حالت عادي بازار!!!
دربازار روز شنبه بازار پس از تعطيليها و اتمام ماه محرم به حالت عادي باز خواهد گشت اما عرضه همراه اول در هفته جاري شايد مهمترين اتفاق پيش رو خواهد بود پيشبيني ما از اين عرضه جذب نقدينگي بالا توسط اين سهم در روزهاي ابتدايي و برگشت اين نقدينگي پس از دادن چند درصدي نوسان به بازار و سهام پر پتانسيل ميباشد در همراه اول همگان به دنبال يك سود 10 درصدي ميباشند اكثرا برايشان قيمت عرضه فرقي ندارد تنها و تنها به دنبال نوسانگيري هستند و چه بسا كساني كه اين سهم را به قصد سهامداري و نگه داري ميخرند اندك باشند!!! و شاید هم همین مسیله باعث مشکلاتی برای خریداران حتی در همان روز ابتدایی شود فرابورس و نداشتن حجم مبنا می تواند عاملی برای ریزش راحت تر قیمت باشد سهم های با قیمت بالا اصولا توان مقاومت چندانی در بازار بورس ندارند خرید اندکی از این سهم با دید بسیار کوتاه مدت می تواند اندک نوسانی نصیب سهامداران کند با توجه به جمیع موارد همراهی این سهم از ریسک بالایی برخودار می باشد چنانچه عرضه اینسهم در محدوده 3200 تومان و یا پایین تر رخ دهد احتمال استقبال به این سهم بسیار بالامی باشد هر چند باید به نکته دیگری نیز توجه کرد که انگار تامین سرمایه امین تعهد پذیره نویسی به سازمان داده است و باید در صورتیکه خرید سهم تکمیل نشد بقیه عرضه را خریداری کند و این می تواند باعث اطمینان بیشتری برای بعضی سهامداران شود اولین نمونه این گونه تعهد را در مورد سرمایه گذاری امید شاهد بودیم که موسسین شرکت قیمت عرضه اولیه را برای یکسال تعهد کردند حال باید منتظر بود و دید ایا تامین سرمایه قصد دارد فقط روز اول خرید را متعهد به تکمیل عرضه باشد و یا ایا تامین سرمایه متعهد به بازارسازی سهم شده است و فقط سهم را متعهد به خرید قیمت تابلو شده است و هزاران اگر و اما های دیگر که می توان این روزها به راحتی در مورد مخابرات شنید … هیچ زمانی مخابرات و دارو دسته ان بدون حاشیه نبوده اند و نیستند ….
در کلیات بازار تا زمان عرضه همراه اول یقینا شاهد فروش اکثر سهم های نقد شونده بازار خواهیم بود و سهامداران به طمع سود تضمین شده یکی دو روز اول سعی می کنند هر سهمی را برای خرید همراه اول فدا کنند لذا ابتدا هفته شاهد ریزش بیشتر شاخص خواهیم بود هر چند ممکن است مخابرات جور تمام این کاستی ها را بکشد و حتی باعث رشد شاخص نیز شود
احتمالا پس از عرضه همراه اول باید مدتی منتظر استراحت مخابرات باشیم این سهم نیز همانند بسیاری از سهم هایی که زیر مجموعه های خود را عرضه کرده اند قبل از عرضه شاهد رشد خواهد بود و پس از عرضه احتمال کاهش قیمت مخابرات نیز ممکن می باشد
شایعاتی از توقف نمادهای مخابرات و بانک سینا به گوش می رسد اما باید توجه کرد که مخابرات از فروش همراه اول یقینا تعدیل سود خواهد داشت اما تا زمانیکه سیاست تقسیم سود مخابرات اعلام نشود دلیلی برای توقف نماد بانک سینا وجود ندارد و سود سال 89 مخابرات در سود سال 90 بانک سینا تاثیر گذار خواهد بود لذا حتی اگر مخابرات سیاست تقسیم سود خود را هم اعلام کند باز هم فعلا برای بانک سینا تاثیری بر روی سود سال 89 ان ندارد در مورد وجه فروش ناشی از همراه اول شایعات فراوانی وجود دارد از طرفی فروش دارایی نباید اصولا مبنای تقسیم سود باشد و این ایراد به مخابرات پابرجا می باشد که با تقسیم سود ناشی از فروش همراه اول و عدم سرمایه گذاری مجدد ان باعث کاهش ارزش ذاتی مخابرات شده و باعث کاهش سود مخابرات در سال های اتی می شود از طرفی سهامداران عمده شرکت بدلیل مشکلات مالی در پرداخت اقساط مخابران از هر گونه تقسیم سودی به هر بهایی استقبال می کنند لذا تا مجمع سال 89 در خرداد یا تیر 90 بحث تقسیم یا عدم تقسیم سود مخابرات داغ می باشد
در یک حالت متعادل فروش 5 درصد همراه اول می تواند در حدود 7-8 تومان به سود مخابرات اضافه کند و بانک سینا مالک 10 درصد مخابرات می باشد بانک سینا نیز می تواند حدود 5 تومان به سود سال 90 خود در صورت تقسیم سود مخابرات اضافه کند
اما در هفته اتی در گروه تجهيزات انتظار مثبت شدن روند سهام اين گروه و بازدهي چند درصدي را تا رسيدن به سطوح مقاومتي انها را داريم
در گروه پتروشيمي و شركتهاي فلزات غير اهني با توجه به افت محسوس قيمتهاي جهاني فلزات و نفت انتظار روندي خنثي و تا حدودي منفي را داريم
در گروه معدنيها به خصوص دو سهم چادرملو و گل گهر با توجه به افت و اصلاح اخير قيمتي اين دو سهم در كنار شايعاتي مبني بر تعديل مثبت عايدي در گزارش 9 ماهه ميتوان قيمتهاي فعلي را كف قيمتي دانست اين دو سهم از ديد بنيادي با پتانسيلهاي بالا و از طرح تحول نيز اسيبي نميبينند و گزينه هاي ارزشمندي با ديد بلند مدت محسوب ميشوند چادرملو در محدوده 420 تومان می تواند گزینه مناسب تری نسبت به بقیه همگروهی های خود باشد احتمالا این سهم با رشد قیمت بیلت که این روزها در محدوده 510-525 دلار در نوسان می بادش می تواند شرایط روبه رشدی را در سال اینده نیز داشته باشد بنابه نظر بعضی از کارشناسان احتمال رشد قیمت بیلت به 600 دلار در ماههای اتی وجود دارد یقینا با رشد قیمت سنگ اهن شاهد رشد قیمت شمش فولادی نیزخواهیم بود که به طبع حرکت چادرملو راحتتر از بقیه همگروهی های خود از این رشد بیلت خواهد بود گل گهر نیز باید منتظر شفاف سازی دستور العمل جدید دولت بماند
جمعه 26 اذر 89


