جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازار سه شنبه 21 آذر 91

گزارش بازار سه شنبه 21 آذر 91

نوید خاندوزی
دسامبر 11, 2012
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازار سه شنبه 21 آذر 91

مسيرسبز،چراغ هاي قرمز!

گزارش بازار – بتاسهم 16:50   امروز سه شنبه ، 21 آذر ماه ، بازار سرمايه  كار خود را در حالي كرد كه  شرايط خوبي را در بازار داشتيم  . البته  بازار و نوسان گيران از اين  شرايط بهترين استفاده  را مي برند اما  شرايط براي سهامداري گزينه  بهتري است . بازار در مقطعي قرار دارد كه  بارها  گفتيم  نياز به  يك محرك قوي است . درست  شبيه اين  شرايط را در روزهاي پاياني شهريور  و ابتداي مهر نيز داشتيم  .

اگر نگاهي به نمودار شاخص داشته  باشيم مي بينيم كه  قبل از آغاز ابان  ماه  و درست  پس از رشد بازار كه از مرداد  آغاز شده بود همه در ترديد هايي در مورد  رشد شاخص و بازار بودند  . هوا درست به مانند امروز مه  آلود  بود و شرايط براي بازار روشن نبود . اما يك  محرك  قوي كه  انصافاً درست هم مديريت  شد  به نام گزارش هاي 6 ماهه از راه رسيدو مسير بازار را  با  رشد خارق العاده  تغيير داد .

در حال حاضر بازار اثر انچناني را نمي تواند  از گزارش هاي 9 ماهه  بگيرد چرا  كه  بخش اعظمي از تعديل ها درگزارش هاي 6 ماهه  پيش خور شده  بود اما  به هر حال  پوشش مناسب و شرايط بنيادي قوي مي تواند  به  سود  بازار تمام  شود .

بازار منتظراين  شرايط است كه  يك  راهبرد جديد را  با  يك  محرك جديد در پيش بگيرد . برخي معتقدند  گزاش هاي 9 ماهه  امسال ان  رنگ  وبوي تعديل هاي جدي را نخواهد داشت كه ممكن است  صحيح باشد  چرا كه  اكثر تعديل ها  زده  شده  اما  ممكن است يك تغيير سياسي اقتصادي ديگر در پيش باشد  . خبرهايي از بودجه مي رسد  كه جالب توجه است  .

اگر در بحث سياسي در هفته ها و ماه هاي آينده  يك  توافق نصف و نيمه نيز صورت  گيرد مي تواند  براي كشور و اقتصاد جالب باشد از سوي ديگر زمزمه هايي از اين  كه نرخ ارز در جايي بين  1800  و 2400  شناور خواهد ماند نيزبراي اقتصاد كشور يك امر ميمون و مبارك  است  به خصوص بورس وقتي با خيال  راحت  بداند  كه درامد هاي خوبي رااز اين  محل  خواهد  داشت با  اغوش گرمي به  استقبال  شرايط مي رود و پي به اي بازار نيز افزايش  خواهد  يافت  .

در مجموع مسير به نظر ميرسد كه  براي بازار سرمايه افتان و خيزان  سبز باشد اما  در اين  بين  بي شك  چراغ هاي قرمز اصلاح و تغيير و ريزش نيز رخ خواهد داد  كه  كساني كه  با ديد  سهامداري  و ميان مدت  به  شرايط نگاه  كنند  هم  استرس كمتري داشته وهم  ضريب خطاي آنها  كاهش مي يابد .

اگر بخواهيم در حوزه  سياست كمي بيشتر بحث كنيم  زمزمه هايي از پذيرش حق غني سازي ايران و لغو برخي تحريم ها پيشنهادي است كه  گويا از سوي 1+5 به ايران  خواهد رسيدو مي تواند  براي بازار يك  راهبرد جديد باشد . اما در بازار سرمايه خبرهاي مختلف بورسي و غير بورسي در جريان  است كه  فضا را  پيچيده كرده  .نمي توان  بازار امروز   و يا  فردا  را در شرايط فعلي به  طور دقيق پيش بيني كرد اما فشار اخر هفته و از يك  سو و خبرهاي نسبتاً مثبت و جو خوب بازار نيز از سوي ديگر فشار مي اورند  اين  كه نتيجه  چه  باشد بايد كمي صبر كرد اما  بازار فردا نه خيلي مثبت و  نه منفي است و البته  شدت عرضه ها  نيز در ان  بيش از امروز است  .

براي شاخص نيز گفته مي شود كه به  زودي و يا حتي فردا  شاخص 34 هزار را  لمس مي كند اما  براي رشد نبايد عجله كرد . بهتر است فضاي رشد شاخص در شرايطي باشد كه  بازار نيز همگامي خوبي را در نماد هاي بزرگ داشته  باشد  . اين  كه  بازار در شاخص مثبت  باشد  اما نماد ها  به  طور يكپارچه  رشد خوبي را ندارند نمي تواند براي سهامداران جالب باشد  و در واقع  ملموس نيست  . اما مسير شاخص به  سمت اهداف 38 و سپس 40 هزار برنامه  ريزي شده اما نه در كوتاه مدت  .

 

در كنار اين خبرها سري به حاشيه هاي بازار مي زنيم .

در اوضاع سياسي يك  خبر بيش از همه  توجه  بازار را  به خود جلب كرده است  . در خبر ها داشتيم  كه گويا  نشست  فني 1+5 نيز برگزار شده و ازدل ان  برخي پيشنهاد ها  بيرون  امده است كه در قالب يك  بسته  فني و سياسي به ايران و در ژانويه تحويل داده مي شود . گفته مي شود  پذيرش حق غني سازي ايران و در مقابل تعليق 20% و همچنين تعليق تنها برخي از تحريم ها در مقابل اين  مسير و قول و قرار بازديد اژانس و شفاف سازي بيشتر ايران  نكاتي است كه مي تواند  جالب  توجه  باشد .

همه چيز در امتيازاتي است كه غرب قرار است  به ايران  بدهد  اگر قرار براين  باشد  كه تحريم هواپيما و  … لغو شود فايده اي نخواهد داشت اما لغو برخي تحريم هاي نفتي و بيمه اي و بانكي گشايش خوبي در كشور ايجاد خواهد كرد .

در ساير خبرهاي اقتصادي شرايط كمي پيچيده شده است  برخي با تاكيد بر اين كه دولت  قصد دلار 1800 تومان را  براي بودجه  دارد  بازهم  رقص نرخ ها  را در بازار رقم  زده اند . دولت  با دلار 1800  توماني كف دلار را در اين  محدوده  بسته است و به نظر ميرسد بايد به  زودي دلار 1800  تا  2400  را در اقتصاد  هضم كنيم  .

خبر قطعي دلار 1800  توماني در كنار اخباري از بستن  بودجه  با  1800  تومان  و همچنين بهبود نسبي وضعيت  سياسي مي تواند  يك  جهش مناسب را  براي بازار به  وجود  اورد .

در پايان  حاشيه  بايد از بازارهاي جهاني هم  گفت كه نفت به 86 دلار رسيده است و در فلزات  نيز بازهم قيمت ها  كمي افزايش يافته  كه مس به 8080 دلار رسيده  بود و روي نيز در محدوده  2060  و 2050  دلار قرار داشت . در مورد  شمش بيلت نيز گويا  با  رشدي 30 دلاري قيمت ها  به 325 و 330 دلار رسيده است  .

بازارهاي جهاني روند خوبي پيدا كرده  كه  به  سود  بازار است  .

و در پايان  به  شاخص بايد اشاره  كرد كه  امروز با رشدي 129 واحدي به 33890 واحد رسيد كه در بازار امروز پرديس،شبندر،پارسان  و بانك  پارسيان اثرات  بسزايي درشاخص داشتند و در ان سو نيز فولاد  و كچاد  دو شركتي بودند كه با معاملات پرحجم خود در منفي شاخص را  به زير كشيدند .

پتروشيمي ها در اظطراب!

در بازار امروز پتروشيمي از يك طرف با پتانسيل ارزي و رشد قيمت ارز در نيمه دوم سال و تعديلات مثبت مواجه ميباشند از يك طرف نگران ارزي شدن خوراك و تكرار شدن قضيه شازند مانع رشد قيمتي انها ميشود اما در نهايت به نظر ميرسد با توجه به امارهاي مناسب گمرك درباره رشد صادرات شركتهاي پتروشيمي در 3 ماهه سوم سال انتظار ميرود در نهايت سود اين شركتها در عملكرد 9 ماهه با رشد همراه شود.

اين  روز ها  مي بينيد كه  گروه  پتروشيمي حال  و روز خوبي ندارند  با اين كه  آمار صادرات افزايش يافته و نرخ ارز نيز كم نشده است  اما شركت هاي پتروشيمي پا در هوا معلق هستند  كه دليل ان را  بايد ناشي از برخي خبرهاي داخلي اين  گروه دانست .

گفته مي شود  بخش نامه هاي جديدي از هفته  قبل راهي شركت هاي پتروشيمي شده است كه  بايد براي 6 ماهه  دوم  سال  ما به التفاوت نرخ  700 تا 3000 ريال  را تا  به  امروز براي نرخ  گاز پرداخت  كرده و از اين پس نيز نرخ  گاز براي انها  با  نرخ  3000 ريال  محاسبه خواهد شد . اينكه از اول مهر اين  بخشنامه اجرايي شود  يا خير هنوز زود است  اما خبر چندان  جالب نيست و  رشد بيش از 4 برابري نرخ  گاز آن هم در چنين فضايي نمي تواند جالب توجه  باشد . اما زمزمه هاي اين كه  براي سال  بعد شازند با  نرخ خوراك مايع  به  مشكل بر مي خورد يكي از دلايل منفي شدن سهم  بود  . البته در اين  سهم  سپه فروشنده  بوده  تا  گويا شازند  خود را  با  شپديس تعويض كند .

زمزمه هايي در بازار وجود دارد كه هفته  بعد  نماد  پرديس براي تعديل سود در گزارش خود متوقف مي شود  . البته  نمي توان  به  طور قطع  به  يقين  اين موضوع  را تائيد كرد اما امار مثبت  صادرات  نشان مي دهد كه  اين  شركت ها عملكرد خوبي داشتند . برخي از سود  11800 تا 12000 ريالي براي پرديس صحبت  مي كنند كه اين خبر مي تواند  گروه غدير  و پارسان  را حسابي تحت تاثير قرار دهد  .

به نظر ميرسد قيمتهاي 5200 توماني در انتظار شپديس باشد.

اما پتروشيمي شيراز كه اين روزها با شايعه تعديل مثبتعايدي و اعلام سود130 توماني مواجه ميباشد با رشد قيمتي توانست در سطوح قيمتي بالاي 600 تومان تثبيت شود شيرازي كه با توجه به سهام شناور اندكش در كنار طرح هاي توسعه اي بسيار مناسبش مورد توجه ويژه حقوقيها ميباشد . البته  بايد توجه داشت  با  وجود خبرهاي خوب شيراز فردا در قيمت هايي است  كه  فشار عرضه  حقوقي ها  را در پيش دارد .

امروز پتروشيمي شازند تلاش داشت تا قيمت خود را در سطوح بالاي 800 تومان به تثبيت برساند شازندي كه سپه در حال فروش سهامش ميباشد و از طرف ديگر بازار حسابي از خجالت فروشندگان درامده است شنيده ميشود احتمال اعلام سود 160 توماني براي شازند در گزارش 9 ماهه وجود دارد اما  تا عرضه  سپه و تعويض سهام  او  با پرديس به  اتمام  نرسد نمي توان  اظهار نظر جدي داشت  .

فولاديها و مصاف با مقاومتها!!!

در بازار امروز فولاديها در مصاف با مقاومتهايشان ناكام ماندند البته پس از رشد اخير فولاديها و برخي از خبرهاي بد مانند كنسل شدن معامله بلوكي ذوب اهن و فخوز  اصلاح كوچك در اين گروه طبيعي ميباشد فولاديهايي كه در انتظار گزارشات 9 ماهه خود باقي مانده تا روند اينده خود را مشخص نمايند

امروز فولاد در سطوح حمايتي 420 توماني خود در نوسان بود فولادي كه اين روزها شنيده ميشود قصد خريد بلوكي سهام گلگهر از وسپه را دارد . ديروز شاهد  بوديم كه در بورس كالا بازهم  نزديك  به 80 هزار تن  از محصولات  فولاد  مباركه  به  صورت  مچينگ معامله  شده و مورد  داد و ستد قرار گرفت كه عدد  بسيار مناسبي است  . برخي نزديكان  به  شركت اعلام مي كنند كه  فولاد در 3 ماهه اخير حدود 2050 ميليارد تومان  فروش داشته است  كه موفق  خواهد شد حدود  630  ريال سود محقق كند . اين  عدد نمي توان تعديل مثبت  سنگين  را  به همراه  داشته باشد  و فقط پوشش مناسبي  خواهد داشت اما  گفته  شده  فولاد  به  راحتي در گزارش 12 ماهه  سود خود را  به بيش از 850  ريال  ميرساند .

امروز ذوب اهن همچنان به روند نزولي خود ادامه داد ذوبي كه به نظر ميرسد با اين روندي كه در پيش گرفته به زودي به حمايت 260 توماني برسد ذوب پس از شكست معامله بلوكيش در انتظار گزارش 9 ماهه خود ميباشد گزارشي كه صعودي و يا نزولي بودن روند سهم را مشخص خواهد كرد اما خبرميرسد گزارش نسبتاً مناسبي داريم .

امروز بلوك فولاد خوزستان شكست خورد تا زنجيره شكست معاملات بلوكي در چند وقت اخير تكميل شود فخوزي كه احتمالا فعلا در همين محدوده فعلي در نوسان خواهد بود پس از از بين رفتن اميد معامله بلوكي تنها پتانسيل رشد قيمتي فخوز احتمال تعديل مثبتش در عملكرد پيش رو ميباشد

معدنيها احيا ميشوند؟؟؟

دربازار امروز معدنيها با نوسان همراه بودند فعلا وضعيت بازارهاي جهاني مثبت و رو به جلو ميباشد و اكثر كارشناسان نيز اعتقاد بر رشد بيشتر قيمت فلزات دارند اما در بازار سرمايه سهام معدني در انتظار گزارشات 9 ماهه ميباشند تا به تناسب گزارشات 9 ماهه به روند خود واكنش نشان دهند . البته اين  روز ها  گهر زمين  نيز شرايط ويژه اي را مي طلبد . معدني كه  به  گفته  كارشناسان در سال 93 معادل  10 ميليون  تن  سنگ  آهن  و 2 ميليون تن  گندله  توليد خواهد داشت و مي تواند  سودي معادل 800 ميليارد تومان  را  حداقل شناسايي نمايد . شركتهاي گل گهر ، غدير، اميد  و معادن در اين  معدن  حضور دارند كه توجه  به دو سهم  گل گهر  و معادن در بازار در همين جهت است  .

اما  به هر حال  شايعات  حاكي از ان  است  كه  گزارش كچاد  و كگل با تعديل همراه است . از سوي ديگر گفته مي شود كگل افزايش سرمايه  50% و كچاد  100% را  به  زودي به  بازار اعلام مي كنند

امروز فولاد صبانور كه به دليل افزايش نرخ ارز و افزايش قيمت محصولاتش با احتمال تعديل مثبت عايدي مواجه ميباشد با نوسانات منفي به سطوح قيمتي 2200 توماني رسيد كنوري كه ميتواند در بازه ميان مدت با توجه به تعديل مثبت پيش رويش اهداف قيمتي 2600 توماني را به خود ببيند

امروز توسعه معادنروي در سطوح قيمتي 300 توماني ترمز خود را كشيد و متعادل شد كرويي كه فروش بلوكي سهام توليد روي زنگان خودش را اگهي كرد به نظر ميرسد كروي با فروش بلوكي اين سهم توانايي شناسايي سود خوبي را داشته باشد. اين  روز ها  زمزمه حضور ساتا در گروه  روي به خصوص فراوري نيز شنيده مي شود  كه  البته از قبل  بوده و خبر جديدي نيست  .

اما همانطور كه پيشبيني ميكرديم كگل نتوانست از سد قيمتهاي 1100 تومان فراتر برود كگلي كه به دليل مالكيت در معدن گهر زمين مورد توجه بازار قرار گرفته است شنيده ميشود كگل با انتشار گزارش مثبت 9 ماهه خودش توانايي رشد قيمتي تا سطوح 1200-1300 تومان را خواهد داشت

اتش زير خاكستر!!!

در بازار امروز تجهيزاتيها همچنان به روند مثبت ارام خود ادامه دادند تجهيزاتيهايي كه با پتانسيل افزايش نرخ ارز مرجع مواجه ميباشد خواه ناخواه نرخ ارز در بودجه سال 92 دستخوش تغيير و افزايش خواهد بود اين امر ميتواند زمينه ساز چشمانداز مناسبي در تجهيزاتيها شود

امروز مپنا در سطوح قيمتي 200 تومان به تعادل رسيد البته به نظر ميرسد مپنا بتواند از سد قيمتهاي 200 توماني عبور و تا سطوح قيمتي 210 تومان رشد نمايد مپنايي كه با توجه به قراردادهاي ارزي خود از يك طرف و اخذ قراردادهاي جديد از طرف ديگر مورد اقبال بازار قرار گرفته است . در اين  سهم  نبايد عجله كرد اما ممكن است روند  سوداوري او نيز صعودي باشد  . بايد توجه داشت درامد و هزينه هاي مپنا با هم رشد مي كند و اين نكته اي است كه تحليل گران  نبايد از ان  غافل باشند .

امروز اذراب ارام ارام به نوسانات مثبت خود ادامه داد اذرابي كه با پتانسيل تعديل مثبت عايدي مواجه ميباشد شنيده ميشود اين سهم تجهيزاتي براي سال جاري پتانسيل رسيدن به سود 55 توماني را دارد .

اما ماشين سازي اراك نيز با تثبيت شدن در سطوح قيمتي بالاي 200 تومان به رشد قيمتي تا سطوح 220 تومان ميانديشد . دراين گروه  حفاري بارديگر در قيمت هاي 2400 و كمتر براي خريد جذاب  خواهد بود .

توقف خودروييها روي خط حمايت!!!

امروز خودروييها ترمز روند نزولي خود را بر سر حمايتهاي خود كشيدند خودروييهايي كه همچنان وضعيت بنيادي مناسبي ندارند اما خبرهايي در خصوص تلاش خودروييها براي افزايش نرخ 40 درصدي شنيده ميشود كه شايد با بخشي از ان موافقت شود . در حالی که خودروسازان همواره بر لزوم افزایش قیمت تولیدات خود تأکید دارند، به نظر می‌رسد دولت تا حدی با این موضوع کنار آمده است و صحبتهای اخیر برخی مسئولان نیز به منزله چراغ سبزی به درخواست خودروسازان است.

در اين گروه  به نظر ميرسد فردا  شرايط كمي بهبود  يافته  و روند  بهتري را در گروه خودرو شاهد  باشيم . در اين  گروه  شايد بهمن و سايپا فردا شرايط بهتري را داشته  باشند . دراين  گروه  بارديگر زمزمه هايي از معامله پارسيان شنيده مي شودكه مي تواند  ايران خودرو  را نيز تحريك كند .

امروز سايپا در استانه قيمتهاي 100 توماني ارام گرفت سايپايي كه وضعيت بنياديش به هيچ وجه مناسب نبوده و حتي شنيده ميشود به امسال را به زيان خواهد نشست سايپا برخلاف شايعات موجود با پيگريهاي به عمل امده بهبودي در روند توليداتش را شاهد نبوده است.

اما ايرانخودرو وضعيتش كمي بهبود يافته است و ظاهرا برخي از خصوص توليدي شركت كه پيش از اين متوقف بوده است مجددا راه اندازي شده است توليدات جديد در ايرانخودرو وضعيت اين شركت خودرويي را كمي به نسبت ساير خودروساز بهتر كرده است

اما گروه بهمن با افزايش نرخ خوبي كه در محصولات سواري خود داشت از يك طرف و پرتفوي مستعد خود به نظر ميرسد از قيمتهاي 100 توماني با برگشت روند مواجه تا سطوح قيمتي 120 تومان مجددا رشد قيمتي را تجربه نمايد

چهارگوشه بازار!!!

امروز پالايش نفت بندر عباس با رشد و نوسان قيمتي به سطوح 360 توماني رسيد اين روزها سهامداران شبندر انتظار توقف نماد اين شركت و تعديل عايدي را از اين سهم را دارند شبندر اين روزها خيل عظيمي از سهامداران حقيقي و حقوقي كوچك را درگير خود كرده است . گفته مي شد امروز بانك ملت و شبريز در بين خريداران شبندر بودند .

امروز سرمايه گذاري صنعت و معدن همانطور كه وعده داده بوديم پس از رسيدن به هدف قيمتي 120 توماني خود با برگشت روند قيمتي و اصلاح معاملات خود همراه شده است  . عدم  بازگشايي شيران  يكي از مهم ترين دلايل اين  امر بود كه  عدم  بازگشايي شيران خود داستاني است كه در نوع خود  بي نظير است  .

با  زمزمه هاي نرخ ارز گروه  قند نيز مورد توجه است . گفته مي شود  توافقاتي بين انجمن صنفي توليد كنندگان  قند  با دولت و وزارت بازرگاني صورت گرفته است كه تا  پايان  سال قيمت  شكر بيش از 1400 نباشد  و حتي اگر نرخ  ارز مرجع تغيير كرد  بازهم  نرخ  شكر در محدوده  1400  باشد  ودر سال 92 احتمالاً اين  نرخ  به 1580 خواهد رسيد .

هنوز اين  موضوع تائيد يا  رد نشده است  اما گفته مي شود بحث ثبات  قيمت  شكر تا  پايان  سال  قطعي است  . با اين  حال  اكثر قندي ها  سال  مالي همراه  با سال 92 را نيز دارند و در ان  شرايط نيز فروش شكر خواهند داشت .

بايد اين  گروه  را در اولين گزارش هاي مياندوره اي پس از جذب چغندر سنجيد . شايد اين  خبر باعث شود 4 شركت مهم  اين  گروه كه هميشه از انها نام  برده مي شود رشد انچناني نداشته  باشند  اما افت نيز نخواهند داشت .

امروز پكوير نيز مثبت  و صف خريد شد كه  به نظر ميرسد فردا  روز پرعرضه اي را در پيش داشته  باشد اما  بارديگر به  صفوف خريد  خواهد رسيد . شايد هدف 3000 ريالي براي سهم واقعي باشد .

گروه تحلیل گری بتا سهم

21 آذر 91

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم