جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازار امروز یکشنبه 16 بهمن 1401

گزارش بازار امروز یکشنبه 16 بهمن 1401

نوید خاندوزی
فوریه 5, 2023
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازار امروز یکشنبه 16 بهمن 1401

اینکه لنگ در هوایی … 

هیچ چیز برای بازار بدتر از حس لنگ درهوا ماندن و تصمیمات غلط و پاسکاری بین این نهاد و آن نهاد و این اظهار نظر و ان حرف نیست … و امروز در این شرایط و  درست در این فضا قرار گرفتیم و بازار و سهامداران حق دارند با واکنش منفی پاسخ بدهند … امروز ازاین نظر روز تلخ و سیاهی برای بازار بود که نه فقط خودرو  که ماهیت بازار سرمایه به عنوان ویترین به رسمیت شناختن اصول اقتصادی و نگاه به بخش خصوصی مورد هجوم و حمله قرار گرفت و به چالش کشیده  شد . چالشی که ریسک این بازار را افزایش میدهد و به همه میگوید هر صنعتی میتواند با دستکاری دولت دچار این تغییرات  شود  …

امروز از آن روزهای تلخ و سخت بازار بود که بعد از تعطیلات به خود دید و البته ابتدای آن داشت خوب پیش میرفت ولی با رسیدن خبرهای خودرو و دستور العمل شورای رقابت کار گره خورد و بازی جور دیگری پیش رفت تا یک باردیگر به همگان اثبات شود دلالان در کشور ما نقش اساسی در بسیاری از تصمیمات را دارند !! امروز عمده بحث ما حول محور این جریان و این ماجراست و ابعاد آن مورد بررسی قرار میگیرد . قبل از هر چیز ای کاش نماد خودروسازها و نماد های مرتبط با انها متوقف می شد تا این طور تصمیمات به طرز عجیبی قبل از بازار و در حین بازار این اثرگذاری را نداشت … ولی هر چه بود گذشت و نظر سازمان بورس توقف نبود …

امروز از چند بعد در مورد این بخشنامه و بازار صحبت میکنیم …

قبل از هر چیز یک بحث را یکباردیگر تکرار کنیم . درست است که جو کلی اخبار و دلار و وضعیت شرکت ها در بورس کالا و … خوب است  ولی بازار چشم به خودرویی ها دارد .برخی هم میگویند شما به عنوان تریبون این را فریاد بزنید که همه  بازار نباید به پای خودرو  بسوزد .بله درست است  ولی قبل از هرچیز باید گفت با فریاد ما چیزی اصلاح نمی شود سیل نقدینگی و جریان پول کار خود را میکند مثل این میماند به جریان و مسیر آب روخانه با بلندگو  فرمان بدهی کجا برود !
هیچ کس از گره خوردن بازار با یک سهم یک صنعت و یک گروه خوشحال نیست رویه ای است  که بارها و بارها در بازار تکرار شده و همه گلایه کردند و باز هم تکرار شده است البته در مورد خودرو معتقدیم خودرو سنگ نشان است که ره گم نشود  !! و ماجرایی است که به نوعی اعتماد و عیار دولت در مواجه  با بازار سرمایه را نشان می داد که البته به نظر در این آزمون تا حدودی مردود شد اما در مورد فضای خودرو  و اثر آن بر بازار معتقدیم این فضا اثرات طولانی مدت  در بازار نداشته و نمی تواند جنبه صفر و یکی در بازار داشته باشد و روزهای قبل هم بیان کردیم مثبت و منفی شدن اخبار خودرو بیش از هرچیز برای باقی بازار مهم است .خودرو نباید یک آتش و مشعل اصلی برای بازار بلکه جرقه برای آتش بازار باید  باشد که البته امروز آتش به جان  بازار انداخت … ولی در هر صورت این رویدادها سرد و گرم شدن آن در وضعیت کلی بازار در کوتاه مدت ممکن است موثر باشد اما در میان مدت و بلند مدت خیلی بازار را درگیر نخواهد کرد و بازار ازاین موضوع نیز عبور میکند ولی این حس ترس همیشه بین فعالان  بازار هست که دستی دوباره از جنس همین  شورا گونه بیرون امده و یقعه یکی دیگر از صنایع  بازار با  بگیرد … در ضمن از اعتمادی که این نوع تصمیمات به بازار زده هم نمیتوان به آسانی گذشت… همین حالا  ببنید  که این  اتفاقات و خبرها  چه ضربه ای به حجم و ارزش معاملات زد تقریبا  نصف شده و این دقیقا اثرات  زیان بارهمین نوع تصمیمات است  …

یک نکته درمورد  شورای رقابت عرض کنیم . به  طور کلی مفهوم این شورا را درک نمیکنیم در فضای کسب و کار فعلی یک نهاد با عمر چند ده ساله  در حداقل  10  سال گذشته  ضررو زیان های متعددی را به یک صنعت وارد کرده ، وضع این چنینی را  برای بازار خودرو  رقم  زده و و مسیر این صنعت  را به سمت کاهش تولید و فروش سوق داده و بازهمچنان همه به تصمیمات آن استناد  میکنند ؟! این غقل سلیم  را نمیدانیم کی و کجا توصیه کرده !!
برخی دوستان میگویند ورود این شورا به صنایعی که انحصار دارند  درست است به ذهن حقیر می اید سال های گذشته به 3 صنعت مخابرات خودرو و یوتیلیتی ورود کرده اند که وضعیت هر 3 صنعت به خوبی گویای ماجرا ست !! فقط همین  را عرض کنیم  دو صنعت مخابرات و خودرو  با  زیان های سنگین و عدم  سرمایه گذاری مواجه شده و در صنعت یوتیلیتی به زودی شاهد خواهید بود با  حرکت  برخی پتروشیمی ها به سمت تامین درونی در نهایت در بلند مدت ان دو شرکت اصلی ضرر میکنند !! و این  یعنی هزینه مضاعف برکشور …

نکته دیگر اگر ازتصمیم شورای رقابت …طی روزهای آتی اگر دیدید که خودروهای داخلی و خارجی گران شدند 2 موضوع را می شود دقیقا درک کرد اول این که این تصمیم  به سود مصرف کننده نیست و بیشتر منفعت دلالان تامین شده و دوم این که قطعا  صنف دلالان کار خود را خوب انجام دادند و تیر به هدف خورد ..

یک نکته دیگر  این که برخی معترض اند چرا  بخشنامه را خوب نمیخوانید نکات مثبتی هم دارد !؟!! این که  بخشنامه صرفا بخشنامه منفی و بدی باشد نیست و نکاتی در دل آن دارد  . البته روح آن یک خودکامگی و بی منطقی عجیب را در دل خود دارد ولی در کل بحث افزایش نرخ ها را پذیرفته ولی انقدر اما و اگر برای آن اورده که درست به مانند همیشه چیزی عاید خودروساز و  بازار نمی شود و کسی نمیداند چه خبر است …در واقع تو  گویی توپی را شوت کرده که فعلا  بازی بین  زمین و آسمان بماند و همین معطل کردن اقتصاد  بزرگترین اسیب است .

و حرف آخر واکنش اهالی بازار چه  باید باشد . اول از همه منطقی بودن و با  زبان منطق صحبت کردن بهترین راه است وظیفه فعالان  بازار این است که برای کسب و کار خود  احترام  قایل باشند  اگر کسی این  طور این بازار را زیرسوال می برد واکنش های قوی و منطقی و یکدستی را باید از این منظر شاهد  باشد  البته  تلاش برخی از فعالان  بازار برای جدا کردن  بازار سرمایه از ماجرای خودر و لیدری قابل درک است و اتفاقا  لازم ولی همه باید  نسبت به این موضوع واکنش را داشته  باشند

نکته دوم هیئت مدیره  شرکت های خودروسازی باید واکنش قطعی و جدی به این ماجرا داشته  باشند کمی از میزخود  فاصله بگیرید و واکنش های جدی را در راستای صاحیان سهام خود داشته  باشید . نمیدانیم این میزها چه چسبی دارد که این طور به آن وصل شده اید و زبان را خاموش کرده اید ! به نظر این وظیفه سازمان بورس است که هر طور شده با ابزارهایی که در اختیار دارد از مدیران این  شرکت ها حساب کشی کند  .

و در نهایت سازمان بورس … به نظر وظیفه اصلی و ذاتی سازمان بورس چیزی جز دفاع از حق و حقوق سهامداران نیست . معتقدیم  سنگر خودرو  سنگر اصلی است و نبای آن را از دست داد  …به نظر دولت و به  طور کلی حاکمیت اگر این سنگر را سست و ویران  ببیند یکی یکی جیب شرکت ها در معرض این  تصمیمات خواهد بود و معتقدیم این سازمان  در رستای منافع سهامداران خرد  باید با صدای هر چه  بلندتر مقابل این جریان  فریاد  بزند  . به نظر سازمان  بورس بهتر است هرچه سریعتر تکلیف این موضوه  را روشن کند گذر زمان بیش از هر وقت دیگری به  ضرر بازار است و لنگ در هوا بودن فشار مضاعفی را روی بازار خواهد  اورد  …بازهم تاکید میکنیم گذر زمان  بیش از هر چیزی به ضرر بازار و خودروسازها بوده و خواهد بود  …

و اما  بازار …  بازار امروز داشت تازه جان میگرفت و ارام ارام به این نقاط  به عنوان کف بازار و نقاط ارزنده اعتماد کرده و برمیگشت که ناگهان  این  بخشنامه تمام انچه ایجاد شده  بود و روضه این چند روز را به مرثیه تبدیل کرد و جو منفی و عدم اعتماد به بازار به سمت فشار فروش بیشتر کشیده  شد …

ساختمانی های خوش نوسان
همچنان ساختمانی ها بعضا با اقبال همراه بوده و جز گروه پرمخاطب بازار می باشند سهامی که شاهد رشد ارزش دارایی ها و برنامه های فروش گسترده پروژه های خود هستند
در ثپردیس سهم به سمت سطوح قیمتی 560 تومانی در حرکت می باشد تا شاید با شکست این قیمت ها شاهد رشد سهم تا سطوح 620 تومان باشیم شرکت حجم پروژه های بالایی داشته و موقعیت مناسبی دارد به خصوص این که تخمین ها حکایت از سود سازی بالای 100 تومانی این سهم دارد

در وساخت حجم معاملات بسیار بالا است سهم استارت رشد خود را ازقیمت های 90 تومان تا سطوح 200 تومان زد و پس از بازدهی سنگینی که داشت به حمایت قوی 160 تومانی برگشته است همچنان حجم معاملات در سهم به شدت بالا بوده و اگر این حمایت عمل نماید سهم توان برگشت را دارد در غیر این صورت اصلاح تا حمایت قوی 140 تومانی ادامه خواهد داشت
ثاخت با نوسانات ارام اما مثبت همراه بود سهمی با ارزش ان ای وی 900 تومانی و دارایی های سنگین که به واسطه سود سازی پایین زیاد رشدی در بازار نداشته است این سهم در صورت محقق شدن فروش پروژه نارنجستان یا مگا پارس خود توان جهش سود و رشد قیمتی بالایی دارد فعلا روند نوسانی سهم در سطوح 260 الی 300 و 320 تومان مورد انتظار است

دراین گروه ثامید و ثبهساز و ثاخت را زیر نظر بگیرید ولی با دید نوسان به نظر ثامید شرایط خاص تری را دارد اما وساخت … دوباره بلوک ها اگهی شد و دوباره بازی وساخت در جریان است به نظر صف فروش امروز سهم خریدش اگر پرحجم شود با ددی نوسان بد نیست ولی قیمت بیشتر از 1900 ریال نخواهد رفت . ومهان 3 بلوک نزدیک به 6% را از سهامداران میخرد و بازی به نظر موقتا تمام می شود

خودرویی ها و خبربازی
در نمادهای خودرویی شاهد روند معاملاتی منفی بودیم طبق نامه ای کهپمنتشر شده است فرمول تازه ای برای نرخ گذاری خودرو ها منتشر شده و گویا  بیشتر در سمت سازمان حمایت است  و خبری از ادامه عرضه در بورس کالا نیست
در این گروه سایپا با فشار فروش به صف فروش رسید سهمی که حمایت قوی در سطوح 200 تومانی داشته و در حال برگشت به سطوح قیمتی چند ماهه گذشته خود می باشد این سهم خودرویی به واسطه این خبر و عدم مشخص شدن عرضه سهام پارس خودرو و سهام تو دلی خود با جو منفی همراه شده است
خاور هم از صف خرید به روند منفی رسید سهمی که از داستان های نرخ گذاری دستوری فاصله دارد اما تحت تاثیر فشار عرضه ها قرار گرفت این سهم خودرویی به نظر می رسد فعلا روند نوسانی خود را حفظ و با کف قیمتی حمایتی 320 تومانی و هدف 360 در نوسان باشد
خبهمن هم ریزش سنگینی داشت و تا قیمت های 180 تومان عقب گرد کرد سهم بعید نیست تا حمایت قوی 160 تومان هم افت داشته باشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد خوبی هم تجربه کرد اما با جو منفی امروز اماج عرضه های سنگینی قرار گرفت

دارویی ها و افت فشار
در دارویی ها علی رغم وضعیت خوب بنیادی سهام این گروه جو منفی دامان این شرکت ها هم گرفته و سهام دارویی با فشار فروش همراه شدند
در این گروه دکوثر تا قیمت های 640 تومان پایین امده و فردا باید به حمایت 620 تومانی واکنش نشان دهد سهمی که برای امسال سود 150 تومانی و برای سال اینده سود 250 تومانی و ارزش ذاتی بالایی دارد اصلاح می تواند فرصت مناسبی در این سهم دارویی به دست دهد
دلقما هم امروز عرضه های سنگینی را تجربه و نتوانست از سد قیمتی 320 تومانی عبور نماید این سهم انتی بیوتیک ساز بازار با فشار عرضه ها همراه شده و متعادل شد دلقمایی که انتظارهای بالایی خلق اما همچنان در شکست قیمت های 320 تومان با سختی همراه می باشد
دبالک به محدوده عالی نوسانی وارد می شود سهم حمایت 860 تومانی داشته و از همین سطوح می توان با برگشت همراه شود این سهم دارویی اوضاع خوبی داشته و نوسانات خوبی در رنج قیمتی 860 الی 950 تومانی می دهد

پتروشیمی ها در انتظار اخبار خوب
در نمادهای پتروشیمی سهام این گروه در انتظار خبرهای خوبی از کاهش نرخ خوراک در بوذجه سال 1402 می باشند به خصوص این که روند قیمت های جهانی گاز هم به شدت نزولی بوده است
شفن با نوسانات مثبت همراه شد سهمی که در کف قیمتی از دید تکنیکالی قرار داشته و موقعیت خوبی دارداین سهم پتروشیمی تاثیرات بالایی از کاهش نرخ خورام می پذیرد شفنی که توانایی بنیادی بالایی داشته و کف حمایتی قوی 520 تومانی را حفظ کرده است

دراین گروه همچنان دو سهم زاگرس و شپدیس جالب هستد و ریسک پذیر ها زاگرس 12600 12500 تومانی را در نظر داشته باشند در سوی دیگر بنیادی 3 سهم نوری بوعلی پارس منطقی و نرمال بودند
بوعلی اگر به قیمت های 3200 تومان برسد برای خرید مناسب خواهد بود سهمی قوی و بنیادی که ریسک قیمت خوراک را نداشته و طرح توسعه اش وارد فاز تولید شده و از سوی دیگر با انتشار گزارش های ماهانه نشان می دهد امسال سود 550 الی 600 تومانی در سهم محتمل و سال اینده سود شرکت رشد بالایی خواهد داشت
زاگرس بر خلاف کلیت بازار امروز را با روند مثبت پشت سر گذاشت سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند صعودی را طی خواهد کرد این سهم پتروشیمی تا قیمت های 14500 تومان در صورت کاهش نرخ خوراک جای رشد خواهد داشت و چه بسا اهداف 16000 تومانی را هم ببیند

چهارگوشه بازار

شدوص نوسانات ارامی داشت سهم شروع مثبت داشته و رفته رفته کمی منفی شد سهمی که امسال سود سازی 220 تومانی و برای سال اینده سود 300 تومانی خواهد داشت و افتتاح طرح توسعه شرکت که اخیرا راه اندازی شده است سهم را در موقعیت بسیار خوبی قرار داده است شدوص ارزش ذاتی 1500 الی 1600 تومانی با حمایت های قوی 1100 و 1000 تومانی دارد

در شکربن برخی روی سهم امسال 550 و سال بعد 700 ریال سود شناسایی میکنند 2 مشکل اساسی در سهم است اولی سهام شناور بالا و دومی غیرعملیاتی بودن بخشی از سود که در چشم بازار خیلی بروز نمیکند ولی در کل جز سهم های خوب و منطقی و مناسب با دید کمی صبر است و اصلاح کند جذاب می شود

حافرین باز حجم معاملات بالایی را به ثبت رساند سهمی که با ورود بازیگران قوی و سهامداران جدید همراه شده و روند حمایتی جالبی را در پیش گرفته است این سهم به نظر می رسد در بازه میان مدت تا سطوح 480 و 560 تومان جای رشد داشته باشد با این حجم معاملات و جابه جایی سهام به نظر می رسد روند خوبی در انتظار سهم باشد

دراین گروه در بین نوسانی ها شصفها و شفارا همچنان مورد توچجه هستند و با دید نوسان جالب معامله می شوند . حواس ها باید به شستان هم باشد که بازگشایی سهم و حرکت خلیج فارس روی این شرکت نکات جالب این سهم است

شستا به قیمت های 92 تومانی حمایتی خود برگشت سهمی که ارزش ان ای وی و وضعیت بنیادی خوبی داشته واگر به این حمایت واکنش مثبت نشان دهد باز احتمال صعودش به قیمت های بالای 100 تومان وجود دارد در غیر این صورت اصلاح سهم تا سطوح 86 تومان ادامه دار خواهد شد

دراین گروه تحرکات جدی رادر صندوق پالایش شاهدیم و همین اکر باعث توجه بازار به این گروه شده . در گروه پالایش تا 31 فروردین خبری از صورت های مالی نیست و این چالش گروه را زیاد میکند ولی در کل پالایشی ها با دید میان مدت 2 ماهه خریدش بد نیست از خود صندوق پالایش گرفه تا شپنا و شبندر .

در بین فولادی ها هرمز بازهم مورد توجه بازار است وگزارش های بدی نداشته . خود فولاد در منفی امروز یکی از مفت ترین و خاص ترین سهم های گروه است . فجر با این خبرهای افزایش سرمایه یکی از گزینه های میان مدتی بازار شده است در فلزاتی ها نیز فباهنر و فملی و فنوال گزینه های خوبی هستند در بازار شنیده می شود تا اخر بهمن فباهنر مجوز افزایش سرمایه خود را خواهد گرفت و این رویداد مهمی برای سهم است

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم