تحلیل بنیادی شیر پاستوریزه پگاه اصفهان
( غشصفا )
مقدمه
شرکت شیر پاستوریزه پگاه اصفهان با بیش از نیم قرن تجربه، در تولید و فرآوری محصولات لبنی، یکی از بزرگترین واحد های لبنی در کشور می باشد، این شرکت با ظرفیتی بالغ بر امکان تولید روزانه ۵۰۰ تن فرآورده های شیری در شرایط خاص بیش از ۱۴۰ نوع محصولات لبنی را در انواع بسته بندی، با نام تجاری پگاه، سلوی و سریر به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می نماید.
سهامداران
سهامدار/دارنده | سهم | درصد |
شرکت صنایع شیرایران | ۱۱۷ M | ۵۸٫۵۱ |
شرکت ایثاراصفهان | ۲۳ M | ۱۱٫۴۹ |
شخص حقیقی | ۳ M | ۱٫۴۹ |
شخص حقیقی | ۳ M | ۱٫۳۵ |
در حال حاضر شرکت شیر پاستوریزه پگاه اصفهان زیر مجموعه شرکت صنایع شیر ایران ( پگاه ) می باشد.
سرمایه شرکت ۲۰ میلیارد تومان و ارزش بازاری شرکت در حال حاضر حدود ۱۸۳ میلیارد تومان می باشد.
وضعیت فروش در ۹۶
محصول | واحد مقدار | مقدار فروش | نرخ | (م.ر) مبلغ فروش | سهم در فروش |
انواع پنیر | تن | ۹,۵۱۹ | ۸۵,۲۶۰,۳۲۱ | ۸۱۱,۵۹۳ | ۳۱% |
انواع شیر | تن | ۳۰,۷۳۲ | ۱۶,۳۳۹,۳۲۱ | ۵۰۲,۱۴۰ | ۱۹% |
انواع کره | تن | ۱,۷۴۵ | ۲۱۷,۰۴۵,۸۴۵ | ۳۷۸,۷۴۵ | ۱۵% |
انواع خامه | تن | ۴,۰۵۴ | ۸۲,۷۵۸,۲۶۳ | ۳۳۵,۵۰۲ | ۱۳% |
شیر خشک | تن | ۲,۵۴۱ | ۸۶,۲۴۲,۴۲۴ | ۲۱۹,۱۴۲ | ۸% |
انواع ماست | تن | ۶,۲۱۸ | ۲۱,۷۸۰,۷۹۸ | ۱۳۵,۴۳۳ | ۵% |
انواع دوغ | تن | ۵,۲۷۹ | ۱۲,۷۸۸,۵۹۶ | ۶۷,۵۱۱ | ۳% |
انواع کشک | تن | ۱,۲۹۱ | ۴۹,۰۹۵,۲۷۵ | ۶۳,۳۸۲ | ۲% |
سایرمحصولات | تن | ۱۱,۲۵۴ | ۳,۴۴۷,۳۹۶ | ۳۸,۷۹۷ | ۱% |
شیرخشک کارمزدی | تن | ۱,۹۹۵ | ۱۰,۳۲۱,۸۰۵ | ۲۰,۵۹۲ | ۱% |
کره کارمزدی | تن | ۱,۰۴۴ | ۱۵,۷۹۷,۸۹۳ | ۱۶,۴۹۳ | ۱% |
محصولات پودری و شیرخشک | تن | – | #DIV/0! | – | ۰% |
مجموع | ۷۵,۶۷۲ | ۳۴,۲۱۷,۸۰۸ | ۲,۵۸۹,۳۳۰ | ۱۰۰% |
عمده فروش شرکت مربوط به چهار گروه اصلی انواع پنیر، انواع شیر، انواع کره و انواع خامه می باشد که در این میان انواع پنیر بیشترین سهم را دارد. ۷۶ درصد فروش شرکت در سال ۹۶ داخلی و مابقی صادراتی بوده است.
روند مبلغ فروش
در سال های اخیر، فروش شرکت روند افزایشی داشته و در آخرین عملکرد سالیانه منتهی به اسفند ۹۶، توانسته فروش حدود ۲۵۹ میلیارد تومانی را محقق کند که در مقایسه با سال ۹۵، افزایش ۱۳ درصدی را نشان می دهد.
عملکرد ماهانه؛ شرکت در عملکرد شش ماهه سال جاری فروش حدود ۱۸۳ میلیارد تومانی را محقق کرده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته افزایش قابل توجه ۵۲ درصدی دارد.
روند مقداری فروش
با توجه با تنوع محصولات روند مقداری فروش نمیتواند معیار مناسبی باشد.
عملکرد ماهانه؛ بررسی عملکرد ماهانه نشان میدهد که فروش مقداری ۴ گروه اصلی محصول شرکت شامل انوع پنیر، انواع شیر، انواع کره و انواع کره به ترتیب افزایش، ۱۴، ۱۹، ۸۲ و ۵۲ درصدی نسبت دوره مشابه سال گذشته داشته اند. در مجموع مقدار کل فروش افزایش ۱۴ درصدی داشته است.
متوسط نرخ فروش
نرخ های فروش شرکت در شهریور ماه سال جاری به طور متوسط ۵۲ درصد بیشتر از فروردین و ۱۶ درصد بیشتر از مرداد ماه سال جاری بوده است. طبق آخرین اطلاعیه منتشر شده توسط شرکت، در مرداد ماه، شرکت مجوز افزایش ۱۶ درصدی محصولات لبنی را با توجه به افزایش حدود ۲۵ درصدی در قیمت شیر خام و مواد بسته بندی دریافت کرده است.
روند سودآوری
سودآوری شرکت تا سال ۹۵ روند افزایشی و در سال ۹۶ با کاهش ۲۷ درصدی به ۱۰٫۷ میلیارد تومان رسیده است.
حاشیه سود ناخالص
در میان محصولات شرکت بیشترین حاشیه سود ناخالص مربوط به انواع پنیر و انواع کره می باشد. حاشیه سود ناخالص شرکت در سه ماهه ابتدایی سال جاری ۱۴ درصد بوده است.
بهای تمام شده
شرح | واقعی ۹۶ | سهم از بهای تمام شده |
مواد مستقیم مصرفی | ۱,۹۴۵,۴۸۴ | ۸۶% |
دستمزد مستقیم تولید | ۹۳,۰۴۸ | ۴% |
سربار تولید | ۲۲۲,۷۵۴ | ۱۰% |
جمع | ۲,۲۶۱,۲۸۶ | ۱۰۰% |
عمده بهای تمام شده مربوط به مواد اولیه می باشد که در سال ۹۶ سهم ۸۶ درصدی از بهای تمام شده داشته است.
مواد اولیه
شرح | واحد مقدار | مقدار | نرخ | مبلغ (م.ریال) |
سایر مواد اولیه | متعدد | ۱ | ۳۰۳,۲۹۶,۰۰۰,۰۰۰ | ۳۰۳,۲۹۶ |
مواد کمکی وبسته بندی | متفرقه حسب مورد | ۱ | ۳۰۱,۰۲۹,۰۰۰,۰۰۰ | ۳۰۱,۰۲۹ |
شیرخام | تن | ۱۱۷,۶۸۴ | ۱۲,۳۷۲,۶۸۴ | ۱,۴۵۶,۰۶۷ |
مجموع | ۲,۰۶۰,۳۹۲ |
حدود ۷۰ درصد مواد اولیه مصرفی مربوط به شیر خام و بقیه مربوط به مواد بسته بندی و سایر میشود. نرخ هر کیلو شیر خام مصرفی در سه ماهه ابتدایی، ۱۵۱۳ تومان در هر کیلو بوده است اما با توجه به افزایش نرخ شیر خام و مواد بسته بندی، افزایش ۲۵ درصدی داشته است.
کارشناسی
مفروضات: مقدار فروش همانند برآورد شرکت، نرخ های فروش بر اساس نرخ های شهریور ماه در نظر گرفته شده است.
بهای تمام شده بر اساس حاشیه سود ناخالص در سه ماهه و سابقه شرکت در سال های گذشته در نظر گرفته شده است.
صورت سود و یان | واقعی ۹۶ | پیشبینی ۹۷ |
فروش | ۲,۵۸۹,۳۳۰ | ۳,۸۳۱,۸۸۴ |
بهای تمام شده کالای فروش رفته | (۲,۲۷۵,۴۸۳) | (۳,۳۰۱,۰۹۹) |
سود (زیان) ناخالص | ۳۱۳,۸۴۷ | ۵۳۰,۷۸۵ |
هزینه های عمومی, اداری و تشکیلاتی | (۱۵۱,۴۱۸) | (۱۸۷,۰۰۰) |
خالص سایر درامدها (هزینه ها) ی عملیاتی | ۳۶۴ | ۳۶۴ |
سود (زیان) عملیاتی | ۱۶۲,۷۹۳ | ۳۴۴,۱۴۹ |
هزینه های مالی | (۱۸,۳۴۷) | (۲۷,۱۵۱) |
خالص سایر درامدها و هزینه های غیرعملیاتی | ۱۳,۲۶۴ | – |
سود (زیان) خالص عملیات در حال تداوم قبل از مالیات | ۱۵۷,۷۱۰ | ۳۱۶,۹۹۸ |
مالیات | (۵۰,۱۷۰) | (۱۰۰,۸۴۲) |
سود (زیان) خالص عملیات در حال تداوم | ۱۰۷,۵۴۰ | ۲۱۶,۱۵۶ |
سود (زیان) خالص | ۱۰۷,۵۴۰ | ۲۱۶,۱۵۶ |
سود هر سهم پس از کسر مالیات | ۵۳۸ | ۱,۰۸۱ |
سرمایه | ۲۰۰,۰۰۰ | ۲۰۰,۰۰۰ |
حاشیه سود ناخالص | ۱۲% | ۱۴% |
گروه تحلیل گری بتا سهم…