بحران اقتصادی اروپا (بخش چهارم)

بحران اقتصادی اروپا (بخش چهارم)

نوید خاندوزی
شهریور ۱۸, ۱۳۹۱
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

بحران اقتصادی اروپا (بخش چهارم)

در این گفتار قصد داریم تا به بررسی بحران بدهی کشورهای حوزه یورو بپردازیم . مطمئنا این مطالب تنها گوشه ای از دلایل بحران به وجود امده را پوشش می دهد . نگارنده این متن سعی نموده تا با تلخیص و ساده کردن مطالب ، ان را طوری ارائه دهد تا درک ان برای همه اسان باشد . بنابراین متخصصین مالی و اقتصادی باید توجه داشته باشند که بسیاری از مطالب حذف شده و یا به دلیل وجود اصطلاحات تخصصی در حوزه مالی و اقتصاد در اینجا اورده نشده است . تعداد منابع این نوشتار هم بسیار زیاد است و به همین دلیل تنها به مهمترین انها اشاره شده است .

پرتغال

در نیمه اول سال ۲۰۱۱ ، پرتغال ، درخواست ۷۸ میلیارد یورو کمک از اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول کرد تا به تثبیت وضعیت مالی اش بپردازد . این اقدامات نتیجه مستقیم مخارج بیش از حد دولت و بورکراسی بیش از حد ایجاد شده در بخش خدمات شهروندان بود . پس از اعلام نیاز به کمک مالی ، دولت پرتغال به رهبری  ” پدرو پاسوس کوئلهو ” دست به انجام اقداماتی زد تا وضعیت مالی کشور را بهبود بخشد و هم چنین کشور پرتغال ، حرکت در مسیر درست مالی را اغاز نمود . البته کاهش مخارج دولت باعث افزایش نرخ بیکاری به حدود ۱۵ درصد و افزایش مالیات شد و دولت تصمیم گرفت که هزینه خدمات شهروندان را کاهش دهد .

رابرت فیشرمن در مقاله ای در روزنامه نیویورک تایمز به نام ” بسته نجات غیر ضروری پرتغال ” ، اشاره کرد که پرتغال قربانی امواج  پی در پی سفته بازها شد که از جانب معامله گران اوراق قرضه ، موسسات رتبه سنجی و سفته بازان به ان تحمیل می شد . در فصل اول سال ۲۰۱۰ ، پیش از اعمال فشار فعالان بازار به اقتصاد و بازار اوراق قرضه پرتغال ، این کشور یکی از بهترین شرایط بهبود اقتصادی در اتحادیه اروپا را دارا بود . از منظر سفارشات صنعتی ، صادرات و ابداع کارافرینی ، پرتغال همسان و حتی بهتر از همسایگان اروپای غربی خود بود .

در ۱۶ مه ۲۰۱۱ ، رهبران ناحیه یورو رسما به تصویب بسته کمک ۷۸ میلیارد یورویی برای پرتغال اقدام کردند که پرتغال را به سومین کشور ناحیه یورو ، پس از ایرلند و یونان در دریافت کمک تبدیل کرد . بر اساس گفته وزیر مالی پرتغال ، میانگین نرخ بهره وام دریافتی این کشور ، پنج و یک دهم درصد بود . به عنوان بخشی از توافق برای دریافت کمک مالی ، پرتغال پذیرفت تا کسری بودجه اش را از نه و هشت دهم درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۰ ، به پنج و نه دهم درصد در سال ۲۰۱۱ ، چهار و نیم درصد در سال ۲۰۱۲ ، و سه درصد در سال ۲۰۱۳ برساند .

 دولت پرتغال هم چنین موافقت نمود تا سهام طلایی اش در شرکت پرتغال تلکام را ، که هنگام گرفتن تصمیمات حیاتی به دولت حق وتو می داد ، حذف کند . در سال ۲۰۱۲ ، تمام کارمندان دولت با کاهش ۲۰ درصدی حقوق خود بر اساس پایه حقوق سال ۲۰۱۰ مواجه شدند . این کار حقوق کسانی را که در ماه بیش از ۱۵۰۰ یورو درامد داشتند ، حدود ۲۵ درصد کاهش داد . این عمل دولت  باعث شد که تعداد زیادی از تکنسین های متخصص و مقامات عالی رتبه ، کار دولتی را رها کنند و به دنبال موقعیت بهتری در بخش خصوصی یا در کشورهای دیگر اروپائی بروند .

در ۶ جولای ۲۰۱۱ ، موسسه رتبه سنجی مودی ، رتبه اوراق قرضه دولت پرتغال را به حالت بنجل ( اشغالی ) کاهش داد که کمترین رتبه اعتباری برای داد و ستد می باشد . موسسه مودی هم چنین اعلام کرد که احتمال می رود پرتغال به تبعیت از یونان ، به دنبال درخواست بسته کمک مالی دوم باشد .

در دسامبر سال ۲۰۱۱ ، گزارش شد که  کسری بودجه پرتغال به چهار و نیم درصد در پایان سال ۲۰۱۱ برسد که به طور قابل توجهی کمتر از پیش بینی های قبلی بود . بنابراین ، پرتغال یک سال زودتر به هدف کاهش کسری بودجه خود رسیده بود . با وجود این حقیقت که اقتصاد پرتغال در سال ۲۰۱۱ به میزان سه درصد منقبض شد ، اما صندوق بین المللی پول انتظار دارد تا این کشور بتواند تا پایان سال ۲۰۱۳ ، به بازار اوراق قرضه میان مدت و بلند مدت برگردد . هر کسری بودجه ای به معنای افزایش بدهی کشور است . بر اساس برخی اندازه گیری ها ، برای پائین اوردن بدهی به سطوح قابل تحمل ، نیاز است که این کشور برای چندین سال مازاد بودجه ۱۰ درصدی را تجربه نماید .

اسپانیا

اسپانیا در بین اقتصاد های پیشرفته بدهی کمتری داشت . نسبت بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۰ به تنها ۶۰ درصد رسیده بود که ۲۰ واحد کمتر از المان ، فرانسه و ایالات متحده و ۶۰ واحد کمتر از ایتالیا ، ایرلند و یونان بود . بدهی دولت به طور گسترده ای  با درامد مالیاتی زیاد که از حباب بازار مسکن به دست می امد پوشانده می شد و کمک کرد تا برای یک دهه مخارج دولتی بدون انکه باعث افزایش بدهی دولت شود ، با افزایش مواجه گردد . مانند ایتالیا ، اسپانیا هم بیشتر بدهی هایش را در داخل کنترل می کند و هر دو کشور ایتالیا و اسپانیا در وضعیت مالی بهتری نسبت به یونان و پرتغال برای کنترل بحران مالی به سر می برند ، زیرا بسیاری از موسسات مالی خارجی اقدام به خرید اوراق قرضه دولتی یونان و پرتغال نموده بودند و این مسئله برای اسپانیا و ایتالیا از شدت کمتری برخوردار بود .

به عنوان یکی از بزرگترین اقتصاد های ناحیه یورو ، شرایط اقتصادی اسپانیا ، نگرانی خاصی را برای ناظران بین المللی ایجاد کرده است و دولت این کشور ، از جانب ایالات متحده ، صندوق بین المللی پول ، دیگر کشورهای اروپائی و کمیسون اتحادیه اروپا با فشار مواجه شده است تا به طور جدی تری از کسری بودجه خود بکاهد . بدهی دولتی اسپانیا در سال ۲۰۱۰ تقریبا ۸۲۰ میلیارد دلار امریکا بود که به میزان مجموع بدهی یونان ، پرتغال ، و ایرلند می باشد .

در زمان ایجاد بحران ، شایعاتی پیرامون نپذیرفتن بسته کمک توسط نخست وزیر وقت اسپانیا ، خوزه لوئیس زاپاترو ، توسط سفته بازان گسترش یافت ، چرا که نخست وزیر شرایط پذیرفتن کمک را یک ” جنون کامل ” و ” غیر قابل تحمل ” می دانست . با این وجود ، اندکی پس از اعلام بسته کمک جدید اتحادیه اروپا برای کشورهای ناحیه یورو در مه سال ۲۰۱۰ ، اسپانیا مجبور شد تا اقدامات ریاضت اقتصادی جدیدی را اعلام نماید تا کسری بودجه اش را بکاهد و به بازار های مالی نشان دهد که این کشور مکانی امن برای سرمایه گذاری است . دولت امیدوار بود تا از شدت اقدامات ریاضتی اش بکاهد ، اما رشد ضعیف اقتصادی شرکای اروپایی ، به همراه فشارهای داخلی و بین المللی ، دولت را مجبور کرد تا کاهش هزینه هایش را گسترش دهد .

اسپانیا موفق شد تا کسری بودجه خود را که بیش از ۱۱ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۰۹ بود ، به نه و دو دهم درصد در سال ۲۰۱۰ و هشت و نیم درصد در سال ۲۰۱۱ برساند . به علت به وجود امدن بحران در ناحیه یورو و مخارج بیش از حد دولت های محلی در اسپانیا ، اخرین امار کسری بودجه ، بالاتر از هدف اصلی شش درصد می باشد . هم چنین برای ایجاد اعتماد بیشتر در بازار های مالی ، دولت در سال ۲۰۱۱ اقدام به اصلاح قانون اساسی اسپانیا در سطح دولت های محلی و فدرال نمود . اصلاحات قانون اساسی تاکید دارد که بدهی دولت ( محلی و فدرال ) نمی تواند بیشتر از ۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی باشد ( البته برای مواقع اضطراری و بحران های مالی تبصره هایی وجود  دارد ) . زیر فشار اتحادیه اروپا ، دولت محافظه کار جدید به رهبری ماریانو روخا ، تصمیم به کاهش بیشتر کسری بودجه به پنج و سه دهم درصد در سال ۲۰۱۲ و سه درصد در سال ۲۰۱۳ گرفت .

در حالیکه میزان بدهی دولتی پیش از بحران مهار شد ، وام رهنی بخش خصوصی باعث ایجاد حباب در بازار املاک گشت . این مسئله منجر به ضعف بانک های خصوصی شد و باعث شد تا بانکها به کمک دولتی نیاز پیدا کنند . در ماه مه ۲۰۱۲ ، بانکیا ( بانکیا یک هولدینگ بانکی در اسپانیا است که در ماه دسامبر سال ۲۰۱۰ شکل گرفت و هدفش تحکیم عملیات هفت بانک پس انداز محلی بود . این بانک در سال ۲۰۱۲ ، توسط دولت اسپانیا ، ملی شد ) یک بسته کمک ۱۹ میلیارد یورویی دریافت کرد که در تاریخ بانکداری اسپانیا بی سابقه بوده است .

در روز ششم ماه ژوئن ۲۰۱۲ ، گزارش شد که بسته کمکی بین ۴۰ تا ۱۰۰ میلیارد یورو برای اسپانیا در حال بررسی است . در ۹ ژوئن ۲۰۱۲ ، توضیح داده شد که این بسته در صورت درخواست اسپانیا در دسترس است و سقف ان تا میزان ۱۰۰ میلیارد یورو می باشد . میزان دقیق کمک بستگی به بررسی وضعیت بانک های اسپانیایی دارد . سرمایه ها به طور مستقیم به بانک های اسپانیائی داده خواهد شد تا از افزایش بدهی دولت اسپانیا جلوگیری شود . یکی از دلایلی که اسپانیا توانست بسته های کمک اتحادیه اروپا را راحت تر از دیگر کشورها دریافت نماید ، قدرت چانه زنی بالای این کشور در مورد شرایط دریافت کمک بود . به دلیل اصلاحات انجام گرفته در قانون اساسی توسط دولت محافظه کار اسپانیا ، اقدامات انقباضی اسانتری برای دولت اسپانیا نسبت به دولت های ایرلند ، پرتغال و یونان ، وضع شد .

در طول ماه ژوئن ۲۰۱۲ ، اسپانیا به نگرانی اصلی ناحیه یورو تبدیل شد . نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله این کشور به ۷ درصد رسید و این کشور را در راه دسترسی به بازار های اوراق قرضه با مشکل مواجه کرد . اسپانیا ، بسته کمک ۱۰۰ میلیارد یورئی برای بانک هایش را پذیرفت . بسته کمک ، میزان بدهی اسپانیا را به سطح ۹۰ درصد تولید ناخالص داخلی رساند که برابر با میانگین بدهی ناحیه یورو می باشد .

قبرس

در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۱ ، نرخ بازدهی اوراق قرضه بلند مدت قبرس به بالای ۱۲ درصد رشد کرد . این اتفاق به این دلیل افتاد که رتبه اوراق قرضه این جزیره کوچک ۸۴۰ هزار نفری توسط تمام موسسات رتبه سنجی بزرگ دنیا با کاهش مواجه شد . این مسائل با انفجار ویرانگر نیروگاه برق در ماه جولای و رشد ارام در اصلاحات ساختاری و مالی ، تشدید هم شد . از ماه ژانویه ۲۰۱۲ ، قبرس به کمک اضطراری دو و نیم میلیارد یوروئی روسیه دل بسته بود تا کسری بودجه خود را بپوشاند . این وام بهره چهار و نیم درصدی دارد و بازپرداخت ان نیز چهار سال و نیم است . با این وجود ، انتظار می رود که قبرس قادر باشد تا فصل اول سال ۲۰۱۳ ، روی پای خود بایستد . در ۱۲ ژوئن ۲۰۱۲ ، گزارش شد که بسته کمک برای قبرس ، قریب الوقوع  باشد . با وجود جمعیت کم و اقتصاد کوچک ، قبرس سیستم بانکی ای دارد که هیچ تناسبی با اقتصادش ندارد . پیش بینی می شود که بسته کمک اتحادیه اروپا به قبرس شامل اقداماتی در جهت اصلاح مالی هم باشد . درخواست کمک قبرس باعث کاهش رتبه اعتباری اوراق قرضه این کشور توسط موسسه رتبه سنجی فیچ شد .

در روز ۱۳ مارس ۲۰۱۲ ، موسسه مودی هم رتبه اعتباری قبرس را به وضعیت بنجل ( اشغالی ) رسانید . دلیل کاهش رتبه از سوی موسسه مودی ، خطر ضررهای بانک های قبرس بود ، زیرا این بانک ها از بحران بدهی دولت یونان اسیب زیادی دیدند و کاهش رتبه اعتباری موسسات رتبه سنجی هم انها را ضعیف تر از پیش کرد . در ۲۵ ژوئن ۲۰۱۲ در فایننشال تایمز گزارش شد که بانک های قبرس ۲۲ میلیارد یورو از اوراق قرضه بخش خصوصی یونان را در اختیار دارند .

احتمال گسترش بحران به کشورهای دیگر

یکی از اصلی ترین نگرانی هایی که پیش از تصویب بسته های کمک مالی وجود داشت ، احتمال تسری بحران به دیگر کشورها ، پس از کاهش اعتماد در اقتصادهای اروپا بود . بر اساس گفته های کمیته سیاست گذاری مالی انگلستان ، نگرانی های بازار از موقعیت مالی برخی کشورها و پتاسیل سرایت به سیستم های بانکی ، بر سر برخی کشورهای ناحیه یورو باقی خواهد ماند . به علاوه ، ایرلند با کسری بودجه ای ۳۲ درصدی در سال ۲۰۱۰  ، پرتغال با نه و یک دهم درصد و دیگر کشورها مانند اسپانیا با کسری نه و دو دهم درصد هم چنان در خطر هستند .

ایتالیا

کسری بودجه ایتالیا که چهار و شش دهم درصد تولید ناخالص داخلی ان در سال  ۲۰۱۰ بود مانند کسری چهار و سه دهم درصدی المان بود و از کسری انگلستان و فرانسه کمتر هم بود . ایتالیا در بودجه ابتدائی خود حتی مازاد بودجه را پیش بینی نموده بود . اگرچه بدهی این کشور در سال ۲۰۱۰ ، به حدود ۱۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی ( دو و چهار دهم تریلیون دلار امریکا ) افزایش یافته بود و رشد اقتصادی این کشور بای یک دهه ، از میانگین اتحادیه اروپا کمتر بود . این باعث شد تا معامله گران ، اوراق قرضه ایتالیا را جزو دارائیهای پر خطر ببینند .

از طرف دیگر ، بدهی دولت ایتالیا ، سررسید بلند تری دارند و سهم قابل توجهی از دارندگان این اوراق در داخل کشور هستند . همه این مسائل باعث شده تا ایتالیا در مقابل شک های مالی انعطاف پذیرتر باشد و نسبت به فرانسه و بلژیک رتبه بهتری داشته باشد . حدود ۳۰۰ میلیارد یورو از بدهی یک و نه دهم تریلیون یوروئی ایتالیا ( در سال ۲۰۱۲ ) تا پایان سال ۲۰۱۲ سررسید خواهد شد . بنابراین در کوتاه مدت ، ایتالیا مجبور خواهد بود تا به بازارهای سرمایه مراجعه کرده و به تامین مالی مجدد خود بپردازد .

در ۱۵ جولای و ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۱ ، دولت ایتالیا اقدامات ریاضت اقتصادی را تصویب نمود که ۱۲۴ میلیارد یورو از هزینه هایش را کاهش می داد . با این حال ، در ۸ نوامبر ۲۰۱۱ ، بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله ایتالیا که شش و هفتاد و چهار صدم درصد بود ، به بالای ۷ درصد رسید . اما در ۱۱ نوامبر ۲۰۱۱ ، بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله از هفت و نیم درصد ، با سرعت فراوان ، به شش و هفت دهم درصد کاهش یافت ، چرا که مجلس ایتالیا اقدامات ریاضت اقتصادی بیشتری را تصویب نمود و یک دولت اضطراری شکل گرفت تا سیلویو برلوسکونی از نخست وزیری کنار رود .

بلژیک

در سال ۲۰۱۰ ، بدهی دولتی بلژیک ۱۰۰ درصد تولید ناخالص داخلی اش بود که بیشترین بدهی را در ناحیه یورو پس از یونان و ایتالیا ثبت نموده بود . هم چنین تردیدهایی در مورد ثبات مالی بانک ها به خصوص پس از بحران مالی ۲۰۰۸ – ۲۰۰۹ به وجود امده بود . در نوامبر ۲۰۱۰ ، تحلیلگران مالی پیش بینی نمودند که بلژیک کشور بعدی خواهد بود که از بحران مالی اسیب می بیند ، چرا که نرخ بازدهی اوراق قرضه بلژیک افزایش یافته بود .

پس از ان ، کسری بودجه پنج درصدی دولت نسبتا ارام شد و نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله دولتی در نوامبر ۲۰۱۰ به سه و هفت دهم درصد رسید ، در حالیکه در همان زمان ، این نرخ در ایرلند به نه و دو دهم درصد ، در پرتغال به ۷ درصد ، و در اسپانیا به پنج و دو دهم درصد رسیده بود . به علاوه ، به دلیل نرخ بالای پس انداز شخصی در بلژیک ، دولت ، قسمت اعظمی از کسری بودجه خود را از پس اندازهای داخلی تامین مالی نمود و این کار دولت بلژیک را از نوسانات بازارهای اعتبار بین المللی اندکی دور نگه داشت . با این وجود ، در ۲۵ نوامبر ۲۰۱۱ ، موسسه استاندارد اند پور ، رتبه اوراق قرضه بلند مدت بلژیک را از حالت ( آآ مثبت ) به ( آآ ) کاهش داد . پس از این اقدام ، نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله هم به بیش از پنج و نیم درصد رسید .

اندکی بعد ، مذاکرات احزاب بلژیک برای تشکیل دولت به نتیجه رسید . توافق احزاب شامل کاهش مخارج و افزایش مالیات به میزان ۱۱ میلیارد یورو بود که باید کسری بودجه را تا سال ۲۰۱۲ ، به دو و هشت دهم درصد تولید ناخالص داخلی می رساند . هم چنین اقدامات انقباضی تا سال ۲۰۱۵ باعث از بین رفتن کسری بودجه خواهد شد . با اعلام توافق بر سر تشکیل دولت ، نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله بلژیک به حدود چهارو نیم درصد افت کرد . (  لازم به ذکر است که کاهش نرخ بازدهی اوراق قرضه دولتی هر کشوری باعث کاهش هزینه های دولت ان کشور می شود و بالعکس . )

فرانسه

بدهی دولتی فرانسه در سال ۲۰۱۰ ، تقریبا به دو و یک دهم تریلیون دلار امریکا یا ۸۳ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور رسیده بود و کسری بودجه این کشور در ۲۰۱۰ ، به ۷ درصد تولید ناخالص داخلی می رسید . در اول دسامبر ۲۰۱۱ ، نرخ بازدهی اوراق قرضه کاهش یافت و فرانسه چهار و سه دهم میلیارد یورو از اوراق قرضه ۱۰ ساله با میانگین بهره سه و هجده صدم درصد را به حراج گذاشت . بهبود وضعیت اوراق قرضه فرانسه همینطور ادامه یافت تا اینکه در اوایل فوریه ۲۰۱۲ ، نرخ بازدهی ۱۰ ساله فرانسه به دو و هشت دهم درصد نزول کرد و در شرایط کاملا عادی قرار گرفت .

انگلستان

انگلستان بالاترین میزان بدهی خالص خارجی را در بین کشورهای اروپائی داراست ( این رقم به هفت و سه دهم تریلیون یورو می رسد که ۱۱۷۵۸۰ یورو به ازای هر شهروند انگلیسی است . ) و این بدهی بالا به دلیل نقش بزرگ این کشور در صنایع مالی جهان است که ارتباط نزدیکی هم با ایالات متحده و کشورهای ناحیه یورو دارد .

در سال ۲۰۱۲ ، اقتصاد انگلستان در بحران بود . اقتصاد این کشور به دلیل کاهش فعالیت اقتصادی اروپا ، با تاثیرات منفی مواجه شده بود . بانک مرکزی این کشور ، وجوه سرمایه ای را با نرخ بهره پائین در اختیار بانک ها قرار داد تا به شرکت های داخلی داده شود . بانک مرکزی هم چنین سعی نمود تا با خرید مقادیر عظیم اوراق قرضه دولتی ، نقدینگی را در بازار فراهم نماید .

شاید نگرانی هایی که پس از ایجاد بحران بدهی های دولتی در ناحیه یورو به وجود امد ، به خاطر برخی اظهار نظرهای سیاستگذاران با نفوذ برخی کشورها بود . به عنوان نمونه ، رئیس بانک مرکزی انگلستان ، مروین کینگ ، در مه ۲۰۱۲ تاکید کرد که ناحیه یورو در حال فروپاشی است و به بانک های بریتانیائی توصیه کرد تا به پرداخت سود در بازار سهام دست بزنند . او تصدیق کرد که بانک مرکزی انگلستان و دولت بریتانیا ، طرح های احتمالی را برای خروج یونان از یورو یا سقوط کل ناحیه یورو مهیا کرده بودند ، اما از بحث در مورد این مطالب خودداری نمودند تا از افزایش نگرانی در بازار جلوگیری شود . طرح های احتمالی که این بانک به کمک دولت بریتانیا دنبال می نمودند شامل کنترل مهاجرت برای جلوگیری از ورود میلیون ها یونانی و دیگر شهروندان اروپائی به انگلستان برای کار ، و تخلیه شهروندان انگلیسی از یونان در طول ناارامی های مدنی یونان می شد .

بحران ناحیه یورو به نقش لندن به عنوان یکی از مراکز مالی جهان اسیب زده است ، زیرا باعث افزایش ریسک بانک های انگلیسی شده . البته بحران اروپا فقط تاثیر منفی بر انگلستان نداشته . از انجا که ارز این کشور یورو نیست ، پس از ایجاد بحران اروپا ، سرمایه های سرگردان در اروپا به خرید پوند و اوراق قرضه دولتی انگلستان پرداختند و این مسائل باعث افزایش ارزش این دو دارائی شد . هم چنین بازار املاک انگلستان از بحران اروپا سود کرد ، زیرا فرانسوی ها ، یونانی ها و دیگر اروپائیان با سرمایه خود در کشورهایشان به خرید املاک در انگلستان پرداختند . هم چنین پیش بینی می شود که خروج احتمالی یونان از یورو ، باعث افزایش انتقال سرمایه یونانی ها و دیگر شهروندان اروپائی به انگلستان خواهد شد .

منابع :

وبسایت بانک مرکزی اروپا ، روزنامه گاردین ، بخش مالی سایت یاهو ، نیویورک تایمز ، رویترز ، سی ان بی سی ، بی بی سی ، بخش مالی سایت گوگل ، سایت اکونومیست ، وال استریت ژورنال ، بلومبرگ ، صندوق بین المللی پول ، اسوشیتدپرس ، استاندارد اند پور ، فایننشال تایمز ، بانک مرکزی امریکا .  

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم