گزارش بازارامروز شنبه 1شهریور1404
شور شهریور را می بینیم ؟!
نمیدانیم چرا اصلا امروز باز بودیم کل مملکت تعطیل بود بازار سرمایه ایستاده در غبار ابهامات مختلف همچنان با بدنی چاک چاک پیش می رود و هنوز هم این همه اصرار برای بازبودن و زیرفشار بودن را نمیدانیم به قول بهروز خان وثوقی انگار از دردش خوششون میاد … با این حال امروز برای یک روز نیمه تعطیل بازار بد پیش نرفت و همین که طیف وسیعی از نماد ها منفی سنگین نداشت یک پیروزی به شمار می رفت چون یک روز دیگر زمان خرید و خیلی زمین قیمت ها را از دست نداد …
فقط و فقط باید این را مدام از خود بپرسیم که شهریور بازار میتواند شور بگیرد یا خیر … این مهم ترین سوال است که باید با بررسی و پاسخ به آن این روزها را پیش رفت
بگذریم … امروز وارد اولین روز ز آخرین ماه تابستان شدیم که فکر میکنیم شهریور یکی از حساسترین و پرخبرترین ماههای اخیر را پشت سر خواهیم گذاشت . احساس میکنیم شهریور امسال روزهای داغ و متفاوتی برای همه سهامداران خواهد بود و احتمالاً شرایط برای سهامداران و فعالان اقتصادی به شکل ویژه و خاصی پیش خواهد رفت ا
ما سراغ امروز برویم که در یک روز نیمه تعطیل انتظار ویژهای از بازار امروز وجود نداشت و البته بازار به نظر تحت تاثیر دو رویداد ویژه قرار گرفته بود که این دو رویداد مسیر او را تا حدودی مشخص و معین میکردند اولین رویداد بحث چالشهای سیاسی بود که از یک سو در برخی خبرها داشتیم فرصتی دوباره برای عدم فعال شدن مکانیسم ماشه داده شده است و در برخی خبرهای دیگر بر قطعی بودن چکاندن این مکانیزم صحبت میشد و درست در کنار این اخبار مهم رویداد ویژه دیگری وجود داشت به نام اثرات نرخ ارز که هم به شکل اثر ویژه در بازار و هم تحولات زمزمههای تغییر نرخ نیما از آن بیرون میآمد پس ما با این دو تحول و با بازاری نه چندان خوب از روز چهارشنبه امروز را آغاز کردیم که انتظار ویژهای هم از بازار امروز نبود ولی با این حال بد ظاهر نشد و خیلی منفی تمام عیاری نگرفته و حتی برخی دقایق مثبت بود .امروز از آن روزهایی بود که همه آرزو میکردند سریعتر تمام شود و همین حس نه خیلی منفی و نه یک رشد قوی هم غنیمت است
چشم همه سهامداران این روزها به صفحه اخبار و اتفاقات دوخته شده و حالا هم بر همگان این موضوع روشن است که تا این موضوع اخبار تغییر نکند نمیتوان انتظار ویژهای از بازار داشت جریان پول بیرون پارک شده هم فعلاً از نرخ سود اوراق و بازدهی ولو اندک اما بدون ریسک صندوقهای طلا لذت میبرد
اما شاید شهریور روزهای متفاوتی برای این گونه تغییرات و تصمیمات باشد این حرف به چه معنی است به این معنی که تعادل خبری فعلی در شهریور بر هم خورده و ماجرا جور دیگری پیش برود…چه مثبت چه منفی
با این موضوع به بررسی مهمترین اخبار و تحولات و رویدادهایی میپردازیم که در شهریور پیش روی ماست به نظر اولین رویداد که در همین هفته اول میتواند بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد گزارشهای ماهانه فروش شرکتهاست روز چهارشنبه کمی در مورد این موضوع صحبت کردیم و امروز هم صحبت خواهیم کرد رویداد دوم که به نظر درست بعد از جریان گزارشها خبرهایش به بازار میرسد فعال شدن مکانیسم ماشه است یعنی مکانیسمی که احتمالاً یک تغییر و تحول در پارادایم تحولات بازار ایجاد خواهد کرد و بسیاری حتی معتقدند انجام این رویداد آثار روانی و اقتصادی زیادی بر اقتصاد و بازار خواهد داشت و میتواند فضای موجود فعلی را نیز با شکل متفاوتی تغییر دهد امروز در مورد نرخ ارز این موضوع را نیز بررسی خواهیم کرد… در سایر تحولات سیاسی معتقدیم به اینکه ادامه تغییرات داخلی و همچنین ادامه تهدیدات منطقهای و جنگ با اسرائیل و سایر موارد از دیگر رخدادهای همیشگی این روزهاست که بعضاً خبرش هر روز منتشر میشود اما وقوعش را کسی پیش بینی نمیکند اما در هر صورت شهریور میتواند ماه پرخبرتری از این منظر باشد اما دو الی سه رویداد اقتصادی را برای شهریور پیشبینی میکنیم که احتمالاً فضای تایید و تصویب آن در روند بازار موثر است که یکی از آنها داستان نرخ دلار نیماست حتی همین امروز هم که با هم صحبت میکنیم دولت تغییراتی را در بحث نرخ ارز ایجاد کرده اما هنوز آن تحول ویژه که همه منتظرش هستند قطعی نشده و این احتمال وجود دارد که در شهریور ما شاهد چنین تحولاتی باشیم موضوعات مربوط به صنایع مختلف و رویدادهای آن نیز حائز اهمیت است اما در مجموع شهریور یکی از ماههای پرچالشی است که ابتدای آن با گزارش و در طول آن با خبرهای سیاسی و در انتها نیز احتمالاً با سفر رئیس جمهور به نیویورک و تحولات آن همراه خواهد بود.
یک نکته و یک سوال برای بسیاری مطرح است که میتواند مورد توجه باشد و آن هم این است که با فرض فضای فعلی و ادامه دار بودن آن به این معنی که فرض کنیم همین فضای تعلیق و سردرگمی برای روزهای شهریور هم ادامه پیدا کند چه سرنوشتی در انتظار بازار خواهد بود به واقع باید گفت در صورتی که این ابهام در مذاکرات و در تحولات مثبت و تعلیق فضای نه جنگ و نه صلح و نه آتش بس و نه هر چیز دیگر ادامه داشته باشد به نظر مهمترین وضعیت این است که آن جریان پول سنگین ۶۰ همتی که از بازار رفته همچنان از بازار دور خواهد ماند و همین جریان پول فعلی که فعالیت میکند با تحولات گزارشی و اخبار اقتصادی تصمیماتی در بازار خواهد گرفت اما درست به مانند همین روزها که دیدهایم طول موج این تصمیمات ادامه دهنده و قوی نیست از همین رو شرایط فعلی شرایط متفاوتی برای آنها که جریان پول را دنبال میکنند نخواهد بود حتی ممکن است بازار با یک افت اندک و یا رشد اندک هم مواجه باشد اما تغییر و تحول گسترده و یا طول موجهای عجیب کاهشی و افزایشی را نداریم …
به این نکته دقت کنید که این پیش بینی در صورت ادامه همین فضای فعلی است و الا مکانیسم ماشه مکانیسم برهم زننده این جریان است و نشان میدهد فضا دیگر در شهریور نمیتواند به مانند مرداد پیش برود ولی آن فضای تعلیق جنگ و صلح ممکن است ادامه داشته باشد و صد البته این فضا به ضرر ما و به سود دشمن خواهد بود… و اما سوال دیگر این است که در این مدت چه خبرهای اقتصادی میتواند در مسیر فعلی تاثیرگذار باشد که احتمالاً همین جریان نرخ ارز ماجرای نرخ بهره، تحولات اقتصادی و تصمیمات دولت برای جراحی اقتصادی و گزارش شرکتها مهمترین این داستانها هستند…
یک نکته نیز در مورد گزارشها بیان کنیم که از امروز استارت آن میخورد ببینید در چنین فضایی ولو اگر قرار است یک رشد موقت نیز در نمادی صورت بگیرد این رشد مبنا و بیس بنیادی باید داشته باشد که کدال بخش مهمی از آن خواهد بود از همین رو بر این عقیدهایم که نقش کدال در این جریان نقش مهمی است و از همین رو گزارشهای ماهانه این چند روز حداقل در طول موجهای ایجاد شده در شهریور موثر خواهند بود این را هم اضافه کنیم گزارشهای کدال اگر بتوانند مرداد خوبی را نمایش دهند مدار ارزندگی یک بار دیگر خودنمایی کرده و خود را به رخ بقیه کشاندو میتواند متفاوت ظاهر شود و درست در نقطه مقابل اگر گزارشهای جذابی ارائه نشود این اندک مدار ارزندگی که از آن صحبت میشود هم آهسته آهسته به حاشیه رفته و بسیاری با آن هجمه وارد کرده و با دیده تردید به آن نگاه میکنند و آنجاست که شرایط وقتی قطعیتهای سیاسی را به همراه ندارد پیچیدهتر میشود… و صد البته سخت تر …
و اما دوباره چرخیدیم و چرخیدیم و رسیدیم به موضوع نرخ ارز …
در طی روزهایی که پشت سر گذاشتهایم جریان نرخ ارز رفتار متفاوتی در پیش گرفت و نزدیک به ۳ هزار تومان حتی در یک دوره کوتاه چند روزه افزایش یافت البته با خبرهای سیاسی کمی آرام گرفته و دوباره کاهشی شد ولی یک نکته این میان جالب است همه از دلایل افزایش نرخ ارز میپرسند که چرا این نرخ افزایش یافته است بسیاری زمزمههای جنگ دوباره را عامل آن میدانند برخی دیگر فعال شدن مکانیسم ماشه و برخی حتی معتقدند فضای فعلی کسری بودجه دولت به ناچار نرخ ارز را بالا خواهد برد… ما امروز با دلایل این ماجرا خیلی کاری نداریم ترکیبی از همه این موارد باعث و بانی رشد نرخ ارز است ما امروز با رفتار بازار در مواجهه با این موضوع صحبت خواهیم کرد و سعی میکنیم مفصلتر به این ماجرا بپردازیم حقیقت امر این است که این موضوع را بارها و بارها نوشتهایم افزایش نرخ ارز همواره معشوقه تمام عیار و قدیمی و دلربای بازار سرمایه بوده که هر بار با همراهی خود دوران شیرینی را برای سهامداران رقم زده است اما چند سالیست که این موضوع هم به حاشیه رفته ولی همچنان نمیتوان از این موضوع گذشت که دورههای اساسی رشد بازار همه با تحولات و رویدادهای ارزی همراه بوده و این موضوع بوده است که تحولی خاص را رقم زده…
به نظر در مقطع فعلی نیز این موضوع صادق است و ما اگر قرار است رشد ویژه و خاصی را در بازار شاهد باشیم دو رویداد و دو دلیل ویژه برای آن میتوان ذکر کرد یکی تحولات سیاسی است و دیگری تغییرات نرخ ارز که معتقدیم این دو در کنار هم میتوانند شرایط ویژه و متفاوتی را رقم زده که ما نظیرش را در سالهای گذشته در بسیاری از رالیهای بازار شاهد بودیم…
اما این بار این موضوع کمی متفاوتتر پیش میرود قبل از هر چیز یک نکته را در ذهن داشته باشید که این موضوع بارها و بارها طی روزها و هفتههای قبل تکرار شده و آن هم این است که رشد ناشی از تحولات ارزی وقتی میتواند در بازار سرمنشا اثرات مثبت باشد که ریسک سیاسی عجیب و غریبی همراه آن نبوده و این موضوع بازار را تحت فشار قرار ندهد معمولا در مواقعی که ریسک سیاسی به میان میآید نرخ ارز را بالا میبرد واکنش بازار در کوتاه مدت عدم همراهی با این افزایش است اما در میان مدت و بلند مدت آرام آرام این افزایش خود را در افزایش تقاضا برای کالاها و همچنین بهبود معاملات بورس کالا و رویدادهای مثبت دیگر نشان میدهد که در نهایت باعث خواهد شد به این موضوع برسیم که در کوتاه مدت شاید این افزایش فضای بازارهای رقیب بازار سرمایه را بیشتر تقویت کند اما در میان مدت آثار این افزایش خود را به شکلی جدی در بازدهی و قیمتها لحاظ میکند…
یکی از دلایلی که طی این چند سال گذشته افزایش نرخ ارز بازدهی سریع و نعل به نعل را در قیمتها نداشته این است که توسط بانک مرکزی تعیین میشود و در واقع شرکتها عدم افزایش نرخ ارز را در این سامانه شاهدند در حالی که در بازار آزاد قیمتها افزایش یافته این عمدهترین دلیل بیتفاوتی بازار ما طی این سالها به جریان نرخ ارز است چرا که میبیند افزایشی که رخ داده منجر به تغییر درآمد شرکتها نمیشود از سوی دیگر ریسک را روی سر بازار افزایش میدهد و در نهایت طی این چند سال فضا به این شکل پیش رفته که بازارهای رقیب بازدهیهای قویتری را کسب کردهاند و ما فقط دلخوش به رشد نرخ ارز و اثرات آن بودیم
حالا نیز بازار به افزایش نرخ ارز چنین نگاهی را دارد مگر یک اتفاق رخ دهد و آن هم این است که دولت شروع به اصلاح سیاستهای ارزی کرده و نرخ دلار توافقی و نیما که مبنای تسعیر ارز شرکتها و درآمد آنهاست نیز تغییر کند
اگر این اتفاق رخ دهد شک نکنید حتی بازار زیر فشار سنگین تحولات سیاسی هم قابلیتهای خوبی برای رشد و بازدهی در برخی نمادها خواهد داشت اما درست در نقطه مقابل اگر ادامه حماقتهای قبل تکرار شود و دولت مسیر متفاوتی را ایجاد نکند و در روی همان پاشنه اصرار و اشتباهات گذشته بچرخد سرنوشتی روشن و معلوم در انتظار بازار است ما دچار یک رخوت معاملاتی خواهیم شد جریان پول از بیرون به ریش بازار و سهامدار میخندد و صد البته شکنجه این ماجرا و قصه دردناک آن رژه تمام عیار مثبت بازارهای رقیب روبروی بازار سرمایه است …
پس به ماجرای نرخ ارز اینطور نگاه کنید که شاید این نرخ تحرکاتی را در بورس کالا ایجاد کند و رشد فروش شرکتها را رقم بزند اما آثار آن به این زودی نمایان نخواهد شد چند ماهی زمان میبرد اگر جریان نرخ ارز با ریسکهای سیاسی متعدد همراه و از آن سو این تحولات افزایشی در قیمتها لحاظ نشده و دولت همچنان با همان نرخهای قدیمی با این شرکتها سر کند بازار سرمایه علاوه بر بازنده بودن در جریان ریسک سیاسی بازنده افزایش نرخ ارز هم شده و دوباره شاگرد آخر بازدهی بازارها میشود
روی دو موضوع تمرکز کنید موضوع اول اینکه رفتار دولت در مورد این تحولات سنجیده شود و اگر بیخیالی و کج خیالی و تکرار مسیر گذشته است سعی کنید خود را حداقل گول نزنید و رفتار درست داشته باشید و موضوع دوم اگر کوچکترین نشانههایی بر مبنای عقلانیت نسبی سیاستگذاران ارزی دیدیم با توجه به قیمتهای فعلی شجاعانه رفتار کرده و از بازدهی احتمالی به وجود آمده خود را کنار نکشید و محروم نکنید
از همین روست که معتقدیم این روزها بررسی رفتار دولت در مواجهه با نرخ ارز میتواند مسیر اهالی بازار سرمایه را مشخص کند حتی با وجود ریسک های سیاسی…
و در نهایت تجربه نشان داده بالاخره این نرخها جایی به هم نزدیک میشوند اما زمان آن مهم است وزیر فعلی اقتصاد به خوبی نشان داده که چنین دیدگاهی را برای چند نرخی ندارد اما در مقابل او طیف وسیعی از ذینفعان قرار دارند که اصلاً حیات و ممات آنها بر این اصل استوار است بحث این است که عمر و سرمایه ما لای کار این تفکرات رفته و این سهامداران فعالان اقتصادی و صنعتگران و صادرکنندگان هستند که قربانی این بازی میشوند با خود رو راست باشید و نگذارید عملیات فریب دیگری روی سر شما پیاده شود.
سیمانی ها و سیگنال های مثبت
در نمادهای سیمانی کمبود و محدودیت عرضه در بورس کالا سبب شده تا سیمانی ها با اقبال بسیار خوبی همراه و در مسیر صعودی قوی قرار بگیرند
سیمان هگمتان صورت های مالی بسیار خوب 6 ماهه ارائه داد سهم به سمت قیمت های 12000 الی 12500 تومانی در حرکت است امسال براورد سود 2200 الی 2400 تومانی در این سهم سیمانی می شود سهگمتی که شرایط بنیادی بسیار خوبی داشته و نرخ های فروش بالا به جهش سود شرکت کمک زیادی کرده است
سیمان سپاهان با صف خرید سنگین از سد قیمت های 1650 تومان هم عبور کرده و راهی قیمت های 1800 تومان شده است سهم با شکست این قیمت ها می تواند تا سطوح 2000 تومان هم رشد داشته باشد نکته مهم این که سپاها به زودی سال مالیش تمام شده و در سال مالی جدید هم سود 450 تومانی را پیشبینی که سود بسیار جذابی می باشد
اردستان هم مثبت است و در سطوح بالای 2200 تومان قرار دارد سهم با روند مثبت به سمت سطوح قیمتی 2400 الی 2500 تومانی می رود کف قیمتی سهم در سطوح 2200 تومان بسته شده است اردستانی که شنیده می شود امسال 500 الی 600 تومان سود داشته و همین امر سبب شده تا جز سهام سیمانی کم ریسک دسته بندی شود
وعده های جذاب در خودرویی ها
در نمادهای خودرویی وعده های جذابی را شاهد هستیم خبرهای از سمت خصوصی سازی در خصوص در پیش بودن عرضه مجدد سهام سایپا سبب شده تا این گروه امیدوارتر از قبل شود
خساپا نوسانات مثبت داشت اگر طبق وعده ها تا 2 هفته دیگر بلوک 40 درصدی سهم اگهی شود با توجه به خریداران قوی برای این بلوک به نظر می رسد سایپا جان تازه ای گرفته و در مسیر صعودی بسیار خوبی قرار بگیرد و صعود مناسبی را تجربه کند فعلا سهم هدف قیمتی 42 تومانی داشته و در این سطوح نوسان دارد
ایران خودرو به نوسانات ارام در قیمت های 38 تومان بسنده کرد مدیران شرکت وعده دادند با فرمول جدید فروش سهم وضعیت بهتری داشته و به سود ناخالص برسد ایران خودرویی که به شدت به یک خبر و یا محرک مثبت نیاز داشته و می تواند در صورت ایجاد پتانسیل لازم در مدار صعودی خوبی قرار بگیرد
خدیزل با نوسانات مثبت خود را به قیمت های 120 الی 125 تومان نزدیک می کند سهم شرایط بنیادی بسیار خوبی دارد شنیده می شود امسال 50 تومان سود دارد افزایش نرخ های پیاپی و تولیدات جدید شرایط شرکت را به نسبت دوره مشابه سال قبل در وضعیت خوبی قرار داده است خدیزلی که شایعات و اخبار خوب و قوی دارد و روند میان مدتش صعودی ارزیابی می شود
پتروشیمی های سر بالا
وضعیت خوب برخی پتروشیمی ها سبب شده تا سهام این گروه صدر نشین و وضعیت بسیار خوبی در بازار داشته باشند
تثبیت قیمت اوره فوب خلیج فارس در سطوح 500 دلار سبب شده تا شپدیس شرایط خوبی داشته باشد سهم اقبال بالایی را شاهد است و انتظارهای بالایی برای سود سال مالی جدید خود دارد این سهم تا قیمت های 28 هزار تومان رشد و با این سطوح مقاومتی درگیر خواهد بود شنیده می شود سود بالای 5000 الی 6000 تومان برای سال مالی جدید انتظار شپدیس را می کشد
در شکبیر استارت انتقال نماد شرکت از بازار نارنجی به بازار زرد زده شده است این سهم امسال 2200 الی 2500 تومان سود خواهد داشت و یک معامله سهام عمده هم دارد سهمی که بارها به ان تاکید شد و در مسیر صعودی خود به سمت سطوح قیمتی 9 الی 10 هزار تومانی در حرکت می باشد
زاگرس با نوسانات ارام همراه و قیمت های بالای 8000 تومان را تثبیت کرده است سهم در گام بعدی تا قیمت های 8600 و سپس 9200 تومان پیشروی خواهد کرد این سهم متانول ساز با قیمت های فعلی فروش امسال سود عملیاتی خوبی خواهد داشت بازار انتظار ماهیت گزارش مرداد ماه را کشیده و باید در انتظار شرایط فروش سهم ماند
غذایی های زیر خاکی
در نمادهای غذایی نمادهای بنیادی و پر سود این گروه که تحولات بنیادی در فروش و سود داشته اند این روزها از اقبال خاصی برخوردار بوده و در مسیر رشد قیمتی خوبی را در پیش گرفته اند
در این گروه غپینو که سود 90 تا 100 تومانی دارد با رشد قیمتی خوبی همراه شده است به خصوص اینکه سهم از تجدید ارزیابی خود هم رونمایی کرده است سهم تا قیمت های 420 و 460 و در نهایت هدف نهایی 500 تومان جای رشد داشته و تجدید ارزیابی سبب صف خرید سنگین و قوی در سهم شده است
غزر هم به سمت هدف قیمتی 180 تومانی در حرکت است یک سهم بنیادی خاص و قوی که بعد از اصلاح خوبش مورد اقبال بازار قرار گرفته است غزر امسال با توجه به براورد سود 55 تومانی به نظر می رسد رشدش ادامه دار باشد و بعد از قیمت های 180 تومان به سطوح قیمتی 200 تومان برسد این سهم حتی در میان مدت جای رشد قیمتی بیشتر تا سطوح 240 تومان را هم دارد
غگلستا در قیمت های 720 تومان فشار عرضه ها را شاهد بود اما نوسانات مثبت و روند صعودی خود را حفظ کرد سهم در صورت شکست این قیمت ها تا سطوح 760 تومان جای صعود دارد سود سازی بالا در محدوده براوردی 140 الی 150 تومانی برای امسال و افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی سبب شده تا این سهم غذایی در موقعیت بسیار خوبی قرار داشته باشد
صعود خوب سرمایه گذاری ها
در نمادهای سرمایه گذاری برخی نمادهای گروه در شرایط خوبی به سر برده و وضعیت بسیار مناسبی داشند که نشان دادند اوضاع سرمایه گذاری ها مثبت و مساعد دنبال می شود
در این گروه وساپا باز به واسطه داغ شدن اوضاع سهام سایپا و بلوکش با اقبال و صف خرید سنگینی همراه شده است این سهم توانایی رشد قیمتی خوبی تا سطوح 420 تومان را فعلا دارد اما روند میان مدت سهم بستگی به اگهی شدن بلوک سایپا و تحقق وعده های خصوصی سازی در این زمینه دارد
پارسان هم با نوسانات مثبت همراه شد سهم مقاومت قوی 5200 تومانی داشته و در صورت شکست این سطوح مهمان قیمت های 5600 تومانی خواهد شد پارسان ارزش ذاتی بالایی دارد و رشد قیمت و سود سهام پتروشیمی زیر مجموعه به خصوص اوره ای ها و تحول در بازوی پالایشی ها امسال سود سازی بسیار خوبی را برای سهم به همراه خواهد اورد
سرمایه گذاری خوارزمی سعی دارد تا در قیمت های بالای 220 تومان تثبیت شود سهمی که شرایط بنیادی بسیار خوبی داشته و رشد قیمتی میان مدتی قوی دارد سهم با کف قیمتی 200 و اهداف 220 و 240 تومان نوسانات خوبی می دهد مضافا این که با دید میان مدت نیز قیمت های 280 الی 300 تومان را به عنوان ارزش ذاتی خود در پیش رو دارد
چهارگوشه بازار
شکام امروز هم مثبت بود سهم حتی تا استانه صف خرید رشد کرد سهمی که شنیده می شود امسال 110 تومان و برای سال اینده 140 تومان سود خواهد داشت تحولات اساسی و قوی در سود شرکت اصلی و زیر مجموعه ها با افتتاح طرح های توسعه ای شاهد بودیم این امر به افزایش تقاضا در این سهم منجر شده است شکام در صورت شکست قیمت های 320 تومانی مهمان قیمت های 350 الی 360 تومان می شود
دارویی لقمان که در گروه خود یکی از بهترین گزارش ها را ارائه و می تواند تحولات بنیادی بسیار خوبی داشته باشد با رشد قیمتی تا استانه صف خرید پیش رفته است سهم اهداف قیمتی 200 تومانی را دنبال می کند دلقمایی که سود سازی خوبی هم داشته و برای امسال گمانه زنی سود 55 تومانی دارد سهم داروساز با این توان سود سازی رشد قیمتی میان مدتی بالایی را دارد
ونوین در بانک ها صف خرید بود البته صفش عرضه شد اما سهمی که امسال سود 160 تومانی دارد با یک تجدید ارزیابی بسیار خوب قطعا می تواند صود مناسبی را تجربه کند این سهم تا قیمت های 360 تومان فعلا جای رشد داشته و ارزش ذاتی سهم بالا می باشد در بانک ها به واسطه عملیاتی بودن سود ونوین و تجدید ارزیابی می تواند جز اینده دارهای گروه باشد
انتخاب با خاک کوچه یکی شده است انتخاب از لحاظ نموداری از سقف ابتدای سال حدود 38% اصلاح داشته و شرایط معاملاتی پرعرضه ای را تجربه کرده است. در هفته گذشته کف قیمتی سال گذشته را نیز شکست و با دید ریسک به ریواردی جذاب ولی از دید ساختاری فعلا اصلاح سهم تمام نشده و احتمال زمانبر شدن اصلاح وجود دارد. از لحاظ گزارشی نیز شرکتهای زیرمجموعه در 6ماهه منتهی به خرداد عملکرد بهتری نسبت به سال قبل داشتند ولی عمدتا 12ماهه تلفیقی سهم برای بازار مهم است. همچنین افزایش بهای تمام شده و کاهش تقاضا برای محصولات شرکت در شرایط فعلی از جمله ریسک های عملیاتی هستند که در صورت تغییر این مفروضات میتواند سهم مورد توجه معامله گران قرار گیرد.
لوتوس هم گزارش داد و بد نبود لوتوس سال مالی منتهی به دی ماه دارد و در گزارش 6ماهه 38 تومان سود ساخت که 64% نسبت به مدت مشابه بهتر بود. برای سال جاری برارود سود 55 تومانی دارد و تقسیم سود 90% از ویژگی های مناسب برای سرمایه گذاران است ولی حجم پایین معاملات مشکل اصلی سهم در تابلو است.
پکرمان هم پی به ای 4 دارد و شرایط خوبی را گرفته است اصلاح پرشتابی داشته و در نهایت از محدوده 610 تومان که کف قبلی می باشد، با تقاضا مواجه شده است. 61.8 درصد از رشدی که از آبان سال گذشته داشته را اصلاح کرده و قیمت های فعلی کم ریسک به نظر می رسد و می تواند یک نوسان تا حوالی 720 تومان داشته باشد. اما در مجموع با توجه به ریتم تند اصلاح، نمی توان انتظار یک برگشت قوی را داشت و نیاز به اصلاح زمانی دارد.
سهگمت عجب گزارشی شد و با چشم انداز 2هزار تومتن سود دیده می شود باید توجه کرد که در نیمه دوم سال سود سیمان نهاوند به عنوان شرکت زیر مجموعه شناسایی خواهد شد. سیمان نهاوند در 6 ماهه با رشد 25 درصدی نسبت به مدت مشابه قبل، 225 میلیارد سود محقق کرده است. در فصل دوم حاشیه سود ناخالص 54 درصدی داشته است که در حد میانگین بلندمدت می باشد. به لحاظ نموداری اصلاح خوبی داشته و 61.8 درصد رشد قبلی را اصلاح کرده و از طرفی بین میانگین های متحرک 100 و 200 روزه قرار گرفته می توان انتظار داشت که از محدوده های فعلی با افزایش تقاضا همراه شود.
در گروه حمل و نقل حتاید و حسینا بد نیستند ولی پر ریسک هستند در سوی دیگر حتوکا نیز جالب بود حتوکا یکی از سهم های بنیادی بازار است که در 4 ماه امسال 644 میلیارد تومان درآمد شناسایی کرده و نسبت به مدت مشابه پارسال رشد 59 درصدی نشان میدهد. شرکت در بهار 13 تومان سود ساخته و برای امسال و با فرض درآمد 1.9 همتی حوالی 40 تا 45 تومان سود داشته باشد. از دید نموداری می توان برای سهم اهداف 215 و 230 در کوتاه مدت در نظر گرفت.
گروه پالایش هم بد نبود و میتوان به گزارش های 6ماهه امیدوار بود .رشد کرکها بعد از چندین هفته ریزش متوالیعمدتا به دلیل رشد کرک اسپرد گازوئیل طی هفته گذشته اتفاق افتاد.علت ریزش شدیدتر کرک اسپرد شتران و شبندر، افزایش اسپرد بنزین 95 و 92 سنگاپور طی هفتههای اخیر بوده که باعث شده به ضرر این دو شرکت که کیفیت بنزین پایینی دارند باشد. در مجموع کرکها همچنان به صورت میانگین در محدودههای بهار میباشد. کمی نرخ نیما بهتر شود اوضاع در این گروه جالب تری شود
و در اخر فزر هم خوب است برای امسال بین 1100 تا 1200 تومان سود دارد. از دید نموداری سهم مقاومت 5100 تومان را شکسته و سقف های جدید ثبت کرده است. اگر سهم در روز های آتی اصلاح قیمتی بدهد، حوالی 5100 تومان می تواند برای ورود و نگهداری مناسب باشد و به نظر تا پایان سال بازدهی خوبی خواهد داشت.












