جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
نگاهي دقيق به گزارش بزرگان بازار

نگاهي دقيق به گزارش بزرگان بازار

نوید خاندوزی
ژانویه 19, 2013
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

نگاهي دقيق به  گزارش بزرگان  بازار

ذوب آهن 

بتا سهم 6:56    تحليل ذوب اهن به  دليل فقر اطلاعاتي و شرايط سخت  اين  سهم  بسيار دشوار است و اين  شركت  به دليل پيچيدگي هاي مالي شفافيت  ساير شركت ها  را ندارد . اما با اين حال  به  بررسي اين  شركت مي پردازيم كه  بازهم  بر همان  سود  171 ريالي تاكيد كرده است . اين در حالي است كه در گزارش 9 ماهه موفق به تحقق سود 130  ريالي شده است .

توجه داشته  باشيد كه ذوب در 6 ماهه  دوم  با مشكل تامين  مواد اوليه مواجه  شده است كه اين موضوع در صورت هاي مالي شركت  اشكار است  . در 3 ماهه اول سال  كه  واردات كك بدون  مشكل و با نرخ ارز مرجع واردمي شد توليد ذوب در تير آهن  421 هزار تن و در ميلگرد 256 هزار تن  بود . در 3 ماهه  دوم  مشكلات  آغاز شد توليد تير اهن  به 350  هزار تن و ميلگرد به 280 هزار تن  رسيد . در 3 ماهه  سوم  وضعيت تير اهن  بازهم  افت كرده و به 313 هزار تن  رسيده است و در ميلگرد به  238  هزار تن  رسيد .

اين  نشان  مي دهد  شركت در تامين مواد اوليه  به  مشكل برخورده و اين  در روند  توليد  و فروش مشخص است  .

اماچه  اتفاقي رخ  داد ؟ اتفاقي كه  رخ داد اين  بود كه در طول اين مدت  قيمت محصولات  ذوب نيز تقريباً 2 برابر شد .

در حال حاضر ذوب پيش بيني كرده است  1720000 تن  تير اهن  به فروش برساند و 1020000 تن  نيز ميلگرد . با اين روند  توليد  و با  فرض عدم  بهره  برداري از طرح  كك سازي ( كه  احتمالاً تا  وقتي محصول توليد شده وارد مدار شود  به  سال  بعد موكول خواهد شد ) در منطقي ترين حالت  فروش  ذوب 1450000 تن تير آهن  و ميلگرد  نيز 950 هزار  تن  خواهد بود . يعني ذوب آهن در بودجه 3 ماهه  پاياني سال  با  نرخ هاي فعلي بورس فلزات 1100 ميليارد تومان فروش خواهد داشت  .

اين  خبر خوبي براي ذوب است  به  شرطي كه بهاي تمام شده ثابت  باشد كه اين  طور نيست   و به نظر ميرسد عددي معادل 290  ميليارد تومان  به هزينه هاي ذوب نيز اضافه مي شود . اين  عدد در صورتي كه  با افزايش نرخ  سنگ  آهن  ، شمش  و آهن  قرضه در نظر گرفته  شود  به رشدي بيشتر رسيده و نزديك  به  400 ميليارد تومان  هزينه اضافي روي دوش ذوب  خواهد داشت  .

جمع  بندي موارد فوق نشان مي دهد  كه  ذوب در سال  مالي جاري جاي تعديل انچناني را نداشته و در بهترين حالت  سود 270 ريالي براي شركت به دست ايد كه البته  پيش بيني ما تحقق سود 240  تا 250  ريالي براي پايان  سال ذوب است  .

اما   جمع  بندي : اين  سهم  چند  نكته  مثبت  دارد .

1-  قيمت محصولات  با  رشد بسيار خوبي مواجه  شدند  كه  خبرخوبي براي بودجه سال  بعد  شركت است  .

2- معامله  بلوكي را در پيش دارد كه  براي خريد ان  چند  مشتري وجود  دراد

3-  طرح  توازن و كك  سازي را  دارد كه  با  بهره  برداري مي تواند مشكلات  سال  بعد خود را  كم كند

4- بازار و شركت ها  روي سهم  نظر مثبتي دارند

 اما مشكل عمده  سهم  عدم  شفافيت ان و مشكلات  هزينه اي است كه پيش بيني ان  را كمي با  مشكل مواجه  كرده است .

شايد كمي زود باشد  كه در مورد  بازگشايي صحبت  كنيم  اما  بايد گفت  سود  سال  بعد  ذوب عدد منطقي و مناسبي است از سوي ديگر معامله  بلوك  به سهم  كمك خواهد كرد . شايد در روز هاي اول با  كاهش مواجه  شود اما افت  آن محدوده و در نقاط 3050 و 3000 ريال  متوقف مي شود .

در حال حاضر دو خبر طرح توازن  و معامله  بلوك  فرمان  سهم  را به دست مي گيرند .

حفاري شمال

بتا سهم –   حفاري شمال  پله پله سود خود را افزايش مي دهد و اين  باعث شده  تا هميشه نگاه  مثبت به  سهم  وجود داشته  باشد . شركت  كه  پيش ازاين  سود هر سهم خود را 528 ريال  كرده  بوده سود 9  ماه  را  به 545 ريال  افزايش داد   و 407 ريال  را در گزارش 9  ماهه  محقق كرده است  كه معادل 75% است  . شركت اعلام  كرده است  كه درآمد حاصل از ارائه خدمات از بابت قراردادهاي منعقده با شرکت نفت مناطق مرکزي ايران(حدود 50% درآمدها) به صورت يورو مي باشد و از بابت درآمد کارکرد دکل هاي خشکي مبلغ 091ر078ر101 يورو و از بابت ساير قراردادها مبلغ014ر234ر53 دلار درآمد پيش بيني گرديده است که جمعا مبلغ 654ر583 ميليون ريال درآمد تسعير ارز شناسايي گرديده است .

به نظر ميرسد سود  سال  بعد  حفاري نيزاز 600 ريال اغاز شود حتي قابليت رشد تا 850  ريال  را نيز خواهد داشت  . در مورد  اين  سهم  بارها نظر داديم و خريد را توصيه  كرده  بوديم و حالا  به نظر ميرسد به  سمت  3200  ريال  حركت  كند  . خريد با ديد  ميان مدت و نگهداري تا مجمع عالي است .

ملي مس ايران

بتا سهم –انتظار ها  از شركت  ملي مس بسيار بالا بود اما  گزارش اين  شركت همه چيز را  تحت تاثير قرار داد . اين  شركت كه  پيش ازاين  سود هر سهم خود را 1358 ريال اعلام نموده  بود  آن را  به 1373 ريال افزايش داده  . انتظارداشتيم كه اين  شركت پوشش سود 1050 تا 1080  ريال  را  داشته  باشد  . اما اين  انتظار و اين  اختلاف بابت  چيست  ؟؟ قبل از هر چيز تاكيد مي كنيم اين  يك  تحليل بورسي است  نه  سياسي ولي سهامداران  بايد به ان  توجه ويژه داشته  باشند .

اول اين كه  فملي بودجه خود را  با  نرخ  كاتد 18500 بسته است كه  در بازار فعلي بالاي 23 هزار تومان  است  . عمده  محصولات  شركت  كاتد و مفتول است  . نسبت  به  سال  گدشته  توليد شركت كمي عقب تر است  اما در گزارش شركت  مي بنيم . در مجموع حدود 159 هزار تن  كاتد توليد داشتيم  كه  به 102 هزار تن فروش رسيده  البته  بخشي از ان  به  مفتول تبديل شده است كه در مفتول نيز 44 هزار تن  توليد داشته ايم  اما  فروش ان كمتر از 40  هزار تن  بوده و 4000 تن توليده  شده و فروش نرفته. در مجموع  توليد  كاتد و مفتول 204 هزار تن  بوده  اما 142 هزار تن  ان  بيشتر فروش نرفته  .  و اين  يعني فروش در مقاطع  بعدي  و شناسايي سود .

نسبت به  گزارش 6 ماهه نيز توليد كاتد 50  هزار تن و مفتول 12 هزار تن  بوده  كه عدد مناسبي است اما در فروش مشكلاتي وجود داشته  كه  يا با  قيمت  كم  به  فروش رفته و يا  به  طور كلي به  فروش نرفته است .

هزينه هاي شركت نيز كمي غير واقع  بينانه  افزايش يافته است  .

اما  نكته اي ذهن  ما  را  به خود مشغول كرده است  . شركت در گزارش 6 ماهه  اعلام كرده  بود كه 463 ميليون  دلار صادرات  داشته است  كه نرخ  تسعير ان  ميانگين در 6 ماهه اول سال حدود  2000 تومان  بوده . در كمال  تعجب مي بينم در دوره 3 ماهه  اخير شركت  160  ميليون دلار فروش صادراتي داشته  كه نرخ فروش نيز با  كمي افزايش به 2054 رسيده  يعني مس در بهترين حالت  اين  دلار را  با نرخ  2200 تومان  به  فروش رسانده است!!! اين در حالي است كه دراين مدت  نرخ  بازار آزاد به طور ميانگين  بيش از 3000  و نرخ مبادله اي نيز 2450 بوده است ! مس تاكيد مي كند  فروش را  با نرخ آزاد انجام مي دهد . برفرض اين  گفتار حداقل 160 ميليارد تومان  اختلاف فروش وجود دارد كه اين  رقم  مشخص نيست كجا هزيته  شده  و مديران  شركت  بايد پاسخگو  باشند  . البته  برخي معتقدند  صرف بدهي هاي شركت و واردات مي شود اما  بايد شفاف توضيح داده  شود .

برخي معتقدند اين  موضوع در درامد هاي متفرقه  امده است اما در صورت هاي مالي شركت  شفاف نيست و مديران  بايد توضيح  دهند .

به هر حال  بخشي از فروش براي دوره مالي بعد  و يا 3 ماهه  پاياني سال  نگهداري شده و مشكلات صادراتي نيز وجود دارد .

اين  گزارش كمي كار مس را  سخت  كرده است و شايد تحقق سود  1600 ريالي براي سهم در اين  12 ماه  منطقي باشد  و تقسيم  1400ريالي را شاهد  باشيم . اين  يعني سهم در قيمت هاي 7100 و 7200  بسيار جذاب و منطقي براي ريزش ندارد .

در بدترين حالت  افت  قيمتي سهم  را تا  7100و 7000 ريال  شاهد باشيم  .

فولاد مباركه  

بتا سهم –  انتظار ها از فولاد نيز در گزارش ها  براورده  نشده و اين  شركت  نيز احتمالاً يك  افت موقتي را خواهد داشت  . اما  گزارش فولاد  بسيار حساب شده  به  بازار امده است و البته از شفافيت بسيار خوبي برخوردار است  .

نكته  مهم  اين  است  كه  فولاد پيش بيني فروش خود را 134 ميليارد تومان افزايش داده است از سوي ديگر شاهد هستيم  129  ميليارد تومان بهاي تمام  شده نيز رشد مي كند   كه اثر فوق را خنثي مي سازد .

اما در مجموع اين  شركت  سود 776 ريالي خود را 546 ريال  محقق كرده است  .

افزايش درامد هاي متفرقه و درامد حاصل از سرمايه  گذاري ها نيزدر شركت مشهود است  .

شركت در 3 ماهه پاياني سال نرخ  فروش محصولات  گرم  را 15200 ريال در نظر گرفته است كه  البته  با  توجه  به  ميانگين  فروش خارج  بورس هاي شركت  عدد منطقي است . در محصولات  سرد نيز 16350 ريال است  كه عدد منطقي براي فروش شركت است .

اعداد فروش شركت نيز كاملاً منطقي پيش بيني شده است و نمي توان ايرادي به ان  گرفت هر چند  فولاد مباركه  با  طر ح و توسعه هاي خود مي تواند  فروش بيشتري را نيز رقم  بزند .

اما عمده دليل احتمالي رشد سود  شركت مي تواند  كاهش بهاي تمام  شده  باشد  . با نگاهي به  بودجه  بهاي تمام  شده  متوجه مي شويم كه حدود  200 هزار تن  گندله  و 300 هزار تن سنگ  آهن  بيش از نياز در بودجه  پيش بيني شده و از سوي ديگر فروآلياژنيز بيشتر پيش بيني شده كه در مجموع هر سه عامل بيش از 250 ميليارد تومان از هزينه هاي شركت خواهد كاست و اگر فروش فولاد كمي افزايش يابد اين افزايش و كاهش بتواند  سود  فولاد  را  احتمالاً تا  سطوح 890 و 900 ريال  در پايان  12 ماهه  افزايش دهد .

فولا د احتمالاً با اين گزارش تا  حدود 4500 و 4600  ريال كاهش خواهد داشت وكاهش بيشتر ازاين  براي سهم  متصور نيستيم  . بهترين كار صبرو خريد ارام در اين  قيمت هاست  .

 

فولاد خوزستان

بتا سهم –   يكي از اطلاعيه هاي نسبتاً مناسب در فخوز شكل گرفته است كه  با  سود 4728  ريالي و تحقق سود 80% وضعيت خوبي را  رقم  زده است . اول اين كه  فخوز در طول اين 3 ماهه كه دراين  شرايط خوبي را خواهد داشت اما در 3 ماهه  اخير 40  هزار تن از محصول توليد شده  را  به  فروش نرسانده است .

شركت  قيمت  محصولات  خود را  بر اساس نرخ  1310 در نظر گرفته حال  آنكه  فخوز در اخرين  فروش خود  1575 را داشته است  . اين  يعني نزديك  به  400  ريال  افزايش سود خواهد داشت  و در پايان  گزارش 12 ماهه به  سود  بيش از 5000 ريال  خواهد  رسيد .

اين  شركت نيز به مانند فولاد در بهاي تمام  شده  وضعيت  سود اوري را كنترل كرده و احتمالاً 180  ميليارد تومان نيز ازاين  محل تعديل خواهد داشت .

نمي توان  ايرادي به  شركت ها  گرفت چرا  كه  اين رويه  تكرار مي شود اما  خبرهاي خوبي در انتظار گزارش 12 ماهه  شركت خواهد بود .

در صورتي كه افت  احتمالي قيمت  را  شاهدباشيم و بتوان  سهم  را در قيمت هاي 25000 ريال  شكار كرد  قيمت خوبي براي خريد است .

گروه تحلیل گری بتا سهم

30 دي91

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم