نگاهی به بازار فردا یکشنبه 7 فرودین 1390
بازار گلباران شد!!!
در بازار اولين روز سال 90 شاهد بازاري استثنايي بوديم بازاري كه تعجب همگان را برانگيخت بازار در اولين روز بازگشايي خود در بهاراني دل انگيز سبز سبز سبز بود كمتر نمادي در اين روز منفي بود و هر چه كه مي ديدي از هر صنعتي صف خريد يا مثبت بود
در ابتدا در پاسخ به سوالات یکسری از کاربران باید عرض کرد بهتر است در جو فعلی چندان به فکر فروش هیچ سهمی نبود شاید فعلا قحطی سهم امده باشد و تازه پس لرزه های ان دارد پیدا می شود و حتی ممکن است سونامی نیز رخ دهد لذا فعلا چون خریدی ممکن نمی باشد بهتر است از فروش های زودهنگام پرهیز کنیم و سهم های خوب خود را زود از دست ندهیم لذا پیشنهاد داریم ابتدا سهم مورد نظر خریداری شود و سپس سهم دیگری فروش رود .. در ثانی اگر فروشی نیز انجام می شود بنا بر هر دلیل بهتر است در چند روز و به صورت پله ای و تدریجی باشد سوما به دنبال خرید در نقطه خیلی دلچسب نباشید این بازار شاید اصلا فرصتی برای نقطه دلخواه به ما ندهد لذا بهتر است در سهم هایی که از شرایط بنیادی خوبی برخودار می باشند با کمی بالاتر بودن قیمت باز هم از رشد بعدی قیمت ناامید نبود اگر چه شاید از دید بعضی هابازار در اخر هفته به تعادل خواهد رسید اما پیش بینی بازاری با چنین شرایطی شاید کار خیلی راحتی نباشد اکثر سهامداران دست به نقد هستند و از خرید جا مانده اند و این هجمه پول های سرگردان می تواند باعث نوسانات هیجانی شود و در این حالات شاید تخمین اینکه چه سهمی در چه قیمتی واقعا ارزنده می باشد کار راحتی نباشد هر چند بهتر است زیاد هم جو زده نشویم و دنیا را به اخر رسیده فرض نکنیم اگر نسبت به سهمی اطمینان کافی نداریم بهتر است حداقل با سرمایه سنگین وارد ان نشویم و این بازار نشان داده است که پس از هر رشد هیجانی یک ریزش حتی موقت بوده است سایپا در نقطه فعلی بیش از 330 الی 340 جا برای رشد ندارد اما بهر عنوان شاید جو بازار خیلی از حد و مرز ها را سریعتر از انچه توقع بود بشکند یادم می اید در همین ماه قبل اگر از ومعادن 1000 تومانی صحبت می شد باعث خنده یک سری از دوستان می شد اما الان شاهد هستیم که ومعادن حداقل 9000 می شود و تا 1000 هم راهی باقی نمانده است لذا تعیین اینکه ایا سایپا در کوتاه مدت 330 یا 350 می شود سخت است اما شاید شد و حتی ممکن است بیشتر شود … ولی فعلا چاره ای نیست که خیلی هم سخت نگرفت و سهم های با بنیادی مناسب را خرید کنیم
اما براي فردا نيز انتظار تدام اين روند مثبت را داريم در گروه تجهيزات اولين اهداف قيمتي بدين شرح ميباشد فاذر 300-320 تومان و فاراك -265-250 تومان و مپنا 420-450 تومان و حفاري 290-320 تومان كه اين اهداف نشان دهنده بازدهي حداقل 10 درصدي را در سهام اين گروه دارد صدرا نيز متوقف ميباشد كه به نظر در صورت بازگشايي در جو مثبت انتظار صدراي 260 توماني نيز دور از ذهن نخواهد بود در گروه مربوطه متاسفانه بازی بزرگان مهمترین نقش را دارد من نمی دانم با چه دلیلی باید بگم فاذر یا فاراک بخرید و ارزندگی این گونه سهم ها را به کابران توضیح بدهم لذا اگر خرید ی در صدرا اذراب فاراک انجام می شود بهتر است خیلی با دید میان مدت نباشد و بهتر است فقط با دید کوتاه مدت خرید شود این سهم ها مثل الکلنگ می مانند و یکبار در اوج و یکبار در کف قیمتی نوسان می کنند شاید بهتر استت در ابتدابگیم که مسیولیت خرید سهم های سفته بازی و هیجانی صدرا فاذر و اذراب با خود کاربران می باشد اگر ما در مورد این سه سهم مطلب می نویسیم فقط فقط به دلیل اصرا ر بسیار شدید سهامدارن می باشد من نمی توانم در مورد هیچ سهمی نظر ندهم اما یادمان نمی اید در سبد سهام هیچ ماهی این سه سهم را در سبد گذاشته باشیم متاسفانه این سه سهم اینقدر درد سر ساز هستند که کاربران کم لطف فقط موقع ضرر می شود می ایند می گویند چرا سهم منفی شد؟؟ چرا صدرا این طوری شد؟؟ الان هم فاراک مثبت است ما نوشتیم اما صحبت از هر سهمی فقط برای شفاف شدن روند حرکتی اتی ان می باشد من در این سه سهم هیچ نشانه بنیادی مناسبی نمی بینم صدرا با 4 تومان سود نه.. اصلا شما بگید با 30 تومان سود حتی 100 تومان هم گران است اما وقتی بازار می خواهد بخرد من چی کاره هستم که بگم 100 تومان می ارزه یا نه … در بازار یک نفر تعیین کننده جهت بازار نیست وقتی بچه های مخلص سپاه می خواهند از سهمشان نوسان بگیرند و دانایان و دارو دسته شان پول های سنگینی روی این سه سهم اورده اند و کاربران نیز عاشق سهم های صفی و پر نوسان هستند فقط من نمی دانم گناه بتا سهم چی می باشد؟؟ اگر بالا می رود که دوستان خودشان همه دانشمند و استاد هستند وقتی هم سهمی منفی می شود بیچاره بتا سهم … ما باز هم عرض می کنیم بنا به وظیفه بی طرفی خودمان مجبوریم در مورد تک تک سهم ها بنویسیم ولی من خودم در عمرا یادم نمی اید دنبال این سه سهم بوده باشم پرینت اموال من موجود است اگر کسی از کاربران خواست من می تونم بهش نشان بدهم …
اما در گروه خودرويي سهام اين گروه مقاومتهاي خود را در هم شكستند زامياد و خبهمن از سد قيمتهاي 300 تومان عبور كردند و به سمت هدف قيمتي 320الی 350 تومان در حال حركت هستند و ايرانخودرو نيز هدف قيمتي 500 توماني را دنبال ميكند در اين گروه ايرانخودرو با تعديل عايدي مواجه ميباشد و خبهمن نيز زمزمه هايي را مبني بر تعديل مثبت سود سال جاري و تعديل سود سال 90 در پيرامون خود دارد
اما در گروه معدني به خصوص سهامي كه با قيمتهاي جهاني سر و كار دارند بازار چشم به راه انتشار گزارش هاي 12 ماهه سهام اين گروه و تعديل هاي مثبت هستند در اين گروه به خصوص در دو نماد مورد تاكيد ما يعني كالسيمين و فملي به زودي شاهد تعديل هاي مثبت خوبي خواهيم بود كالسيمن هدف قيمتي 1200 تومان را پشت سر گذاشت و به سوي هدف 1400 تومان در حال حركت ميباشد فملي نيز با احتمال تعديل مثبت هدف قيمتي 1500 توماني را دنبال ميكند فملي احتمالا براي سال 89 سود 220 توماني اعلام خواهد كرد كه با اعمال پي بر اي متوسط بازار يعني 7 به قيمتهاي 1500 تومان خواهد رسيد فعلا فملی در محدوده 1350 تومان مقاومت مهمی دارد که عبور از ان خیلی هم راحت نخواهد بود
در گروه سرمايه گذاري ها دو سهم پر پتانسيل وصندوق و صنعت كه مورد تاكيد ما بودند هدف هاي مورد نظر ما را نيز پشت سر گذاشتند در اين گروه بايد نيم نگاهی به گروه بانك ملي داشت وتوسم در اين گروه قرار است هلدينگ شفا دارو را واگذار نمايد با فروش اين هلدينگ وتوسم به قيمتهاي 170 تومان و تعديل عايدي خوبي خواهد رسيد وبانك نيز تا قيمتهاي 320-330 تومان بالا خواهد امد
در نماد وبانك برخي شنيده ها حكايت از تعديل مثبت بالاي 10 درصدي در گزارش 12 ماهه اين شركت دارد
در نماد بيمه پارسيان برخي شنيده ها حكايت از تعديل مثبت 10 درصدي سود شركت در گزارش 12 ماهه و رسيدن قيمت سهام شركت به سطوح 360 تومان دارد
بیمه البرز سد بسیار قوی 680 تومان را در پیش دارد که در صورت عبور ، هدف بعدی 720 می باشد بیمه دی نیز هدفش 245 تومان می باشد
در گروه بانکی شاید با کاهش نرخ سود عقود مشارکتی کسی فکر نمیکرد بانکها باز هم بتوانند این چنین مثبت باشند اما شاهد هستیم بانک سینا به مدد مخابرات و همراه اول به صف خرید کشیده شده است و احتمالا این سهم اینبار به بهانه رشد مخابرات بار دیگر به سمت 365 تومان بتواند حرکت کند در مورد بانک سینا باید توجه کرد اولین شرط برای رسیدن به 360 تومان بسته شدن قیمت بالای 330 می باشد همراه اول نیز با توجه به نزدیکی مجمع خود هدف 5500 تومانی را در سر دارد مخابرات نیز با شرایط فعلی و سود 38 تومانی خود در محدوده 400 تومان قصد جولان دارد
در مورد سرمایه گذاری سایپا نیز فعلا محدوده 380 الی 400 تومان هدف قیمتی سهم می باشد
شنبه 6 فروردین 1390


