بازار و پايان اثرات تحريم!!!
بالاخره پس از چند روز روند منفي تحريمها عليه ايران انجام پذيرفت به نظر ميرسد با پايان يافتن جو رواني تحريمها بايد شاهد برگشتن ارامش به سطوح بازار باشيم به خصوص كه اين روزها دلار در حال ركورد شكني ميباشد و اين روزها دلار به سطوح بالاي 2000 تومان رسيده همين امر ميتواند باعث افزايش شديد درامد شركتهاي بورسي شود درامدهايي كه تازه از سال 91 به بعد در گزارشات شركتها نمود پيدا خواهد كرد اما مهمترین خبری که باید منتظر انتشار ان باشیم خبر تک نرخی شدن ارز در محدوده 1400 تومان می باشد این خبر باعث خواهد شد شرکتهای بورسی نتوانند بیش از 1400 تومان را برای نرخ ارز در بودجه خود ببینند و از رشد نرخ ارز در بازار ازاد بی نفع باشند
محمود بهمنی رئیسکل بانک مرکزی گفت:شورای پول و اعتبار با توجه به شرایط تورم روز جامعه به منظور کاهش فشار اقتصادی بر جامعه مصوب کرد تا سود سپردههای بانکی افزایش یابد یعنی تعیین این نرخ در اختیار بانکها باشد و این تصمیم گام مهمی در راستای کاهش فشار اقتصادی به جامعه است.رئیس کل بانک مرکزی، افزایش نرخ سود سپردههای بانکی را زمینه بازگشت آرامش به بازار ارز و طلا توصیف کرد
بهمنی ادامه داد: نرخ سود بخشهای دیگر بر همان روال قبل است، مثلاً نرخ سود مسکن مهر همان ۱۱ درصد سابق است و تنها سقف نرخ سود سپرده های بانکی را باز کردیم تا از این طریق بتوانیم به سپرده گذار سود بیشتری برسانیم.
اما براي فردا در نمادهاي بانكيها با توجه به ابلاغ افزايش نرخ سود بانكي به خصوص براي جلوگيري از روند لجام گسيخته فعلي ارز انتظار روند مثبتتري را در سهام اين گروه را داريم به خصوص اينكه سهام برتر اين گروه به سطوح قيمتي حساسي نيز رسيده اند در عمل این مصوبه فقط یک شوک موقت برای رقابت بین بانکها برای جذب سپرده بیشتر خواهد بود و تنها بانک هایی موفق تر خواهند بود که بتوانند با سپرده های جذب شده فعالیت های بیشتری را داشته باشند لذا خود همین مصوبه می تواند باعث نقل و انتقال سپرده های مردم در بانک ها و موسسات مالی شود هر بانکی بتواند بیشترین سود را به مردم بدهد مردم یقینا پول هایشان را در ان بانک می گذارند و این رقابت ممکن است باعث مشکلاتی برای بعضی از بانک ها شود همین الان برخی از موسسات مالی اعتباری نرخ سود کوتاه مدتشان 17 درصد است باید دید بانک ها در رقابت با موسسات مالی اعتباری حرفی برای گفتن دارند یا نه ؟؟؟
در اين گروه بانك ملت 220 توماني و سرمايه 220 توماني و پارسيان 250 توماني و پاسارگاد 190 توماني و كارافرين 260 توماني در موقعيت خوبي براي برگشت روند قيمتي قرار گرفته اند كه ميتوانند با نوسان 5-10 درصدي مواجه شوند
اين روزها با توجه به گزارشات 9 ماهه بانك پاسارگاد و كارافرين احتمال تعديل مثبت 10 درصدي در اين دو سهم بسيار بالا ارزيابي ميشود
اما براي فردا در نمادهاي معدني با توجه به افزايش شديد نرخ دلار و روند مثبت فلزات ميتوان انتظار روند بهتري رااز سهام اين گروه را داشت در اين گروه ملي مس با پتانسيل تعديل مثبت خوبي در سال جاري و سال اينده مواجه ميباشد
در نماد فراوري شنيده ها حكايت از تعديل مثبت 20 درصدي اين شركت دارد همچنين در ساير شركتهاي اين گروه فسرب و كالسيمين نيز ميتوانند تا پايان سال تعديلات مثبت خوبي را ارائه نمايند
قیمت روی این روزها توانسته است بالای 2000 دلار تثبیت شود که خبر خوبی برای گروه رویی ها می باشد
در گروه فولادي نيز فولاد مباركه با توجه به افزايش قيمت محصولات خود براي سال 91 ميتواند به سود خوبي برسد در اين گروه و در نماد فولاژ نيز شنيده ها حكايت از احتمال سود 50 توماني اين شركت براي سال 91 حكايت دارد
اما براي فردا در نماد سرمايه گذاريها غدير نيز در موقعيت خوبي براي برگشت روند قيمتي قرار دارد در صورت مثبت شدن معاملات غدير اين غول سرمايه گذاريها تا سطوح قيمتي 475 تومان جاي رشد قيمتي را خواهد داشت
اما در اين گروه و در نماد سرمايه گذاري سايپا وضعيت منفي خودروييها اجازه رشد قيمتي به اين سهم را نميدهد تنها پتانسيل سهم افزايش سرمايه 100 درصدي و فروش بلوك 3 درصدي ملي مس ميباشد كه ميتواند باعث رشد قيمتي اين سهم تا قيمتهاي 275 تومان شود
اما براي فردا در نمادهاي قنديها با توجه به اين نرخ هاي دلار همچنان روند صعودي را براي سهام اين گروه انتظار داريم
در اين گروه و در نماد قند اصفهان بازار انتظار تعديل بسيار بالايي براي سال جاري و سال 91 دارد حتي در سال 91 صحبت از سود 500 توماني قند اصفهان ميشود كه ميتواند باعث رشد قيمتي خوبي در اين سهم شود
فردا باید منتظر خبر های وزیر اقتصاد بود و دید ایا از بازار ارزی کشور خبری برای ما دارد و تاثیرات این صحبت ها چه خواهد بود با توجه به تعطیلات هفته جاری فردا نیز روز کم فروغی برای بورس خواهد بود
بتاسهم
سه شنبه 4بهمن 90


