گزارش بازارامروزیکشنبه 2 بهمن 1401
تغییر فاز ملو !
امروز بازار در خرید مردد بود و در فروش هم سردرگم ! یک تغییر فاز ملو و منفی به مثبت ها را در بازار داشتیم که البته نقش صندوق های توسعه و تثبیت در این شرایط بازار بسیار مهم و اثرگذار است ولی در مجموع فشار خرید بازار نه خیلی کم و نه خیلی عجیب بالابود . هرچند انتظار داشتیم با این نرخ ارز شجاعت بازار کمی بیشتر باشد ولی شرایط بازار امروز نشان داد تردید ها به بازار کم هم نیست و بسیاری هنوز در این شرایط بازار تردید دارند ! دولت با رفتار خود در بودجه و نرخ ارز نیمایی سنس خوب و حس قوی به بازار نداده و این در خرید و فروش ها موثر بوده است . امروز بحث اصلی ما در مورد نرخ نیماست و به طور کلی نرخ دلار که میتواند فضای بازار را به طور کلی تغییر دهد …
این روزها همه حواس بازار معطوف به دلار شده و این نرخ است که در بازار انگیزه و یا دلسردی ایجاد می کند و درست در مقابل شرایط خاص که برخی گزارشهای میاندورهای را عاملی برای بی حال شدن و منفی شدن بازار می دانستند ، حرکت متفاوت نرخ ارز باعث بروز شجاعت خریداران و افزایش انگیزه آنها در بازار شده و ان وزن کشی در نهایت منجر به عدم افت جدی بازار شد …
اما جریان نرخ ارز که در مقطع فعلی می بینیم هنوز به نظر اثرات قوی و مهم خود را در بازار نگذاشته است معتقدیم در حال حاضر بیشتر اثر روانی افزایش نرخ دلار در بازار وجود دارد و هنوز اثرات واقعی که از آن به عنوان اثرات مالی یاد میشود خیلی روی تابلو بازار خود را نشان نداده .اگر بخواهیم به طور مشخص دو اثر واقعی و ملموس را از افزایش نرخ ارز بیان کنیم باید اذعان داشت بورس کالا و فروش ارز شرکت ها که نرخ تسعیر آنها باشد دو سرفصل بسیار خاص و مهم برای بازار است. البته ذکر این نکته ضروری است که افزایش نرخ ارز ،ارزش جایگزینی و افزایش قیمت دارایی های ثابت و اموال منقول و غیرمنقول شرکت ها را افزایش داده و در مقطعی نرخ تابلو نیز برای بسیاری از خریداران در مقابل سایر دارایی ها ارزان می شود. به عنوان مثال در حال حاضر میبینیم که بازارهایی نظیر مسکن خودرو طلا به ثانیه و با کمترین تاخیر اثر افزایش نرخ آزاد را در قیمت ها لحاظ می کنند اما در بازار سرمایه گروهی با نرخ 28 هزار هم بازار را نمیخرند و لگد به باسن مبارک بازار میزنند ! و این باعث شده تا امروز بازدهی بازار سرمایه از سایر بازارهای غیرمولد و سفته بازی کمتر باشد و البته همچنین باعث این بوده که بازارسرمایه در مقابل سایر بازارها ارزندگی بسیار خاص و ویژهای را داشته و ارزندگی خود را حفظ کند . برای همین است که طی روزهای گذشته برخی پول های درشت در بازار اقدام به خرید سهام های دلاری کرده و خریدار پروپاقرص آنها در بازار وجود داشت .چه پول حقیقی و چه حقوقی !
در سوی دیگر ما از اثرات روانی و اثرات دوگانه این موضوع گفتیم اما نمی توان از ارز فرزینی که این مدت باب شده صحبت نکرد ببینید زمانی که ایشان این نرخ را اعلام کرد تقریباً همه نسبت به ناکارآمدی این نرخ اذعان کردند تقریباً همه تاریخ را یک بار دیگر به یاد آوردند و تقریباً همه معتقدند این موضوع نمیتواند به شکل دائمی در بازار وجود داشته باشد و در ثانی اثرات آنچنانی در بازار ارز و نرخ ارز آزاد نخواهد داشت این برآورد بسیاری از افراد در روز اول و ابتدای ماجرای ارز ۲۸۵۰۰ بود و به نظر حالا یکی یکی اتفاقات رخ می دهد و تاریخ در حال تکرار شدن است. اختلاف این نرخ باعث می شود تقاضا برای ارز ۲۸۵۰۰ وحشتناک افزایش یابد یک نمونه مثال میزنیم تا بهتر درک کنید که دیروز برای فروش حدود چهار میلیون دلار ارز یک شرکت پتروشیمی ۲۵۰ متقاضی ثب شد !! دقت کنید برای یک عرضه !!! و این تازه آغاز ماجراست هرچه اختلاف بیشتر شود این تقاضا بیشتر خواهد شد و به نقطه ای خواهد رسید که ارز ۴۲۰۰ رسیده بود
به یاد دارید ابتدا ارز ۴۲۰۰ نرخ مرجع اعلام شد و بقیه نرخها قاچاق بود بعد رفته رفته اختلاف زیاد شد و بعد نرخ نیما جای آن نشست حالا هم بسیاری معتقدند این بازی در حال تکرار شدن است و اگر می بینید پول هایی با حجم بالا به این شکل به دل بازار می زند ناشی از اطمینان از عدم پایداری سیاست نرخ ۲۸۵۰۰ است و دیر یا زود آن را منقضی شده می بیند کما اینکه بسیاری از دلسوزان و عزیزانی که به علم اقتصاد واقف هستند این موضوع را هشدار داده اند البته برخی معتقدند دولت نرخ چند قلم کالا را28500 تامین می کند و باقی همه به دلار توافقی سپرده می شود اما اینکه این قرار است از جیب شرکتهای پتروشیمی صادر کننده صادر شود تمام ظلم ماجرای اخیر به سهامداران است و نکته آخر در مورد این موضوع این است که کار به این شکل پیش میرود و به نقطهای میرسد که از آن به عنوان نقطه تصمیم بزرگ یاد می شود جایی که دولت نرخ ارز ۲۸۵۰۰ را تا حدودی محدود به چند کالای خاص کرده و باقی راهی ارز توافقی میشود این نقطه دقیقاً از دید بسیاری از افراد جاییست که بازار یک جامپ اساسی و اصلی داشته و بسیاری معتقدند حرکت اصلی بازار برای پس گرفتن سقف قبلی دقیقاً از این نقطه آغاز می شود .برخی از چارتیست ها حتی زمان و عدد برای آن مشخص میکنند و معتقدند شاخص از 1.8 تا اعداد بیش از ۲ میلیون را با این اهرم طی می کند اما در مورد زمان آن به نظر بعید است که این طرف سال این موضوع را شاهد باشیم اما هر چیزی محتمل است…
در مورد اثرات این موضوع و انتخاب سهم ها باید گفت که یکی از دلایلی که برخی پول ها با وجود این حجم اخبار منفی از نرخ خوراک بگیر تا نرخ ۲۸۵۰۰ و موارد دیگر باز هم سراغ داراییهای ارزی میروند همین است و ما هم معتقدیم این سیاست دیر یا زود کنار گذاشته میشود و این مقطع مقطع آغاز دوره جدیدی از بازار است که می تواند فضای متفاوتی را رقم بزند اما تا قبل از این مرحله به نظر گزارش های ماهانه و فروش شرکتها در بورس کالا می تواند مبنای خوبی برای بررسی و تصمیم گیری ها در بازار باشد
از همین رو بهتر است گزارش های ماهانه این دو ماه پیش رو را با دقت دنبال کرد
حرف آخر تا وقتی چنین پتانسیلهایی در دل بازار وجود دارد و بازار می تواند به آن به عنوان یک عامل قوی دل ببندد و همچنین تا وقتی ارزندگی بازار سرمایه در مقابله سایر دارایی ها حفظ شده این جریان حرکت پول به سمت بازار می تواند ادامه داشته باشد و برای همین است که ما معتقدیم و بارها نوشتیم که منفی های بازار خیلی ترسناک نیست و می تواند فرصتی برای خریداران و فرصتی برای تغییر و ترکیب پرتفوی باشد …
و اما سراغ بازار برویم که امروز روز بدی نبود و خریداران خوبی در بازار حضور داشتند ولی همچنان تردید های جدی در مورد بازار وجود دارد . قرار است در مورد بودجه و روابط دولت و بازار سرمایه شاهد تغییر و تحولاتی باشیم که امیدواریم این موضوع در جهت مثبت پیش برود . اگر فرصت بود و اجازه داشتیم روزهای بعد مفصل تر در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد …
شایعات خوب خودرویی ها
در نمادهای خودرویی شاهد بروز شایعات مثبتی بودیم خودرویی هایی که وضعیت خوبی داشته و در کف قیمتی قوی قرار دارند
در این گروه سایپا با خبر عرضه بلوکی سهام پارس خودرو طی هفته جاریو فروش چانگان ها با برگشت روند خوبی از سر حمایت 240 تومانی همراه شد این سهم تا قیمت های 280 تومان جای نوسان مثبت را خواهد داشت سایپایی که اوضاع و احوال خوبی داشته و جا برای صعود و بازدهی بالایی در صورت اگهی شدن بلوک پارس خودرو و فروش این بلوک خواهد داشت
خودرو هم از سر حمایت 320 تومانی برگشت خوبی را تجربه کرد این سهم حمایت قوی در این سطوح داشته و با توجه به شناسایی سود در 9 ماهه و ادامه روند عرضه خودرو در بورس کالا در شرایط خوبی قرار گرفته است این سهم خودرویی تا قیمت های 360 تومان جای یک برگشت را خواهد داشت انتظارها برای سود بیشتر در صورت های مالی 12 ماهه با عرضه های خوب این شرکت در بورس کالا وجود دارد
خبهمن هم با نوسانات منفی به حمایت 220 تومانی نزدیک می شود این سهم خودرویی وضعیت بسیار خوبی دارد هم شرکت اصلی و هم زیر مجموعه هایش با تحولات مثبت همراه و عرضه محصولاتشان در بورس کالا سبب شده تا خبهمن همچنان اینده خوبی داشته باشد سهمی که ارزش ذاتی 260 تومانی دارد
دارویی های ویتامینه
دارویی ها همچنان جز گروه هایی هستند که وضعیت بنیادی و پتانسیل جهش عایدی را دارند به خصوص این که افزایش نرخ های دریافتی سود 3 ماهه اخر سال این شرکت ها را حسابی تحت تاثیر قرار خواهد داد
دکوثر امروز عرضه های سنگینی شد سهمی که در 9 ماهه به سود جذابی رسیده و تخمین های بالایی در خصوص سود 12 ماهه و سال اینده در این سهم زده می شود سهم مقاومت 680 تومانی داشته و در صورت توان شکست این مقاومت تا سطوح 760 الی 820 تومان که مصادف با تارگت نهاییش می باشد جای صعود خواهد داشت
در دارویی فارابی سهم با مقاومت 2200 تومانی دست و پنجه نرم می کند تخمین ها حکایت از سود 350 الی 400 تومانی برای سال جاری و سود 500 تومانی برای سال اینده دارد با دید سال اینده سهم ارزش ذاتی 3000 تومانی در بلند مدت داشته و برای سال جاری و تا پایان سال سهم هدف 2400 تومانی با حمایت 2000 تومانی خواهد داشت در براورد سود شرکت باید به سود زیر مجموعه ها توجه شود
کی بی سی برای سال جاری و سال مالی جدیدش که اغاز شده جای رشد قیمتی خوبی دارد شنیده می شود سهم در گزارش 12 ماهه سود سازی بالایی را به دلیل جهش فروش 3 ماهه اخر سالش دارد برای سال مالی جدید هم شرکت 220 تومان سود به ازای هر سهم به واسطه فروش ساختمانش در شهرک غرب و فروش سهام شناسایی کرده است که با سود عملیاتی حدود 250 الی 300 تومانی در سال مالی جدید سود سازی 450 الی 500 تومانی و ارزش ذاتی 2800 تومانی خواهد داشت کی بی سی از دید بنیادی و تکنیکالی مستعد صعود خوبی می باشد
پتروشیمی های سبز
در نمادهای پتروشیمی شاهد روند مثبت خوبی بودیم دو خبر مهم در خصوص احتمال ازاد سازی نرخ داخلی اوره و احتمال کاهش نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها در کمیسیون تلفیق سبب شده تا روند این گروه بهبهود داشته باشد
در شیراز سهم با روند مثبت و نوسانات خوبی همراه شده است سهم از نظر سود سازی و پی بر ای بسیار جذاب و سود 1900 تومانی در 9 ماهه و شایعات سود 2200 تومانی در 12 ماهه پی بر ای 4 را برای سهم به همراه اورده است با اعمال پی بر ای 5 سهم ارزش ذاتی 11 هزار تومانی داشته و فاصله زیادی با ارزش ذاتیش دارد سهم سود ساز و جذابی که تحولات بنیادی خوبی داشته است
بوعلی هم حسابی مثبت بود سهم سد قیمتی 3600 تومانی را در پیش روی خود دارد در صورت شکسته شدن این سد قیمتی سهم تا قیمت های 4000 الی 4200 تومان هم جای صعود خواهد داشت این سهم صورت های مالی 9 ماهه فراتر از انتظاری داشته و برای 3 ماهه اخر سال توان سود سازی بالاتری نیز خواهد داشت
در نماد پتروشیمی پارس سهم در کف قیمتی 240 تومان در نوسان است سهمی که فعلا نوسانات را در قیمت های رنج 240 الی 260 تومان ادامه خواهد داد و وضعیت خوبی دارد این سهم پتروشیمی می تواند در این سطوح فرصت خوبی برای سهامداران نوسان گیر به وجود بیاورد
ساختمانی های توانمند
در نمادهای ساختمانی روند صعودی خوبی را شاهد بودیم ساختمانی هایی که بعضا همچنان نشان می دهند توانمندی های بالایی دارند
در وساخت شاهد روند نوسانی بودیم وساختی که ظاهرا میل به صعود از قیمت های 160 تومان داشته و همچنان پول قوی و حجم معاملات سنگینی را در سهم شاهد هستیم سهمی که از قیمت های 90 تومان استارت زده و به بازدهی خوبی رسیده است اگر بازی سهم ادامه داشته باشد قیمت های 180 الی 200 تومان هم در سهم محتمل است
ثتران در صف خرید سنگینی قرار دارد و به رشد خود ادامه می دهد اهداف قیمتی 560 الی 600 تومانی در انتظار این سهم می باشد ثترانی که بودجه خوبی برای سال جاری بسته و انتظار فروش بخش زیادی از پروژه هالی خود در شهرک اندیشه را دارد تخمین سود 100 تومانی برای سهم زده و سهم ارزش ذاتی 600 تومانی دارد
بارها بر ارزندگی ثفارس در قیمت های 720 تومان تاکید داشتییم سهم به استانه قیمت های 900 تومان رسیده و اگر فردا بتواند از سد قیمتی 920 تومان عبور نماید تا سطوح 1000 تومان هم جای رشد خواهد داشت وضعیت سهم بسیار خوب بوده و سهم می تواند با بازدهی خوبی همراه شود ثفارسی که برنامه فروش پروژه دلگشا را داشته و این فروش در صورت تحقق سود بالایی را برای سهم به همراه خواهد داشت
معدنی های خوش اقبال
در نمادهای معدنی رشد قیمت های جهانی فلزات و تحولات بنیادی که سهام معدنی از این امر می پذیرند سهام این شرکت ها را در معرض اقبال قرار داده است
در کالسیمین گزارش شرکت در 9 ماهه فراتر از انتظار بوده و سهم را با روند مثبت خوبی همراه ساخت کالسیمین که شایعات سود 400 تومانی برای سال جاری و به نظر می رسد تا قیمت های 2800 الی 3000 تومان بالا برود این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و با رشد قیمت های جهانی روی با توان سود سازی بالایی همراه می باشد
در فزر که قیمت طلای تولیدی و دپو شده شرکت همچنان رو به بالا می باشد شاهد رسیدن سهم به قیمت های 3600 تومان بودیم این سهم تولید کننده طلا این روزها شاهد جهش قیمت محصولاتش بوده و تا پایان سال رسیدن به سود 600 تومانی هم وجود دارد این سهم در صورت عبور از این قیمت های فعلی تا سطوح 4000 الی 4200 تومان بالا خواهد رفت
فملی هم روندش مثبت بود قیمت های جهانی مس بالای 9000 دلاری محرک قوی برای رشد این سهم محسوب می شود فملی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با شکست قیمت های 760 تومان راه خود برای رسیدن به قیمت های 820 تومان را هموار خواهد ساخت به نظر می رسد رشد قیمت دلار و افزایش رقابت برای خرید محصولات شرکت در بورس کالا از علل اصلی توجه بازار به این سهم باشد
چهارگوشه بازار
شایعات سود 200 تومانی در کاشی پارس سبب رشد قیمتی سهم به سطوح بالای 900 تومان شد سهمیکه با ارزش ذاتی 1200 تومانی خود فاصله زیادی داشته و با توجه به وضعیت گزارش های خوبی که سهم داشته به نظر می رسد کپارس با اقبال مناسبی به ترتیب به سمت قیمت های 1000 و 1100 و در نهایت تارگت 1200 تومانی روانه شود نکته مهم این که سال مالی شرکت نیز تغییر یافته و سال مالی جدید نیز اغاز شده است
سیمانی ها به دلیل رقابت برای محصولاتشان در بورس کالات با اقبال همراه شدند ظاهرا تقاضا 20 درصدی بالاتر از عرضه بوده و نشان می دهد فروش این گروه در وضعیت خوبی قرار گرفته است سفارس این هلدینگ قوی سیمانی به سمت قیمت های 2400 الی 2500 تومان روانه شده است هم سود سازی بالا و هم ارزش ان ای وی خوبی که این سهم دارد جای رشد 10 الی 15 درصدی را فراهم خواهد کرد
شتران نوسانات مثبتی داشت سهمی که تا قیمت های 500 الی 560 تومان جای رشد دارد سود 105 الی 110 تومانی برای سال جاری پیشبینی شده و شتران را در وضعیت خوبی قرار داده است به خصوص این که به زودی صندوق پالایش نیز بلوک 3 درصدی شرکت را عرضه خواهد کرد


