گزارش بازارامروز سه شنبه 25 بهمن 1401
سینگل و خسته !
بازار امروز شبیه عشاق خسته و سینگلی بود که همه او را رها کرده و او با نگاهی حسرت وار به عشق بازی سایر بازارهای نگاه میکرد و داغ دلش تازه میشد ! این روزها بازار آن دل و دماغ خاص که بخواهد عاشقانه رفتار کند و هدیه ای به سهامداران بدهد و یا دلبری کند ندارد…و تو گویی سینگل و خسته و تنها در مسیر لنگ در هوا بودن و بی رمقی قرار گرفته و برای فرار از این شرایط نیاز به شوک های اساسی دارد. بازار را در طول روز اگر دنبال کنیم میبینیم جوری است که نه عرضه ای به شکل جدی در سیستم وجود دارد و نه تقاضای بزرگی را در بازار شاهدیم و هر تغییر خبری چه مثبت چه منفی می تواند به سرعت مسیر فعلی بازار را تغییر داده و روند جدیدی را آغاز نماید . این مسیر جدید هم میتواند سرازیری و هم سربالایی باشد ولی خاصیتی که دارد این است که او را از این شرایط یکی به نعل یکی به میخ و کمی حجمی فراری میدهد . البته این سرنوشت و شانس بازار است که امیدوار است رویدادهای منفی بازار به تور او نخورد که اگر اینطور شود ریزش احتمالی و مقطعی کوتاه مدت بازار را خواهیم داشت… اما وقتی از شوک صحبت می کنیم تقریبا می توان گفت که دیگر بازیگری به غیر از دولت برای شوک دهی به این بازار باقی نمانده و این دولت است که باید بتواند برای تغییر فاز بازار سرمایه با خبر های ریز و درشت به آن انگیزه ببخشد خبرهایی از جنس خودرویی ،بودجهای و دلاری که همه تقریباً جزئیات آن را می دانیم و می دانیم که مثلاً برگشت به عقلانیت تصمیمات خودرویی و یا تصمیمات بودجه ای که زمزمههای آن این روزها شنیده می شود و از آن مهمتر منطقی شدت تصمیمات ارزی نمونه های بارزی هستند که از آن به عنوان شوک های اساسی برای حرکت بازار یاد می کنند که صد البته معتقدیم این شوک ها لازم است و کافی نیست و در کنار آن باید اتفاقات دیگری هم رخ دهد… ضربه اساسی که به اعتماد بازار وارد آمده به این آسانیها جبران پذیر نیست اما این رویدادها میتواند سرعت این جبران را کمی بیشتر و جریان اعتماد به بازار را قوی تر کند
اما وقتی از این سه گانه تصمیمات صحبت میکنیم برخی مدام به ما خرده میگیرند و گلایه میکنند که شما بورسی ها برای رسيدن به سود در بازار سرمایه تورم و رفاه مردم را نادیده میگیرید و منافع عموم را قربانی میکنید ؟!! عجببب !!! از دید ما این اظهار نظر ها بیشتر فرار رو به جلو از سوی برخی است که در زمین دیگری بازی میکنند .اول این که با سهام عدالت همه مردم این روزها سهامدار هستند پس هر تصمیمی منافع و زیان آن شامل همه میشود … در ثانی واقعا معتقدید ما قربانی میکنیم؟؟؟ ما رفاه مردم را هدف گرفته ایم؟؟؟ در همین چند روز که با جریان سازی دلالان جلوی عرضه خودرو در بورس کالا گرفته شد حساب و کتاب کردید که خودروها گران شد و صدای کسی در نمی آمد !!بله ممکن است بخشی به خاطر نرخ ارز بوده اما اثر نرخ ارز اثر قوی نبود . اتفاقا ما باید سوال کنیم که شما مردمرا قربانی کردید و شما دنبال تورم هستید. شما با تصمیمات خود در زمین دلالان بازی میکنید نه ما. در ماجرای نرخ ارز نزدیک به ۹۰ هزار میلیارد تومان اختلاف دلار ۲۸۵۰۰ با دلار سامانههای کدخدا و ناخدا را صرف واردات و سوبسید واردات کردهاید و صحبت از قربانی کردن می کنید!! انشاالله که گربه است و این اختلاف در نهایت به جیب مصرفکننده برود اما تجربه سالهای گذشته به خوبی نشان داده که این اتفاقات رانت گستردهای برای واردکنندگان است که البته هزینه آن از جیب سهامداران و شرکت ها و مردم پرداخت میشود. نمی خواهیم بیش از این ادامه بدهیم به قول دوستی امروز شاید کمی عصبانی هستیم و روزهای بعد صحبت کنیم بهتر باشد اما در مجموع اگر ارز۴۲۰۰ ماندگار بود ۲۸۵۰۰ هم ماندگار خواهد شد که البته معتقدیم این ارز حتی اندک گرمای سال ۱۴۰۲ را هم نخواهد دید وظیفه تحلیلگران این است که اگر به این جریان وزن می دهند تحلیل های خود را نیز تا حدودی به روز کرد و به این جریان و پیش بینی و احتمالات وزن بدهند و قیمت ها را در تابلو با این شکل و فرم بررسی کنند. به بورس کالا باید وزن بیشتری داد به تحولات آن باید وزن قویتری داد و همه اینها مواردی است که باید در تحلیل ها و ارزش گذاری قیمت ها لحاظ گردد و امیدواریم این طوری نشود که چند ماه بعد دوباره تکرار کنیم به مانند روزهای آخر مهر و اول آبان بازار دچار اشتباه تاریخی تحلیلی شده باشد
فراموش نکنید کسانی که در آن مقطع ریسک کردند و در بازار حضور داشتند برندگان بزرگ سه ماه اخیر بازار بودند
و اما حرف آخر بسیاری از کاربران خواسته بودند که در مورد طرح مولد سازی و اثرات آن در بازار صحبت کنیم می توان چندین و چند مطلب در مورد این طرح بیان کرد اما سعی میکنیم امروز به طور خلاصه به برخی از موارد اشاره داشته باشیم. ببینید از مولدسازی و اثر آن در بازار را بخواهیم باز کنیم باید گفت گویا طبق برخی برنامه ها و اظهارنظرها فروش بخشی از این اموال و دارایی ها از طریق بازار سرمایه با محوریت یونیت ها و صندوق های املاک و زمین و ساختمان خواهد بود اما به نظر عزیزانی که اینطور فکر می کنند دچار اشتباه محاسباتی هستند اگر قرار است بازار سرمایه به شما در این حوزه کمک کند این بازی متقابل و دوطرفه است. نمی توانید در ویرانههای بازار سرمایه دنبال فروش انگشتر عقیق خود باشید اصل اولیه این بازار یعنی اعتماد، بر باد رفته و باعث و بانی آن مستقیماً خود شما هستید پس تا وقتی آن را به بازار برنگردانید این طرحها وپیشبرد آن از سمت بازار سرمایه نیز نتیجه نخواهد داشت
نکات بعد در مورد اصل طرح مولدسازی… دولت را به شکل یک شرکت خصوصی تصور کنید که برای جبران هزینه ها تا به امروز سراغ بانک می رفت و استقراض می کرد و کار را پیش برده این بازی ضرر و زیان های بسیاری به همراه داشته که افزایش پایه پولی و تورم و نقدینگی مصائب آن است اما در شکل جدید ، این شرکت سهامی دولتی تصمیم گرفته است که دارایی هایی که دارد را بفروشد و صرف بخشی از هزینه ها کند. حال دولت شبیه شرکتی است که در حال ورشکسته شدن است و اتفاقا دارایی های زیادی دارد قصد دارد آنها را بفروشد و تبدیل به جریان نقدی کند . یک نکته قبل از آن بگوییم که اگر فروش هر یک از این دارایی ها صرف هزینه های جاری، پرداخت حقوق و مواردی از این دست شود بازنده بزرگ این بازی مردم و در نهایت دولت خواهد بود چرا که شبیه کسانی رفتار خواهد کرد که ارثی به آنها رسیده و ارث را میفروشند تا خرج یومیه کنند اما اگر این دارایی ها صرف هزینههای عمرانی شود و دارایی مولد به وجود آید یعنی مثلاً اگر ملکی افتاده آن ملک تبدیل به بیمارستان و یا هر دارایی دیگر مولد شود به نظر و با احترام به تمامی نظرات ، کار بسیار بزرگ و خوب و موثری خواهد بود
منتهی این میان سه نکته وجود دارد که تردید ها در مورد اجرای این طرح را زیر سوال می برد نکته اول این است که این دولت آدم بازی های بزرگ نیست و انجام چنین کاری با این شرایط از عهده او خارج است
نکته دوم موضوع شفافیت خریداران است که در سمت تقاضای این دارایی ها قرار میگیرند و البته قیمت آن، که به نظر هرچه ماجرا و موضوع شفاف تر باشد ریسک انجام این کار کمتر خواهد بود .اما در این حوزه نیز به نظر خیلی اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد و از همین حالا خریداران بسیاری از این دارایی ها روشن و مشخص است
آما نکته سوم گفتنش برای ما هم سخت است اما چاره ای نیست در بیان آن…
دولت برای انجام چنین کارهای بزرگی به سرمایه های اجتماعی قوی نیاز دارد تا او را در این موارد همراهی کند بعد از اعتراضات اخیر سرمایه اجتماعی دولت به کلی ویران شده و اعتماد به سیستم از بین رفته است. با چنین وضعیت سرمایه اجتماعی اجرای این طرح های بزرگ چیزی جز ضرر و زیان و عدم پذیرش آن توسط مردم به همراه نخواهد داشت لازمه اجرای چنین طرحهایی ابتدا بازگشت اعتماد و برگشت سرمایه اجتماعی است
اما به طور خلاصه و در مجموع این طرح را با توجه به مواردی که گفته شد و در صورتی که در جهت طرح های عمرانی باشد نه هزینههای جاری مثبت می بینیم چه برای اقتصاد دست و پا شکسته فعلی و چه برای ویرانه بازار سرمایه…
در مقدمه زیاد صحبت کردیم امروز هر چه میخواستیم در مورد بازار بنویسیم و گزارش بازار دست و دلمان نمیرفت . بازار شبیه چالش های مانکن شده و خیلی حس و حال خوبی را ندارد ولی در هر صورت بازار شرایط خوبی را ندارد …
تک خال بانک ها
در بانک ها روند نوسانی را شاهد هستیم این روزها سهام بانکی در رنج قیمتی 10 درصدی در حال نوسان بوده و به روند نوسانی خود ادامه می دهند
در این گروه امروز بانک سینا با جهش قیمتی و صف خرید سنگینی همراه شد این سهم بانکی وضعیت بسیار خوبی دارد ظاهرا صندوق توسعه ملی تفاهمنامه ای را برای خرید 33 درصد بلوک این بانک از بنیاد مستضعفان که قرار است در اسفند ماه عرضه شود امضا کرده است بانک سینایی که تا قیمت های 360 و 420 تومان فعلا جای رشد داشته و حمایت قوی می شود
بانک سامان در کف قیمتی حمایتی 240 تومان جا خوش کرده و میلی به افت قیمتی بیشتر ندارد این سهم بانکی اوضاع و احوال خوبی داشته و روند میان مدتش صعودی خواهد بود فعلا رنج نوسانی سهم در قیمت های 240 الی 260 تومان دنبال می شود
بانک صادرات نیز روند نوسانی منفی داشت سهم در قیمت های 160 الی 180 تومان فعلا روندش نوسانی دنبال می شود وبصادری که وضعیت بنیادی خوبی داشته و وضعیت نوسانی خوبی دارد این سهم بانکی عمدتا در صورت فروش سهام شرکت های زیر مجموعه خود تحولات مثبتی را تجربه خواهد کرد
وتجارت ونیکی را اگهی کرده بعید است مشتری داشته باشد ولی 2 دارایی دیگر این سهم اگهی می شود که مشتری دارد یکی گفته می شود بلوک فولاد و دیگری زمین طالقانی .پس تجارت را زیر نظر بگیرید در سوی دیگر با دید یک سهم نوسانی تر ونوین را زیرنظر بگیرید
دراین گروه همه منتظر بازگشایی وبملت هستند و به نظر روی صفر تابلو و کمی منفی سهم میتواند قابلیت های خوبی برای نوسان و حتی نگهداری میان مدت داشته باشیم .
غذایی های اینده دار
در نمادهای غذایی نیز روند نوسانی و در برخی سهام این گروه مثبت دنبال شد غذایی ها پتانسیل های بنیادی خوبی دارند
در غپینو سهم سعی داشت تا مقاومت 320 تومانی را در هم بشکند این سهم غذایی وضعیت بنیادی خوبی داشته و در صورت عبور از سد قیمتی 320 تومان توان رشد تا قیمت های 360 تومان را دارا می باشد این سهم غذایی هدف قیمتی 360 و 400 تومانی داشته و شایعات سود 65 تومانی را دنبال می کند که در صورت صحت این شایعه و پی بر ای فوروارد 6 رسیدن به قیمت های ارزش ذاتی 400 تومانی بعید نیست
غگل هم به واسطه افزایش قیمت گلوکوز از یک سو و کاشه قیمت جهانی ذرت وارداتی شرکت از سوی دیگر با اقبال همراه شده است این سهم انتظاربرای رشد سود سازی بالایی را ایجاد کرده است سهمی که شایعات سود 100 تومانی به ازای هر سهم دارد
بهپاک هم کف قیمتی 520 تومانی ساخته است و به نظر می رسد به این حمایت قوی و معتبر واکنش نشان دهد این سهم غذایی سود سازی بالا در کنار جهش فروش را دارد همچنین بهپاک قصد افزایش ظرفیت و اجرای طرح های توسعه ای داشته و با دید میان مدت و بلند مدت نیز وضعیت سهم صعودی می باشد
ساختمانی های خوش نوسان
در ساختمانی ها روند نوسانی ادامه داری را شاهد بودیم ساختمانی هایی که بازار همچنان به واسطه امارهای جهشی قیمت مسکن توجه خاصی به سهام این گروه دارد
در ثنوسا سهم در تلاش برای شکست قیمت های 420 تومان و رشد به سمت قیمت های 460 تومان است سهمی که اگر پروژه کیش به مرحله قرار داد برسد جای رشد قیمتی خوبی خواهد داشت ثنوسایی که عایدی بالایی از پروژه کیش کسب خواهد کرد این روزها حمایت های قوی از این سهم شده و روندش صعودی ارزیابی می شود
در وساخت سهم به قیمت های 180 تومان رسیده و اماج عرضه های سنگینی قرار گرفت وپترو در حال قبضه مدیریتی این غول ساختمانی می باشد وساختی که اگر بتواند از سد قیمتی 180 تومانی عبور نماید تا قیمت های 200 تومان جای صعود را خواهد داشت
در نماد ثتران باید کمی صبر کرد تا سهم به حمایت 420 تومانی برسد سهمی که امسال برنامه گسترده ای برای فروش پروژه های شهرک اندیشه خود دارد همچنین ثتران از سوی دیگر برنامه فروش زمین های شهریار نیز دارد سود سازی بالایی برای سال جاری در انتظار سهم بوده و ثتران با دید میان مدت بازدهی خوبی خواهد داشت
وعده های بی سرانجام
در نمادهای پتروشیمی وعده کاهش نرخ خوراک هنوز اجرایی نشده و است و تنها قول هایی در این خصوص داده شده پتروشیمی هایی که همچنان به واسطه عرضه دلارهیا صادراتیشان با نرخ 28500 تومان نفعی از رشد قیمت دلار در بازار ازاد نمی برند . دراین گروه شنیده می شود مشکلات خوراک در حال حل شدن است و اگر این طور شد به نظر رفتن سراغ زاگرس و شیراز و شپدیس گزینه های خوبی هستند .
شاروم که قراردادهای خوبی در خصوص فروش کودهای شیمیایی به عنوان محصول تولیدی جدید خود بسته و امسال و سال اینده سودش متحول می شود با روند اصلاحی به کف قیمتی 1600 تومان نزدیک می شود این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت صعود قوی خواهد داشت و در قیمت های 1600 تومان می تواندمورد توجه واقع شود
پتروشیمی بوعلی به کف قیمتی 3000 تومانی برسد برای کسب سود 20 درصدی عالی وکم ریسک است سهم متحول شده و در فروش و سود سازی دست بالا را دارد بوعلی که توان سود سازی خوبی داشته و روند میان مدت سهم کماکان صعودی ارزیابی می شود به خصوص این که شایعات سود 550 تومانی برای امسال و سود 700 تومانی برای سال دیگر در سهم جریان دارد
شیران هم حمایت قوی 920 تومانی داشته و در حال نزدیک شدن به این حمایت قوی می باشد این سهم توان بنیادی بالایی داشته و هم افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی و هم سود سازی بالا برای سال جاری را دارد شیرانی که بازار همچنان در انتظار وضعیت فروش بلوکیش توسط بانک صنعت و معدن و اتیه دماوند است
چهارگوشه بازار
شدوص با روند صعودی خوبی صف خرید شد سهم بر سر مقاومت 1250 تومانی قرار داشته و در صورت شکست این سطوح قیمتی تا قیمت های 1500 الی 1600 تومان جای رشد دارد شدوصی که شنیده می شود به واسطه افزایش حاشیه سود محصولاتش به دلیل کاهش بالای قیمت مواد اولیه و راه اندازی طرح توسعه تحولات خوبی دارد
در گروه روغن موتور محصول با دلار ازاد تقریبا فروخته می شود و قیمت مواد اولیه تغییر نکرده و این حاشیه سود آنها را بالا می برد با دید کمی صبر و یک گزینه خاص این گروه این چند ماه ممکن است تحولات خاص ترو بهتری را داشته باشند . بین این سهم ها شسپا نوسانی ترو بازاری تر و شرانل و شبهرن بنیادی تر هستند ولی اگر اهل بازی سهامداری این موارد هستید شسپا گزینه خاص تری است .
کاما در کف قیمتی 700 تومان در نوسان است سهم اگر این حمایت قوی را از دست بدهد وضعیت خوبی از نظر معاملاتی پیدا نخواهد کرد بامایی که شنیده های خوبی از تحولات بنیادی به خصوص تسعیر ارز با قیمت های بالاتر از نیمایی و برنامه عرضه شرکت جلگه های اسمانی را دارد
در خفناور شایعات افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی وجود دارد سهم ظاهرا زمین های ازاد شهر خود را طی دعاوی از سخت اژند پس گرفته و از طریق همین زمین و سایر دارایی ها قصد تجدید ارزیابی سنگینی دارد به خصوص اینکه سرمایه شرکت حداقلی و پایین و در حد 10 میلیارد بوده و تجدید ارزیابی در این سهم نیز رقم سنگینی خواهد شد سهم به کف قیمتی حمایتی قوی 2000 تومانی در صورت واکنش مثبت می تواند برگشت قوی بزند
چکاپا این روزها شرایط خوبی را دارد و میتواند مورد توجه باشد . سهم گزارش خوبی در زیرمجموعه ها داشت . پارس طبيعت سلولز از زیرمجموعه های چکاپا در 12ماهه به سود 521 میلیارد ریالی رسیده است
در گروه دارو به نظر گزارش های ماهانه بهمن میتواند مورد توجه باشد . امروز داروسازی تولید دارو اطلاعیه افزایش نرخ ۸۶ و ۷۲ درصدی را در محصولات خود اعلام کرد. علاوه بر این داروسازی سبحان خبر از فروش ۳۰ میلیارد تومان و همچنین دیران از فروش ۵ میلیارد تومان از محصولات خود را به پخش البرز منتشر کرد.
گروه فولاد امروز بد نبود ولی خیلی هم خاص نبود . تحولات بورس کالا این گروه را در چشم بازار می آورد کم کم و شمش فروش هایی نظیر فخوز و هرمز جذاب می شوند اهل ریسک هستید فسازان و چدن هم گزینه های خاصی هستند . فولاژ هم گزینه کم ریسک این گروه است و همچنان با این نرخ ها فولاد را گزینه قوی تری می دانیم
دیروز ۹۹٪ معاملات فولاد به دلیل رقابت نامتعارف در بورس کالا لغو شد و معاملات شمش فولادی، ورق گالوانیزه و رنگی فولاد تایید نشد. قیمت پایانی فولا د امروز ۶۲۶ تومان بود که میتوان قیمت های ۷۰۶، ۷۲۰ و ۷۴۴ تومان را به عنوان مقاومت های پیش رو و ۵۷۷ و ۵۶۳ را به عنوان حمایت های سهم در نظر گرفت.
فایرا در بورس کالا توانست ۱۰۰۰ تن شمش 1000p- 99 را با قیمت ۱۰۹ هزار تومان معامله نماید که ۱.۲٪ بالاتر از پایانی آن در عرضه قبل بوده و ۳۰٪ بیشتر از قیمت پایه اعلام شده است. همچنین کالسیمین توانست شمش روی با قیمت ۱۱۹ هزار تومان و با رشد ۱۲ ٪ نسبت به معامله قبل به فروش برساند.
همچنین دیروز کالسیمین توانسته است ۷۰۰ تن شمش روی با رشد قیمت ۱۰ تا ۱۴ درصد نسبت به هفته گذشته به نرخ میانگین کیلویی 1194927 ریال را به فروش برساند. نکته قابل توجه این است که در این معاملات دلار معادل 395,278 ریال در نظر گرفته شده است
جو گروه سنگ آهن هم بد نبود . فعلا واحیا متوقف شد تا شفاف تر شود گفته می شود با این خبر فروش 600 هزار تنی فردا باز می شود و مثبت هم خواهد بود . دربین سهم های این گروه کگل . کچاد گزینه های خوبی هستند و با دید ریسک گریز بودن کگهر و وامید هم جذاب هستند . با این نرخ شمش به زودی تحولات قوی سود اوری در گروه رخ میدهد و میتوان گزینه های خوب را در این گروه پیدا کرد . کگل را کمی قوی تر زیر نظر بگیرید نه با دید کوتاه مدت با دید میان مدت و بلند مدت با توجه به طرح های زیرمجموعه ها ولی در کوتاه مدت کچاد خاص تر است
دیروز که معاملات خودرو در بورس کالا دوباره از سر گرفته شد، خرید کامیونت فورس بهمن دیزل ۴۰ و ۲۵ درصد ارزان تر از بازار آزاد برای خریداران رقم خورد.
امروز ۶۵۰۰ خودرو در بورس کالا عرضه شد که این خودروها شامل تارا دستی از ایران خودرو با ۸۰٪ رقابت و قیمت ۴۶۰ میلیون تومان، ریسپکت با رقابت ۷۲.۸٪ و با قیمت ۱۱۱ میلیون تومان و فیدیلیتی ۵ با ۷۹.۵٪ رقابت و با قیمت ۱۳۶ میلیون تومان و فیدیلیتی ۷ نفره با قیمت ۱۵۳ میلیون تومان و با رقابت ۹۹٪ از بهمن موتور بود و در همه آن ها میزان تقاضا بیشتر ازعرضه بود.
فردا ۱۰۰۰ کارا تک کابین و دو کابین از بهمن موتور در بورس کالا عرضه میشود که قیمت پایه آن ها در بازه ۲۹۱ میلیون تومان تا ۳۰۱ میلیون تومان با میزان پیش پرداخت ۵۰ درصدی و تاریخ تحویل ۲۵ اردیبهشت ماه است.
همچنین قرار است ایران خودرو در مجموع تا قبل از سال جدید ۲۹ هزار و ۵۰۰ خودرو در بورس کالا عرضه نماید. این خودروها شامل تارا، ۲۰۷، دنا پلاس، هایما است به نظر باید کم کم منتظر اثرات خوب این عرضه ها در بازار باشیم به خصوص روی خودرو خساپا همین عرضه امروز 1000 میلیارد تومان برای خودرو منفعت داشت


