نگاهی به بازار فردا دوشنبه 1 اسفند 90
بازار و سيل گزارشات ناامید کننده 91!!!
اين روزها بازار تحت تاثير سيل گزارشات سال 91 ميباشد البته گزارشاتي كه تا بدينجاي كار با احتياط بسيار بالايي منتشر شده اند با بررسي گزارشات شركتها تا بدينجاي كار انتظار براي تعديل مثبت در سال 91 بسيار افزايش يافته است بدين ترتيب احتمالا تابستان سال 91 اكثر شركتها يا با پوشش بالاي سود خود مواجه ميشوند يا با تعديل مثبت عايدي همراه خواهند شد
اما براي فردا در نمادهاي سرمايه گذاريها شنيده ميشود احتمال عرضه سهام پارسان بالا ميباشد قرار گرفتن سهامداران حقيقي در سود 12 درصدي كه بيش از 60 درصد عرضه اوليه پارسان را خريداري كرده اند علت اين امر عنوان مي شود به هر حال در صورت افزايش عرضه ها در فردا پيشبيني ميشود با توجه به تقاضاي بالا از سوي سهامداران حقوقي عرضه هاي پارسان توسط اين دسته از سهامداران جذب شود فردا روز فروش خریداران اعتباری روز اول می باشد عده ای به ناچار باید سهم خود را بفروشند و چاره ای جز فروش هم ندارند لذا افزایش عرضه ها در فردا غیر قابل انکار است اما اگر شاهد حضور حقوقی های خریدار در این سهم باشیم شاید این عرضه ها نیز تاثیر فراوانی بر کاهش قیمت نداشته باشد باید دید ایا خبهمن و دیگر حقوقی هایی که از قبل خواستار خرید سهم بودند واقعا پا به میدان گذاشته و خریدار خواهند بود یا نه؟؟؟
اما براي فردا در نماد سرمايه گذاري سايپا انتظار ادامه داشتن روند صعودي را داريم از يك طرف جو مثبت خودروييها و از طرف ديگر تقويت احتمال فروش سهام ملي مس در اسفند ماه باعث ميشود تا بتوانيم انتظار نوسان اندکی را از اين سهم طي روزهاي اتي داشته باشيم اگر سهم نتواند از محدوده 270 تومان عبور کند رشد اخیر فقط یک برگشت موقت خواهد بود و حتی امکان ریزش قیمت تا سطوح پایین تز از 240 تومان برای این سهم وجود دارد لذا باید به عبور قیمت از محدوده 270 تومان خیلی دقت کرد
اما براي فردا در نمادهاي تجهيزاتيها ها كماكان مثل امروز روند نوساني را انتظار داريم تجهيزاتيها اين روزها اسير دست صدرا شده اند صدرايي كه به دليل شايعات منفي گزارش 9 ماه اش جلوي رشد مابقي تجهيزاتيها را گرفته است
در اين گروه حفاری سود خود را از 35 تومان به 48 تومان افزایش داده است رشد خوبی در سود شرکت شاهد هستیم که زمینه ساز رشد در کوتاه مدت برای حفاری خواهد شد اذراب نیز سود 32 تومانی سال 90 خود را دوباره اعلام کرده و حداقل در گروه تجهیزاتی ها شرایط اذراب از لحاظ بنیادی قابل اتکا می باشد
اما براي فردا در نمادهاي پتروشيمي تا اينجاي كار گزارشات مثبتي را از سهام اين گروه شاهد نبوديم به خصوص اينكه پتروشيمي اراك نيز براي تعديل عايدي متوقف شد و سود خود را با کاهش به 75 تومان رسانده است پتروشيمي ها ميتوانند براي سال 91 حرفهاي زيادي براي گفتن داشته باشند و قطعا روند تعديل مثبت سهام پتروشيمي ادامه خواهد داشت
در اين گروه و در نماد پتروشيمي پرديس برخي از شنيده ها حكايت از توان تعديل مثبت سود بالاي 20 درصدي اين شركت در عملكرد 3 ماهه دارد كه ميتواند باعث شكل گيري و ادامه داشتن روند صعودي در اين سهم پتروشيمي شود
اما براي فردا در نمادهاي معدني و فولادي برخي از شنيده ها حكايت دارد فخوز علي رغم نرخ بالاي فروش شمش در بورس كالا قصد دارد تا سود پاييني را براي سال 91 اعلام نمايد احتمالا فخوز عمده تعديل مثبت خود را براي سال 91 نگه داشته است
همچنين شنيده ميشود فولاد نيز سود پاينتري را به نسبت اخرين سود خود براي سال 91 اعلام خواهد كرد ظاهرا شركتها دست در دست هم داده اند تا تعديلات مثبت خود را براي سال 91 رو نمايندملی مس نیز سود سال 91 خود را در ابتدا 50 تومان اعلام کرده است 60 درصد فروش ملی مس داخلی می باشد فروشی که با قیمتهای بالای 14 هزار تومان در حال انجام می باشد لذا اینکه ملی مس دلار خود را با نرخ مرجع محاسبه کرده است فقط شعاری بوده و در عمل شاهد فروش محصولات این شرکت با دلار حداقلی 1700 تومانی می باشیم
این روزها گروه بانکی شرایط بسیار متزلزلی را شاهد می باشد اکثر سهم های این گروه در فاز اصلاحی فرسایشی ارامی قرار گرفته اند که شاید در نگاه اول خیلی جدی به نظر نرسد اما وقتی بانک پارسیان به محدوده پی به ای زیر 5 نزدیک می شود این مسیله نشان دهنده این نکته می باشد که یا بانک پارسیان سودش در سال 91 کمتر از سال 90 می باشد یا اینکه گروه بانکی در حال کاهش پی به ای حتی به زیر 5 می باشد در اینکه بانک پارسیان سود سال 91 خود را کمتر اعلام خواهد کرد نباید تردید داشت لذا سهم های دیگر این گروه نیز که پی به ای بالایی دارند نیز باید مورد توجه باشند سهم هایی مثل بانک انصار که حتی با سود 40 تومانی سال 91 قیمتهای فعلی برای انها بالا می باشد یا حتی بانک سینا که فرضا با سود 40 تومانی سال 91 منطقا باید در محدوده 240 تومان معامله می شد اما حمایتهای دستوری نوردنا و زیر مجموعه های بنیاد از وسینا مدتها باعث شده بود این سهم بی دلیل پی به ای بالاتری از گروه خود داشته باشد اما در شرایط فعلی بازار به مرور اعتماد خود را نسبت به حمایتهای قبلی از دست داده است لذا امروز نیز شاهد بودیم بانک سینا کف قبلی خود در محدوده 275 تومان را شکست و این نفوذ به زیر 275 تومان زمینه ساز ریزش های بیشتر در صورت عدم حمایت از ان خواهد شد هر چند به زودی سهم سود 91 خود را اعلام خواهد کرد و اگر سود مناسبی از سهم شاهد باشیم احتمال تعادل سهم در محدوده های فعلی نیز وجود دارد در مورد بانک اقتصاد نوین بارها اشاره داشتیم این سهم با سود 55 تومانی باید در محدوده 280 تومان باشد بقیه سهم های گروه بانکی نیز فعلا در حال درجا زدن می باشند بانک دی و بانک ایران زمین نیز احتمال کاهش بیشتر تا محدوده 125 تومان را دارند
د ر گروه ساختمان این روزها شاهد رشد ساختمان ایران و ثنوسا می باشیم دو سهمی که از نظر سود عملیاتی و فعالیت در حوزه خود یعنی ساخت و ساز همیشه با سود عملیاتی منفی روبرو می باشند اما فعلا حمایت یکسری حقیقی و حقوقی بر روی سهم باعث رشد انها شده است جالب است زمانییکه بانک اقتصاد نوین 500 تومان بود کسی به این دو سهم توجه نمی کرد اما الان که ارزش بانک اقتصاد نوین این دو سهم به نصف کاهش یافته است این دو سهم در اثر بازی یک سری افراد در حال رشد است فعلا دو سهم مذکور تا 300 تومان جای رشد دارند خصوصا اینکه ثنوسا معامله چندانی ندارد لذا خرید وساخت نتیجه بهتری را در پی خواهد داشت سامان گستر نیز بادلیل یا بی دلیل در حال رشد می باشد این سهم نیز فقط با حمایت در حال رشد می باشد و به نظر در محدوده های 190 الی 210 تومان باید متوقف شود باید توجه داشت سابقه توقف های این نماد خیلی طولانی بوده و چون از لحاظ بنیادی نیز شرایط قابل تعریفی ندارد ممکن است در برگشت قیمتی سهم بدجوری د ر گره قرار گیرد
اما در گروه ساختمانی بر خلاف سهم های نامبرده سهم های ثباغ ثاخت ا اس پ و دیگر سهم های بنیادی این گروه اصلا رونقی ندارند و این عدم رونق نشان از سفته بازی بازار این روزهای ما دارد وقتی سهم های قوی درجا میز نند وسهم های ضعیف بازار چون سامانگستر هر روز بالا می روند نباید توقع داشت شرایط بازار ما مثبت باشد
در شرایط فعلی بازار اعتماد خودش را نسبت به رشد سهم های بزرگ از دست داده است و همگان دنبال سهم های حمایتی می باشند این طرز فکر نتیجه رفتارهای اشتباهی است که این روزها بارها در حال تکرار می باشد گروه کاشی وقتی با تعدیل های منفی هر روز شاهد رشد سهم های خود می باشد ایننشان دهنده این است که بازار دیگر تحلیل پذیر نیست و هر گروهی که بتواند از سهم های خود حمایت کند ان سهم ها رشد خواهند کرد وگرنه تعدیل و خوب بودن دلیلی برای رشد نیست
تکرار این موضع و عدم نتیجه گرفتن اکثر فعالین بازار از جو فعلی نتیجه ای جز ریزش بیشتر در بازار نخواهد داشت شاخص این روزها در شرایط حساسی قرار دارد احتمالا شاخص نمی تواند از سطح 25 هزار واحد عبور کند و به نظر باید منتظر اهداف پایین تری برای شاخص بود سطح 25 هزار واحد اولین مقاومت روانی شاخص و سطح 24 هزار واحد سطح حمایتی شاخص می باشد که اگر شکسته شود به اعتقاد خیلی از تحلیگران زمینه ساز ریزش شدیدی در بازار خواهد شد
یکشنبه 30 بهمن 90


