جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزیکشنبه 23 بهمن 1401

گزارش بازارامروزیکشنبه 23 بهمن 1401

نوید خاندوزی
فوریه 12, 2023
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروزیکشنبه 23 بهمن 1401

برف سرخ بورسی ها !

امروز بازار صبح از خواب بیدارشد و با وجود این که خبرهای نسبتا خوبی از دلار و خودرو و بازارهای جهانی را شنیده  بود با دیدن  برف دوباره پتو  را روی سر خود کشید و به خواب عمیق فرو  رفت . بازار امروز رحمت برف را میدید و سرمای آن را برای خود  برداشته  بود و خبری از درهای رحمت بهبود قیمت و حجم معاملات دیده نمیشد و این بزرگترین و پر چالش ترین اتفاق فعلی بازار است که نشان میدهد جریان پول و سرمایه حسابی پشت بازار را خالی کرده و به او  قهر کرده است .

مروز بازار را در حالی آغاز کردیم که فضای فعلی بازار با توجه به بهبود نسبی خبرهای خودرویی و اخبار مناسب از بازارهای جهانی و رشد نفت و همچنین افزایش نرخ دلار  و بورس کالا انتظار داشتیم  شرایط بهتر و متفاوتی باشد ولی انقدر توی ذوق همه خورد که آغاز هفته بسیار سخت و تلخ آغاز شد  هرچند  با این تحولات بورس کالا کمی امیدواری به بازار امروز و این هفته بیشتر شده است
بر هیچ کس پوشیده نیست که هنوز حجم معاملات و جریان پول اعتماد قوی به بازار نداشته و ما با این چالش همچنان مواجه ایم
اگر بخواهیم بگوییم که چیزی در انتظار این هفته بازار است به نظر به رویداد و اتفاق خاصی نمی رسیم مگر دوباره تحولات مجلس و دلار و خبرهای خودرویی سکان بازی بازار را به دست گرفته و او را در این دریای پر تلاطم به سر منزل مقصود برساند امیدواری هایی از عقلانیت نسبی دولت در موضوع خودرو به چشم می‌خورد اما همچنان معتقدیم مصوبه مجلس مصوبه خطرناکی است و برای بازار رویداد خوبی نخواهد بود .همچنان یکی از امیدواری های بازار تحولات دلاری و معاملات بورس کالاست که خود را در گزارش های پیشرو نشان خواهد داد به خصوص امروز که ذوب و فخوز آتش بازی داشتند …
معتقدیم که ساز بازار این هفته می‌تواند کمی خوش صدا تر و آرامش بخش تر باشد و آن فالش های عجیب هفته های قبل را نداشته باشد ولی اغازش ناامید کننده  بود  …
البته این راهم بگوییم که برای رهایی از وضعیت و رکود و سکونی که ایجاد شده انگیزه های کافی را ندارد چرا که انقدر ضربات سهمگین و مهلکی از دولت دریافت کرده که جریان بی اعتمادی کماکان در بازار جولان می دهد و قربانی می گیرد…

امروز با خود اتفاقات بازار و بازارهای رقیب را میدیدم و خود را جای حجمی که کم شده و پولی که فرار می‌کند می‌گذاشتیم… آمار بازدهی بازارها را که با هم میدیم تازه به عمق فاجعه و بلایی که سر سهامداران امده پی میبریم که چه وضعیت اسفناکی را تجربه می کنیم. آمار یکساله بازدهی بازار سرمایه در بین تمامی بازار ها در کمترین میزان ممکن است و در سوی دیگر نتوانسته حداقل سود اوراق را نیز از ابتدای سال تاکنون به طور میانگین به سرمایه‌گذاران خود بدهد یعنی مولد ترین و مفید ترین نوع سرمایه گذاری که می توانست به اقتصاد کشور کمک کند بازی را به سفته‌بازی و حرکت در بازار سکه و ارز و خودرو مسکن باخته … بدهم باخته و دقیقاً این به هم ریختگی به طور وضوح قابل دیدن و آشکار است. در واقع اقتصاد کشور و دولت، سرمایه گذاری که به سیستم رسمی و واقعی اقتصادی یعنی سپرده و بازار سرمایه اعتماد کرده را جریمه سختی گرده و خود با رفتارش مشوق حرکت به بازارهای رقیب است .
از این موضوع دو برداشت صورت میگیرد برداشت اول که خیلی شاید به آن وزن ندهیم اما لازم است که آن را بدانیم این است که مقصر اول و آخر این اتفاق و این شرایط و این بر هم ریختگی هیچکس جز دولت فعلی نیست به واقع این به هم ریختگی و این آشفتگی و این شرایط خاص بازار ارز و سکه و مسکن و خودرو ناشی از سیاست‌های اشتباه غلط و بی‌تدبیری سیاسی از هر جهت دولت است .از سیاست خارجی تا داخلی و در اشل کوچکتر وضعیت در بازار سرمایه نیز به همین شکل است و بی‌تدبیری تمام عیار دولت در این بازار منجر به این اتفاق شده است که ما شاهدیم بازارسرمایه ای که دولت باید به آن وزن بدهد و مکانی برای جمع شدن سرمایه‌های سرگردان باشد به جایی تبدیل شده که خروج سرمایه در آن بیداد می کند و همه از آن فراری هستند و این چیزی جز سیاست های غلط دولت نیست … میتوان حداقل ۲۰ رفتار غلط و اشتباه را از ابتدای دولت تا به امروز لیست کرد که رخ داده و این وضعیت را رقم زده که همین چند تای آخر آن یعنی بحث خودرو، نرخ خوراک، عوارض های عجیب و غریب و مواردی از این دست کوچکترین و بارزترین آنها هستند … ناله و انگشت اتهام گرفتن دردی از ما دوا نمی‌کند همه ما می‌خواهیم بدانیم خوب نتیجه چیست؟؟ از بازار خارج شویم؟؟ به سراغ بازار دیگری برویم؟؟ یا در این بازار بمانیم…
اگر نمودارهای بازدهی بازارهای مختلف را در چند سال اخیر جستجو کنیم یعنی مثلاً بازار سرمایه ،بازار دلار، خودرو مسکن و غیره به این جمع‌بندی می‌رسیم که هر یک از این بازار ها شاید در مقطعی زمینگیر شده باشند اما در شرایطی جداگانه و با به وجود آمدن برخی اتفاقات مسیر آنها تغییر کرده و بازدهی و عقب افتادگی آن به شکل دیگری پیشرفته است و در واقع آنها توانستند بازدهی مناسب و منطقی را بدهند و سهامداران را وارد بازار قوی سوددهی کرده و بازدهی عقب افتاده خود را جبران نمایند
اما تمام مشکلات این بازی و این جریان این است که زمان را نمی توان به سود بازار سرمایه مدیریت کرد یا به عبارت دیگر تمام این شرایط و اتفاقات را همه می دانند که بلاخره این عقب افتادگی بازار سرمایه از سایر بازارها جبران می‌شود اما هیچکس زمان آن را نمی داند و این نقطه ای است که باعث شده امروز تردید ها در مورد بازار بیشتر شود و جریان خروج سرمایه جریان قوی تری باشد. آنها می‌بینند از زمان شکست می‌خورند و این واکنش را دارند
بازار به اطمینان از این فضا و شرایط نیاز دارد و فکر می‌کنیم آنچه برای روزهای پیش رو رخ خواهد داد این است که سهامداران تصمیم گیری کنند که می خواهند در این بازار و این شرایط بمانند یا عطایش را به لقایش بخشیده و فعلاً دور باشند .
نه از روی احساس که از روی منطق عرض می کنیم که شاید ماندن در این فضا و کمی صبر کردن بتواند نتایج بهتری را داشته باشند هر چند که تصمیمات غیر منطقی و غیر اصولی دولت بارها و بارها این صبر مظلومانه سهامداران را به باد داده و شیرینی آن را تلخ کرده است
از همین رو شاید کمی سخت باشد که بخواهیم با قاطعیت در مورد این موارد صحبت کنیم اما به نظر می رسد بسیاری بر این عقیده رسیدند که بازار سرمایه با این نرخ ارز و این فضا و شرایط در قیمت های ارزنده قرار داشته که می‌تواند فضای خوبی را در آینده برای سهامداران رقم بزنند اما در کوتاه مدت چشم به عقلانیت دولت و تصمیمات او دارد که متاسفانه تابه امروز چیزی جز ضرر و زیان و بی‌تدبیری نصیب بازار نشده

بگذریم و سراغ بازار امروز برویم که از نظر حجم هم  عقب نشینی عجیبی داشت  ارزش کل معاملات امروز بازار 10.677 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 4022 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است. به نظر کار بازار اگر شوک مثبتی به ان نرسد  سخت تر می شود

امید به ساختمانی ها

روند رو به رشد شدید قیمت مسکن سبب شده تا ساختمانی ها در بازار منفی امروز صدر نشین باشند

در این  گروه ثپردیس با روند صعودی و مثبت همراه و به سمت قیمت های 600 الی 650 تومانی در حرکت است با فرض سود بالای 100 تومانی در این سهم رسیدن به قیمت های 650 تومان که برابر با ارزش ذاتی سهم می باشد در دسترس است ثپردیسی که اوضاع و احوال بنیادی خوبی داشته و روند سهم همچنان صعودی ارزیابی می شود

ثرود با صف خرید سنگین همچنان پیش می رود سهمی  که وضعیت بنیادی خوبی داشته و از سوی دیگر روند حمایتی قوی را در پیش گرفته است سهم تا قیمت های 1250 تومان فعلا جای رشد را خواهد داشت پول قوی سبب اقبال خوبی ر این سهم ساختمانی و شکل گیری روند صعودی مناسبی شده است

در ثاخت روند نوسانی دنبال شد نوسانات ارام در سهم که نشان می دهد ثاخت نه میلی به صعود دارد نه میلی به افت و اصلاح قیمتی سهم در سطوح 260 الی 280 تومان فعلا نوسانی بوده و اگر محرکی قوی ایجاد شود رشد سهم تا قیمت های 320 تومان شکل خواهد گرفت

دست خالی بانک ها

در نمادهای بانکی شاهد روند منفی و اصلاحی بودیم بانک هایی که زیر فشار روند منفی امروز دستشان خالی بود

در بانک سامان سهم تا حمایت 240 تومانی عقب گرد کرد سهمی که در سطوح قیمتی 240 تومان حمایت قوی شده و احتمالا فردا وضعیت بهتری داشته باشد سهمی که امسال سود سازی بالایی را رونمایی کرده و می تواند با رشد میان مدتی خوبی همراه شود سامان فعلا در قیمت های 240 الی 260 تومان روند نوسانی داشته است

در بانک سینا که برنامه فروش بلوک 33 درصدیش در جریان بوده و شنیده می شود استان قدس خریدار این بلوک می باشد شاهد اصلاح سهم به حمایت قوی 280 تومانی هستیم این حمایت برای سهم بسیار مهم است و باید واکنش مثبت داشته باشد سهمی که در صورت معامله بلوکش تا قیمت های 360 و 420 تومان جای رشد داشته و پتانسیل های خوبی دارد به دلیل مالکیت 55 درصدی بنیاد مستشضعفان در این بانک و فشار بانک مرکزی احتمالا بلوک 33 درصدی بانک سامان به فروش برسد

در بانک صادرات سهم سعی دارد تا حمایت 160 تومانی را حفظ نماید و افت بیشتری نداشته باشد سهمی  که وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند صعودی قوی دارد این سهم بانکی تا قیمت های 180 تومان نشان می دهد جای برگشت روند را دارد وبصادری که روند میان مدتی صعودی خوبی داشته و برنامه ویژه ای برای فروش دارایی های خود دارد

«وپست» از بانکهای کم ابهام و کم ریسک است که از محل عملیات اصلی بانکداری خود اسپرد خوبی کسب میکند و به نسبت سایر همگروههایش صورتهای مالی شسته و رُفته تری دارد. با اصلاح اخیر هم به جای بهتری رسیده و با برآورد سود حدود 140 تومان برای امسال و 170 تومان برای سال بعد، پی بر ای به ترتیب 4.5 و 3.4 مرتبه خواهد داشت.

دارویی های متعادل

در نمادهای دارویی روند سهام این گروه متعادل دنبال شد دارویی هایی که نشان دادند فعلا میلی به اصلاح قیمتی نداشته و همچنان افزایش نرخ های جذاب سبب شده تا سهام دارویی در موقعیت خوبی قرار داشته باشند

دکوثر همچنان در استانه قیمت های 700 تومانی قرار دارد و نوسانات ارامی را تجربه می کند این سهم در صورت شکست قیمت های 720 تومان تا سطوح 800 تومان جای رشد خواهد داشت سهمی  که وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند صعودی میان مدتی دارد این سهم امسال سود 150 تومانی و برای سال اینده سود 240 الی 250 تومانی داشته و با اعمال پی بر ای 6 ارزش ذاتی 900 تومانی برای سال جاری دارد

در دبالک قیمت های 860 تومان تبدیل به سد محکمی بر سر راه افت قیمتی سهم شده است دبالکی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند میان مدت صعودی دارد این سهم به دلیل تحولات صورت گرفته در افزایش نرخ مواد اولیه دارویی با رونق فروش خوبی همراه شده است

کاسپین که امسال سود 250 تومانی دارد به قیمت های جذاب 1400 تومانی نزدیک شده است سهم توان برگشت روند از همین قیمت ها را تا سطوح 1600 الی 1800 تومان دارا می باشد کاسپینی که وضعیت خوبی داشته و روند میان مدتش صعودی ارزیابی می شود به خصوص افزایش نرخی که اخیرا دریافت شده تاثیرات خوبی بر صورت های مالی 3 ماهه اخر سال شرکت خواهد داشت

در گروه دارو به نظر میرسد با دید کمی صبرو میان مدتی و تحمل قیمت های خوب میتوان به دپارس داسوه دارو ددانا دفارا توجه بیشتری داشت و سهم های خوبی برای بازار به شمار می روند در این گروه گزینه های خوب کم نیست و باید کمی بیشتر توجه کرد .

پتروشیمی ها و خبرهایی که داغ نشد

در پتروشیمی ها خبرهایی در خصوص کاهش نرخ خوراک این صنعت در سال اینده از یک سو و تعیین نرخ 2500 تومانی برای خوراک متانولی ها از سوی دیگر به دلیل عدم انتشار رسمی نتوانست تاثیری بر گروه پتروشیمی داشته باشد

زاگرس شروعی منفی و رفته رفته مثبت شد این سهم تا قیمت های 14500 تومان جای رشد را دارد به خصوص اینکه حمایت مستحکم 12500 تومانی نیز مانع از افت سهم کی شود همچنان بازار به این سهم خوشبین بوده و انتظار دارد به واسطه کاهش نرخ خوراک با اقبال همراه شود

شپدیس با توان سود سازی 4000 تومانی همچنان در مسیر افت قیمتی قرار داشته و به حمایت 14200 تومانی نزدیک می شود سهمی که وضعیت نسبتا خوبی داشته و بازار تنها ترسش افت شدی قیمت های جهانی اوره و ترس از افت توان سود سازی شرکت می باشد سهمی که به قیمت های خوبی رسیده و انتظار متعادل شدن سهم می رود ولی چشم  بازار به نرخ خوراک و نرخ دلار است که تصمیم نهایی را بگیرد  .

شفن در قیمت های 520 تومان جا خوش کرده است افت بیشتر در سهم بعید به نظر می رسد و روند برگشتی در صورت ایجاد پتانسیل و یا خبری محتمل می باشد شفنی که رشد قیمتی خوبی تا قیمت های 580 الی 620 تومان خواهد داشت کاهش نرخ خوراک قوی ترین خبر ممکنه می تواند باشد

چهارگوشه بازار

تکادو روند مثبت داشت سهم پیشبینی خوبی از سودش در گزارش افزایش سرمایه داشته است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و سود 350 تومانی برای سال جاری باعث شده تا اقبال خوبی در این سهم شاهد باشیم تکادو روند صعودی میان مدتی تا قیمت های 2000 تومان با کف قیمتی 1600 تومان دارد

ه نظر میرسد با توجه به شرایط بورس کالا فضای گروه سنگ آهن میتواند بهتر شود و دراین گروه بازی سهم هایی مانند واحیا کچاد و کگل بد نیست دراین گروه میتوان به سهم های خوبی نظیر کگل با دید میان مدت و یا وامید با دید میان مدت بیشتر توجه داشت ولی در حال حاضر فکر میکنیم واحیا و کچاد گزینه های هم نوسانی و هم بنیادی تر گروه هستند در کچاد درامد فروش گروه صنعتی چادرملو در دی ماه 2974 میلیارد تومان بوده که نسبت به مایانگین ماه های گذشته افت 13% را تجربه کرده است. طبق گزارش 9 ماهه شرکت، سود خالص نسبت به دوره مشابه سال گذشته افت 23% داشته است که دلیل ان را میتوان کاهش قیمت های جهانی کامودیتی ها دانست. کچاد افزایش سرمایه 142% را در برنامه خود دارد و همین میتواند موردی جذاب برای سهم باشد البته کچاد و کگل ا  با دید  بلند مدت  باید دید  به خصوص با این افزایش سرمایه و این  شرایط با دید کوتاه مدت نمی شود خیلی به انها دقت کرد دراین گروه  بازگشایی وسپه بعد از مجمع میتواند جالب باشد

بیمه دانا که سود بالایی از واگذاری زمین های خود به ارتش شناسایی کرده است و سود عملیاتیش نیز متحول شده است به حمایت 280 تومانی رسیده است سهم وضعیت بنیادی خوبی هم از نظر عملیاتی و هم غیر عملیاتی پیدا کرده و در قیمت های منفی فعلی جذابیت خوبی دارد

بترانس هم به قیمت های کف 180 تومانی نزدیک می شود سهم از همین قیمت ها نوسان داشت و بار دیگر به همین سطوح بازگشته است بترانسی که شنیده می شود به دلیل اختلافات سهامداری احتمالا وبانک بلوکش را در این شرکت به فروش برسند

کمی اسپردها در گروه پالایش کم شده ولی همچنان می شود امیدوار بود  . بین این گروه به نظر میرسد کم کم توجه بازار به سهم های خوب این گروه جذب می شود و خود صندوق پالایش و همچنین سهم هایی مانند شبندر شپنا گزینه های خوبی هستند
در گروه روانکار که همسایه این گروه است به نظر میرسد شسپا شرانل شبهرن هر 3 مورد توجه بازار بودند به نظر این سه سهم را نیز در کنار شپنا و شبندر داشته باشید از دید ما کم ریسک ترین ترکیب این گروه ترکیب شپنا و شرانل است . ولی شبهرن طرفداران بیشتری در بازار دارد .

در گروه خودرو  خبرمیرسد  پنج شنبه جلسه ای بوده که بازهم  بی نتیجه پایان  یافته ولی وزن تصمیمات به نفع خودرویی ها  بیشتر شده است . اخبار و تحولات ادامه عرضه خودروها در بورس کالا کمی جو را ارام کرد و امیدواریم این فضا برای بازار هم بهتر شود . در سوی دیگر برای کارکنان افزایش نرخ کارخانه ایی ۴۰ الی ۴۵ درصدی نسبت به قیمت های آذر ۱۴۰۰ محاسبه و اعمال شده است و برخی ان را شائبه افزایش قیمت پایه عنوان میکنند در سوی دیگر بازگشایی حتی فردا خودرو کمی بعید و سایپا هم به عهده ناظر است ولی احتمال بازگشایی این دو در بازار فردا با این جو  ضعیف  است .  در مورد  سایپا خبرها بد نیست  . از سوی دیگر این خبر فروش زمین و خرید آن توسط زامیاد 80 ریال سود به سایپا اضافه میکند و تاثیر بسزایی در پوشش زیان شرکت دارد به طور کلی خساپا با این خبرها خاص تر پیش می رود . خاور هم خبرهای خوبی را دارد و گفته می شود امسال 760 ریال سود و 450 ریال تقسیم سود دارد . زامیا هم خبرهای خوبی را داشته و منتظر بازگشایی خوب و منطقی این سهم باید بود . وساپا هم با خبرهای افزایش سرمایه و زمزمه بازگشایی و بلوک بازی خپارس مورد توجه قرار گرفته است . بازگشایی زامیاد یکی از گزینه های خوب و قوی بازار می شود . در بین  قطعه  سازی ها  ختوقا خفنر خزر خپویش و برخی دیگر جریانات خوب و قوی را داشته و دارند

دراین گروه یعنی گروه  فلزات  با این نرخ های خوب از بورس کالا  اوضاع میتواند جالب تر باشد .  فاسمین با خبر دریافت مجوز افزایش سرمایه حالا گزینه خوب میان مدتی ها هم می شود و ازامروز در واج اکثر سهامداران است خود فولاد فخوز هم جالب هستند و در سوی دیگر هم دراین گروه فملی هم با این تحولات کاتد مس و عرضه ها دبورس کالا میتواند جالب توجه باشد .

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم