نگاهی به بازار فردا چهارشنبه
سقوط سكه جان گرفتن بازار!!!
امروز شايد به گمان خيلي ها روز خوبي براي بورس نبود اما به نظر ما امروز روز خوش يمني براي بازار سرمايه بود افزايش حجم معاملات به سطوح بالاي 100 ميليارد تومان خودش كافي بود تا نشان دهد بازار كم كم با تغيير روند مواجه خواهد شد اين تغيير روند زياد دور نيست يا فردا يا احتمالا روز شنبه اولين روز كاري هفته…..
فردا در گروه تجهیزات احتمالا شاهد کاهش روند منفی فعلی خواهیم بود صحبتهایی از استمهال بدهی های صدرامی باشد که بخشودگی ان تاثیر بالایی بر سود سال 90 سهم خواهد داشت در مورد این گروه واقعیتش سوالات زیادی مطرح می باشد عده ای می پرسند ما این سهم ها را خریده ایم الان پایین امده اند و چه کنیم و چرا این طوری شده اند ؟//
دوستان کسانیکه دنبال این سه سهم می روند باید توجه کنند هدفشان چه بوده است بله صدرا معادن فلزات نیست که شفاف بتوان صحبت کرد لذا اذراب تعدیل می دهد و واقعا هم همگان انتظار تعدیل هم داشتند اما می بینیم هیچی از جاش هم تکون نمی خوره ..حالا دلیلش چه می باشد من نمی دانم سهم تعدیل نمی داد بیشتر بالا می رفت … اگر کسی دنبال صدرا می رود از ابتدا باید تکلیفش را با خودش مشخص کند.. صدرا مثل روز روشن است نه سودی دارد نه سودی تقسیم خواهد کرد و تنها امیدش یاری بچه های خوب و مخلص دانایان و سپاه و خاتم می باشد اگر به این گروه اعتقاد دارید سهامدار صدرا باشید اگر ندارید بهتر است در اولین مثبت های بعدی از این گروه خداحافظی کنید این گروه علاوه بر اینکه انسان باید یک قلب داشته بشد یقینا باید یک قلب زاپاس هم همیشه تو جیبش داشته باشد چون ادم را روزی صد بار دق می دهند… اگر این سهم خوب بود وصنعت و دانایان ازش خارج نمی شدند من باز تکرار می کنم تکلیف هر کسی را باید خودش مشخص کند بار ها در این تاپیک نوشتم که در حد معقولی از این سه سهم در سبد خود داشته باشید … بروید بازده ومعادن را در این چند سال ببینید بروید بازده دارویی ها را در این چند ساله ببینید … دلیل این همه توجه به سهم تو خالی مثل صدرا چه می باشد من نمی دانم … سوالات دوستان هم جواب مشخصی ندارد شاید فاراک را می خواستند می کردند 350 تومان شاید هم الان باز هم همین محدوده های 240 مدتی درجابز ند بعد به سمت اهداف بیشتر قدم بر دارد
اما در مجموع باید گفت این سه سهم می توانند شرایط خوبی داشته باشند اما برای هر فردی و هر روحیاتی خوب نمی باشند یقینا کسانی باید در این سهمها بمانند که دارای تجریبات بالایی می باشند اطلاعات سریع و به موقعی دارند اگر کسی دل شیر ندارد سهم های بسیار بهتری هم وجود دارند که خیلی راحت تر می توانند در انها سود کسب کنند
این سه سهم تا حالا به اندازه خودشان اصلاح داشته اند لذا بنظر ریزش خیلی زیادی برای انها فعلا نمی توان متصور بود و اگر داستان بخشودگی صدرا به واقعیت بپوندد شرایط این گروه ایده ال خواهد بود اما باز هم باید گفت ماهیت این سه سهم با ماهیت سهم های دیگر متفاوت است ریسک جزی از ذات این گروه است انفجار دکل .. برنده شدن در مناقصات … احتمال برنده نشدن در مناقصات .. تحریم و هزاران مورد دیگری که در اخر نتیجه اش می شود عدم پرداخت مطالبات که نمونه بارز ان می شود مپنا.. که این همه طلب از دولت دارد یعنی کار به نهایت و نتیجه می رسد اما از پول خبری نیست که نیست … یعنی کار کردی هزینه کردی اما در اخر حتی به پولی که خودت پرداختی هم نمی رسی … این عاقبت گروه مذکور بوده … بقیه اش هم با خود دوستان … من اگر به خودم بود هیچ وقت دو خط هم از سهم هایی که سود تقسیمی ندارند مطلبی نمی نوشتم چه کنم که تعداد سهامداران صدرا از هر سهمی بیشتر است و هر چی بنویسیم هر روز یکی می گه بازم بنویس … اگر از صدتا سهم بنویسی برای هیچ کسی مهم نیست اما از صدرا ننویسی …
مپنا و حفاري امروز وضعيت نسبتا مناسبي داشتند اين دو سهم تمايلي به افت بيشتر ندارند پتانسيل هاي بنيادي بسياري در اين دو شركت نهفته است كه روند ميان مدت اين دو سهم را صعودي خواهد كرد فردا و شنبه اخرین روزهای معاملاتی مپنا قبل از اعمال افزایش سرمایه خواهند بود و کم کم سهامداران میان مدت وارد این سهم خواهند شد یقینا مپنا بعد از افزایش سرمایه سود سال 89 خود را تعدیل خواهد داد و برای مپنا فرصتی باقی نخواهد ماند که سود 89 خود را مخفی کند لذا حضور در مجمع افزایش سرمایه مپنا می تواند برگ های برنده خوبی داشته باشد که یقینا برای افراد میان مدت با سود همراه خواهد بود
اما اذراب به نظر ميرسد حتي فردا تمايل به تشكيل صف خريد نيز داشته باشد اين سهم پر پتانسيل امروز در حالي با تعديل مثبت بالاي 50 درصد مواجه شد كه طبق برخي شنيده ها با انعقاد دو قرار داد جديد ديگر مواجه ميباشد
اما براي فردا در گروه خودرويي شايد شاهد اخرين منفي خوردنهاي اين گروه باشيم كف حمايتي بسيار قوي براي سهام اين گروه تشكيل شده است و بايد به زودي شاهد سبز شدن روند سهام اين گروه باشيم فقط اين را بگوييم اگر بازار برگردد خودروييها توانايي رشد 10-20 درصدي را دارند به خصوص زامياد و خبهمن كه از پتانسيلهاي بنيادي بيشتري برخوردار ميباشند در مورد گروه بهمن شایعه پوشش سود 85 تومانی شرکت زا منابع موثق شنیده می شود و منفی خوردن های این روزها ناشی از خبر دار شدن بعضی از رانت های خبری از این موضوع می باشد بنظر تحلیلگران خبهمن با سود 85 تومانی سال 89 و تقسیم سودی که در مجمع بیشتر از 10 تومان خواهد بود تا مجمع سالیانه توان رشد تا 400 را خواهد داشت زامیاد نیز با شرایط فعلی و سود سال 89 و 90 شرایط کم ریسکی دارد که با رشد وساپا خواسته یا ناخواسته باید شاهد رشد بیشتر گروه خودرویی بود لیدر این گروه وساپا می باشد که باید ابتدا رشد کند و سپس بقیه اعضا به تبعیت از این سهم می توانند شاهد رشد بیشتر باشند سهم های این گروه به دلیل پی به یا پایین محدوده 5 ریسک چندانی ندارند در مورد گروه بهمن هنوز تکلیف وجه ناشی از فروش سایپا و نحوه سرمایه گذاری ان مشخص نشده است و برگ های برنده این سهم هنوز پابرجا می باشند و یقینا به مرور شاهد اتفاقات جدیدی در این سهم خواهیم بود لذا قیمتهای فعلی گروه بهمن به زودی برای ما شاید قابل دسترس نباشد
اما براي فردا در گروه سرمايه گذاريها انتظار مثبت ديدن اكثر سهام اين گروه را داريم وصنعت و وتوصا و ومعادن و واميد ميتوانند جز اين دسته باشند وصنعت اين روزها با شايعه اعلام سود 30 توماني مواجه شده است وتوصا نيز تعديل عايديش قطعي ميباشد ومعادن و واميد نيز به واسطه ارزش ان اي وي بسيار بالا قطعا صعودي خواهند بود ونیکی و وبانک نیز جز سهم های مناسب این گروه می باشند
اما وغدیر فردا روند منفی را در پیش خواهد داشت احتمالا این سهم تا 320 الی 330 کاهش قیمت خواهد داشت وصندوق نیز شرایط مشابهی خواهد داشت و احتمالا باید متظر رویت اعدادی در محدوده 280 برای این سهم نیز بود
اما براي فردا فولاديهاي بازار نيز بايد خودي نشان دهند فولاد مباركه اين روزها شايعه واگذاري 40 درصدي سهام فولاد هرمزگان را به گلگهر دارد كه در صورت صحت هم باعث رشد قيمتي خود و هم رشد قيمتي كگل خواهد شد همچنين تعديل عايدي سود 12 ماهه فولاد نيز قطعي شده است و سود سال 90 نيز جاي رشد بسيار بالايي را دارد
فولاژ كه امروز برگشت اما بچه فولاد يعني فولاي هنوز به تعادل نرسيده كه تعادل اين سهم در معاملات فردا محتمل به نظر ميرسد
براي فردا در گروه شیمیاييها شاهد عرضه بلوك 15 درصدي شبريز خواهيم بود پس مثبت شدن روند معاملاتي شبريز و شپنا بعيد نميباشد اين دو سهم با تعديل عايدي بسيار خوبي به واسطه رشد قيمت نفت مواجه ميباشند
در گروه روی در 18 اردیبهشت شاهد مجمع کالسیمین خواهیم بود با فرض حضور در مجمع و دریافت سود 130 تومانی در مجمع قیمت های فعلی سهم خیلی پر ریسک ارزیابی نمی شود باید توجه داشت قیمتهای 2300 الی 2400 دلاری برای این گروه بسیار مناسب می باشد و این گروه حتی با این بودجه نیز سودهای مناسبی خواهند ساخت حالا اگر قیمت روی به 2500 الی 2700 دلار رشد پیدا کند شرایط این گروه رویایی می شود لذا نباید منفی های این روزها ما را از این گروه غافل کند و به نظر محدوده های 1150 تومان و پایین تر محدوده های مناسبی برای خرید می توانند باشند
منفی های بیشتر ومعادن ونوسانات زیر 900 تومان می تواند فرصت مناسبی برای خرید ومعادن باشد
سشنبه 6 اردیبهشت 90


