گزارش بازارامروز سه شنبه 11 بهمن 1401
حکم ؛ اعتماد لازم !
امروز سه شنبه بازار را در یک روز سرد و برفی آغاز کردیم که ابتدای آن تردید و ترس در چهره او دیده می شد اما لبخند میزد و چیزی بروز نمیداد و میل به فروش نداشت. بازار با خبرهای خودرویی زمین خورد و حالا منتظر تحولی از این صنعت برای بهبود دوباره بازار است
حقیقت امر باید قبول کرد که بازار امروز از آنچه فکرش را می کردیم به واسطه خبرهایی که دیروز از کنسل شدن جلسه رسیده بود بهتر عمل کرد و توانست با پای زخم خورده تا میانه های بازار خودرا لنگان لنگان بکشاند و همچنان لبخند بر لب داشته باشد
در میانههای بازار کمی عرضه بیشتر شد اما دوباره موج تقاضا در بازار حضور داشت و اما اوج حرکت بازار امروز با خبر ها و زمزمه هایی از احتمال رویدادهای مثبت در جلسه امروز شورای رقابت، باعث شد خودرو داغ شده و بقیه بازار نیز انگیزه لازم برای رشد را گرفتند
خودرو امروز یک بال بازار بود و بال دیگر که انصافا امروز قدرتمند و قوی حرکت کرد گروه بانک بود که با خبر های دیشب انرژی مثبتی را امروز گرفته بود و حرکت خوبی را آغاز کرد در مورد تصمیمات دیشب و تحولات بانکی و نرخ سود امروز کمی صحبت خواهیم کرد و البته در همین حین که شما گزارش را می خوانید احتمالاً ممکن است اخبار مثبت یا منفی از جلسه شورای رقابت برسد و بازار روزهای بعد را تحت تاثیر قرار دهد اما قبل از اینکه در مورد بانکی ها صحبت کنیم و بحث نرخ سود، این جمله را بگویم که بازار امروز و تا حدودی دیروز تمرین کرد که کمی روی پای خود بایستد و بتواند از جریان لیدر محوری خود را دور کند این یک بعد قضیه بود اما اصل ماجرا این است که جریان پول به واسطه
این حرکات از بازار فاصله گرفته و باید جریان اعتمادسازی قوی برای این موضوع شکل بگیرد که در پایان گزارش به آن اشاره خواهیم کرد
و اما نرخ سود بانکی که معتقدیم خبر ان دیشب بازی برد برد برای بازار بود
یکی از اتفاقات مهم بازار که طی دیشب خبر آن منتشر شد این جریان نرخ سود بود که به نظر میرسد ریسک بزرگی از سر بازار برداشته شده .بازار می تواند به این موضوع به عنوان یک فرصت نگاه کند قبل از هر چیز باید گفت که وقتی نرخ سود در دسترس بازار ۲۴ر۲۵ است و صندوقهای نرخ های خوبی میدهند نرخ ۲۲ و ۲۳ آنقدر خطرناک نیست به خصوص این که پیش از این اوراق گواهی سپرده ۲۳ را منتشر کرده اند
اما چرا این بخشنامه نرخ سود می تواند فرصتی برای بازار شود نکته اول این است که در بازار صندوق های درآمد ثابت وجود دارند که نرخ سود آنها معمولاً بالاتر از نرخ بانک هاست .با این بخشنامه برای کسانی که قصد دریافت سود کوتاه مدت دارند صندوقهای فیکس و سرمایه گذاری یکی از جذاب ترین نرم افزار ها خواهد بود و افزایش درآمد این صندوق ها می تواند منجر به تقویت منابع مالی و افزایش سهم نگهداری دارایی سهام و یا خرید مجدد آن شود. دومین رویداد که میتواند برای بازار رخ دهد به جریان سود تسهیلات اشاره دارد که به نظر می رسد با نرخ ۲۳ درصد تمایل شرکت ها افزایش سرمایه از محل منابع سهامداران بیشتر شده و این باعث تامین مالی جدی تر از بازار سرمایه در راستای افزایش سرمایه ها می گردد و ناشران باید جذابیت کسب و کار خود را بالا ببرند و نکته سوم که امروز شاهدش بودیم به خود صنعت بانک باز می گردد که با این اتفاق حاشیه سود این صنعت افزایش یافته و میتواند در بازار مورد توجه قرار گیرد .البته بحث افزایش نرخ تسهیلات و افزایش هزینه مالی و مشتریان اعتباری هم در نقطه روبروی این موضوع قرار دارد
اما در هر صورت بازار به نظر موضوع افزایش نرخ سود را به بهترین شکل ممکن در دل خود هضم کرده و این موضوع دیگر چالش بازار نخواهد بود.
و اما حرفی که در مقدمه هم به آن اشاره شد …
از گوشه و کنار و این طرف ان طرف خبر میرسد که کمی منصف باشید دولت قصد تخریب بازار را ندارد و میخواهد هر طور شده اعتماد به بازار بازگردد!!!! قبل از هرچیز در نظر داشته باشید که اعتماد کالای گرانبهایی است و بسیار حساس و خاص رفتار می کند
به واقع تازه داشت بازار بهتر میشد و هرچه طی این مدت اعتماد زده بودیم و جمع کرده بودیم در عرض چند روز به باد رفت و این دقیقا رفتاری است که نشان می دهد فضای تصمیم گیری و تصمیمات چقدر می تواند مهم و حیاتی باشد
دیروز در مورد مسیرهای برگشت اعتماد به بازار صحبت کردیم جریان پولی که طی این چند روز از بازار خارج شده می توان دوباره به بازار بازگردد اما به این راحتی و آسانی ها نخواهد بود
آری شود ولی به خون جگر شود
باید سلسله اتفاقات و اخبار در جهت بازار گام بردارد که دیروز هم عرض شد موارد بودجه و همچنین تصمیمات نرخ ارز و مهمتر از آن که به عنوان یک نماد مطرح شده شورای رقابت عاملی برای این موضوع بوده و میتواند به کمک بازار بیاید اگر واقعا قصد بازگشت اعتماد بازار را دارید بسم الله خیلی سخت نیست حالا شاید در نرخ ارز دست و بال ها بسته باشد اما در بودجه و شورای رقابت موضوع روشن است یا در جهت منافع بازار خواهد بود یا روی گردان از این موضوع که به نظر هر انتخاب و هر رویکرد میتواند در سناریوهای بازار هم موثر باشد بسیاری معتقدند اگر دولت کار خود را بکند و هیچ توجهی به بازار نداشته باشد ما دچار یک سکون سرد زمستانی خواهیم بود که فقط و فقط آتش دلار می تواند آن را گرم کند و درست در نقطه مقابل هر یک از تصمیمات و برگشت از این موارد به منزله گام مثبتی برای تحولات بهتر در بازار قلمداد خواهد شد . این دقیقا همان جایی است در نقطه تکنیکال نقطه عطف نمودار بوده و بسیاری از سهامداران را با تردید مواجه کرده که آیا در این نقاط دوباره بازار می تواند شکوفا شود یا خیر که تصمیم گیری در مورد این موضوع به همین موارد بالا بستگی دارد…
و حرف آخر اینکه چند وقت پیش در یکی از جلسات بررسی سهام این موضوع را از قول یکی بیان کردیم که در روزهای پایانی مهر و ابتدای آبان قیمت ها در مقابل تحولات سودآوری و فروش شرکت ها آنقدر ارزان و غیر منطقی بود که وقتی امروز به گزارش های ۹ ماهه و میاندورهای نگاه میکنیم بی توجهی به بازار را در آن مقطع می بینیم .
به نظر این که امروز شبیه آن اتفاق رخ دهد خیر به هیچ وجه اما در شرایط فعلی بازار شاهد تحولاتی هستیم که نشان می دهد دوباره قیمت ها در نقاطی از جذابیت قرار گرفته که قیمت را در مقایسه با جریان سودآوری شرکت ها در نقاط جذابی قرار می دهد
حرف ما این است که تحلیل گران و کسانی که در بازار با محوریت ارزندگی و وضعیت شرکت ها سر و کار دارند و رفتار می کنند این موضوع را بیش از پیش مورد توجه قرار داده و در بازار حرکت کنند که حرکت آنها در بازار بر مبنای این سود و زیان ها می تواند فارغ از هر تصمیم و حاشیه ای منجر به ایجاد سود های منطقی و رفتارهای سودآور باشد البته تجربه و سابقه نشان داده در جایی هیجان قیمت ها و شرکت ها نیز به کمک این افراد آمده بازدهی آنها را منطقی تر می کند و این دقیقا همان چیزی است که معتقدیم باید رخ دهد و حداقل تحلیلگران و باسابقه های بازار باید بدون توجه به ریسک های ریز و درشت تحولات آتی سودآوری را مورد توجه قرار دهند
همچنان در تاریخ بازار سرمایه ثبت می کنیم که روزهای مهر و آبان بازار بدون توجه به تحولات ارزی و گزارش شرکت ها صرفاً به واسطه تنش و تحولات بیرونی و حاشیه ها دست به یک خودکشی دسته جمعی در کل بازار زد و بسیاری سهم ها را با پی به ای فوروارد ۲ و۳ می فروختند
بیتعارف بسیاری از تحلیلگران هم در این دسته بودند ای کاش از این غفلت تاریخی تحلیلی ،بازار درس گرفته و فضای سهم ها را با تحولات واقعی در بازار تجزیه و تحلیل کنند
بگذریم و سراغ بازار امروز برویم …
بانک ها و افزایش سود بانکی
در بانک ها افزایش نرخ سود بانکی در کنار افزایش سود تسهیلات دهی سبب اقبال به این گروه شده است افزایش نرخ سود بانکی سبب افزایش جذب منابع در بانک ها و افزایش درامدهای این گروه خواهد شد با این خبر به نظر گروه بانک یک پله رشد منطقی را میتواند از نظر عملیاتی داشته باشد . نرخ تسهیلات به 23% رسیده و سپرده میتواند تا سطح 18% بماند و این اسپرد سود بانک ها را بالا می بردو خبرخوبی برای بانکی هاست و به نظر این تصمیم به سود آنها تمام می شود که در این بین وبملت و تجارت گزینه های خاصی هستند و ونوین و وبصادر هم نوسانی طور بد نیستند . ولی این رویداد اتفاق مهمی برای بازار و گروه بانک بود و میتواند جریان پول را در این گروه به سمت بهبود سوق دهد .
در بانک ملت شاهد صف خرید و رشد سهم از سطوح 320 تومانی هستیم سهمی که تا قیمت های 360 تومان جای رشد دارد این سهم بانکی به دلیل رکورد شکنی در جذب سپرده ها وضعیت بسیار خوبی داشته و با منابع سنگین خود جای رشد سود سازی بالایی دارد
بانک تجارت توانست از سد قیمتی 160 تومان بگذرد و راه خود را برای رسیدن به سطوح 180 تومان هموار سازد سهمی که اوضاع خوبی داشته و از نظر بنیادی می تواند تحولات خوبی به خصوص از طریق سرمایه گذاری هایش تجربه نماید سهم از دید نموداری نیز مستعد رشد تا قیمت های 180 و 200 تومان است
بانک سامان صف خرید خوبی شد سهمی که در 9 ماهه جهش سود را داشته و شنیده می شود امسال سود65 تومانی خواهد داشت این سهم بانکی تا قیمت های 260 و 300 تومان جای رشد داشته و فردا بتواند از سد قیمت های 260 تومانی عبور نماید وارد فاز صعودی تازه ای خواهد شد
خودرویی میل به صعود
در نمادهای خودرویی شاهد میل به صعود در این گروه بودیم خودرویی هایی که وضعیت خوبی داشته و به نظر می رسد سرانجام عرضه خودرو در بورس کالا به ثمر بنشیند گفته می شود یکی از مهم ترین سناریو ها این است که افزایش 25% قیمت پایه یه سری خودرو که در بورس عرضه نمی شوند صادر شده و ادامه فروش طبق رواال قبل خودروهای بورس کالا را داشته باشیم . احساس میکنیم موضوع رای اوردن بورس کالا جدی تر است و از همین رو کسانی که اهل ریسک بالا بودند امروز خرید زدند شاید هم کسانی بودند که اطلاعات خاصی داشتند …
در ایران خودرو سهم در کف قیمتی 280 تومان خوب حمایت شده و با تغییر مسیر همراه شد سهمی که در صورت رشد قیمتی دو هدف 320 و 360 تومانی را بر سر راه خود خواهد داشت خروح از زیاندهی در این سهم باعث شده تا ایران خودرو با جذابیت بالایی همراه شود سهم شنبه برای مجمع ماده 141 متوقف می شود و میتواند بحث های زیادی را به همراه داشته باشد .
در خاور سهم به حمایت قوی 320 تومانی واکنش نشان داده و مثبت شد همانطور که در چند روز گذشته عنوان کردیم سهم اصلاح خوبی داشته و حمایت 320 تومان حمایت قوی برای خاور محسوب می شود از طرف دیگر توان رسیدن به سود 65 تومانی برای سال جاری و تخمین سود 80 تومانی برای سال اینده ارزش ذاتی 400 الی 420 تومانی را در گام اول ییش روی سهم قرار داده است
خبهمن هم تمایل دارد تا بار دیگر به قیمت های بالای 200 تومان بازگردد این سهم در صورت تثبیت در قیمت های بالای 200 تومان به سمت سطوح قیمتی 220 و 240 تومانی حرکت خواهد داشت وضعیت این سهم مثبت دنبال شده و اقبال به سهم بالا است
در این گروه ختوقا بد نیست و در بین سهم های خودرویی نیز خبهمن شرایط خوبی را دارد
دارویی های قوی بنیه
در دارویی ها روند قوی مثبت شکل گرفت انتظار ها در دارویی ها به شدت بالا رفته و سهام دارویی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارند
دبالک تا صف خرید پیشروی کرد فروش عالی دی ماه و جهش 205 درصدی فروش از یک سو و در پیش بودن گزارش 12 ماهه سال مالی اخیر شرکت و بودجه سنگین سال مالی جدیدش از سوی دیگر گواه بر تحولات جدی در این سهم می دهد وبالکی که تا قیمت های 1200 و 1400 تومان تارگت میان مدتی دارد
در دکوثر سهمی که تحولات بنیادی بسیار خوبی داشته و امسال و سال اینده به سود بالایی خواهد رسید شاهد رشد سهم به همراه نوسانات مثبت بودیم به طوری که سهم در صدد شکست قیمت های 720 تومانی خود بود این سهم در صورت عبور از سد قیمتی 720 تومان تا سطوح 800 تومان جای رشد خواهد داشت تارگت نهایی سهم برای سال جاری قیمت های 900 تومانی از دید تکنیکالی ارزیابی می شود
دروز هم تا صف خرید پیشرویکرد شنیده می شود به زودی افزایش سرمایه سنگین 1000 درصدی سهم از تجدید ارزیابی را شاهد خواهیم بود از سوی دیگر شرکت قصد فروش سایت تهران پارس خود را دارد در صورت فروش این دارایی سهم موفق به شناسایی سود سنگین 400 الی 500 تومانی به ازای هر سهم خواهد شد تحولات جدی در دروز شکل و سهم تا قیمت های 2500 و 2800 تومان تارگت تکنیکالی دارد
در مجموع در بین دارویی ها گزینه های با گزارش خوب وجود دارد و میتوان به انها توجه کرد که دپارس دکوثر دامین دفارا دارو دحاوی داسوه درازک دبالک ددانا دالبر جز انها هستند و میتوانند سهم های جالبی برای بازار باشند .
قطعه سازان سر بالا
در نمادهای قطعه سازی نیز رونق مجدد به سهام این گروه بازگشته و سهام قطعه سازی با وضعیت خوبی همراه شدند و در روند مثبت قرار گرفتند
خمهر به کف قیمتی 220 تومان برگشته است سطوح حمایتی قوی در سهم که می تواند سبب واکنش های مثبتش شود خمهر در فروش بسیار عالی بوده و به نظر می رسد گزارش های ماهانه خوبی در پیش داشته باشد این سهم قطعه ساز اوضاع و احوال خوبی داشته و روند میان مدتش صعودی ارزیابی و انتظار واکنش مثبت به کف قیمتی 220 تومانی را داریم
در خفناور هم روند صعودی خوبی شکل گرفت این سهم با خبرهای خوبی همراه و صف خرید شد ظاهرا زمین های شرکت از سخت آژند ازاد سازی شده است و سهم قصد تجدید ارزیابی سنگینی را دارد همچنین ارتقا شرکت از بازار زرد پایه به بازار دوم فرابورس هم نهایی شده است سهم وضعیت تکنیکالی خوبی داشته و تارگت 2800 و 3200 تومانی دارد
خریخت هم اصلاح خوبی زده و می تواند به قیمت های 420 تومان بازگردد این سهم وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و قراردادهای خوبی با گروه بهمن در خصوص فروش قطعات موتور بسته است این سهم اهداف 420 و 460 تومانی داشته و حمایت های خوبی شده و شایعات سود سازی بالایی را هم دنبال می کند
ساختمانی ها میل به صعود
در ساختمانی ها شاهد ادامه میل به صعود قیمتی در سهام این گروه بودیم ساختمانی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت همچنان جای رشد قیمتی را دارا هستند
در این گروه ثمسکن نوسانات خوبی می دهد کف قیمتی 400 الی 420 تومانی و سقف قیمتی 460 تومان نوسانات 10 درصدی عالی در این سهم ایجاد کرده است سهمی که با عرضه مسکن جنوب و شناسایی سود این عرضه می تواند از قیمت های 460 تومان هم عبور و تا سطوح 500 تومان رشد داشته باشد
ثاخت واکنش خوبی به حمایت 260 تومانی نشان داده و در مسیر برگشتی قرار گرفت سهم ارزش ان ای وی بالایی داشته و تخمین ها از ارزش ان ای وی 800 الی 900 تومانی سهم حکایت دارد سهمی دارایی محور که به واسطه سود سازی پایین در مقابل ارزش ان ای وی بالا رشد قیمتی زیادی هم نداشته است سهم اهداف 300 الی 320 تومان را در مقطع فعلی دارد
ثنوسا در سطوح قیمتی 420 تومان متعادل شده است سهمی که در صورت شکست قیمت های 420 تومان تا سطوح 500 تومان جای صعود دارد این سهم اینده اش بسته به خبر قطعی در خصوص اغاز پروژه کیش داشته و اگر خبرهای مثبتی منتشر شود سهم استارت مرحله دوم خود برای صعود را خواهد زد
چهارگوشه بازار
باما هم در وضعیت خوبی قرار گرفت سهمی که تا قیمت های 820 و 900 تومان جای رشد دارد سهم اصلاح قیمتی خوبی داشته و به کف 720 تومان واکنش نشان داد حالا سهم در مسیر صعودی به سمت هدف 920 تومان در حرکت است قیمت هایی که اگر شکسته شود باما را در قیمت های 1000 تومان هم خواهیم دید
وتوسم هم رنج مثبت زده شد سهمی که به سود 126 تومانی رسیده و شنیده می شود برای سال جاری سود 140 تومانی خواهد داشت همچنین به زودی محمع شرکت هم تشکیل و بنا به سیاست های بانک ملی تقسیم سود حداکثری نصیب شرکت می شود وتوسم تا قیمت های 540 و 650 تومان جای صعود داشته و جذابیت خوبی در سود سازی دارد
وسالت سهم پر حاشیه بانک ها که پس از یک رشد شارپی با صف فروش اصلاح بالایی زده بود امروز از صف فروش به صف خرید رسید گزارش 9 ماهه عالی و توان دست یابی به سو د 1000 الی 1100 تومانی سهم را در موقعیت خوبی قرار داد سهمی که از دید بنیادی جای یک نوسان تا سطوح 6200 الی 6500 تومان را خواهد داشت
یک اتفاق جالب رخ داده و هزینه پرداختی به بیمه های تکمیلی درمان جز هزینه های قابل قبول مالیاتی حساب می شود و این میتواند نکته خوبی برای گروه باشد ولی در کل دراین شرایطو این قیمت ها دانا با دید ریسک بالا و کوثر و البرز با دید کم ریسک بودن گزینه های منطقی این گروه هستند .
غذایی ها هم شرایط بدی ندارند . در این گروه نموداری افت خوبی راداشته و شرایط خوبی را دارد . به نظر سهم هایی مانند غزر غپینو غمهرا با این افت و اصلاحی که داشتند گزینه های بدی نیستند در سوی دیگر در بین لبنیانی ها اصفهان و غگلپا شرایط بهتری را گرفته و میتوانند مورد توجه بیشتر بازار باشند .سهم امروز یک خبر افزایش سرمایه داشت و خبرخوبی بود .
در بورس کالا این روزها فولادی ها داغ شده اند و خوب عمل میکنند . دیروز یک روز خاص در بورس کالا بوددر جریان معاملات روز جاری ورق گرم مبارکه با تاریخ تحویل 31 فروردین 1402 در محدوده قیمتی 269میلیون معامله شد.ورق گرم 23 ابان ماه در هر تن 168میلیون ريال، در 14 آذر ماه 175میلیون ريال و در 19 دی ماه 231میلیون ريال قیمت خورده بود.خریداران در عرضه روز جاری تا 277میلیون ريال هم رقابت کردند اما میانگین قیمت 269میلیون ريال ثبت گردید. به نظر با این قیمت فعلی فولاد و تقسیم سود حتی 60% و سود 1200 ریالی سهم پی به ای فوروارد 3 دارد و بازار به ان بی خیال است . برای پول های بزرگ و کم ریسک خرید فولاد میتواند جالب باشد . در بین نوسانی ها هم فجهان فولاژ هرمز فنورد گزینه های خوبی در بازار هستند . این گروه برای کم ریسک ها بد نیست
امروز کسی به پالایشی ها نگاه نمیکرد … یکی از مشکلات عمده این گروه این است که تا اخر فروردین خبری از سود و جریان سود نخواهد بود ولی در حال حاضر نیمی از 3 ماهه چهارم را پشت سرگذاشتیم و طبق برخی شنیده ها وضعیت این گروه بسیار خوب و قوی است و در منفی خرید نماد های این گروه میتواند جذاب باشد و بازهم شبندر و شپنا مورد توجه هستند .
سنگ اهن و زغال هم بد نیست کپرور و کزغال و البته برخی سهم های خاص … دراین گروه از واحیا صحبت شد و گویا یک بلوک دراین سهم جابجا می شود و شاهد فروش یکی از سهامداران خواهیم بود به نظر با دید کمی صبر و با دید یک سهم خاص بد نباشد این سهم زیر نظر قرار گیرد . البته پرونده های متعدد قضایی و … نیز حاشیه های سهم هستند . دراینگروه منفی کچاد و همین طور منفی ومعادن گزینه های بدی در بازار نیستند .
این روزها بورس کالا تحولات جذابی را دارد . با این تحولات فملی به نظر این سهم مورد توجه سهامداران قرار گیرد و کم کم بازی بنیادی روی سهم شکل بگیرد فملی میتواند امسال 1100 و سال بعد 1500 ریال را داشته باشد و قیمت خوبی قرار گرفته است فزر و فباهنر هم با دید کمی صبر و سهامداری کردن گزینه های خوبی برای بازار هستند .
و در پایان پتروشیمی ها خاص هستند … در بین پتروشیمی ها گزارش شیران چنگی به دل نمی زد ولی به نظر این سهم با خبر تجدید میتواند باردیگر مورد توجه بازار قرار گیرد در بین پتروشیمی ها به نظر اگر اهل ریسک و پذیرش داستان های دلار هستید زاگرس گزینه خوبی است و اگر از ریسک میخواهید دور باشید نوری بوعلی پارس گزینه های کم ریسکی در بازار هستند .


