جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازار شنبه 1 تير 92

گزارش بازار شنبه 1 تير 92

نوید خاندوزی
ژوئن 22, 2013
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازار شنبه 1 تير 92

آغاز تابستان با كابوس دلار !

گزارش بازار – بتاسهم 16:40  امروز شنبه بازار سرمايه  يك  تغيير جهت  محسوس و معنا  دار را داشت . تغيير جهتي كه  به واسطه كاهش جدي دلار در بازار رخ داد و حسابي همه  ي فعالان  بازار را  نگران كرد  . امروز در مورد  اين  موضوع  دلار صحبت  جدي خواهيم داشت و در مورد آينده  بازار و اين  حركت  صحبت  مي كنيم . اما در بازار امروز سيستم  بورس هم هنگ  كرده  بود و با تاخير كار خود را  آغاز كرد گويا  او نيز امروزحس كرده  بود كه از روند نسبتاً منفي برخوردار است و دل نمي داد  تا  شرايط آغاز شود .

اما  به هر حال  تابستان  داغي را  براي بورس آغاز كرديم  بهار كه از ابتداي ان پيدا  بود . اميدواريم تابستان  مانند ابتداي خود و اغاز ان  نباشد . روز چهار شنبه در مورد  تابستان و تحولات  آن گفته  بوديم  كه  اتفاقات  جالب توجهي انتظار ان  را مي كشد  كه  يكي يكي از راه  ميرسند و اثرات خود را  در بازار نمايان مي كنند .

تابستان  كه از راه  ميرسد در هر ماهش ما چالشهاي خاص خود و رويدادهاي خاص خود را داريم كه  بازار را در يك فرايند  پر خبرو پراستراس قرار مي دهد . از نظر سياسي نشستن  رئيس جمهور جديد بر كارخود ، كابينه ، راي اعتماد ها در مجلس، افراد جديد  و …  مهم ترين  اين  رويدادهاي داخلي است و قطعاً مذاكرات  1+5 نيز در نوع خود  مهم خواهد بود  . در رويدادهاي اقتصادي تحولات  تحريم ها ، كابينه اقتصادي ، تصميمات فوري  و نرخ ارز مهم ترين اتفاقات  3 ماهه  تابستان ماست  كه از امروز ما  با نرخ ارز و گزارش شركت ها درگير شده ايم  . در تحولات  بورسي بي شك  گزارش هاي 3 ماهه ،مجامع و سياست هاي كلان  بورسي و تغيير مديريت ها  اتفاقات پيش روي تابستان  ماست كه  تابستاني داغ  و پرحادثه  را رقم مي زند .

اما  بازار امروز چرا  اين  رفتار را داشت و چرا  بازار منفي شد  . امروز يك  دووجهي جالب را داشتيم  . اول اين كه تمامي بازارهاي رقيب بورس به  جز بانك تضعيف شدند  . نرخ ارز كاهش داشت ، طلا  كم  شد  و مسكن نيز فشار فروش را  تجربه مي كند . برخي معتقدند كه  بازهم  كاهش نرخ  دلار و كاهش در اين  بازارها  را داريم  كه  تقريباً بازار سكه و ارز به  پايان  راه خود رسيده و مسير براي رشد بازارهايي نظير بانك و بورس قدرت گرفته است  . اين  تحليل عمومي است اما  ناگهان  شاهد  بوديم كه  بورس با كاهش مواجه  شد  . دليلي اين  امر كابوس كاهش نرخ ارز و كاهش تسعير ارز وسود  شركت ها  بود كه  به خصوص در دو صنعت  فولاد ، سنگ  اهن  و پتروشيمي خود را  بيشتر نشان  مي داد . رفتار بازار منطقي است  كه از كاهش نرخ ارز بترسد و قطع  به  يقين  اگر اين  كاهش نرخ ادامه داشته  باشد روند  بازار نيز منفي است  اما  دقت  داشته  باشد  2 رويداد ديگر در مقابل اين كاهش رخ مي دهد  كه  بايد آنها  را نيز در محاسبات  خود لحاظ كرد  1- چسبندگي قيمت ها  2- تغيير شرايط و چشم  انداز صنايع  فوق

تئوري چسبندگي قيمتي بيان گر اين  است كه  اگر بر فرض قيمت ها 100% رشد كرده به واسطه  هر عاملي چه نرخ دلار، چه نقدينگي و  … اگر نرخ دلار حتي به  قيمت واقعي برگردد  ان  رشد 100% برنمي گردد و ميل به  ماندن در اين  قيمت ها  براي او  زياد است و ممكن است افت  او  تنها  20يا 30% باشد . بازار براي چه از نرخ دلار مي ترسد . بخشي از صادراتي ها نرخ تسعير خود را با نرخ آزاد انجام مي دانند  كه گروه  پتروشيمي بوده و بخشي ديگر فولادي ها  كه  با نرخ ارز بالا  محصولات  انها  نيز رشد مي كرد . اين  بدان  معني است كه ممكن است نرخ  دلار از 3600  به  2800  برسد ان هم  طي يك پروسه  چند ماه يعني كاهش 22% تا  25% اما  احتمال  اين كه  به عنوان  مثال  نرخ مصحولات  پلي اتيلني هم  اين  مقدار كم  شود بعيد است و در مقابل ريزش قيمت  ايستادگي مي كند . و يا محصولات  فلزي به همين  شكل و ممكن است ما  شاهد  افت 400  توماني در شمش فخوز نباشيم البته  گارد بي شك  نزولي است  اما در نقطه اي كه مد نظر بازارهم خواهد بود متوقف مي شود .

اما در مورد  دومي . ببنيد  وقتي تحريم ها  كم  شود نرخ  دلار كاهش خواهد داشت اما از ان سو در نظر بگيريد فروش اين  شركت ها نيز مي تواند  راحت تر و بهتر انجام گرفته و هزينه هاي جانبي به انها تحميل نمي شود اين  اتفاق خوب گروه پتروشيمي است و در ثاني با  رشد پي به اي مواجه مي شوند . در فولاد نيز برداشته  شدن  تحريم ها  افزايش بودجه داخلي و افزايش ساخت و ساز و در نهايت رشد تقاضا را به همراه دارد  كه در مجموع  بازهم  درامد  اين  شركت ها  را جبران  مي كند  .

جمع  بندي بحث فوق اين  است  كه  شايد در كوتاه مدت موج  كاهش قيمت  بازار را  آزار دهد اما  1-  خيلي زود  برطرف شده  و 2- بازار به مسير درست خود  باز مي گردد .

اما به  بازار ميرسيم …

در بازار امروز همانطور كه  گفتيم جو كاهش نرخ  دلار صفوف فروش را حتي براي بزرگان بازار رقم زد اما  يك اتفاق مثبت كه ته دل سهامداران  را  اميدوار كرده  بود اين بوده  كه  صفوف فروش به  سرعت  جمع  شدو  اين  نشان  مي دهد  تمايل براي خريد در بازار بالاست  . اين نشانه خوبي بود . و اين پيغام  را  به ما مي داد  كه در قيمت هاي فعلي خريداران  جدي براي سهم ها  وجود دارد و بازهم  تاكيد مي كنيم اين  نشانه خوبي براي بازار بود .

اما در مقطع فعلي پيش بيني براي بازار فردا كمي سخت  است  . روند  دلار كماكان  نزولي است  . و به نظر ميرسد بازار فردا نيز در منفي ها  قرار گيرد اما منفي هاي او كامل نيست و بورس سعي مي كند  با برخي خبرها و بازگشايي ها  شرايط را به  سمت جمع  آوري نسبي تغيير دهد  . احتمال  اين كه در پايان وقت  فردا و نيمه دوم  شرايط بازار كمي بهتر شود  وجود دارد  اما گارد بازار پرحجم و نزولي آغاز مي كند .

در شاخص شكست او از 49 يك  پيغام  بود و تحليل گران  معتقدند  افت  800  تا  900 واحدي نصيب شاخص شده و برگشت مي كند  اما  به نظر ميرسد اين  افت در 600  واحدي خلاصه  شود كه  امروز نيمي از اين  راه  را  رفت و فردا مي تواند  پايان  راه  باشد  . البته در مسير ريزش بازار نقش منفي بازارهاي جهاني و ريزش انها را نيز نمي توان ناديده  گرفت .

و اما  به  سراغ  حاشيه هاي بازار برويم …

اين  روزها  همه چيز تحت تاثير شرايط سياسي است  . قبل از هر چيز به  دو خبر از كابينه حسن  روحاني پرداخته مي شود . اول اين  كه  گفته  شده  عادلي رئيس كل بانك مركزي خواهد بود و ديدگاه  ايشان  در مورد  نرخ ارز كه  گفته مي شود  به  زودي در روزنامه  دنياي اقتصاد منتشر مي شود شنيدني است  و شنيده مي شود او بر روي ارز تك نرخي  و محدوده  2500 نظر دارد .  .اما در سوي ديگر گفته مي شود تيمي 8 نفره  به  سرپرستي نهاونديان به  طور متعدد و شبانه  روزي با فعالين  اقتصادي  وصنعتي وبازرگاني جلسه دارند كه  اين  خبرخوبي است كه مي تواند  سرعت  رونق و گردش اقتصادي را  بهبود  بخشد  . البته  بي شك  رفع تحريم ها وكاهش آنها اولين گام است .

گفته مي شود در اين  جلسه گرفتن  طرح ها و پيشنهاد ها براي 2 موضوع است  1-  افزايش عرضه اجناس در بازار 2- افزايش اشتغال و ايجاد  طرح و هاي توسعه و رونق كسب و كار  . امروز هم  حسن  روحاني با وزير صنايع  ديدار كرد .

در حوزه  سياست  خارجي شنيده مي شود ولايتي  و صالحي در سمت هاي دبير شوراي عالي امنيت ملي  و وزير امور خارجه به كار مي روند و به  زودي مذاكرات  جديد در مرداد ماه  آغاز  خواهد شد . در كنار اين  خبرها وزير امور خارجه روسيه نيز اعلام كرده است كه بعد از مراسم تحليف روحاني وارد مذاكرات  سازنده  با ايشان خواهند شد . كه خبر خوبي براي بازار و خبر بد براي دلار است  . اما از دلار گفتيم  …

ريزش در بازار سكه و دلار آغاز شده است و امروز نيز شدت گرفت و حتي برخي صرافي ها  خريد نداشته و برخي ديگر دلار را  3100 مي خريدند . در بازار سكه  عمده  ريزش در اختيار بازارهاي جهاني بود كه  با افت خود اين  افت را  به طلا و سكه تحميل كرد  و حتي برخي پيش بيني مي كنند  كه  به  زودي قيمت سكه به  1050000 و حتي 1 ميليون  هم  برسد . دلار نيز طي يك هفته  اخير از 3600 به  3200  رسيده كه  400  تومان  ان  به  يمن  حضور روحاني بر مسند است  .

افت  سنگين  دلار و سكه از يك  سو براي بازار جالب است چرا كه همانطور كه در روز هاي قبل نيز گفتيم  بيش از 18  ميليار دلار دلار خانگي  و رقم  بالايي سكه و طلا وجود دارد كه  براي سفته  بازي خريداري شده و اين موج  عرضه مي تواند افت  جدي را  براي دلار و طلا  رقم  بزند و در مجموع  به نظر ميرسد بازار رقيب بورس يعني سكه و طلا و دلار نفس هاي اخر را مي كشد و مي توان شاهد  حضور بخشي از نقدينگي در بازار بود .

درمورد  دلار بعيد است  دولت  اجازه  دهد قيمت  دلار افت جدي را داشته  باشد  اما گفته مي شود دكتر عبده در جمعي از شاگردان خود نرخ منطقي براي دلار را 2500  تا 2800 ذكر كرده  بود .

به نظر ميرسد طي 2 ماه  اتي مسير نزولي دلار ادامه داشته  و در 3000 و 2800 نيز مي توان  دلار را ديد و سهامداران  بايد با اين استراتژي و در نظر گرفتن  آن خريد و فروش كنند . هر چند  سرعت  ريزش دلار نيز تند شده و اين موضوع نيز براي بازار چالش افرين است.

از قضا در بازار هاي جهاني هم  با  سقوط جانانه اي مواجه ايم كه  قيمت نفت  به 93 دلار رسيده و طلا  در 1298 دلار قرار دارد . قيمت  روي و مس نيز كاهشي بودند  كه  مس به 6872 دلار بازگشته و روي نيز در 1820  قرار دارد كه هر دو با  افت  جدي مواجه  بوده  و امروز منفي بودند .

و در پايان ريزش دلار به  شاخص نيز سرايت كرد و با افت در شاخص مواجه  بوديم  . امروز شاخص با  افتي 377 واحدي به 48539 واحد  رسيد  و از ان  سو در اين  ريزش نماد هايي مانند خليج  فارس،فولاد، مس، پارسان، شپنا، كچاد و معادن موثر بودند . برخي معتقدند  اگر امروز بانك ها  در صدر مثبتها  نبودند  ريزش شاخص نزديك  به  600  واحد ميشد . احتمالاً با دلار 3170 و 3100  توماني فردا نيز اين شركت ها  زير فشار عرضه  باشند .

پتروشيمي ها پشت دلار!!!

در بازار امروز افت معنا دار و قابل توجه قيمت دلار در بازار ازاد و احتمال ادامه داشتن افت قيمت دلار تا سطوح 3000-2800توماني باعث شده تا سهام پتروشيمي كه وابستگي بالايي به نرخ ارز دارند و به دليل تسعير ارز با قيمتهاي ازاد پتانسيل تعديل مثبت بالايي داشتند حالا با كاهش قيمت دلار نگرانيهايي در خصوص سهام اين شركتها به وجود امده است . البته  گفتيم  كه در نهايت  در نيمه دوم سال چشم انداز بهبود فروش براي آنها  قابل تصور است  .

امروز پتروشيمي شيراز به سطوح قيمتي 720 توماني رسيده و متعادل شد شيرازي كه پتانسيل تعديل مثبت خوبي ناشي از افزايش نرخ محصولاتش در بورس كالا دارد شيراز از ابتداي سال 92 فروش داخلي برخي از محصولاتش را با افزايش نرخ گاها 100 درصدي همراه ساخته است به نظر ميرسد شيراز در بازه ميان مدت تا سوطح قيمتي 800 توماني جاي رشد را خواهد داشت و اين  سهم  با  پي به اي منطقي نيز معامله مي شود .

امروز شيميايي ايران با صف فروش سنگين به سمت قيمتهاي 3000 توماني گام برداشت شيراني كه اگر فردا در سطوح قيمتي 3000 توماني متعادل نشود به سمت حمايت 2800 توماني خود خواهد رفت شيراني كه پتانسيل تعديل مثبت خوبي را داشته و با توجه به عملكرد 3 ماهه خود بازار انتظار انتشار عملكرد 6 ماهه شركت به همراه تعديل مثبت عايدي را دارد اما  فعلاً بازار او را  با چوب دلار مي زند .

امروز اما پتروشيمي شازند با روند منفي و صف فروش همراه شد شازندي كه در عملكرد 3 ماهه ميتواند سود 300-320 توماني را به ازاي هر سهم اعلام نمايد شازند احتمالا از سطوح قيمتي 1200 توماني با برگشت روند همراه خواهد شد. نكته  جالب اين  است كه اين  شركت فروش داخلي خوبي دارد و مشكل نرخ خوراك نيز ندارد اما  با كل پتروشيمي ها همراه مي شود.

در اين  گروه  خارك  همچنان  استوار است  اما  اگر جو گروه منفي باشد فردا او نيز متعادل مي شود . در كنار ان  5% منفي فرداي مارون و زاگرس با ديد  ميان مدت جالب است  .

از مدت ها  قبل روي كاهش قيمت پرديس مي گفتيم و به نظر ميرسد فردا در قيمت هاي منفي كامل پله اول خوبي براي خريد باشد  . به اين  سهم  بايد  ديد ميان مدت  داشت  نه  كوتاه مدت  .

سرمايه گذاريها و يك استراحت كوتاه

در بازار امروز شاهد روند اصلاحي در گروه سرمايه گذاريها بوديم سرمايه گذاريهايي كه پتانسيل هاي خوبي داشته و ميتوانند همچنان با توجه به چشم انداز مثبتشان در بازه ميان مدت رشد قيمتي خوبي را تجربه نمايند اما فعلا با توجه به رشد قيمتي مدت اخير در كنار روند اصلاحي سهام صادراتي با روند اصلاحي همراه شده اند.

امروز نفت و گاز پارسيان با افت قيمت به سمت سطوح 820 توماني خود ميرود به نظر ميرسد در قيمتهاي 800-820 توماني شاهد متعادل شدن روند پارسان باشيم سهمي كه به زودي تحليل بنياديش در سايت قرار خواهد گرفت پارسان با توجه به تعديل مثبت پيش رو و ارزش ان اي وي بالا جاي رشد قيمتي تا سطوح 900 توماني را دارد . اين  سهم خبرهاي خوبي نظير تعديل سود  پرديس و زاگرس را در دل  خود دارد  و به  زودي با  رشد شبريز نيز مورد  توجه  قرار مي گيرد .

اما افت قيمتي شازند و شركتهاي زير مجموعه وبانك باعث افت قيمتي اين سهم تا سطوح قيمتي 480 توماني شد فردا انتظار متعادل شدن روند اين سهم ميرود در غير اينصورت اصلاح قيمتي 10 درصدي در انتظار وبانك خواهد بود سهمي كه شنيده ميشود با تعديل زير 10 درصدي ديگري در عملكرد 12 ماهه حسابرسي شده مواجه خواهد شد. روند  مثبت وبشهر براي اين سهم  خوب است  سهمي كه تا 9000 ريال  ارزش ذاتي او براورد مي شود .

اما با اظهارات مسئولان فرابورس مبني بر زمانبر بودن عرضه سهام پتروشيمي جم شاهد روند منفي در وصندوق بوديم البته بايد توجه داشت وصندوق حتي بدون جم هم ميتواند سود 90-95 توماني را نصيب سهامداران خود نمايد پس در قيمتهاي 420 توماني انتظار تعادل در اين سهم را داريم .

شايعه شيرين از جنس قند

در بازار امروز خبر كاهش شديد واردات شكر خام به كشور در 2 ماهه ابتداي سال از يك طرف و شايعه احتمال مجوز افزايش نرخ فروش شكر به سطوح 1450 تومان از طرف ديگر باعث شد تا سهام قندي با اقبال بازار مواجه شوند سهام بتا منفي كه در بازارهاي منفي به خودنمايي ميپردازند. البته  افت  قيمت دلار و تاكيد امروز وزير بازرگاني بر عدم  افزايش قيمت هيچ كالايي در نزديكي ماه  رمضان  كار را كمي براي اين  شركت  سخت  كرد .

امروز قند پيرانشهر در سوطح قيمتي بالاي 1900 توماني متوقف شد قپيرايي كه افزايش سرمايه و احتمال تعديل مثبت سود سال جاري ميتواند زمينه ساز بازگشت مثبتش به بازار باشد اما  چه  بهتر كه  كوتاه مدت ها  امروز فروشنده سهم مي شدند .

اما قند اصفهان با روند مثبت امروز و پشت سر گذاشتن قيمتهاي 4200 توماني ميتواند درصورت فعال شدن پتانسيل افزايش سرمايه يا تعديل مثبت سود سال 92 خود كمي بيشتر مورد  توجه  قرار گيرد  . اما توصيه مي شود اگر در روي اين  گروه در شركت هاي فوق روي سود هستيد  ك مكم  به  فكر نقد كردن  برخي از انها در مثبت  ها  باشيد .

امروز در نمد قند چهارمحال انتقال موجودي توليدي سال 91 اين شركت به سال 92 براي فروش شايعاتي را در خصوص تعديل مثبت اين سهم و احتمال اعلام سود 80 توماني توسط قچار را رقم زده است قچاري كه به پرنوسانترين سهم گروه قندي تبديل شده است.

بازار در دست پولدارهاي بازار

بازار اين روزها به نمادهاي بانكي روي خوش نشان داده و به عبارتي عنان بازار به دستان سهام بانكي افتاده و بانكيها اين روزها به ليدران بازار تبديل شده اند بانكيهايي كه پتانسيلهاي خوبي براي سال 92 در خصوص افزايش سوداوري هم از طريق كاهش تحريمهال و هم از طريق تسعير تسهيلات ارزي با نرخ مبادله اي دارند . از سوي ديگر نرخ  سود نيز براي آنها جالب است  . خبر لغو تحريم بانك  ملت از سوي انگليسي ها  خبر جالبي بود كه دراين  شرايط شوك  مثبت خوبي به گروه  بانك و بانك  ملت وارد كرد . به نظر ميرسد با اين  خبر بانك  ملت  با  صف خريد به  سمت  1800 ريال  حركت خواهد كرد . پيش ازاين  سهم  تاكيد شده  بود  وبملت يكي از گزينه هاي خوب گروه  بانك  است  .

اما خبر ديگر در مورد  گروه  بانك  اين كه  شنيده  شده از 2 روز قبل و از روز سه  شنبه و چهار شنبه نرخ  سود  22.5  و بعضاً 23% براي سپرده ها  لحاظ شده است كه  با هماهنگي كامل بانك  مركزي بوده است  .

امروز توقف بانك پاسارگاد به منظور تعديل مثبت سود سال 91 و شايعاتي در خصوص دست يابي اين بانك به سود 43 توماني ميتواند قيمتهاي 200-220 توماني را براي سهم به ارمغان بياورد بانك پاسارگادي كه براي سال 92 نيز با شايعه احتمال دست يابي به سود 50 توماني مواجه ميباشد . اگر اين خبرها  صحيح  باشد به نظر ميرسد خارزم  مي تواند  بيشتر مورد  توجه  قرار گيرد .

امروز حجم عرضه هاي سنگين به مانند روزهاي قبل نه تنها مانعي بر سر راه بانك ملت ايجاد نكرد بلكه اين سهم با صف خريد سنگينتري به واسطه خروجش از ليست تحريمها همراه شد به نظر ميرسد قيمتهاي 180-200 توماني در انتظار بانك ملتي باشد كه احتمال تعديل مثبتش نيز در عملكرد 12ماهه ميرود

اما در نماد بانك پارسيان شاهد صف خريد سهم بوديم بانك پارسيان به واسهط نسبت پي بر اي بسيار پايين خود جاي رشد قيمتي خوبي را دارد به نظر ميرسد قيمتهاي 300 توماني را به زودي در پارسيان شاهد باشيم.

در اين گروه وكار نيز خبرهاي خوبي را دارد و به نظر ميرسد قدرت سود آوري وكارو رشد قيمت او مناسب باشد .

ساختمانيها رونق ميگيرند؟!

در بازار امروز خبرهايي در خصوص احتمال رونق بازار ساختمانيها با كاهش نسبي قيمت مسكن و احتمال داغ شدن بازار مسكن باعث شده تا سهام ساختمانيها نيز با اقبال بازار همراه شوند البته در اين بين پي بر اي بسيار پايين ساختمانيها نيز مزيد بر علت شده تا بخشي از توجه بازار به سهام ساختماني معطوف شود . بازار مسكن ابتدا  بايد يك  كاهش 15 تا20% داشته  باشد  و بعد  با رونق همراه  شود.

در نماد ا س پ كه ظاهرا برخي از پروژه هاي ساختمانيش براي فروش اماده شده اند با صف خريد و رشد 5 درصدي قيمتي همراه شد فردا اگر اين سهم ساختماني موفق به عبور از قيمتهاي 360 توماين شود ا س پ 400 توماني را به زودي شاهد خواهيم بود

در مسكن تهران فعال شدن سرمايه گذاري صنعت و معدن در اين سهم و خريدهاي حمايتي در ثتران در كنار شايعه تعديل مثبت اين سهم در سال 92 ميتواند ثتران را تا قيمتهاي 180 توماني با شرد همراه سازد البته اين رشد قيمتي مستلزم عبور سهم از اولين هدف پيش روي خود يعني قيمتهاي 160 توماني ميباشد.

چهارگوشه بازار

تعديل منفي سود سال 91 فولاژ بر خلاف انتظارها باعث صف فروش و روند منفي در اين سهم فولادي شد از طرف ديگر كاهش قيمت دلار سبب انتظار بازار براي كاهش قيمت محصولات فولادي شده است امري كه به روند منفي فولاژ و ديگر سهام فولادي دامن زده است . البته در مورد  كاهش قيمت محصولات فولادي حرف هاي زيادي داريم  .

اما  به هر حال  صف فروش فولاژ نيز جمع  شد و منفي فرداي سهم  مي تواند جالب باشد . در مورد  فولادي ها فراغ از اين  كه  آنها  منفي بودند  به نظر ميرسد مباركه  بيش از 800 ريال  سود  براي سال 91 داشته  باشد  و با توجه  به  تحولات فعلي حداقل سود  1100 ريالي براي سال 92 ان  محقق مي شود . در مورد فولاد محصولات فعلي حتي اگر نرخ دلار به  2500  هم  برسد  افت  آنچناني نخواهد داشت  چرا  كه محصولات  فخوز  و فولاد  در رشد هيجاني قيمت ارز كنترل مي شدند .

افت قيمت دلار امروز سبب صف فروش سنگين ملي مس شد سهمي كه رابطه مستقيمي با قيمت دلار داشته و قيمت فروش محصولاتش در بازارهاي داخلي با دلار قيمت گذاري ميشود به نظر ميرسد ملي مس تا قيمتهاي 300 -280 تومان با كاهش قيمتي همراه شود. در مورد  اين  سهم در روز هاي قبل هشدار داده  بوديم  . به نظر ميرسد  البته  اوضاع جهاني هم در اين وضعيت  موثر باشد .

امروز علي رغم اخبار مثبت از حوزه پالايش يبه خصوص افتتاح طرح هاي بنزين سازي لاوان در كنار افتتاح ساير طرح هاي توسعه اي مانند طرح بنزين سازي اصفهان و تبريز امروز پالايشي ها با روند منفي همراه شدند البته اين منفي ها در بين نمادهاي پالايشگاهي كوتاه مدت بوده و با ديد ميان مدت رالي صعودي خوبي در انتظار سهام پالايشگاهي ميباشد. به نظر ميرسد شبريز دير يا  زود اين  قيمت ها  را  فراموش كرده و او  حركت جدي خود را  آغاز  خواهد كرد .

امروز گروه  بيمه نيز در مسير رشد و ادامه مسير گروه  بانك  است  . البرز اين  روز ها خوب مورد توجه است و به نظر ميرسد بيمه  پاسارگاد هم مثبت  باشد .

با منفي شدن  سهم هاي دلاري توجه  بازار به برخي زير خاكي ها افزايش يافته . شايد در روز هاي بعد  همراه اول  و مخابرات  كه  ريسك  آنچناني ندارند .

در روز هاي بعد مي توان  روي سرمايه  گذاري هاي وساپاو و بهمن نيز حساب كرد . به نظر ميرسد هر دو سهم  با  رشد قيمت  مواجه  شوند و در كوتاه مدت  با  رشد  مواجه  باشند . البته از رشد احتمالي خگستر نيز نمي توان گذشت  .

امروزواتي نيز بازشد  كه  با  توجه  به  قرار گرفتن در 50% ارزش ذاتي بارديگر مورد  توجه  قرار گرفت  . حتي با  وجود منفي بودن شيران اين  وضعيت براي واتي مناسب است  .

امروز گروه  برق نيز با رشد همراه  بود . به نظر ميرسد گزارش مثبت بترانس در خريد مواد اوليه باعث رشد قيمت  سهم  شده است اما فردا در 300  قطعاً عرضه هاي جدي را دارد . دراين  گروه  بسوئيچ و بموتو نيزمي توانند مورد توجه  باشند  به خصوص بسوئيچ  كه مي تواند  رشد خوبي را با اين كاهش نرخ ارز داشته  باشد  .

امروز در 3600  مپنا هم  متعادل شد كه به نظر ميرسد شرايط خوبي را در ميان مدت داشته  باشد اما در كوتاه مدت فعلاً در بين  3200 و 3600  ريال در نوسان  است .

امروز سنگ آهن نيز با خبر ازادسازي مواجه  شده است  كه  فردا نيز مي تواند با  رشد مي توانند  مواجه  شوند . در اين  گروه كچاد  با ديد  بلند مدت  براي افزايش سرمايه  و ومعادن در منفي فردا  براي كوتاه مدت مناسب است  .

امروز گروه سيمان نيز مثبت  بود . در روز هاي قبل نيز عنوان  شد  كه  شايعه  شده  خبر ممنوعيت  واردات سيمان در 10  تير ماه  كه  گمرك  عراق قصد اجراي ان  را دارد اجرا نمي شود و و البته ممكن است  شاهد كاهش صادرات  سيمان  به عراق باشيم و به  شكل كنترل شده اين موضوع انجام پذيرد . اما  نكته  مهم ديگر اين  است كه سيمان  داخل نيز تقريباً در بازار به  تني 110 و 115 هزار تومان  فورخته مي شود و سيمان  صادراتي نيز بيش از 180 هزار تومان  است و اين  با  بودجه  سيماني ها  اختلاف دارد . تعديل يك  به  يك  شركت هاي سيماني نيز خبر جالبي براي اين  گروه  است  به  طورمثال نماد هاي غرب و بجنورد  و سفانو متوقف شده  بودند كه  گفته مي شود غرب به  سود 1150  ريالي براي سال 92 دست  يافته  و ان را  اعلام مي كند . و احتمالاً 800ريال  نيز در مجمع تقسيم مي كند . سفانو نيز با تعديل سود  به 963 ريال  امروز در قيمت هاي 4500 ريال  بازگشايي شد  كه با  صف فروش مواجه  شد .

در مجموع سيمان  فارس و  خوزستان در نهايت از اين  همه خبر خوب سود مي برد كه  سهامدار عمده  آنهاست و به نظر ميرسد رشد قيمت  سهم  تا  3000 و 3100 ريال  منطقي باشد .

 

 

گروه تحلیل گری بتا سهم

1 تير92

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم