گزارش بازارامروز دوشنبه 17 بهمن 1401
با خودرو ،بدون خودرو !
امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که همان ابتدای صبح سایپا هم متوقف شد تا خودرویی ها فعلا از بازار دور باشند و کنترل بازار و هیجان ناشی از خبرهای منفی این جریان قابل کنترل شده تر رفتار نماید .
بازار امروز را در حالی آغاز کردیم که در عین فاصله گرفتن بازار از جو منفی هنوز رگه ها ترس جریان خودرو در بین معاملات به چشم می خورد و به طور واضح تردید در چشمان معاملهگران نسبت به این موضوع وجود داشت حاشیه های خودرو و خبرها و اتفاقات متفاوت از جلسات مختلف نیز بین سهامداران رد و بدل میشد و به آنها دلگرمی میداد. یکی از برگشت نظر شورا صحبت میکرد و دیگری از دستور رئیس جمهور برای جمع شدن این حاشیه ها …
اما موضوع این روزها بین بسیاری از فعالان بازار این است که کاملا اشتباه میزنید و میگویید که بازار بدون خودرو جایی نمیرود. می رود خوب هم می رود !! بسیاری از این افراد معتقدند اگر نیم نگاهی به نرخ دلار ، معاملات بورس کالا ، قیمت هایی که اصلاح شده و شرایط این چنینی داشته باشیم میبینیم که بازار قطعاً نباید به خودرو گره بخورد و باید مسیر خود را پیش برود. ما هم حقیقتا هم به این موضوع اعتقاد داریم و معتقدیم با این شرایط بازار می تواند مسیر خود را کمکم از تحولات خودرویی جدا سازد اما چند نکته را در نظر بگیرید تصور این که روی یک وانت نشسته اید و به جریان سیل دستور می دهید که به کدام سمت برود تصور باطل و خیالی است و به نظر هر چه افراد به این موضوع تمایل داشته باشند جریان پول کار خود را خواهد کرد و مسیر خود را خواهد رفت
نکته بعدی این موضوع برای اولین بار نیست که رخ می دهد همیشه این جریان لیدری در بازار وجود داشته یک روز با بانک بوده روز دیگر با پالایش و یک روز با خودرو و افرادی که سابقه این نوع فعالیت در بازار را دارند میدانند که به راحتی معاملات بازار از این جریان جدا نمیشود اما ما هم معتقدیم که با گذر زمان این لیدری کم رنگ خواهد شد ولی نکته را در نظر داشته باشید که بخشی از جریان پول بازار جریانی نیست که مثل ما فکر کند و یا مثل تحلیل گران بنیادی رفتار کند و به دنبال تحلیل و سهم بنیادی و این موارد باشد. جریان نوسانات روزانه برای بخش دیگری از افراد بسیار مهم تر است و افرادی که خرید های متفاوتی دارند بسیار کم پیش میآید که درسهم های بنیادی و قوی بازار حضور داشته باشند .تا به حال شده که به نوسانگیران بگویید سراغ فولاد بروند یا غدیر بخرند آنها همیشه ذات کار ایشان و نوع معاملات شان با باقی بازار متفاوت بوده. آنها همیشه پر گردش عمل میکنند سریع بالا میروند و سریع پایین می آیند و خاصیت کار آنها همین سرعت جابجایی است . آنها سراغ پر ریسک ها و پر نوسان ترها می روند از اهرم بالایی استفاده می کنند و اعتبار قوی برای خود دارند.
شما نمی توانید این دسته از افراد را مجاب کنید که بله فولاد می ارزد شش ماه روی فولاد صبر کن اتفاقا شاید هم این سود را از فولاد بتواند بگیرد اما ذات حرکت او ذات ماهی لغزنده ای است که در دست نمی ماند و سر میخورد ذات حرکت آنها نوسانی است و قطعاً به دنبال گزینه های این چنینی خواهند رفت که خودرو خصوصیات و شرایط آن را داشته . نکته دیگر بخشی از جریان پول به بازی سهامداران عمده نیز نگاه میکنند و این ایراد بزرگ برخی سهم های خوب ماست که حقوقی ها منتظر فرصتی برای سیراب کردن بازار بودند. در خودرو و یا برخی گروه ها و سهم های کوچک این رویداد کمتر دیده می شد و این یکی از دلایل گرایش بازار به این گروه بود . کوچک بودن و قابل حرکت و روند ساختن نیز از دیگر دلایل این ماجرا بود و در نهایت بارها این موضوع را روز های قبل گفتیم خودرو و جریان خودرو یک شاخص اعتماد به دولت بود یک آزمون برای دولت که ببینیم در حوزه بازار سرمایه چقدر دیدگاه دولت تغییر کرده است ؟! ماجرای خودرو به نوعی آزمونی بود برای دولت که از آن مردود بیرون آمد جریان خودرو به خوبی نشان داد که دولت در هیچ کجای تفکرات خود اهمیتی برای بازارسرمایه قائل نیست و حتی دلالان قدرت بیشتری از ریاست سازمان بورس و برخی افراد دیگر دارند این آن چیزی است که به بازار آسیب میزند و ازاین جهت بود که جنگیدن در زمین بازی خودرویی ها برای بازار و سهامداران مهم بود و پشت کردن به جریان خودرو درواقع نپذیرفتن اصول نرخ گذاری واقعی و دفاع از نرخ گذاری دستوری بود که این طور در ذوق بازار خورد و این طور فشار فروش ایجاد کرد …
برگشت تصمیمات و دادن حس اعتماد به سهامداران میتواند نقطه اتصال دوباره جریان پول قهر کرده از بازار باشد اما رفتار دولت این موضوع را از او گرفته از همین روست که خودرو به عنوان یک نماد و نه به عنوان یک صنعت برای بازار ما مهم شده است و این دقیقا نقطه ای است که احتمالاً به زودی در مثلث برمودای تحولات اثر گذار بر بازار در دو نقطه دیگر نیز خود را نشان می دهد
رفتار دولت و مجلس و بهطورکلی حاکمیت با نرخ خوراک گاز و تحولات دیگر بودجه و همچنین دلار بازار آزاد و ارز فرزینی و ارز شرکت ها مشخص است که وقتی دولت چنین نگاهی به خودرو دارد در این دو تای دیگر هم اگر طرف مخالف بازارسرمایه باشد تعجبی نیست و جریان پول هم دقیقا از همین موضوع فرار کرده . حکایت بازار ما هم شبیه آن جریان شده که طرف به مال خودش رحم نمیکند میخواهد به مال سهام دار رحم کند .میداند 70% این بازار برای خودش و زیرمجموعه هاست ولی بازهم از درک آن عاجزاست ! این باعث شده است که خودرو به عنوان یک نماد اعتماد و شاخص اعتماد به دولت بدل شود و این اتفاقات جریان پول را از بازار دور نماید…
راه برگشت آن هم خوب و دقیق مشخص است هرچند آسیب به این اعتماد بسیار سنگین و زیاد بود اما قابل برگشت است. تصمیمات گرفته شده می تواند آرام آرام اعتماد را به بازار بازگرداند هرچند زمان بر خواهد بود و به سرعت موضوع رخ نخواهد داد
نکته آخر اینکه یک بار دیگر به همه ما ثابت شد که در بازار سرمایه در طبقه آخر توجه دولت ها قرار دادیم شما به بازارهای رقیب نگاه کنید بازار ارز بازار سکه بازار مسکن خودرو که هر یک برای خود جز د لالی و گسترش بازار غیر مولد چیزی ندارد اما بازدهی آنها طی مدت اخیر به خوبی نشان می دهد که جریان پول غالب و قاطع کشور در کدام سمت وجود دارد. این را به عنوان یک نکته تحلیلی عرض میکنیم و هشدار میدهیم که اگر رفتار ضد اعتماد دولت در بازار سرمایه ادامه داشته باشد میوه آن را روی درخت بازارهای موازی نظیر ارز و سکه برداشت خواهد کرد و این میوه آنقدر تلخ است که در آن مقطع هر کاری کند و هر عسلی روی آن بریزد تلخی آن بازهم از بین نخواهد رفت تا وقتی بستر جذب سرمایه ها و بازار های مولد اینطور توسط دولت و تصمیمات دولت خشک و بایر می شود در زمین بازارهای موازی گیاه های هرز روییده و میوه های تلخ رشد می کنند
امروز چیزی جز شلختگی در تصمیمات و تصمیمگیریها در حوزه های اقتصادی در این دولت ندیدیم و این دقیقاً نکته ای است که باعث شده جریان پول به جای بازار سرمایه سر از بازارهای موازی در بیاورد و بازدهی بازار مسکن را نظیر بازار خودرو ارز و سکه پر رونق کرده و صد البته به تبع آن فشار را بر اجاره و اجاره نشینی بیاورد … هیچ چیز در اقتصاد و اجتماع کشور اتفاقی نیست … اقتصاد زنجیر به هم پیوسته است …
هنوز برای برگشتن دیر نشده و به نظر دولت باید در سمت درست اقتصاد بایستد در سمتی که تولیدکننده و صاحبان سرمایه قرار دارند نه دلالان …
یک نکته مهم در مورد موضوع خودرو بگوییم و گزارش بازار را به پایان ببریم بسیاری از عزیزان می پرسیدند ته ماجرای خودرو چه میشود بی شک به شما میگویم ماجرای خودرو حرکت به سمت قیمت گذاری منطقی و پذیرش اقتصاد و بازار است اما طی این مدت آنقدر اقدامات غیر منقول و غیر منطقی از سمت دولت رخ می دهد که اعتماد سرمایهگذاران و سهامداران هم سلب شده و در نهایت چیزی هم عاید دولت نمی شود فقط در این مدت فحشش را دولت می خورد . حل این موضوع زمانبر است اما هزینه این زمان را بازار سرمایه و بعد از آن دولت خواهد داد
تا وقتی سازمان بورس نقش آتش نشان ها را دارد و هر روز و هر هفته و هر ماه آتش هایی که دولت و نهادها و مجموعه های مرتبط با آن روشن کردند را خاموش میکند سرمایه هم جذب بازار نخواهد شد و جریان پول حق دارد در بازارهای موازی نظیر مسکن و ارز و سکه و خودرو حرکت نمایند …
بگذریم و سراغ بازار برویم …
بانک ها در صف برگشت
در نمادهای بانکی شاهد برگشت روند سهام این گروه بودیم بانک هایی که وضعیت خوبی داشته و اکثرا تحولات بنیادی خوبی را تجربه می کنند افزایش نرخ سود بانکی و نرخ تسهیلات تاثیرات بالایی بر بانک ها داشته است
در بانک تجارت سهم بالای خوبی زد و با حمایت های صورت گرفته توانست قیمت های 160 تومانی را حفظ نماید این سهم تا قیمت های 180 و 200 تومان جای رشد داشته و با توجه به برنامه گسترده فروش دارایی ها سهم اینده خوبی در گروه خود دارد به خصوص این که حمایت های قوی مانع اصلاح در سهم می شود
سامان هم در حمایت 240 تومانی به تعادل رسید و برگشت زد سهمی که تا قیمت های 260 و 280 تومان جای رشد دارد این سهم بانکی وضعیت خوبی را تجربه و با توجه به صورت های مالی 9 ماهه پیشبینی سود سازی بالایی برای سال جاری دارد این سهم تا قیمت های عنوان شده نوسان مثبت خواهد داشت
بانک ملت هم نوسانات خوب و قوی داشت این سهم بانکی تا قیمت های 360 و 400 تومان جای رشد را دارد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی تا سطوح مورد نظر را تجربه خواهد کرد بانک ملت هم تراز ارزی قوی و هم سود عملیاتی بالایی داشته و به همین واسطه با اقبال خوبی همراه می باشد
ثاختمانی ها و سیگنال مثبت
در ساختمانی ها شاهد سیگنال خوبی برای صعود سهام این گروه با انتشار امار رشد نزدیک 10 درصدی قیمت مسکن تهران در دی ماه بودیم افزایش نرخ در مسکن ادامه دار بوده و همین امر پتانسیل های بالایی را برای سهام این گروه به همراه خواهد داشت
در ثغرب سهم با روند مثبت و صف خرید همراه شد خبرهای خوبی از برنامه شرکت به منظور فروش برخی پروژه هایش و یک زمین به گوش می رسد سهم همچنان با حمایت خوب و قوی همراه و در موقعیت مناسبی قرار دارد ثغرب هدف قیمتی 720 الی 760 تومان را در این مرحله دنبال می کند
ثفارس به قیمت های 920 تومان رسید سهم تحولات خوبی داشته از خرید سهام تا فروش برخی دارایی های خود به نظر می رسد این سهم همچنان در صورت شکست سد قیمتی فعلی 920 تومان تا قیمت های 1000 تومان هم جای رشد داشته باشد سهم در کف قیمتی 720 تومان معرفی شده وبازدهی خوبی داد
ثجنوب که تازه عرضه شده است امروز با حجم معاملات بالایی همراه بود و به نظر می رسد سهم در قیمت های 1250 تومان فردا به تعادل برسد سهمی که رشد خوبی طی این مدت داشته و با نوسانات 7 درصدی به قیمت های خوبی رسیده است انتظار می رود فردا سهم جدال سختی با عرضه های سنگین خود داشته باشد
دارویی های خوش نوسان
در دارویی ها شاهد نوسانات مثبت خوبی بودیم این گروه و به خصوص برخی نمادهای گروه مستعد رشد قیمتی خوبی بوده و افزایش نرخ های جذاب و سنگین سبب اقبال به سهام این گروه شده است
دارویی کوثر برگشت بسیار خوبی از کف قیمتی خود زد سهمی که امسال 130 الی 140 تومان و برای سال اینده 250 تومان سود داشته و قیاس صورت های مالی 9 ماهه سهم با 6 ماهه حاکی از تحولات جدی در دکوثر دارد سهمی که افزایش نرخ بالای انتی بیوتیک ها در کنار جهش فروش سبب شده تا سهم در موقعیت بنیادی بسیار خوبی با تارگت های 720 و 800 و900 تومان قرار بگیرد
کی بی سی هم گارد صعود خوبی گرفته است سهم تارگت 1300 تومانی داشته و در صورت عبور از این قیمت ها مهمان سطوح 1600 تومان خواهد بود سهمی که سود عملیاتی و غیر عملیاتی بالایی داشته و اختصاص ارز نیمایی به واردات اقلام دارویی به این شرکت تحولات خوبی در فروشش را رقم زده است سهم در سال مالی جاری با شناسایی سود بالای 200 تومانی عملیاتی و سود 200 تا 250 تومانی عملیاتی جمعا سود 450 الی 500 تومانی داشته و یک رشد عالی را در پیش رو دارد
دبالک هم به حمایت 900 تومان رسیده است سهم نوسانات بسیار خوبی می دهد و اینده میان مدت سهم نیز صعود بالایی را نشان می دهد به خصوص این که فروش یک ماهه سال مالی جدید شرکت رشد بیش از 200 درصدی داشته و این امر نشان می دهد باید در انتظار گزارش ها و صورت های مالی خاصی از دبالک باشیم
سرمایه گذاری های خاص
در نمادهای سرمایه گذاری این مدت شاهد روند اصلاحی بودیم اما امروز روند برخی سرمایه گذاری ها متفاوت و شاهد روند مثبت بودیم
در وپترو انتشار صورت های مالی تلفیقی در 6 ماهه و شناسایی سود بالای 400 تومان توانست سهم را به صف خرید سنگینی برساند امسال سود تلفیقی 800 الی 900 تومانی و با احتساب سود غیر عملیاتی امسال 500 تومان سود عملیاتی در سهم را شاهد خواهیم بود سهمی که ارزش ذاتی 2000 تومانی داشته و با صف خرید سنگینی همراه شد
وبانک به کف قیمتی 920 تومانی رسیده است سهمی که از قیمت های 1400 تومان اصلاح قیمتی بالایی را تجربه و به کف قیمتی حمایتی رسیده است پس از ناکامی وبانک در فروش سهام شازند سهم با اصلاح قیمتی بالایی همراه شده است وبانکی که بعید است از این قیمت ها افت بیشتری داشته باشد و می تواند از همین سطوح برگشت روند را تجربه نماید
شستا هم به حمایت 92 تومانی فعلا واکنش خوبی داشته و متعادل شد سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و اصلاح مناسبی را هم تجربه کرده است شرایط بازار و شاخص مثبت شود سهم تا قیمت های 100 و 110 تومان جای رشد و نوسان مثبت خوب و قوی دارد
خبرهای گازی
در پتروشیمی ها خبرهایی در خصوص احتمال کاهش نرخ خوراک متانولی ها به 2500 تومان و از سوی دیگر برنامه برای عدم افزایش نرخ خوراک در بودجه 1402 سبب شده تا پتروشیمی ها این روزها معاملات روان تری داشته باشند
زاگرس روند نوسانی منفی داشت اگر خبر کاهش نرخ خوراک متانولی ها صحت داشته باشد زاگرس بیشترین تاثیر را پذیرفته و با تحولات بنیادی اساسی همراه می شود سهمی که وضعیت بسیار خوبی داشته و با دید میان مدت جای رشد قفیمتی تا اهداف 14500 الی 16000 تومان را دارا است
در شفن هم کف قیمتی 520 تومانی در این سهم بسته شده است شفنی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و روند میان مدتش صعودی ارزیابی می شود این سهم متانولی تا قیمت های 600 الی 650 تومان از دید تکنیکالی تارگت داشته و تنها در انتظار فعال شدن پتانسیلی برای رشد می باشد
شپدیس هم سود سازی بالایی دارد اما به واسطه کاشه نرخ جهاین اوره فعلا پتانسیل بالا و محرکی برای رشد ندارد سهمی که حداقل 20 تا 30 درصد بالاتر از قیمت های فعلی ارزش ذاتیش بوده و اگر خبر قوی در خصوص کاهش نرخ خوراک منتشر شود سهم می تواند مهمان روند مثبت تا اهداف عنوان شده شود
چهارگوشه بازار
پست بانک همچنان جز شرکت هایی است که هم تحولات بنیادی مثبتی داشته و هم این تحولات با شدت بیشتری ادامه خواهد داشت افزایش سود تسهیلات به 23 درصد به دلیل قرار گیری نیمی از منابع این بانک به صورت قرض الحسنه بیشترین تاثیر را بر وپست دارد سهمی که تا قیمت های 800 تومان در بازه میان مدت تارگت صعودی دارد
در شدوص سهم با نوسانات خوبی همراه شد این سهم به واسطه افتتاح طرح توسعه دوده هارد خود با افزایش 40 درصدی ظرفیت تولید و کاهش بهای تمام شده همراه می شود سهمی که برای سال جاری سود سازی 220 الی 230 تومانی اما سال اینده سود شرکت به واسطه تاثیرات مثبت طرح توسعه به 300 تومان و ارزش ذاتی سهم به 1800 تومان خواهد رسید که فاصله زیادی با قیمت های فعلی تابلوی سهم دارد
بیمه دانا با فروش زمین های خود به ارتش سود غیر عملیاتی سنگینی را شناسایی کرده است از سوی دیگر در سهم شاهد شناسایی سود عملیاتی خوبی نیز هستیم این سهم امسال متحول شده و تا قیمت های 360 و 420 تومان فعلا جای رشد دارد تارگت های 500 تومانی نیز در میان مدت در این سهم بعید نیست


