بازار و برگشت روند!!
دربازار فردا با توجه به اوضاع ارام سياسي داخلي و با توجه به انشار گزارش هاي مناسب سال 90 كه نشان دهنده كم رنگ بودن اثر طرح تحول بر سود شركتها دارد و از طرفي باعث شده است چشم انداز مثبتي براي تعديل عايدي و رشد سوداوري اين شركتها در سال 90 به وجود بيايد براي بازار فردا در گروه معدني به خصوص روي و مس با توجه به افزايش قيمتهاي جهاني مس و سرب و روي انتظار روند متعادل قيمتي را در سهام اين گروه داريم در اين گروه شنيده ميشود سود مس براي سال 90 حداقل جاي رشد تا سطوح 220 تومان را دارا ميباشد كالسيمين نيز ظاهرا با تعديل سود 140 توماني براي سال جاري مواجه خواهد بود لذا با قیمتهای فعلی جهانی که احتمال رشد سرب و روی در ان بنظر خیلی زا کارشناسان قوی تر می باشد شاید در میان مدت نگرانی خاصی نداشته باشد
اما در گروه پتروشيمي با تشديد بحران در كشور نفت خيز ليبي قيمتهاي جهاني نفت نيز در حال افزايش ميباشد با اين حساب شاهد برگشت روند قيمتي در سهام پتروشيميها و پالايش نفت اصفهان خواهيم بود شپنا در اين گروه با شايعه اعلام سود 85 توماني براي سال جاري و اعلام سود 100 توماني براي سال اينده مواجه ميباشد
اما در شركتهاي سنگ اهني به نظر ميرسد روند نزولي و اصلاحي سهام اين گروه به انتها رسيده باشد و كم كم و نهايتا تا فردا بايد در انتظار شكل گيري روند متعادلی در سهام اين گروه باشيم در اين گروه كچاد احتمالا با رشد سود خود در سال 90 مواجه خواهد شد
در شركتهاي سرمايه گذاري و در دو غول اين گروه يعني ومعادن و وغدير نيز انتظار متعادل شدن قيمت اين دو سهم را داريم ومعادن كم كم خود را براي افزايش سرمايه اماده ميكند شركت در افزايش سرمايه اين سهم با ديد ميان مدت گزينه مناسبي ميباشد غدير نيز هم افزايش سرمايه 96 درصدي را در پيش دارد و هم مجمع عمومي را در فروردين ماه با اين حساب غدير در مجمع پيش رو احتمالا 10 درصد از سود خود را تقسيم و مابقي را براي افزايش سرمايه ذخيره خواهد كرد
سایپا سود سال 90 خود را 55 تومان اعلام کرده است و در گزارش خود سود جاصل از سرمایه گذاری خود را نیز هم برای سال 89 و 90 اعلام کرده است در جالبترین بخش ان شاهد گزارش رویایی رایان سایپا می باشیم این سهم سود سال 89 خود را 77 تومان اعلام کرده است که قصد دارد 82 تومان تقسیم کند و همچنین سود سال 90 خود را 135 تومان اعلام کرده و قصد تقسیم 125 تومان ان را دارد با این گزارش رایان سایپا یقینا بالاتر از 600 تومان باز خواهد شد و در گزارشات اخیر گروه لیزینگ شاهد تعدیل های مناسبی می باشیم به طوریکه لیزینگ ایرانیان نیز سود خود را در همین مدت اخیر با تعدیل 70 درصدی مواجه ساخت و با قیمت بالایی باز شد لذا امکان این می باشد که لیزینگ غدیر نیز بتواند سود مناسبی برای سال 90 خود اعلام کند و چنانچه که شایعه فروش دفتر مرکزی شرکت نیز به واقعیت بپویندد این سهم نیز توانایی اعلام سود بیشتراز 20 تومان را پیدا خواهد کرد
زامیاد سود سال 90 خود را طبق گزارش سایپا 60 تومان اعلام خواهد کرد و همچنین 100 درصد سود سال 89 خود را تقسیم خواهد کرد لذا با توجه به اینکه سود سال 90 در ابتدا از 70 تومان به 60 تومان کاهش یافته است ولی سیاست تقسیم سود 100 درصدی ، برگ برنده زامیاد خواهد بود قبلا شرکت اعلام کرده بود که 10 درصد از سود سال 90 را تقسیم خواهد کرد ولی در گزارش سایپا سیاست تقسیم سود زامیاد 100 درصد مشاهده می شود لذا با توجه به اینکه با گزارش های فعلی تمام صنایع یقینا با رشد پی به ای یک واحدی روبرو خواهند بود لذا زامیاد حتی با سود 60 تومانی و پی به ای 5 و سود تقسیمی 70 تومانی امکان رشدش تا مجمع به محدوده 320 الی 350 تومان اصلا قیمت بالایی نمی باشد
احتمالا روند زامياد پس از كمي اصلاح ديگر برگشته و اينبار تا سطوح 280 تومن پيش برود زامياد همچنين پتانسيل رشد تا سطوح قيمتي 300 تومان را دارا ميباشد از طرفي در اين گروه و در نماد سايپا و سرمايه گذاري سايپا و رنا شنيده ميشود نماد اين شركتها به احتمال زياد در هفته جاري با توجه به ارائه گزارش هاي شفاف سازي خود بازگشايي خواهند شد
سرمایه گذاری سایپا سود سال 89 خود را 90 تومان اعلام کرده است و اعلام کرده است قصد دارد تمام سود خود را تقسیم کند و همچنین سود سال 90 خود را نیز 50 تومان اعلام کرده است لذا با کسر 90 تومان سود تقسیمی مجمع قیمت سهم با سود 50 تومانی در محدوده پی به ای 4 خواهد بود لذا اگر کسی سرمایه گذری سایپا را فرضا در محدوده های 300 نیز بخرد می تواند به اینده سهم امیدوار باشد هر چند افزایش سرمایه احتمالی برگ برنده این سهم می باشد
سایپا نیز با سود 55 تومانی اب پاکی را رو ی دست همه ریخت و احتمالا با بازگشایی سهم در قیمتهای 280 الی 290 تومان باعث رشد پی به ای گروه خودرویی خواهدشد سایپا اذین نیز سود سال 89 خود را 47 تومان اعلام کرده است که قصد دارد 47 تومان تقسیم کند اما سود سال 90 سهم کاهش یافته است و به 35 تومان تعدیل یافته است
حفاری شمال و مپنا نیز سود سال 90 خود را همانند سال 89 اعلام کرده اند و این گزارشات محافظه کارانه شرکتها مسیر را برای فاز اصلاحی قیمتها هموار کرده است
مخابرات نیز سود سال 90 خود را از 45 تومان به 38 تومان کاهش داده است و این مسیله برای مخابرات کاملا عادی بوده است چون سود امسال مخابران بیشتر ناشی از فروش همراه اول تعدیل یافته بود و سال بعد این مسیله تکرار نخواهد شد بانک سینا نیزبا گزارش مخابرات در فاز اصلاحی اندکی قرار گرفته است و احتمالا رشد اصلی بانک سینا پس از افزایش سرمایه خواهد بود تا بتوانند پس از افزایش سرمایه از کاهش بشتر قیمت به دلیل پی به ای بالای سهم جلوگیری کنند
مخابرات قصد دارد 5 الی 10 درصد دیگر همراه اول را بفروش برساند با توجه به اینکه قیمت بلوکی این سهم در حال حاضر بیش از 4500 تومان براورد می شود و با توجه به اینکه سهم در نزدیکی مجمع سالیانه خود قرار دارد و احتمال تقسیم سود 450 تومانی سهم وجود دارد احتمالا از بلوک همراه اول استقبال فراوانی می شود و فروش 5 درصد همراه اول در اسفند و فروش 5 درصد دیگر ان در سال 90 شاید گزینه مدنظری مخابرات باشد هر چند فروش دارایی و تقسیم ان گزینه چندان مناسبی برای شناسایی سود نمی باشد و یقینا بازار به این گزینه نمره بالایی نخواهد داد مخابرات در گزارش های اخیر خود اصلا از سیاست تقسیم سود خودش در مجمع چیزی نگفته است شاید این ابهام باعث برگ برنده بانک سینا شود چنانچه سود مخابرات با فروش همراه اول به 55 تومان برسد و از 55 تومان فعلی 50 تومان تقسیم شود احتمالا شاهد رشد سود 10 تومانی بانک سینا نیز خواهیم بود
در مجموع با توجه به مسایل سیاسی داخلی و خارجی چنانچه از بازار در ابتدای وقت حمایت نشود انتظار پایان هفته خوبی را نمی توان برای شاخص مدنظر داشت
دوشنبه 2 اسفند 89


