تحلیل بنیادی رادیاتور ایران
معرفی شرکت
شرکت رادیاتور ایران در سال ۱۳۴۱ با ظرفیت تولید سالانه ۱۵ تا ۳۰ هزار قطعه به عنوان اولین واحد صنعتی تولید کننده رادیاتور در کشور تاسیس شد و در حال حاضر با بهره گیری از امکانات پیشرفته و نیروی انسانی متخصص یکی از بزرگترین تولید کنندگان مبدل های حرارتی در خاورمیانه می باشد. هم اکنون نیز شرکت رادیاتور ایران با ظرفیت تولید سالیانه ۲ میلیون قطعه رادیاتور به عنوان یکی از بزرگترین تامین کنندگان در خاورمیانه می باشد.
موضوع فعالیت:
تولید کننده انواع رادیاتور خودرو های سبک و سنگین (آلومینیومی، آلومینیومی اکسپندی، مسی – برنجی و استیل)، مبدل های حرارتی صنعتی، اویل کولر، مبدل های آلومینیومی فشارقوی، اواپراتور، کندانسور، مجموعه کولر خودرو و شبکه های جایگزین
سرمایه شرکت
این شرکت برنامه افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از محل آورده و مطالبات را در دستور کار خود دارد.
محصولات
نوع گروه یا محصول | واحد | مبلغ فروش بودجه | سهم در سبد فروش |
انواع رادیاتور مسی و برنجی | ریال/تن | ۴۲۱,۶۳۱ | ۲۵% |
انواع رادیاتور آلومینیومی | ریال/عدد | ۴۶۰,۲۵۱ | ۲۷% |
مواد اولیه | ریال/تن | ۱۸۸,۷۰۰ | ۱۱% |
مجموعه کولر خودرو | ریال/عدد | ۹۶,۰۰۰ | ۶% |
محصولات خریداری شده | ریال/عدد | ۵۳۹,۴۸۴ | ۳۲% |
جمع | – | ۱,۷۰۶,۰۶۶ | ۱۰۰% |
انواع رادیاتو ۵۲ درصد از فروش ختور و سایر محصولات نیز ۴۸ درصد مابقی را شکل می دهند. جزئیات سایر موارد (مواد اولیه و محصولات خریداری شده) مشخص نمی باشد.
درآمد فروش
حاشیه سود ناخالص
بهای تمام شده فروش
شرح | مبلغ ۹۵ | سهم در کل | مبلغ ۹۴ |
مواد مستقیم مصرفی | ۵۹۳,۱۹۹ | ۴۱% | ۴۶۴,۴۱۱ |
دستمزد مستقیم تولید | ۶۵,۱۴۶ | ۴% | ۵۸,۱۶۶ |
سربار تولید | ۹۹,۲۵۸ | ۷% | ۱۰۳,۳۹۳ |
بهای تمام شده فعالیتهای بازرگانی | ۶۸۹,۶۵۴ | ۴۸% | ۷۱۶,۴۲۹ |
جمع | ۱,۴۵۱,۷۸۳ | ۱۰۰% | ۱,۳۳۵,۴۴۵ |
بهای تمام شده فروش در رادیاتور ایران شامل ۴ آیتم دستمزد، سربار، مواد مستقیم و بهای تمام شده فعالیت های بازرگانی می باشد. ۴۱ درصد سهم مواد اولیه و ۴۸ درصد بهای تمام شده فعالیت های بازرگانی است.
مواد مستقیم شامل موارد زیر می شود. سرب، رنگ، قلع، مس، برنج و ورق آهنی از جمله مواد مصرفی این شرکت می باشد. که همگی از مهر ماه به بعد مشمول افزایش نرخ در بازارهای جهانی و بعضاً در بازارهای داخلی بوده اند. بنابراین انتظار بر این است که بهای تمام شده مواد مصرف شرکت با افزایش روبرو شود که با توجه به سهم ۴۱ درصدی آن در بهای تمام شده می تواند اثرات قابل توجهی بر سود داشته باشد.
شرح | بودجه ۹۵ | سهم در کل |
مواد اولیه مسی(نوار) | ۸۳,۱۴۳ | ۱۴% |
مواد اولیه برنجی(نوار،ورق،لوله) | ۱۰۷,۰۲۷ | ۱۸% |
مواد اولیه آهنی(ورق) | ۴,۴۳۶ | ۱% |
مواد اولیه آلومینیمی(نوار،ورق،لوله) | ۱۳۴,۰۰۸ | ۲۳% |
مواد اولیه کمکی(سرب،رنگ ،قلع)وقطعات | ۲۶۴,۵۸۵ | ۴۵% |
جمع | ۵۹۳,۱۹۹ | ۱۰۰% |
منابع و مصارف ارزی
این شرکت به صادرات انواع رادیاتور می پردازد که البته سهم آن از کل فروش بسیار اندک و در حد ۴ درصد فروش کل می باشد و در ازای آن مواد اولیه مسی و آلومینیومی وارد می کند. در مجموع این شرکت تراز ارزی منفی دارد (در حال حاضر بالغ بر ۱٫۵ میلیون دلار) یعنی بالا رفتن نرخ ارز روی آن اثر منفی دارد.
سود عملیاتی
سود خالص
جهش سود خالص به دلیل افزایش سود عملیاتی شرکت بوده است.
سود کارشناسی
سناریو اول
فرض می شود که شرکت با نرخ های شش ماهه اول مقدار فروش بودجه شده خود را بتواند در تمام سال به فروش برساند.
صورت سود و زیان | بودجه ۹۵ | شش ماهه ۹۵ | کارشناسی ۹۵ |
فروش | ۱,۷۰۶,۰۶۶ | ۶۳۸۲۲۰ | ۱,۷۶۳,۱۹۵ |
بهای تمام شده | -۱,۴۵۱,۷۸۳ | -۵۳۳۷۸۵ | -۱,۴۷۵,۵۶۹ |
سود ناخالص | ۲۵۴,۲۸۳ | ۱۰۴,۴۳۵ | ۲۸۷,۶۲۶ |
هزینه اداری و فروش | -۷۹,۰۶۵ | -۳۰,۶۸۱ | -۷۹,۰۶۵ |
سایر عملیاتی | ۶۲۵ | ۱,۱۷۵ | ۶۲۵ |
سود عملیاتی | ۱۷۵,۸۴۳ | ۷۴,۹۲۹ | ۲۰۹,۱۸۶ |
هزینه مالی | -۴,۹۳۱ | -۵۷ | -۴,۹۳۱ |
درآمد سرمایه گذاری | ۱۹,۲۰۰ | ۸,۷۲۴ | ۱۹,۲۰۰ |
سایر غیرعملیاتی | ۱,۱۰۰ | -۶۵۵ | ۱,۱۰۰ |
سود قبل از مالیات | ۱۹۱,۲۱۲ | ۸۲,۹۴۱ | ۲۲۴,۵۵۵ |
مالیات | -۳۴,۴۰۲ | -۱۵,۲۵۶ | ۰ |
سود خالص | ۱۵۶,۸۱۰ | ۶۷,۶۸۵ | ۲۲۴,۵۵۵ |
سرمایه | ۳۰۰,۰۰۰ | ۳۰۰,۰۰۰ | ۳۰۰,۰۰۰ |
سود هر سهم | ۵۲۳ | ۲۲۶ | ۷۴۹ |
این سناریو محتمل نمی باشد چرا که به نظر می رسد شرکت نتواند در شش ماهه دوم سال مواد مصرفی خود را با همان نرخ خریداری نماید.
نتیجه گیری
ایران رادیاتور یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اتواع رادیاتور در ایران و خاورمیانه می باشد. این شرکت در تولید انواع رادیاتور موادی مثل مس، روی، قلع، ورق فولادی، آلیاژ برنج و رنگ استفاده می نماید. در ماههای اخیر قیمت این مواد با رشد همراه بوده است بنابراین از این منظر انتظار افزایش بهای تمام شده تولیدات این شرکت را داریم. نرخ های فروش مهر ماه و آبان ماه این شرکت هر چند تفکیک درستی در ارائه آن انجام نشده است اما به طور کلی نشان می دهد نرخ های فروش در این دو ماه کاهشی بوده و کمتر از متوسط ۶ ماهه اول سال صورت پذیرفته است. این روند می تواند منجر به کاهش حاشیه سود ناخالص شرکت گردد و در نهایت موجبات تعدیل منفی را فراهم نماید.
گروه تحلیلی بتا سهم…