جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزشنبه 4 اردیبهشت 1400

گزارش بازارامروزشنبه 4 اردیبهشت 1400

نوید خاندوزی
آوریل 24, 2021
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروزشنبه 4 اردیبهشت 1400 

1.2  هم از دست رفت … 

امروز از آن روزهای تلخ بود البته زبان ما به تلخی عادت کرده و امروز هم  مثل قبل … بازار امروز یک تلاش نصف و نیمه  را در دقایقی در ابتدا و انتها  برای بهبود  انجام داد ولی بی فایده  بود و بازار شرایط خوبی در این وضعیت نداشت  و اکثر سهم ها  به درصد منفی رفتند و بیش از 400  نماد هم  قفل در صف فروش بودند ! اوضاع عجیبی است و هر کسی هم  برای بازار مقصری می تراشد  یکی دامنه نامتقارن را عامل ان میداند ، یکی هسته ای و دلار ، یکی غیر ارزنده  بودن ، یکی دیگر سیاست های ارزی دولت ، ان  یکی انتخابات و اکثرا  بی پولی … خلاصه هر کسی چیزی میگوید و به نظر رفتار و نظر واحدی وجود ندارد ولی در کل بازار در مسیر سختی قرار گرفته و باید کاری کرد شوک درمانی چه خبری چه پولی هر روز که میگذرد تبعات سخت تری را میتراشد و اعتماد را بیشتر خراش می دهد  . از سوی دیگر روزهای جالبی را هم در پیش داریم  … جالب و پرهیجان

ما اردیبهشت  را منفی آغاز کردیم و روزهای خاصی در پیش داریم … اردیبهشتی که از دید ما فصل کدال و سیاست است و این دو عامل در ماه اردیبهشت خود را بیشتر نشان می دهند بخصوص کدال که نقش محوری تری را دارد و سیاست در اواخر اردیبهشت در بازار موثر خواهد بود اما به واقع چرا کدال در این ماه می تواند تاثیرگذار باشد؟!  کدال در این بیست و چند روز با دو مقوله بسیار مهم مواجه است .اول انتشار گزارش های ماهانه و تثبیت تداوم روند فروش و نرخ هاست گزارش های فروردین به زودی می‌رسد بورس کالا نیز در جریان است تداوم روند خوب فروش شرکت ها می تواند این اطمینان را بدهد که سود های قوی قابل تکرار است و می توان به  آنها پی به ای داد . این برای برخی که دنبال ارزندگی قوی تر بازار هستند نکته خوبی است . اما نکته دوم نکته مهمتر است  رسیدن گزارش‌های 12 ماهه به‌نظر پی به تی تی ام بازار را یک واحد یا حتی بیشتر کم میکند و ان را در محدوده جذاب تری قرار میگیرد  این محدوده می‌تواند بسیاری را ترغیب به خرید در بازار نماید  و البته  سود محقق شده در دل شرکت ها و مجمع انها نیز مهم است  . اما این دو  را گفتیم هنوز ۱ رویداد مبهم در بازار وجود دارد و آن هم تحولات بیش از   ۳۰۰ نمادی است که حتی ممکن است با تمام این تغییرات در آخر اردیبهشت همینطور قفل و نمودار آنها هم این طور افقی باشد

به نظر به این موضوع باید به طور جدی فکر کرد چراکه انباشت تقاضای فروش و عدم تعادل آن در کوتاه مدت می‌تواند در اثرات منفی داشته باشد و در ثانی وقتی بیش از نیمی از بازار چهره متعادل و درستی ندارند برای کلیت بازار نیز نمی‌توان راه حل نجات فوری پیش‌بینی کرد. مثل امروز که نیمی از ارزش بازار در 33 نماد  خلاصه شده بود و باقی حدود 450  شرکت نیمدیگر معاملات بودند  …  از همین رو هر طور شده باید در اردیبهشت فکری به حال این نمادها کرد اما قبل از آن فکری باید به حال خودمان بکنیم به حال خود فعالان بازار . در جلسه ای که برخی از بزرگان  بازار حضور داشتند دوستی تاکید کرد به واقع خواسته فعالان بازار چیست ؟!آنها می خواهند نوسان حذف شود ؟ دامنه متقارن شود ؟ پول بیاید ؟ یکی میگفت بیشتر فعالان میخواهند سهم به گره نرود کم هم نشود متعادل هم بشود  ! خوب قطعاً همه این اضداد با هم جمع نخواهد شد و جایی باید تصمیم گرفت.  این طرز فکر که شاید پول صندوق توسعه بیاید چنین نمادهایی را بخرد به نظر عملی نباشد و چنین اتفاقی بعید است رخ دهد …

اصل را اگر بر ارزندگی بگذاریم باید قیمت ها به مناطقی برسد که ارزنده شده و عرضه و تقاضا خود جریان تعادل را ایجاد نماید ما در بسیاری از سهم های بازار یعنی در واقع بیش از 100  سهم همین شرایط را داریم و خیلی نیاز به متعادل شدن های عجیب و غریب نداریم و شاید یا یک  10تا15% شرایط بهتر می شود  اما در بسیاری دیگر این احتمال وجود دارد که  انگیزه برای متعادل شدن نیست .
راحت بگویم سازمان بورس داشت به این سمت گام برمی‌داشت بحث گره همین به همین جهت بود اما اعتراضات فراوان مانع این کار شد و حالا آنها مانده اند که چطور جریان متعادل شدن  را پیش بگیرند و در سوی دیگر چطور  اعتراضات را پاسخ دهند !! ا همین روست که میگوییم قبل از هر چیز همه باید تکلیف خودمان را روشن کنیم که به کدام سمت بخوابیم پیامبر داریم باز هم این را تاکید می‌کنیم بدون حضور جریان پول این موضوع امکان‌پذیر نیست و در واقع درد آن بیشتر می‌شود اما با پول می شود درد آن را حداقل کمتر کرد و یک چیز قطعی است و آن هم این است که اصلاح در این نمادها که رشد های عجیبی داشتند گریز ناپذیر است چرا که امروز دیگر آن روز های عجیب سپری شده و ارزندگی شرایط دیگری پیدا کرده ولی هر طور شده باید برای این موضوع در کنار سایر موارد  راه حلی پیدا کرد … به نظر با این  شرایط فروش و سود بسیاری از بزرگ ترها و بنیادی ها متعادل می شوند ولی خیل زیادی از نماد ها خوار در چشم  بازار خواهند بود  .

و اما بحث  آخر در مورد نامه‌ای که فعالان بازار زده و انصافاً بازخورد خوبی در رسانه ها داشت.قبل از هر چیز کمی صبر کنید اثرات این نامه  را ببنیم و بعد  قضاوت کنیم … ولی به این نامه بپردازیم که تقریباً تمام رسانه‌های کشور و حتی صدا و سیما این نامه را پوشش داده  و باز دوباره این بحث  مطرح شده  از سوی برخی که این چه نامه ای است اصلاً چرا نامه میدهید و موارد دیگر. عزیزان  دو اصل را ابتدا با خود مرور کنید و تکلیف خود را روشن کنید.
1:  بازار در بحران قرار دارد یا خیر ؟ از دید بسیاری از کسانی که این نامه را داده اند این یک اصل است که بازار در بحران قرار دارد وقتی در بحران قرار دارد همه نیروهای درونی و بیرونی باید برای کمک به رفع بن‌بست ایجاد شده  بسیج شوند حالا کسی قبول ندارد بازار در بحران است بنا به هر دلیلی (خدای نکرده نقد است و می‌خواهد بیشتر بریزد یا اصلا به بازار اعتقادی ندارد  یا نظرش چیز دیگری است ) می‌تواند تماشاچی باشد تا حداقل برای بحران فعلی قدمی برداشته شود . اصل دوم احترام به محیط کسب و کار خود است . مدت ها بود اهالی بازار نتوانسته بودند حرف خود را کمی یکدل کرده و با کسی محکم بیان کنند .  هرکسی چیزی میگفت  .نوشتن نامه برای کمک به  بازار سرمایه به نوعی احترام و عزت و ارزش قائل شدن برای محیط کسب و کار خودمان است است که بتواند دوباره به شرایط عادی باز گردد که قطعا همه از ان سود خواهندبرد. فقط ممکن است عده ای این میان وجدان را به چندرغاز قیمت های کمتر فروخته باشند  …

بخش سوم بحث پیشنهادات  نامه است برخی دوباره انتقاد می کردند  چرا ننوشتید دامنه نوسان را بردارید !! عزیز من کمی توجه کنید  مخاطب نامه ما سران قوا هستند آنها چه تصمیمی می‌توانند در مورد دامنه نوسان بگیرند مخاطب ما در دامنه نوسان سازمان بورس خواهد بود به نظر پیشنهاداتی که مطرح شده شاید منطقی ترین پیشنهادات فعلی در بازار سرمایه باشد مثلاً در بخش صندوق توسعه ملی این نامه نمی‌گوید بدهید این نامه می گوید قانون را اجرا کنید قانون مگر  یک درصد نبوده چطور برای همه قانون اجرا می شود برای بازار سرمایه هم اجرا کنید .  یا در بحث مالیات بسیار منطقی است . حتی نمی گوید دولت مالیات را نگیرد بلکه  مالیات را دیرتر بگیر برای شما سرمایه گذاری شود یا در بخش های دیگر نظیر قیمت‌گذاری و حضور رئیس سازمان بورس در هیئت دولت بحث محرکهای تشویقی و بازار همه اینها مواردی بوده که از قبل وجود داشته فقط در این نامه یک کاسه شده تا مقامات سران قوا راحت تر بتوانند تصمیم‌گیر باشند . مخالفت برخی با این نامه را واقعا درک نمی کنیم البته جریان آزاد اطلاعات و رسانه این را می گوید که هر کسی می تواند موافق یا مخالف هر چیزی باشد اما ای کاش کمی فقط اندکی نیت خوانی خود را بر اساس منافع شخصی کنار می‌گذاشتید و به دور از تمام حب و بغض ها به فکر کمک به بازار سرمایه بودید . این محل کسب و کار ماست اگر ما برای آن ارزش قائل نشویم دیگران را لگدمال  می‌کنند …

بگذریم این روزها بازار اسیر حاشیه است و باید  همه یکدل مخاطب خود را پیدا کنیم و فشار بیاوریم که باید هر طور شده  به  بازار کمک شود و البته در بحث قوانین و ریز ابزارهای قیمت گذاری نیز بازنگری جدی است

 

جیب خالی بانک ها

در بانکی ها شاهد صفوف فروش در سهام این گروه بودیم اصلاح روز افزون علی رغم خبرهای خوش در این گروه اثری نداشته است

در بانک تجارت سهم با صف فروش همراه و به سمت حمایت 240 تومانی در حال حرکت است چیدن پرتفوی قوی از شرکت های بورسی و افزاش سهام درس رمایه گذاری ملی و جهش سود سرمایه گذاری ها تاثیری بر روند سهم نداشته و سهم همچنان در مسیر اصلاح قرار دارد

ونوین به حمایت قوی 420 تومانی رسیده است سهم نباید این سطوح را از دست بدهد سهمی که وضعیت خوبی از نظر بنیادی داشته و تحولات عملیاتی و ارز سبب شده تا سود خوب و قابل توجهی در این سهم محقق شود ونوین فعلا بارها به کف قیمتی 420 تومانی واکنش مثبت داشته است

بانک سامان علی رغم پتانسیل های بنیادی خود با اصلاح قیمتی ادامه دار به سمت سطوح 860 تومانی در حرکت است سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و به نظر می رسد سهم با اصلاح به قیمت های 860 تومانی رسیده تا شاید در انجا با افزایش حمایت ها وضعیت بهتری پیدا نماید سهم  گزارش های خوبی در زیر مجموعه ها  دارد

در بانکی ها  وپارس هم خوب معامله شده است  وبملت نیز همچنان  یکی از خوب های گروه است و با اصلاح خوبی میتواند جالب توجه  باشد  .

 

افزایش نرخی بی اثر

در سیمانی ها افزایش نرخ سنگین در این گروه که سبب تحولات جدی بنیادی در سود سیمانی ها و رشد چند برابری سودشان می شود اثری نداشت و امروز اگر دامن این گروه  باز بود حسابی اصلاح میشدند  . این  نشان میدهد برخی از سهم های این گروه نهایت 25 تا30% اصلاح شوند قابلیت های خوبی برای متعادل شدن دارند ولی فعلا بازار و سازمان سیاستش این بود که به تعادل نرسد . در این بین سفارس با این اصلاح به نظر به انتها رسیده و یکی از گزینه های خوب قابل بررسی است و سخوز سهگمت میتوانند جز این دسته باشند .

در سهرمز خبرهای خوبی از تجدید بود سهم اعلام کرده پیرو مصوبه 649 مورخ 1اردیبهشت ماه 1400 هیاٌت مدیره ، افزایش سرمایه از مطالبات و آورده نقدی ،سود انباشته ،ونیز تجدید ارزیابی دارای ها به منظور جبران مخارج سرمایه ای و نیز اصلاح ساختار مالی شرکت مورد تصویب قرار گرفت.خبرخوبی برای سهم است

سفانو هم سود خوبی را محقق کردخه است سفانو در ۱۲ماهه حسابرسی شده ۲۵۴۶ ریال سود محقق کرده است ببنید سهم به زودی به مجمع می رود کمی روی سهم بیشتر کار شود به نظر در قیمت های 29000 تا 31000 ریال میتواند متعادل شود .

در سیمان داراب سهم شروع خوبی داشت اما رفته رفته بر فشار فروش در این سهم نیز افزوده و ساراب هم منفی شد سارابی که حالا پتانسیل سود سازی بالایی علی رغم رشد ارزش 16 درصدی مالکیتش در سدشت پیدا کرده است

سشرق با افت قیمتی ادامه دار به حمایت 620 تومانی نزدیک می شود سهم توان سود بالای 100 تومان را با قیمت های جدید داراست سود شرکت های زیر مجموعه اش نیز جهش خوبی داشته است سشرقی که در صورت برگشت قیمت های 720 الی 800 تومانی را به عنوان هدف در پیش روی خود می گیرد

سیمان سپاهان هم جای سود سازی خوبی دارد و امسال به سود 130 تا 150 تومانی با این نرخ های جدید خواهد رسید اما کسی به وضعیت بنیادی سهم توجهی ندارد سپاها با نرخ های قبلی در 6 ماهه به سود قابل توجه 50 تومانی به ازای هر سم دست یافته بود گزارش سهم خوب است

فولادیها بر خلاف جریان اب

در فولادی ها علی رغم رشد قیمت های جهانی محصولات فولادی و رکورد شکنی های عالی باز هم فشار فروش و روند منفی را در سهام این گروه شاهد بودیم

در فولاد مبارکه سهم در حال از دست دادن حمایت 1200 تومانی می باشد فولادی مه این روزها کسی به سود سازی و توان بنیادیو امار های مثبت از صادرات محصولاتش کاری ندارد این سه تا قیمت های 1100 تومان جای افت خواهد داشت

کاوه ظاهرا روند نوسانی را در بین سطوح قیمتی 2000 الی 2200 تومانی در پیش گرفته است سهمیکه وضعیت سود سازی بسیار خوبی داشته هم گزارش 12 اهه سال 99 و هم گزارشات ماهانه امسال متفاوت و مثبت خواهد بود کاوه سهم اینده دار و کم ریسکی می باشد

فولاد هرمزگان هم به حمایت 1420 تومانی نزدیک شده است انتظار داریم سهم با حمایت های خوبیدر این سطوح همراه شود هرمز سود سازی بالایی داشته و امسال به سود بالای 260 تومانی رسیده و ارزش ذاتی خوبی خواهد داشت مضافا این که صورت های مالی خوبی هم از سال 99 دارد

فخوز امروز خوش درخشید و یکی از بهترین  گزارش ها را زد سهم در فروردین 33941 میلیارد ریال فروش داشته است که نرخ بیلت صادراتی ۱۲۵,۲۵۹,۶۲۵ و داخلی ۱۰۸,۳۹۵,۳۹۹ ریال است
سال قبل در مدت مشابه این عدد 17498 میلیارد ریال بود

 

خودرویی های بی ترمز

در اخبار داشتیم که امریکا قصد دارد در گام اول تحریم خودروسازی را بردارد در چنین حالتی خودروییها در وضعیت خوبی قرار خواهند گرفت اما واکنشی در این خصوص را شاهد نبودی

ایران خودرو با صف فروش به سمت قیمت های 200 تومانی رفته و تنها امیدش جمع شدن صف فروشش در این سطوح می باشد در غیر اینصورت تا قیمت های 180 تومان افت خواهد داشت این سهم خودرویی با برگشت روند خود می تواند بر کل بازار تاثیر بگذارد

صف سایپا بسیار سنگین و نیاز به حمایت قوی دارد با این صف فروش به نظر می رسد حمایت 200 تومانی از دست رفته و سهم تا قیمت های 180 تومان هم افت نماید این وسط اگر بحث فروش داراییها در سهم نهایی شود شاید بتوان به وضعیت بهتر سهم خوشبین بود

زامیاد در مسیر اصلاح و صف فروش اما حمایت ها از سهم کم بود سهمی که سهامدارانش چشم به راه گزارش 12 ماهه می باشند شنیده می شود زیان شرکت کاهش و از طرف دیگر برای امسال احتمال سوداور شدن زامیاد بعید نمی باشد

جهانی ها رو به بالا معدنی ها رو به پایین

رکورد شکنی قیمت هایجهانی فلزات به خصوص مس و رشد سایر فلزات باعث واکنش مثبت در بین سهام معدنی نشده و سهام معدنی هچنان با کاهش و افت شدیدی همراه شده اند

در ملی مس شکسته شدن رکورد چند ساله قیمت های جهانیکمی سهم را مثبت کرد اما فشار فروش در سهم بالا بو سهمی که تا قیمت های 1200 الی 1250 تومان جای رشد و فعلا روند نوسانی با کف قیمتی 1100 تومان در پیش گرفته است با این قیمت های جهانی سود امسال فملی متحول می شود

کالسیمین خوب حمایت می شود اما فشار فروش بالا می باشد سهمی که امید است در قیمت های 1450 تومان متعادل شود این سهم در دل خود موجودی سنگین شمش روی داشته که در صورت رفع تحریم ها و فروش این حجم شمش روی سودش متحول می شود

چادرملو قیمت های 2200 تومان از دست بدهد تا قیمت های 2000 تومان افت خواهد کرد سهمیکه انتظارات بالایی با گزارش اسفند ماه از خود برجای گذاشته و برای سال 1400 هم انتظارات بالایی از سهم در سود سازی می رود حمایت از کچاد قوی و سهم جای افت زیادی نخواهد داشت

فایرا هم  بد نبود ولی فروش فروردین سهم خیلی خاص نبود فایرا در فروردین نسبت به مدت مشابه سال قبل بهتر بود امسال 4601 میلیارد ریال و سال قبل 946 میلیارد ریال بود البته نسبت به 3 ماهه اخر سال 99 عقب نشینی داشت
در اسفند فروش 5838 میلیارد ریال بوده است
بهمن و دی عالی بود و دی 8099 میلیارد ریال فروش داشت و بهمن 8476 میلیارد ریال
نرخ صادراتی شمش را ۵۱۴,۸۳۹,۴۶۵ ریال زده است

چهارگوشه بازار

از پتروشیمی شازند حمایت های بسیار خوبی به عمل امده که نشان می دهد سهم با توجه به وضعیت بنیادی قوی که دارد خریداران خوبی داشته و اجازه افت سهم از قیمت های 2400 تومان را نمی دهند گمانه زنی با توجه به گزارشات اخیر عالی سهم در زمینه فروش و سود سازی بالا و سال 99 و سال جاری سود های خوبی در انتظار سهامداران شازند است

در مورد  دیگر پتروشیمی شگویا هم  انصافا  شرایط خوبی را دارد  شگویا یک فروردین خاص را ثبت کرده و 15742 میلیارد ریال فروش داشته که از اسفند هم بهتر بوده . مشابه سال قبل فروش 4927 میلیارد ریال بود
نرخ گرید الیاف شرکت ۲۶۸,۰۷۰ ریال بوده است

صبا تامین با افت قیمتی همراه شد سهمی که حمایت قوی 720 تومانی داشته و نباید از این حمایت افت بیشتری داشته باشد افت بیشتر سهم را هب قیمت های 650 تومان می رساند سود سازی بالای که صبا تامین دارد سبب شده تا سهم بتواند جلوی افت قیمتی تا حدود زیادی ایستادگی نماید

شایعاتی در خصوص فروش بلوک مدیریتی سهام غشوکو مطرح شده است غصینو قصد واگذاری این سهم به هلدینگ شیرینی و شکلات و برند معروفی را داشته که در حال مذاکره قیمت گذاری این سهم می باشد ظاهرا این واگذاری پس از افزایش سرمایه غشوکو از تجدید ارزیابی صورت خواهد پذیرفت

در بازار خیلی نمی شود  روی نماد ها  صحبت کرد  تعدا مثبتها  به تعداد  10 سهم  هم  شاید نرسد ولی در هر صورت بازار نگاه ویژه ای به این اتفاقات دارد و احساس میکنیم کم کم گزارش ها نیز بار روانی خود را  روی بازار سوار میکنند  .

 

 

 

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم