در ابتدای نوشته امروز مطلب مناسبی از بورس نیوز و نمابورس را در اینجا نقل قول می کنیم که بسیار مناسب شرایط حال بازار می باشد
بورس نیوز : حرکت امروز شاخص بورس نشان داد که روند تعادلی پیش بینی شده از سوی کارشناسان بی راه نبوده و نوسانات یک روز مثبت و یک روز منفی شاخص کل تنها یک دلیل موجه به نام سردرگمی دارد چرا که نوسان مثبت سهام برخی شرکتها طی معاملات روز گذشته و نوسان منفی همان شرکتها طی معاملات امروز آنهم در شرایطی که تفاوتی بین دیروز و امروز وجود ندارد دلیلش تنها سر در گمی یا به بهتر بگوییم بی هدفی است.
بر اساس گزارش بورس نیوز نکته نگران کننده موجود در بازار طی روز های اخیر شباهت زیاد بازار این روزها با مدت مشابه در سال گذشته می باشد. شاید کمتر سهامداری روند مهر ماه تا اواخر آذر ماه سال گذشته را فراموش کند یعنی زمانی که رکود حاکم بر بازار پر از شایعات مثبت و اخبار امیدوار کننده منجر به بازدهی منفی 3.2 درصدی بازار شد.
در زمان فوق الذکر در حالی روند نزولی و رکودی قیمت سهام اغلب شرکتهای فعال بورسی شدت یافت که اغلب سرمایه گذاران به خیال پایان موج نزولی و در کف قیمتی بودن سهام شرکتها اقدام به خرید سهام نموده بودند.
بنا بر این گزارش قصد نداریم به بازار القاء کنیم که مجدداً سونامی سال گذشته در حال تکرار است اما باید این را نیز قبول کنیم که روند فعلی پیش آمده در بازار یک روند فرسایشی کند است که می تواند موجبات ضرر و زیان سهامداران عمدتاً حقیقی را فراهم آورد.
در نتیجه در شرایط فعلی باید با تحلیل بیشتر و اتخاذ سیاست سرمایه گذاری مشخص اقدام به خرید سهام نمود. چرا که در مواقع بروز روند فرسایشی در بورس یا باید سهامدار نباشیم و یا با دید بلند مدت تر از گذشته اقدام به نگهداری سهام موجود در پرتفوی سرمایه گذاری خود نماییم.
اما هنوز این مطلب که تکرار روند سال گذشته یا حتی روند فرسایشی بورس آغاز شده، موضوعی است که تأیید نشده و نیاز به زمان بیشتری دارد و به اعتقاد اهالی تالار با وارد آمدن یک شوک خبری مثبت در بورس تمام فرضیات مذکور باطل شده و شاخص بورس با همت رشد قیمت اکثر سهام شرکتها وارد جاده صعود خواهد شد که البته قبل از شروع نیمه دوم سال جاری اکثر کارشناسان و فعالان بازار نیز معتقد به این رویه بورس بودند.
بر این اساس شوک مثبت می تواند با رشد قیمت های جهانی و یا با اعلام تعدیلات مثبت سود پیش بینی شده شرکتها در گزارشات 6 ماهه به وقوع بپیوندد.
از همین رو اغلب کارشناسان و فعالان بازار در شرایط پیش آمده فعلی پیشنهاد می کنند سرمایه گذاران در صورتیکه قصد خرید سهام در بورس را دارند بصورت پله ای اقدام نمایند تا هم از ضرر و زیان احتمالی به واسطه کاهش قیمت تمام شده کاسته شود و هم در صورت بازگشت بورس به مدار صعودی و رشد قیمت سهام شرکتها از کسب بازدهی بی بهره نمانند. (نقل قول از بورس نیوز )
نمابورس : تقریبا هیچ کس در این ایام بازدهی بالایی نداشته است
با تمام حواشی دو سال اخیر و ورود بخشی از نقدینگی جامعه به چرخه معاملات بورس،باز هم شاهد این هستیم که منطقی وجود دارد که بتواند حباب های غیرواقعی در بازار را از بین ببرد.برخی از تحلیل گران در ابتدای امسال با تاکید بر رشد بیش از حد بازار نظرات مخالف بسیاری را به جان خریدند.اما می بینیم گویا نظر این بخش از جامعه بورسی به واقعیت نزدیکتر است.
در ماه های اخیر حداکثر اتفاقی که افتاده ثبات قیمتی در اکثر نمادهای فعال بازار است.همین نمادها در سال قبل و سال قبل تر از آن با رشد هایی مداوم و بعضا غیر منطقی همراه بودند.چند دلیل برای این امر متصور است.برخی افت قیمتهای جهانی را اصلی ترین دلیل می دانند که می توان گفت تا حدود زیادی هم حق با آنهاست.برخی دیگر کمتر شدن ثبات داخلی را دلیل می دانند که به اعتقاد نگارنده تا وقتی بازار به قیمت باشد این امر تاثیر چندانی نخواهد داشت.
اصلی ترین دلیلی که علاوه بر موارد بالا قابل توجه است اینکه،وقتی محاسبه سود امسال شرکتها در خوش بینانه ترین حالت محاسبه می شود در 90 درصد موارد قیمتهای فعلی نمایشگر نسبت P/E حوالی 6 و بالاتر است.حتی آنهایی هم که کمتر از این هستند عموما در مقایسه تاریخی خود سطوح نسبت بالایی را تجربه می کنند.مثلا خودرو سازانی همچون سایپا بعد از ریزش از محدوده 400 تومان که کاملا حباب غیر منطقی قیمتی بود حالا در محدوده 220 تومان در حال درجا زدن است.اما نکته مهم اینکه صنعت خودرو بیش از این قابلیت اعتماد ندارد که P/Eبالاتری را توجیه کند.
این می شود که بازار با نوسانات حداکثر دو روزی همراه می شود و مثبت و منفی شدن های بی دلیل از اینجا ناشی می شود.اکثر سهم ها نمی ارزند و این واقعیت این روزهای بازار است.در این بین خشک و تر با هم می سوزند.مثلا همراه اول وقتی با پوشش 63 درصدی گزارشی بسیار عالی روانه بازار می کند،یک روز مثبت بودن نهایت این خبر مثبت است.همین قصه در مورد چادرملو رخ داده و شاید در مورد سایر معدنی ها هم تکرار شود.بنابراین انتخاب سهام کم ریسک تر در این بین تصمیم درستی خواهد بود. تقریبا هیچ کس در این ایام بازدهی بالایی نداشته ،پس صبوری کنید و در این ایام بی رمق بازار فرصت خود را به آموزش بیشتر اختصاص دهید. آموزش تنها سرمایه گذاری است که هیپگاه از بین نمی رود و ضرر نمی کند.
نگاهی به بازار فردا دوشنبه 18 مهر 90
قطار 6 ماهه ها!!!
فردا بازار های جهانی بازگشایی خواهند شد از طرفی شاهد کاهش رتبه اعتباری اسپانیا و ایتالیا می باشیم و این سناریو کم کم به انگلیس نیز در حال رسیدن است شاید هفته متلاطمی را در بازار های جهانی شاهد باشیم لذا امروز در گروه معنی ها رونق خاصی را شاهد نبودیم از طرفی بازده اندک بازار در این مدت باعث شده است اکثر سهامداران با کمترین سود از سهم ها خارج شده و فاز نوسانی شدید ی را در بازار شاهد باشیم
این روزها بازار روی نوسان حق تقدم های بانک زمین خیلی متمرکز شده است و شاهد هستیم کل گروه بانکی تحت تاثیر این نوسانات است انچه این روزها به وضوح شاهد هستیم فقط فقط کنترل شاخص می باشد این موضوع که در بازار خبری نیست و تنها شاخص بالا می رود برای همگان ثابت شده است این فاز فرسایشی روند بازار را بسیار متلاطم کرده است و کمتر سهامداری را می توان پیدا کرد که بتواند فاز صعودی یا نزولی سهمی را کاملا تشخیص دهد عوامل سیاسی داخلی نیز هر روز تاثیرات خود را برروی بازار می گذارد هر روز شاهد اخباری از استضیاح وزیر اقتصاد هستیم همه موارد باعث شده است سهامداران فعلی بسیار محتاط عمل کنند
در گروه بیمه ای ها بیمه نوین مشمول حمایت گروه نوینی ها نشد شاید بیمه نوین تا پی به ای 6 هم ریزش داشته باشد توصیه ما تمرکز بر روی حق تقدم های شرکت می باشد اگر قیمت به محدوده های 270 و پایین تر برسد خرید حق تقدم ها جذاب خواهد شد اما در حال حاضر جو فروشندگان پر سود قبلی باعث از رشد سهم شده است و سهامداران عمده نیز فعلا تمایلی برای حمایت در قیمت های بالا از سهم ندارند پوشش ضعیف سهم در سه ماهه نیز دلیل دیگری برای عدم استقبال بازار می باشد بازار تا ارایه گزارش 6 ماهه بیمه نوین شک زیادی در پوشش سود 45 تومانی این شرکت دارد و دلیل ترس بازار هم بی منطق نمی باشد
در گروه لیزینگی ها ولصنم این روزها در تلاش برای رشد تا محدوده 180 تومان می باشد رایان سایپا نیز در محدوده 540 تومان جای خود را تثبیت کرده است لیزینگ ایرانیان نیز مدتها در فاز سکون بوده است تمام این سهم ها اگر در گزارش های 6 ماهه خود بتوانند پوشش خوبی را ارایه دهند یقینا حرکت مناسبی را اغاز خواهند کرد ترس از عدم پوشش مناسب رایان را در پی به ای 4 نگه داشته است وگرنه این سهم باید حداقل متناسب با همگروهی خود در پی به ای 5 باشد بهر عنوان در زمان کوتاه باقی مانده تا گزارش جدید سهم مسیر اصلی خود را پیدا خواهد کرد و دیر یا زود متناسب با گزارشات این گروه باید شاهد فاز اصلی انها باشیم
اما براي فردا در گروه جنجالي تجهيزاتي روندي 50-50 را شاهد خواهيم بود در صورت حمايت از سهام صدرا ليدر اين گروه شايد روند صعودي اين سهم ادامه پيدا نمايد يا اينكه در حالت دوم صدرا چند روزي را روند خثي را در پيش بگيرد و تا سطوح قيمتي 240تومان نيز اصلاح قيمتي را تجربه كند كه در اين صورت صدرا فعلا بين دو سطح قيمتي 240-260 تومان نوسان خواهد داشت
در اين گروه اذراب با توجه به شفاف سازي درباره اخذ قراردادهاي جديد باز هم نشان داد جاي تعديل مثبت را دارد همچنين از اين شركت به گوش ميرسد گزارش افزايش سرمايه 200 درصدي در دست حسابرس ميباشد و به زودي به سازمان بورس ارسال ميشود
در اين گروه و در نماد حفاري نيز باز هم شاهد نزديك شدن قيمتي سهام شركت به سطوح حمايتي بسيار مناسب 240 توماني ميباشيم خريد حفاري در سطوح قيمتي 240 تومان و فروش ان در سطوح قيمتي 260 تومان گزينه ارزنده اي ميباشد حفاري نيز اين روزها با شايعه تعديل مثبت عايديو احتمال اعلام سود 45 توماني مواجه است
اما براي فردا در گروه سرمايه گذاري هاي نيز انتظار روند صعودي را در سهامي همچون وصنعت و وتوشه و حتي ونيكي داريم در نماد وصنعت شايعاتي در خصوص احتمال اعلام سود حداقلي 30 توماني به گوش ميرسد به نظر ميرسد وصنعت پتانسيل رشد قيمتي تا سطوح 140 تومان را تا زمان مجمع سالیانه خود داشته باشد
وبانک نیز مدتها می باشد که محدوده 260 الی 270 نوسان می کند این سهم با توجه به دارا بودن ارز ش ذاتی بالایی که همگان می دانند به دلیل عدم حمایت مناسب مدتها در فاز سکون قرار دارد احتمال رشد این سهم نیز در جو مثبت بازار دور از ذهن نیست
در گروه سرمايه گذاريهاي همچنين در نماد ونيكي كم كم بايد منتظر معامله بلوكي اين سهم توسط خبهمن باشيم معامله اي كه ميتواند ونيكي 190 توماني را به ارمغان بياورد
اما براي فردا در گروه بانكيها همچنان روند خنثي را شاهد خواهيم بود در اين گروه وكار به دليل فعاليت سهامداران حقوقي ميتواند تا سطوح قيمتي 300 تومان رشد نمايد
همچنين در اين گروه بازار به دنبال انتشار گزارشات 6 ماهه ميباشد هر بانكي كه گزارش 6 ماهه مناسبتري ارائه دهد ميتواند در صدر قرار بگيرد در اين گروه و در نماد وسينا شايعه تعديل مثبت عايدي و احتمال اعلام سود 35 توماني قوت گرفته است
اما فردا با بازگشايي بازارهاي جهاني روند معدنيها هم مشخص خواهد شد معدنيهايي كه اين دو روزه روند نسبتا مثبتي را داشتند
در نماد كالسيمين در اين گروه شايعاتي در خصوص احتمال افزايش سرمايه 100-120 درصدي تا يكماه ديگر شنيده ميشود همچنين شنيده ميشود طرح نيكل شركت نيز در نيمه دوم سال افتتاح خواهد شد
در اين گروه برخي شنيده ها حكايت از احتمال تعديل مثبت در نماد كطبس ميدهند كطبس ظاهرا با افزايش نرخ خوبي در نيمه دوم سال و افزايش سود شركت زير مجموعه خود مواجه شده است 560 تومان اولین هدف مهم سهم می باشد که در صورت عبور از ان باید منتظر هدف 610 تومانی برای طبس باشیم
گروه کاشی نیز این روزها مورد توجه بعضی ازسهامداران خاص می باشد گروهی که سهم های انها با پی به ای پایین روبرو می باشند کاشی سینا به دلیل صادرات بالا و احتمال تعدیل مناسب یکی از سهم های خبو این گروه هست بیشترین قیمت کاشی سینا 315 تومان بوده است که انتظار داریم قیمت پس از ارایه گزارش 6 ماهه خود به سمت ان حرکت کند چینی ایران نیز مالک 27 درصد کاشی سینا می باشد این شرکت نیز توان رشد تا 360 الی 370 را پس از ارایه گزارش جدید خود دارا می باشد
لوله و ماشین سازی ایران نیز این روزها در تلاش برای عبور از محدوده 330 الی 340 تومان می باشد انتظار داریم سهم پس از گزارش خود به سمت 400 تومان حرکت کند لذا سهامدارانی که خرید خود را در محدوده 320 انجام داده باشند می توانند انتظار رشد مناسبی را از این سهم در ماه های انیده داشته باشد پی به ای پایین سهم با سود 58 تومانی یکی از مهمترین دلایل استقابل بازار به این سهم می باشد
یکشنبه 17 مهر 90


