گزارش بازار امروز یکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱

بهمن ۱۶, ۱۴۰۱

گزارش بازار امروز یکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱

اینکه لنگ در هوایی … 

هیچ چیز برای بازار بدتر از حس لنگ درهوا ماندن و تصمیمات غلط و پاسکاری بین این نهاد و آن نهاد و این اظهار نظر و ان حرف نیست … و امروز در این شرایط و  درست در این فضا قرار گرفتیم و بازار و سهامداران حق دارند با واکنش منفی پاسخ بدهند … امروز ازاین نظر روز تلخ و سیاهی برای بازار بود که نه فقط خودرو  که ماهیت بازار سرمایه به عنوان ویترین به رسمیت شناختن اصول اقتصادی و نگاه به بخش خصوصی مورد هجوم و حمله قرار گرفت و به چالش کشیده  شد . چالشی که ریسک این بازار را افزایش میدهد و به همه میگوید هر صنعتی میتواند با دستکاری دولت دچار این تغییرات  شود  …

امروز از آن روزهای تلخ و سخت بازار بود که بعد از تعطیلات به خود دید و البته ابتدای آن داشت خوب پیش میرفت ولی با رسیدن خبرهای خودرو و دستور العمل شورای رقابت کار گره خورد و بازی جور دیگری پیش رفت تا یک باردیگر به همگان اثبات شود دلالان در کشور ما نقش اساسی در بسیاری از تصمیمات را دارند !! امروز عمده بحث ما حول محور این جریان و این ماجراست و ابعاد آن مورد بررسی قرار میگیرد . قبل از هر چیز ای کاش نماد خودروسازها و نماد های مرتبط با انها متوقف می شد تا این طور تصمیمات به طرز عجیبی قبل از بازار و در حین بازار این اثرگذاری را نداشت … ولی هر چه بود گذشت و نظر سازمان بورس توقف نبود …

امروز از چند بعد در مورد این بخشنامه و بازار صحبت میکنیم …

قبل از هر چیز یک بحث را یکباردیگر تکرار کنیم . درست است که جو کلی اخبار و دلار و وضعیت شرکت ها در بورس کالا و … خوب است  ولی بازار چشم به خودرویی ها دارد .برخی هم میگویند شما به عنوان تریبون این را فریاد بزنید که همه  بازار نباید به پای خودرو  بسوزد .بله درست است  ولی قبل از هرچیز باید گفت با فریاد ما چیزی اصلاح نمی شود سیل نقدینگی و جریان پول کار خود را میکند مثل این میماند به جریان و مسیر آب روخانه با بلندگو  فرمان بدهی کجا برود !
هیچ کس از گره خوردن بازار با یک سهم یک صنعت و یک گروه خوشحال نیست رویه ای است  که بارها و بارها در بازار تکرار شده و همه گلایه کردند و باز هم تکرار شده است البته در مورد خودرو معتقدیم خودرو سنگ نشان است که ره گم نشود  !! و ماجرایی است که به نوعی اعتماد و عیار دولت در مواجه  با بازار سرمایه را نشان می داد که البته به نظر در این آزمون تا حدودی مردود شد اما در مورد فضای خودرو  و اثر آن بر بازار معتقدیم این فضا اثرات طولانی مدت  در بازار نداشته و نمی تواند جنبه صفر و یکی در بازار داشته باشد و روزهای قبل هم بیان کردیم مثبت و منفی شدن اخبار خودرو بیش از هرچیز برای باقی بازار مهم است .خودرو نباید یک آتش و مشعل اصلی برای بازار بلکه جرقه برای آتش بازار باید  باشد که البته امروز آتش به جان  بازار انداخت … ولی در هر صورت این رویدادها سرد و گرم شدن آن در وضعیت کلی بازار در کوتاه مدت ممکن است موثر باشد اما در میان مدت و بلند مدت خیلی بازار را درگیر نخواهد کرد و بازار ازاین موضوع نیز عبور میکند ولی این حس ترس همیشه بین فعالان  بازار هست که دستی دوباره از جنس همین  شورا گونه بیرون امده و یقعه یکی دیگر از صنایع  بازار با  بگیرد … در ضمن از اعتمادی که این نوع تصمیمات به بازار زده هم نمیتوان به آسانی گذشت… همین حالا  ببنید  که این  اتفاقات و خبرها  چه ضربه ای به حجم و ارزش معاملات زد تقریبا  نصف شده و این دقیقا اثرات  زیان بارهمین نوع تصمیمات است  …

یک نکته درمورد  شورای رقابت عرض کنیم . به  طور کلی مفهوم این شورا را درک نمیکنیم در فضای کسب و کار فعلی یک نهاد با عمر چند ده ساله  در حداقل  ۱۰  سال گذشته  ضررو زیان های متعددی را به یک صنعت وارد کرده ، وضع این چنینی را  برای بازار خودرو  رقم  زده و و مسیر این صنعت  را به سمت کاهش تولید و فروش سوق داده و بازهمچنان همه به تصمیمات آن استناد  میکنند ؟! این غقل سلیم  را نمیدانیم کی و کجا توصیه کرده !!
برخی دوستان میگویند ورود این شورا به صنایعی که انحصار دارند  درست است به ذهن حقیر می اید سال های گذشته به ۳ صنعت مخابرات خودرو و یوتیلیتی ورود کرده اند که وضعیت هر ۳ صنعت به خوبی گویای ماجرا ست !! فقط همین  را عرض کنیم  دو صنعت مخابرات و خودرو  با  زیان های سنگین و عدم  سرمایه گذاری مواجه شده و در صنعت یوتیلیتی به زودی شاهد خواهید بود با  حرکت  برخی پتروشیمی ها به سمت تامین درونی در نهایت در بلند مدت ان دو شرکت اصلی ضرر میکنند !! و این  یعنی هزینه مضاعف برکشور …

نکته دیگر اگر ازتصمیم شورای رقابت …طی روزهای آتی اگر دیدید که خودروهای داخلی و خارجی گران شدند ۲ موضوع را می شود دقیقا درک کرد اول این که این تصمیم  به سود مصرف کننده نیست و بیشتر منفعت دلالان تامین شده و دوم این که قطعا  صنف دلالان کار خود را خوب انجام دادند و تیر به هدف خورد ..

یک نکته دیگر  این که برخی معترض اند چرا  بخشنامه را خوب نمیخوانید نکات مثبتی هم دارد !؟!! این که  بخشنامه صرفا بخشنامه منفی و بدی باشد نیست و نکاتی در دل آن دارد  . البته روح آن یک خودکامگی و بی منطقی عجیب را در دل خود دارد ولی در کل بحث افزایش نرخ ها را پذیرفته ولی انقدر اما و اگر برای آن اورده که درست به مانند همیشه چیزی عاید خودروساز و  بازار نمی شود و کسی نمیداند چه خبر است …در واقع تو  گویی توپی را شوت کرده که فعلا  بازی بین  زمین و آسمان بماند و همین معطل کردن اقتصاد  بزرگترین اسیب است .

و حرف آخر واکنش اهالی بازار چه  باید باشد . اول از همه منطقی بودن و با  زبان منطق صحبت کردن بهترین راه است وظیفه فعالان  بازار این است که برای کسب و کار خود  احترام  قایل باشند  اگر کسی این  طور این بازار را زیرسوال می برد واکنش های قوی و منطقی و یکدستی را باید از این منظر شاهد  باشد  البته  تلاش برخی از فعالان  بازار برای جدا کردن  بازار سرمایه از ماجرای خودر و لیدری قابل درک است و اتفاقا  لازم ولی همه باید  نسبت به این موضوع واکنش را داشته  باشند

نکته دوم هیئت مدیره  شرکت های خودروسازی باید واکنش قطعی و جدی به این ماجرا داشته  باشند کمی از میزخود  فاصله بگیرید و واکنش های جدی را در راستای صاحیان سهام خود داشته  باشید . نمیدانیم این میزها چه چسبی دارد که این طور به آن وصل شده اید و زبان را خاموش کرده اید ! به نظر این وظیفه سازمان بورس است که هر طور شده با ابزارهایی که در اختیار دارد از مدیران این  شرکت ها حساب کشی کند  .

و در نهایت سازمان بورس … به نظر وظیفه اصلی و ذاتی سازمان بورس چیزی جز دفاع از حق و حقوق سهامداران نیست . معتقدیم  سنگر خودرو  سنگر اصلی است و نبای آن را از دست داد  …به نظر دولت و به  طور کلی حاکمیت اگر این سنگر را سست و ویران  ببیند یکی یکی جیب شرکت ها در معرض این  تصمیمات خواهد بود و معتقدیم این سازمان  در رستای منافع سهامداران خرد  باید با صدای هر چه  بلندتر مقابل این جریان  فریاد  بزند  . به نظر سازمان  بورس بهتر است هرچه سریعتر تکلیف این موضوه  را روشن کند گذر زمان بیش از هر وقت دیگری به  ضرر بازار است و لنگ در هوا بودن فشار مضاعفی را روی بازار خواهد  اورد  …بازهم تاکید میکنیم گذر زمان  بیش از هر چیزی به ضرر بازار و خودروسازها بوده و خواهد بود  …

و اما  بازار …  بازار امروز داشت تازه جان میگرفت و ارام ارام به این نقاط  به عنوان کف بازار و نقاط ارزنده اعتماد کرده و برمیگشت که ناگهان  این  بخشنامه تمام انچه ایجاد شده  بود و روضه این چند روز را به مرثیه تبدیل کرد و جو منفی و عدم اعتماد به بازار به سمت فشار فروش بیشتر کشیده  شد …

ساختمانی های خوش نوسان
همچنان ساختمانی ها بعضا با اقبال همراه بوده و جز گروه پرمخاطب بازار می باشند سهامی که شاهد رشد ارزش دارایی ها و برنامه های فروش گسترده پروژه های خود هستند
در ثپردیس سهم به سمت سطوح قیمتی ۵۶۰ تومانی در حرکت می باشد تا شاید با شکست این قیمت ها شاهد رشد سهم تا سطوح ۶۲۰ تومان باشیم شرکت حجم پروژه های بالایی داشته و موقعیت مناسبی دارد به خصوص این که تخمین ها حکایت از سود سازی بالای ۱۰۰ تومانی این سهم دارد

در وساخت حجم معاملات بسیار بالا است سهم استارت رشد خود را ازقیمت های ۹۰ تومان تا سطوح ۲۰۰ تومان زد و پس از بازدهی سنگینی که داشت به حمایت قوی ۱۶۰ تومانی برگشته است همچنان حجم معاملات در سهم به شدت بالا بوده و اگر این حمایت عمل نماید سهم توان برگشت را دارد در غیر این صورت اصلاح تا حمایت قوی ۱۴۰ تومانی ادامه خواهد داشت
ثاخت با نوسانات ارام اما مثبت همراه بود سهمی با ارزش ان ای وی ۹۰۰ تومانی و دارایی های سنگین که به واسطه سود سازی پایین زیاد رشدی در بازار نداشته است این سهم در صورت محقق شدن فروش پروژه نارنجستان یا مگا پارس خود توان جهش سود و رشد قیمتی بالایی دارد فعلا روند نوسانی سهم در سطوح ۲۶۰ الی ۳۰۰ و ۳۲۰ تومان مورد انتظار است

دراین گروه ثامید و ثبهساز و ثاخت را زیر نظر بگیرید ولی با دید نوسان به نظر ثامید شرایط خاص تری را دارد اما وساخت … دوباره بلوک ها اگهی شد و دوباره بازی وساخت در جریان است به نظر صف فروش امروز سهم خریدش اگر پرحجم شود با ددی نوسان بد نیست ولی قیمت بیشتر از ۱۹۰۰ ریال نخواهد رفت . ومهان ۳ بلوک نزدیک به ۶% را از سهامداران میخرد و بازی به نظر موقتا تمام می شود

خودرویی ها و خبربازی
در نمادهای خودرویی شاهد روند معاملاتی منفی بودیم طبق نامه ای کهپمنتشر شده است فرمول تازه ای برای نرخ گذاری خودرو ها منتشر شده و گویا  بیشتر در سمت سازمان حمایت است  و خبری از ادامه عرضه در بورس کالا نیست
در این گروه سایپا با فشار فروش به صف فروش رسید سهمی که حمایت قوی در سطوح ۲۰۰ تومانی داشته و در حال برگشت به سطوح قیمتی چند ماهه گذشته خود می باشد این سهم خودرویی به واسطه این خبر و عدم مشخص شدن عرضه سهام پارس خودرو و سهام تو دلی خود با جو منفی همراه شده است
خاور هم از صف خرید به روند منفی رسید سهمی که از داستان های نرخ گذاری دستوری فاصله دارد اما تحت تاثیر فشار عرضه ها قرار گرفت این سهم خودرویی به نظر می رسد فعلا روند نوسانی خود را حفظ و با کف قیمتی حمایتی ۳۲۰ تومانی و هدف ۳۶۰ در نوسان باشد
خبهمن هم ریزش سنگینی داشت و تا قیمت های ۱۸۰ تومان عقب گرد کرد سهم بعید نیست تا حمایت قوی ۱۶۰ تومان هم افت داشته باشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد خوبی هم تجربه کرد اما با جو منفی امروز اماج عرضه های سنگینی قرار گرفت

دارویی ها و افت فشار
در دارویی ها علی رغم وضعیت خوب بنیادی سهام این گروه جو منفی دامان این شرکت ها هم گرفته و سهام دارویی با فشار فروش همراه شدند
در این گروه دکوثر تا قیمت های ۶۴۰ تومان پایین امده و فردا باید به حمایت ۶۲۰ تومانی واکنش نشان دهد سهمی که برای امسال سود ۱۵۰ تومانی و برای سال اینده سود ۲۵۰ تومانی و ارزش ذاتی بالایی دارد اصلاح می تواند فرصت مناسبی در این سهم دارویی به دست دهد
دلقما هم امروز عرضه های سنگینی را تجربه و نتوانست از سد قیمتی ۳۲۰ تومانی عبور نماید این سهم انتی بیوتیک ساز بازار با فشار عرضه ها همراه شده و متعادل شد دلقمایی که انتظارهای بالایی خلق اما همچنان در شکست قیمت های ۳۲۰ تومان با سختی همراه می باشد
دبالک به محدوده عالی نوسانی وارد می شود سهم حمایت ۸۶۰ تومانی داشته و از همین سطوح می توان با برگشت همراه شود این سهم دارویی اوضاع خوبی داشته و نوسانات خوبی در رنج قیمتی ۸۶۰ الی ۹۵۰ تومانی می دهد

پتروشیمی ها در انتظار اخبار خوب
در نمادهای پتروشیمی سهام این گروه در انتظار خبرهای خوبی از کاهش نرخ خوراک در بوذجه سال ۱۴۰۲ می باشند به خصوص این که روند قیمت های جهانی گاز هم به شدت نزولی بوده است
شفن با نوسانات مثبت همراه شد سهمی که در کف قیمتی از دید تکنیکالی قرار داشته و موقعیت خوبی دارداین سهم پتروشیمی تاثیرات بالایی از کاهش نرخ خورام می پذیرد شفنی که توانایی بنیادی بالایی داشته و کف حمایتی قوی ۵۲۰ تومانی را حفظ کرده است

دراین گروه همچنان دو سهم زاگرس و شپدیس جالب هستد و ریسک پذیر ها زاگرس ۱۲۶۰۰ ۱۲۵۰۰ تومانی را در نظر داشته باشند در سوی دیگر بنیادی ۳ سهم نوری بوعلی پارس منطقی و نرمال بودند
بوعلی اگر به قیمت های ۳۲۰۰ تومان برسد برای خرید مناسب خواهد بود سهمی قوی و بنیادی که ریسک قیمت خوراک را نداشته و طرح توسعه اش وارد فاز تولید شده و از سوی دیگر با انتشار گزارش های ماهانه نشان می دهد امسال سود ۵۵۰ الی ۶۰۰ تومانی در سهم محتمل و سال اینده سود شرکت رشد بالایی خواهد داشت
زاگرس بر خلاف کلیت بازار امروز را با روند مثبت پشت سر گذاشت سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند صعودی را طی خواهد کرد این سهم پتروشیمی تا قیمت های ۱۴۵۰۰ تومان در صورت کاهش نرخ خوراک جای رشد خواهد داشت و چه بسا اهداف ۱۶۰۰۰ تومانی را هم ببیند

چهارگوشه بازار

شدوص نوسانات ارامی داشت سهم شروع مثبت داشته و رفته رفته کمی منفی شد سهمی که امسال سود سازی ۲۲۰ تومانی و برای سال اینده سود ۳۰۰ تومانی خواهد داشت و افتتاح طرح توسعه شرکت که اخیرا راه اندازی شده است سهم را در موقعیت بسیار خوبی قرار داده است شدوص ارزش ذاتی ۱۵۰۰ الی ۱۶۰۰ تومانی با حمایت های قوی ۱۱۰۰ و ۱۰۰۰ تومانی دارد

در شکربن برخی روی سهم امسال ۵۵۰ و سال بعد ۷۰۰ ریال سود شناسایی میکنند ۲ مشکل اساسی در سهم است اولی سهام شناور بالا و دومی غیرعملیاتی بودن بخشی از سود که در چشم بازار خیلی بروز نمیکند ولی در کل جز سهم های خوب و منطقی و مناسب با دید کمی صبر است و اصلاح کند جذاب می شود

حافرین باز حجم معاملات بالایی را به ثبت رساند سهمی که با ورود بازیگران قوی و سهامداران جدید همراه شده و روند حمایتی جالبی را در پیش گرفته است این سهم به نظر می رسد در بازه میان مدت تا سطوح ۴۸۰ و ۵۶۰ تومان جای رشد داشته باشد با این حجم معاملات و جابه جایی سهام به نظر می رسد روند خوبی در انتظار سهم باشد

دراین گروه در بین نوسانی ها شصفها و شفارا همچنان مورد توچجه هستند و با دید نوسان جالب معامله می شوند . حواس ها باید به شستان هم باشد که بازگشایی سهم و حرکت خلیج فارس روی این شرکت نکات جالب این سهم است

شستا به قیمت های ۹۲ تومانی حمایتی خود برگشت سهمی که ارزش ان ای وی و وضعیت بنیادی خوبی داشته واگر به این حمایت واکنش مثبت نشان دهد باز احتمال صعودش به قیمت های بالای ۱۰۰ تومان وجود دارد در غیر این صورت اصلاح سهم تا سطوح ۸۶ تومان ادامه دار خواهد شد

دراین گروه تحرکات جدی رادر صندوق پالایش شاهدیم و همین اکر باعث توجه بازار به این گروه شده . در گروه پالایش تا ۳۱ فروردین خبری از صورت های مالی نیست و این چالش گروه را زیاد میکند ولی در کل پالایشی ها با دید میان مدت ۲ ماهه خریدش بد نیست از خود صندوق پالایش گرفه تا شپنا و شبندر .

در بین فولادی ها هرمز بازهم مورد توجه بازار است وگزارش های بدی نداشته . خود فولاد در منفی امروز یکی از مفت ترین و خاص ترین سهم های گروه است . فجر با این خبرهای افزایش سرمایه یکی از گزینه های میان مدتی بازار شده است در فلزاتی ها نیز فباهنر و فملی و فنوال گزینه های خوبی هستند در بازار شنیده می شود تا اخر بهمن فباهنر مجوز افزایش سرمایه خود را خواهد گرفت و این رویداد مهمی برای سهم است

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم