جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازار دو شنبه 23مرداد 91

گزارش بازار دو شنبه 23مرداد 91

نوید خاندوزی
آگوست 13, 2012
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازار دو شنبه 23مرداد 91

هر كي به  ساز خودش!

گزارش بازار – بتاسهم 16:30   امروز دوشنبه ، 23 مرداد  ، بازار را در حالي آغاز كرديم كه  يك  جنگ  پارتيزاني بين نماد هاي مختلف ، بازار ، سهامداران  ، نوسان  گيران  حقوقي ها  و  … در گرفته است  . جنگ  جالبي است  در اين  فضاي ابهام  آلود و مبهم  واقعاً سهامداران  دسته دسته  شده اند و هر كس ساز خود را مي زند و از اين مجموعه  سازها  چنان  صداي گوش خراشي به  گوش ميرسد كه نمي توان درست و دقيق و منطقي تصميم گرفت كه  چه  فضايي فضاي بهتري براي سرمايه گذاري است .

اما  آنچه  اين  روز ها در بازار به خوبي نمايان  است فشار سفته  بازان  و نوسان  گيران  براي جبران  ضرر هاي گذشته است كه مدام  به  دنبال  گروه هايي جانشين  براي بزرگان  بازار مي گردند . از سوي ديگر بورس با اين  حركت  به  شدت  مخالف است چرا  كه دليلي براي ريزش شاخص  خواهد بود و آنها نيز سعي مي كنند  به هر شكل ممكن  اين  وضعيت  و حركت را كنترل كنند .

در سوي ديگر برخي فشار مي آوردند كه  شركت هاي بزرگ را به هر قيمتي شده مثبت  كنند  اما  آنها نيز با وجود جو فعلي بازار نمي توانند  رشد قيمتي را داشته  باشند . اين  شده است كه در سمفوني بد تركيب هر كس ساز خود را مي زند  تا  سهامداران  نيز گيج و گمراه  شوند .

اما  شايد بد نباشد نكته اي را  به  ياد داشته  باشيم  …

در اين  شكي نيست كه پول به  دنبال  كسب سود  خواهد بود  و اين كسب سود هم  بايد اطمينان  بخش باشد  . به  وضوح  در توضيح  اين جمله  اين  موضوع  را مي توان  گفت  كه وقتي بازار احساس كرد از پتروشيمي ها  ممكن  است  سود هاي اعلامي پوشش داده نشود  فاصله گرفت  . بايد از اين  پس بازار را  با  دو ديدگاه  بررسي كرد . ديدگاه اول كسب سود  است  . يعني به دنبال  هر شركتي كه ميرويم بايد از نظر سود  آوري او  مطمئن  باشيم  . فرقي نمي كند اين  شركت  قندي است  يا  پتروشيمي  و يا  فولاد هر شركتي كه هست وضعيت  سود‌اوري او  بايد مطمئن  باشد در اين  حالت  است كه امكان  افت  آن كمتر و رشد ان  بيشتر خواهد بود  .

نكته  دوم در كنار تمام  اين عوامل بايد در نظر داشت  كه اگر واقعاً نظام  برنامه  ايستادن در مقابل تحريم ها وفشار را داشته  باشد تكيلف چيست  ؟ به نظر ميرسد در ان  صورت  نقد بودن  در بخشي از دارايي خود و يا تبديل به  سكه و ارز و  همچنين حضور در شركت هايي با محوريت  اقتصاد مقاومتي ( يعني داخل محور ) مي تواند  مورد  توجه  باشد  . از همين روست كه  بازار بايد به اين  دو موضوع  توجه ويژه داشته  باشد .

اما  به  سراغ  بازار امروز ميرويم  …

وضعيت  طوري شده  كه  پيش بيني روند بسيار دشوار شده است و بايد روزانه  بازار را تحليل كرد اما  به  طور كلي در مورد  بازار امروز مي توان گفت  كه  وضعيت  بازار طوري است كه نشانه هاي بارزي وجود  دارد كه تمايل بازار براي مثبت شدن  بالاست به خصوص در نماد هاي بزرگ  بازار   اما  وضعيت انها را نمي توان  با توجه  به  نقدينگي فعلي ارزيابي كرد  و اين  بدان  معناست  كه  كاهش نقدينگي براي تحرك شركت هاي بزرگ  عاملي است كه  بازار ركود  نسبي را تجربه كند و اين ركود  به  سود  شركت هاي كوچك  بازار شده و بازهم  توجه  به گروه  قند و كاشي رو به  افزايش است  و مي بينيم  كه  چه حجم معامله و توجه  اي به اين  دو گروه  وجود دارد . همين جا  بارديگر قيد مي كنيم كه  هر دو گروه  در مسير رشد مشكلات  اساسي را  خواهند داشت  .هر دو گروه در اين  مسير با عرضه هاي بسيار سنيگني از سوي نوسان  گيران و حتي سهامداران  عمده مواجه هستند و تنش هاي بورسي مخالفت ها  را نيز بايد به  آن اضافه كند .

اما  بزرگان  هم مشكلات كمي ندارند  . در اين  گروه ها  حتي اگر حقيقي ها  دل از فروش اين  سهام ها  بكنند  جايي براي فروش حقوقي ها  بازخواهد شد و همانطور كه ديديم  انها دراين مدت  فروش داشتند . اما  به هر حال به نظر ميرسد اين  روند  به همين  شكل ادامه داشته  باشد اما  چالش  عمده احتمالي بازاردر روزهاي آتي اين  است كه  بخشي از نوسان  گيران  و اعتباري ها  با نزديك  شدن  به  پايان  ماه ناچار به شناسايي سود خواهند شد  و اين مي تواند  فشار را  دست  بر روي سهام هايي كه اين  روز ها  حضور سفته  بازان  در آنها  بيشتر است  فراهم  كند .

به  طور كلي بازار نيازمند  يك  شوك  قوي است . حتي بهتر است  اين  شوك  نقدينگي هم  نباشد چرا  كه  تجربه  هفته هاي قبل نشان  داده  شوك  نقدينگي خيلي با دوام نيست  . در روزهاي آتي اگر يك  شوك  خبري به  بازار وارد شود معادلات  مي تواند  سر و شكل بهتري به خود  بگيرد .

اما  به  سراغ حاشيه هاي بازار امروز مي رويم  …

در خبرهاي سياسي داشتيم  كه گويا رئيس جمهور به مكه مي رود  . گفته مي شود  پيغام هايي از سوي اسرائيل و تركيه  و برخي كشور ها  به ايران  فرستاده  شده  تا در مورد  سوريه و بحث هاي هسته اي مماشات  بيشتري صورت گيرد  . سفر رئيس جمهور به مكه نيز براي بازار مي تواند جالب توجه  باشد  .

نكته  جديد اين است كه گفته مي شود  در اجلاس پيش رو عربستان  در تلاش است كه  كشورهاي كمتري در حد سران  به ايران  سفر كنند كه  اين  جالب نيست .

اما در مورد  بازار يك  نكته  قابل ذكر است كه  گفته مي شود از 7  تا  11 بازار سرمايه نيز تعطيل  خواهد بود و فرصت خوبي براي يك  استراحت  جدي است تا  شرايط كمي تغيير كند و با فكر بيشتري در بازار حضور داشته  باشيم  . البته اين  موضوع  مي تواند فشار فروش بازار را قبل از تعطيلات  افزايش دهد چرا كه اول بدهكار ها و اعتباري ها  تمايلي به خريد  نخواهند داشت و جو خريد نيز تا حدودي كنترل و كند خواهد شد  و در حالت بعد ترس از اتفاقات  عجيب و غريب در اين مدت مي تواند  فشار فروش را كمي بيشتر كند  . در واقع  ما از امروز تا  11 شهريور  كه  بيش از 20  روز است  تنها  7 روز كاري در پيش داريم  .

در خبرهاي اقتصادي شنيده مي شود كه  بحث سهميه  بندي برخي كالا هاي مهم ازجمله  گوشت ، شكر، مرغ در برخي محافل مطرح  شده است از سوي ديگر شنيده مي شود  درست از نيمه  شهريور بارديگر بحث ها  بر روي نرخ ارزمرجع  مطرح خواهد شد  .

البته نرخ ارزنيز كمي كم شده است و به  2140  رسيده  اما  به نظر ميرسد رو به  افزايش باشد .

اما  آغاز بازارهاي جهاني با كاهش در فلزات  همراه  شد اما  قيمت نفت و  طلا  كمي رشد كرده است . بازارهاي جهاني و روندشان در بازار اثر گذاري كمتري پيدار كرده است اما هنوز برخي چشم  انتظار اين بازارها  هستند .

اما درمورد  شاخص . دو روز است كه  با  برخي جابجايي ها  شاخص حفظ مي شود  ديروز اميد بود و امروزمس كه  3 روز مثبت  شاخص از نظر تكنيكاليست ها  تكميل شود  . امروز شاخص با  جابجايي مس 25 واحد رشد كرد كه مس اثر بسزايي بر بازار داشت  و در كنار آن پرديس ، پارسيان ، انصار  و غدير نيز دراين  روند موثر بودند  . در حالي كه در منفي ها  مخابرات  و كروي نيز شرايط منفي را  براي شاخص رقم  زند . اگر اتفاق منفي رخ  ندهد روند  كنترل شاخص به همين  شكل پيش  خواهد  رفت  .

قندي كه  شكست !

در بازار امروز قنديها نشان دادند اينبار مثل پارسال احساسي نيستند سهامداران عمده و بازيگران اين روزهاي قنديها اينبار به سمت بنيادي دار اين گروه سوق پيدا كرده اند و بر خلاف پارسال كه عمدتا بر سهام با شناور بالا و بدون پتانسيل مانور ميدادند اين روزها بر روي سهام پرپتانسيل مانور ميدهند تا بازار را نيز با خود همراه سازند

امروز قند فرابورسي شيروان جدال سختي را در سطوح قيمتي 720 تومان داشت قشيري كه با پتانسيل تعديل مثبت عايدي و موجودي انبار بالايي همراه ميباشد قشير در صورت ادامه وضعيت  مثبت در گروه  قند تا سطوح قيمتي 800 تومان جاي رشد را خواهد داشتاما  اي كاش اين سهم  كمي اصلاح  مي شد امروز هم  گفتيم  كه  تا 8000 شايد هر روز عرضه شود و بارديگر صف ببندد .

در نماد قند اصفهان اين سهم به همراه صف خريد از سد قيمتهاي 2000 تومان عبور كرد قند اصفهاني كه به زودي تحليل بنياديش در سايت قرار خواهد گرفت اين سهم نيز با توجه به سطح موجودي شكر خود ميتواند با فروش موجودي انبار خود تعديل قابل توجهي اعلام نمايد به خصوص اينكه سرمايه شركت در سطوح بسيار پايين نيز قرار دارد

امروز در نماد قند پيرانشهر جدال بين خريداران و فروشندگان سهم در سطوح قيمتي بالاي 900 تومان ادامه داشت . گويا  چاره اي نيست و  قپيرا يا بايد تا سطوح قيمتي 850 تومان پايين بيايد يا روند صعودي گرفته و با غلبه خريداران بر فروشندگان تا سطوح قيمتي 1100 تومان بالا برود. نكته اخر اين  كه حقوقي قوي وارد سهم  نشده است و اين  يكي از ريسك هاي قپيراست  كه  با  توجه  به  سهام  شناور بالا امكان  حكرت يكپارچه  را در اين  محدوده  كم مي كند .

در اين شركت  برخي افراد كه در دو روز گذشته  خريد كرده اند  اعتباري بوده و با  توجه  به  روز هاي تعطيل پيش رو  روزهاي سه  شنبه و چهار شنبه فشار عرضه  بيشتر  خواهد شد . اين  بدان معني است كه  رشد قيمت  سهم  نيز چنان  بي خيال وبي دردسر نخواهد بود  و با عرضه هاي پر حجم همراه است  .  در اين  گروه  لرستان  بي عرضه  و بي عُرضه به مسير قيمتي خود ادامه مي دهد . سهم  يا  بايد گره بخورد و يا در روز هاي آتي براي اعلام  سود و تعديل متوقف مي شود .

بازهم  تاكيد مي شود  به غير از 5 شركت  هميشگي حضور در ساير قندي ها  ريسك  بسيار بالايي دارد .

جشن  مباركه در بورس كالا!

اين روزها چشم انداز مثبتي كه از رشد قيمتي محصولات فولادي در بازارهاي داخلي به وجود امده باعث شده تا سهام شركتهاي فولاديبا توجه به افت قيمتي شديد و اصلاح قيمتي اخير با اقبال بازار مواجه شوند .

امروز ذوب اهن از يك طرف با توجه به خبر عرضه بلوك بالاي 50 درصدي شركت و از طرف ديگر با توجه به افزايش قيمت محصولاتش مورد توجه بازار قرار گرفته و حتي تا استانه صف خريد نيز پيشروي كرد ذوب اهني كه تعديل مثبتش تقريبا در گزارش 6 ماهه قطعي شده است و با توجه به احتمال معامله بلوكي به نظر ميرسد فعلا تا سطوح قيمتي 160 تومان بالا خواهد رفت

امروز فولاد مباركه  با  رشد قيمت  محصولات  خود در بورس كالا  مواجه  شده  به  طوري كه  قيمت  ورق به 1200  تومان  نزيك  شده است  . به نظر ميرسد فولاد مي تواند  وضعيت  بهتري را در روند  رو به  رشد سود  د اشته  باشد  و سود حداقل 650  ريالي براي فولاد  با  توجه  به اين  قيمت ها  دست  يافتني خواهد بود  با اين سود  فولاد  قيمت هاي 2000 و 1950  ريال  منطقي  خواهد بود .

فولاد مباركه امروز با نوسانات مثبت خود را در سطوح قيمتي بالاي 200 تومان به تثبيت رساند .اگر در گزارش 6 ماهه توليد و فروشش كاهش نيافته باشد و شايعات منفي كاهش تولديش رد شود رالي صعوديش اغاز خواهد شد.

امروز فولاژ هم بالاخره توانست سطوح قيمتي 300 تومان را پشت سر بگذارد فولاژي كه با پتانسيل تعديل مثبت عايدي همراه ميباشد اين سهم پتانسيلهاي خوبي براي رشد سوداوري دارد تنها نگراني اين شركت بابت فروش بخشي از محصولاتش به خودروسازها ميباشد كه مانع رشد جدي سهم ميشود.

دراين  گروه  فخوز  هم مي تواند در كنار فولاد و ذوب سه  گانه  پرتفوي قوي فولادي را  رقم  بزند . بازهم  تاكيد مي شود  فولاد مي تواند در شرايط فعلي اقتصاد كشور شرايط خوبي را  در بازار و سود  خود داشته  باشد .

روي خوش بازار به بانكيها!

امروز به يكباره شاهد چرخش نظر بازار به نسبت سهام بانكيها بوديم . اين  هنر پي به اي و جريان  پول است  كه اثر گذاري خوبي را در اين  نماد  فراهم  مي كند .  البته پيش از اين بايد روند بانكيها مثبت ميشد سهام پر پتانسيلي كه طي سالهاي گذشته همواره با رشد سوداوري مواجه بودند از طرف ديگر پتانسيل افزايش سرمايه در بانكيها در كنار افت شديد قيمتي و پي بر اي طي ماهه هاي اخير از دلايل توجه بازار به بانكيها ميباشد

امروز بالاخره حمايت حقوقيها فروشندگان را در نماد بانك پارسيان به عقب رانده و باعث رشد قيمتي و حتي معاملات مثبت در قيمتهاي بالا در اين سهم شد به نظر ميرسد وپارس حداقل تا سطوح قيمتي 200 تومان جاي رشد را داشته باشد

امروز بانك انصار هم با معاملات مثبت در لواي حمايت سهامدار عمده خود مواجه شد سهم در صورت ادامه  روند حمايتي ميتواند تا قيمتهاي 240-250 تومان رشد نمايد البته گزارش 3 ماهه شركت چندان مورد توجه بازار قرار نگرفت

اما بانك كارافرين كه اين روزها به كف قيمتي خود رسيده است توانست با رشد ارام قيمتي به سطوح 130 تومان برسد وكار در مرحله اول جاي رشد قيمتي تا سطوح 140 تومان را دارا ميباشد البته اين سهم پتانسيل هاي خوبي نيز براي تعديل مثبت با توجه به افزايش سرمايه اخير را دارد

رشدي از جنس كاشي !

در بازار امروز و در نمادهاي كاشي وسراميك عرضه هاي سنگين در اين گروه هم نتوانست روند سهام اين گروه را متعادل سازد و همچنان شاهد رشد قيمتي در سهام گروه كاشي و سراميك ميباشيم ظاهرا سهام اين گروه رالي قيمتي خوبي را در حال پشت سر گذاشتن هستند رالي كه به مدد حمايت جريانهاي پولي به مانند سال گذشته شكل گرفته است . البته  بازهم  هشدار مي دهيم  كه  شدت  عرضه ها  چه از سوي نوسان  گيران و چه  سهامداران  عمده سهم با  فشار جدي مي تواند در قيمت هاي بالاتر صورت گيرد .

امروز چيني ايران با قدرت تمام از سطوح 240 تومان عبور كرد كچيني كه پتانسيل رشد قيمتي تا سطوح 260 تومان را دارا ميباشد

اما در نماد كاشي سينا هم امروز معاملات مثبت به همراه عرضه هاي سنگين ادامه داشت اما كساوه ظاهرا تا قيمتهاي 300 تومان قصد متعادل شدن را ندارد كساوه همچنين اين روزها با توجه به حجم صادرات بالاي محصولات خود با پتانسيل تعديل مثبت عايدي هم همراه ميباشد . دراين گروه اگر هم  قرار است نوسان گيران  ريسك  حضور در نوسانات  اين  گروه  را  به  جان  بخرند  در كچيني و كساوه  حضور داشته  باشند .

امروز در نماد گرانيت بهسرام عرضه هاي بسيار سنگيني را شاهد بوديم عرضه هايي كه به نظر ميرسيد اين سهم را متعادل سازد اما همچنان جو مثبت گروه باعث پابرجا ماندن جو مثبت كاشي و سراميكيها شد به نظر ميرسد كهرام در صورتي كه فردا بتواند از سطوح قيمتي 90 تومان عبور كند شرايط بهتري را داشته باشد

پتروشيمي هاي مردد!!!

دربازار امروز همچنان نمادهاي پتروشيمي معاملاتي با ترديد را پشت سر گذاشتند پتروشيمي هايي كه پتانسيل تعديل مثبت عايدي خوبي دارند وتا بدينجا توانسته اند تحريمها را نيز دور زده و وضعيت خود را تثبيت نمايند به نظر ميرسد فعلا پتروشيميها تا گزارشات 6 ماهه همينطور در نوسان باشند.

امروز پتروشيمي مارون همچنان به دليل افت شديد قيمتي و پي بر اي پايين مورد توجه بازار قرار گرفته و با معاملات مثبت همراه شد ماروني كه پتانسيل تعديل مثبت را نيز با توجه به قيمتهاي فعلي دلار را دارا ميباشد

امروز شيميايي ايران تا اولين هدف قيمتي خود يعني سطوح 2400 تومان بالا رفت شيراني كه پتانسيل تعديل مثبت خوبي را دارد و از طرف ديگر شايعاتي در خصوص اعلام سود 1000 توماني با توجه به قيمتهاي فعلي ارز را در پيش روي خود دارد قطعا قيمتهاي فعلي ارز جاي رشد سوداوري خوبي را براي شيران باز كرده است

امروز پتروشيمي پر پتانسيل پرديس كه اين روزها به نظر ميرسد توانايي اعلام سود 1000 توماني را با قيمتهاي فعلي اوره و دلار را دارد سعي داشت تا به سطوح قيمتي 2400 تومان برسد شپديسي كه شايعه شده در گزارش پيش روي خود تعديل مثبت خوبي را اعلام خواهد كرد و احتمال توقف او در اواسط شهريور بالاست  .

نكته  مهم  توجه  بازار به  شركت هايي مانند  پرديس ، شازند و مارون  بوده است و هر چند ممكن است فردا  كمي خنك تر از امروز باشند اما روند  سودسازي و قيمتي آنها  طوري است كه مي تواند  اميدواري به ميان  مدت  رادر اين شركت ها  رقم  بزند .

چهارگوشه بازار!!!

امروز نفت و گاز پارسيان همچنان بين دو سطح قيمتي 540-560 تومان در نوسان بود پارسان اين روزها شايعه تعديل مثبتش به دليل احتمال تعديل مثبت شپديس بر سر زبانها افتاده است پارساني كه توسط سهامدار حقوقي جديدش يهني بيمه عشاير با حمايت خوبي همراه شده است

در نماد سرمايه گذاري سايپا جو منفي خودروييها در كنار وضعيت نامناسب وساپا به دليل خريد بلوكي سهام سايپا باعث شده تا اينسهم كم كم به سطوح قيمتي 90 تومان نزديك شود همچنان جو اين سهم را منفي ارزيابي و روند را نزولي ميدانيم

امروز كالسيمين به دليل نوسان منفي قيمتهاي جهاني روي با افت قيمتي مواجه شد كالسيمين تنها پتانسيل رشد شديد قيمت ارز ميباشد كه ميتواند زمينه ساز تعديل مثبتش شود

در مورد  وتوكا  روز هاي قبل از نوسان  احتمالي سهم  گفته  بوديم  . بايد اذعان داشت  فردا  روز سختي براي اين  سهم  براي ادامه  رشد  خواهد بود .

امروز بلوك  داراب وسپه به  فروش نرفت  . به نظر ميرسد يك  افت موقت در اين  سهم  را  ببينيم  اما  خيلي زود و با لمس قيمت هاي 1100  ريال  شرايط براي خريد  مجدد سهم  فراهم مي شود .

اين  روز ها  غدير به  فكر تامين  نقدينگي بالايي افتاده است  . بايد ديد  غدير با اين حجم  نقدينگي كه  فراهم  كرده  چه  برنامه اي داردو  آيا  شايعه حضور در يك  كنسرسيوم  براي خريد فخوز  و يا  ذوب صحيح  است  يا خير ؟!

گروه تحلیل گری بتا سهم

23 مرداد 91

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم