بين دو سطح قيمتي 240-260 تومان مواجه ميباشد سطوحي كه حتي تعديل مثبت هم نتوانست باعث شكستن ان شود
امروز به خصوص در نیم ساعت پایانی بازار خبرهای مثبت از رشد نرخ ارز کمک خوبی برای عدم ریزش و افزایش حجم معاملات پتروشیمی ها کرد . البته تعدیل شاراک نیز ذهن ها را آماده کرده است . زاگرس امروز کمی مثبت شد و به بالای 1200 تومان بازگشت . پردیس نیز چنین حالی را داشت و کمی مثبت شد . در این گروه نفت و گاز و غدیر تنها پر حجم بودند . البته خبر شناسایی سود 38 میلیارد تومانی برای غدیر از محل فروش نفت و گاز و احتمال تقسیم سود مناسب در مجمع مارون خبرهای مثبتی برای پارسان و غدیر به شمار می روند . غدیر خیلی نه اما پارسان در قیمت های 6600 و 6500 ریال برای اصلاح قیمت تمام شده و خرید نوسان گیری و میان مدت مناسب است .
در نماد حپترو شایعاتی از تعدیل سود و انعقاد یک قرارداد به گوش میرسد که در روز های بعد می تواند مهم باشد . برای نوسان گیری حق تقدم به سهم ارجحیت دارد .
در گروه غذایی توجه بازار به غپینو جلب شده است . سهمی که ارزش ویژه 1600 ریالی داشته و گفته می شود 400 ریال می تواند برای سال 91 سود داشته باشد .
ورود بیمه ملت برای بازار خوش یمن بوده اما امیدواریم موقتی نباشد . اول این که برای بیمه ملت و خرید ان برنامه ریزی کنید چرا که سهم خوبی خواهد بود . در بازار امروز البرز با کمک توسعه صنعتی مثبت بود و به نظر میرسد در قیمت های مثبت فردا فشار عرضه بسیار بالاست .
در پایان باید به قنقش اشاره کرد که خوش شانس بود که بازگشایی شد و گویا شهرداری اصفهان دست به کار شده است . شاید بهتر باشد در این سهم ریسک نکرد و در قیمت های مثبت روز های بعد کمی سبک شد . البته رشد نرخ ارز باردیگر گروه قند را تحریک می کند .
گروه تحلیل گری بتا سهم
سه شنبه 9 خرداد 91
هر گونه استفاده و نشرمطالب سایت بتاسهم دردیگرسایتها پیگرد قانونی دارد


