نگاهی به بازار فردا شنبه 10 اردیبهشت 90
بازار بر سر تيغ!!!
روز شنبه روز مهمي براي بازار سرمايه ميباشد در صورتي كه بازار روز شنبه مثبت باشد خط بطلاني كشيده ميشود بر روند نزولي بازار و خيال همه راحت خواهد شد در غير ايصنورت سطوح حمايتي تكنيكالي اكثر سهام برتر بازار شكسته خواهد شد و انتظار اصلاح قيمتي 10-15 درصدي ديگر به هيچ وجه بعيد نميباشد متاسفانه رشد قیمت جهانی طلا نیز تلاش های حباب ترکانی سکه را با شکست کامل روبرو کرده است با این روند فعلی قیمت طلا که مشاهده می کنیم واقعا کاسبی خریداران سکه سکه شده است خریداران سکه این روزها با صف نشینی و خرید سکه در رنج 410 تومان و فروش ان در محدوده 430 تومان بر روی هر سکه حدود 5 درصد سود می کنند و با بودن چنین شرایطی بعضی وقتهاخودم هم به فکر این کارا می افتم … واقعا با این دو نرخی بودن طلا ایا می توان توقع داشت مردم به سمت خرید سکه نروند یقینا سیاست دولت تشویق مردم به خرید سکه می باشد و این دو نرخی بودن نیز بهانه ای برای فروش طلا می باشد دولت در بازار های هیجانی می تواند سکه های خود را بفروشد لذا فعلا تمام تلاش بانک مرکزی به فروش بیشتر سکه با راه انداختن اختلاف بین سکه های بانکی و بازار بیرون است
نگاهی به نمودار شاخص کل

می بینیم شاخص پس از اینکه دوبار در عبور از محدوده 26700 ناتوان مانده ، یک سقف دوقلو را ایجاد کرده که هدف این الگو متناسب با ارتفاع محدوده 26200 الی 26700 واحد می باشد بعبارتی شاخص باید 500 واحد از محدوده 26200 واحد ریزش پیدا می کرد که بنابر جو نامساعد داخلی این شرایط برای ریزش 500 واحد این روزها محیا شده است اگر به کانال رسم شده دقت کنیم می بینیم شاخص کانال اولیه خود را شکسته است و انتظار داریم کانال به اندازه کانال اولیه بسط پیدا کند و همانطو ر که در شکل مشاهده می کنیم کف کانال محدوده های 25700 واحد می باشد لذا انتظار داریم در محدوده های فعلی از ریزش اصلی بازار کاسته شود و شاهد تعادل بازار باشیم
اگر به روند اصلاحی شاخص در یک سال گذشته دقت کرده باشیم مشاهده می کنیم که شاخص در اکثر مواقع با بازگشت به میانگین 20 روزه از روند کاهشی خود کاسته و بیشتر به فاز تعادلی نزدیک شده است لذا در حال حاضر نیز انتظار نداریم شاخص بیش از سطوح 25700 الی 25500 واحد ریزش داشته باشد احتمال اینکه شاخص مدتی در این محدوده ها استراحت کند و سپس روند جدیدی را ایجاد کند نیز وجود دارد در صورت ریزش بیشتر شاخص و تدوام جو نزولی فعلی ، راه برای کاهش شاخص بیشتر بسیار باز می باشد شاخصی که 3000 واحد در یک ماه رشد می کند حداقل باید 1500 واحد ریزش داشته باشد لذا اگر بخواهیم به صرف تحلیل های تکنیکالی به قضیه نگاه کنیم شرایط برای ریزش بسیار هموار می باشد اما باید بر مبنای چه منطقی این ریز ش را پیش بینی کنیم؟؟ ایا به صرف یک اختلاف کوچک داخلی و مشکلات سیاسی این روزها ، باید این همه منفی بافی کرد بنظر دلایل فعلی زمینه ساز یک ریزش بزرگ تر نخواهند بود و این عوامل در مقابل عوامل بسیار بدتری که در بازار مشاهده کرده ایم بسیار ناچیز و خیلی زودگذر می باشند در اینکه رییس جمهور با شخص اول جامعه هماهنگی کامل دارد شکی نیست لذا شایعات این روزهای بازار در برگشت باعث رشد بسیار مناسبی برای سهم های برتر بازار خواهد شد
چنانچه مشکلات داخلی با حضور رییس جمهوری در محل کارش سریعا حل شود باید منتظر برگشت هیجانی بازار نیز بود لذا در شرایط فعلی توصیه ای که می شود رعایت احتیاط در تصمیم گیری ها می باشد اکثر سهم های بازار به اندازه کافی اصلاح داشته اند و شاید چند روز دیگری هم منفی بخورند اما این منفی ها خیلی نمی توانند ادامه دار باشند و به زودی قیمتها به سطوح می رسند که هیچ خبری نمی تواند باعث ریزش بیشتر انها بشود نظر ما در مقطع فعلی این می باشد که بیشتر باید به برگشت بازار امیدوار بود تا ریز ش بیشتر …
در بازار نیز اگر فردا شاهد دو مقوله اصلی باشیم باید به فکر خریدهای بیشتر بود وگرنه بهتر است کمی در خریدها بیشتر دقت کرد
1- تا فردا صبح خبرهایی از رییس جمهور و صحبت های ایشان بشنویم که یقینا برگشت بازار را داریم
2- سیاست سازمان و حقوقی ها مبنی بر حمایت از بازار باشد که این نکته نیز می تواند روند بازار را از منفی بودن نجات دهد احتمالا تکلیف بازار در ساعت 8 و 35 دققیه کاملا معلوم خواهد بود و نحوه چیدمان صف های فروش بازگو کننده شرایط بازار خواهد بود
در کل تمام نگاه ها به رفتار های اخیر دولت می باشد و دلایل رشد و یا ریزش بازار منوط به اخبار این روزها می باشد
اما براي فردا در گروه خودروييها تمامي سهام اين گروه به خطوط حمايتي و كف قيمتي خود رسيده اند در صورت برگشت روند قيمتي انتظار رشد در سهام اين گروه ميرود در غير اينصورت اصلاح قيمتي به هيچ وجه بعيد نميباشد
در اين گروه زامياد در انتظار انتشار گزارش 12 ماهه خود و تعديل عايدي ميباشد خبهمن نيز با تحولاتي كه در سال 90 از سرمايه گذاريهاي جديد گرفته تا ورود شركتهاي زير مجموعه به بازار سرمايه در پيش رو دارد ميتواند سال بسيار پر پباري را در پيش روي خود داشته باشد
اما در گروه سرمايه گذاريها نيز در صورت برگشت روند كلي بازار بي شك انتظار تشكيل صفوف خريد را به خصوص در سهامي همچون وصنعت و واتي و ومعادن و واميد و وبانك و وصندوق را خواهيم داشت سهام گروه سرمايه گذاري جز پيشرويهاي بازار خواهند بود در اين گروه وصندوق با تعديل عايدي مواجه ميباشد ظاهرا شركت قصد فروش دو شركت لوله سازي و فولادي خود را دارد كه در صورت تحقق اين امر شاهد رشد پرواز گونه وصندوق خواهيم بود
واتي نيز شايعاتي را درباره تقسيم سود 200 توماني شيران در مجمع به دنبال دارد در صورت صحت چنين موضوعي ميتوان به تعديل عايدي اين سهم تا سطوح 50 تومان و رشد قيمتي سهم اميدوار شد
اما براي فردا در گروه پتروشيميها به خصوص پتروشيمي ابادان فعال شدن همراه اول بر روي نماد شپترو جاي توجه دارد شپترو با تعديل عايدي خوبي مواجه ميباشد همانطور كه در تحليلي در سايت عنوان كرديم اين سهم به دليل رشد قيمتي محصولاتش در بورس كالا ميتواند با تعديل عايدي بسيار خوبي باز هم جاي رشد قيمتي خود را هموار سازد
در اين گروه شاراك نيز انتظار افت بيشتري نميرود شاراك به زودي به مجمع خود ميرود و با انتشار اخبار مثبت احتمالي در مجمع با قيمتهاي خوبي نيز بازگشايي خواهد شد
در نماد بانك ملت برخي شنيده ها حكايت از احتمال اعلام سود 35 توماني توسط اين بانك براي عملكرد 12 ماهه 89 دارد
در نماد شفن نيز برخي شنده ها حكايت از تعديل عايدي 20 درصدي در اين سهم در گزارش 12 ماهه دارد
در صورت حل شدن مشکلات داخلی احتمال رشد کوتاه مدت را در خیلی از سهم ها انتظار داریم
جمعه 9 اردیبهشت 90


