بازار به كدامين سو ميرود؟؟؟
نگاهی به بازار فردا یکشنبه یک ابان 90
اين روزها بازار سمت و سوي مشخصي ندارد كاهش حجم معاملات و ادامه يافتن روند منفي كم كم سهامداران را خسته و نا امید کرده و نوسانات روزانه نیز نفس بازار را گرفته و اكثريت ديدگاه خود را در اين بازار به سمت نوسانگيري و كوتاه مدت تغيير داده اند عاملي كه اين روزها آفت بازار شده است
اما براي فردا در گروه تجهيزاتي ها انتظار تعادل روند را داريم انتظار افت بيشتر قيمتي براي سهام اين گروه چندان محتمل به نظر نميرسد اذراب در گزارش 6 ماهه خود سود 32 تومانی خود را با 50 درصد پوشش روانه بازار کرد فاراک نیز گزارش خود را به زودی روانه بازار خواهد کرد اما نکته مهم گزارش 6 ماهه صدرا خواهد بود که اگر گزارش مناسبی برای این روزها نداشته باشیم صدرا به طور فرسایشی به اهداف زیر 215 تومان راه پیدا خواهد کرد هر چند شایعاتی از قبیل پوشش 7 تومانی صدرا در گزارشات اخیر خبر می دهد .واقعا ایا صدرا با 7 تومان پوشش و اعلام تعدیل های 12 الی 14 تومانی می خواهد چه تغییری در روند قیمتی خود ایجاد کند؟؟ یقینا اگر صدرا نتواند تعدیل مناسبی را روانه بازار کند نباید از سهم تا گزارش 9 ماهه انتظار رشد قیمتی خاصی را داشت
مپنا و حفاري نيز حال و روز خوبي ندارند به نظر نميرسد اين دو سهم نيز افت قيمتي چنداني را تجربه كنند اما فعلا انتظار رشد قيمتي چنداني را نيز در سهام اين گروه شاهد نخواهيم بود
براي فردا روند معدنيها و فولاديها بستگي به بازگشايي بازارهاي جهاني دارد اگر بازارهاي جهاني پس از افت شديد چند روز اخير با رشد بازگشايي شوند ميتوان انتظار داشت روند منفي سهام معدني برچيده شده و سهام اين گروه متعادل شوند در غير اين صورت روند منفي سهام اين گروه ادامه خواهد داشت البته روند رو به رشد نرخ ارز دربازارهاي داخلي و انتشار گزارشات 6 ماهه ميتواند روند سهام اين گروه را تغيير دهد در گزارش های 6 ماهه بعضی از شرکت های صادرکننده شاهد می باشیم که انها نرخ ارز را دقیقا بر اساس نرخ بانک مرکزی تبدیل کرده اند و به صرف اینکه فلان شرکت دارای صادرات است دلیلی بر فروش ازاد دلار انها نداریم
در اين گروه و در نماد روييها با انتشار گزارش 6 ماه باما اميدها در اين سهم كم رنگتر شده است و تنها اميد سهامداران اين گروه به افزايش سرمايه 400 درصدي باما ميباشد كه ان هم طي اطلاعيه شفاف سازي قرار است در چند مرحله و تا سال 92 اجرايي شود
در اين گروه بازار با احتمال تعديل مثبت كالسيمين مواجه ميباشد در صورتي كه اتفاقي نيفتد ميتوان انتظار تعديل عايدي 10-20 درصدي را در اين سهم را داشت شرکت در 6 ماهه به لطف فروش بیشتر محصولات تولیدی خود توانسته است 95 تومان پوشش داشته باشد اگر شرکت با همین مقدار تولید در نیمه دوم سال روبه رو باشد یقینا تعدیل بالایی خواهد داشت
در گروه پتروشيمي و پالايشگاهي در نماد شبريز خريدار بلوك اين شركت سرمايه گذاري غدير بوده است و ظاهرا اين روزها اين شركت در حال جمع اوري سهام شبريز از بازار ميباشد شايد قصه غدير دوم در شبريز اتفاق بيفتد و غدير خوابهايي را براي اين سهم پر پتانسيل بورسي ديده باشد به نظر ميرسد براي فردا اگر شبريز از قيمتهاي 220 تومان عبورنمايد تا سطوح قيمتي 230 تومان جاي رشد قيمتي را داشته باشد
در گروه کاشی شاهد گزارش هایی مناسبی از بعضی سهم های این گروه بودیم کاشی سینا توانسته است 33 تومان از سود 60 تومانی خود را با فروش کمتر از 50 درصد محصولات خود پوشش دهد اما متاسفانه بر خلاف صادرات بالای این شرکت، نرخ دلار 6 ماهه اخیر شرکت همان نرخ 1070 تومان بانک مرکزی بوده است این گزارش از بعضی جهات خیلی ناامید کننده است. شرکتی که دارای صادرات بالایی می باشد ناچار است نرخ محصولاتش را با دلار مصوب بفروش برساند این داستان ممکن است شامل اکثر شرکتهای صادرکننده شود در گزارش ملی مس نیز شاهد هستیم شرکت نرخ فروش صادراتی خود را بر اساس 1070 تومان محاسبه کرده است پتروشیمی پردیس نیز قبلا نرخ دلار را بر همین منوال محاسبه کرده بود لذا شاهد هستیم اکثر صادر کنندگان با رشد نرخ ارز تغییری در سود خود نداشته اند
در گروه کاشی کاشی سینا و چینی ایران توانسته است 50 درصد پوشش در گزارش های اخیر خود داشته باشند کاشی نیلو و کاشی حافظ نیز گزارشات ضعیفی را روانه بازار کرده اند برای چینی ایران قیمتهای نزدیک 380 تومان و برای کاشی سینا قیمتهای 320 تومانی قیمت های تعادلی خواهند بود و با توجه به اینکه شاهد تعدیلی از کاشی سینا و چینی ایران نبوده ایم انتظار رشد پی به ای این دو سهم نیز منتفی است و حتی با پی به ای 5 شاهد هستیم قیمت این دو سهم نمی تواند رشد بیش از محدوده های فوق را شاهد باشد
گزارش بانک اقتصاد نوین نیز شاهد پوشش 22 تومانی از سود 54 تومانی سال 90 این بانک می باشد این بانک نیز با سود فعلی توان رشد چندانی نخواهد داشت و نمی توان چشم انداز بالایی برای این سهم حتی تا اخر سال 90 مدنظر داشت
اما ملی مس با تعدیل اندک خود سود سال 90 را به 58 تومان رسانده است احتمالا سهم مدتی در محدوده 430 تومان در نوسان خواهد بود اگر وضعیت بازار های جهانی به همین منوال باشد احتمال کاهش ملی مس به زیر 400 تومان و رسیدن به 380 تومان نیز وجود دارد
در اخر به سراغ شاخص می رویم شاخص متاسفانه از محدوده 26200 واحد نیز در حال دور شدن می باشد و احتمالا باید منتظر شاخص 25700 واحدی نیز به مرور باشیم شاخص این روزها با هیچ خبری قصد مثبت شدن ندارد و اینکه هیچ خبری تاثیر مثبتی بر شاخص ندارد خود دلیل اصلی ناامیدی اهالی بازار می باشد و این ترس که بازار تا انتهای فصل پاییز همین داستان را به صورت فرسایشی دنبال کند دور از ذهن نمی باشد
شنبه 30 مهر 90


