نگاهی به بازار فردا چهارشنبه 4 خرداد 90
اين روزها بازار از همه طرف نيازمند حمايت جدي ميباشد حمايتي كه در عمل نشان داده شود نه تنها حرف و وعده و وعيد.. براي بازار اين روزها كه از يك طرف اخبار سياستهاي داخلي و از طرف ديگر خبر تحريم جديد اروپا كه دو شركت مطرح بورسي نيز در ان به چشم ميخورند بايد به مانند سال گذشته در اين برهه از بازار حمايت به عمل اورده شود
اما براي فردا در گروه خودرويي در صورت افت بيشتر وضعيت اين گروه كمي بغرنج خواهد شد و تا سطوح قيمتي بیشتری پايين خواهند امد سایپا اگر به زیر 300 بی اید احتمال کاهش تا 280 الی 285 نیز خواهد داشت خبهمن نیز نباید زیر 292 تومان بی اید در این صورت شاید احتمال کاهش بیشتر تا 275 تومان نیز باشد زامیاد نیز ممکن است تا 285 تومان کاهش داشته باشد جو این گروه متاسفانه با وجود پی به ای بسیار پایین و بودن در محدوده 5 واحد به خاطر شایعات گروه انحرافی و عدم حمایت سهامداران عمده مستعد ریزش شده است
اما در گروه سرمايه گذاريها در نماد وصندوق انتظار كاهش قيمت نهايي تا سطوح 240 تومان ميرود وضعيت صندوق علي رغم پتانسيلهاي بنيادي چندان جالب توجه نميباشد صندوقي كه اين روزها با تعديل عايدي نيز مواجه ميباشد اما با توجه به روی میز ماندن بلوک سایپا احتمالا برای بلوک ایران خودروی وصندوق نیز مشتری خوبی پیدا نخواهد شد و داستان فروش بلوک های ایران خودرو به نوعی به بن بست خواهد رسید
در مورد سرمایه گذاری سایپا نیز محدوده 280 تومان اولین محدوده حمایتی معتبری سهم خواهد بود
اما در نماد ومعادن نيز اين روزها دائما شاهد نوسان قيمتي ميباشيم در اين شركت كه به زودي با تعديل مثبت شركتهاي سنگ اهني و افزايش سرمايه 100 درصدي مواجه خواهد شد ميتوان انتظار بازده مناسبي را با ديد ميان مدت داشت همچنين نبايد پتانسيل هاي فملي را نيز در اين وسط ناديده گرفت ومعادن در محدوده 880 الی 870 تومان گزینه خوبی می باشد
اما براي فردا در گروه پتروشيمي ها نيز انتظار بهبود وضعيت را داريم ظاهرا قيمتهاي جهاني تا سطوح خوبي رشد كرده و با حملات گسترده به ليبي شاهد رشد قيمتي نفت ميباشيم براي فردا رشد نسبي سهام پتروشيمي و پالايشگاهي دور از ذهن نميباشد در اين گروه پتروشيمي ابادان با شايعت خوبي براي تعديل عايدي و افزايش سرمايه مواجه ميباشد
براي فردا با توجه به رشد قيمتهاي جهاني فلزات در گروه سرب و روي انتظار شكل گيري معاملاتمتعادلی را داريم البته اين امر در صورتي محقق خواهد شد كه قيمتهاي جهاني روي كماكان ثبات خود را حفظ كرده و تا فردا دوام بياورند در اين صورت شايد كالسيمين اولين شركتي باشد كه با روند مثبت مواجه شود و به دنبال ان فراوري نيز با معاملات مثبت مواجه شود اين دو سهم در گزارشات 3 ماهه با تعديل مثبت عايدي بسيار خوبي مواجه ميباشند در نماد كالسيمين برخي شنيده ها حكايت از راه اندازي طرح توليد نيكل در اين شركت حكايت دارد
بانك صادرات مجددا به دليل ادغام بانك هاي صادرات استاني با شايعه تعديل 10 درصدي سود سال 90 مواجه شده است
در اخر باید توجه داشت بازار در زمینه های مختلفی دچار ترس شده است ترسی که دلیلش واقعا برای کسی اشکار نمی باشد هر روز به دلیل یک مورد بی اساس شاهد تزلزل در بازار هستیم و واقعیتش تا می اییم بازار را مثبت فرض کنیم می بینیم بازار ریخت تا می اییم منفی فرض کنیم می بینیم برگشت!!! واقعا کسی نمی داند سیاست اصلی مدیران بورسی فعلا چه می باشد رشد مجدد طلا و حمایت دولت از فروش سکه و نوسانات ارز و رشد مجدد مسکن به نوعی مردم را از بورس کم کم خسته کرده است و وورد افراد تازه وارد تا مدتها بلای بازار خواهد بود هر چند نباید از رفتار صندوق های سرمایه گذاری در این مقطع نیز غافل بود ایجاد بیش از اندازه صندوق های سرمایه گذاری مثل مور وملخ و نداشتن برنامه مناسب توسط کارگزاری ها خود یک مصیبت تازه ای برای بازار می باشد صندوق هایی که تا دیروز به دلیل رشد شاخص بازده خوبی داشته اند الان ادعا درند که اینها در هر مقطعی می توانند موفق بانشد اما بازده این مدت اخیر این صندوق نشان دهنده رفتار های بی بازده انها می باشد هر روز شاهد جذب سرمایه توسط این صندو ها می باشیم خوب ایا بازار کشش این همه پول را دارد صندوق سپهر بانک صاردرات یکی از بیشترین جذب سرمایه ها را داشته است صندوق بانک دی و گردشگری نیز نمونه های دیگری از این صندوق ها هستند یک وت مردم مستقیم پول وارد بازار می کنند و یک وقت هم به طور غیر مستقیم … ایا واقعا بازار ما کشش این همه جذب سرمایه را دارد یقینا ندارد و سایت بورس بازده این صندوق ها را می تواند نشان دهد تمام ما اگاه هستیم که نصف تمام عرضه های اولیه و سهم های صفی با دستور مدیران کارگزاری از جیب سهامداران ریز و درشت زده می شود و درصندو قها ریخته می شوند باید دید در این وضعیتی که اوضاع خراب است ایا اینها می توانند مثل قبل بازده های خوبی داشته باشند
عدم عرضه سهم های جدید نیز مشکل بعدی بازار است بازاری که باید در ان خصوصی سهم عرضه کند مدتها می باشد که خبری از عرضه در ان نیست وزرات نفت و وصنایع که بی وزیر مانده اند و برنامه ای برای عرضه نخواهند داشت و در این مدت نیز شاهد بودیم عرضه ها توسط خصوصی سازی نبوده است یا غدیر عرضه کرده است یا یک مجموعه غیر دولتی دیگر … دلیلاخر برای عدم رشد بازار …رشد های بی مطنق بازار می باشد که دلیل اصلی ان گیر انداختن سرمایه ها در بازار می باشد هدف از تبلیغات بورس کمک به ملت نبوده هدف جذب سپرده وبلوکه کردن ان در یک سهمی می باشدحالا سهامدار سود کرد یا نه مهم نیست … مهم این است با تبلیغات یک بدبختی را وارد بازار سرمایه کنیم بعد اونو در یک سهمی گیر بی اندازیم و بعد هم این فرد رفت و از بازار فراری شد هم مهم نیست مهم فقط شعار و کنترل تورم می باشد اما نابودی سهامدار جز و از دست دادن اندک سرمایه مردم خیلی نکته بارزی نمی باشد
با شرایط فعلی نه می توان گفت بازار دیگر به اخر خط رسیده و نه می توان گفت بازار منفی نیست و از فردا مشکلش حل می شود بازار فعلی برای کسانیکه وجه نقد دارند شاید یک گزینه بسیار مناسب برای خرید های تدریجی باشد اگر بازار برگشت داشته باشد یقینا شاهد رشد بیش از 10 الی 15 درصدی خواهیم بود لذا اگر با دید بسیار منفی به سهم ها نگاه کنیم باید یا از بازار به طور کامل خارج بشویم و ببینم کی صف های خرید دوباره چیده می شوند و برویم داخل صف و دوباره منتظر عرضه سهم باشیم یا باید به خرید سهم های پر پتانسیل در قیمتهای کف با دید میان مدت اکتفا کنیم بازار در فردا و حتی شنبه نیز حرف تازه ای برای گفتن نمی تواند داشته باشد تا اینکه مگر شاهد کمی ارامش و یا یک تحریم جدید باشیم یقینا یک تحریم از طرف اتحادیه اروپا می تواند توپ را از زمین درگیری های داخلی به سوی خارجی ها پرتاب کند تجربه نشان داده است بازار ما در زمان تحریم ها واکنش سیاسی بسیار مثبتی نشان داده است که در صورت تصویب یک تحریم جدیدتر شاید شاهد ارامش داخلی واقعی باشیم در کلام اخر به قول معروف وقتی هم وارد می شوند باید به فکر خروج بود و وقتی همه خارج می شوند بهتر است به فکر ورود بود
سشنبه 3 خرداد 90


