تحلیل بنیادی سایپا
مقدمه: سایپا را میتوان بزرگترین تولید کننده خودرو در کشور با بیش از دهها کارخانه تولید انواع خودرو و قطعات نامید این شرکت با در اختیار داشتن شرکتهای تولید کننده خودرو مانند پارس خودرو در زمینه خودروهای لوکس و زامیاد در زمینه خودروهای تجاری و کار و سایپا دیزل در زمینه خودروهای سنگین و تجاری فعالیت میکند سایپا برای سال ۹۰ تولید ۶۴۰ هزار دستگاه انواع پراید و ۲۲ هزار دستگاه ریو و ۵۵ هزار دستگاه خودروی تیبا و ۳ هزار دستگاه سراتو را پیشبینی کرده است
روند سوداوری سهم طی ۳ سال گذشته:
همانطور که مشاهده میشود روند سوداوری این سهم در طی سالیان اخیر تقریبا ثابت بوده و دو عامل طی یکسال اخیر باعث نوسانات و رشد قیمتی سهم شده است عامل اول افزایش متوسط پی بر ای گروه خودرو و عامل دوم تغییرات سهامداری و مدیریتی در گروه خودرو میباشد
پیشبینی سودسال ۹۰ شرکت:
شرح | پیشبینی حسابرسی نشده | پیشبینی حسابرسی نشده |
سال مالی منتهی به | ۸۹،۱۲،۲۹ | ۹۰،۱۲،۲۹ |
فروش | ۵۰،۰۵۷،۹۱۳ | ۵۹،۲۲۵،۸۵۶ |
بهای تمام شده کالای فروش رفته | (۴۲۵۶۵،۵۲۶) | (۵۱،۷۳۶،۴۷۳) |
سود و زیان ناخالص | ۷،۴۹۲،۳۸۷ | ۷،۴۸۹،۳۸۳ |
هزینه های عمومی اداری و تشکیلاتی | (۳،۶۹۲،۴۶۲) | (۴،۴۴۹،۳۲۶) |
خالص سایر درامدهای عملیاتی | ۲۲۰،۰۰۰ | ۳۳۶،۲۸۳ |
سود و زیان عملیاتی | ۴،۰۱۹،۹۱۸ | ۳،۳۷۶،۳۴۰ |
هزینه های مالی | (۱،۹۴۴،۳۰۰) | (۲،۳۷۰،۶۴۹) |
درامد حاصل از سرمایه گذاریها | ۴،۴۰۰،۰۰۰ | ۴،۱۳۷،۵۲۰ |
درامدها(هزینه های) متفرقه | ۹۹۰،۰۰۰ | ۸۶۰،۰۰۰ |
سود(زیان)قبل از کسر مالیات | ۷،۴۶۵،۶۱۸ | ۶،۰۰۳،۲۲۱ |
مالیات | (۵۶۱،۵۱۴) | (۲۸۷،۸۶۹) |
سود و زیان پس از کسرمالیات | ۶،۹۰۴،۱۰۴ | ۵،۷۱۵،۳۵۲ |
سود هر سهم پس از کسر مالیات | ۶۶۴ | ۵۵۰ |
سرمایه | ۱۰،۴۰۰،۰۰۰ | ۱۰،۴۰۰،۰۰۰ |
سایپا سود هر سهم سال مالی ۸۹ خود را ۶۶،۴ تومان به ازای هر سهم اعلام نموده است همچنین سود سال ۹۰ خود را با کاهش ۱۷ درصدی حدود۵۵ تومان به ازای هر سهم اعلام نموده است که علت این کاهش پیشبینی افزایش هزینه های مالی و هزینه های اداری عمومی شرکت عنوان شده است
بررسی میزان تولید و فروش شرکت:
نوع محصول | واحد | مقدار فروش سال ۸۹ | مقدار فروش پیشبینی سال ۹۰ |
پراید | دستگاه | ۶۱۱،۲۵۶ | ۶۰۳،۵۰۰ |
ریو | دستگاه | ۱۹،۵۰۰ | ۲۲،۰۰۰ |
SKD | دستگاه | ۸،۷۴۴ | ۳۸،۰۰۰ |
تیبا | دستگاه | ۱۰،۰۶۰ | ۵۳،۵۰۰ |
سراتو | دستگاه | ۰ | ۳۰۰۰ |
تاثیر محصولات شرکت در بودجه سایپا:
همانطور که مشاهده میشود پراید بیش از ۸۰ درصد فروش شرکت را تشکیل میدهد بخشی از تولیدات این محصول در خود شرکت و بخشی دیگر در شرکت پارس خودرو به صورت کارمزدی انجام میپذیرد این شرکت برای سال ۹۰ افزایش قیمت ۸-۹ درصدی را برای این محصول پیشبینی کرده است که به نظر نمیرسد افزایش نرخی در این محصول شاهد باشیم اما با افزایش تولید میتواند عدم افزایش قیمتی را جبران نماید
فروش این محصول به نسبت سال ۸۹ با کاهش جزیی مواجه شده است با افزایش نرخ بنزین و کم مصرف بودن محصول پراید پیشبینی میشود کماکان شاهد تقاضای بالا برای این محصول باشیم
در سال ۹۰ تولید زانتیا متوقف و به جای ان تولید محصول جدید تیبا در سایت کاشان افزایش یافته و محصول جدید دیگری با نام سراتو به تولیدات سایپا اضافه شده است
با عملیاتی شدن سایت کاشان پوشش میزان تولید و فروش به خصوص در محصول تیبا از شرکت انتظار میرود حتی پیشبینی میشود با توجه به ظرفیت سایت فوق شاهد افزایش تولید در محصول پراید نیز باشیم
بررسی بهای تمام شده در شرکت سایپا:
نام | مبلغ(میلیارد ریال) | درصد تاثری گذاری |
مواد مستقیم | ۴۱،۰۳۱،۸۴۷ | ۷۹ |
دستمزد مستقیم | ۱،۲۳۲،۷۰۷ | ۳ |
سربار | ۹،۴۷۱،۹۱۸ | ۱۸ |
همانطور که مشاهده میشود عمده ترکیب تشکیل دهنده بهای تمام شده شرکت مربوط به مواد اولیه میباشد مواد اولیه شرکت عمدتا در داخل کشور و توسط شرکتهای قطعه ساز زیر مجموعه ساخته و تامین میشود و تنها سالانه حدود۵-۷ درصد مواد اولیه شرکت وارد میشود
شرکت برای سال ۹۰ حدود ۲۱۳ میلیون دلار واردات مواد اولیه و بیش از ۳۸۰ میلیون دلار صادرات را در نظر گرفته است که از این حیث میزان صادرات سایپا به نسبت سال گذشته با رشد بیش از ۶۰ درصدی مواجه شده است شرکت نرخ ارز مورد استفاده خود را دلار ۱۱۰۰ تومانی لحاظ نموده است بدین ترتیب با فرض تحقق صادرات و واردات شرکت به ازای هر ۱۰ درصد تغییر نرخ ارز شاهد افزایش ۳ تومانی سود هر سهم سایپا خواهیم بود
هزینه های سربار و اثرات طرح تحول بر سایپا:
هزینه سوخت در شرکت سایپا سالانه بین ۳-۴ میلیارد تومان میباشد با توجه به سود خالص شرکت ازاد سازی نرخ حامل های انرژی تاثیری در سوداوری سایپا نخواهد داشت
ترکیب سهامداران شرکت:
نام سهامدار | درصد سهام |
سازمان گسترش و نوسازی صنایع | ۳۷،۲ |
سرمایه گذاری رنا | ۱۷،۶ |
شرکت پیشگامان ستاره تابان | ۱۱،۹ |
سایر سهامداران | ۳۳،۳ |
سهام سایپا به صورت بلوکی واگذار شده است و سرمایه گذاری سایپا شرکت در قالب کنسرسیومی اقدام به خرید بلوکی ۲۸،۹ درصد سهام سایپا با نرخ ۴۸۴،۹ تومان نموده است
همچنین شرکت ستاره تابان مالکیت ۲۰ درصد ان در اختیار سرمایه گذاری سایپا و مابقی تحت تملک سایر شرکتهای قطعه ساز میباشد به عبارتی سهام سایپا توسط خود شرکتهای زیر مجموعه خریداری شده است
سرمایه گذاریها:
پرتفوی بورسی:
نام شرکت | درصد مالکیت | بهای تمام شده | ارزش بازار | افزایش (کاهش) ارزش | سهم شرکت سرمایه گذاری |
پارس خودرو | ۴۹،۵ | ۱،۳۴۱،۷۷۱ | ۱،۱۱۴،۰۳۴ | (۲۲۷،۷۳۷) | ۷۲،۲۸۸ |
زامیاد | ۴۹،۳ | ۷۷۴،۲۶۹ | ۱،۵۲۰،۲۴۰ | ۷۴۵،۹۷۱ | ۳۱۲،۶۹۴ |
سرمایه کذاری سایپا | ۹۱،۶ | ۱،۶۵۵،۵۸۹ | ۴،۹۰۸،۹۱۱ | ۳،۲۵۳،۳۲۲ | ۷۱۳،۶۴۴ |
سایپا دیزل | ۴۹،۸ | ۴۲۴،۷۳۵ | ۲۹۵،۶۹۱ | (۱۲۹،۰۴۴) | ۰ |
رایان سایپا | ۷۷ | ۴۶۲،۸۸۷ | ۲،۱۷۱،۴۰۱ | ۱،۷۰۸،۵۱۴ | ۵۸۶،۰۱۴ |
پلاسکوکار | ۹۸،۹ | ۱۰۲،۲۱۸ | ۱۶۴،۴۵۸ | ۶۲،۶۴۱ | ۲۶،۱۰۱ |
سایپا اذین | ۶۹،۳ | ۷۴،۴۸۶ | ۱۰۶،۴۵۸ | ۳۱،۹۷۲ | ۲۱،۴۳۰ |
سایپا شیشه | ۹۴،۹ | ۶۶،۶۸۸ | ۷۹،۵۴۵ | ۱۲،۸۵۷ | ۱،۶۶۱ |
رادیاتور ایران | ۲۳،۷ | ۴۱،۳۰۹ | ۳۷،۶۹۰ | (۳،۶۱۹) | ۵،۰۱۴ |
فنر سازی زر | ۲۲،۹ | ۲۰،۵۸۹ | ۲۰،۷۹۰ | ۲۰۱ | ۳،۳۹۸ |
ایندامین سایپا | ۷۹،۲ | ۱۹،۲۷۵ | ۲۷،۳۷۱ | ۸،۰۹۶ | ۱،۶۸۸ |
تراکتورسازی | ۲۷،۴ | ۹۲۵،۸۲۴ | ۵۱۶،۷۴۰ | (۴۰۹،۰۸۴) | ۰ |
جمع | — | ۵،۹۰۹،۶۴۰ | — | — | ۱،۷۴۳،۹۳۲ |
پرتفوی غیر بورسی:
نام شرکت | درصد مالکیت | بهای تمام شده | سهم شرکت سرمایه کذاری |
قالبهای بزرگ صنعتی | ۱۰۰ | ۵۰۰،۰۰۰ | ۸۸،۰۰۰ |
سازه گستر | ۴۹ | ۴۹۱،۳۴۷ | ۰ |
سایپا یدک | ۸۳،۵ | ۶۸۹،۶۴۰ | ۰ |
تحقیقات و نواوری | ۱۰۰ | ۴۰،۰۰۰ | ۰ |
مالیبل سایپا | ۹۹،۹ | ۳۴۹،۶۸۲ | ۸،۷۴۲ |
مهندسی و بازگانی سایپا | ۱۰۰ | ۳۰،۰۰۰ | ۱۸،۴۸۰ |
سایپا پرس | ۱۰۰ | ۱،۰۰۰،۰۰۰ | ۴۷،۰۰۰ |
نیوان ابتکار | ۱۰۰ | ۳،۰۰۴،۸۹۶ | ۱۲۷،۵۰۰ |
رینگ سایپا | ۱۰۰ | ۱۶۶،۵۰۰ | ۱۳،۱۵۴ |
مهندسی توسعه سایپا | ۱۰۰ | ۴۰،۰۰۰ | ۶،۱۶۰ |
مگا موتور | ۹۲،۸ | ۱،۹۶۲،۱۴۳ | ۹۷۳،۱۴۳ |
حمل و نقل چند وجهی سایپا | ۵۱ | ۵۱،۰۰۰ | ۴،۹۴۷ |
سیویکو | ۸۷ | ۲۰۲،۵۰۵ | ۱۶۶،۱۶۶ |
سایپا کاشان | ۱۰۰ | ۱،۰۳۱،۲۲۴ | ۹۲۴،۰۰۰ |
در سال ۹۰ شرکت پیشبینی کسب درامد ۴۱۳،۷ میلیارد تومانی را از شرکتهای زیر مجموعه خود دارد که حدود ۱۷۴،۳ میلیارد تومان آن حاصل از شرکتهای بورسی و مابقی حاصل از شرکتهای غیر بورسی میباشد بیشترین درامد را در شرکتهای بورسی سرمایه گذاری سایپا و رایان سایپا برای سایپا رقم میزنند به طوری که بیش از ۷۵ درصد درامد حاصل از سرمایه گذاری شرکتهای بورسی از این دو شرکت تامین میشود همچنین لازم به ذکر است سایپا سیاست تقسیم سود را در این دو شرکت حداکثری لحاظ نموده است
همچنین بیشترین سود شرکت در شرکتهای غیر بورسی را مگا موتور و سایپای کاشان برای سایپا به ارمغان میاورند به طوری که حدود ۸۰ درصد درامد غیر بورسی شرکت از این دو شرکت حاصل میشود در این دو شرکت نیز در سال ۹۰ تقسیم سود حداکثری در نظر گرفته شده است
درامدهای متفرقه:
شرح | سال مالی ۹۰،۱۲،۲۹ | سال مالی ۸۹،۱۲،۲۹ |
حق الامتیاز | ۶۰،۰۰۰ | ۴۰،۰۰۰ |
سپرده ثابت | ۳۰۰،۰۰۰ | ۴۰۰،۰۰۰ |
سایر | ۵۰۰،۰۰۰ | ۵۵۰،۰۰۰ |
جمع | ۸۶۰،۰۰۰ | ۹۹۰،۰۰۰ |
همانطور که مشاهده میشود علی رغم فروش بیشتر و بهبود وضعیت مالی سایپا شاهد کاهش سود سپرده های ثابت و در جمع کاهش سود درامدهای متفرقه هستیم پیشبینی میشود در این سرفصل در سال اینده حداقل به میزان سال قبل یعنی تا سطح ۹۹ میلیارد تومان افزایش سود داشته باشیم بدین ترتیب حداقل ۱۶-۲۰ میلیارد تومان به سود سایپا اضافه خواهد شد
طرح های توسعه ای:
سایپا در سال ۹۰ اجرای ده ها طرح توسعه را با براورد سرمایه کذاری۱۰۵۰ میلیارد تومان در دست اجرا دارد از مهمترین این طرح ها میتوان به طرح سایپای خمین و ایجاد سایت جدید تولید و احداث خطوط رنگ و قطعه سازی جدید در سایتهای فعلی اشاره داشت
نتیجه گیری:
سود سال ۹۰ سایپا بسیار محتاطانه پیشبینی شده است و حداقل با توجه به فزونی یافتن درامد های متفرقه و افتتاح طرح های توسعه ای و افزایش سود برخی شرکتهای سرمایه گذاری انتظار رشد ۱۰ درصدی سود شرکت و تحقق سود ۶۰ تومانی را برای سال ۹۰ از سایپا داریم
سایپا از افزایش نرخ ارز در صورت تحقق میزان صادرات خود میتواند با افزایش سوداوری مواجه شود از طرفی طرح تحول اثری بر سوداوری این شرکت ندارد
با افتتاح طرح های توسعه ای این شرکت در سالهای اتی و افزایش سود شرکتهای زیر مجموعه انتظار حفظ روند سوداوری شرکت را در سطح ۶۰ تومان به ازای هر سهم داریم
با توجه به افزایش نسبت پی بر ای گروه خودرویی به سطح ۶و با اعمال پی بر ای ۶ به سود ۵۵ تومانی سایپا انتظار قیمتهای محدوده ۳۳۰تومانی این سهم را داریم با نزدیکی به مجمع سالیانه احتمالا باید شاهد رشد قیمت تا محدوده ۳۳۰+۶۰ =۳۹۰ نیز باشیم به عبارتی سود تقسیمی مجمع نیز از این به بعد باید در قیمت سهم محاسبه شود
اما اگر به نمودار قیمت نیز نگاهی داشته باشیم می بینیم که قیمت در حال رسیدن به سقف کانال بلند مدت خود می باشد عبور قیمت از این سقف براحتی مقدور نمی باشد و مدتی زمان خواهد برد سقف کانال فعلا در محدوده ۳۲۰ می باشد اما با گذر زمان سقف کانال به محدوده ۳۳۰ نیز خواهد رسید لذا هدف کوتاه مدت قیمت همان ۳۳۰ فرض می شود که افراد کوتاه مدت می توانند برای بررسی جهت خروج اقدام کنند . از طرفی اگر به اهداف میان مدت شکل نگاه کنیم می بینیم که سطح ۲۰۰ درصد فیبوناچی در محدوده ۳۸۰ قرار گرفته است که با تطابق محاسبه بنیادی و تکنیکال می بینیم شاید اهداف ۴۰۰ تومانی سایپا در تیرماه خیلی هم بیراه نباشد هر چند بهتر است این ماه ها بیشتر با دید میان مدت به سهم ها نگاه کنیم و با درنظر گرفتن دید میان مدت همراهی با هر سهمی خیلی سخت نخواهد بود کوتاه مدت سایپا احتمالا بین ۳۰۰ الی ۳۳۰ در نوسان خواهد بود اما با توجه به رشد احتمالی پی به ای بازار رشد سایپا تا ۴۰۰ در تیر و مرداد ماه خیلی پیش بینی بلند پروازانه ای نمی باشد
یکشنبه ۷ فروردین ۹۰