گزارش بازارامروزدوشنبه 26 دی 1401
آتش بازی در یخ !
بازار امروز صبح از سرما میلرزید و هر چه پشرفت و خورشید به نیمه اسمان رسید داغ تر شد و طوری شده بود که آخر بازار با استین کوتاه آتش بازی میکرد و روی یخ بندری میزد و میلرزاند…
امروز بازار با کمک خبرهای خوب عرضه دنا در بورس کالا و زمزمه های موفق این عرضه و برگشت دوباره اعتماد به بازار حس خوبی را تجربه کردو جو مثبت شد . البته بازار ازیک وضعیت خاص تقریبا توانست خود را دور کند و حجم معاملات هم این را نشان میداد . حجم معاملات این روزها دماسنج خوبی برای سنجش حال خوب و میزان اعتماد بازار شده است . شنبه با آن خبرها و اتفاقات حجم کم شد و این یکی از اتفاقات نه چندان خوب بازار بود درواقع بازار که شنبه تمام شد نکته نه چندان جذاب که توی ذوق میزد و نگران کننده بود کاهش حجم معاملات بود که بخشی به واسطه توقف نمادهای خودرویی و بخشی دیگر اتفاقات اخیر بود ولی امروز جبران کرد و 9982 میلیارد تومان ارزش معاملات بود و این ارزش مربوط به معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است. .معتقدیم که حجم معاملات را میتوان به عنوان شاخص اعتماد به بازار شناخت و هر جا که این حجم با افت مواجه می شود به نظر رفتاری از حاکمیت و نظام تصمیم گیری اقتصادی کشور رخ داده که فضای بازار را ملتهب کرده و موجب فرار بخشی از جریان پول در بازار شده است و برعکس آن نیز حاکم است هر گاه حجم خوب است فضای ارامش بخشی حکم فرما شده .
تحولات اخیر خودرویی و بودجه شاید در قیمتها و کوتاه مدت تاثیری نداشته باشند اما این شاخص را به همراه حجم معاملات با چالش مواجه کرد و اگر ماندگار باشد و بازهم خبرهای منفی شلنگ تخته بیاندازد اثرات آن را در روزهای آتی خواهیم دید. امروز بازار به خوبی نشان داد نگران این دو تحول نیبست به خصوص با معامله بورس کالا در دناپلاس و زمزمه های راهروی بودجه و تلفیق از کاهش احتمالی و تغییر نرخ خوراک حس خوبی گرفت . البته ماجرای خودرو و دست انداز دلالان هنوز تمام نشده و ادامه دارد و همچنان معتقدیم این رانت اختلاف قیمت دست از سر خودرویی ها برنمیدارد و جیغ ها بلند می شود و نظاره گر مخالفت های این چنینی هستیم …
به نظر این جنگی است که خط مقدم آن خودرو در بورس کالاست و هر طور شده بازار سرمایه باید پیروز این میدان باشد .
اما بیایید کمی بیشتر فکر کنیم … بازی برنده برنده چیزی است که در حال حاضر اقتصاد ما به شدت به آن نیاز دارد و این عرضه بورس کالا بخش کوچکی از آن را نشان میدهد و البته بسیاری به دلیل بازنده بودن دلالان دراین بازی سنگ در زمین آن می اندازند ! فارغ از هر رویداد و اتفاقی به خبرهای چند روز گذشته دقت کنیم… ببینید دولت خودرو در بورس کالا عرضه می کند، مصرف کننده و خود دولت سود میکنند ، قیمت خودرو هایی که در بورس عرضه می شود بعد از افزایش نرخ ارز در بازار روند کاهشی می گیرند و آن خودروهایی که جای خالی آنها در بورس وجود دارد افزایش قیمت پیدا می کند .در سکه دولت تصمیم به فروش ربع سکه از طریق بورس کالا می گیرد و قیمت ربع سکه در بازار کاهشی می شود و حباب آن می ترکد و …
نکته ای که وجود دارد این است که در همه اقتصاد های دنیا این مسیرها طی شده و یک بار این چرخ اختراع شده و آن هم کمک گرفتن و استفاده دولت ها از ابزارهای پولی و مالی است . استقاده از دست بازار ! تو گویی برای تک تک اتفاقات و رویدادها که تجربه آن چند سال پیش در اکثر اقتصاد ها وجود داشته باید کوه کنده شود و مسیر پر پیچ و خمی طی شود که البته پر واضح است بخشی از این پیچ و خم ها به واسطه عدم شفافیت و فساد سیستماتیک است که وجود دارد و دلالان مانع از هرگونه شفافیت اینچنینی و کم شدن فرصت های خود می شوند که نمونه بارز آن را در عدم عرضه خودرو در بورس کالا و مخالفت ها با آن دیدیم.
نکته ای که وجود دارد این است که اگر این فهم و درک در دولت به وجود بیاید که به راحتی می تواند بسیاری از مشکلات خود را از طریق بازار سرمایه و ظرفیت های بازار سرمایه حل کند بخش مهمی از این آسیب هایی که دولت به بازار میزند حل میشود
همه این روزها از نقدینگی و سیل نقدینگی صحبت می کنند .به نظر بازار سرمایه ظرفیتهای فراوانی برای جذب این نقدینگی به خود دارد البته در سوی دیگر سازمان بورس هم باید ابزارهای خود را متنوع کند و برای تک تک افراد با سلیقه های مختلف ابزارها و صندوقهای مختلف را ببیند
یک بار فکر میکنیم نوشتیم که در فامیل خود یک عمه و شوهرعمه داریم که هیچ گونه و هیچ رقمه حاضر نیست سرمایه خود را صرف چیزی به غیر از سپرده بانکی کند البته انها این اواخر متوجه اشتباه فاحش خود طی سال های گذشته شده و حالا کمی فقط کمی میخواهند ریسک بیشتری را تجربه کنند اما هیچ ابزاری برای انهاوجود ندارد کمی دورتر در یکی از اقوام پسری وجود دارد که روحیه عجیب پر ریسک و پر خطری داشته و طی سال های گذشته از بازار شرط بندی بگیر تا گلد کوئست ها، فارکس و کریپتو و بازار سرمایه را تجربه کرده که مهمترین خاصیت او روحیه ریسکپذیری عجیب و وحشتناک است و دقیقاً معتقدیم بورس و بازار سرمایه که متولی به نام سازمان بورس دارد باید برای هر دو طیف این افراد ابزار های لازم برای جذب را داشته باشد حتی اگر شده صندوقی ایجاد کند با اهرم ۵ یا حتی بیشتر که فرد با علم به اینکه میداند ممکن است سرمایهاش صفر شود در بازار حرکت نماید. این چیزی است که جای خالی آن در بازار احساس میشود و البته دولت هم باید کم کم به نقش بازار سرمایه پی ببرد .میخواهیم بیشتر در مورد این موضوع صحبت کنیم ولی بماند برای بعد …
اما بسیاری این روزها سوال میکنند بازار زیر رگبار خبرهای منفی بودجه و خودرو چرا این طور شجاعانه و قوی میرقصد و دل به دریای بازار می زند ! بسیاری از آن برمیگردد به اتفاقاتی که در پیش است .
یک نکته در مورد تحولات نرخ ارز و بودجه وجود دارد در مقطعی که در کمیسیون تلفیق بودجه در حال بررسی است ممکن است اظهارنظرهایی در مورد نرخ دلار نیما ،نرخ دلار صادراتی ،نرخ گاز، عوارض و مواردی از این دست مطرح شود که بر بازار اثرگذار است به نظر بهتر است بازار با چشم و گوشی بازتر مصوبات کمیسیون تلفیق را دنبال کند در سوی دیگر موجی از تحلیل و خوشبینی نسبت به بازار به وجود آمده که سر منشا آن یک طرز فکر و ایده است که دلار ۲۸۵۰۰ ای دوامی نداشت و به زودی با شکل تغییر یافته برای شرکت های صادر کننده به وقوع می پیوندد روزهای قبل هم نوشتیم و باز هم میگویم این دقیقا نقطه آغاز حرکت قوی بازار میشودکه می تواند فضای متفاوتی را رقم بزند
از همین رو طی روزهای آتی چشم بازار به خبرهای تحولات بودجه و نرخ ارز ۲۸۵۰۰ و ارز بودجه و بازار خواهد بود که میتواند اثرات بسزایی در بازار داشته باشد و بازهم تاکید می کنیم بسیاری در بازار به این دلیل به عدد ۲۸۵۰۰ وزن آنچنانی ندادند چرا که آن را ماندگار نمی بینند. اثر نرخ خوراک گاز را در شرکت ها کمتر می بینند چرا که معتقدند با تحولات بورس کالا و لحاظ شدن قیمت های جهانی این نرخ نه این که اثرگذار منفی نباشد اما تاثیرات عجیب و غریب منفی در بازار نخواهد داشت
و اما بازار … امروز بازار خوب آغاز کرد و کمی عرضه ها شدت گرفت ولی بعد دوباره با محوریت بانکی ها شرایط خوبی را در بازار شاهد بودیم و البته سابقه معاملات و روزهای این چنینی نشان میدهد فردا کمی فشار عرضه بیشتر می شود ولی در کل بازار به خوبی نشان داده که از فضای منفی ایجاد شده چه در بودچه و چه خودرو فاصله گرفته و موج خوش بینی را شاهدیم .
ساختمانی ها در عرش
در نمادهای ساختمانی روند مثبت و قوی شکل گرفته است ساختمانی ها همچنان جز سهام پرپتانسیل بازار بوده که انتظارهای اتی بالایی از این سهم ها می رود
ثاخت با صف خرید به سمت هدف قیمتی 300 الی 320 تومانی در حرکت است سهمی که از بازدهی گروه جا مانده و در حال جبرانش می باشد سهم توانسته مقاومت های خوبی را شکسته و با توجه به ارزش ان ای وی بالا و رشد قیمتی سهام شرکت های زیر مجموعه با اقبال همراه شود
وساخت همچنان با صف خرید خوبی همراه شده است سهمی که بلوک هایش در قیمت های 150 تومان معامله و حالا در روندی حمایتی در حال رشد قیمتی به سمت اهداف 150 تومانی می باشد این سهم وضعیت بنیادی خوبی هم داشته و دارایی های ارزشمندی دارد و حالا با ورود نقدینگی قوی به روندش در وضعیت بنیادی خوبی هم قرار دارد
ثتران توانست سطوح 420 تومانی هم در هم شکسته و به سمت قیمت های 460 و 520 تومان در حرکت است سهمی که دارایی محور بوده و در گروه خود به واسطه دارا بودن زمین های ارزشمند مورد توجه واقع شده است سهم اخیرا شاهد ورود نقدینگی قوی به جریان معاملاتش بوده و اوضاع و احوال خوبی دارد
بارها و بارها در گروه ساختمان روی برخی بنیادی های گروه تاکید داشتیم ثبهساز ثامید دو تا از گزینه های خاص هستند و ثاخت گزینه بعدی است . ثمسکن هم شرایط خوبی را دارد و میتواند با دید نوسان جالب باشد و از همه خاص تر کرمان است که او را نیز با دید نوسان میتوان زی نظر گرفت
سرمایه گذاری های جا مانده
در بازار امروز رونق خوبی در معاملات سرمایه گذاری ها شاهد بودیم سهامی که بعضا از رشد بازار جا مانده و با رشد شاخص و بازار در حال جبران عقب ماندگی خود می باشند
امروز وتوسم توانست با رنج مثبت مقاومت 520 تومانی را در هم بشکند سهم از قیمت های 460 تومان رشد و بالا امده و رشد چندانی نداشته است سهم توانسته در 12 ماهه سود 125 تومانی را حاصل نماید و به زودی با انتشار گزارش 12 ماهه و با این سود قوی استارت رشد قیمتی تا سطوح 620 الی 650 تومان را بزند سهمی که ارزش ان ای وی 900 تومانی داشته و با ارزش ذاتی بالایی هم همراه می باشد
وصنعت هم تحت شایعات سود 40 تومانی صف خرید خوبی شده است سهم ارزش ذاتی 240 تومانی داشته و بر سر راه خود قیمت های 220 تومان را به عنوان مقاومت قوی پیش رو دارد این سهم اوضاع و احوال خوبی با دید میان مدت داشته و روند سهم فعلا صعودی می باشد وصنعتی که همچنان سود سازی بالا مهمترین دلیل جذابیت سهم است
وپترو به قیمت های بالای 1600 تومان صعود داشته و راه زیادی تا رسیدن به تارگت 1800 تومانی ندارد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با سود سازی بالایی همراه می باشد وپترویی که امسال سود بالای 300 تومانی داشته و جهش سود شیمی بافت هم سبب رشد جهشی سود شرکت و هم رشد ارزش و ان ای وی سهم می شود
قطعه سازان سر سبز
در نمادهای قطعه ساز روند مثبت خوبی را شاهد بودیم قطعه سازان نیز صورت های مالی 9 ماهه خوبی خواهند داشتو به این واسطه جای نوسان و بازدهی مناسبی دارند
خمهر صف خرید سنگینی شد سهم شنیده می شود صورت های مالی 9 ماهه خوبی خواهد داشت سهمی که وضعیت تکنیکالی خوبی هم دارد و اهداف میان مدتی 380 تومانی برایش ترسیم شده فعلا در کوتاه مدت سهم مقاومت 320 تومانی داشته و باید به مصاف این مقاومت سرسخت برود
خمحرکه هم صف خرید شد و در روند برگشتی قرار گرفت سهم باید به مصاف قیمت های 620 تومان برود تا در صورت شکست این سطوح تا قیمت های 680 تومان رشد داشته باشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و فروشش با جهش همراه شده است این سهم در میان مدت تارگت 750 تومانی را در صورت ارائه گزارش مناسب 9 ماهه خواهد داشت
خریخت هم تحت تاثیر شایعات سود 80 تومانی برای سال جاری قرار داشته و برای سال اینده نیز شایعات سود بالای 100 تومانی دارد سهم توانسته مقاومت 460 تومانی را بشکند و به سمت قیمت های 520 تومان روانه می شود سهم با انتشار صورت های مالی 9 ماهه توان صعود به سمت قیمت های 600 تومان را خواهد داشت مهمترین خبرسهم افزایش شدید ارسال قطعه به گروه بهمن سهامدار عمده می باشد
دارویی های زیر خاکی
در دارویی ها انتشار صورت های مالی برخی شرکت های این گروه تحولات شگرفی را نشان می دهد همانطور که انتظار می رفت دارویی ها یکی از بهترین گزارش های 9 ماهه را دارند
در دکوثر صورت های مالی 9 ماهه جهش سنگین سود را نشان می داد و امسال سهم سود بالای 100 تومانی خواهد داشت تغییرات شگرفی که در نرخ انتی بیوتیک اتفاق افتاده و تقاضای بالای این محصول دکوثر را متحول کرده و سهم به سمت قیمت های 600 تومانی در حرکت می باشد
در دتماد سهم به قیمت های بالای 4000 تومان صعود می کند افزایش سرمایه جذاب سهم از یک سو و شایعات سود 800 تومانی برای سال جاری از سوی دیگر سهم را با اقبال خوبی همراه ساخته است دتماد در صورتی که بتواند در قیمت های بالای 4200 تومان تثبیت شود مهمان سطوح قیمتی 4600 تومان خواهد بود با فرض سود 800 تومانی و اعمال پی بر ای 6 بدون در نظر گرفتن افزایش سرمایه سهم ارزش ذاتی 4800 تومانی دارد
دشیمی در صف خرید قفل شده است سهم در قیمت های 2000 تومان معرفی شد و علت معرفی نیز جهش فروش 3 ماهه سوم سال شرکت بود این سهم دارویی به سمت قیمت های 2600 تومانی در حرکت و ارزش ذاتی رنج 2800 الی 3000 تومانی دارد این سهم وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و سود سازی بالا سبب شده تا سهم تارگت 3000 تومانی داشته باشد امسال دست یابی به سود 500 تومانی در این سهم بعید نیست
بانک ها هم قفل شدند
در نمادهای بانکی نیز روند صعودی خوبی را شاهد و بانکها در صفوف خرید قفل شده اند سهامی که وضعیت بنیادی خوبی داشته رشد قیمتی میان مدتی مناسبی را تجربه خواهند کرد
در این گروه بانک ملت با صف خرید در حال عبور از مقاومت 360 تومانی خود می باشد این سهم نیز صورت های مالی 9 ماهه خوبی داشته و سود سازی بالایی را رونمایی خواهد کرد تراز ارزی سنگین و تحولات بنیادی خوبی که سهم خواهد داشت وبملت را در موقعیت رشد قیمتی تا سطوح 400 الی 420 تومان قرار داده است . .بانک ملت در آستانه 1000 هزار میلیارد تومان جذب سپرده میزان کل سپرده جذب شده در 12 بانک بورسی به 3100 هزارمیلیارد تومان رسیده ( حدود 55% از نقدینگی) بانک ملت با 903 همت سپرده که 16% از نقدینگی را شامل می شود در رتبه اول قرار دارد بانک تجارت با 550 همت و بانک صادرات با 498 همت در رده بعدی قرار دارند.
بانک صادرات به راحتی توانست از سد قیمتی 180 تومانی عبور نماید و به سمت قیمت های 200 تومان روانه شده است این سهم بانکی وضعیت خوبی داشته و روند صعودی میان مدتی قوی خواهد داشت به خصوص اینکه اگر بتواند از مقاومت 200 تومانی عبور نماید در گام بعدی مهمان سطوح 220 و 240 تومانی خواهد شد
پست بانک همچنان با روند صعودی به رشد خود ادامه می دهد سهم در قیمت های 420 تومان معرفی و تاکنون بازدهی 50 درصدی داده است سهمی که با تارگت 720 تومان و بنا به توان سود سازی 140 تومانیش معرفی شد وپست تا قیمت های 720 تومان فعلا جای رشد داشته و در وضعیت بسیار خوبی به سر می برد شنیده می شود وپست با گزارش خود بازار را میتواند به سمت سهم بکشاند در سوی دیگر بلوک دماوند خبرمهمی برای دی است و میتواند جالب باشد . به نظر دی با این بلوک باردیگر یک نوسان را خواهد داشت در مورد وپارس شاید کمی ایست داشته باشد چرا که تحول خاصی رادر گزارش 9 ماهه رو نکرد وپارس در 6ماهه 306 ریال به ازای هرسهم زیان محقق کرده بود در گزارش ۹ماهه این عدد ۴۹۴ ریال زیان بود .
به طور کلی گروه بانک از دارا گرفته تا بقیه شرایط خوبی دارند به خصوص وبملت و وبصادر و تجارت که بیشتر در چشم بازار هستند
ونوین ماجرای خاصی دارد به نظر مدیریت ونوین تغییرخواهد کرد و به زودی ومهان سهامدار اصلی این بانک می شود
چهارگوشه بازار
گروه سیمان رایط خوبی را داشت .
در ساربیل 12ماهه به سود 6262 ریالی رسیده است .در9ماهه سود عملیاتی 2259 و سود خالص 1962 میلیارد ریال بود و در یک گزارش خوب 4088 ریال به ازای هر سهم محقق کرد.در 12ماهه به سود 6262 ریالی و 3331 میلیارد ریال سود عملیاتی و 3005 میلیارد ریال سود خالص دارد . معتقدیم ساربیل تا 3600 تومان اصلاح کند جای خوبی میرسد
سفار هم گزارش داشت سفار در 3ماهه به سود 2062 ریالی و 6ماهه 4421 ریال و ۹ماهه به عدد ۶۸۸۷ ریالی رسیده است سفار را بیشتر به خاطر زمین ها میخریدند ولی به نظر زیر 7000 تومان نمی شود سهم را دید . در بین سایر سهم های گروه گزارش سفانو سرود سخوز را دنبال کنید و در بین سهم های خاص نیز سشرق را فکر میکنیم بد نیست بیشتر زیر نظر داشته
سیمان شرق هم با صف خرید همراه شد سهمی که امسال سود سیمان سفید شرق سبب تحول در سود سازیش و رسیدن به سود 220 تا 250 تومانیش خواهد شد با چنین سودی سهم ارزش ذاتی 1200 الی 1400 تومانی داشته و سهم با روند صعودی قوی به سمت سطوح قیمتی مورد نظر در حرکت است سهمی که در صورت شکست قیمت های 1000 تومان به اولین سطح از هدف قیمتی خود خواهد رسید
شیران هم با رنج مثبت خوبی که زده شد توانست سد قیمتی 1100 تومانی را پشت سر بگذارد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و شنیده می شود برای سال مالی جدید سود 180 الی 200 تومانی خواهد داشت سهم دو سطح قیمتی 1250 و 1400 تومان را به عنوان هدفش در پیش رو داشته و می تواند به این دو سطح قیمتی دست یابد
گروه پتروشیمی بد نیست شیراز و شپدیس شرایط خوبی دارد در سوی دیگر زمزمه هایی شنیده می شود که نرخ خوراک ممکن است دچارتغییراتی شود و این عدد به 6000 برسد و نکته مهمی برای بازار است . در بین سهم های خاص بازار در گروه پتروشیمی میتوان به گزارش هایش پیش رویش بیشتر توجه کرد جایی که مثلا نوری یا بوعلی میتوانند متفاوت ظاهر شوند . در گروه اوره متانول فعلا دور باشی ولی گزارش 9 ماهه شیراز و شپدیس شنیده می شود جذاب است
شستا توانست ازقیمت های 110 تومان عبورنماید سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با ارزش ان ای وی بالایی همراه می باشد این سهم به سمت قیمت های 120 الی 125 تومان در حرکت می باشد شستایی که اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته و تا مادامی که بازار مثبت است روند این سهم نیز صعودی می باشد
حرف های ضد و نقیض از گزارش ها به گوش میرسد ولی همگان اذعان دارند زمستان بهتری در انتظار گزارش های گروه است دراین گروه شنیده می شود شتران گزارشی بدی نداده ولی گویا بهترین گزارش با حدود 1600 ریال تحقق سود برای شپنا بوده است
در گروه فلزات شریاط بد نیست اگر اهل خرید بنیادی هستید کم ریسک ترین گزینه فعلی بازار فملی است و سپس فباهنر فنوال فایرا را می شود در ادامه دید ولی کم ریسک ترین فعلا فملی است . در سوی دیگر فزر را هم زیر نظر بگیرید یکی از سهم های جالب بازار می شود و البته باید صبر داشت و گزارش تلفیقی 9 ماهه را دنبال کرد
در بازار کماکان دنبال کم ریسک ترین گزینه هستید فولاد دراین گروه کم ریسک ترین است و بعد ازان فخوز که به نظر فخوز 9 ماهه خوبی را راهی بازار میکند . در بین گزینه های کم ریسک تر گزارش کاوه و ارفع هردو جذاب خواهند بود و میتوانند یک حرکت را داشته باشند در بین نوسانی ها توجه بازار به فسازان و چدن جلب شده و توصیه میکنیم هردو به خصوص چدن را با دید نوسان کمی بیشتر زیر نظر داشته باشید . فسازان هم گزارش بسیار خوی را زده است فسازان در 6ماهه فقط 8 ریال سود محقق کرده بود و 214 میلیارد ریال سود عملیاتی و 23میلیارد ریال سود خالص داشت
در 9ماهه این عدد 155 ریال شده و 902میلیارد ریال سود عملیاتی و 464 میلیارد ریال سود خالص دارد .
کلرپارس شرایط خوبی را دارد . سهم گزارش خوبی را زد کلر پارس در 3 ماهه ۱۹۳۶ ریال و 6ماهه 4201 ریال و 9ماهه 7032 ریال سود محقق کرده بود به نظر امیدواری به 1000 تومان سود عجیب نیست و این یعنی اگر سهم در قیمت های زیر 8هزار تومان قرار گرفت میتواند جالب توجه برای بازار باشد
ولساپا را امروز خوب خریدند در منفی فردا سهم را بیشتر زیر نظر بگیرید . به این موضوع اعتقاد داریم با گسترده تر شدن فروش خودرویی ها کم کم لیزینگی ها مشغول می شوند و ولساپا و وایران کار بزرگی دراین جریان دارند . با دید نوسان منفی های امروز ولساپا را با دید کمی بلند مدت تر میتوان زیرنظر داشت و بازی خوبی را میدهد .
و اما حرف اخر در مورد وساخت و ونوین و ومهان است به خصوص با این صف وساخت که بلوک را دارد . بازی جالبی را در وساخت و ونوین و ومهان شاهد هستیم .به نظر به زودی ومهان با خرید بلوک وکبهمن و سایر سهم ها از بازار درصد خود را در وساخت بالا برده و مدیریت در ونوین را نزدیک تر به خود می بیند از همین رو خرید وساخت با دید نوسان ازاین بعد میتواند جالب باشد شنیده می شود بلوک وثنو و وکبهمن را نیز وساخت می خرد و میتواند 3 سیت را در هیئت مدیره بگذارد . همیشه بین 65 تا 68% در جلسه شرکت میکنند و یعنی هر کسی تقریبا 34% وساخت را داشته باشد میتواند در ونوین هم 2 سیت حاقل بگیرد و به نظر ومهان با این حرکت کم کم به مدیریت ونوین نزدیک می شود از همین رو ومهان ونوین وساخت هر 3 قابلیت های خوبی برای نوسان در بازار دارند


