جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارچهارشنبه 21 اسفند92

گزارش بازارچهارشنبه 21 اسفند92

نوید خاندوزی
مارس 12, 2014
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارچهارشنبه 21  اسفند92

بارقه هاي اميد…

گزارش بازار – بتاسهم –18:15  امروز پس از مدت ها  ريزش و افت  و كاهش قيمت  كورسويي از اميد در دل سهامداران روشن  شد تا  با خود  فرياد  بزنيم  كه  خدا  ما را  فراموش نكرده و در دل اين  زلزله و سونامي دهشتناك  كاهش قيمت  دست اميدي هم  وجود دارد كه  بتواند  بازار را  كمي با خود  بالا  بكشد .

امروز از ان  روزهايي بود كه  ابتدا  وشروع خوبي نداشت اما پايان  خوشي داشت و همه از ان خوشحال  شده  بودند  . پاياني كه  كمي خنده  را  بر لبان سهامداران  جاري ساخت و با خود مي گفتن  يعني تمام  شده است ؟!

امروز در ذهن همه اين  سوال  وجود داشت كه  بحران  به  پايان  رسيده است و قرار است از روز شنبه  رنگ  ديگري را در بازار شاهد  باشيم .

قبل از پاسخ  به اين سوال  بايد چند مورد را توضيح داد كه  بسيار مهم و اساسي است .

اول اين  كه ما دو روزي بود كه مدام  مي گفتيم  واقعاً قيمت ها  هيچ  منطقي براي افت ندارند  باور كنيد زبان  ما  قفل شده  بود از اين  ريزش ها و نمي دانستيم  كه به افراد چه  بگوييم  . واقعاً قيمت ها در نقاطي رسيده  بود كه نمي توانستيم ديگر براي ان  منطقي داشته  باشيم وواقعاً جذاب شده  بود . حتي ما  كه محدوديت هايي را داريم  امروز ديگر دل را  به دريا  زده و معرفي سبد گذاشتيم  .

نكته  دوم  فرمايشات  رهبري شود . شك نكنيد وقتي صحبت هايي از اين  دست مي شود و تاكيداتي از سوي ايشان انجام مي شود مديران و مسئولان  بورسي هم به نظر در اين  شرايط گرفتار شده  بودند كه بايد از اين مخصمه نجات  يافته  تا  جلوي نظام  شرمنده نباشند و امروز دست به كار شدند و تكانه هايي را  شاهد  بوديم  .

نكته  سوم  حذف برخي قانون  گذاري هايي بود كه ايجاد  شده  بود . در اين  شرايط امروز شنيديم كه قانون محدوديت فروش لغو شد و حتي زمزمه هاي برگشت  حجم مبنا  شنيده  مي شد .

نكته چهارم  اين  است كه ديگر فشار فروش رفته  رفته  با پايان روزهاي فعلي كاهش يافته و ميرسيم  به  روزهايي كه ديگر وقت فروش نيست . مجموع اين  عوامل باعث شد تا  يك فشار خريد در بازار عاملي براي برگشت  برخي سهم ها و درواقع  بسياري از سهم ها  شود .

اما  براي برگشت  چند مورد  را  بايد در نظر داشت  . اول اين كه  اين  فرايند اشتي با  سهامداران به اين  راحتي محقق نمي شود و مشقت فراواني بايد كشيد  . دوم اين  كه در اين  شرايط فعلي بازار دو رويداد هنوز روي سر بازار ريسك هايي را تحميل مي كند  . اولين  ان  بحث باز شدن  خطوط فروش و برداشته  شدن  محدوديت هاست كه اگر حقوقي ها  بخواهند  وضعيت  را  منفي كنند اين موضوع  بازار را ازار  خواهد داد . البته  بعيد است حقوقي در اين  قيمت ها براي فروش اقدام  كند .

نكته  بعد  اعتبارهاست كه  شنبه و يكشنبه هفته  بعد  كمي در بازار وجود خواهد داشت  . البته  اعتبارها و تسويه  بدهي با كارگزاري ها  كمتر است ولي به نظر اين  دو روز نيز بازار متعادلي را داريم و منفي نيست  اما  مثبت انچناني نيزنخواهد بود .

البته  براي روز شنبه  بهتر است كمي صبر كنيم  تا  اظهار نظر ها  تكميل شده و اين  سيب چند چرخ ديگر هم  بزند .

 

و اما  شاخص …

امروز يك  الارم  بسيار مثبت از شاخص صادر شده است او به نقطه  حمايت  قوي رسيده و برگشت  زده و از منفي به  مثبت  امد  اين معمولاً يك  نشانه  بسيار مثبت و كندل قوي براي رشد است . معمولايك خبر بنيان كن  و اساسي اين پيش بيني كه مي تواند  شنبه  مثبت  باشد را خراب مي كند اما به نظر بازار از اب و گل منفي خود درامده و ديگر وقت  ان  رسيده  كه  پيرهن  بهاري بر تن  كند . البته  دعا مي كنيم  فرشته  كاهش قيمت كر باشد و كور كه اين حرفهاي اميدوار كننده  ما را نشوند .

و اما به  سراغ  حاشيه هاي بازار ميرويم  كه  يارانه و سفر روحاني به عمان در صدر انها  بود  اما  قبل از ان سخنان  رهبري نيز مهم  بود .

فرمايشات  رهبري در نوع خود جالب و مهم  بود .  ايشان  تاكيد كردند  كه حماسه  سياسي محقق شده  و اقتصادي  نيز بايد محقق شود . به نظر سال  بعد  نيز سال  اقتصادي نام  گذاري مي شود . اين گونه توجه  بزرگان  نظام  به اقتصاد  نشان  مي دهد مسير درست  رفتن  به  سمت بهبود نظام ها همين بحث اقتصاد است  .

در بخشي از فرمايشات  ايشان  روي صنعت دارو تاكيد شد  . در بخشي ديگر نيز تاكيد  كردند بايد جلوي واردات  بي رويه و بي قانون  گرفته  شود و از همين  رو احتمالاً بارديگر اولويت  بندي كالا محقق مي شود . به نظر از دل اين  نشست و اعلام سال  اقتصادي براي سال 93 تصميمات  بهتري بروز مي كند .

اما در شرايط فعلي بحث هاي سياسي كمتر شده و بيشتر جاي خود را  به  بحث هاي اقتصادي داده  است  . البته  يك  خبر سياسي در بين اخبار گم  شد . همه مي دانيم  روحاني به عمان  رفته  كسي كه ديگر همه مي دانند  رابط بين ايران و امريكاست . درست در همين  شرايط وزیر خارجه عمان ضمن استقبال از رئیس جمهوری کشورمان اعلام کرد مسقط نقش مهمی در نزدیک ساختن دیدگاهها میان ایران و غرب در جریان مذاکرات ایفا کرده و به این نقش ادامه می دهد. اين نشان مي دهد  شرايط به همين شكل ادامه داشته و مي توان  به مذاكرات  پيش رو اميدوار بود .

اما در تحولات اقتصادي نيز شنيده مي شود  روز جمعه  براي هدفمندي مناظره گذاشته اند و از سوي ديگر گفته مي شود  رسانه ملي براي اولين  بار به  سود دولت وارد گود  شده است .

عبده تبريزي از نرخ  سود  بانكي گفته است  و تاكيد كرده اقدام بانکها برای افزایش چراغ خاموش نرخ سود تسهیلات بانکی تا 26 درصد موضوع انتشار، این امر را به مثابه جنگ نرخ ها در بین بانکها عنوان کرد.

در بازار خودمان نيز امروز خبر رسيد دکتر حسن قاليباف اصل مديرعامل بورس اوراق بهادار تهران با اعلام خبر  رسمي گفت  كه با توجه به مقطعي بودن ضوابط جديد و پديدار شدن نشانه هايي از متعادل شدن بازار  با هماهنگي انجام شده با سازمان بورس و اوراق بهادار، ضوابط معاملاتي اجرا شده مورخ 26/11/92 از روز شنبه مورخ 24/12/92 لغو شده و کليه شرايط معاملاتي به قبل از اجراي اين مقررات بر مي گردد. برخي اين  موضوع  را نشانه خوبي براي بازار مي دانند .

در كنار ان شاهد بهبود نسبي در وضعيت  دلار هستيم و در 3050 و 3060  قرار دارد .

اما  بازارهاي جهاني كمي بهتر شدند…

قيمت  طلا  در اين  لحظه 1364 دلار است و تنها چيزي كه  رشد كرده  طلاست و امروز در بازار نيز اين موضوع  با  رشد قيمت  سكه و گرم خود را نشان  مي دهد . نفت  با  كاهش قيمت سنگين مواجه  بوده و به 98 دلار رسيده است  . اما تغييرات  قيمت هاي جهاني فلزات  بيشتر است . مس كه  در سطوح 6480 قرار گرفته بود در 6487و حالا  افت فملي بيشتر مي شود . روي هم در قيمت هاي 2031  و سرب در 2017 است  . اميدواريم اين  بازار نيز بهتر باشد .

اما  امروز شاخص هم  با رشدي اندك در نهايت  سبز شد  و بهنظر ميرسد اين رخداد خوبي براي بازار بوده به خصوص وقتي شاخص از منفي نزديك  به  200  واحد مثبت مي شود مي تواند  يك  رويداد خوب قلمداد شود

و اما  به  سراغ  بازار مي رويم …

در بازار امروز و گزارش ان  سعي مي كنيم  تيتر وار به اكثر شركت ها و صنايع نگاهي داشته  باشيم  .

در گروه پالايشي امروز خبرها  مثبت  بود  اما  جو سهم ها  نه چندان  . در پالايش نفت  تهران  سهم چند بارتا  استانه  صف خريد پيش رفت اما خبري از صف نبود . اما خوب و پر حجم معامله  شد . شتران پس ازشايعات  متعدد  افزايش سرمايه  678% از محل اندوخته و طرح توسعه   را روانه  بازار كرد . به نظر امروز سهم  صف خريد باشد و كم كم  به  سمت  قيمت هاي بالاتر ميرسد .  شتران  اين  قابليت  را دارد كه  با اين خبر يك بارديگر به  سمت  قيمت هاي 100 هزار توماني شدن  گام  بزند .

در اين گروه  به نظر كف قيمتي شبندر به خوبي در قيمت هاي 1400  بسته  شده و سهم از نظر پي به اي تحليلي در منقطه 5 قرار دارد .

به نظر 4 ضلعي شبندر، شتران،شاوان و شبريز شرايط خوبي دارند و البته شپنا  با  اصلاح  قيمتي پس از مجمع  روان تر حركت مي كند .

در گروه  سنگ آهن  امروز شاهد جابجايي هاي بلوكي بوديم  كه  وضعيت خاصي را در اين  دو سهم رقم  زده  بود . به نظر كچاد و  كگل مجامع موفق با تقسيم  سود  بالا  را دارند و احتمالاً سود خوبي نيز تقسيم مي شود و رشد قيمت انها نيز مي تواند محقق شود . با اين  رشد و توجه  قيمت ها در بورس كالا  به  فخوز و فولادي ها گروه  سنگ آهن نمي تواند  منفي باشد .

گروه  روي براي رشد دو دل است  اما امروز بازگشايي خوب فاسمين كه البته  بيشتر بازگشايي در يك  روز خوب بود باعث توجه  به اين  سهم  شد . سهم با  سرمايه  جديد وارد  بازار او  با  سرمايه  جديد سود هر سهم خود را بدون تعديل 4820 ريال  اعلام كرده است  . سرمايه  به نظر ثبت مي شود و سود  به  سهم ها تعلق مي گيرد . احتمالاً در مجمع  650 ريال  تقسيم سود داشته  باشيم  و با اين  شرايط به نظر قيمت هاي 4000 ريالي امروز براي سهم  منطقي بود . براي روزهاي بعد  حتي فاسمين مي تواند  رشد كند . به نظر باما نيز گزينه  بدي نيست و از روزهاي قبل فراور هم مورد  توجه  بود.

امروز فاذر هم در گروه تجهيزات مثبت  شد . در گروه  برق بترانس با افت  قيمت اخير صف بود و بمپنا هم  با حمايت هاي جدي بازار مثبت  شده  بود .اگر فردا شنيديد  به  زودي و هفته  بعد  سروكله  مپنا هم  پيدا مي شود تعجب نكنيد .

در اين  گروه تپمپي هم  واقعاً سهم  جالبي شده است . به ياد داريد روز در مورد  اين  سهم  صحبت  كرديم و برخي ما را  به  سخره گرفتند ولي بايد انصاف داشت خود ما هم  انتظار چنين  بازدهي را نداشتيم  .

امروز در گروه  فلزات  وضعيت  بهتر بود . فخوز در محدوده 9000 ريال  قرار داشت فخوز اگر هفته ديگر هم  عرضه  در بورس كالا  داشته  باشد  400  ميليارد تومان  بيش از بودجه  خود  فروش داشته است در حالي كه  بهاي تمام  شده ان در صورت هاي مالي ديده  شده است  . نكته  بسيار مهمي است كه نشان  مي دهد  قابليت  سود  سازي فخوز ر اين  شرايط بسيار مناسب است  . سهم  در اين  قيمت ها  براي ميان مدت ها و بلند مدت ها  با ديد مجمع هيچ  ريسكي ندارد .

 فايرا هم  صف شده  بود . بازگشايي فولاي عجيب بود كه نوسان  بالايي داشت و به نظر روزهاي بعد  بازيهاي نوساني در سهم  جاري باشد  .

در اين  گروه  فولاد  ريسكي نداشته و بازهم  تاكيد مي كنيم سهم خوبي براي بازار و سهامداري كردن است  .

در هلدينگ ها  امروز همه خوب و پرمعامله  ظاهر شدند . ديروز گويا دراين نماد   5%از سهام  از بانك  رفاه به  كاركنان  بانك  منتقل شده است  و بازهم  داخلي بوده  . البته  به نظر ميرسد با اين  قيمت  وقتي سهمي به صندوق منتقل مي شود نشان  دهنده ارزندگي ان  است  . در نماد تاپيكو نيز واقعاً بايد دقيق تر بررسي كرد  . سهم در سال بعد در كار خود رابا كاهش سود آغاز مي كند چرا  كه ديگر درامد  سرمايه  گذاري ها ندارد اما  سود 600  و 700  ريالي ان  مقطع  نيز از كيفيت  بالايي برخوردار خواهد بود .

سهمي كه  قرار است  800 ريال  تقسيم  كند يعني پس از مجمع با  كسر سود  قيمت  سهم حوالي 3700  است و با  سود 700  ريالي ي به اي 5 مي شود ! به نظر قيمت هاي فوق بدون در نظر گرفتن  ستاره  خليج  فارس و تعديلات و … در بدبينانه ترين حالت نيز مناسب است  .

در فارس نكات مثبت خوبي نهفته است  . اول اين  كه سهم  با  تعديل برخي زير مجموعه ها مواجه مي شود كه ناشي از تفاوت نرخ  140 و 240  دلاري اتان است . گفته مي شود اين عدد در زير مجموعه هاي فارس بيش از 400  ميليارد تومان  برگشت  به  حساب مي زند .

نكته  بعد  تقاضاي بورس كالاي بسياري از محصولات  شركت  است   كه  زير مجموعه هاي فارس در بورس كالا  بسيار پر تقاضا  نشان  مي دهند و اين نيز خود  نكته  مهمي براي سهم است .

نكته  سوم خبر پتروشيمي برزويه است  كه  يكشنبه در بازار فرابورس پذيرش مي شود . درست در سال 93 نيز پارس به  بازار مي آيد . اينها نيز نكاتي است  كه مورد توجه خواهد بود .

و اما  نكته  چهارم معامله  بلوك  سهم  است  . شنيده مي شود اين  بارنيز بدون مشتري است  اما دو حقوقي براي تغيير شرايط نقد معامله  در حال مذاكره  جدي با دولت هستند . از همين  رو اگر توافقي صورت  بگيرد  مي تواند  براي بازار و خود فارس جالب باشد .

شنبه او يكي از شركت هايي است كه در رشد شاخص موثر است .

امروز غدير هم  براي مجمع متوقف شد . يكشنبه خبرهاي مجمع غدير احتمالاً پارسان  را  صف خريد مي كند .

در گروه  پتروشيمي امروز وضعيت بسيار مثبت بود و همين كه از اب و گل منفي درامدند خبرخوبي بود . به نظر شازند در اين قيمت ها يكي از سهم هاي ارزنده  گروه  پتروشيمي به حساب مي آيد . در اين  گروه از شنبه نوسان  زاگرس و  خراسان جدي تر و قوي تر است  .

واقعاً با اين  قيمت ها  حتي  اوره  350 دلاري هم  برسد  براي پرديس  و شيراز و خراسان و كرمانشاه خبر نگران  كننده اي نيست .

شيران هم  امروز متقوف شد  و به نظر مجمع خوبي را داشته  باشد  . زاگرس و خارك  به نظر بيشترين  سطح توجه  بازار را در اين  گروه  بتوانند نصيب خود كنند .

امروز گروه خودرو  شكسته و درهم  ريخته  آغاز كرد اما  رفته  رفته  وضعيت  مثبت  شد . ب نظر با  خبرهاي خوب مجمع ايران خودرو و به  سود  رسيدن ها در سال 93 مي تواند  كل گروه  را مثبت كند . خبهمن  كه در روزهاي قبل از ان  گفته  بوديم مثبت  شد . ورنا هم  صف بود و با وجودعرضه  صف شد . بازگشايي خاور با خبر افزايش سرمايه و صف نشيني خپارس و مثبت  شدن  زامياد هم از خبرهاي ديگر اين گروه  بود .

هفته ديگر بازگشايي ايران خودرو  را نيز خواهيم داشت  .

در گروه دارو  امروز دو عرضه  اوليه خوب انجام  شد . كي بي سي يكي از شركت هايي بود كه در نرخ  1200  عرضه  شد و خريدار خوبي هم  داشت  . در اين  سهم دقت كنيد هر چه نرخ  يورو كمتر شود امكان تعديل سنگين تر براي سود  شركت نيز وجود دارد . شركت  براي سال 93 سود 1417 ريالي را اعلام كرده و به نظر بتواند حتي سود خود را  به 2500  ريال  هم  برساند . نكته  مهم تقسيم  سود  1800  ريالي براي مجمع  پيش روست  كه از سود  2000 ريالي فعلي ناشي مي شود .

تاكيد مي كنيم  كي بي سي شركت خوبي است كه  به نظر هدف قيمتي او  براي مجمع 16000 ريال  مي تواند  باشد  پس سهم  كم و به نوعي كم دردسري است  .  گفته مي شود  نزديك  به  7 ميليارد تومان  امروز به  سود  سبحان اضافه  شد .

اعتلاي البرز هم ديگر سهم  گروه  بود . اين  سهم براي سال 92 مبلغ 137 و براي سال 93 مبلغ 94 تومان  سود  پيش بيني كرده است  . به نظر سهم در قيمت بسيار واقعي و منطقي عرضه  شد و رشد بسيار خوبي خواهد كرد . حتي ممكن است رشد اين سهم  از كي بي سي نيز بيشتر باشد .

امروز دكيمي نيز مثبت  بود كه  روي ان در سايت  صحبت  كرده  بوديم و به نظر يك نوسان  10 تا12% را مي دهد .

بهنظر والبر و تيپيكو  به  خصوص تيپيكو در روزهاي بعد  حرف هاي بيشتري براي گفتن داشته  باشند .

و اما در گروه  ساختمان  قيمت هاي ثاخت  جذاب شده و براي بلند مدت ها نيز ا .س . پ چشمك  مي زند .

در گروه  رايانه شنبه  روي رانفور  و سيستم مي توان  زوم بيشتري كرد .

در ان  سو  همراه و اخابر به خصوص همراه از سال  بعد  در روزهاي بد و خوب بازار مثبت است .

و اما  به نظر حقير موتور بازار گروه  بانك  بود . در مورد ارزندگي وبملت گفتيم واقعاً سهم در اين  قيمت ها شرايط بسيار خوبي دارد و به نظر قبل از مجمع  به  3000 ريال مي رسد . امروز سراغ  كم  ريسك  بودن  وبصادر مي رويم كه  به نظر در بازار در روزهاي بعد مورد توجه خواهد بود .

توصيه مي كنيم  روي برخي از اين بانك ها نظير سرمايه ، گردشگري  و دي خيلي مانور ندهيد هر چند  براي نوسان جالب هستد اما  بنيادي ندارند .

گروه تحلیل گری بتا سهم

21 اسفند 92

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم