بازار به زودي عيدي خواهد داد!!!
در بازار اين روزها شاهد روند منفي هستيم روندي كه قديميهاي بازار از سنت ان با خبر ميباشند اين سنت همه ساله در اسفند ماه وجود داشته و بازار اين روزها رنگ و بوي خون ميدهد اما اين اخرين روند منفي در سال پر فراز و نشيب 89 ميباشد با نزديك شدن به بهار 90 ميتوان شاهد رخت بستن سرماي بازار و رشد و شكوفه زدن سهام برتر بازار باشيم پس عيدي نزديك است كمي صبور باشيد
با توجه به اینکه سال مالی اکثر شرکتها در پایان اسفند ماه می باشد و قیمت بسته شدن سهم های زیر مجموعه انها می تواند باعث ذخیره گرفتن در سبد انها شود لذا طبق هر سال شاهد ان می باشیم که شرکتها در هفته اخر سال مالی خود از بازار حمایت مناسبی می کنند ولی در هفته های اتی شاید دلایل حمایت از بازار خیلی قوی نباشد و احتمالا بازار بیشتر در جهت فروش تمایل داشته باشد که این هم ناشی از کمبود نقدینگی می باشد
اما براي فردا در گروه بانكي اثر اجراي طرح و بسته پولي ميتواند تنها بار رواني داشته باشد بانكها هميشه راه برون رفتي دارند اين بار نيز ميتوانند تركيب تسهيلات خود را به ساير عقود مانند مضاربه يا فروش اقساطي تغيير دهند و يا از ساير ابزارها مانند كارمزدها در جهت حفظ سوداوري خود استفاده كنند پس اصلاح چنداني را براي سهام بانكي شاهد نخواهيم بود و همانطور كه امروز مشاهده شد خريداران فروشندگان را در قيمتهاي منفي درو كردند
هر چند نمی توان انکار کرد که شاید فعلا خبر خاصی در این گروه نباشد بانک سینا احتمالا تا محدوده 305 تومان کاهش خواهد داشت و تا زمانیکه خبری از تعدیل مجدد مخابرات نباشد این سهم فعلا راه نزولی را در پیش خواهد داشت معامله بلوکی همراه اول نیز هنوز ازش خبری نشده است و عده ای عقیده دارند که این معامله شاید امسال انجام نشود و مخابرات تعدیل منفی دهد و در عوض سود سال 90 خود را تعدیل مثبت بدهد و لذا این مسیله شاید برای مخابرات بهتر باشد که با واگذاری 10 درصد دیگر همراه اول در قیمتهای بالاتر و به خصوص در نزدیکی 5000 تومان سود سال 90 خود را به سمت 50 تومان سوق دهد و با توجه به اینکه سال 89 نیز تمام شده است دیگر کسی به سود سال 89 توجهی ندارد لذا با این کار مخابرات هنوز می تواند طراوات و تازگی لازم را برای سهمداران ایجاد کند چنانچه بانک سینا افزایش سرمایه 33 درصدی خود را اعمال کند کم کم اثر مخابرات در مقابل سرمایه بانک سینا کمرنگ تر می شود
اما در گروه تجهيزات اوضاع چندان خوب نيست برنده قطعي پل خليج فارس نه صدرا شد نه فاراك و در بين بهت و تعجب فعالان بازار دو شركت گمنام و تازه تاسيس برنده اين پروژه عظيم شدند ما هم مانند شما هنوز در بهت و تعجب هستيم چطور ميشود شركتهايي كه هيچگونه فعاليت عمراني ندارند و چند ماهي بيشتر از تاسيسشان نميگذرد و سهامداران عمده ان ها فعالين بخش ساختمان هستند ميتوانند پروژه فني و صنعتي به بزرگي پل گردشگري قشم را به سرانجام برسانند اين نيز از عجايب سال 89 ميباشد كه شايد نتيجه اش در سالهاي بعد نمايان شود عده ای معتقدند پروژه مذکور به دست شرکتهای برنده به فاراک و صدرا احتمالا واگذار خواهد شد
در گروه خودرويي سهام اين گروه فردا به سطوح حمايتي خويش برخورد خواهند كرد شايد قيمتهاي 240 تومان باعث برگشت زامياد و قيمتهاي 250 تومان باعث برگشت سايپا شود خبهمن كه جاي افت چندانی نخواهد داشت احتمال دارد فردا اين سهم نيز متعادل شود به هر حال شايد انتظار ليدري سهام اين گروه در اين مقطع چندان دور از ذهن نباشد تنها برگ برنده این گروه پی به ای پایین این گروه می باشد که صندوق های سرمایه گذاری را مجاب می کند برای دریافت سود نقدی این گروه از این سهم ها بیشتر استقبال کنند سایپا با سود تقسیمی حدود 50 تومان در سال 89 و سود 55 تومانی سال 90 و پی به ای 4 قیمتش می تواند در حدود 275 تومان باشد لذا شاهد ان هستیم که این سهم پس از مجمع نیز می تواند رشد داشته باشد و سود تقسیمی را نیز جبران کند حال سوال اینجا می باشد که کدام یک از سهم های فعلی بازار چنین شرایطی را دارند که بتوان فقط با دید دریافت سود تقسیمی از ان استقبال کرد؟؟؟ یقینا هر چه به زمان مجامع نزدیک تر می شویم استقبال بازار به سمت سهم هایی که سود تقسیمی بیشتری دارند بهتر خواهد شد در این بین شاید اگر گزاش سال 90 سایپا دروغ از اب در نیاید و سیاست تقسیم سود زامیاد نیز همان 100 درصد باشد این شرکت نیز هر چقدر به سمت 245 الی 235 تومان نزدیک می شود شرایطش برای یک بازه میان مدت بهتر می شود خبر های خوبی از رشد تولیدات شرکت توسط مدیر عامل شرکت امروز در بعضی خبر گذاری ها دیده می شد و این شرکت از تحویل چند صد دستگاه ماشین اتش نشانی خبر می داد و در کنار موارد دیگر بنظر زامیاد هنوز در بین خودرویی های سهم مناسبی می باشد که فقط لازمه ان کمی دقت در خرید و صبوری می باشد
رانفور نیز سهم مناسبی می باشد که در صورت کاهش قیمت در محدوده 4000 تومان خرید ان با دید مجمع و انتظار جهت اعمال افزایش سرمایه احتمالیش مناسب ارزیابی می شود لازمه این سهم کمی صبوری و دقت در خرید ان می باشد هر بار که بازار از ان روی بر می گرداند شاید زمان بهتری جهت بررسی روند حرکتی سهم جهت خرید می باشد مرقام نیز نشان داده است که دمش به دم خدمات بسته شده است
شاید برگ برنده این گروه تجارت الکترونیک می باشد که با پی به ای بالای خود مسیر بالا رفتن قیمت این گروه را توجیح کرده است
اما در گروه ليزينگي با كاهش نرخ سود بانكي ليزنگيها حسابي خوش به حالشان ميشود كاهش شديد هزينه هاي مالي اين شركتها ميتواند سرفصل جديد را در سوداوري و فعاليت اين شركتها رقم بزند بازار شايد به زودي متوجه اين مهم شود و سهام پر پتانسيل ليزنگي در كانون توجهات قرار بگيرد
خرید های کنونی فقط با دید میان مدت جواب لازم را خواهد داشت لذا بهتر است خرید های خود را در چندین مرحله و در قیمتهایی که فکر می کنیم از اطمینان بیشتری برخودار می باشند منوط کنیم
دوشنبه 9 اسفند 89


