بازار و پرسش بزرگ!!!
این روزها با منفی شدن روند اکثر سهام بازار یک پرسش اساسی پیش میاید که ایا بازار باز به روند قبلی خود باز میگردد یا خیر در پاسخ به این پرسش میتوان گفت با رسیدن سهام برتر بازار به سطوح حمایتی اولیه خود در پایان هفته شاهد شکل گیری روند متعادل در بازار باشیم هر چه باشد برترین های بازار مانند تجهیزات و خودروییها و معدنیها به سطوح حمایتی معتبری رسیده اند
شاید قیمتها به سطوحی رسیده اند که خیلی ها انتظار واکنش بازار به این سطوح را دارند اما این سطوح در مقابل رشد اخیر قیمتها از اعتبار بالایی برخودار نمی باشند همانطور که در بالا رفتن حد و حدود های بسیار بالایی از قیمتها شکسته شد و شاهد رشد های بی منطقی بودیم امروز هم باید به میزان اصلاح مناسب اعتقاد داشته باشیم اما تخمین اینکه بازار واقعا به چه میزان اصلاحی اعتقاد دارد کار راحتی نمی باشد ؟؟ شاید چاره ای جز راه تعادل و انجام خریدهای پله ای و تدریجی نداشته باشیم در بازار بی منطق فعلی باید در خریدها حتما سیستم چند مرحله ای رعایت شود در مورد فروش ها نیز باید دقت بیشتری کرد و در مجموع بازار هیجانی فروردین ماه با یک هفته اصلاح نمی تواند انرزی لازم برای برگشت را پیدا کند
سیاست سازمان بورس کنترل حجم نقدینگی می باشد و نمی خواهد پول هایی که به بازار سرمایه انتقال پیدا کرده اند را سریعا از بازار خارج کنند لذا تمام هدف سازمان بلوکه کردن پول مردم در سهم ها می باشد تا پول از سیستم بورس خارج نشود لذا روش ها ی مبهمی که امروز در هر گروهی شاهد ان هستیم نتیجه همان سیستم می باشد سیستمی که تحلیلش جز سهامدارای با دید میان مدت نتیجه لازم را نمی دهد
بازاری که در یک ماه بیش از 3000 واحد رشد دارد حداقل باید 1000 واحد هم ریزش داشته باشد این کمترین حد اصلاح می باشد لذا هنوز بازار ما برای ریزش در صورت عدم حمایت جا دارد
اگر به نمودرا شاخص نگاه کنیم می بینیم اولین محدوده ای که نقطه برگشت شاخص می تواند باشد میانگین 20 روزانه است که در حال حاضر شاخص با این میانگین خیلی فاصله دارد لذا احتمالا تا رسیدن شاخص به این میانگین باید منتظر فاز استراحت شاخص باشیم
اما برای فردا در گروه سرمایه گذاری ها کماکان ادامه وضعیت کنونی یعنی منفی را انتظار داریم تا بازار مثبت نشود نمیتوان از سهام این گروه انتظار روند مثبت را داشت در این گروه سرمایه گذاری پردیس با شایعه افزایش سرمایه 50 درصدی مواجه شده است همچنین سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی نیز سیاست فروش برخی شرکتهای زیر مجموعه خود را کماکان دنبال میکند به نظر میرسد فردا شاهد تغییر روند سهام وصندوق و تعادل قیمتی این سهم باشیم
اما در گروه پتروشیمی ها وشیمیاییها که امروز پذیرای مهمانی جدید در بازارفرابورس بودند نیز شاهد برگشت احتمالی روند و تعادل قیمتی را داریم در این گروه تقریبا از شرکتهای پتروشیمی گرفته تا پالایشگاهی ها حتی شرکتهای شیمیایی با تعدیلات عایدی مناسبی برای سال 90 به واسطه رشد قیمتی نفت شاهد خواهیم بود در این گروه ودر نماد شبریز به زودی شاهد عرضه بلوکی 15 درصدی سهام این سهم خواهیم بود مضافا اینکه شبریز با تعدیل عایدی بسیار خوبی برای سال 89 و90 روبرو میباشد در نماد شپنا به واسطه افزایش قیمت نفت اعلام سود 100 تومانی برای سال 90 را از این شرکت میتوان انتظار داشت
در این گروه درنماد پتروشیمی اراک در صورت برگشت روند قیمتی اولین سهمی خواهد بود که با صف خریدروبرو خواهد شد
اما در شرکتهای خودروساز کماکان روند سهام این گروه علی رغم تاییدات بنیادی و مسئولان این شرکتها بلاتکلیف میباشد اما گر بخواهیم کمی افق دیدمان را وسیع تر کرده و شب مجمع سهام این گروه را مد نظر قرار دهیم روند تمامی سهام این گروه مثبت وصعودی میباشد محدوده نزدیک 300 برای این گروه محدوده مناسبی برای خرید می باشد زامیاد در 300 الی 310 تومان و سایپا در محدوده 340 تومان و بهمن در محدوده 310 تومان گزینه های میان مدت مناسبی می باشند
اما برای فردا میرسیم به گروه پرطرفدار و البته ناراضی این روزهای بازار یعنی سهام گروه تجهیزات پر بیراه نگفتیم اگر ادعا کنیم دم بازار به دم تجهیزات وصل است و دم تجهیزات به صدرا پس صدرا این روزها همه کاره بازار میباشد امیدواریم هر چه زودتر شاهد برگشت روند قیمتی سهام صدرا واین گروه و کل بازار باشیم شاید صدرا تا سطوح قیمتی 265 تومان اصلاح نماید شاید فاراک به کف قیمتی خود یعنی سطوح 245الی 240 تومان برسد و شاید مپنا و حفاری 5 درصدی اصلاح قیمتی را تجربه کنند اما برایند تمام این اصلاحات مثبت میباشد و به زودی شاهدبرگشت روند قیمتی سهام این گروه و کل بازار خواهیم بود صبر زیادی نمیخواهد شاید شاید شاید تا اخر همین هفته….
دوشنبه 29 فررودین 90


