بازار و اينده اي روشن!!!
در اين روزها عوامل مختلف بسيج شده اند تا بازار مثبت و بر وفق مرادي داشته باشيم از رشد شديد قيمتهاي جهاني نفت و فلزات گرفته تا تزريق نقدينگي و ركود بازارهاي موازي و سرازي شدن سرمايه هاي مردمي به بازار و حمايتهاي دولتيها از بورس خلاصه عوامل بازار اسباب شادي فعالان بازار را حسابي فراهم اورده است اين روزها ليدري بازار حول و حوش دو گروه دور ميزند گروه اول گروه پر سر و صداي تجهيزاتي كه همگي با قرار داد هاي چرب و نرم و اعلام سودهاي چشم گير براي سال 90 مواجه هستند در اين گروه اين روزها مپنا با موقعيت ويژه اي مواجه است تعديل مثبت و وصول مطالبات و افزايش سرمايه و دريافت پيش پرداخت تنها پتانسيلهاي سهم براي سال جاري ميباشند براي سال 90 قطعا با وصول باقيمانده مطالبات و اجرايي شدن فازهاي پارس جنوبي در كنار گسترش بازار فروش و افزايش احتمالي نرخ ارز شاهد تحولي شگرفت در مپنا خواهيم بود شايد سود 100 توماني براي سال 90 مپنا دور از ذهن نباشد شاید با صف فعلی خیلی از افراد فکر می کنند خرید این سهم کمی سخت می باشد اما احتمال خیلی زیاد قیمت در عبور از 270 تومان شاهد افزایش حجم معاملات خواهد بود لذا بودن در صف خرید اینسهم می تواند نتیجه بخش باشد
اما در گروه خودرويي با معاملات و خريدهايي كه شركتهاي خودروساز در شركتهاي رقيب انجام ميدهند حسابي جو شير تو شيري به وجود امده خودروييها حسابي به جان هم افتاده اند و اين رقابت باعث رشد قيمتي سهام اين گروه و بازدهي بسيار شيريني براي سهامداران شده است در اين گروه انتظار ميرود كماكان شاهد پابرجايي اين روند باشيم سایپا تا قبل از عبور از 283 تومان شاهد افزایش حجم معاملات خواهد بود و عبور قیمت از 283 تومان خیلی راحت نخواهد بود خیلی ها یقینا در این محدوده از سهم خارج خواهند شد و خیلی ها تازه امید به رشد بیشتر سهم پیدا خواهند کرد اما باید قبول کرد رشد تند هر سهمی عاقبت چندان خوبی نخواهد داشت لذا بهتر است در قیمتهای فعلی رعایت احتیاط بیتشری در خرید های خود داشته باشیم و در صورت تمایل به فروش در قیمت های بالای 270 تومان و نزدیک به 290 تومان به صورت تدریجی از سهم خارج شد گروه بهمن نیز دو هدف مهم 250 و 260 را در پیش دارد سایپا اذین باید از سطح155 تومان عبور کند و سپس مسیر رشد سهم حتی تا 180 تومان نیز مقدور می باشد زامیاد از فردا شاهد افزایش حجم معاملات خواهد بود این سهم نیزرشد هیجانی زیادی داشته است و افرادی که سهم را دارند می توانند از محدوده 220-230 تومان به تدریج و به صورت پله ای از سهم خارج شوند
اما در گروه پتروشيمي و شيميايي امسال با توجه به رشد قيمتهاي جهاني نفت و بطبع محصولات پتروشيمي سال شكوفايي را پشت سر ميگذارند اما اين تازه شروع شكوفايي پتروشيمي ها ميباشد از سال اينده با تو.جه به قيمتهاي فعلي نفت و محصولات پتروشيمي و قيمت فعلي نرخ دلار شاهد رشد 20-50 درصدي در سوداوري اين شركتها خواهيم بود به خصوص اينكه اكثر اين شركتها از اجراي طرح تحول نيز اسبي چنداني نميبينند
پتروشیمی خارک با توجه به گزارش 9 ماهه و 8 ماهه خود توانسته است در ماه اذر 20 تومان سود شناسایی کند که با تعمیم این سود به 12 ماه می توانیم به سود حداقل 250 تومانی سهم برسیم در حالیکه سود سال قبل سهم و قبل از اتش سوزی در حدود 320 تومان بوده است لذا رسیدن سود پتروشیمی خارک به 300 خیلی عجیب نمی باشد ارزش سهم نیز می تواند تا نزدیکی مجمع به 1800 تومان برسد قیمتهای فعلی خارک پایین چندانی ندارد و در بهترین حالت شاید سهم را بتوان در محدوده 1300 خرید کرد
شنبه 18 دی 89


