گزارش بازارامروز سه شنبه18بهمن 1401
چراغ سبز مبهم !
امروز بازار با شرایط خبرهای خودرویی و دلاری و بودجه ای کمی رنگ و بوی بهتری گرفته بود ولی انقدر ترس از ابهامات و اقدامات هنوز هست که جریان پول فعلا تماشاچی بودن را انتخاب کند و سراغ بازار نیاید … برخی معتقدند بازی از خودرو به عنوان هر بهانه ای آغاز شد و با خودرو هم باید تمام شود … قدیمترها خاطره داشتیم که در بازی های بچه گانه میگفتیم هر کسی که خراب کرده خودش هم باید درست کند و حالا دقیقا حکایت بازار ما هم انگار همین بود و خودرو که برهم زننده جریان بازی بود حالا با چراغ سبز های ریز و درشت نسبی برخی مقامات و مدیران، باعث شد امروز سهامداران فضای متفاوتی را تجربه کنند. البته شفاف و وضاح بگوییم اگر این مصوبه کمیسیون تلفیق که 85% رقابت را دولت برمیدارد درست باشد معتقدیم اتفاق خوبی نیست و به طور کلی سیگنال خوبی برای بازار نخواهد بود . واقعا نمیدانیم چرا دستان دولت از جیب شرکت ها کوتاه نمی شود … بعد انتظار دارند تولید و سهامداری رشد کند و مردم سراغ بازارهای موازی نروند !!
ولی در مجموع برای بازار امروز این چراغ سبز های کم رنگ اثرات خود را در بازار نشان داد تا ما بپذیریم که درست است که خودرو همه بازار نیست اما در حال و روز عمومی بازار موثر است و جو بازار را در کنترل خود دارد . ولی در مجموع گام هایی برای جدا شدن بازار از خودرو آغاز شده است و رگه های آن را می بینیم .
اما در این بازی که در چند روز اخیر شاهدش بودیم چند نکته وجود داشت مهم ترین آن این بود که هم ما و هم همه اقشار و اصناف مرتبط با ماجرا هر یک دنبال منافع خود بودند و هنوز هم هستند و برای پیروزی تلاش می کردند صنف عزیز دلالان هم تلاش های بسیار زیادی را داشتند و به نظر تا حدودی هم موفق شدند بازار سرمایه هم نه به طور کامل که با طور نسبی توانست تا حدودی متحد عمل کرده و از منافع خود دفاع کند.اما یک نقطه این میان وجود دارد طبیعی است که هر صنف و هر بخشی به دنبال حداکثر کردن منافع خود است اما به راستی نقش دولت این میان چیست نقش دولت در این میان این است که با در نظر گرفتن منافع عمومی به عنوان یک تنظیم کننده وارد شده و فضا را با سیاستگذاری خود پیش ببرد اما در ماجرای اخیر خودرو تمام مسیر از ابتدا تا انتها جوری پیشرفت که نه منفعت عمومی مردم در آن دیده می شد و نه منفعت سهامدار و تولید کننده . از همینرو این ایراد بیشتر به دولت است که سیاست های خود را جوری تنظیم کرد که دلالان منفعت بیشتری را نسبت به سهامداران و صنعتگران و مردن ببرند حتی در مصوبه جدید شاید دیدگاه کمی تغییر کرده باشد و منافع از سمت دلال به دولت سرازیر شده ولی سمت تولید کننده و حتی مصرف کننده و سهامدار نرفته است …
تمام داد و فریاد ما از همین موضوع بود که در بازی که شورای رقابت به نمایندگی از دولت آن را راهبری می کرد هیچ خط و نشانی از منفعت عمومی دیده نمی شد و این بیشتر جای تعجب داشت که تو گویی صحنه گردان این بازی دلالان خودرو هستند که شرایط را تغییر می دهند اما به هر حال هر چه که بود کمی بازار خود را از کنار خودرو کنار کشید و کمی هم فضا تلطیف شد تا اوضاع امروز اندکی بهبود داشته باشد در مورد فضای بازار ذکر دو نکته مهم است نکته اول ادامه رویدادهای اثرگذار در بازار است
سهامداران طی اين مدت در جنگ مستقیم با دولت بودند و به نظر هنوز هم هستند … برای قانع کردن این جریان که منافع خود را تشخیص نمی دهد( که البته سعی می کنیم فردا در مورد این موضوع بیشتر توضیح دهیم) مدام جنگیدند و پیش رفتند در این جنگ تلفات بازار سرمایه قطعاً بیشتر بود اعتمادی که کشته شد، لشکر حجم معاملات نصف شد و هنوز هم تردید نسبت به این وضعیت وجود دارد
اما پایان کار این نیست در دو جبهه دیگر بازار سرمایه و به طور کلی اقتصاد باید بر منطق غیر اقتصادی چیره گردد اول بحث بودجه است و نکته دوم دلار فرزینی
در هردو شنیده هایی به گوش می رسد که کمی عقلانیت در مسیر تصمیم گیری های ایجاد شده و احتمالاً چه در نرخ خوراک و چه عوارض و مالیات و بندهای دیگر بودجه و چه نرخ دلار تغییراتی را شاهد خواهیم بود به طوری که روزهای گذشته شنیده می شود که ردیف کالاهایی که ارز ۲۸۵۰۰ به آنها تعلق می گیرد مشخص شده و باقی به حواله و بازار ارجاع داده میشود و این دقیقاً همان رفتار ارز ۴۲۰۰ بود که در حال تکرار شدن است و سرنوشت آن مشخص است که به زودی این موضوع نیز یا برچیده یا تعدیل میشود که گویا نظر بسیاری بر تعدیل هر سه ماه یک بار نرخ ارز فرزین بر مبنای تورم است
به هر حال هر یک از این اتفاقات برای بازار رخ دهد به مثابه پیروزی برای لشکر بازار سرمایه به حساب می آید که روحیه او را در این بازی قوی تر و باعث افزایش حجم معاملات و بهبود اوضاع می شود اما همچنان داغ آن اعتمادی که از بازار رفته و زخمی که خورده وجود دارد و جایش میسوزد
و نکته دوم …حرف ما با فعالان و تحلیلگران و حرفهای های بازار است
طی این مدت شاهد بودیم رفتارهای هیجانی در بازار به اوج خود رسیده که البته وقتی جامعه و تصمیمات اقتصادی بر مبنای هیجان و مواضع غیر عقلایی و عقلانی باشد رفتار فعالان بازار هم طبیعی است به این شکل در آید.
اما فارغ از این موارد همچنان یک موضوع را معتقدیم که تاکید روی تحلیل و وزن دادن به آن و همچنین کنار هم قرار دادن رویدادها در قالب وزن دادن به قیمت سهم و در واقع به طور کلی به نتیجه رسیدن در بررسی پی به ای های فعلی و فوروارد این نتیجه را به سهامداران میدهد که بار دیگر قیمتها به نسبت شرایط و فضای فعلی اقتصاد در نقاطی قرار گرفتند که ماههای بعد ممکن است حسرت این قیمتها را بخوریم درست شبیه روزهایی که در مهر و آبان ماه داشتیم . البته نه به جذابیت آن زمان ولی کم و بیش شبیه است .
کمی فضای بورس کالا را بیشتر دنبال کنید ،اکسل ها را با دلار های منطقی تر به روز کنید و به سودهای آتی وزن بیشتری بدهیم به نظر بازار در بسیاری از سهم ها دوباره در نقاطی قرار گرفته که می تواند قدرت برگشت و مانور خوبی برای سهامداران داشته باشد فقط کافیست با چشمانی باز به گزارش های اخیر سهم ها بیشتر وزن داده و قیمتهای فعلی و نرخهای فعلی صادراتی و بورس کالا را مبنا گذاشته و به صورت های سال بعد توجه بیشتری کرد
در این شرایط بازار در فضای خوبی از قیمت و ارزندگی قرار داشته که می تواند یک بازدهی مطمئن و کم ریسک را برای سهامداران به همراه داشته باشند
این حرف ها به منزله سیگنال خرید و یا هجوم به سمت بازار نیست و قطعاً باید در خرید ها ریسک های دیگر را نیز لحاظ کرد اما فضای فعلی بازار و افت قیمت هایی که داشتیم نشان می دهد جای خوبی برای خرید از نظر ارزندگی و بنیادی هستیم، البته به شرطی که دولت و مجلس با تصمیمات و تفکرات خود این زمین بازی نصفه و نیمه را به آتش نکشد . حسی که تا به امروز و تا این لحظه از دولت و مجلس به بازار منتقل شده چیزی جز زدن جیب شرکت ها و دهن کجی به سهامداران نبوده است …
تیک اف و ترمز 85 !
در نمادهای خودرویی شاهد رشد سهام این گروه بودیم خبرهای مثبت در خصوص تصویب عرضه خودرو در بورس کالا توسط کمیسیون تلفیق باز اقبال را به سهام این گروه بازگرداند البته این موضوع 85% چیزی بود که توی ذوق بازار میزند به نظر خبرخوبی نیست ولی اگر قیمت پایه درست تعیین شود اتفاق مهمی برای این گروه رخ میدهد و فکر میکنیم میتواند هم برای خودرو هم خساپا بد نباشد ولی در کل این قاعده 85% از مازاد رقابت نمیتواند جذاب باشد .
در نماد گروه بهمن سهمی که اصلاح قیمتی خوبی را تجربه کرده بود شاهد صف خرید و رنج قیمتی خوبی بودیم سهم به سمت اهداف قیمتی 220 تومان در حرکت است خبهمنی که نشان داد اصلاح قیمتی اخیر تنها فرصت خوبی برای خریدش بوده است این مصوبه 85% برای خبهمن بیش از بقیه بد می شود
خاور هم به صف خرید پیوست البته خاور مشمول نرخ گذاری دستوری نبوده و قیمت محصولاتش ازاد است این سهم تحولات بنیادی خوبی با فروش های ماهانه 4 الی 5 هزار میلیاردی تجربه کرده است این سهم تا قیمت های 360 تومان جای رشد دارد در صورت شکسته شدن این سد قیمتی سهم مهمان سطوح 400 الی 420 تومانی مصادف با ارزش ذاتیش خواهد بود
در قطعه سازان خمهر هم با اقبال و رشد 5 درصدی همراه شد سهمی که اصلاح قیمتی عمیقی را تجربه و از قیممت های 300 تومان کاهش داشته است سهم با روند صعودی در گام اول به سمت سطوح 240 الی 250 تومان در حرکت است تا در گام بعدی مهمان سطوح قیمتی 280 تومانی شود این سهم قطعه ساز روند میان مدت و اینده صعودی خوبی دارد
به نظر کمی فضا چرخیده و شرایط تغییر کرده با دید نوسانی خگستر و یا در صورت بازگشایی خودرو در منفی گزینه های بدی نیست
در قطعه سازی ها خفنر خزر خمحرکه و به خصوص ختوقا گزینه های قوی و خوبی برای بازار هستند .بازهم میگوییم تا قیمت پایه مشخص نشده این صنعت هنوز ابهام دارد .
غذایی های سود ساز
در نمادهای غذایی وضعیت خوبی را شاهد بودیم اکثر غذایی ها روند مثبت و رو به بالا را داشته و در موقعیت خوبی قرار گرفته اند غذایی های سود سازی که توان بازدهی بالایی دارند
در غپینو شایعات سود 60 الی 65 تومانی در سهم باعث روند مثبت و برگشت سهم از حمایت 280 تومانی شد سهم ارزش ذاتی 360 الی 400 تومانی داشته و رشد قیمتی 20 الی 30 درصدی را در پیش رو دارد این سهم وضعیت بنیادی خوبی در گروهش داشته و در موقعیت صعود قرار دارد
غمینو هم به قیمت های 800 تومان بازگشت این سهم در صورت تثبیت در قیمت های بالای 800 تومان تا سطوح 920 الی 1000 تومان صعود خواهد کرد غمینویی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شنیده ها حکایت از تحول در سود سازی شرکت با توجه به رشد فروش های ماهانه دارد
غبشهر با شکست قیمت های 260 تومان توانست با صعود خوبی همراه و به سمت سطوح 300 تومان روانه شود سهمی که اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته و شنیده می شود با جهش فروش های ماهانه و کاهش بهای تمام شده باید انتظار سود سازی خوبی را از این سهم به خصوص در سال مالی جدیدش داشت
دارویی ها رو به بالا
دارویی ها روند رو به بالای خود را حفظ کرده اند و امروز هم مثبت بودند سهام دارویی به دلیل تحولاتی که در فروششان داشته اند میلی به اصلاح نداشته و عمدتا بیشتر روند صعودی دارند
در دبالک سهم برگشت خوبی زده است بار دیگر سهم به سمت قیمت های 980 الی 1000 تومانی حرکت خواهد کرد شنیده می شود به زودی صورت های مالی 12 ماهه این سهم با تحقق سود 120 الی 130 تومانی منتشر می شود اما سود سازی اصلی سهم برای سال مالی تازه اغاز شده شرکت است که می تواند به سطوح 200 تا 250 و سبب رشد سهم تا قیمت های 1200 الی 1400 تومان شود
دجابر روند نوسانی خوبی را در سطوح قیمتی 1200 الی 1400 تومان در پیش گرفته است نوسان گیری در سهم بسیار عالی بوده و رشد بیشتر سهم منوط به شکست قیمت های مقاومتی 1450 تومانی خواهد بود تحولات خوبی از بابت رشد قیمت انتی بیوتیک ها در سود عملیاتی این شرکت روی داده است
وضعیت دارویی کوثر مثبت است سهم در قیمت های 650 تومان حمایت قوی ساخته است مقاومت فعلی سهم نیز سطوح 720 تومان است اگر گزارش ماهانه پیش روی شرکت به مانند دی ماه باشد سهم پتانسیل لازم برای رشد تا سطوح 800 الی 900 تومان را پیدا خواهد کرد دکوثر سهم بنیادی گروه بوده که تحولات مثبت خوبی داشته است
با دید کمی بنیادی تر به نظر دارو و دپارس هم گزینه های خوبی هستند و میتوانند در این گروه مورد توجه بازار باشند . تلفیقی دپارس و رشد سود اصلی در 12ماهه شرایط خاص این سهم است در این گروه با دید کمی صبر دفارا و تیپیکو هم کم ریسک ترین ها هستند
معادن و شایعات دلاری
در نمادهای معدنی شایعاتی از جنس تسعیر ارز برخی معدنی ها با نرخ های ازاد و دستورالعمل تسعیر ارز به صورت اسکناس با نرخ صرافی ملی باعث اقبال مجدد به سهام این گروه شده است
در باما سهم با روند مثبت خوبی همراه شده است شنیده می شود نرخ تسعیر ارز شرکت همچنان نرخ های بازار توافقی و محدوده 40 هزار تومان است بامایی که به حمایت 720 تومانی واکنش خوبی نشان داده و توان برگشت به قیمت های 900 تومان را دارد شنیده می شود جلگه های اسمانی تاثیرات مثبت خوبی بر باما داشته و به زودی خبرهای خوبی از این سهم منتشر می شود
فزر از کف قیمتی 3000 تومانی قصد برگشت دارد سهم حمایت قوی در سطوح 3000 تومانی داشته و از سوی دیگر اهداف قیمتی 3600 تومانی را دنبال میکند همچنان قیمت طلا در سطوح بالایی قرار داشته و با این نرخ ها فزر قابلیت رشد عایدی بالایی خواهد داشت سهم در رنج قیمتی 3000 الی 3600 تومان نوسانات خوبی می دهد
جهش قیمت محصولات فملی در بورس کالا سبب شد تا سهم با روند مثبت خوبی همراه شود در فملی شاهد شکسته شدن سد قیمتی 760 تومان و هموار شدن راه رشد سهم تا سطوح 820 تومان هستیم با توجه به توان سود سازی خوبی که این سهم دارد رشد قیمتی بیشتر تا سطوح 900 تومان در بازه میان مدت محتمل است
سیگنال ساختمانی ها
در ساختمانی ها روند صعودی قیمت مسکن و جهش و رکورد شکنی رشد 10 درصدی قیمت مسکن در تهران سبب شد تا ساختمانی ها همچنان در مسیر صعود باقی بمانند
در نماد ثاخت شاهد رشد سهم به سمت صف خرید بودیم این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و ارزش ان ای وی بالایی دارد فقط دو فقره از دارایی های شرکت چندین برابر ارزش بازار سهم قیمت گذاری شده است به نظر می رسد ثاخت بار دیگر قیمت های 300 الی 320 تومانی را ببیند و حتی در میان مدت تا سطوح 360 تومان هم جای صعود دارد
ثنوسا هم مهمان صف خرید شد در صورت شکست مقاومت 420 تومانی سهم تا سطوح قیمتی 460 تومان رشد خواهد داشت ثنوسایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند میان مدت سهم کماکان صعودی ارزیابی می شود اگر پروژه کیش شرکت اغاز شود سهم پتانسیل رشد میان مدتی بالایی به سمت سقف قبلی یعنی قیمت های 500 الی 550 تومان را پیدا می کند
وساخت حمایت خوبی در قیمت های 160 تومان تجربه و با روند برگشتی همراه شد سهم فعلا تا اولین سطح از هدف خود یعنی سطوح 180 تومان بالا امده است در ادامه سهم توان رشد بیشتر تا قیمت های 200 تومان را خواهد داشت وساختی که ظاهرا همچنان جریان های پولی قوی در سهم حضور دارند
چهارگوشه بازار
در بانک ها ملت با اقبال خوبی همراه و همچنان در مسیر صعود قرار دارد این سهم بانکی به سمت هدف 360 تومانی روانه شده است کف قیمتی سهم در محدوده 300 تومان بسته و حمایت های خوبی از وبملت می شود سهمی که با عملکرد عالی خود انتظارهای بالایی را خلق کرده است البته سهم امروز برای مجمع متوقف شد و میتواند برای روزهای بعد به خصوص بعد از افزایش سرمایه جالب باشد .
در بانکی ها تحولات جالبی را داریم و خبرهای خوبی از واگذاری دارایی ها دراین گروه می شنویم … از تجارت گفته می شود دو مرحله واگذاری دارایی داریم که یکی یک زمین و دیگری سهام است و اثرات خوبی در سهم دارد خرید وتجارت با دید میان مدت خوب است در سوی دیگر وپاسار هم اگهی ها را زده ولی مشتری ندارد در وبصادر هم دادگاه اخیر میتواند به سود این سهم شود . با دید نوسان هم وپارس و دی و وسالت را کمی بیشتر زیر نظر داشته باشید
اما گزینه خاص بازار این روزهاوسیناست بلوک 33% سهم اگهی شده و گویا صندوق توسعه ملی خریدار این بلوک خواهد بود و بانک عامل این ماجرا می شود و این اتفاق مهمی برای صندوق توسعه ملی است . با دید کمی صبر روی وسینا میتوان یکی از گزینه ها دانست .
خفناور به محدوده قیمتی کف حمایتی قوی وارد شده است سطوح 2200 تومان قیمت های جذابی از دید تکنیکالی در این سهم قطعه ساز است شنیده می شود زمین های ازاد شهر شرکت تجدید ارزیابی شده و شرکت قصد افزایش سرمایه از 10 به 250 میلیارد معادل 2500 درصد را دارد همچنین تا پایان سال شاهد حضور نماد شرکت در بازار دوم فرابورس خواهیم بود خفناور از دید تکنیکالی نیز مستعد یک جهش قیمتی تا هدف2800 تومانی می باشد
خبر عرضه خودرو در بورس کالا و عرضه تمان خودروهای تولیدی در بورس کالا از سال اینده سبب شد تا سهام کالا هم با صف خرید و روند برگشتی همراه شود سهم توان صعود تا قیمت های 2000 تومان را داشته و عرضه تمام خودروهای تولیدی کارمزد و سود خوبی را به خصوص از سال اینده نصیب بورس کالا خواهد کرد
دراین گروه معتقدیم با این افت اوره که تا 310 دلار رسیده و افت خاصی داشته اگر نرخ گاز 7000 باشد هیچ منطقی برای خرید اوره متانولی ها نیست و بهتر است سراغ باقی گروه برویم . با دید کمی صبر و البته ریسک پذیری البته زاگرس با در نظر گرفتن ایت اتفاقات و شایعات نرخ 4000 تومانی میتواند یکی از گزینه های بازار باشد . شخارک هم بد نیست در بین اوره ای ها شیراز و شپدیس زیر نظر باشند . پارس بوعلی هم همینطور . میتوان روی گروه پتروشیمی کمی بیشتر حساب کرد به خصوص با این شایعات از احتمال حواله با نرخ ازاد و …
امروز هم ورق در بورس کالا خوب معامله شده است . در فولادی ها اگر نرخ گاز عجیب رشد نکند و فضا تغییر نکند با دید کمی صبر فخوز فولاد فولاژ فنورد هرمز از گزینه های خوب و بهتر بازار هستند . اگر اهل ریسک نیستید فولاد را بخرید و رها کنید و اگر کمی اهل ریسک هستید از دید ما فخوز فنورد گزینه های خاصی هستند و هرمز هم میتواند با این اخبار جالب باشد . فجر با این ورق میتواند جالب باشد
با این ریسک ها اگر بحث نرخ گاز از سر این گروه برداشته شود سیمان هم جالب می شود . در بین اعضای گروه سهرمز امروز باز می شود و اگر کمی افت قیمت جدی تری را داشته باشد میتواند جالب پیش برود در سوی دیگر سفانو و ساوه را از بین بنیادی ها جذاب تراز بقیه می بینیم و میتوانند خوب باشند . دراین گروه گزارش این ماه نیز بعید است قوی باشد ولی ساوه و سفانو و سخوز به واسطه تحولات مرکزی بودن شاید گزارش های بهتری بزنند . در سوی دیگر با دید کمی ریسک پذیری سشرق و ستران جالب بوده و سپاهان هم گزینه بدی نیست
امروز در بین شوینده ها قرن بد نبود . سهم باز شده و شرایط خوبی را دارد برخی تحلیل گران در مورد این سهم معتقدند با توجه به سود های غیرعملیاتی اگر نرخ lab را 1400 دلار فرض کنیم و درصد تقسیم سود را برابر با 70 درصد بگیریم و این شرکت در سال 1402 180 تومان سود بسازد در حال حاضر از نظر قیمتی اعداد خوبی را دارد و پی به ای خوبی خواهد داشت .


