گزارش بازارامروز یکشنبه 24 تیر1403
اهرم بازی …
بازارامروز سرصبح کمی از خبرترامپ و ترور او سردرگم بود ولی رفته رفته خود را پیدا کرد و حتی برای دقایقی در بازار امروز اهرمی ها لنگر حرکتبازار شده بودند و برای برخی دقایق نیز خودرویی ها خوب حرکت میکردند … اما دونکته را امروز باید بیان کنیم و روزهای قبل هم سربسته و دربسته گفتیم … نکته اول در مورد اهرمی ها این است که بسیاری از مدیران این صندوق ها بعد از گزارش بازار دیروز اذعان داشتند که اصلا هدف از نگهداری نقد مسائل سیاسی و این توهمات نیست تنها بحث این است که در قیمت بهتر خریدهای بهتری انجام دهند و در بازار فعال هستند . ببنید وقتی میگویم بایدبا بازار صحبت کنید و بیان نظرات را داشته باشید همین است و اصل ماجرا البته چیز دیگری است که به نظر بهتر است خریداران هم بعد از شنیدن نظرات آن را لحاظ کنند . به هر حال خریداران فعلی صندوق های اهرمی اکثرا نوسان گیران و فعالان بازار هستند و دل به اهرمی ها میزنند چرا که آنها را به واقع به واسطه اهرمی و تهاجمی بودن انتخاب میکنند وگرنه می توانند سراغ صندوق ها و یا سهم های دیگر بروند ولی مشکل این است که مثلا مدیر صندوق اهرمی در حال حاضر اعتقادی به بازار ندارد … هیچ اشکالی ندارد نظر ایشان است منتهی به نظر این موضوعات باید شفاف شود تا بازار هم از ان مطلع باشد و در انتخاب خود دقت کند …
اما نکته دوم … سعی میکنیم امروز هم کوتاه و سربسته بنویسیم تا روزهای بعد … چند روز است فشار فروش برخی حقوقی ها در بازار به شکل غیرعادی افزایش یافته و به محض مثبت شدن بازار فروش ها اغاز می شود … این یک هشدار اولیه است بی تعارف عرض میکنیم اگر ذره ای سیاسی کاری پشت ماجرا باشد نهاد ناظر ملزم به افشای اسامی این افراد خواهد بود و خواستار افشای اسامی و پیگیری از مراجع رسمی خواهیم بود. بازار بازیچه و زمین سیاسی کاری عده ای نیست که این طور آن را به سخره بگیرند و با پول پرتفوی ها دست به عملیات خدای نکرده تخریب بزنند . اگر هم دلیلی برای این میزان فروش دارند باید صریح و شفاف بیان کنند نه این که در حساس ترین مقاطع بازار فروشنده رنجی بازار می شوند …
و اما بازار …
بازار امروز و وارد شدن به تعطیلات را در حالی پیش میگیریم که شوخی یا جدی به واقع خطر از بیخ گوش ترامپ و بازار ما گذشت در پهنه تاریخی و چهره فعلی بازار سال ۱۴۰۳ این یک قلم ترور ترامپ را کم داشتیم که اگر اتفاق میافتاد به واقع باید گفت کلکسیونی از اتفاقات و رویدادها را دیدهایم و لمس کردهایم اما در هر صورت تعطیلی پیش رو و این اتفاق کمی فاز بازار را دوباره به احتیاط و محافظهکاری فرو برد و باز جای شکرش باقی بود که جو بازار خیلی منفی نشد … یک نکته خاص دیگر را نیز به بحث بالا اضافه کنیم باید گفت به نظر آن طرف ماجرا ترامپ احتمالاً موفق خواهد شد دموکراتها را شکست دهد و این یک اتفاق عجیب و خاص برای ما خواهد بود و از همین حالا باید استراتژی ها و فکرها را کنار هم گذاشت …
با این مقدمه به استقبال بازار امروز میرویم که از نظر حجم و ارزش تقریباً حرفی برای گفتن نداشت و چیزی نمیتوان در مورد او گفت چرا که تعطیلات پیش رو بیش از اندازه او را محافظه کار کرده بود البته در مورد بازار امروز و به طور کلی بازار این روزها چند نکته مهم وجود دارد که امروز سعی میکنیم به اختصار این موارد را بیان کنیم هر چند امروز جو کمی بهتر بود …
به خاطر میآورید که مثال حرکت ماشین و چهار چرخ او را قبل از انتخابات بیان میکردیم و روی آن تاکید داشتیم …
امروز میخواهیم یک بار دیگر به آن فضا برگردیم و شرایط بازار را بر همان مبنا بررسی کنیم اگر به یاد داشته باشید نوشتیم که ماشین بازار روی چهار چرخ حرکت میکند و پیش میرود و این چهار چرخ هر یک چهار عامل مهم و موثر در پیشرفت و پیشبرد بازار و سرعت حرکت اوست که کم و زیاد میشود
این چهار عامل شامل دنیای سیاست و رویدادهای خاص آن از یک طرف ، تحولات و گزارش شرکتها در گزارشهای مالی و مجامع و ماهانه روی یک چرخ و در نهایت دو چرخ دیگر یکی نرخ تسعیر ارز دیگری نرخ بهره است .ابتدا از این دوچرخ عقب و آخری شروع میکنیم که اخباری رسیده که میتواند برای بازار تعیین کننده باشد اما در حال حاضر بازار همچون بچههای لجباز قهر کرده و گوش خود را گرفته و چشم خود را بسته و حاضر به بررسی هیچ تغییری نیست …
نرخ دلار نیما طی همین مدت 43600 را لمس کرد و به سمت کاهش اختلاف با دلار آزاد پیش میرود و این اختلاف به دی ماه سال قبل رسیده و شرایط رفته رفته در حال منطقیتر شدن است و حتی به نظر با استقرار دولت جدید احساس میکنیم این فضا منطقیتر و این فاصله کمتر خواهد شد از سوی دیگر در نرخ بهره نیز تغییرات جدیست از دخالتهای بانک مرکزی گرفته تا خبرهایی که دیروز گوشه و کنار شنیده میشد که بانکها دیگر خود تمایلی به پرداخت نرخهای بالای ۲۷ درصد ندارند همه از آن اعداد 30 و 31 دور شدهاند
کنترل جریان نرخ بهره یکی از مهمترین دستاوردهای مدت اخیر بازار بود که آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته زیر سایه سیاست گم شد اما از این پس به نظر این دو عامل میتواند نقش آفرینی ویژه و خاصی را برای بازار به همراه داشته باشد
پس دوچرخی که قبلتر پنچر بود و هیچ امیدی به حرکت آن وجود نداشت این روزها سرحالتر و بهتر زیر پای این ماشین حرکت میکند و البته فعلاً این حرکت از چشم بازار دور مانده و خیلی کسی به آن وزن نمیدهد اما سراغ دو عامل دیگر اگر برویم به نظر این دو عامل عواملی هستند که طی روزها و هفتههای آتی در مسیر بازار بیشتر و موثرتر حرکت خواهند کرد
چرخ دنیای سیاست اینجا همواره در حال چرخش است چرا چون خاورمیانه است و هر روز یک خبر جدید میرسد اما به طور کلی به نظر میرسد موج خبرهای سیاسی و تغییر و تحولات دولت از هفته اول مرداد به بعد اغاز میشود و تا آن مقطع گزارشهای میان دورهای ،برگزاری مجامع و گزارشهای ماهانه و در نهایت رفت و آمد نمادها مهمترین اتفاق بازار خواهد بود که نبض اتفاقات و رویدادها را به دست میگیرد البته معتقدیم به دلیل اینکه سایه سیاست سنگین و ترس بازار از تحولات پیش بینی نشده زیاد است طول موج ایجاد شده ناشی از تحولات بنیادی بازار قوی نیست ولی روی سهم های کوچک اثار قوی دارد
البته این را هم در نظر داشته باشید که فکر میکنیم گزارشهای 3 ماهه گزارشهای قوی برای بازار نخواهد بود نه اینکه گزارشهای ضعیفی باشد خیر اما آن انتظار عجیب و غریب را از آن نمیتوان داشت .
دیروز روی همین نکته تاکید کردیم و امروز هم تاکید داریم که بازار آن ترس و یاس ناامید کنندهای را که تا قبل از این تجربه میکرد از دست داده و دیگر آن حس ترس را ندارد اما عامل و انگیزهای که بخواهد او را به سمت جلو هل دهد فعلاً دیده نمیشود و البته این را هم باید تکمیل کرد که تا وقتی تیم اقتصادی دولت مستقر نشده برنامههای جدی و خاص خود را اعلام نکند نمیتوان در مورد تحولات بازار صحبت کرد و به نظر بازار نیز منتظر آن لحظه است
هرچه تیم اقتصادی سریعتر مشخص شود و با اظهار نظرهای خود کار را آغاز کند تکلیف بازار روشنتر خواهد بود دقت کنید نگفتیم مثبتتر یا منفیتر نوشتیم روشنتر به این معنی که ما هم نمیدانیم چه سیاستی در انتظار بازار است اگر قرار بر چرخیدن بر همان ریل قبل و اتفاقات گذشته باشد به نظر رفتار فعلی بازار که میلی به رشد ندارد توجیه پذیر است و البته همه در انتظار یک چرخش بزرگ در سیاستهای اقتصادی هستند که میتواند بازار را نیز خوشبین کند
اما مطابق روال چند روز قبل سراغ مهمترین جریانهای اقتصادی پیش روی دولت جدید میپردازیم و امروز به یکی از مهمترین چالشها و اتفاقات یعنی بازارهای موازی یا بازارهای دلالی و یا سفته بازی میپردازیم که به قول یکی وجود دارند و نقش بسزایی در اقتصاد کشور دارند اما همه آن را انکار میکنند
نخ تسبیح تمام این بازارها یک چیز است و آن نرخ ارز است آن هم نه نرخ ارز نیما و ناخدا و اصغر و اکبر نرخ دلار بازار آزاد که بسیاری همان را قبول ندارند و البته بازارها هم آنها را قبول ندارد و امیدواریم در دولت جدید عقلانیتی بر سر کار باشند چه باسیبیل چه بی سیبیل منطق اقتصادی را بپذیرند … به هر حال همه چیز خود را در نرخ دلار در بازار نشان میدهد و اگر هر دولتی با هر منطقی و هر ابزاری و هر رئیس کل و وزیری بتواند بر این نرخ چه با ابزارهای اجرایی و چه با سیاستهای خاص کنترل تورم انتظاری و اهرمهای روانی نهیب بزند و عنان آن را در اختیار بگیرد رئیس جمهور موفقی خواهد شد چرا که خود به خود با کشیدن عنان دلار آرامش نسبی بر بازارهای دلالی که زندگی مردم را نیز در برگرفته حاکم میشود اما پیشبینیها از رفتار بازارهای موازی پس از پزشکیان چگونه است
قبل از انتخاب و در چند مطلب در مورد بازارهای موازی نوشتیم و چه عجیب که پیشبینیها از بازارهای موازی تا حدودی درست از آب درآمده اما در مورد بازار سرمایه خیر که البته این پیچیدگی رفتار بازار سرمایه را نشان میدهد به نظر بازار ارز و دلار پس از یک دوره کاهش که این روزها در آن قرار داریم در نقاطی کمی پایینتر از مرز فعلی آرام شده و منتظر میایستد و تماشا میکند تغییر و تحولات سیاسی اظهار نظرها اعلام برنامهها همه و همه در این وضعیت موثر خواهد بود و البته این اعتقاد را داریم که دلار هم پس از افتی دیگر و احتمالاً جایی زیر ۵۶ هزار تا حدودی متعادل شده و میل به کاهش را از دست میدهد
مرحله بعدی احتمالی کاهش فقط و فقط جایی محقق میشود که یک مذاکره تمام عیار رخ دهد در غیر این صورت در خوشبینانهترین حالت دلار در دستان قدرتمند دولت کنترل میشود بیاید فرض کنیم مذاکرهای فعلاً در کار نیست و هرچه هست حرف و وعده خواهد بود به نظر دولتی این ابزار را دارد که با خبرهای مختلف بازار را از نظر روانی کنترل کند و بی تعارف دولت حتی اگر بتواند دلار را در مرز مشخصی با ثبات نگه دارد به نظر ضربه بزرگی به بازارهای موازی زده چرا که این بازارها نبضشان با نبض تورم انتظاری میزند در جایی که خبر از افزایش نرخ ارز نیست این بازارها به سرعت خود را اص لاح میکنند و به رکود میروند و چون ماهیت جریان پولی که در آنها حضور دارد ماهیت نوسانگیر سفته باز و کوتاه مدت و دلالی است از خواب پول وحشت دارد و به سرعت جریان خروج پول را در آنها مشاهده خواهیم کرد…
این موضوع خود را در بازار خودرو در حال حاضر نشان داده و به نظر حمله گاز انبری دولت به این بازار اولین اقدام دولت جدید خواهد بود پس از آن بازارهای دیگر نظیر مسکن و یا سکه مورد توجه خواهند بود که آنها نیز رکود احتمالی را تجربه میکند اما کاهش در آنها بعید است و در نهایت اگر دلار نیما بتواند خود را به مرز منطقی از دلار آزاد برساند دقیقاً اینجا نقطهای است که شبیه مسابقات فرمول یک ماشین بازار میتواند سر یک پیچ حساس و حیاتی از سایر بازارها سبقت بگیرد
لازمه آن چیست لازمه آن این است که در آن مقطع حساس بازار سرمایه آنقدر جذاب و به شکل ویژه مورد توجه باشد که بتواند جریان پولهای خروجی از این بازارها را به سمت خود جلب نماید اگر به خاطر داشته باشید در جریان شناخت و معرفی و موج شماری جریان پول به بازار ، این همان موج دوم و جریان پول دوم است که فکر میکنیم میتواند خیلی زود به بازار برسد
در حال حاضر آرامش سیاسی و اقتصادی کابوس این بازارهاست ما نباید از افت نرخ ارز در مقطع فعلی نگران باشیم البته اگر دولت در مسیر متعادل سازی نرخ دلار نیما گام برندارد باید نگران شویم اما در هر صورت این افت نرخ و ثبات در بازار آزاد دلار یک جهان فرصت برای بازار خواهد بود تا بتواند در رکود و آرامش سایر بازارها به بهبود فضای بازار سرمایه امیدوار شود و این را نوشتیم تا به این نقطه برسیم که در این فضا مدیریت اخبار و اتفاقات و رویدادهای بازار سرمایه برای جذابتر شدن جذب پولهای بیرونی بسیار بسیار حساس و مهم است و از همین روست که اعتقاد داریم اگر تیم اقتصادی به این موضوع واقف نباشد یکی از فرصتهای تاریخی حرکت بازار را از دست داده است …
معادن پر سود
در نمادهای معدنی شاهد نوسانات مثبت سهام این گروه بودیم معدنی هایی که عیارشان بالا رفته و شرایط بسیار خوبی دارند
در نماد فزر سهم با رشد قیمت های جهانی طلا و روند مثبت دلار ازاد بار دیگر فاز صعود به خود گرفته است سهم فعلا قیمت های 5600 تومانی را در پیش رو دارد اما در بازه میان مدت با شکست این قیمت های تا سطوح 6200 تومان هم جای صعود دارد
انتشار صورت های مالی 12 ماهه سنگ اهن سپاهان و جهش 60 درصدی سود شرکت و رسیدن به سود 2 همتی و براورد سود 3 همتی برای سال جاری سبب شد تا واحیا با روند مثبت خوبی همراه شود به نظر می رسد اولین هدف قیمتی سهم سطوح 800 تومان و ارزش ذاتی سهم نیز قیمت های 1000 الی 1200 تومان خواهد بود
فملی وعده افتتاح دو طرح کنسانتره سازی و یک طرح مفتول را برای سال جاری داده اشت شرکت در مسیر بسیار خوبی قرار گرفته و امسال و سال اینده طرح های توسعه ای خوبی را اجرایی خواهد کرد فملی که با دید میان مدت یک رشد خوب و ارام را خواهد داشت
پالایشی ها و نشانه های مثبت
در نمادهای پالایشی شاهد روند نوسانی مثبت ارامی هستیم سهامی که با رشد مجدد کرک اسپردشان امیدواری ها به این گروه افزایش یافته است
شپنا با رشد قیمتی به سطوح قیمتی 600 الی 620 تومان نزدیک می شود این سهم شرایط خوبی داشته و در بین پالایشی ها از توان سود سازی بالایی برخوردار است این سهم پالایشی شنیده هایی در خصوص سود 120 الی 140 تومانی برای امسال دارد
در نماد شاوان هم شرایط خوب دنبال می شود شاوان همچنان به واسطه تحقق سود بالای 500 تومانی برای سال قبل با اقبال همراه و ارام ارام به سطوح قیمتی 2200 تومان نزدیک و در گام بعدی نیز به سمت قیمت های 2500 تومان روانه خواهد شد
شتران فعلا در قیمت های 260 الی 280 تومان نوسان دارد شترانی که در انتظار ایجاد خبر یا پتانسیلی برای رشد قیمتی قوی می باشد این سهم پالایشی توان نوسانات خوبی را داشته و فعلا نوسان گیری در این سهم به نظر می رسد بهتر باشد
پتروشیمی در ارامش
در نمادهای پتروشیمی شاهد روند نوسانی ارام سهام این گروه بودیم قفل این گروه با تغییرات دلار نیمایی توسط دولت جدید می تواند باز شود
پتروشیمی ها زیرنظر باشند در خبرها بود شنیده ها حاکی از آن است که دیوان عدالت اداری رای به ابطال قیمتگذاری گاز توسط دولت در نیمه نخست سال گذشته خارج از فرمول داده است ولی هنوز ابلاغ نهایی نشده است. یعنی نرخ ۷ تومن گاز در نیمه نخست سال گذشته هم باید مشابه بقیه ماههای سال به فرمول برگردد.
پتروشیمی ها خصوصا اوره سازها برگشت هزینه قابل توجهی از این محل در بهار می توانند داشته باشند این خبرخوبی است و تعدیل سنواتی قوی می شود و ازاین محل زاگرس و شپدیس و شیراز گزینه های خوبی می شوند … گویا موضوع قطعی شده و مدیران عامل پتروشیمی ها نیز تایید کردند ولی هنوز عدد گفته نشده و بین این گزینه ها معتقدیم زاگرس و شیراز خاص تر هستند .
پارس در قیمت های 220 تومان مهمان نوسانات مثبت است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و برای امسال می تواند به نسبت سال قبل رش سود سازی را تجربه نماید پارس شرایط خوبی داشته و اگر بتواند بالای قیمت های 220 تومان بماند یک نوسان 10 تا 15 درصدی خواهد داشت
نوری در کف قیمتی 16 هزار تومانی نوسانات ارام دارد این سهم در انتظار صورت های مالی 3 ماهه می باشد اگر سود بالایی محقق شده باشد سهم توان رشد قیمتی خوبی دارد نوری که فروش عالی در 3 ماهه داشته و احتمالا گزارش مثبت و قوی پیش روی خود دارد
شیراز به قیمت های 2400 تومان رسید سهم 20 درصدی بازدهی داد سهمی که فروش عالی داشت و به نظر می رسد وضعیت مناسبی از دید بنیادی داشته باشد پتروشیمی شیراط فراتر از سایر پتروشیمی ها شرایط بنیادی خوبی داشته و بازار انتظار صورت های مالی 3 ماهه را میکشد
چهارگوشه بازار
رنیک امروز را با روند مثبت اغاز کرد سهمی که امسال براورد سود 200 تا 250 تومانی داشته و اخیرا در 4 مناقصه راه اهن شرکت کرده است رنیکی که تا قیمت های 920 الی 1000 تومان جای رشد دارد این سهم تحولات بنیادی داشته و جز شرکت هایی است صورت های مالی 3 ماهه بسیار خوبی خواهد داشت
اخابر را در نظر داشته باشید با دید گزارش اخیر به واقع اخابر گزینه خاص و خوبی است اخابر تلفیقی جالبی زده است و در 12ماهه تلفیقی به سود 1327 و در سود اصلی به عدد 720 ریالی رسیده است یکی از سهم هایی است که شرایط خوب و جالبی را گرفته و میتواند مورد توجه باشد هم با دید میان مدت هم نوسان در منفی ها خرید اخابر میتواند گزینه خوبی باشد
واحصا یک فرصت خوب ایجاد کرده است این سهم از قیمت های 1650 تومان تا سطوح 2000 تومان رشد و حالا با کمی اصالاح مجددا میتواند وارد فاز صعود شود سهمی که امسال طرح 10 هزار تن کنسانتره مس را به راه خواهد انداخت و برای سال اینده طرح تولید 1500 تن کاتد را استارت و رسما به شرکت تولید کننده مس تبدیل می شود سهم با فرض راه اندازی دو طرحش پتانسیل سود 400 میلیارد تومانی و جهش ارزش بازار خود را خواهد داشت
شستا امروز حمایت خوبی شد این سهم همچنان با توجه به سود سازی بالا و سیاست تقسیم سود 100 درصدی با اقبال خاصی همراه است این سهم شرایط مساعدی برای رشد قیمتی داشته و با دید میان مدت انتظار یک بازدهی خوبی را از این سهم خواهیم داشت.پارسان است با زمزمه 7000 ریال سود و مجمع اخر سال به نظر گزینه کم ریسکی در بازار است . از گزینه های خاص و خوب بازار این 2 سهم یعنی شستا و پارسان هستند …
صف پتایر هم جالب توجه شده است و این نشان دهنده گزارش خوب 3ماهه است دراین گروه پارتا و پکرمان گزینه های بعدی هستند .در گروه لاستیک پارتا با پی به ای تلفیقی 4 و پتایر با پی به ای حوالی 4 صحبت شد و بین این دو البته پتایر را بهتر می بینیم . با دید نوسان حتی خرید پتایر زیر 2200 ریال خوب است در این گروه پکرمان مجمع رفت و 3570 ریال تقسیم کرد و مجمع خوبی داشت با فرض تقسیم سود صورت گرفته و سود 6000 ریالی برای پکرمان به نظر قیمت های 2400 2500 تومان قیمت های بدی نیست ولی شاید فروشنده های پکرمان در این نقاط بیشتر شوند .
از دید بنیادی حسینا و حکشتی خاص و خوب هستند ولی دنبال گزینه خاص تر در گروه میگردید به نظر حتاید و سپس حگهر گزینه های خاص ترو بهتری هستند و فکر میکنیم بعد از گزارش 3 ماهه این دو کمی بیشتر مورد توجه بازار باشند . این روزها حتوکا را نیز یکی دو صندوق خوب میخرند زیرنظر بگیرید و میتوانند جالب باشند
امروز واحیا صف خرید بود واحیا با این مارکت این گزارش ها جالب است یک گزارش خاص از یک زیرمجموعه مهم به نظر صف واحیا را احیا میکند معادن سنگ آهن احياء سپاهان از زیرمجموعه های واحیا به سود 20531 میلیارد ریالی رسیده است . که 63% بیشتر از مدت مشابه قبل است
شتوکا در گروه شیمیایی، بهار خوبی را پشت سر گذاشت و با توجه به سطوح قیمتی نماد و روند درآمدی، میتوان آن را مدنظر قرار داد. سهم در بهار به درآمد 139 میلیارد تومانی رسیده که نسبت به بهار سال قبل با رشد بیش از 40 درصدی همراه شده. سطح قیمتی 800 تومان میتواند بازه های قیمتی مناسبی برای بررسی نماد محسوب شود.
کحافظ را خوب میخرند کساوه نیز بد نیست در گروه کاشی،کساوه یکی از کمترین PEها را دارد و بعد از بازگشایی میتواند مورد توجه باشد. شرکت در بهار به درآمد 437 میلیارد تومانی رسیده که نسبت به بهار سال قبل با رشد 26 درصدی همراه شده. همچنین در 1402 به سود 3776 در سود تلفیقی و 2714 ریال در سود اصلی رسیده است. کساوه احتمالا در سال جاری به سود 350 تومانی برسد که با تقسیم سود 80 درصدی در مجمع امسال PE به عدد 5 میرسد و میتواند جذاب باشد.


