گزارش بازار شنبه ۲ اردیبهشت ۹۶
تولدی دیگر !
گزارش بازار بتاسهم ۱۶:۵۰ امروز شنبه ، اولین روز از زیبا ترین ماه فصل بهار یعنی اردیبهشت را در حالی اغاز کردیم که نماد هایی در بازار انگار از نو متولد شده بودند . بازاری هیجانی و سراسر مثبت که البته ناشی از چند رویداد مهم بود . قبل از هر چیز این را بگوییم که پیش ازاین هم در روزهای گذشته نوشته بودیم هنوز زود است بگوییم تب انتخابات فروکش کرده و بازار تمام شده خیر هنوز زوداست چند باری نوشتیم تا ۱ هفته قبل از انتخابات به نظر بازار خبرهای خوبی در دل خود دارد .اما امروز بازار در واکنش به چند موضوع این طور باز شد اول از همه گذر از مرحله ای که بازار پیش خود گمان می برد نکند ریسکی داشته باشد و او احتیاط می کرد ولی وقتی دیده شد هیچ ریسکی وجود ندارد و همه چیز در رد صلاحیت ها به خوبی سپری شد بازار هم با قدرت به کار خود ادامه داد
رد صلاحیت رئیس جمهور قبلی برای بازار خوب بود چرا که بسیاری معتقدند بازگشت به ان دوران سرد و سیاه سابق برای کوتاه مدت بازار شاید خوب باشد ولی در میان مدت چیزی نصیب بازار نمی شود دستاورد های فعلی بر باد می رود . از سوی دیگر برداشت بازار به نظر این بوده که با این ترکیب فعلی شانس رئیس جمهور فعلی یعنی روحانی برای پیروزی بیشتر شده و همین عاملی برای حرکت بازار و شوک های خوب در بازار شده است و صد البته جریان پول هم با کمک این موارد بازار را هیجانی و فشار خرید را دو چندان کرده است . البته این همه موارد نیست امروز خبرهای مثبت بنیادی از گروه هایی نظیر پالایشی و خودرویی در موج های بازار موثر بود ولی یک نکته را هم در نظر داشته باشید نمی شود بازار یک راست و سیخکی مثبت باشد این به نفع بازار هم نیست انتظار داریم فردا دوباره برخی که در بازار نوسان گرفته اند کم کم نقد بشوند و فشار فروش به بازار وارد شود که این منطقی و طبیعی است درست مثل چند روز قبل .
از همین رو این را هم می گوییم که اگر فردا بازار کمی پر عرضه شد دوباره نیایم بگوییم تمام شد جو مثبت به پایان رسید این موج های عرضه و دوباره خرید شناسایی سود را در پی دارد که به دلیلی رخوت سنگین و بی اعتمادی اهالی بازار به رفتار های انتخاباتی است که سیو سود های کوتاه مدت را در دستور کار قرار می دهند
و اما همه این بازی ها بر سر یک چیز است انتخابات … چه جالب است که بازار امروز به رد صلاحیت رئیس جمهور قبلی این قدر واکنش مثبت را نشان می دهد ! این نشان از هوش سیاسی و اقتصادی بازار است . البته این را هم بگوییم بی انصافی است که بیان نکنیم در وضعیت عملیاتی شرکت ها نیز تغییر مثبتی به وجود امده است . در دوره قبلی ما رشد نرخ های هجومی را داشتیم ولی روند فروش و مقداری در فروش کاهشی بود ولی در مقطع فعلی ثبات نرخ و افزایش مقداردر فروش را داریم که با ثبات تر است . البته رکود هنوز مشهود است ولی باید کمی هم صبور بود .
این را هم بگوییم معتقدیم اگر دولت در دوره جدید هم موفق شود رای بیاورد ۴ سال دوم برای بازار سرمایه و اقتصاد کشور ۴ سال بهتری خواهد بود . این معمولاً به جز دولت قبل که با تحولات سیاسی همراه بود در همه دولت ها تکرار شده است .
در مورد اننتخابات فردا و پس فردا یک تحلیل کلی در ۲ قسمت در سایت ارائه می دهیم و بازهم تاکید می کنیم دید ما به هیچ وجه به هیچ وجه سیاسی نیست و فقط از منظر اقتصادی و بازاری به این شرایط نگاه میکنیم .
و اما در بازار امروز چه خبر بود …
در بازار امروز شروع بازار شبیه تیک اف کردن هواپیما بود مشخص بود که قصد پریدن دارد صفوف خریدو پیش گشایش ها و حمله به نماد ها در ۱۰ دقیقه اول به خصوص خودرویی ها جو خوبی را در بازار رقم زد . پس از ان پتروشیمی ها حرکت کردند و در میانه بازار روند پالایشی ها مثبت شد . نکته خوب بازار امروز این بود که اخر وقت بازار را بسیار خوب خریدند و خوب هم مقاومت کرد این طور نبود که غش کند و منفی شود
ولی به نظر در فردا غش کردگی خفیفی را دردل دارد و دلیل ان هم این است که کسانی که امروز و یا چهارشنبه خریدند درصدد شناسایی سود خواهند بود و اینروند طبیعی است برای بازار فردا این روند خاص را داریم که احتمال عرضه و فشار های فروش جدی و جدی تر می شود
و اما در شاخص .. حرف و حدیث در مورد شاخص زیاد است امروز شاخص با رشدی خارق العاده و ۶۵۱ واحدی به ۷۹۳۰۲ واحد رسید تا احتمالاً فردا برای رسیدن به ۸۰هزار تلاش کند و در بازار امروز فارس خساپا شپنا خودرو شتران سهم هایی بودند که رشد موثر بودند و البته در بازار بودن ریز و درشت نمادهایی که اثرات مثبتی داشتند
در مورد شاخص چارتیست ها معتقدند باید عنوان نمود بازار در صدد عبور از مقاومت ۸۰ هزار واحدی است که در صورت عبور از آن ،مقاومت بعدی در سطح تقریبی ۸۱۶۰۰ واحد قرار دارد.البته با کندل بزرگ امروز ، حرکت بسمت ۸۱۶۰۰ واحد که سقف ۳ سال اخیر است ،بسیار محتمل هست.
و اما ببنیم در خبرها چه می گذرد …
در ایران قرار است امروز جلسه ای برگزار شود که مناظره ها مستقیم باشد یا خیر خبرهای انتخاباتی کمی فروکش کرد و حالا باید دید برنامه ها به چه شکل خواهد بود .
امریکا این روزها بیشتر علیه ایران صحبت می کند و این خیلی خوب نیست …
رئیس مجلس نمایندگان آمریکااعلام کرد همچنان بر این باور است که توافق هستهای ایران به قوت خود باقی خواهد ماند، اما لازم است که تحریمها (علیه ایران) تشدید شود اظهارات جدید ترامپ در مورد برجام و ایرانرئیسجمهور آمریکا در کنفرانس خبری: میتوانم به شما بگویم که ایران به روح توافق پایبند نبوده.ما در حال تحلیل دقیق آن هستیم و در آیندهای نه چندان دور، چیزی برای گفتن خواهیم داشت.فکر میکنم ایرانیها دارند زیان بزرگی به توافق میزنند.توافقی وحشتناک که حالا امضا شده و اصلاً نباید با آن روش، مورد مذاکره قرار میگرفت و نباید امضا میشد.من در کل از توافقها حمایت میکنم ولی برجام توافق بدی بود؛ بدترین توافقی که تاکنون دیدهام کسی [برایش] مذاکره کرده باشد
سخنگوی کاخ سفید: ترامپ دستور بررسی برجام را صادر کرده/ نامه تیلرسون به معنی اطمینان از عدم تقلب ایران نیست سخنگوی کاخ سفید گفت: [درمورد اینکه آیا نامه تیلرسون به معنی عدم احتمال تقلب ایران در برجام است] خیر، آنچه این نامه میگوید این است که رئیسجمهور خواستار بررسی بین سازمانی برجام است.این نامه به صراحت کارهایی که رئیسجمهور برای اطمینان از پایبندی آنها به تعهداتشان انجام خواهد داد را مشخص میکند.در طول ۹۰ روز آینده (تا زمان گزارش بعدی)، این توافق را بررسی میکنیم تا ببینیم وضعیت توافق چگونه است و پیشنهادات خود را به رئیسجمهور ارائه میکنیم. [سوال: آیا ترامپ تصمیم به خروج از توافق با ایران گرفته است؟] برای مشخص کردن همین مسئله داریم این توافق را بررسی میکنیم. [در مورد احتمال وضع تحریمهای تازه علیه ایران] مشخص است که هر اقدامی که ما انجام دهیم – اگر قرار باشد کاری بکنیم – اقدامی خواهد بود که توسط یک فرایند بین سازمانی مورد تأیید قرار خواهد گرفت.تحریمها در بسیاری موارد ابزارهای موثری بودهاند اما همانطور که قبلاً هم گفتهایم رئیسجمهور اقداماتی که قرار است انجام دهد را جار نمیزند.ما این فرایند بینسازمانی را انجام خواهیم داد و طی آن گزینههای در دسترس را با مشارکت نهادهای مختلف بررسی خواهیم کرد
در خبرهای برجامی و در خبرهای سیاسی نتانیاهو خواستار لغو و یا جایگزینی برجام شدنخستوزیر رژیم صهیونیستی:لغو و جایگزینی برجام موضع من است. البته واشنگتن باید تصمیم خاص خودش را بگیرد نباید به ایران اجازه داده شود از مزایای برجام بهره مند شود چرا که این به معنای متضرر شدن اسرائیل،کشورهای عربی و آمریکا است
جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا: ایران به مفاد توافق هستهای پایبند بوده و این توافق همچنان پابر جا است.این تمام آن چیزی است که میتوانم درباره برجام بگویم
واکنش ظریف به اظهارات تیلرسون: اتهامات نخنمای آمریکا نمیتواند سرپوشی بر اعتراف به پایبندی ایران به برجام باشد،که آمریکا راملزم میکند تغییر رفتار داده وتعهداتش را اجرا کند
در خبرهای داخلی روحانی در نشست با جوانان ونخبگان آذربایجان شرقی: اراده مردم باعث شد تا دیگر از پول نفت، نان سفره ایرانیان تامین نشود در دولت یازدهم هیچگاه تورم از دریافتی حقوق بگیران ثابت بیشتر نشد کشور در محاصره قدرتها بود، حصر ایران را شکستیم روزی خریدار نفت بود که برای ما تعیین تکلیف می کرد؛ جایگاه خود در بازار نفت را باز پس گرفتیم یاس آفرینان می خواهند بگویند که ملت ایران در برابر قدرتها پیروز نشده است حدود ۲٫۵ میلیارد از بدهی دولت قبل به صندوق توسعه ملی را پرداخت کردیم حتی یک هفته قبل از تکمیل، پروژه ای را افتتاح نخواهیم کرد اگر همه ما پای صندوق برویم نتیجه خواهیم گرفت
در خبرهای اقتصادی
مرکز آمار تورم فروردین ماه را ۹٫۴درصد اعلام کرد نسبت به ماه پیش، ۱٫۸ درصد افزایش داشته است. افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه پارسال (تورم نقطه به نقطه)۹٫۴ درصد است که نسبت به مدت مشابه ماه پیش(۸٫۰ درصد)، ۱٫۴واحد درصد افزایش یافته است.
نایب رئیس انجمن سنگ آهن از مذاکرات این انجمن با رئیس سازمان برنامه و بودجه جهت حل مشکل عوارض سنگآهن و گندله خبر داد که با قول مساعد رئیس این سازمان همراه بود.
سیف: اقتصاد کشور با موفقیت از رکود خارج شده. با توجه به غیرتورمی بودن این دستاورد، پویایی و سلامت در روند رشد اقتصادی کشور آغاز شده است.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته است که ایران همه معیارهای عضویت در سازمان همکاریهای شانگهای را دارد.آقای لاوروف امروز جمعه، ۲۱ آوریل پس از نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاریهای شانگهای در آستانه پایتخت قزاقستان گفت روسیه امیدوار است که روند پیوستن ایران به این سازمان ماه ژوئن (حدود دو ماه دیگر) آغاز شود.
در بازارهای جهانی افت سنگین قیمت های جهانی نفت به زیر ۵۲ دلار هم امد ، روی در ۲۵۹۰ دلار است و مس به ۵۶۳۹ دلار آمده . تنها طلاست که با رشد به ۱۲۸۲ دلار رسیده . حال بازارهای جهانی خیلی خوب نیست ….
دلار هم ۳۷۴۰ و ۳۷۵۰ است .
موج جدید خودرویی ها!!!
در نمادهای خودرویی شاهد معاملات مثبت و تشکیل صفوف خرید در نمادهای گروه بودیم خودرویی هایی که با توجه به خبرهای مثبت از رشد و تولیدشان جریان پولی خوبی پشت سرشان قرار گرفته است
امروز خبرهای جالبی را داشتیم در مورد گروه خودرو کنفرانس وزیر صنعت وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت قراردادها با سیتروئن و رنو و بنز، اظهار کرد: در دو مورد بالای ۹۵ درصد توافق شده و ما دیدیم که تعجیل نمی تواند به نفع ما باشد، رنو بسیار جدی است و به ما نامه داده است و با توجه به اینکه در مورد بن رو قیمت را اضافه کردیم، هیات مدیره رنو قبول کرد و امیدواریم که کار مفیدی باشد.در مورد بنز هم کار تمام شده و ما در حال گروکشی هستیم برای افزایش سهم داخل چون می خواهند قطعات موتور را وارد کنند و ما میگوییم امکان ساخت داخل وجود دارد.
اما در بازار …
سایپا با رشد قیمتی به قیمتهای بالای۱۴۰تومانی صعود کرد تا در گام بعدی سهم مهمان قیمتهای۱۴۵تومانی باشد سایپایی که همچنان خبرهای مثبت از پتانسیل تعدیل مثبتش سبب شده تا شاهد لیدری این سهم در گروه خودرو باشیم
روزهای قبل گفتیم از گروه سایپا به زودی خبرهای خوبی میرسد حتی شایعه توقف نماد خساپا برای تعدیل سود هم جدی است .
خپاس و خکاوه نیز دنبال این سهم در حرکت هستند روی وساپا نیز می تواند هنوز تاکید کرد . جالب است ورنا انقدری در بازار رشد نکرده است او هم می تواند مناسب باشد .
بازی روی این گروه در وساپا خکاوه خپارس خساپا و ورناست البته فردا همه درگیر یک موج عرضه قوی می شوند
ایران خودرو که تا سطوح حمایتی۲۸۰تومانی اصلاح داشت با حمایت خوبی که شد به سمت قیمتهای ۳۰۰تومانی حرکت میکند خبرهایی در خصوص تعدیل بودجه ۵۳۰هزار دستگاهی سال۹۶به بالای۶۰۰هزار دستگاه ووتعدیل سود عملیاتی سبب اقبال مجدد بازار به این سهم شده است در خبرها و گزارشات داشتیم در سوی دیگر سمند که یکی از بازیگران بازی خودرو ست ۳۹۳ میلیارد ریال سود در ۳ ماهه اخیر از خرید و فروش ها شناسایی کرده است و این خبرخوبی برای پوشش زیان های تلفیقی در سهم است به نظر فردا صف خودرو را می دهند ولی بازی خوبی دارد /
خکاوه هم ففط تولید کرده از فروش در فروردین خبری نیست خبری که فردا روی سهم موثر است
اما زامیاد نیز سرعت گرفته و به سمت قیمتهای۱۰۰تومانی در حرکت است این سهم خودرویی هم هم بالاخره با تولیدات جدید در حوزه خودروهای سنگین قصد گسترش سبد تولیدات خود دارد تولید کامیون های سنگین حتی تریلی جز برنامه های سال ۹۶ این شرکت می باشد
خاور در دی و بهمن فروش خاور متحول شده بود و نزدیک به ۱۴۰۰ میلیارد ریال در این دو ماه فروش زده است . در حالی که تا ۹ ماهه هم جمع فروش به زحمت به ۳۵۰۰ میلیارد ریال رسید ولی به هر حال در ۱۱ ماهه با فروش ۴۵۶۹ میلیارد ریالی ۴۲% بودجه را محقق کرده در اسفند ماه نیز با فروش خوب ۳۰۳۲ میلیارد ریال به جمع فروش ۷۶۰۱ میلیارد ریال رسیده است . کمی به بودجه ۸۰۱۲ میلیارد ریالی نزدیک شده واقعا فروش اسفند خوب بوده و درست است که از روند میانگین خوب فراتر رفته ولی هنوز از بودجه کمی عقب است
چراغ سبز شاخص سازان!!!
سرمایه گذاری ها هم امروز با جهش شاخص با رشد قیمتی خوبی همراه شده و روند صعودی به خود گرفتند سرمایه گذاری هایی که وضعیت خوبی داشته و این روزها با رشد ارزش ان ای وی خوبی همراه شده اند
در این گروه سرمایه گذاری سایپا همانطور که پیشبینی میکردیم با رشد قیمتی خودروییها با اقبال همراه شده و در مدار رشد قیمتی قرار گرفت سهمی که رشدقیمتی دو سهم سایپا و رنا ارزش ان ای وی سهم را به خوبی افزایش داده است شنیده میشود وساپا احتمالا قصد جابه جایی بلوکی برخی از سهام خود را دارد
در سهام اتیه دماوند بار دیگر سهم قصد رشد قیمتی تاسطوح۲۲۰تومانی را دارد این سهم به نظر میرسد با تعدیل مثبت شیران و برنامه فروش بخش دیگری از سهام این شرکت و تلاش برای راه اندازی پروژه فراسا با دید میان مدت همچنان مورد توجه باشد
بوعلی با خبر فروش یک پروژه ساختمانی و شناسایی سود خوبی از این پروژه برای بار دیگر از قیمتهای محدوده۱۱۰تومانی برگشت این سهم به سمت قیمتهای۱۲۰تومانی بازمیگردد فروش پروژه های اخیر علاوه بر شناسایی سود نقدینگی خوبی نیز وارد سهم کرده است
فرمانده کل سپاه: جشن خودکفایی بنزین این هفته رقم میخورد . / به نظر از خبر این طور بر می آید این هفته پالایشگاه ستاره خلیج فارس پر خبر خواهد شد و خبرخوبی برای #تاپیکو ست
وتوصا را هم امروز خوب مثبت خریدند یکی از گزارش خوب برای وتوصا بود وتوصا گزارش ۳ ماهه را با ۷۱ ریال سود محقق شده پیش برد که عدد خوبی است. جالب است که ارزش ویژه یا همان نسبت حقوق صاحبان سهام به تعداد سهام در این سهم طبق اخرین ترازنامه ۱۳۵۰ ریال است و از قیمت سهم بیشتر است. بسیاری از شرکت های سرمایه گذاری بازار این حالت را دارد
به نظر وتوسم هم بد نیست
پترول را هم امروز بدجوری رنج فروش کشید کمر سهم با این عرضه شکست ولی برای میان مدت با حضور ایلام شرایط سهم بد نیست . اگر این طور است به نظر فارس هم می تواند جالب باشد
برخلاف جریان نفت!!!
امروز پالایشی ها علی رغم روند نوسانی نفت با رشد قیمتی و نوسانات مثبت همراه شده و نشان دادن جو بازار بر هر روندی غلبه میکند در بازار امروز شنیده می شد اعلام نرخ برخی محصولات پالایشی و اختلاف ۲۰ تا۳۰% با بودجه پالایشی ها سبب چشم انداز مثبت برای سود و توجه بازار به این گروه شده
پالایش نفت اصفهان به سطوح قیمتی۳۰۰تومانی صعود کرد این سهم میتواند با شکست قیمتهای۳۰۰تومانی تاسطوح۳۲۰تومان رشد داشته باشد شپنایی که شنیده میشود تعدیل بالای۲۰درصدی برای سال۹۵دارد
در نماد پالایش نفت تبریز سهم فاصله زیادی با قیمتهای۵۰۰تومانی ندارد سهمی که بودجه بسیار محطاطنه ای ارائه داده و جای رشد سود خوبی خواهد داشت این سهم در حال جبران اصلاح قیمتی اخیر خود میباشد
اما پالایش نفت بندرعباس حسابی کنترل میشود این سهم همچنان در شکست قیمتهای۵۲۰تومانی مشکل دارد هر جه قیمت سهام شرکت افزایش داشته باشد فروش بلوکی سهام تامین اجتماعی گرانتر خواهد شد
در این گروه شاوان و شتران را هم خوب می خرند . در مجموع خوب معامله شدند این گروه ولی فردا انها هم درگیر موج های عرضه هستند مگر خبرمثبت خاصی برسد .
البته میان مدت انها روندش صعودی تست
شکوفایی قندیها!!!
در نمادهای قندی شاهد شکوفایی نمادهای این گروه با تعدیلات سنگین سهام قندی و فعال شدن پتانسیلهای سهام این گروه بودیم شایعاتی از ورود شکر فراوان چند تصفیه به کشور از نکاخاص این گروه است .
البته گزارشات بسیار خوبی را هم در این گروه داشتیم
قند هگمتان بد نبود قهکمت در این سهم قندی سود ۳۰۵ ریالی را به ۳۶۰ ریال رسانده و در ۶ ماهه ۳۵۲ ریال را محقق کرده است به نظر بودجه را بسیار محافظه کارنه داده چرا که هنوز بخش عمده ای از تولید و فروش مانده است به نظر کمی سهم محافظه کارانه پیش می رود و باید صبور بود ولی سهم خوبی است
یکی از بهترین گزارش ها ولی برای قشهد بود به خاطر دارید بارهاو بارها در سایت روی سهم تاکید شد نوشتم بودیم که قشهد هم در حالی در ۳ ماهه ۵۷۶ ریال سود هر سهم اعلام کرده بود که در ۳ ماهه ۱۱۵% معادل ۶۶۰ ریال را محقق کرده بود . سهم در ۶ ماهه با فروش بسیار خوب ۱۳۱۲ میلیارد ریال فروش داشته که ۹۲% بودجه را در فروش محقق کرده است . این در حالی است که هنوز بیش از ۶ هزار تن موجودی شکر در شرکت وجود دارد به نظر یک تعدیل قوی در انتظار قشهد است و حالا سهم تعدیل را رو کرد چه تعدیعلی و چه گزارشی !
قشهد تعدیل خوبی زده است و سود را از ۵۷۶ ریال به ۸۰۲ ریال رسانده است و جالب است که ۹۲۶ ریال را محقق کرده است با نرم گروه بخواهیم بسنجیم سهم باید حوالی ۹۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ ریال باشد
قند ثابت با صف خرید سنگین از قیمتهای۱۶۰تومانی عبور کرد سهمی که این روزها حماتیهای خوبی را تجربه و طی دو ماه اخیربازدهی ۶۰ درصدی را نصیب سهامداران خود کرده است قند ثابتی که روند فعلیش بیشتر حمایتی و هیجانی می باشد
در نماد قندشیروان سهم به سمت قیمتهای۲۶۰و سپس ۲۸۵تومانی حرکت خواهد کرد این سهم با خبرهای تعدیل مثبت همراه میباشد اما پتانسیل اصلی شرکت جهش سود سال اینده میباشو که با اختلاف بالایی به نسبت سال جاری اعلام خواهد شد
قند چهارمحال نیز با رشد قیمتی سطوح۴۶۰تومانی را پشت سر گذاشت سهم هدف قیمتی۴۸۰و در نهایت۵۲۰تومانی را در پیش دارد قچاری که شایعاتی از تعدیل مثبت به همراه رشد تولید و فروش به همراه داشته و به نظر میرسد در گروه قندی دارای اقبال خوبی نیز می باشد
در این گروه قپیرا یکی از بنیادی ترین های گروه است ولی نمی دانیم چرا مثبت کامل نیست
فنر قطعات ازاد شد
در نمادهای قطعه ساز شاهد ازاد شدن فنر سهام این گروه و رشد قیمتی مجدد پس از یک اصلاح قیمتی کوچک بودیم قطعه سازان تحت تاثیر رشد تولید خودرو جای رشد سوداوری خوبی خواهند داشت
در این گروه و در نماد نیرومحرکه سهم به سمت سطوح ۲۴۰تومانی حرکت میکند قیمتهایی که مصادف با مقاومت سنگین و سرسخت سهم میباشد گزارش سهم جالب نبود . خمحرکه هم گزارش ۱۲ ماهه داد که خیلی خبری در سهم نیست خمحرکه سهمی که فروش بالایی دارد ولی حاشیه سود خوب نیست.سهم در اسفندماه با فروش خوب ۴۴۳میلیارد ریالی مواجه بود ولی در مجموع ۱۲ ماهه جمع فروش به ۵۲۴۷میلیارد ریال رسید که از بودجه ۶۱۷۰ میلیارد ریالی کمتر بود . گزارش جذابی برای خمحرکه نیست گزارش خوبی برای سهم نبود .
اما در نماد الکتریک خودرو شرق سهم با تایید شایعه فروش بلوکی سهامش با اقبال و رشد قیمتی مواجه شده است خشرقی که وضعیتش بستگی به قزوش بلوکی سهامش دارد فعلا اهداف قیمتی۲۶۰الی۲۸۰تومانی را برای سهم انتظار داریم
مهرکام پارس با رشد قیمتی و صف خرید همراه شد این سهم درست از حمایت ۱۶۰تومانی برگشت و به سمت قیمتهای ۱۸۰تومانی حرکت میکند خمهری میتواند با افزایش فروش گروه ایرانخودرو با رشد تولید و فروش همراه شود
چهارگوشه بازار !!!
ذغال سنگ نگین طبس پس از مدتها صف خرید و رشد قیمتی با بازدهی ۲۱درصدی در حالی بازگشایی شد که افت قیمتهای جهانی ذغال سنگ انتظارات را از سهم کاهش داده است سهمی که معاملات بسیار مهمی طی روزهای اتی و در قیمتهای۳۴۰تومانی دارد ولی به نظر قیمت سهم کمی تند باز شده است .
سهم خبر ساز این روزهای بازار یعنی تجارت الکترونیک پارسیان با رشد قیمتی و صف خرید سنگین همچنان به پیشتازی خود ادامه میدهد سهم هدف قیمتی۵۲۰الی۵۴۰تومانی را دارد به خصوص اینکه این روزها سهامداران جدیدی پشت معاملات سهم امده اند گروه رایانه بسیار جالب شده است . البته مداران و مرقام هم هر روز به صنف نوسان گیران اضافه شدند در این گروه رتاپ توفانی پیش می رود استدلال انهایی که در صف هستند این است که رتاپ در حالی باید هم قیمت و هم ارزش بازار آپ باشد که خود آپ به نظر کمی غیر منطقی بالا رفته است آپ کم کم دارد به ارزش بازار و مارکت بانک ها نزدیک می شود که خیلی منطقی نیست
در مورد رتاپ این را تکمیل کنیم که همانطور که گفتیم برخی معتقدند ارزش بازار رتاپ و اسان پرداخت شبیه هم است و باید یکی باشد و از همین رو رشد قیمت بالایی برای رتاپ متصور اند از نظر بنیادی نیز وضعیت سهم بد نیست نکته جالب این سهم این است که در اسفند ماه نیز به فروش خوب ۵۸۶ میلیارد ریالی رسید که بالاتر از متوسط ماه های قبل بود و بودجه پیش بینی شده را محقق می کند .. به نظر در این گروه کمی باید ارام تر پیش رفت احتمال اصلاح در آپ بالاسن و به نظر کمی مراقب باشید ولی رتاپ هنوز جای رشد دارد
اذراب هم به سمت قیمتهای۴۲۰تومانی میرود این سهم در صورت شکست قیمتهای۴۲۰تومان تا سطوح۴۶۰تومان رشد خواهد داشت اذارابی که به سرعت اصلاح قیمتی اخیر خود را در حال جبران می باشد
ساروم در فروردین ماه با فروش ۱۰۸ میلیاردی مواجه بوده نرخ فروش را نیز در سیمان پوزولانی بالای ۱۳۰ هزار تومان فروخته است . با عنایت به بودجه ۱۴۴۸ میلیارد ریالی و فروردین بودن و تعطیلات عدد منطقی است
در این گروه ساربیل متوقف شد که سود خوبی را زد
در سکرد باید اذعان کرد که سکرد عملکرد خوبی نداشته است در ۳ ماهه او ۸۹ ریال پیش بینی زیان و ۷۹ ریال زیان محقق کرده بود در ۶ ماهه این عدد به ۱۸۰ ریال زیان رسیده زیان عملیاتی دوره ۳ ماهه دوم نیز بالا بوده . هزینه های مالی هم بالاست و در مجموع وضعیت خوب نبوده . ولی در مقایسه با سال قبل رشد فروش و کاهش زیان عملیاتی ملموس است به نظر این قیمت کمی برای سهم بالاست .
یکی دیگر از سهم هایی که بازار او را می خرید و بازهم باید اذعان داشت منطقی نیست سپاهان است . سپاها یکی از سهم های بسیار خاص سیمانی است و جز سهم هایی است که در بازار مورد توجه استسهم در حالی۴۵ ریال سود اعلام کرده بود که پوشش سود ۳ ماهه ۴ریال بود همیشه بخشی از سود سپاهان غیرعملیاتی بوده ولی به هر حال از نظر فروش و عملیات هم خود شرکت حرکاتی را داشته است ولی در ۳ ماهه دوم این عملکرد ضعیف بوده به خصوص این که به اندازه ۴۰% ۳ماهه اول فقط سود عملیاتی داشته و در نهایت در ۶ ماهه هم به زیان ۲۲ ریالی رسیده . امید سپاهان به نیمه دوم سال مالی خود است . بهتر از سپاهان هم هست ولی بازار روی این سهم خیلی زوم است .
سفارس هم امروز تعدیل زد که او نیز متوقف شد .
در گروه حمل ونقل حپارسا را ان طور که میخریدند گزارش بنیادی خوبی نداد . در سوی دیگر فعلا شاه این گروه حریل است این روزها این سهم مورد اقبال بازار قرار گرفته است و به نظر بازی های نوسانی را بتواند خوب شکل دهد در مورد حریل به نظر تا ۲۰۰ و ۱۹۰ با این فشار خرید حرکت می کند
این روزها در بازار فاذر را خوب می خرند هر چه قدر خصدرا خطرناک است فاذر می تواند شرایط بهتری را داشته باشد . در مورد این سهم به نظرجز سهم هایی است که از رشد باقی بازار عقب است به نظر فاذر هم یک فاز نوسانی در بازار داشته باشدو رشد قیمت احتمالی را تجربه کند
یک نکته در مورد بانکی ها بگوییم این که شنیده می شود فردا وبصادر و کوثر بازمی شوند به نظر بازی بازگشایی انها بسیار خاص و حساس خواهد بود هر چند جلساتی تشکیل شده تا وبصادر را حمایت کنند .
در گروه لیزینگ امروز ولساپا را خیلی خوب خریدند به نظر بازی خوبی می تواند در سهم شکل بگیرد تعدیل ها و خبرهای خوبی از سهم به گوش میرسد
امروز چافست هم متوقف شد واقعا گزارش خوبی را داد و نوش جان سهامدارانش
امروز در گروه پتروشیمی داشتیم مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به فضای پسابرجام اظهار کرد: تاکنون چهار تفاهمنامه با شرکتهای بزرگ دنیا در صنعت پتروشیمی امضاء شده است و در مرحله اجرا قرار دارند. ولی اگر بخواهیم دقیق تر نگاه کنیم می بنیم در کنار این خبرخوب افت قیمت محصولات در بنادر چین هم مهم است .
در این گروه گزارش ها خیلی خاص نبوده . گزارش پردیس هم خیلی جالب نیست شپدیس ۳ ماهه گزارش جالبی نداشت ولی بازهم بد نبود . در ۶ ماهه سود ۱۱۲۷ ریالی را ۱۱۳۰ ریال کرده است ولی در پوشش سود ضعیف بوده و تنها ۶ ماهه ۲۶% یا ۲۹۶ ریال را محقق کرده است . فروش ان طور که انتظار می رود پیش نمیرود البته طرح و توسعه هم به زودی کمک می کند ولی مثلاً تا ۶ ماهه بیش از ۱۰۰ هزار تن موجودی اوره دارد . در مجموع نه افزایش نرخ دلار نه نرخ اوره در سهم نبوده و گزارش شرکت کمی ضعیف جلوه می کند . امید پردیس به نیمه دوم سال مالی است تمام امید این سهم به طرح و توسعه است که در بازار خبرهای ان منتشر شده وگرنه در کدال حرفی برای گفتن ندارد
اما در مورد شیران وضعیت کمی بهتر است شیران هم گزارش ۳ ماهه داده است سهم در حالی سود هر سهم خود را ۶۵۰ ریال اعلام کرده است که در ۳ ماهه با تحقق ۱۵۲ ریالی پوشش نزدیک به ۲۴% را داشته است . نسبت به دوره مشابه خیلی تغییرات خاصی را شاهد نبوده است ولی به نظر به سود پیش بینی خود رسیده و حتی احتمال تعدیل هم هست احتمال رشد این سهم به واسطه پی به ای کم وجود دارد و از همین رو شیران یکی از گزینه های خوب برای بازار است
اما شاید بهترین گزارش را شاراک داد شاراک گزارش اسفند را داده است و در اسفند با فروش خوب ۲۷۵۴ میلیارد ریالی به جمع فروش ۲۴۲۵۷ میلیارد ریالی رسید . نکته بسیار مهم این است که بودجه شاراک برای فروش ۲۱۹۵۱ میلیارد ریال پیش بینی شده و این یعنی تعدیل احتمالی مثبت در سهم . افزایش نرخ محصولاتی مانند پلی اتیلن ها ، اتیلن گلایکول،پلی پروپیلن در صورت های فروش ماه به ماه شاراک مشخص است و نکته خوبی برای سهم است . پی به ای کم و تقسیم سود بالا نیز مشخصه های مثبت دیگر سهم است . از سوی دیگر عرضه بی پایان برخی حقوقی ها باعث ترس برخی فعالان به این سهم شده . در مجموع گزارش بسیار خوبی داده است
امروز در گروه فولاد و فلزات جو خیلی مثبت نبود . . فخوز امروز منفی بود ولی فولاژ کمی بهتر بود . فخوز در حالی بودجه را باسود ۴۶۸ریالی بسته بود که در ۱۲ ماهه به سود ۴۶۶ریالی رسیده و تا حدودی سود را محقق کرده است با این که عدد واقعی فروش و سود عملیاتی از بودجه کمتر بود ولی با کنترل جدی هزینه های مالی به سود محقق شده رسید . اگر این رویه برای سال ۹۶ نیز تکرار شود رویداد بسیار خوبی است به نظر به زودی بازار روی فولاژ و فولاد فملی گزارش های ۱۲ ماهه بسیار خوبی را خواهد گرفت که می تواند شوک خوبی برای گروه باشد .
در اینر گروه فسپا سهم جالبی است و با این حجم فروش ارزش بازار کمی دارد . سهمی با نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان فروش ارزش بازاری کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومانی دارد . سود شرکت در سال ۹۵ مبلغ ۲۲۰ ریال بود که در ۹۶ این عدد به ۲۵۶ ریال رسید که رشد فروش ۳۵% نکته بسیار جالب سهم بوده است . بهای تمام شده کمی دست بالا بود ولی در مجموع گزارش نرمال و محافظه کارانه ای بود سهم تا بهمن ماه نزدیک به ۸۷% از درامد خود را در سال ۹۵ محقق کرده است . سهم امروز در مثبت ها بود .
در گروه غذایی امروز غشاذر خوب معامله می شد در لبنیاتی ها غشاذر بد نبود و قابلیت های خوبی را سهم دارد یکی از مدرنترین کارخانجات لبنیاتی را غشاذر دارد . سهم با هزینه های مالی بالا و استهلاک بالای دستگاه ها حاشیه سود را کم شده می بیند ولی بعد از چند سال به نظر رشد سود را از سهم داریم . در غشاذر در حالی که ۶۳ ریال سود پیش بینی کرده بود به سود ۶۹ ریالی رسید . سود عملیاتی مطابق انتظار پیش رفته و با ثبات هزینه های مالی اندک تعدیل سود را شاهد بودیم بهنظر برای نوسان سهم بدی نیست در این گروه غگل و غبشهر را خوب می خرند . در غبشهر گزارشش نرمال رو به بالاست ولی پی به ای سهم انقدر کم است که سهم را دوباره صف خرید کند . غبشهر از ان سهم های خاص بازار است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است سهم ۵۸۲ ریال سود اعلام کرده بود که در گزارش ۳ماهه روی همین سود تاکید کرده و پوشش ۲۳% را داشته که عدد بدی نیست . رشد فروش نسبت به دوره قبل ، رشد ۱۲۱% سود عملیاتی نسبت به دوره قبل ، پوشش ۲۴% سود عملیاتی و رشد چشم گیر سود دوره نسبت به سال قبل از نکات خوب گزارش غبشهر است . به نظر گزارش خوبی را راهی بازار کرده است به نظر در بین اعضای این گروه در حال حاضر شاید خرید غبشهر از بیه کم ریسک تر و بهتر باشد .
گروه تحلیل گری بتا سهم
۲ اردیبهشت ۹۶


