گزارش بازارچهار شنبه ۱۱بهمن ۹۶
یازده یازده !
گزارش بازار بتاسهم ۱۹:۴۰ امروز چهارشنبه اخر هفتهی خوبی نبود … بازار روز خوبی نداشت بی تعارف افتضاح بود حتی به خودرویی ها هم که امید داشتیم امروز با این حرکت روی بلوک ایران خودرو به یاس تبدیل شد امروز خودرو که قرار بود یار باشد بار شد.
میگویند قمار بازهادر اصطلاحات خود لفظی دارند به نام ۱۱ ۱۱ چه جالب امروز هم ۱۱ ۱۱ بود هم در تاریخ و هم در بازار .قماربازها وقتی این لفظ را به کار میبرند که خیلی بدشانسی پیش می اید و یا بهتر بگوییم بسیار امیدوار بودند که ناگهان با امدن برگی دیگر همه چیز به هم میریزد
بازار امروز و این چند روز دقیقا به همین شکل ۱۱ ۱۱ بودیعنی فکر میکردیم اوضاع بازار بعد از گزارش هابهتر شود ولی دقیقا برعکس شد که البته امروز به روزهای قبل و دلایل ان یک موضوع دیگر اضافه میکنیم . جالب است امروزاکثر حقوقی های بازار و اکثر سهامداران در سهم هایی که در سود بودند فروشنده بودند
امروز مواجه میشویم با حجم بالایی از فروشنده های بازارکه حتی وقتی اعلام میشود شکل و شمایل و قیافه خریداراها و بازاردر هم میرود. این فشار فروش در سود بودن و رشد قیمت سریع باعث دردسرهایی شده است که این حجم فروشناشی از همین بحث است
به هر حال مگر این که باردیگر بازارهای جهانی و یا خبرهای داخلی بتواند بازار را همراهی کند وگرنه با این شرایط نمی توان حتی به پایان سال بازار هم امیدوار بود .
در بازار امروز یکچ نکته هم وجود داشت وقعا چرا این رفتار می شود تا دقیقه ۹۰ خبر بلوک و خریدار اعلام نمی شود و ناگهان خبر نهایی و اعلام می گردد این منطقی نیست ای کاش راهکاری در بورس اندیشیده شود که بتوان جلوی این بحث ها تا حدودی گرفته شود .
و اما یک نکته مهم در بازار امروز که رگه های آن به طور جدی بازهم دیده می شود و ان گرایش و زمزمه برخی به سهم های کوچک و بی در پیکر بازار است . شهر که شلوغ می شود قورباغه هم هفت تیر کش می شود کسعدی با این وضعیت بنیادی می شود لیدر بازار … کسعدی نشود کترام دوم که امروز به زیان نشست . هنوز تجریه غاذر ها شلیا ها جلوی چشممان است . امروز در کانال یکی از دوستان جمله جالبی نوشته شده بود که نظر دوستان را به ان جلب می کنم در ان قید شده بود چیزی که نهایتا باعث بالا رفتن ماندگار قیمت میشود بالا رفتن ارزش سهم است و ارزش جز با رشد درامد تکرار پذیر ایجاد نمیشود . چرا این جمله را باید نصب العین خود قرار دهیم چرا که واقعا قیمت ها بر مبنای سود رشد می کنند فرض کنید رفتار چند سهم این شکلی را با هم مرور کنیم فولاد بنیادی از ۳۱۰۰ می شود ۳۰۰۰ و یا ۲۹۰۰ و نهایت ۱۰% کم شود ولی کترام و غاذرو هزار سهم این شکلی ناگهان در طول یک هفته ۲۰% افت می کنند . یادتان باشد اسیر بازی این افراد نشوید حتی اگر بازار بی رمق باشد به نظر جنازه سهم های این چنینی به این دست سهم های نوسانی می ارزد . البته دقت کنید منظور ما سهم های کوچک هر سهمی نیست سهمی ازمنظر ما نمی ارزد که صورت های مالی ان فریاد می زند تعدیل منفی دارد و خبری در دل ان نیست .
شاید این را برای دهمین و یا بیستمین باراست که می نویسیم ولی هر بار می بینیم بخشی از بازار اسیر این بازی شده اند دلمان می سوزد
بگذریم سراغ بازار برویم که رمقی نداشت و حرفی هم برای گفتن نداشت در اکثر ابعد خود منفی بود شاید کمی گروه پتروشیمی امروز سرو شکل مثبت گرفته بود وگرنه باقی بازار تعریفی نداشت
برای روز شنیه باید دید بازارهای جهانی چه می کند ولی با این فضا اگر کمی روند بازارهای جهانی کمک کند به بازار امیدوار می شویم وگرنه نه خیلی …
اول از روحاتی شروع کنیم که حرف نقد و اعتراض حق مردم است و هیچ کس نمیتواند ملت ایران را از اظهارنظر و نقد و انتقاد و حتی اعتراض باز دارد. رژیم گذشتهای که فکر میکرد سلطنتش مادامالعمراست به این دلیل همه چیز را از دست داد که صدای نقد و نصیحت مردم را نشنید
امروز ترامپ نیز صحبت کرد. ترامپ: نواقص برجام باید برطرف شود ترامپ گفت زمانی که ناآرامیها در ایران شکل گرفت، «من ساکت نماندم. آمریکا در مبارزه شجاعانه مردم ایران برای آزادی، در کنار آنها میایستد.»وی افزود: «من از کنگره میخواهم که نواقص توافق هستهای وحشتناک با ایران را برطرف کند.
رئیسجمهور آمریکا گفت: ماه گذشته من اقدامی انجام دادم که ماه پیش از آن با اجماع در سنا تصویب شده بود: من اورشلیم (بیت المقدس) را به پایتختی اسرائیل به رسمیت شناختم.اندکی پس از آن، دهها کشور در مجمع عمومی سازمان ملل علیه حق حاکمیتی آمریکا برای به رسمیت شناختن، رأی دادند. مالیاتدهندگان آمریکایی هر سال سخاوتمندانه میلیاردها دلار به آن کشورها کمک کردند.به همین دلیل است که امشب از کنگره میخواهم قانونی تصویب کند که کمک کند که اطمینان یابیم کمکهای خارجی آمریکا همواره در راستای منافع آمریکا خرج شده و صرفا به کشورهای دوست آمریکا پرداخت میشوندترامپ: در سرتاسر جهان با رژیمهای سرکش، گروههای تروریستی و رقبایی مانند چین و روسیه روبرو هستیم که منافع، اقتصاد و ارزشهای ما را به چالش میکشند.ترامپ: دوران تسلیم اقتصادی آمریکا به سر آمده است. از این پس قراردادهای تجاری ما عادلانه و متقابل خواهد بود. قراردادهای پیشین را نیز کنار گذاشته و توافقهای منصفانه و خوب منعقد میکنیم.
دو سناتور آمریکایی طرحی را ارائه کردهاند که هدف از آن اعمال تحریمهای تازه علیه ایران، این بار به بهانه پرونده «رابرت لوینسون»، است.لوینسون مأمور سابق اداره فدرال تحقیقات آمریکا (اف. بی. آی) است که مقامات آمریکایی مدعیاند در سال ۲۰۰۷ در حالی که به جزیره کیش سفر کرده بوده، ناپدید شده است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: افزایش قیمت بنزین در سال ۹۷ منتفی شد
در دلار به نظر در محدوده ۴۵۶۰ و ۴۵۷۰ معامله می شود و امرئز تا بالای ۴۶۰۰ هم رفت ولی اگر یک روز دولت عرضه کننده نباشد رشد قیمت تا ۴۶۰۰ را رفته است و تثبیت می شود .
در بازارهای جهانی شروع عصر خوب بود نفت در حوالی ۶۸ دلار و روی ۳۵۳۰ در ثبات و مس کمتر از ۷۱۳۴ دلار است
نرخ مبادله ای دلار هم تا مرز ۳۷۰۰ امده است .
سرمایه گذاری های امیدوار!!!
در گروه سرمایه گذاری نیز وضعیت ارام و مثبت همراه شد برخی سهام سرمایه گذاری که وضعیت بهتری داشتند با رشد قیمتی و اقبال بالایی همراه و نشان دادند پتانسیلهای خوبی دارند
گروه توسعه ملی با اقبال همراه شده و روند مثبت را طی کرد این سهم به سمت قیمتهای ۲۴۰ تومانی در صورت ادامه روند مثبت و حمایتی فعلی خواهد داشت وبانکی که شنیده میشود در حال رایزنی جدی برای فروش چند شرکت زیر مجموعه می باشد
وصندوق در حال رسیدن به قیمتهای ۱۶۰ تومانی است به نظر میرسد سهم در قیمتهای ۱۶۰ تومان متعادل شده و فرصت خرید خوبیبه دست بدهد وصندوقی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و با دید میان مدت اهداف قیمتی ۱۸۰ و ۲۰۰ تومانی را دنبال میکند
سرمایه گذاری امید هم به حمایت ۲۲۰ تومانی رسید این سهم با دید میان مدت در این قیمتها میتواند فرصت خرید خوبیباشد سهم کم ریسکی که هم انی ای وی بالایی دارد هم توان رشد سوداوری خوبی در پیش روی خود دارد
در این گروه وهور یک دارایی خریده باید سهم را کمی بیشتر زیر نظر داشت
در فارس منتظر گزارش ها هستیم
در پارسان اگر این تعدیل زاگرس دست باشد به نظر دیر یا زود دوباره باید سهم تعدیل مثبت را وانه بازار کند
قرعه بد خودروییها!!!
در گروه خودرو به تعویق افتادن معامله بلوکی ایران خودرو تنها امید این گروه را ناامید کرده و خودروییها زیر بار فشار عرضه های سنگینی قرار گرفتند
ماهیت خریداران بلوک ایران خودرو تایید نشده و معامله این بلوک انجام نشد امری که سبب شد تا ایران خودرو به یکباره با صف فروش همراه و بار دیگر به سمت قیمتهای ۲۶۰ تومانی گارد نزولی بگیرد ایران خودرویی که باید دید سرانجام فروش این بلوکش به مجا خواهد رسید البته اخر وقت بلوک را جمع کدند ولی تحولات چیز دیگری بود و مهم ان شوک سنگین منفی بود …
ساپا که منفی بود و منفیتر نیز شد سهم به قیمتهای ۸۴ تومانی رسیده است سود شرکت احتمالا به زیان تبدیل و شرکت در وضعیت خوبی قرار ندارد به خصوص اینکه رشد هزینه ها در مقابل عدم رشد قیمت فروش محصولات شرکت فشار مضاعفی بر این شرکت وارد خواهد ساخت
پارس خودرو به سمت قیمتهای ۷۸ تومانی با کاهش قیمتی همراه شده است سهمی که در بین خودروسازان وضعیت بهتری داشته وافت قیمتیش نیز کمتر میباشد پارس خودرو توانایی های خوبی داشته و یک سر و گردن از بقیه خودروییها بالاتر است
فولاد بر سر حمایت!!!
در گروه فولاد اما اوضاع مساعد نیست فولادی ها بر سر قیمتهای حمایتی در نوسان بوده و نوسانات ارامی را تجربه میکنند فولادیهایی که به دنبال پتانسیل و دست اویزی برای برگشت و رشد قیمتی هستند
حقوقی ها امروز به جمع اوری و حمایت گسترده از سهام فولاد مبارکه پرداختند شرکتی که بر خلاف رویه بنیادی خود مسیر اصلاحی را در پیش گرفته و سعی دارد تا حمایت ۲۸۵ تومانی را از دست ندهد هر چه حمایت حقوقی ها در این سهم بیشتر شود امید به برگشت روند سهم افزایش خواهد یافت
فولاد خوزستان هم در قیمتهای ۴۶۰ تومانی حمایت های بیشتری را تجربه کرد به نظر میرسد این سهم فولادی با اقبال بازار همراه و با برگشت روند همراه شود به خصوص اینکه شنیده میشود فروش سهام سهامدار عمده این شرکت توسط خصوصی سازی کنسل شده و سهامدار عمده این سهم فولادی توانسته اقساط خرید بلوک مدیریتیش را پرداخت نماید
ارفع جای افت قیمتی زیادی نداشته و نشان میدهد با کمی مثبت شدن جو گروه توان رشد قیمتی خوبی را پیدا میکند ارفعی که شنیده میشود تا پایان سال مشکل بدهی ارزیش برطرف میشود که در صورت این رویداد شاهد تحول در سوداوری این فولاد ساز خواهیم بود
معادنی بر سر مرز!!!
معدنی ها با توجه به رشد قیمتی که داشتند به سطوحی رسیده اند که با فشار عرضه سهامداران در سود قرار داشته همراه شده و رشد قیمتی بیشتر سهام این گروه منوط به تعدیلات مثبت در بودجه این شرکت ها می باشد
کالسیمینی که نتوانسته از قیمتهای ۷۲۰ تومانی عبور نماید با نوسانات ارام و منفی همراه است با این قیمتهای جهانی روی و دلار سهم جای افت قیمتی زیادی نداشته ودر انتظار مشخص شدن وضعیت سوداوری خود میباشد
ملی مس با افت قیمتی همراه شد این غول مسی که بازار انتظارات بالایی در خصوص سود امسال وس ال اینده از سهم دارد شاید به قیمتهای ۲۶۰ تومانی برسد فعلا حمایت ها سبب شده تا افت قیمتی سهم ارام و با نوسانات اندک همراه شود
در گل گهر کسی باور نمیکند سهمی با سود ۶۵ تومانی امسال که قابلیت تعدیل مثبت داشته باشد و پتاسنیل رشد این سود و جهش در سود سال اینده قیمتش این سطوح و حتی با روند منفی همراه شود کگلی که به نظر میرسد در قیمتهای منفی فعلی خریدش با دید میان مدت گزینه بسیار خوب و ارزنده ای باشد کگل گزارش خوبی را نیز داده است کگل در ۹ماهه ۳۵۲۰۶ میلیارد ریال فروش ، ۱۴۴۱۳ میلیارد ریال سود عملیاتی و ۱۳۰۳۲ میلیارد ریال سود خالص محقق کرده است ، یعنی در ۳ ماهه سوم ۱۳۴۱۸ میلیارد ریال فروش و ۴۹۸۴ میلیارد ریال سود عملیاتی . به نظر تحقق سود های بیشتر هم برای کگل اجرایی می شود جالب است سال بعد کگل با همین فرمان به راحتی ۸۰۰ ریال سود را دارد
پتروشیمی های رها شده!!!
در نمادهای پتروشیمی برخی نمادهای این گروه از بقیه جدا شده و روند صعودی به خود گرفتند نمادهایی که شایعاتی در خصوص تعدیل مثبت به همراه دارند
در پتروشیمی ها واقعا گزارش زاگرس توفان بود بقیه را هم با خود بالا کشید . زاگرس گزارش بسیار خوبی را در دی ماه داده است تقریبا میتوان گفت ترکونده است . سهم ۷۲۴۵ میلیارد ریال فروش داشته است در اذر ماه به فروش ۳۶۷۰ میلیارد ریالی رسیده متانول را ۴۳۰ دلار فروخته است . در آبان ماه با فروش ۲۹۷۹ میلیارد ریالی مواجه بوده است .در مهرماه ۳۳۴۳ میلیارد ریال تحقق فروش داشته است . در شهریور سهم ۳۷۷۹ میلیارد ریال فروش داشت در مرداد ماه فروش ۱۹۱۲میلیارد ریال بود . تیر ماه سهم ۳۴۸۲ میلیارد ریال فروش داشته است و جمع فروش۱۰ ماهه به ۳۴۷۸۹ میلیارد ریال رسیده است .که با توجه به بودجه ۳۷۰۶۴ میلیارد ریالی ۹۴% بودجه را محقق کرده است . در ۳ ماهه اول فروش زاگرس ۸۳۷۵ ، در ۳ ماهه دوم ۹۱۷۴ و در ۳ ماهه سوم نزدیک به ۱۰۰۰۰ میلیارد ریال فروش داشته است. عدد ۷۲۴ میلیاردی معادل نزدیک به یک ۳ ماهه است
پتروشیمی کرمانشاه که این روزها حقوقی ها به خصوص مدبران اقتصاد حسابی در حال خرید و جمع اوری سهامش میباشد با شکست قیمتهیا ۳۶۰ تومان همراه شد از یک سو حمایت حقوقی ها و از سوی دیگر شایعاتی در خصوص تعدیل مثبت باعث شده تا این سهم با روند صعودی خوبی همراه شود
پتروشیمی خارک به حمایت ۲۴۵۰ تومانی نزدیک شد رشد فروش خوبی در قیمت محصولات شرکت در دی ماه شاهد بودیم که نوید بخش تعدیل مثبت مجدد این سهم را میدهد خارک جای افت قیمتی بیشتری نداشته اما برای رشد قیمتی نیز نیازمند تعدیل مثبت بودجه میباشد
پتروشیمی پردیس این غول اوره سازدر قیمتهای ۷۶۰ تومان ارام شده است شرکت جای رشد عایدی بیشتری داشته و میتواند به سود ۱۴۰ تا ۱۶۰ تومانی دست یابد پردیسی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شرکت در فروش صادراتیش بسیار موفق بوده است
در این گروه خراسان هم خوب است خراسان هم گزارش خوبی را در دی ماه داده است ۷۱۸ میلیارد ریال فروش محقق کرده و در ۱۰ ماهه ۴۵۲۵ میلیارد ریال فروش شده است . سهم در آذر ماه ۴۱۱ آبان ۴۹۵ و مهر ۴۶۹ میلیارد ریال فروش داشت . بودجه فروش ۵۰۶۹ میلیارد ریالی بوده و ۸۹% را محقق کرده خراسان هم مثل پردیس بسیار خوب بوده
در کنار آنها جم هم یکی از بهترین هاست جم را بیشتر زیر نظر بگیرید جم در ۶ماهه ۲۵۹۵۵ میلیارد ریال فروش داشته در ۹ ماهه فروش به ۴۱۵۲۸ میلیارد ریال رسیده. گزارش دی ماه شرکت به خوبی افزایش فروش و افزایش نرخ ها را نشان می دهد و در نهایت به فروش خوب ۴۷۳۰میلیارد ریالی رسیده و جمع فروش به ۴۲۲۲۷ میلیارد ریال رسیده است . با توجه به بودجه فروش ۵۶۳۹۲ ملیارد ریالی پوشش۷۵% بد نیست . به نظر سهم از نظر تلفیقی و عملیاتی عملکرد خوبی داشته . نکته ای که از مدت ها قبل در مورد پتروشیمی ها میگفتیم کم کم در حال نمایان شدن است اثرات افزایش نرخ ارز در بودجه ها کم کم خود را بروز می دهد
مارون هم کماکان منتظر تعدیلش هستیم مارون دردی ماه به لطف رشد قیمت دلار و رشد قیمت ها خوب بوده و ۴۶۰۲ میلیارد ریال فروش زده ولی فروش اذر او بیشتر بود در آذر به ۴۸۴۴ میلیارد ریال فروش رسید سهم در ابان ماه به فروش ۴۶۱۴ میلیارد ریال فروش رسیده بود در مهر ماه نیز سهم با یک فروش خوب به ۴۴۲۵ میلیارد ریال رسیده بود و حالا باید گفت در۱۰ماهه ۴۳۱۷۲ میلیارد ریال فروش داشته که با توجه به بودجه ۴۴۰۰۶پوشش ۹۸% در۱۰ماهه یک اتفاق خوب دیگر برای سهم است .
چهارگوشه بازار!!!
آپ این روزها همچنان آپ کرده و بالا میرود سهم قیمتهای ۱۸۰۰ تومان را هم پشت سر گذاشته تا به سمت قیمتهای ۲۰۰۰ تومانی حرکت کند سهمی که این روزها مورد حمایت قوی و مثبت سهامداران خود قرار گرفته و به سهم همیشه مثبت بازار تبدیل شده است بخشنامه اخیر اگر اجرا شود خبرخوبی برای اپ خواهد بود .
نفت پارس علی رغم شفاف سازی در خصوص عدم رویداد مهم در بودجه خود باز هم با صف خرید این بار رشد ۱۰ درصدی را تجربه و صف خرید خود را حفظ کرد سهمی که شنیده میشود تعدیل مثبت خوبی داشته و جریان های پولی خوبی پشت سر سهم قرار گرفته است بیشتر سهم خرید بخی دارایی ها را داشته است و نمی توان دقیق در مورد ان صحبت کرد .
قطعات فولادی در صف خرید قفل شده و عرضه ای ندارد سهمی با سهام شناور و سرمایه پایین که به دلیل اهرم بالای جهش سودش در راستای افزایش قیمت محصولات فولادی با اقبال بالایی همراه شده است سهم رفته رفته به قیمتهای ۸۶۰ تومان خواهد رسید
امروز حفای هم منفی بود ببنید سهم سود را محقق می کند و این منفی کمی غیر منطقی است هر چند وضعیت شرکت نه خوب و نه بد است در این سهم همین که حفاری مطمئن شده است که تعدیل منفی نمی دهد اتفاق بزرگی است . حفاری گزارش ۹ ماهه داد بی تعارف ناامید کننده بود سهمی با ۲۵۳ ریال درامد پیش بینی شده هر سهم در ۶ ماهه ۱۶۴ و در ۹ ماهه ۱۸۷ ریال محقق کرده است .حفاری در مقایسه با سال قبل که به قول آذری های ما هچ در مقایسه با بودجه هم عملکرد ضعیفی داشته است . تنها نکته مثبت سهم روند سود عملیاتی بوده است که در ۶ماهه ۵۹۴ بوده و در ۹ ماهه به ۸۰۸ میلیارد ریال رسیده که تازه ان هم رشد خاصی نداشته است ولی ۸۰% بودجه را پوشش داده . به نظر می تواند سود را محقق کند ولی از تغییر و تحول با توجه به رشد قیمت نفت خبری نیست
از ید ما در چکارن سهم باید تعدیل منفی بدهد حالا برخی میگویند مثبت بحث دیگری است چکاوه هم همینطور … در کنار این دو چکاپا وضعیت بنیادی بهتری دارد به نظر این سهم می تواند در ادامه فضای خوبی را داشته باشد و روند رو به رشدی را محقق کند . چکاپا ۳۲۹ ریال بود که با ۹% تعدیل این سود به ۳۶۰ ریال رسیده بود و حالا در ۱۲ ماهه ۳۵۱ رال را محقق کرده است به نظر سهم گزارش خمبی را نیز داشته باشد در ان قیمت ها نیز بدنیست ولی شجاعت می خواهد در بین این همه سهم سراغ این شرکت رفت .
امرو ذوب هم روند جالبی داشت سهم متوقف شد و معاملات او باطل شد بحث افزایش سرمایه به نظر باید کمی شفاف شود ولی گفته می شود بورس با محل افزایش سرمایه این شرکت که از ماشین الات است موافق نیست
در گروه روی امروز باما بسیار پر حجم بود این سهم را باید زیر نظر داشت به همراه بافق آینده خوبی دارد کاما بازهم فروش را نگه داشته و به ماه های بعد منتقل کرده است در دی ماه فقط ۱۱۵ میلیارد ریال فروش داشته است در آذر ماه نیز تنها ۹۴ میلیار ریال فروش زده سهم آبان ۱۱۸ میلیارد ریال فروش زده است . در حالی که بودجه فروش باما برای کل سال ۱۳۲۲ میلیارد ریال ست که کاما در جمع فروش۱۰ماهه به ۱۲۱۲ میلیارد ریال رسیده یعنی در۱۰ماهه ۹۲% بودجه را محقق کرده است
اخر هفته خوبی را برای شما ارزو می کنیم بهتر است خوب استراحت کنید …
گروه تحلیل گری بتا سهم
۱۱ بهمن ۹۶


