نگاهی به بازار فردا دوشنبه 25 مهر 90
بازار اين روزها همچنان به دليل جو رواني منفي حاكم به دليل مشكلات در عرصه سياستهاي خارجي با روند بسيار منفي همراه مي باشد يك روز سياست داخلي خراب ميشود يك روز بازارهاي جهاني و امروز هم سياستهاي خارجي كم مانده بازار ما را بی دلیل مورد تنش های بیش از اندازه قرار دهد … اگر در دفعات قبل دقت كرده باشيد اين روندهاي هيجاني و احساسي بسيار زودتر از انچه فكرش را بتوان كرد به اتمام رسیده و شايد فردا شاهد اتمام اين روند منفي باشيم…و یا شاهد کاهش سرعت این ریزش باشیم در مورد شاخص نیز باید گفت که سطح 26200 واحد یکی از سطوح مهم حمایت شاخص است که اگر نتواند مانع از ریزش بیشتر قیمت شود باید منتظر شاخص 25700 واحدی باشیم لذا فردا روز حساسی برای بازار می باشد اگر حمایت مناسبی را شاهد نباشیم شاخص به سمت میانگین 20 هفتگی خود در محدوده 25700 واحد حرکت خواهد محدوده ای که در اکثر مواقع باعث برگشت قطعی شاخص بوده است و اکثر تحلیلگران بدبین نیز اعتقاد خاصی به میانگین 20 هفتگی در محدوده 25700 واحد دارند لذا حتی اگر شاهد ریزش بیشتر شاخص نباشیم و شاخص به این محدوده نرشد بهتر است اجازه دهیم میانگین 20 هفتگی به شاخص برسد و پس از رشد این میانگین و رسیدن به شاخص اطمینان کافی از کف بازار پیدا کنیم برگشتهای فعلی بازار می توانند موقت نیز باشند لذا به صرف اینکه در ساعات اولیه شاهد جمع اوری صفوف فروش باشیم هیچ تضمینی بر تدوام این رفتار تا اخر وقت بازار وجود ندارد اگر خریدی در این روزها انجام می گیرد بهتر است تدریجی و در چندین مرحله انجام گیرد
یکی از واقعیتهای فعلی بازار ما عدم حامی مناسب از بازار می باشد باید قبول کرد بازار مانند گذشته دارای حسایست های بالایی نمی باشد و دولت هم خیلی تمایل برای بورس و شاخص های ان ندارد قبلا تمام تلاش ها بر تابلو کردن بورس و نشان دادن رکودهای بی سابقه ان بود اما وقتی شاخص در ریزش رکورد می زند کسی انگار نه انگار که شاخص داره به منفی ها به شدن کشیده می شود غرض از بیان این موارد این مطلب می باشد که باید توجه داشته باشیم بورس فعلا اولویت اصلی نمی باشد و حقوقی ها که دارای پول هستند در این بازارها هم خیلی خوشحال می باشند و از این قیمتها هم استقبال می کنند لذا سهامداران جز باید به شرایط فعلی بازار به یک حالت گذرا توجه نکنند این داستان به کرات در حال تکرار است بازار پس از هر 10 الی 15 درصد رشد همین داستان منفی های امروز را به یک دلیلی دیگر ایجاد می کند و شاهد ریزش می شویم لذا سهامداران باید برای هر سهمی همیشه یک بازده مشخصی را مدنظر داشته و پس از رشد سهم ها خیلی انتظار رشد بیشتری از هیچ سهمی را نداشته باشند
در گروه پتروشيمي و پالايشگاهي در نماد شبريز به زودي شاهد عرضه بلوكي سهام اين شركت خواهيم بود مضافا اينكه شبريز با تعديل عايدي نيز مواجه ميباشد شبريز نيز پتانسيل رشد تا سطوح قيمتي 220 تومان را در بازه ميان مدت داراست احتمال تخفیف در نرخ خوراک پالایشگاه ها نیز خبری است که می تواند باعث چشم انداز مثبت این گروه شود
براي فردا همچنين در اين گروه در نماد هاي فولادي نيز انتشار روند متعادل را خواهيم داشت فولاد اين روزها در حال شكستن ركورد توليد ميباشد از طرفي رشد 15 درصدي قيمت محصولاتش در بورس كالا و ساير پتانسيل ها مانند فروش سهام معادن و فلزات تعديل مثبت را در گزارش 6 ماهه شركت قطعي كرده است اين شركت به نظر نميرسد افت قيمتي بيشتري را از سطوح 300 تومان تجربه نمايد هر چند باید توجه داشت تغییر نرخ قیمت گذاری سنگ اهنی به نوعی به فولاد نیز اسیب می رساند از طرفی فولاد دارای سه سهم ومعادن چادرملو و گل گهر می باشد که کاهش قیمت این سهم اثرات منفی بر روی سهم دارد از طرفی افزایش نرخ سنگ اهن نیز می تواند باعث کاهش سود احتمالی این سهم نیز شود لذا تا زمانییکه وضعیت گروه سنگ اهنی روشن نشود شاید این سهم نیز به سمت اهداف پایین تر از 300 و خصوصا 270 تومان حرکت کند
اما در گروه خودرويي 3 سهم زامياد و سايپا و پارس خودرو هر 3 در قيمتهاي حساسي قرار گرفته اند كه افت بيشتر مصادف ميشود با كاهش 10 درصدي قيمت سهام اين گروه… زامیاد به دلیل پی به ای بالای خود در تیر رس اصلاح بیشتری می باشد سهمی که سود ان 30 تومان می باشد با شرایط فعلی کف محکمی جز سطح 130 الی 140 تومان نمی تواند داشته باشد همچنين از طرف ديگر در گروه قطعات اتومبيل ظاهرا تمامي شركتهاي اين گروه در حال اجراي طرح توسعه ميباشند كه ميتواند سود سال هاي اتي ختوقا را با رشد همراه سازد ختوقا همچنين قصد دارد يكي از ساختمانهاي خود را در شهر مشهد بفروش برساند
در گروه خودرويي ها در نماد سرمايه گذاري سايپا نيز شايعاتي در خصوص تعديل عايدي 30 درصدي و قطعي شدن افزايش سرمايه و فروش بلوك فملي توسط اين شركت دارد
در اين گروه اما در نماد خبهمن برخي شنيده ها حكايت از احتمال خريد بلوك 3 درصدي فملي يا بلوك 3 درصدي همراه اول توسط اين شركت دارد
سایپا نیز در محدوده 190 تومان حمایت معتبری دارد شاید ریزش این سهم نیز تا این محدوده رخ دهد
کالسیمین نیز در محدوده 920 تومان حمایت معتبری دارد فراوری نیز شرایط مشابهی را دار می باشد به طوریکه احتمال ریزش ان به محدوده 400 وجود دارد
سرمایه گذاری غدیر نیز انتظار داریم فردا در محدوده 420 تومان اخرین منفی های خود را شاهد باشد اگر غدیر در این محدوده ها نتواند مقاومت کند سطح حمایتی بعدی سهم 360 تومان می باشد
بانک ملت نیز در گروه بانکی تا 215 تومان جای کاهش دارد اما کاهش بیشتر از 215 تومان شاید براحتی ممکن نباشد پارسیان نیز متاسفانه برخلاف پی به ای پایینش به سمت 300 تومان در حال حرکت می باشد بانک سینا اگر به محدوده 310 نزدیک شود گزینه مناسبی می باشد بانک تجارت نیز در محدوده 170 تومان سهم کم ریسکی می باشد بانک انصار نیز در محدوده 270 تومان کف مناسبی را دارد
با توجه به شرایط اکثر سهم شاهد هستیم قیمتها خیلی نزدیک به سطوح حمایتی اصلی سهم ها می باشد اگر بازار در همین یکی دو روز اخیر برگشت نداشته باشد باید منتظر ریزش 500 واحدی دیگر شاخص باشیم امیدواریم شاخص به زودی از سطوح 26200 واحد برگشت داشته باشد و شاهد ریزش شاخص به کانال 25 هزار واحدی دیگر نباشیم از طرف دیگر فردا شاهد بازگشایی بازار های جهانی هستیم امیدواریم بازار های جهانی روبه رشد باشند و بار منفی بیشتری را بر بازار ما تحمیل نکنند
یکشنبه 24 مهر 90


