بررسی سود سال ۸۹و ۹۰ و تعیین اهداف قیمتی سهم
مقدمه: گروه بهمن یکی از بزرگترین تولید کنندگان و مونتاژ کنندکان خودرو در ایران میباشد این شرکت با ظرفیت تولید سالانه ۱۲ هزار دستگاه انواع سواری که عمدتا مونتاژی هستند در کنار ظرفیت سالانه ۴۰ هزار دستگاه انواع وانت مزدا در حال فعالیت میباشد این شرکت برای سال جاری با فروش بخش عمده سرمایه گذاریهای خود شاهد تغییر و تحولات بسیاری در بازار سرمایه بود
روند سوداوری و قیمتی ۳ سال گذشته خبهمن:
همانطور که مشاهده میشود سوداوری سهم و قیمت سهم طی سال ۸۹ با رشد بسیار بالایی همراه بوده است این امر بستگی به دو عامل داشته است
عامل اول رونق بازار سرمایه و افزایش پی بر ای متوسط گروه خودرو از سطح پی بر ای ۲-۳ به سطح پی بر ای ۴-۵ وعامل دوم نیز فروش بخش عمده ای از سرمایه گذاریهای در اختیار خبهمن که منجربه شناسایی سود غیر عملیاتی بالایی گشته است
پیشبین سود هر سهم شرکت:
شرح | پیشبینی حسابرسی نشده | واقعی دوره ۹ ماهه |
سال مالی منتهی به | ۸۹،۱۲،۲۹ | ۸۹،۹،۳۰ |
فروش | ۸،۲۷۹،۲۲۵ | ۵،۱۷۸،۹۹۹ |
بهای تمام شده کالای فروش رفته | (۷،۳۶۶،۲۰۶) | (۴،۶۲۸،۲۶۲) |
سود و زیان ناخالص | ۹۱۳،۰۱۹ | ۵۵۰،۷۳۷ |
هزینه های عمومی اداری و تشکیلاتی | (۳۵۱،۱۲۲) | (۲۴۹،۴۶۶) |
خالص سایر درامدهای عملیاتی | ۴۷۶،۶۴۲ | ۲۵۶،۳۱۳ |
سود و زیان عملیاتی | ۱،۰۳۸،۵۳۹ | ۵۵۷،۵۸۴ |
هزینه های مالی | (۶۴۹،۲۷۷) | (۴۱۰،۵۴۹) |
درامد حاصل از سرمایه گذاریها | ۱،۸۹۸،۹۴۶ | ۱،۶۸۰،۴۹۵ |
درامدها(هزینه های) متفرقه | ۱۷۶،۶۳۰ | ۱۴۲،۲۵۳ |
سود(زیان)قبل از کسر مالیات | ۲،۴۶۴،۸۳۸ | ۱،۹۶۲،۷۸۳ |
مالیات | ۰ | ۰ |
سود و زیان پس از کسرمالیات | ۲،۴۶۴،۸۳۸ | ۱،۹۶۲،۷۸۳ |
سود هر سهم پس از کسر مالیات | ۷۰۰ | ۵۶۰ |
سرمایه | ۳،۵۲۰،۰۰۰ | ۳،۵۲۰،۰۰۰ |
گروه بهمن سودهر سهم سال مالی جاری خود را به ازای هر سهم مبلغ ۷۰ تومان اعلام نموده است که عمده این سود درامد حاصل از سرمایه گذاریها و فروش سهام سایپا توسط شرکت و زیر مجموعه ها میباشد
بیش از ۷۷ درصد سود سال جاری شرکت حاصل از سرمایه گذاریها و عمدتا فروش سهام شرکت سایپا میباشد
بررسی میزان تولید و فروش شرکت:
نوع محصول | واحد | مقدار فروش سال ۸۹ | مقدار فروش واقعی۹ ماهه | درصد تغییر به نسبت سال گذشته |
وانت مزدا تک کابین | دستگاه | ۱۳،۹۵۰ | ۹،۹۸۷ | (۴،۵) |
وانت مزدا دو کابین | دستگاه | ۱۱،۳۰۰ | ۷،۷۱۹ | (۱۳،۵) |
سواری | دستگاه | ۸،۶۵۰ | ۴،۶۸۵ | (۱۳) |
پاجرو | دستگاه | ۱۸۵ | ۱۸۳ | ۱،۵۶۳ |
ون | دستگاه | ۵۳ | ۵۳ | (۹۲) |
وانت جدید | دستگاه | ۵،۳۶۰ | ۳،۳۸۵ | ۳۳۵،۷۰۰ |
در سال جدید با ورود وانت جدید فروش وانت مزدای شرکت با رشد خوبی همراه بوده است
تاثیر تولیدات شرکت در بوجه فروش:
همانطور که مشاهده میشود حدود۴۰ درصد از سبد فروش را انواع خودروهای سواری و حدود ۵۳ درصد را انواع وانت و مابقی را سایر محصولات تشکیل میدهد
در عملکرد ۹ ماهه فروش مقداری شرکت به نسبت دوره مشابه قبل با ۲ درصد رشد و فروش ریالی شرکت به نسبت دوره مشابه سال قبل با ۱۷ درصد رشد مواجه بوده است اما در نهایت به دلیل افزایش بهای تمام شده و کاهش حاشیه سود شرکت شاهد کاهش ۱۴ درصدی سود ناخالص شرکت در عملکرد ۹ ماهه هستیم
بهای تمام شده:
بررسی بهای تمام شده در شرکت گروه بهمن:
نام | مبلغ(میلیارد ریال) | درصد تاثری گذاری |
مواد مستقیم | ۶،۶۱۴،۰۰۰ | ۹۰ |
دستمزد مستقیم | ۸۱،۰۰۰ | ۱ |
سربار | ۶۷۱،۰۰۰ | ۹ |
همانطور که مشاهده میشود عمده بهای تمام شده شرکت مربوط به مواد اولیه میباشد
مواد اولیه:
گروه بهمن شرکتی با ماهیت مونتاژ میباشد و عمده مواد اولیه خود را که بیش از ۷۰ درصد میباشد به صورت قطعات منفصله و بارز ین از ژاپن وارد میکند به همین دلیل به دو پارامتر یکی تغییرات نرخ ارز و دیگری تحریمهای احتمالی بسیار حساس و اسیب پذیر میباشد شرکت نرخ ین را در بوجه خود ۱۷۵ ریال در نظر گرفته است که در صورت افزایش هر ۱۰ درصد نرخ این ارز در یک سال مالی شاهد کاهش ۱۵-۱۷ تومانی سود هر سهم شرکت خواهیم بود
با توجه به اجرای طرح تحول برای سال ۹۰ انتظار تنها رشد ۵۵۰ میلیون تومانی هزینه های خبهمن را داریم که هیچ گونه اثری بر این شرکت نگذاشته و موجب کاهش سوداوری شرکت نخواهد شد
ترکیب سهامداران شرکت:
سرمایه گذاری شهریار مهستان ۱۷،۴ درصد و شرکت گنجینه شایستگان ۱۵،۴ درصد و سرمایه گذاری توسعه اعتماد ۱۵،۳ درصد و سرمایه گذاری غدیر ۹،۴ درصد و سرمایه گذاری خوارزمی ۵،۹ درصد و شرکت شاسی ساز ۳ درصد و سرمایه گذاری بهمن ۲،۸ درصد و سرمایه گذاری تدبیر ۱،۶ درصد
طرح های توسعه:
نام طرح | براورد سرمایه گذاری | درصد پیشرفت طرح تاکنون | سال بهره برداری | ||||
مبلغ میلیون ریال | نام ارز | مبلغ ارزی | |||||
نوسازی خط رنگ رویه | ۲۶۵،۰۰۰ | یورو | ۸،۲۰۷،۰۰۰ | ۱۰۰ | ۸۹ | ||
مزدا ۳ جدید | ۱۹،۲۰۰ | ین | ۱۷۰،۲۶۷،۰۰۰ | ۱۰۰ | ۸۹ | ||
با توجه به طرح تعویض ۱۰ هزار خودروی فرسوده وانت و مزدا و نیسان پیشبینی میشود ۱۰-۲۰ درصد از این طرح به ژروه بهمن و نوسازی با محصولات گروه بهمن صورت پذیرد
سرمایه گذاریها:
اما مهمترین تحولات شکل گرفته در این شرکت مربوط به فروش سرمایه گذاریهای شرکت و قصد ورود به حوزه های جدید سرمایه گذاری مانند خرید بخشی از سهام بانک الکترونیکی اریان و ورود و خرید بخشی از سهام بانک سرمایه در کنار فروش سهام سایپا و بخش یاز سهام سرمایه گذاری اعتبار ایران که در سال جاری انجام شده و فروش سهام سرمایه گذاری ملی در صورت وجود مشتری مناسب میباشد که در ادمه به تغییر و تحولات شکل گرفته میپردازیم
۸۸،۱۲،۲۹
| ۸۹،۱۲،۲۹
| |||||||
| نام شرکت | درصد مالکیت | بهای تمام شده | درصد مالکیت | بهای تمام شده | سهم شرکت سرمایه گذاری |
| |
| فن اوا | ۱۶ | ۴۹،۱۱۱ | ۱۷ | ۵۰،۰۱۷ | ۰ |
| |
| بیمه ملت | ۱۹ | ۲۲۷،۵۰۹ | ۱۹ | ۲۲۷،۵۰۹ | ۴۵،۵۰۲ |
| |
| سرمایه گذاری اعتبار | ۹۴ | ۱۸۹،۴۷۳ | ۸۰ | ۱۶۰،۸۳۱ | ۳،۷۵۸ |
| |
| ریخته گری ایران | ۶۸ | ۴۴،۶۵۱ | ۶۸ | ۴۴،۶۵۱ | ۰ |
| |
| سرمایه گذاری ملی | ۲۵ | ۶۳۳،۷۴۷ | ۲۵ | ۶۳۳،۷۴۷ | ۷۲،۹۲۸ |
| |
| سرمایه گذاری بهمن | ۱۴،۵ | ۳۵۹،۴۵۴ | ۱۴،۶ | ۳۶۲،۹۸۰ | ۱۷،۷۱۰ |
| |
| سایپا | ۷،۴ | ۳۴۵،۵۹۸ | ۰ | ۰ | ۳۸۳،۸۴۴ |
| |
| شاسی ساز | ۱۰۰ | ۱۹۱،۸۳۶ | ۱۰۰ | ۱۹۱،۸۳۶ | ۲۱۹،۱۶۷ |
| |
| مزدا یدک | ۱۰۰ | ۱۷،۹۹۹ | ۱۰۰ | ۷۷،۹۹۷ | ۱،۰۰۰ |
| |
| بهمن لیزینگ | ۹۶ | ۲۸۸،۰۰۰ | ۹۶ | ۲۸۸،۰۰۰ | ۹،۵۰۰ |
| |
| بهمن دیزل | ۱۰۰ | ۳۹۹،۷۶۰ | ۱۰۰ | ۵۹۹،۶۴۰ | ۳۰،۰۴۰ |
| |
| سایر | — | ۴۲۱،۸۴۳ | — | ۴۳۹،۲۶۹ | ۱۲۷،۸۱۳ |
| |
*ارقام به میلیون ریال میباشد
گروه بهمن در سال جاری اقدام به واگذاری ۱۴ درصد از سهام سرمایه گذاری اعتبار اریان برای رساندن سهام شناور این شرکت به میزان ۸۰ درصد در بازار نموده است
همچنین شرکت مالک ۷،۴ سهام سایپا بوده است که سالانه حدود۳۸ میلیارد تومان معادل ۱۱ تومان از سود خبهمن از طریق سود سایپا تامنی میشد که در سال جاری بهمن اقدام به فروش سهام سایپا خود نمود
همچنین شرکت مالک ۲۵ درصد سهام سرمایه گذاری ملی میباشد که در سال جاری قصد فروش این سهم را دارد در صورت فروش سهام ونیکی توسط خبهمن با توجه به بهای تمام شده ۸۷ تومانی هر سهم ونیکی برای خبهمن و با فرض فروش سهام ونیکی با قیمت پایه و حداقلی ۲۵۰ تومان حدود۱۶۳ تومان سود خالص به ازای هر سهم نصیب خبهمن میشود یا به عبارتی خبهمن میتواند حدود ۳۴ تومان سود از فروش ونیکی حاصل نماید که با توجه به احتمال فروش سهام ونیکی در قیمتهای بالاتر این رقم حداقل سودی است که خبهمن از فروش سهام ونیکی بدست میاورد
همچنین گروه بهمن به ازای هر سهم حدود ۲۴ تومان ذخیره از محل سرمایه گذاری ملی در حسابهای خود لحاظ کرده است که این ذخیره با توجه به افزایش شدید قیمت سهام ونیکی در صورت عدم فروش سهام نیز تا پایان سال برگشت خواهد خورد
این نکته مهم ضرروی میباشد که از سال اینده ۱۶۳ میلیارد تومان سود فروش سرمایه گذاریها وجود نخواهد داشت از طرفی سود ۳۸ میلیارد تومانی سایپا نیز وجود نخواهد داشت و عملا شاهد کاهش ۲۰۰ میلیارد تومانی سود خبهمن خواهیم بود
ولی از طرفی با توجه به حجم بالای نقدینگی به وجود امده در خبهمن و سرمایه گذاری در حوزه های مالی میتوان انتظار سود معقولی را داشت که در ادامه به بررسی بیشتری در این زمینه خواهیم پرداخت
نتیجه گیری:
سود پیشبینی برای سال مالی ۸۹:
درامدهای شرکت به ۲ بخش عمده تقسیم میشود بخش اول درامدهای عملیاتی شرکت که با توجه به افزایش بهای تمام شده و ازاد سازی قیمت بنزین انتظار رشد چندانی در این درامدها نداریم و بودجه پیشبینی شرکت در این باره تا حدود زیادی به واقعیت نزدیک و محقق خواهد شد
بخش دوم یخش سرمایه گذاری ها میباشد گروه بهمن برای شرکت اصلی از فروش سهام سایپا حدود ۱۶۰ میلیارد تومان درامد شناسایی نمود اما در شرکتهای زیر مجموعه بیش از ۳۷۱ میلیارد تومان از فروش سهام مذکور درامد شناسایی شد که بیشتر این درامد مربوط به شرکت شاسی ساز میباشد نقطه قابل تامل تقسیم سود ۱۰ درصدی شرکت شاسی ساز میباشد که در صورت تقسیم سود بیشتر شاهد افزایش سود ۹-۱۰ تومانی سود هر سهم خبهمن در ازای تقسیم تنها ۱۰ درصد بیشتر از سود شرکت شاسی ساز خواهیم بود
شرکت شاسی ساز در سالهای گذشته بخش عمده سود خود را تقسیم مینموده است
از طرفی برای سال جاری حتی بدون فروش سهام سرمایه گذاری ملی شاهد برگشت ذخایر ۲۴ تومانی این سهم خواهیم بود که در این صورت سود شرکت از رقم ۷۰ تومان فعلی به رقم ۹۴ تومان افزایش پیدا خواهد کرد که در این حالت با اعمال پی بر ای حداقلی۳،۵ به قیمتهای ۳۳۰ تومان در بازه میان مدت و تا شب مجمع برای این سهم میرسیم
در حالت دوم در صورت فروش سهام شرکت سرمایه گذاری ملی با نرخ ۲۵۰ تومان حدود ۳۴ تومان به سود پایه خبهمن افزوده خواهد شد و شاهد رشد سود خبهمن به سطح ۱۰۵ تومان خواهیم بود که با اعمال پی بر ای ۳،۵ به قیمتهای ۳۵۰-۳۷۰ تومان دربازه میان مدت برای این سهم میرسیم
در حالت سوم اگر سهام سرمایه گذاری ملی فروخته نشود و تنها ذخایر شرکت بازگشت داده شود و سیاست تقسیم سود شرکت شاسی ساز از ۱۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش یابد شاهد شناسایی سود ۱۳۰ تومانی خبهمن خواهیم بود که با اعمال پی بر ای ۳،۵ به قیمتهای ۴۵۰ تومان و هدف نهایی این سهم خواهیم رسید
ودر حالت چهارم اگر سهام سرمایه گذاری ملی فروخته شود و سیاست تقسیم سود شرکت شاسی ساز نیز به سطح ۵۰ درصد افزایش یابد میتون به سود ۱۴۳ تومانی سهم و با اعمال پی بر ای ۳،۵ به قیمتهای ۵۰۰ تومان یز در بهترین حالت ممکنه امیدوار بود
پس همانطور که مشاهده میشود در هر حالتی سود خبهمن میتواندحداقل تا سطوح نزدیک به ۱۰۰ تومان افزایش پیدا کرده و تعدیل شود و قیمت سهم نیز حداقل تا سطوح ۳۳۰ تومان جای رشد دارد
لازم به ذکر است احتمال وقوع حالت اول و دوم بسیار محتملتر از حالتهای سوم و چهارم میباشد
از طرفی برای سال ۹۰ شاهد کاهش سود شرکت به دلیل عدم تکرار درامدهای سرمایه گذاری ها و از طرفی افزایش پی بر ای سهم به سطوح ۵-۶ خواهیم بود که تا اخر سال با توجه به مشخص شدن سیاستهای سرمایه گذاری جدید شرکت به محاسبه سود سال ۹۰ خواهیم پرداخت
جمعه ۱۵ بهمن ۸۹