جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازار دوشنبه 20 آبان 92

گزارش بازار دوشنبه 20 آبان 92

نوید خاندوزی
نوامبر 11, 2013
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازار دوشنبه 20 آبان 92

ويروس ترس از خريد!

گزارش بازار – بتاسهم 14:50 امروز دوشنبه ، بازار سرمايه  تحت تاثير يك  ويروس بود و ان هم  بيماري ترس از خريد در بازار بوده كه باعث افت  بازار شده  بود . اما  بايد از خود  پرسيد ترس از چه  … بازار از چه مي ترسد ؟ چيزي در دل بازار وجود دارد كه ما خبر نداريم  . خبري زير پوست  ان  است  ؟ بايد گفت  خير خبر خاصي كه بخواهد  بازار را  منفي كند نيست  اما  حس ترس در بازار وجود دارد . اين حس ترس ناشي از حس ترس منفي بودن و عدم  توافق در بحث هسته اي، ترس از گزارش شركت ها ، ادامه  سياست هاي خاص دولت در انقباض بودجه اي ، ركود در كشور ، ابهام در نرخ ارز و تحولات بودجه اي دست در دست هم داده  است  تا  بازار كمي در خريد هم  محافظه  كارانه  عمل كند .

البته برخي عزيزان  بدبين هم در فروش مشتاق هستند و اين  باعث شد تادر سود  بودن  بخش اعظمي از بازار شرايط اين  چنيني را  رقم  بزند . در مجموع  شاهديم  كه  سرعت  رشد بازار بسيار كند  شده و اين ناشي از طبيعت  بازار در نيمه  دوم  سال  است كه معمولاً نيز اين  اتفاقات  رخ مي دهد  . البته  نيمه  دوم  سال 91 با 92 به نظر كمي متفاوت  باشد  .

اما  در كنار اين  مفاهيم چند موضوع  ديگر را نيز بايد در نظر داشت  . اول بحث داخلي بازار است  وقتي اواري از ابهام  روي سر بازار ريخته مي شود بي شك  واكنش بازار همين  است . به عنوان مثال  بنده  چند صنعت و ابهامات  ان  را نام مي برم و مي بينيم  بازار حق دارد . صنعت  برق و پيمانكاري  مطالبات  انها از دولت و بحث قرارداد ها ، پتروشيمي نرخ گاز  و تحريم  ، پالايشي ها  دنيايي از ابهام ! ، فولادي ها هزينه هاي انها و ابهام  افزايش برق و گاز، فلزات به همين شكل و بازارهاي جهاني ، سنگ آهن  بحث نرخ  گذاري ها و بهره  مالكانه ، حوزه  بانك  نرخ  سود و سياست  گذاري هاي كلان و …

همانطور كه مي بينيم  ابهام  سراسر بازار را  در دست خود دارد و به اين  موارد  تحولات در بودجه ، نرخ ارز، تحريم ها و سياست هاي كلان  اقتصادي رانيز بايد اضافه  كرد .

نكته ديگر اين  است كه شايد 1 سال  پيش وقتي شركتي را حساب مي كرديم  اختلاف سود جاري با سود تحليلي چند  برابر مي شد  . مثلاً به  ياد داريم  تحليل گران براي شبندر همين  سود  2200 را  محاسبه  كرده  بود و يا  براي فولاد سود 900 ريالي ان  زمان  شايد فولاد سودش به  400  و شبندر كمتر از 1000 ريال  بود و اين  تعديل ها  باعث پي به اي گرفتن در قيمت مي شد  اما  حالا  به نوعي پتانسيل سود  سازي شركت ها  ازاد شده و ان تعديلات جدي وجود ندارد . اين خود نيز باعث واقعي تر شدن  سود ها و منطقي تر شدن  قيمت ها  شده است  . ( البته نه در همه  ي سهم ها )

نكته ديگر اين  است  كه تحليل گران  بايد به  سود  سال 93 نيز نيم  نگاهي داشته  باشند . دقت  كنيد كه  هميشه  سود ها محافظه  كارانه  اعلام مي شود . اين نيز خود  ترس را در دل بازار به وجود  مي اورد كه تا  اسفند ماه  خبري از تعديل هاي سنگين نيست  .

در نتيجه گيري بايد اين  طور گفت  كه  شايد ديگر ان هيجان و نوسان هاي چند ماه  قبل در بازارديده نشود و ازاين  پس بايد ميان مدت تر در بازار كار كرد .

دو مورد را  در مقدمه  بحث ميكنيم و به  سراغ بازار مي رويم  …

امروز 99 روز از تحويل دولت مي گذرد . دقت كنيد كمتر از 4 ماه و حدود  3 ماه اين دولت  سر كار است  . انصافاً و حقاً با دولت  قبل مقايسه اي داشته  باشيد چند دور كار سياسي سنگين ، تصميمات اقتصادي ، كند كردن تورم ، كاهشنرخ ارز و ثبات  ان  و چندين  چند  كارديگر در اين  100  روز واقعاً معجزه اي براي كشور است   . شايد به اندازه  8 سال  قبل كار منطقي انجام  شده است . از همين  رو نبايد به  بلند مدت  بازار شك كرد . امروز وقتي خبرمصوبه هاي هئيت دولت در مورد تشويق به صادرات  را مي خوانديم  متوجه مي شديم كه اين دولت نگاه  واقعي به اقتصاد دارد و واقعاً قصد دارد ازاين  طريق به  كشور كمك كند با اين كه كسري بودجه نيز در دل ان مشهود است اما حاضر نيست  به  صورت هر صنعت هر روز چنگ  بزند .

اين  به ما مي گويد  در بلند مدت اگر واقعاً بگذارند دولت كار خود را  بكند جهش هاي خوبي در انتظار بازار است  . در واقع  بازار همچنان همان  قاعده خود را دارد كه  بورس محل انتقال دارايي افراد عجول به  صبور است  …

اما  يك نكته نيز در مورد طرح  جديد وام  و پس انداز مسكن دولت مطرح  شود كه  برخي ان  را  براي بازار سرمايه مضر مي دانند . ببنيد  درست است كه اين موضوع  جريان  پول را  از برخي بازارها از جمله  بازار سرمايه  به  سمت بانك  مي تواند هدايت كند اما در ميات مدت و بلند مدت  اتفاق ديگري رخ مي دهد و ان هم اين  است  كه با  رونق نسبي در بخش ساخت و ساز كل اقتصاد كشور مي تواند  حركت كند و اتفاق و اقدام  خوبي براي اقتصاد كشور و من جمله بازار سرمايه است  .

در روز هاي بعد در مورد  اين  طرح  بيشتر صحبت  مي كنيم  …

و اما  در بازار امروز چه خبربود  . در بازار امروز ابتدا  كار نسبتاً منفي آغاز شد . پس از ان  بازار تلاش داشت تا  يك  برگشت  را  به  اكثر سهم ها تحميل كند اما در برخي سهم ها  به خصوص برخي فلزي ها محدود  شد  و در نهايت هر چه  به  پايان  بازار نزديك  تر مي شديم  فشار فروش نيز بيشتر مي شد .

براي بازار فردا  به نظر تعطيلات  كار خود را كرده و نمي توان  خيلي انتظار داشت  . امروز از احتمالي صحبت  كرديم  كه  برخي تكنيكاليست ها در طالع  بازار مي بينند و يك  كاهش 1200 و 1300  واحدي است كه  االبته اميدواريم  اين  موضوع  رخ ندهد . نمي توان  به  طور دقيق از مختصات  بازار هفته  بعد گفت  اما  شايد اگر خبر بدي نرسد منفي هاي ان  شدت  كمتري داشته  باشد  . البته  3 روز اول هفته  بعد  بازار تحت تاثير فشار فروش اعتباري ها  خواهد بود .

و امادر حاشيه  بازار چه خبر است  …

در بازار شاهديم  كه  بازهم  سهامداران  به  دنبال  تحولات  سياسي و مذاكرات  هسته اي هستند . البته  امروز خبر ترور معاون وزير صنعت نيز عجيب بود. مدت هاست  كه از اين  دست  اخبار نداشتيم … اما  اظهارات كري و اشتون مي تواند  بازار را اميدوار كند . کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از پایان مذاکرات وزرای خارجه ایران و قدرت‌های غربی در مصاحبه‌ با بی‌بی‌سی گفت، به نتیجه نرسیدن این دور مذاکرات را نمی‌توان به «شکست» تعبیر کرد. به نظر من، هیچ شکستی در کار نبود. ما سه روز طولانی و مذاکراتی بسیار سازنده و فشرده داشتیم، ولی همانطور که هم آقای ظریف و هم من در کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفتیم، وقتی وارد جزئیات می‌شوید، خیلی مهم است بدانید که هنوز اختلاف نظرهایی هست که باید حل و فصل شوند. البته ايشان در پايان  به  رسيدن  به توافق نيزاشاره كرده است  .  اما جان  كري كمي عقلاني تر صحبت  كرده است  . جان کری وزیر خارجه آمریکا طی مصاحبه ای با شبکه ان بی سی اظهار داشت: کور نيستيم و فکر هم نمی‌کنم که احمق باشيم. به خوبی می‌دانيم که چه اقداماتی به نفع ما، جامعه بين‌المللی و به ويژه متحدان ما مانند اسرائيل و کشورهای حوزه خليج فارس است. و اين پاسخ  محكمي به اظهارات  مقامات  اسرائيلي بود . نتانياهو به  تمامي كشور هاي 1+5 زنگ  زده و خواسته است كه  با ايران  توافق نكنند . واقعاً در 10  روز اتي نيز بارديگر اين  مذاكرات  با  سختي دنبال خواهد شد .

امروز آمانو نيز در تهران حاضر شد . مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آغاز نشست با ایران ابراز امیدواری که از مذاکرات با ایران نتایج محکم و جدی بدست آید. در ادامه مذاکرات قبلی در وین امیدواریم امروز مذاکرات موفقیت‌آمیزی داشته باشیم و بتوانیم برای مسائل و مطرح میان ایران و آژانس راه‌حل مناسب بیابیم. كه  به نظر ميرسد اين موضوع  تا حدودي حل شده و بيس توافق نهايي بين ايران و 1+5 در گزارش و توافق ايران و اژانس رقم بخورد  . گفته مي شود  ايران و اژانس بر سر برخي بازرسي ها  با هم  به توافقات خوبي رسيده اند .

مطهري نيز امروز بيان مي كرد  كه من خوش‌بین هستم که مذاکرات هسته‌یی به نتیجه برسد و احتمال قوی می‌دهم که در مذاکرات 29 آبان توافقنامه بین ایران و 1+5 امضا شود.

اما همه  ي خبرها خوب نبود . گفته مي شود هم اکنون طرحی برای افزایش تحریم ها علیه ایران و شرط گذاری برای توافق هسته ای با این کشور آماده می شود تا هفته آینده به کنگره ارائه می شود. متن این طرح که هفته آینده به کنگره ارائه می شود شامل چهار درخواست توقف غنی سازی اورانیوم، برچیدن سانترفیوژها، توقف ساخت تاسیسات اراک و صدور مجوز نظارت کامل جامعه بین الملل بر همه بخش های چرخه تولید سوخت هسته ای است.  به نظر ميرسد اين  تحولات اگر در امريكا پيگيري شود نمي تواند در مذاكرات  پيش رو  مشكل را حل كند .

اما در حوزه  اقتصاد …

در خبرهاي اقتصادي گفته مي شود هيئت  دولت  جايزه  صادراتي را  به صورتي به كار برده  كه  صادر كنندگان  ارز خود را در اختيار وارد  كنندگان  قرار داده و از اين  جايزه نيز بهره مند  شوند . در گذشته بخش‌نامه مالیاتی برای صادر‌کنندگان صادر شده بود که در جلسه شب گذشته هیئت دولت مشخص شد تا صادر‌کنندگان از پرداخت مالیات معاف شوند. در مورد  ارز صادراتي گفته مي شود بر این اساس ارز صادرات می تواند برای واردات و در چرخه تولید و تجارت مصرف شود، در داخل کشور سپرده‌گذاری شده یا به بازپرداخت وام‌های ارزی اختصاص یابد. كه اگر اين  طور شود مشوق ها  به ان  تعلق گرفته و ماليات نيز در ان  لحاظ نميشود . به هر حال  به نظر ميرسد خبر خوبي براي صادر كنندگان  بوده  .

در مورد نرخ  سود نيز خبرها متفاوت  بود . گفته مي شود افزايش نرخ اوراق مشاركت هم  به  ضرر بانك ها و هم  بورس است  . امروز رئيس كل بانك  مركزي مي گفت  برای افزایش این جذابیت و ایجاد تعادل در نرخ‌ها افزایش نرخ سود اوراق مشارکت در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد.

در بخش ديگر در مورد  بودجه خبر خوبي براي فولادي ها نرسيد . معاون وزیر نیرو با بیان اینکه افزایش قیمت آب و برق برای سال 93 قطعی شده است، از ارائه سناریوهای پیشنهادی افزایش قیمت آب و برق توسط وزارت نیرو به دولت خبر داد. معاون برنامه‌ریزی وزیر نیرو با تاکید بر اینکه با توچه به مصوبه قانون بودجه سالجاری امکان افزایش قیمت آب و برق تا مرز 38 درصد وجود دارد. البته درد  38% براي صنعت خوردني است  .

اما در مورد  بازارهاي جهاني كار با  كمي رشد آغاز شده  اما در ادامه  طلا و نفت  بازهم  كاهش داشتند . طلا به  1284  و نفت  به  94 دلارر سيده است  . در حوزه  فلزات  نيز اندكي رشد داشتيم  . مس به  7171 دلار رسيده است  . روي نيز در قيمت هاي 1870 دلار قرار دارد  و در كنار انها  الومينيوم  نيز در محدوده  1780 است  كه  به نظر ميرسد اين هفته ، هفته خوبي براي بازار فلزات  باشد . گفته مي شود مس با  احتمال  اين  كه  به  زودي در 7200 و 7500  تثبيت  شود  وجود دارد .

و اما  امروز شاخص ابتدا  صعودي و سپس نزولي بود  در پايان  با  كمك  فاراك و حكشتي كمي از حجم منفي ان  كاسته  شد  وگرنه مي توانست  بيش از 600  واحدي نزول كند . امروز بازار با  افت 223 واحدي در 76895 واحد  قرار گرفت تا  در اين  چند روز درجا  بزند . امروز 5 شركت خليج  فارس، فولاد ،مخابرات ، غدير  و شبريز در وضعيت منفي بازار موثر بودند و از ان  سو نيز 3 شركت  بانك  پاسارگاد، فاراك  و حكشتي در وضعيت مثبت بازار نقش داشتند كه البته  حجم منفي ها  بيشتر بود .

معادن برگزيده!

امروز اخبار مثبت در حوزه معادن به خصوص روييها سبب رشد قيمتي و صفوف خريد در نمادهاي مذكور شد معدنيهايي كه با توجه به چشم انداز مثبت و اخبار بنيادي پيرامون اين شركتها مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته اند

خبر در پيش بودن افزايش سرمايه سنگين 200 درصدي كالسيمين از محل سود انباشته و شايعه تعديل مثبت و اعلام سود 180 توماني اين شركت در عملكرد 9 ماهه كالسيمين را با صف خريد همراه ساخت سهمي كه به سمت قيمتهاي 900 توماني ميرود البته در بازه ميان مدت وضعيت  شركت خوب است . در مورد  اين  سهم و فملي و فايرا  از ابتدا  مطالبي در سايت گفته  شد اما  بايد ديد  شما عزيزان كه خريده ايد  ميان مدت  باشد  نه كوتاه مدت  .

قيمتهاي 1000 توماني همچنان سد محكمي بر سر راه رشد قيمتي چادرملو ميباشد سنگ اهني كه فولاد ارفعش در راه فرابورس بوده و تنها عرضه سهام اين شركت ميتواند به اين سهم براي شكست قيمتهاي 1000 توماني كمك نمايد

ملي مس همچنان بر سر حمايت 380 توماني خود دست و پا ميزند . تكنيكاليست ها  معتقدند كه  اگر مس با  قدرت از 4000 ريال  عبور كند خط روند خود را  شكسته و با روند مثبتي مواجه مي شود .

امروز فايرا نيزمثبت  بود و صف خريد شد . به نظر اين  سهم  هم  به همراه فاسمين در كوتاه مدت  بازدهي خوبي مي دهد و پوشش سود خوبي را نيز خواهدد اشت .

خودروييها سر پيچ!

در نمادهاي خودرويي شاهد روند متعادل و مثبت خودروييها بوديم خودرويي بر سر پيچ حمايتي خود قراردارند و اگر اخبار منفي سهام اين گروه را احاطه نكند ميتوان به رشد قيمتي نمادهاي خودرويي اميدوار بود . هر چند خبر تعديل منفي و زيان  چند  سهم  نظير خمهر  و خودرو  در اين  گروه وجود دارد اما  گوش اين  گروه  بدهكار اين  حرف ها نيست  .

امروز زامياد مجددا با صف خريد همراه شد زاميادي كه وضعيت بنيادي مطلوبي در گروه خودرويي داشته و با توجه به بهبود وضعيت توليد و فروشش در 3 ماهه سوم سال بازار انتظار افزايش سود 29 ريالي اين شركت خودرويي در عملكرد 9 ماهه را دارد اهداف قيمتي 180توماني را براي زامياد متصوريم.

در نماد سايپا اما رشد قيمتي چندان پايدار نميباشد وضعيت سايپا چندان مطلوب نبوده و سهامداران اين شركت خودروساز به روند شركت براي سال جاري خوشبين نيستند سايپايي كه شايعه شده قصد فروش گسترده سهام شركتهاي زير مجموعه خود براي رهايي از زيان را دارد

اگر چه شايعه احتمال خروج سايپا از پارس خودرو اين سهم را با صف خريد همراه ساخته است اما به نظر نميرسد پارس خودرو پتانسيل رشد قيمتي بالايي را داشته باشد پارس خودرويي كه هم مشكلات مالي فراواني دارد هم شاهد عدم بهبود توليد و فروش محصولات خود ميباشد

داروييها سوار جت!

در نمادهاي دارويي همچنان جو و روند مثبت سهام دارويي ها كماكان ادامه داشت داروييهايي كه پتانسيل تعديل مثبت خوبي را در گزارشات 9 ماهه خود دارند نمادهاي دارويي همچنان به واسطه افزايش سود خود مورد توجه بازار قرار دارند

دارويي فارابي انتي بيوتيك ساز خوشنام بازار سرمايه يك گام تا تا هدف قيمتي 2400 توماني خود بيشتر فاصله ندارد دفارايي كه براي عملكرد 9 ماهه خود سود 320 توماني را اعلام خواهد كرد سودي كه بازار اتعقاد به افزايش بيشترش را دارد

دارويي اكسير در استانه قيمتهاي 2000 توماني قرار گرفته است اكسيري كه پتانسيل رشد قيمتي تا سطوح 2200 تومان را در صورت شكسته شدن سد قيمتي 2000 تومان را دارا ميباشد اين شركت كه با دارويهاي انسولينش معرف ميباشد با شايعه سود 300 توماني همراه ميباشد

اما هلدينگ دارويي سبحان همچنان با صف خريد به پيشتازي خود ادامه ميدهد سبحاني كه شايعه شده در حال تكميل كدارك شركت كي بي سي به عنوان شركت وارد كننده دارو براي عرضه در فرابورس ميباشد به نظر ميرسد قيمتهاي 880-900 توماني در انتظار سبحان باشد.

برخي معتقدند  فردا اين  گروه كمي پر عرضهتر است  اما همانطور كه در مقطع  گزارش ها نيز عرض شد اين گروه  بهترين  گزارش هاي بازار را داده اند و خوب هاي انها در صدر رشد بازار قرار دارند .

در اين  گروه  كارخانجات داروپخش نيز شايعات  خوبي از رشد دارد .

در دابور نيز گفتيم  كه  شايعات  مثبت  است  .

در انتظار اخبار خوب!

توقف نماد پالايش نفت لاوان و شايعاتي در خصوص برطرف شدن اختلافات بين شركتهاي پالايشي و ملي پخش در خصوص نرخ تسعير ارز موجودي ابتداي دوره سال 92 باعث شد تا از بار منفي معاملات سهام اين گروه و فشار عرضه ها كاسته شود اما هنوز خبرهاي بد سايه  روي اين گروه دارد .

در مورد  اين  گروه و طرح و توسعه هاي ان امروز خبرهايي رسيد . مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: پالایش و پخش برای اجرای پروژه‌های توسعه‌ای به خصوص در حوزه پالایشگاه‌ها از فاینانس استفاده خواهد کرد و اغلب این فاینانس از چین تأمین خواهد شد.

امروز پالايش نفت بندر عباس با نوسانات منفي كمتر و فشار فروش كمتر در قيمتهاي 1450 توماني به تعادل رسيد شبندري كه جو مثبت لاوان ميتواند باعث روند بهتري شود . بعيد است  شبندر كمتر از 14000 ريال  شود .

پالايش نفت شيراز در سطوح قيمتي 2400 تومان با توقف روند نزولي خود همراه شد شنيده ميشود افزايش ظرفيت اين شركت با افزايش خوراك دريافتي سبب رشد توليد و فروش محصولات شركت و در نهايت تعديل مثبت در شراز خواهد شد انتظار برگشت قيمتي شراز از قيمتهاي 2400 تومان بعيد نميباشد

با رسيدن شبريز به قيمتهاي 2600 تومان شاهد افزايش حمايتها از اين سهم پالايشي بوديم شبريزي كه به واسطه مالكيت در پتروشيمي تبريز با پتانسليهاي خوبي از جمله تعديل مثبت عايدي و عرضه سهام اين شركت پتروشيمي در بازار فرابورس مواجه ميباشد . به  زودي با  رو شدن دست  شبريز در صورت هاي مالي پتروشيمي تبريز اين  سهم  طرفداران بيشتري پيدا خواهد كرد .

ساختمانيها و بوي مجمع!

امروز شاهد روند مثبت در نمادهاي ساختماني بوديم ساختماني ها اين روزها با دو خبر خوب همراه ميباشند اولي نزديك شدن به زمان برگزاري برخي از نمادهاي ساختماني و دومين خبر طرح دولت براي سپرده گذاري در بانكها . طرح اخيري كه در رسانه ها  مطرح  شده  يعني صندوق پس انداز مسكن به اين  شكل است كه افراد  سپرده خود را در بانك  ايجاد  كرده و بانك اين  وام  را نه در اختيار شخص بلكه در اختيار انبوه  ساز يا  سازنده  قرار مي دهد . سقف اين  وام  نيز 100 ميليون  تومان  است  . به نظر ميرسد پول خوبي جذب اين طرح  شود و بانك ها نيز از اين  منظر سود خوبي  خواهند داشت  . در تهران  100 ميليون چيزي  نخواهد بود  اما  كمكي به برخي افراد است  .اما در شهرستان  با  استقبال مواجه ميشود  به نظر طرح خوبي است و مسكن  را نيز تا حدودي حركت  مي دهد . رشد قيمت  بعيد است  اما دقت داشته  باشيد اگر ساخت و ساز  و مسكن  رونق بگيرد از نظر عملياتي و  اقتصادي براي بازار سرمايه نيز بهتر  خواهد بود چرا  كه  رونق اقتصادي را ايجاد مي كند .امروز گروه  ساختمان  با اين  تحولات اثر خوبي در بازار داشت و با  رونق نسبي مواجه  بود .

امروز سرمايه گذاري شاهد كه در اين گروه پس از مجمع در قيمتهاي نازلي قرار دارد با صف خريد خوبي همراه شده است شاهد پتانسيلهاي بنيادي خوبي درد من جمله پتانسيل افزايش سرمايه 100 درصدي كه قار است تا پايان سال اجرايي نمايد قيمتهاي 200 توماني ميتواند هدف پيش روي اين سهم باشد

شايعه تقسيم سود 80-90 توماني در مجمع ا س پ و افزايش سرمايه اين شركت ساختماني باعث شده تا اين سهم همچنان مهمان نوسانات مثبت باشد سهمي كه فردا احتمالا به تعادل خواهد رسيد

ثغرب كه كه با ارائه بودجه سال 93 خيال سهامدارانش را راحت كرده است در حال افزايش نسبت پي بر اي خود ميباشد . دقت  كنيد  اين گروه هنوز براي اثبات  خود  به  بازار نيازمند  خبرهاي قوي تري هستند .

چهارگوشه بازار!

امروز ماشين سازي اراك در گروه تجهيزاتي ها پس از مدتها توقف نماد و تغيير سال مالي خود با بازدهي 29 درصدي همراه شد اين شركت تجهيزاتي براي سال مالي اتي خود پتانسلي رشد سوداوري و قيمتي خوبي دارد شنيده ها حكايت از سود 80-100 توماني فاراك در سال مالي 93 دارد . دو قرارداد  جديد در اين سهم وجود دارد كه  با برخي شركت هاي پتروشيمي است كه بهنظر مي تواند در سهم  تحول ايجاد  كند اما  بايد انصاف داشت  كه  قيمت  سهم  تند  بود . اين  رشد او امروز فاذر را نيز صف كرد . واقعاً خريد هر دو دل شير مي خواهد .

برنامه ورود 4 شركت زير مجموعه توكا فولاد و افزايش سرمايه به همراه تعديل مثبت احتمالي در اين شركت و زمزمه هاي برنده شدن اين شركت در مناقصات فولاد مباركه صف خريد اين سهم را سنگينتر كرده است توكا فولادي كه اين روزها نميتوان هدفي برايش متصور بود

حمايت ها از رتاپ روز به روز در حال افزايش يافتن بوده و عرضه هاي سنگين هم نميتواند اين سهم را متعادل سازد تحركات حقوقيها در اين سهم به خوبي نمايان بوده و به زودي قيمتهاي 900 توماني براي اين سهم رقم خواهد خورد . در اين  گروه  ركيش  و رانفور نيز از گزينه هاي جالب بازار هستند  .

ديروز كشتي راني ،كشتي به  گل نشسته  بازار را از غرق شدن  نجات  داد و با  بازگشايي خود  رشد شاخص را  رقم  زد  و امروز مزد  خود را  با  صف خريد گرفت . نكته  مهم در مورد  كشتي راني اين كه از نظر عملياتي طبق برخي خبرها  بهبود داشته  اند اما از نظر مالي همچنان تحول انچناني در كار نخواهد بود . البته  امروز گارد  بازار جالب بود . تامين گفت  من  فروشنده  هستم و خريداران  نيز سفت سخت  ايستادند تا  سهم  عرضه  شود و اين  صف سنگين  سهم  را  رقم  زد .

در گروه  قند  امروز وضعيت  خيلي منفي نبود . برخي معتقدند كه اين  گروه هم  از نظر تكنيكالي و هم  بنيادي مورد توجه  قرار گرفته است  . تكنيكاليست ها  كمي بيشتر روي برخي از اعضاي انها حاضر باشند  به عنوان  مثال مي توان  روي قچار، به خصوص قپيرا و برخي ديگر از اعضاي گروه  به  شكل نوسان گيري كمي كار كرد .

اما  بازهم مپنا  خوش نوسان  ظاهر مي شود . برخي تكنيكاليست ها معتقدند  كه مپنا در يك  بازي نوساني گرفتار شده و سهم  احتمالاً تا  8100 و 8200  ريال  افت خواهد كرد.البته  خبرهايي امروز امد كه  برخي را خوشحال  كرد  از نرخ  برق بگيريد  تا بحث حضور جدي نيروگاه ها در فرابورس .  خیراً هیئتی 40 نفره متشکل از مدیران فرابورس، اعضای هیئت پذیرش و مدیران سازمان بورس که برای آشنایی با صنعت نیروگاهی به نیروگاه تولید برق عسلویه رفته بودند و در این سفر جلسه مقدماتی پذیرش این شرکت انجام شد. قرار است فردا هیئت پذیرش بورس برای نهایی کردن درج اولین نیروگاه تولید برق نشستی ویژه برگزار کند. كه اگر طلسم  حضور عسلويه در فرابورس شكسته  شود براي مپنا  خبرهاي خوبي است  . شايد يك  افت  تا  8200 و حتي 8300  ريال  مي تواند خريد مجدد خوبي براي مپنا  باشد .

امروز پتروشيمي ها نيز حال  و روز خوبي نداشتند .

شنيده مي شود تحولات گروه  پتروشيمي در خوراك  مايع و حتي گازي ها  مثبت است  و شركت هاي پتروشيمي به نرخ  گاز 1200 و 1300  ريالي نيز اميدوار شده اند . در صورتي كه اين  خبر صحيح  باشد  يعني هم  تخفيف مايع ها و هم  عدم  رشد نرخ  خوراك  گازي ها بازار روي اين  گروه  فعال مي شود .

در مورد  شخارك اين  شركت  نرخ  خوراك  را  9.5 سنت  گرفته و خود  را  مشمول كرده است  در كنار ان حتي نرخ  تسويه ارز را نيز با  دلار ازاد براي شش ماهه اول لحاظ كرده است .

به نظر ريسك  نرخ خوراك در خارك  بسيار كم  شده  و اين  سهم امسال  به  سود  7500  ريالي نيز مي تواند  برسد . به نظر خارك  به  40000 ريال  طي 2 ماه  آتي  خواهد رسيد . شخارك  به  زودي افزايش سرمايه  100% مي دهد .

امروز فارس هم  منفي شد اما خريدار داشت  . زمزمه اي در حال  انتشار است  كه  دولت  بلوك  18% خود را در فارس به  زودي راهي تابلو خواهد كرد  و 20% ديگر در مالكيت خود  باقي مي ماند . البته  شركت  ملي پتروشيمي سخت  به  دنبال حفظ كرسي 38% است اما  گويا قدرت  فروش 18% جدي تر است  . شايعه  شده  قيمت  پايه  را  2500 در نظر گرفته و به نظر ميرسد مشتري هاي خوبي نيز در انتظار بلوك  باشد . شرايط كم كم در اين  نماد جالب مي شود . به نظر بازار بازهم  روي اين  سهم  تمايل جدي خواهد داشت اما  فعلاً گذر از 18000 ريال  براي فارس كمي سخت و دشوار خواهد بود .

شايد اين  سهم  به همراه  غدير كمترين  رشد را در بازه  فعلي بازار داشته اند . دقت  داشته  باشيد  به  زودي مجمع پرديس و  هامون و فروش برخي سرمايه  گذاري ها سود  پارسان  را  به  2000 ريالي و حتي بيش از ان نزديك مي كند . تقسيم  سود  امسال  نيز بين  1900  تا  2000 ريال  است . طي 2 الي 3 هفته  آتي پارسان سود  سال 93 را نيز به  بازار اعلام مي كد  كه  گفته مي شود سود 2200  تا  2250  ريالي محتمل ترين  گزينه است  .

دقت  كنيد  سهمي كه در قيمت هاي 1100 تومان  قرار دارد  و طي 3 ماه  اتي 200 تومان  تقسيم مي كند در واقع در پي به اي 4 قرار دارد كه كمترين  پي به اي در بازار است  . البته  به نظر ميرسد غدير و پارسان  فعلاً در بازار به  شدت كنترل مي شوند . تا  معامله  بلوكي غدير انجام  شود .

امروز فولاد يكي از سهم هاي خوب بازار بود . بازار از اين  سهم  غافل است  . هر وقت  فولاد در اين  شرايط قرار گرفته  كه از نظر تكنيكالي و بنيادي قيمت هاي مناسبي است  برگشت او  قطعي بوده . دقت  داشته  باشيد  فولاد در سال 93 در خرداد  و تير حداقل قيمت  6000 ريالي را خواهد داشت. امروز فولاد 200 ميليارد تومان معامله در بورس كالا  داشت  .

غبشهر امروز كمي مثبت  شد  اما خيلي نبود . به نظر بازار از افزايش سرمايه مي ترسد اما  بيش از ان به نظر سود  سال 93 شركت كه كاهشي جدي نسبت به امسال  دارد در اين وضعيت موثر است  .

امروز گزارش سايت تابناك در مورد  شپاس سهم  را تحت تاثير قرار دارد و به نظر ميرسد در منفي ها و قيمت هاي 26000 ريال  فرصت خوبي براي ميان مدت ها  باشد .

گروه تحلیل گری بتا سهم

20 آبان 92

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم