گزارش بازارامروز شنبه 21 خرداد 1401
بی سرزمین تر از باد !
چه بلایی سر بازار امده است ! که این طور بی سرزمین تراز باد انگار گرد مرده روی این بازار پاشیده و هیچ کسی به تحولات بنیادی و اثرگذار روی آن توجه نمیکند . سکه و دلار را این طور به اتش می کشند و مسکن را تبلیغ می کنند و با اصالت ترین و ارزان ترین نوع دارایی یعنی سهام را بی تفاوت به حال خود رها کردند . امروز در نوشته ای گفتیم و به شدت به ان اعتقاد داریم … با اصالت ترین نوع دارایی که سهام باشد را سهامداران به دلیل بازی و رفتار بد دولت با صنایع و شرکت ها و شرایط به وجود آمده و ابهامات آن می فروشند و تبدیل به انواع سفته بازانه ترین نوع دارایی میکنند …
صندوق های امانات بانک ها پر از انواع دلار و سکه … این حاصل سیاست های فعلی است که بی اعتمادی را بین فعالان اقتصادی رقم زده و موجب این نوع رفتار شده است دولت با رفتار خود می توانست سرمایه های مردم رابه سمت بازار سرمایه هدایت کند ولی با ایجاد بی اعتمادی تمام ، این نوع سرمایه ها به سمت بازار سکه و دلار و مسکن حرکت کرده است .
وقتی می نویسیم به اعتماد تن بدهید و توجه کنید و تصمیمات یک شبه نگیرید و بازار را قربانی نکنید و از ان طرف گوش کسی بدهکار نیست منظور دیدن چنین روزهایی است . ان ادم که عوارض می بندند و بودجه را با جیب شرکت های بورسی کم و زیاد میکند نمیداند تیشه به ریشه کجای اعتماد بازار می زند و امروز چوبش را در صف خرید سکه و رشد دلار میخورد !
هر چند رفتار سلسله وار دولت موجب این شرایط شده ولی به نظر هنوز هم دیر نیست و بهتر است دولت فرمان خود را کمی بچرخاند و هر چه دیرتربه این فکر باشد قطعا این اقتصاد مولد و کاراست که اسیب بیشتری میخورد و دلالی تقویت می شود …
اما امروز بسیاری از عزیزان نوشتند که از بازار و این شرایط و این که چه کنیم بنویسید از همین رو شاید امروز کمی واضح تر و شفاف تر صحبت کنیم و این را هم بگوییم نوشتن این نوع مطالب درست در فضایی که برخی نقاشی های چارتیست ها ریزش را پیش بینی میکنند و حجم معاملات افت جدی را دارد و خلاصه فضا به هیچ وجه مثبت نیست کمی سخت است ولی ما سعی میکنیم فارغ از جو و بر اساس هر چه فکر میکنیم درست است بنویسم و از همین رو این موارد به عنوان یک نظر مطرح است و ممکن است حتی درست نباشد ولی به هر حال یک نظر است و امیدواریم به واقعیت نزدیک باشد…
بازار در فضایی قرار گرفته که کمی تردید در آن باعث بروز رفتار های این چنینی شده است که گردش و حجم معاملات کاهش پیدا کرده است اما احساس میکنیم با توجه به تحولات و اتفاقات ما شاهد تغییرات خوبی در پنج هفته پیش روی بازار خواهیم بود سعی می کنیم امروز و روزهای بعد در مورد این پنج هفته و رویدادهایی که در آن میتواند رخ دهد بیشتر صحبت کنیم .اما امروز به اختصار از این موارد صحبت خواهیم کرد که سرآغاز یک نظریه برای بازار خواهد بود که منتهی به این نتیجه شود که احتمالاً بازار طی روزهای آتی مسیر نزول خود را متوقف کرده و در جریان بهبود و حتی رشد قرار می گیرد رویداد های خاصی در انتظار این پنج هفته و به نوعی تقریباً نزدیک به چهل روز پیش روی بازار است . بازهم میگوییم نوشتن چنین مطالب و ایراد نظر مثبت در فضایی که همه چی منفی است کار دشواری بوده ولی این موارد یک به یک و با دلیل مشخص بیان می شود…
احساس میکنیم که دو اتفاق مهم که بازار مدتهاست انتظارش را می کشد یعنی تغییرات سود پالایشی ها و بلوک بازی و جریان بلوک خودروها طی روزها و هفته های آتی به جریان افتاده و بار دیگر پیشران بازار و عاملی برای توجه بیشتر به این گروه ها و افزایش حجم نسبی معاملات در بازار میشود . در کنار این دو موضوع ، جریان نرخ ارز و افزایش دوباره آن و و ثبات دلار به بالای ۳۲ هزار تومان عاملی خواهد بود که می تواند جنبه روانی بازار را در خرید قوی تر و در فروش ضعیف تر نماید که البته تغییرات دلار نیما نیز یکی دیگر از جذابیت های این چند روز خواهد بود که البته ممکن فشار قوی تر و رشد جدی تر ان به روزهای تابستان کشیده شود . اما به خاطر داشته باشید که روزهای قبل هم نوشتیم دلار نیما و اختلاف 30% ان با بازار ازاد هم یک تهدید و هم پتانسیل بالقوه بازار برای رشد است .
در سوی دیگر کدال در این پنج هفته نقش بسیار حساس و حیاتی را خواهد داشت از گزارش های ماهانه خرداد و تیر گرفته تا گزارش ۱۲ ماهه و حسابرسی شده شرکت ها و همچنین اطلاعات دیگر از رویدادهای دیگر که به نظر می رسد نقش مهمی در افزایش جریان توجه به بازار و عاملی برای نشان دادن ارزنده بودن قیمت ها خواهد داشت. در سوی دیگر آغاز فصل برگزاری مجامع و به مجمع رفتن شرکت ها نیز اتفاق مهم دیگری است که میتواند فضای خاص ۵هفته پیش رو را تحت تاثیر خود قرار دهد . همیشه فصل مجامع فصل شیرینی برای بازار بوده و این بار هم این موضوع مستثنا نخواهد بود در این بین تحولات دیگر هم از بازارهای جهانی و اتفاقات مختلف در بورس کالا و موارد دیگر می تواند مطرح شود اما عمده آن مواردی بود که عرض کردیم و مطرح شد البته مقابل این عوامل مثبت رویداد های منفی زیادی هم قرار دارند که تحولات سیاسی و ریسک تصمیمات دولت و قطعی برق شاید مهمترین آنها باشد… بازار برای غلبه بر این فضا و استارت زدن یک شوک نیاز دارد و میتوان گفت این شوک در روزها و هفته های اتی میتواند به بازار برسد .
بخواهیم این موارد را جمع بندی کنیم به این نتیجه میرسیم که احتمالاً بازار آرام آرام بعد از اصلاح و ریزشی که اخیراً داشته طی روزهای اتی خود را کم کم جمع و جور کرده و برای یک رشد نرم و آهسته در ۵ هفته پیش رو آماده می کند. البته بازهم میگوییم این یک نظر است و قطعاً قطعی نیست و با ابهاماتی همراه است باید نشانه های آن را نیز از بازار دریافت کرد که به نظر اولین نشانه آن می تواند افزایش حجم معاملات در بازار باشد اگر چنین رویدادی را طی روزهای آتی دیدیم و دوباره حجم به بالای ۴۰۰۰ و ۴۵۰۰ برگشت کم کم می توان امیدوار بود که به این اتفاقات هم میتوان امید بیشتری داشت . شاید اولین نتیجه این نوشته این باشد که در فروش سهم و هر سهمی نباید عجله کرد و نیم نگاهی به تحلیل ها و اتفاقات داشت .
بازهم میگوییم این یک نظر است و ممکن است حتی با سرعت به این سمت نرویم ولی فضا و شرایط نشان میدهد به زودی احتمالا جرقه های این حرکت در بازار زده شده و این موضوع اجتناب ناپذیرخواهد بود … و بازهم میگوییم این نظر را در فضایی نوشتیم که در بدبینانه ترین و ناامید ترین حالت ممکن قرار داریم و امیدواریم درست باشد …
امیدواریم این نوع تحلیل درست باشد … بگذریم و سراغ بازار امروز برویم که برخلاف دلار و سکه که تب گرمی داشت سرد و بی رمق و بی سرزمین تر از باد برای خود میچرخید و منفی شده بود حجم هم خیلی تعریفی نداشت امروز 3749 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است. به نظر این حجم باید بالای 4 هزار برگردد تا اولین چراغ های چشمک زن بازار روشن شود
شوینده ها و افزایش نرخی قوی
در نمادهای شوینده روند مثبت را شاهد بودیم این گروه با شایعات افزایش نرخ 2 مرحله ای مواجه و جدی شدن اجرا مرحله اول این افزایش نرخ سبب تحولات خوبی درسهم شده است
در این گروه پاکسان سردمدار رشد قیمتی بود سهمی که بیشترین تاثیر را ازافزایش نرخ ها برده و شنیده می شود محصولاتش با رشد قیمتی خوبی همراه شده است این سهم تا سطوح 260 الی 280 تومان جای صعود خواهد داشت
در نماد گلتاش هم سهم مهمان صف خرید شد سهمیکه اصلاح عمیقی تا قیمت های 520 تومان داشته و از این سطوح برگشته و با توجه به پتانسیل افزایش نرخ و وضعیت تکنیکالی مثبت خود با روند صعودی همراه شد ارزش ذاتی سهم قیمت های 620 الی 650 تومان ارزیابی می شود
در هلدینگ شوینده سهم با افزایش نرخ خوبی از قیمت های 1800 تومانی حمایتی فاصله گرفت سهمی که تا سطوح قیمتی 2000 و 2200 تومان جای صعود داشته و با توجه به پرتفوی ارزنده خود نوسان خوبی خواهد داد
این گروه رشد قمیت را میگیرد و جو بازار هم روی این گروه مثبت است ولی شای کمی باید صبور تر بود منتظر افزایش نرخ هستیم تا ببینیم چه می شود
سیمانی ها رو به بالا
سیمانی ها این روزها شاهد معاملات خوبی هستند سهامی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و همچنان انتظار برای گزارشات عالی وسود سازی بالا دارند
در بین سهم های خاص تر سشرق و سهگمت و سمازن گزینه های خاص تر بازار در این گروه هستند و هر 3 قابلیت های خوبی دارند
در بین روتین تر ها سفانو سخوز ساروم سپاها سهم های جالب این گروه خواهند بود
در سیمان شرق سهم به سمت قیمت های 920 تومان پیشروی می کند این سهم سیمانی ارزشمند که هم توان سود سازی عملیاتی بالایی دارد و هم سود سرمایه گذاری های زیر مجموعه اش جهش سنگینی خواهد داشت با رشد قیمتی خوبی همراه و به اولین تارگت خود خواهد رسید سطوح بعدی مورد نظر در سهم قیمت های 1000 تومان است
در سیمان فارس و خوزستان سد قیمتی 2200 تومانی در انتظار این سهم می باشد سهمی که ان ای وی بالایی داشته و از طریق رشد سود شرکت های زیر مجموعه و فروش سهام سیمان ابیک سود بالایی را به دست اورده است این سهم در صورت عبور از این سد قیمتی تا سطوح 2400 الی 2500 تومان صعودی خواهد بود.به نظر یکی از ارزان ترین های گروه سفارس است و اگر قاعده تامین در زیر مجموعه ها درست باشد تقسیم سود بالای 3000 ریالی را در سهم خواهیم داشت به نظر 2200 2300 تومان قیمت های احتمالی سهم است .
سیمان سپاهان این غول سود ساز صنعت سیمان هم با رشد قیمتی خوبی همراه و به سمت سطوح قیمتی 1100 تومانی در حرکت است ارزش ذاتی این سهم با توجه به توان رسیدن به سود 200 تومانی قیمت های 1200 تومان است
معدنی های امیدوار
در نمادهای معدنی شاهد امیدواری سهام این گروه به رشد قیمتی بودیم برخی نمادها همچنان در مسیر صعود قرار دارند
در کالسیمین سهم فعلا در دوسطح قیمتی 2000 و 2200 تومان در نوسان است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و سود سازی خوبی هم برای سال 1400 و هم 1401 خواهد داشت این سهم فعلا کف قیمتی 2000 تومانی را بسته و با مقاومت 2200 تومان در جدال است
کزغال هم که اورهال سال گذشته اش تمام شده است فعلا درقیمت های محدوده 2000 تومان در نوسان است سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و در صورت شکسته شدن قیمت های 2000 تومانی تا سطوح 2400 تومان رشد خواهد کرد سهم برای امسال شایعات سود 400 تومانی دارد
فزرین به قیمت های حمایتی 620 تومانی نزدیک می شود سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و استعداد رشد قیمتی خوبی دارد این سهم که شایعات تعدیل مثبت و سود سازی بالایی دارد کمکم باید به همین سطوح کف قیمتی خود واکنش نشان داده و با برگشت روند همراه شود
گروه سنگ آهن هم بد نیست دراین گروه بازهم خرید خود کگل کمی خاص است و خرید وامید و ومعادن را در این قیمت ها و این شرایط کمی ریسک تر می بینیم به نظر کنور هم باز شود نوسان خوبی میدهد
پتروشیمی ها در نوسان
در پتروشیمی ها روند نوسانی ارام را شاهد هستیم حتی با رشد قیمت شدید دلار هم پتروشیمی ها میل زیادی به رشد از خود نشان نداده و روندشان بیشتر نوسانی دنبال می شود
دلار نیما کم کم بهتر می شود و این یعنی این گروه فضای خاص تری به خود خواهد گرفت .
دراین گروه شغدیر مجمع خوبی زد و با این سود تقسیمی خوب تاپیکو هم میتواند جالب باشد با این تقسیم سود خوب 1360 تومانی سهم اگر در محدوده 8000 تومان باز شد یکی از کم ریسک ترین های گروه است
پارس هم واقعا گزارش خوبی زد در گزارش ۱۲ماهه حسابرسی نشده به سود ۳۳۷ ریالی رسیده استسهم در 3ماهه 24388 میلیارد ریال سود عملیاتی و 27483 میلیارد ریال سود خالص دارد
6 ماهه 39296 میلیارد ریال سود عملیاتی و 47589 میلیارد ریال سود خالص دارد ۹ماهه ۷۶۳۰۷ میلیارد ریال سود عملیاتی داشته است و ۹۰۳۴۶ میلیارد ریال سود خالص دارد در 12ماهه سود عملیاتی با رشد خوب 138259 و سود خالص 160458 میلیارد ریال شده است به نظر پارس 3000 ریال را میتواند ببیند
به نظر در بین هلدینگ ها غدیر و فارس به خصوص با این فضا فارس همچنان مورد توجه است و میتواند جالب باشد
در پتروشیمی شازند سهم با روند مثبت سعی در شکست قیمت های 4800 تومان را دارد سهمیکه وضعیت بنیادی خوبی داشته اما بازدهی و رشد خوبی را تجربه و به سقف قیمتی خود نزدیک شده است
وضعیت زاگرس به دلیل افزایش شدید نرخ یوتیلیتی زیاد جالب نبوده و همین امر فشار فروش در سهم را افزایش داده است این سهم پتروشیمی حمایت 14200 تومانیو مقاومت 16000 تومانی داشته و روند نوسانی ارامی را در پیش روگرفته است
شیران هم که با فروش های خوبی در یکی دوماهه اخیر همراه شده و شانس سود سازی بالایی دارد با روند نوسانی در استانه قیمت های 2000 تومانی همراه است این سهم اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته و بعید است افت زیادی را تجربه نماید
ساختمانی ها زیر بار اصلاح
در نمادهای ساختمانی فشار فروش بالا بوده و اکثر ساختمانی ها زیر بار فشار فروش سنگینی قرار گرفتند
ثامید سود خوبی دارد . ثاخت ارزش ذاتی بالایی نسبت به قیمت دارد و ثبهساز هم فعالیت های خاص و جالبی را طی این مدت داشته است اخیرا این سهم دعوت به مشارکت در ساخت پروژه مسکونی اولیایی بابلسر، به مساحت عرصه 2،000 مترمربع شامل 12 طبقه به شرح:1 طبقه زیرزمین و 1 طبقه همکف و 10 طبقه روی همکف به زیر بنای تقریبی 8،854 متر مربع و زمان اجرا 24 ماه کرده است و میتواند پروژه سود اوری طی 2 ماه اتی باشد . به نظر بازی خوبی را دارد و ثبهساز سهم بدی نیست در این گروه ثامید و ثاخت و ثپردیس و ثالوند را هم باید کمی با دقت تر دید .
در ثتران شاهد روندمنفی بودیم سهمی که به سمت کف قیمتی 300 تومانی در حال اصلاح می باشد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و پس از اصلاح بار دیگر می تواند با برگشت روند مناسبی همراه شود ارزش ان ای وی بالا مهمترین دلیل اقبال به این سهم است
در ثغرب رشد قوی سهم ادامه داشته و نشان می دهد فعلا پول قوی در این سهم در حال گردش است پول قوی که پشت شایعات فروش زمین در این شرکت جریان یافته است این سهم فعلا هدف قیمتی 650 تومانی را دنبال کرده و در وضعیت خوبیبه سر می برد
ثنوسا 400 تومان شد سهمی که تا قیمت های 560 تومان بالا رفته و حالا در حال اصلاح قیمتی شدیدی می باشد این سهم اوضاع و احوال خوبی از دید تکنیکالی داشته و به کف قیمتی قوی رسیده است
چهارگوشه بازار
مهرام که شایعات سود 300 تومانی را دنبال میکند با رشد قیمتی همراه شد شکسته شدن سد قیمتی 1250 تومانی مهرام را به سطوح قیمتی 1400 الی 1600 تومان خواهد رساند با توجه به افزایش نرخ شدید به نظر می رسد سهم توان فروش و سود سازی بالا و رشد قیمتی میانمدتی خوبی داشته باشد
در حخزر که بارها درقیمت های 1800 تومان بر این سهم تاکید داشتیم شاهد رشد قیمتی به سمت سطوح 2200 تومان هستیم این سهم بازدهی خوبی در این بازار داده و به نظر می رسد اگر بتواند قیمت های 2200 تومان را پشت سر بگذارد تا قیمت های 2500 تومان پیش برد در غیر این صورت فروش سهم بهتر ارزیابی می شود حخزری که افزایش تبادلات ایران با روسیه مهمترین دلیل اقبال به این سهم است
فلامی شایعات فروش زمین های خاوران را دارد ظاهرا کارخانه شرکت از جنوب تهران به شهر صنعتی قزوین منتقل و شرکت زمین های موجود را برای فروش و تغییر کاربری اماد می سازد به نظر می رسد فلامی در صورت اعلام رسمی این خبر رشد قیمتی خوبی را تجربه نماید
امروز اسیاتک برای 50% بست البته فکر میکنیم با این فضا شرایط های وب بهتر باشد . سهم فضای خاصی را دارد با این مختصات سود و افزایش سرمایه به نظر قمیت نباید این باشد و با دید رفتن به افزایش سرمایه سهم و نگهداری یکی از گزینه های خوب و خاص بازار است . اسیاتک در این محدوده کمی خطرناک شده ولی واقعا خوب معامله می شود با این دید تبدیل اسیاتک به های وب یک کار کم ریسک برای پرتفوی است
در کحافظ اوضاع بد نیست و وضعیت فروش و قیمت جالب است سهم ناگهان با رشد قیمت مواجه شده است ولی با دید کمی صبر قیمت های زیر 4800 ریال قیمت های خوبی است . در این گروه کساوه هم فضای خوبی را دارد میتوان روی کساوه و کپارس هم نظر داد کلوند هم اصلاح خوبی داشته ولی بیشتر کساوه و کحافظ را زیر نظر داشته باشید
دارویی ها گزارش های جالبی را داشته و با توجه به قیمت انها و فضای انها میتوانند مورد توجه بازار باشند . در این گروه برکت شرکتی است که حرکت جالبی در رشد سود زیرمجموعه ها که واکسن کرونا میزد روی داده است گروه صنايع شفا فارمد از زیر مجموعه های برکت در گزارش خاص در 12ماهه به سود 9446 میلیارد ریالی رسیده است که مشابه سال قبل 318 میلیارد ریال بود . این سود قطعا عاملی برای رشد کوتاه مدت سهم می شوداز شفادارو روزهای قبل گفتیم و به واقع مورد توجه قرار گرفته است اگر بانک ملی کمی ارام تر با سهم رفتار کند قابلیت های خوبی برای رشد دارد درازک هم گزارش داده و به نظر جز شرکت هایی است که فضای خوبی را دارد درازک در گزارش ۱۲ماهه تلفیقی حسابرسی نشده به سود ۳۷۹۸ ریالی رسیده است و در سود اصلی این عدد ۳۴۸۲ ریال بوده که هر دو با سرمایه قدیم محاسبه شده است . دفرا هم گزارش بدی نداد دفرا در 12ماهه تلفیقی 2314 و در سود اصلی هم 2289 ریال سود محقق کرده است در سوی دیگر دتماد و ددانا را به عنوان سهم های جالب و خاص با فروش خاص و سود خاص و فعالیت خاص میتوان بیشتر زیر نظر داشت .
واقعا پالایشی ها میتوانند با این شرایط دلار و نفت بهتر باشند بازار کمی به این گروه هنوز تردید دارد . ترس بازار از قیمت نفت بود و افت ان و حالا این نرخ هم کم نشده و این یعنی تکرار سود این گروه برای حداقل 1401 ممکن است رخ دهد به نظر 3 ماهه های بسیار خوبی را میدهند میتوانند اتش بازی خوبی دربازار به راه بیاندازند و از مین رو بررسی گزینه های مانند شبندر و شبریز و یا شپنا بد نیست و میتوانند جالب باشند شتران هم خوب است و شرایط خوبی دارد و به هر حال هر دو سهم شتران و شبندر را جالب میخرند
سراغ فولادی ها میرویم واقعا فولاد با این سود ها عجیب است صنايع معدني فولاد سنگان خراسان از زیرمجموعه های فولاد در 12ماهه به سود 36673 میلیارد ریالی رسیده و 2 برابر مدت مشابه قبل است … یعنی همین یک قلم ارزش واقعای فولاد را نشان میدهد ولی بازار …
و سر اخر امروز بازهم این خودرویی ها بودند که بازار را عاصی کرده بودند و رنج اخر وقت انها چالش افرین شد . دراین گروه کم کم خبرهای بلوک سایپا میرسد و این هفته گویا نرخ خاصی روی تابلو می رود برخی از قیمت 3200 ریالی کارشناسی صحبت میکنند که یک درصد خاص هم روی ان به واسطه مدیریتی بودن بلوک قرار میگیرد و در کل خبرخوبی است و باعث شارژ این گروه می شود ورنا وساپا و حتی خود خساپا تحت تاثیر خواهند بود و البته خود خودرو نیز دراین شرایط قیمت خوب و منطقی را دارد هر چند بازار فعلا انقدر حرف شنیده که ترجیح میدهد بیشتر عمل ببنید که خودرویی ها هم فعلا حرف بی عمل هستند !
در این گروه خزر هم گزینه خوبی است . در قوی ترها خاور واقعا میتواند بالای 2000 ریال باشد سهم گزارش خوبی داشت امروز خوب خریدند . خبهمن و خپارس هم همچنان گزینه های خوبی برای بازار میتوانند باشند . و باز بین این گزینه ها فکر میمنیم خاور پر ریسک و خبهمن کم ریسک ترین گزینه های خوب و قابل بررسی بازار باشند
در همین دقایق که می نویسیم دلار از 32700 عبور کرده و برخی در فکر فروش های فردا …


