نگاهی به بازار فردا چهارشنبه 17 فروردین 90
امروز در بازار سرمايه شاهد عرضه هاي بسيار سنگين و حتي منفي شدن برخي نماد هاي مطرح در اواخر وقت بوديم اين حركت امروز در بازار فردا چهارشنبه شائبه هايي را در خصوص استراحت احتمالي چند روزه و موقتي بازار ايجاد ميكند اصلاحي كه پس از رشد اخير نيازاساسي بازار ميباشدهر چند اصلا به بازار این روزها اعتمادی نمی باشد در حال حاضر 14 روز متوالی معاملاتی می باشد که همه بیان می کنند بازار به اصلاح نیاز دارد اما دریغ از یک نیمچه اصلاح… لذا به صرف نیاز به اصلاح بازار ، نباید به پیشواز فروش و خروج از سهم های خوب رفت … این بازی هنوز ادامه دارد و توصیه ما در صورت تمایل به فروش ، فروش های تدریجی و پله ای و در چند روز متفاوت می باشد
اما براي فردا در گروه تجهيزات در نماد حفاري و فاراك انتظار اصلاح قيمتي را داريم شايد حفاري تا سطوح 290 تومان و فاراک نیز تا حدودی منفی باشد اما برايند و چشم انداز انها كاملا مثبت است و انتظار رشد قيمتي ديگري را در سهام اين گروه خواهيم داشت
مپنا نیز فردا در مقابله با 470 تومان روز بسیار سختی را در پیش دارد احتمالا هدف بعدی مپنا 480 و سپس 520 تومان می باشد باید دید ایا حضور بانک ملت می تواند مپنا را از بی رهبری خارج کند یا نه؟؟؟ طبق شنیده ها کارکنان مپنا قصد دارد بلوک یک درصدی خود در مپنا را که قبلاً به صورت یکجا عرضه کرد و خرید اری نداشت را این بار به صورت خرد به بانک ملت عرضه کند و صحبت از ادامه این عرضه ها تا 520 می باشد رشد مپنا تا 520 واقعا رشد چندانی نمی باشد اما به رفتار این سهم خیلی نمی توان امیدوار بود و همیشه شاهد رفتار های غیر عادی از کارکنان مپنا بوده ایم امیدوارم این بار مپنا بتواند به محدوده 500 الی 520 برسد
اما در گروه خودرويي كم كم بايد شاهد متعادل شدن سهام اين گروه باشيم فردا مقاومتهاي زامياد و خبهمن تعيين كننده سرنوشت انها ميباشد در اين گروه خاور بدون علت خاصي تنها به دليل جو گروه در حال پيشروي ميباشد سهامداران خاور حسابي بايد حواسشان به روند اين سهم باشد هر چند رشد اینسهم حق سهامدارن متضرر خاور می باشد اما باید توجه داشت خاور سال پیش هم تا 145 تومان نیز رشد داشت اما بعد دوباره در بازار منفی به 85 تومان نیز رسید لذا توصیه ما نگهداری این سهم در بازارهای مثبت می باشد وگرنه توانایی بنیادی چندانی در این سهم پیدا نخواهد شد
اما در گروه معدنيها وضع فرق ميكند با زمزمه هاي انتشار گزارش هاي 12 ماهه و تعديل هاي مثبت ان چناني شاهد شكل گيري جو مثبت در اين گروه براي بازدهي 5-10 درصدي هستيم كچاد و كگل كه فردا را مثبت خواهند بود دو سهم وابسته يعني ومعادن و اميد نيز كماكان صعودي خواهند بود
در مورد کچاد صحبت از 870 الی 900 شنیده می شود کگل نیز اهداف 1300 را مدنظر دارد چادرملو و گل گهر سهم های با پتانسیلی می باشند که همیشه مورد توجه بازار بوده اند اما قیمت های فعلی نتیجه ای جز هجوم خریداران نبوده است دلیل چندانی برای رشد این دو سهم مطرح نیست قیمت بیلت در دنیا روبه کاهش است ولی شاهد هستیم قیمت این دو سهم در حال افزایش است . راه اندازی طرح و توسعه ها در این شرکتها وجود دارد اما هیچ کدام در امسال به بهرداری نخواهند رسید و تماما سال 91 افتتاح خواهند شد لذا شاید بار دیگر چادرملو و گل گهر بتوانند به پی به ای های تاریخی خود یعنی 14 الی 15 برسند و با قیمتهای 900 تومانی چادرملو در حققیت پی به ای سهم 14 خواهد بود و بنظر بازار روی همون عدد 900 تومان خود که از قبل به گوش می رسید نظر دارد
در مورد هر سهمی توصیه به دقت در فروش های هیجانی می کنیم بازار غیر قابل پیش بینی است لذا شاید فردا در این گروه عرضه های بیشتری را شاهد باشیم اما نباید با یک ریزش باز از این سهم ها سریع خارج شد معادن وامید و سپه با رشد این دو سهم یقینا بیشتر مورد توجه خواهند بود در اين گروه فملی ميرود تا قيمتهاي 1400 تومان را به اغوش بكشد تعديل 220-230 توماني سهم تقريبا قطعي شده است ولی مهمترین فاکتور در رشد ملی مس رشد پی به ای تمام سهم ها می باشد و شاید قیمتهای کنونی خیلی وابستگی به قیمتهای جهانی مس نداشته باشد و شاهد هستیم ملی مس نیز با حجم های بالایی در حال معامله می باشد اما در مجموع حرکت ملی مس خیلی تند نخواهد بود بلکه ارام به سمت مجمع و هدف 1500 الی 1600 تومانی خود حرکت خواهد کرد . فردا ریزش بازار هاید جهانی خبر خوبی برای گروه روی و مس نخواهد بود و ممکن است کمی او را متزلزل نماید .
در گروه سرمايه گذاري ها احتمالا شاهد روند اصلاحي خواهيم بود وصنعت و وتوصا شايد كمي اصلاح نمايند اما پشت اين اصلاح يك بازدهي 10 درصدي نهفته ميباشد وسپه اهداف قيمتي 180 تومان را در سر دارد سنگ اهني ها موتور محرك اين رشد قيمتي خواهند بود
اما در سهام فلزي بازار شايد فولاد بار ديگر کمی استراحت داشته باشد اما هدف 320 تومانی فولاد خیلی دور از ذهن نخواهد بود اما اين پايين امدن موقعيت بسيار مناسبي براي شكاري پر سود ميباشد در بازار امروز خلاصه فولاي حبابي تركيد و با روند نزولي مواجه شد شايد اين روند نزولي مدتي در اين سهم ادامه داشته باشد
اما در بازار غذاييها رشد ارام و بي سر و صداي سهام اين گروه جالب توجه ميباشد ياد غشان 280 توماني به خير كه در همين گزارشات معرفي شد غشان فردا به هدف قيمتي 360 توماني خودش خواهد رسيد غشاني كه با تعديل عايدي 10 درصدي براي سال جاري و تعديل 20 درصدي براي سال 90 مواجه ميباشد
در نماد ثشاهد با توجه به گزارش بسيار مناسب 6 ماهه شركت برخي شنيده ها حكايت از احتمال تعديل عايدي 15 درصدي در سود شرگت دارد همچنين احتمالا افزايش سرمايه 50 درصدي شركت از محل سود انباشته در نيمه اول سال اجرايي خواهد شد
در نماد غدير برخي شنيده ها حكايت از اعلام سود 100 توماني غدير براي سال 90 دارد
مخابرات نیز توانایی رشد بیشتر تا 400 و سپس تا 450 تومان را تا مجمع خواهد داشت جای تعجب می باشد چرا بانک سینا مدتی است از این نوسانات مخابرت بی بهره شده است
کاهش نرخ سود عقود مشارکتی شرایط گروه بانکی را بیش از انتظار مختل کرده است در این گروه تنها بانک پارسیان می باشد که به مدد سرمایه گذاری سایپا در حال رشد می باشد پارسیان نیز می تواند حداقل به محدوده 400 در هفته های اینده نزدیک شود سرمایه گذاری سایپا نیاز به یک کرسی هیت مدیره دارد و برای رسیدن به این هدف مقدار بیشتری بانک پارسیان نیاز دارد که احتمالا با این خرید ها تا مجمع سالیانه می تواند به هدف خود کمی نزدیک شود
سود بانک پارسیان 58 تومان می باشد که با پی به ای حداقلی 7 استحقاق بانک پارسیان بیش از 400 می باشد در مورد گروه بانکی نیز احتمالا در سال 90 شاهد رشد سود چندانی در بین اعضای بانکی نخواهیم بود و دلیل برگشت اقبال بازار از این گروه همین مورد می باشد اما با رشد پی به ای اکثر صنایع به مرور بازارر متوجه می شود پی به ای بانکی ها خیلی بالا نمی باشد و باید این گروه نیز رشد داشته باشند لذا شاید با برگشت بازار در هفته های اتی بار دیگر این گروه بیشتر مورد توجه قرار گیرد
این روزها تولی پرس با سود 45 تومانی خود بسیار پر حجم معامله می شود محدوده 250 اولین سطح مهم پیش روی قیمت می باشد در صورت عبور قیمتاز 250 تومان هدف بعدی سهم بیشترین قمت تاریخی تولی پرس یعنی 270 تومان می باشد لذا افراد کوتاه مدت باید به محدوده 250 الی 270 تومان توجه بیشتری کنند
در اخر باید عرض کرد حجم تبلیغات در مورد بازار سرمایه بسیار بالا گرفته است فعلا مسیولین در حال جذب پول به بازار سرمایه می باشند لذا شاید مدتی بازار در تعادل باشد ولی برای جذب سرمایه چاره ای جز گرم کردن بازار نیست با این تفاسیر باید روزهای خوبی را برای بورس مدنظر گرفت و احتمالا سال 90 ،سال خوبی خواهد بود
هر روز در بازار صحبت از اصلاح و برگشت می شود برگشت بازار علایمی دارد که در حال حاضر شاید نشانه هایی از انها دیده شود اما به طور قطع این نشانه ها دلیل بر ریزش های جدی نمی باشد بهتر است حداقل تا اخر فروردین همراه باشیم تا ببینیم در اخر این ماه ایا اوضاع به این نحو باقی خواهند ماند یا نه ؟؟/
در مجموع هر اقدامی انجام می شود بهتر است به صورت تدریجی پله ای و چند روزه و با دید نوسانات کوتاه مدت انجام گیرد توصیه ما همراهی با اکثر سهم ها تا مجمع سالیانه می باشد
سه شنبه 16 فروردین 90


