گزارش بازار دوشنبه 5 اردیبهشت 90
افسانه سقوط …
گزارش بازار – بتاسهم –18:30
امروز دوشنبه بازار را در حالی آغاز کردیم که ترکش های رشد و رونق بازار در روز های ابتدایی سال چنان دامن گیر شده است که سقوط های پی در پی را در بازار شاهد هستیم . امروز به واقع به یاد ضرب المثل معروفی افتادیم که حکایت جیک جیک مستون و وقت زمستون را به ما یادآوری می کرد . به هر حال نباید آن روز ها را فراموش کرد که با روی خوش به فکر روز های مثبت و ادامه بازدهی بودیم اما حالا باید این افسانه سقوط را جمع و جور کنیم که شرایط بازارما را به چالش کشیده است و بی شک دوران رشد سرسام آور اخیر دراین ریزش موثر بوده است .هر چند نباید از برخی عوامل دیگر نظیر افزایش رسیک سیاسی و رشد بازار های رقیب چشم پوشی کرد .
امروز هم یک روز منفی دیگر در تاریخ بازار ثبت شد تا شرایط بازهم به زیان گردن کلفتان بازار باشد . البته نباید از حق گذشت که مرد استوار بازار امروز پردیس بود که یک تنه جلوی حجم سنگین عرضه ها ایستاد و شرایط سخت بازار را تحمل کرد تا در پایان با صف خرید به کار خود پایان دهد و موج اول نوسان گیران را از خود خارج کند .
بسیاری از سهامداران و کاربران از آینده بازار سوال می کنند که واقعاً پیش بینی روند بازار کمی سخت شده است اما انچه مسلم است این بوده که هنوز نقاط حمایت بسیاری از شرکت ها پابرجاست و می توان به آنها امیدوار بود . افزایش حجم معاملات هم خود نمونه ای دیگر از احتمال برگشت و نوسان مجدد بازار است . دراین بین باید به خبرهای خاص سیاسی ، اقتصادی و بورسی هم توجه شود که تحرک بازار را موجب خواهد شد . گزارش های 12 ماهه ، مجامع برخی شرکت های بزرگ و البته موفقیت آمیز بودن انها ، گزارش وضعیت پرتفوی برخی شرکت ها ، خبرهای خوب از رشد قیمت محصولات و افزایش سود برخی شرکت های بورسی و در نهایت بازارهای جهانی شاید بتواند در بهبود بازار موثر باشد . اما نباید از حق گذشت که یکی از مهم ترین مواردی که به رشد بازار منجر خواهد شد تحرک حقوقی ها د ر بازار است که فعلاً چنین چیزی را در بازار مشاهده نمی کنیم و حتی در بسیاری از موارد این حقوقی ها فروشنده سهم هستند .
اما یک پیش بینی …
بازار فردا و چهارشنبه نقطه تلاقی برخورد شرکت ها وقیمت آنها با نقاط حمایت جدی است و باید شاهد یک واکنش باشیم . بی شک این واکنش را امروز ذره ای لمس کردیم که در افزایش حجم معاملات در پایان وقت نهفته بود اما پیش درامد ان را باید در افزایش حجم معاملات جستجو کردکه از فردا در بسیاری از نماد ها احساس خواهد شد . حداقل فردا اگر کسی جرات خرید نداشته باشد و تمایلی به خرید در او تقویت نشود قطعاً وقت فروش هم نیست . مگر این که این سد بزرگ حمایتی که مدت هاست بازار دران برگشت می کند این بار شکسته شود که بازار وارد فاز جدیدی خواهد شد .
اما در حاشیه بازار چه خبر بود …
روز های متوالی است که از حاشیه های سیاسی بازار می گویئم که بر چهره کلی بازار نیزموثر بوده است و بازهم تاکید می شود ( البته به نظر نگارنده ) حتی اگر مسائل داخلی این چنینی نیز وجود نداشت بازار بازهم دچارریزش می شد . این که ریزش اخیر را صرفاً به مسائل سیاسی داخلی نسبت دهیم کمی غیر منطقی است اما بی شک شعله ور تر شدن ان به ریزش جدی بازار منجر خواهد شد . البته تحولات منطقه همچنان بر بازار سرمایه ما موثر است به خصوص تحولات سوریه که تغییرات درآن منطقه اثرات جدی بر بازار خواهد داشت . امیدواریم مسائل سیاسی هر روز اثر خود را بر بازار کمتر و کمتر سازد .
اما در صحنه اقتصادی بحث بودجه کمی غیر معقول پیش می رود و از سوی دیگر تحولات خاص اقتصادی و نرخ رشد و مسائل دیگر شرایط را طوری رقم زده است که گویا اقتصاد ایران عقب بوده و تنها بورس است که مثبت است و این ناهمگونی باعث کم توجهی به بازار شده است . البته نمی توان از رخداد های مهم بازار سکه نیز گذشت که امروز با رشد قیمت جهانی طلا بازهم احتمال رشد سکه را در بازار داخلی می دادند .
امروز همچنین آغاز بازار های جهانی را شاهد بودیم . مهم ترین تحولات در قیمت نفت بود که با رشد به بالای 112 و نزدیکی 113 دلار رسید . كاهش ارزش دلار و افزايش تنشهاي سياسي در سوريه، يمن و ليبي موجب شد تا قيمت نفت امروز هم رشد کند . رشد برخی شاخص ها در بور س های آسیایی نیز خبر خوب دیگری برای بازار بود .
اما در بازار فلزات قیمت ها اندکی کاهش داشتند که البته این کاهش بسیار کم و نامحسوس بود اما به هر حال مهم است که با رشد اغاز نکرد . البته امید به بهبود بازار های جهانی در طول روز های پیش رو بیش از پیش بوده است . در مس قیمت ها در محدوده 9600 دلار قرار دارد و روی هم سعی می کند بین 2300 و 2400 دلار باقی بماند . بیلت در حال حاضر در محدوده 533 دلار است که رشد او بر فولاد اثر بسزایی خواهد داشت .
اما امروز شاخص روز سختی را در پیش داشت . با منفی شدن بازار شاخص ریزشی جدی را تجربه کرده و به26261 واحد رسید که ریزش278 واحدی امروز یکی از سخت ترین روز های بازار را رقم زد . در بازار امروز نماد هایی مانند فولاد ، مپنا ، کچاد، گل گهر ، مس ، سایپا و بانک تجارت تاثیر بسزایی بر منفی کردن بازارو شاخص داشتند و ازسوی دیگر مخابرات هم ازآن سو سعی داشت شاخص را بالا بکشد که دست تنها موفق به این کار نشد .
تجهيزات تا كجا!!!
امروز نيز شاهد روند منفي سهام شركتهاي تجهيزاتي در بازار بوديم تجهيزاتي كه فردا به كف كانال حمايتي خود برخورد خواهند كرد و به زودي شاهد برگشت احتمالي قيمت سهام اين گروه خواهيم بود البته در اين بين عمر فاذر احتمالا كوتاه خواهد بود و به زودي شاهد توقف نماد اين شركت براي تعديل مثبت هستیم
صدرا سهمی است که اگر بازار برگردد جز اولين سهم برگشتي خواهد بود فاراك نيز زمزمه هايي از تعديل مثبتش شنيده ميشود احتمالا اين سهم نيز همراه با صدرا فردا به حمايت معتبرش واكنش نشان خواهد داد
اما در نماد حفاري و مپنا پتانسيل هاي برگشت قيمتي مپنا در معاملات فردا بسيار بالا ميباشد مپنا كه به زودي براي افزايش سرمايه متوقف ميشود در كنار افزايش سرمايه شايعه تعديل عايدي 20-30 درصدي را نيز با خود يدك ميكشد. دراین گروه خرید مپنا یکی از گزینه های کم ریسک و البتنه مطمئن در میان مدت قلمداد می شود که قیمت های منفی فردا نیز شرایط مناسبی خواهد داشت .
اما حفاري چندان پر پتانسيل ظاهر نشده است ظاهرا صبا تامين قصد دارد قيمت سهام شركت را تا زمان معامله بلوكي پايين نگه دارد تا با قيمتهاي كمتري مالك بلوك مديريتي حفاري شود
برقي ها در حاشيه!!!
اين روزها سهام شركتهاي برقي كم و بيش در اين بازار منفي خودنمايي ميكند پتانسيل هايي همچون افزايش تقاضا براي اين شركتها با اجرا شدن طرح تحول در كنار وصول مطالبات و ساير پتانسيل ها باعث شده است تا واقعا از ديد بنيادي سهام اين گروه با ارزندگي خاصي مواجه شوند
در گروه برق امروز قندی با رسیدن به 300 متعادل شد . كابلهاي قندي با روند منفي مواجه شد بكامي كه به تازگي قرار داد عظيمي را با قرارگاه خاتم براي تامين 43 هزار كيلومتر فيبر نوري منعقد كرده و در سال 90 طرح توسعه كابلهاي فشار قوي خود را نيز افتتاح خواهد كرد و پتانسيلهاي ديگري كه بارها بدان اشاره شده است بكام اينبار ميرود تا به قيمتهاي سطوح 400 تومان برسد
اما رویداد مهم مثبت شدن بترانس بابت افزایش سرمایه است. بترانس كه به زودي به استقبال افزايش سرمايه 400 درصدي ميورد در كنار افزايش سرمايه ظاهرا بحث عرضه ايرانترانسفوي ري نيز دارد به جاهاي خوبي ميرسد و اين سهم طبق گفته ها تا اخر همين ماه فرابورسي ميشود كه در صورت وقوع چنين اتفاقي انتظار رشد قيمتي خوبي را در نماد بترانس شاهد خواهيم بود
. همچنین در کنار بترانس بسویچ نیز مثبت بود که هر دو با پی به ای مناسب شرایط بنیادی خوبی را دارند که یکی برای میان مدت و دیگری برای بلند مدت حرف های زیادی برای گفتن خواهند داشت . پارس سوييچ با توجه به پي بر اي پاينش مورد توجه بازار قرار گرفت و در قيمتهاي مثبت معامله شد اين سهم پر پتانسيل قراردادهاي خوبي براي سال 90 در دست دارد كه حتي ميتواند زمينه ساز رشد سود شركت را فراهم اورد همچنين از گوشه و كنار شنيده ميشود شركت قصد افزايش سرمايه 50 درصدي را از محل سود انباشته را دارد
گزارش 12 ماهه بسوئیچ هم حاکی از آن است که شرکت که پیش ازاین سود هر سهم خود را 865 ریال اعلام کرده بود موفق به تحقق سود 916 ریالی شده است . به نظر میرسد این گزارش روند قیمت سهم را به سوی 5000 ریال هموار تر کند .
بانكيها ليدر ميشوند!!!
در بازار امروز شاهد برگشت روند قيمتي در دو بانك خصوصي پارسيان و سينا بوديم بانك پارسيان كماكان مورد توجه حقوقي ها و بازي انها قرار دارد با مثبت شدن پارسيان از فردا انتظار مثبت شدن روند خودروييهاي وابسته نيز ميرود
اما بانك سينا نيز با توجه به در پيش بودن مجمع همراه اول در كنار قيمتهاي مناسب و بالاي اخابر همچنين اجراي افزايش سرمايه 33 درصدي كه به زودي اعمال خواهد شد باعث شده تا اين سهم نيز مثبت باشد بانك سينا بر سر مقاومت 380 توماني خود واقع شده است در صورت شكست مقاومت فوق توانايي رسيدن به سطوح قيمتي 420 تومان را دارد در غير اينصورت مدتي در همين سطوح قعلي 380 تومان درحا خواهد زد
اما بانك ملت كماكان در حال جدال با مقاومت بسيار سرخت 220 توماني خود ميباشد اين سهم پر پتانسيل شايد با تعديلي كه در پيش دارد بالاخره اين مقاومت شوم را كشته و تا شب مجمع به قيمتهاي 240-250 تومان برسد
اما پست بانك در رسدين به سطوح قيمتي 700 تومان ناكام ماند پست امروز حتي به كام صف فروش اندكي نيز فرو رفت اما كماكان خريدهاي دانايان پارس و بيمه پارسيان به نوعي چتر حمايتي اين سهم شده است فعلا روند سهم و افزايش سرمايه احتمالي ان در هاله اي از ابهام قرار دارد
خودروييها در نقطه شروع!!!
اين روزها خودروييها پس از اصلاح قيمتي و روند خنثثي و منفي كه در پيش گرفتند بالاخره در انديكاتورهاي تكنيكاليستها نشانه اي را از صعود بروز دادند در نماد زامياد نهايت اصلاح قيمتي را سطوح 310 تومان ميدانيم برگشت سهم مصادف با قيمتهاي 360 تومان خواهد بود قيمتهايي كه از ديد بنيادي با توجه به تعديل پيش رو چندان دور از ذهن نميباشد
اما ايرانخودرو نيز اين روزها تحت حمايت شديد سهامداران حقوقي قصد ندارد از قيمتهاي 400 تومان قدمي را پاينتر بگذارد با مثبت شدن سهام بانك پارسيان احتمالا فردا شاهد برگشت روند اين سهم نيز خواهيم بود پس ايران خودرو نيز توانايي رشد قيمتي تا سطوح 500 تومان را تا شب مجمع دارد مضافا اينكه نميتوان از تعديل احتمالي سال 89 شركت نيز براحتي گذشت
امروز سايپا نيز با مجددا به كف قيمتي 340 توماني خود رسيد سايپا نيز بايد سريعا برگشت قيمتي را تجربه كند اينبار شايد سايپا بتواند تا سطوح قيمتي 380 تومان بالا برود .
اما ميرسيم به خبهمن خبهمني كه حقوقي ها به هيچ وجه اجازه افت بيشتر را در اين سهم نميدهند خبهمن نيز در كف قيمتي قرار دارد و اگر بر مدار رشد قرار بگيرد هيچ چيز نميتواند مانع اين سهم پر پتانسيل بشود با سرمايه گذاري هاي جديد در سال 90 انتظار شكوفا شدن سود سال 90 خبهمن را داريم.
در گوشه و كنار بازار!!!
امروز در نماد رانفور با نزديك شدن به افزايش سرمايه 300 درصدي شركت از محل سود انباشته كه امروز نماد شركت براي اين منظور متوقف ميشود شاهد تشكيل صف خريد و قيمتهاي بالاي 5800 توماني براي اين سهم بوديم رانفور علاوه بر افزايش سرمايه شايعه اي را در خصوص تعديل احتمالي براي سال 89 و به خصوص 90 را در پيش رو دارد.
امروز در نماد پر پتانسيل سرمايه گذاري مسكن كه حسابي مرحبا هم دارد امروز علي رغم شفاف سازي شركت و بيان عدم تعديل مثبت صف خريد ميليوني سهم با معاملات ميلوينيش ادامه يافت ثمسكن قيمتهاي 210 تومان را نيز پشت سر گذاشت تا فردا به مثاف مقاومت 220 تومانيش برود
امروز در پتروشيمي تازه وارد فرابورسي عرضه هاي غدير شدت پذريفت و بيش از 25 ميليون سهم شركت عرضه شد اما سهامداران تشنه در اين سهم كه اكثرا حقوقي نيز بودند مجددا سهم را با صف خريد مواجه ساختند پتروشيمي پرديس احتمالا يواش يواش تا سطوح قيمتي 2500 تومان پيشروي خواهد كرد از طرفي تعديل احتمالي عايدي سهم و اعلام سود 350 توماني دور از ذهن نخواهد بود
اما در بيمه ايها خبر افزايش سرمايه 50 درصدي و تشريح برنامه هاي بيمه البرز باعث تشكيل صف خريد بر روي مقاومت 660 توماني شركت شد اما حجم بالاي عرضه ها نفس سهم را بند اورد و باعث از بين رفتن صف خريد سهم شد بيمه البرز در صورت عبور از مقاومت 660 توماني با رشد قيمتي خود را به سطوح 720 تومان رساند.
دیروز به طور کامل از دارویی ها گفتیم که امروز نیز دیدیم که چه طور نمادهایی مانند اسوه سینا و زهراوی مثبت بودند . البته حجم معاملات در این نماد ها پایئن است اما به نظر میرسد وپخش پس از اصلاح جدی قیمت با 1 الی 2 منفی دیگر می تواند بار دیگر مورد توجه بازار و این گروه باشد .
امروز در گروه سنگ اهن نیز اوضاع به شدت منفی بود و البته حجم معامله هم وجود داشت . به نظر میرسد شرایط منفی فردای سه سهم چادرملو ، گل گهر و معادن وفلزات فرصت خوبی را برای خرید ها با دید میان مدت و در قمیت های مناسب فراهم آورد .
در بازار امروز مخابرات مورد توجه قرار گرفت که با نزدیک شدن به مجمع همراه اول این سهم شرایط ویژه ای را لمس خواهد کرد . در صورت ریزش قیمتی مخابرات در معاملات فردا این سهم نیز می تواند از گزینه های کم ریسک بازار باشد .
در بازار امروز شاهد توقف برخی نمادهای مهم بودیم که رانفور یکی از مهم ترین آنها بود . این سهم که ابتدا کار خود را با قمیت های 5690 و 5700 آغاز کرد در پایان با هجوم خریداران برای شرکت در افزایش سرمایه 300% با صف خرید نسبی مواجه شد که البته امروز هم برای مجمع به توقف رفت . دیگر نماد مهم نیز فراوری بوده که او نیز به مجمع رفت .
اما در بازار امروز پردیس یکی از سخت ترین روز های خود را پشت سر گذاشت و البته با عرضه های میلیونی مقاوم بود تا یکی از نقاط حساس قیمتی خود را پشت سر گذاشته و حالا به اهداف بعدی که محدوده 2400 و 2500 است فکر کند . خریدار امروز برای بازار از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود که می تواند در ادامه این روند موثر باشد .
در گروه بانک پارسیان امروز در حالی که حتی منفی نیز معامله می شد با رشد قیمت پایان وقت مواجه شد که برخی آغاز مجدد برخی خرید ها در این نماد را توسط حقوقی های معروف دلیلی اصلی این امر می دانند . دراین گروه سایر بانکی ها به جز سینا منفی بودند . که البته در شرایط منفی سه بانک ملت و صادرات و تجارت می توان کم کم به فکر خرید هایی برای بازه زمانی میان مدت بود به خصوص در دو بانک صادرات و ملت . اما امروز در سیناخبرهایی از فروش پروژه مهستان میدان صنعت واقع در شهرک غرب به گوش رسید که می تواند بر سود سهم موثر باشد . افزایش سرمایه نیز بی شک برای سینا قابل توجه خواهد بود . اما نکته بسیار مهم در کارافرین بود که امروز با کاهش اندک سود 12 ماهه خود مواجه شده و با خبر خوبی به مجمع نمی رود .
در سایر نماد ها برگشت چند نما از دهان منفی ها به روند مثبت نیز جالب توجه بود که تراکتور سازی از جمله آنها بوده است . امروز کنتور هم بالاخره پس از مدت ها منفی نشینی مثبت شد و به رشد قیمت رسید که البته کنتور با ریزش بسیار زیاد مورد توجه قرار گرفته و احتمالاً رشد او هم مقطعی خواهد بود .
گروه تحلیل گری بتا سهم
دوشنبه 5 اردیبهشت 90


