جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروز دوشنبه 4تیر1403

گزارش بازارامروز دوشنبه 4تیر1403

نوید خاندوزی
ژوئن 24, 2024
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروز دوشنبه 4تیر1403 

اولین چشمک تابستانی ! 

دیگر چشمک نبود و خیلی علنی و محرز امروز این پیام را میرساند که گویا تغییراتی در حال وقوع است و به قول شاعر با دست اشارتم کرد که عزم سوی ما کن ! بازار امروز از چند جنبه سیگنال های متفاوتی را گرفت و نتیجه شد انچه امروز شاهدش بودیم … شاید بعد ازمدت ها این اولین روز بودکه فضا اینطور خاص و مثبت پیش می رفت و البته صفوف خرید هم باقی ماندند … البته واقعا فکر نمیکردیم شدت مثبت بازارامروز انقدر قوی و خاص باشد ولی این عطش خاص خریداران را نشان میدهد که با کوچکترین نشانه ای قصد  شیرجه زدن در این دریای اصلاح شده از بازار را دارند  …

امروز درست یک روز قبل از تعطیلات و در حالی که فقط یک روز کاری را تا قبل از انتخابات در پیش داریم به واسطه چند رویداد و خبر مهم شرایط کمی تغییر کرد و بازار حال و روز متفاوتی را داشت.  برای بررسی بازار امروز به نظر بهتر است به اتفاقات و تحولاتی که دیروز و امروز  رخ داده دقت کنیم اما قبل از بررسی و آغاز این دو رویداد که دیروز رخ داد ۲ رویداد و جریان  ویژه را بررسی خواهیم کرد که یکی در نرخ دلار و دیگری در نرخ بهره نهفته است نرخ بهره حرف جدیدی ندارد اما یک اتفاق ویژه را این روزها شاهد هستیم و آن همین است که بانک مرکزی و سیاستگذار با قدرت و پافشاری عجیبی در مسیر کاهش نرخ بهره گام برداشته سیاست‌های آشکار و عمیقی را اجرایی کرده است که حتی ممکن است آثار این تحولات انبساطی در ماه‌های بعد بیشتر مشخص شود

اما در مورد نرخ دلار علاوه بر نرخ دلار نیما که مسیر کند ولی بهتری را در پیش گرفته دلار آزاد نیز به واسطه ترس‌های دوگانه جنگ تا جلیلی روند شتابانی گرفته و سرعت تغییرات افت آن متوقف و دوباره از ۶۰ گذشت به نظر بازار در بستری از تحولات بهبود نرخ دلار نیما می‌تواند آرام آرام توجهات بیشتری را به خود جلب کرده و فراموش نکنید این جمله را که بستر دو رویداد منطقی شدن سیاست‌های نرخ بهره  ونرخ ارز می‌تواند بخش بزرگی از چالش اعتماد زدایی از بازار را برطرف کرده و آن را به بازار بازگرداند …

اما در بستر این دو رویداد دو سه  اتفاق مهم دیگر هم رخ داد که بسیاری معتقدند شیب آن از این پس تندتر و شرایط آن خاص‌تر خواهد شد در آن مثال معروف چهار چرخ یک ماشین و در موضوع بسته نجات بازار یک بند وجود داشت و آن هم پالایشی‌ها بود دیروز بالاخره هیئت دولت این موضوع را اجرایی و آن را به پالایشگاه‌ها ابلاغ و آنها نیز امروز این موضوع را شفاف سازی کردند . صبح هم نرخ خوراک یک خبر ویژه بود که کمی به مدار عقلانیت برگشته و حوالی 4500 است  .

به نظر این موضوع از این بعد اهمیت دارد که خبر درمانی را تبدیل به کدال کرد و نشان داد که بسته نجات بازار احتمالاً یکی یکی محقق می‌شود و مرحله بعدی و آخر مرحله خودروست از همین رو معتقدیم این جریان امروز تا حدودی توانست امیدواری‌ها را در بازار بیشتر کند اما موضوع دومی که به عقیده بسیار یک موج خوشبینی در بازار امروز ایجاد کرد زمزمه‌ها و خبرهایی بود مبنی بر اینکه عصر فردا تمامی کاندیدای اصولگرایان به سود قالیباف کناره گیری می‌کنند و ما می‌مانیم و آن دو قطبی معروف پزشکیان – قالیباف که قبل‌تر بیان کرده بودیم در هر صورت تئوری برنده برنده بازار است .البته به ظاهر …

این چیزی بود که امروز رگه‌هایی از رنگ سبز خوش رنگ آن را مشاهده می‌کردیم و برخی در بازار به واسطه این شنیده شجاعت بیشتری در خرید پیدا کرده بودند . هر چند برخی دیگر حضور اهرمی ها را دلیل ذکر میکردند ولی این طور نبود و انها در سمت خریدار بازار تنها نبودند …

هرچه این موضوع به سمت قطعیت بیشتری سوق پیدا کند شجاعت خریداران در بازار بیشتر خواهد شد و البته یک نکته را همین جا بیان کنیم که بعدها کسی از ما گلایه نکند ببینید اگر می‌گوییم پزشکیان یا قالیباف سناریوهای برنده برنده برای بازار هستند منظور دید بلند مدت نیست منظور یک دید  و نگاه کوتاه مدت به این جریان است که اثرگذاری موقت دارد والا معتقدیم در اثرگذاری میان مدت و بلند مدت چینش تیم احتمالی و اعلام سیاست‌های اقتصادی و موارد مختلف دیگر در نهایت شیب بازار را مشخص می‌کند  پس هیچ غیر محتمل و بعید نیست که ما با این دلخوشی کار را پیش ببریم اما فردای انتخابات اظهار نظرهایی بشود که هر آنچه وجود داشت را پنبه کند این موضوع چه از سمت قالیباف و چه پزشکیان ممکن است رخ دهد ولی در حال حاضر و با توجه به فضای فعلی به نظر آنچه بازار از آن استقبال خواهد کرد این دو قطبی منطقی است که می‌تواند روزهای آتی آثار آن را در بازار به شکل دقیق‌تری مشاهده کرد

امروز حرف برای گفتن زیاد بود از اثرگذاری کدال تا شرایط بازار و دلار و … ولی بگذارید کمی بیشتر به تحولات سیاسی بپردازیم …

و اما مطابق روال این چند وقت سراغ بخش سیاسی ماجرا برویم که این روزها به پایان خط خود نزدیک می‌شود و یک روز دیگر احتمالاً ما بیشتر نمی‌نویسیم که البته اگر به دور دوم کشیده شود ماجرا متفاوت خواهد بود و دوباره با شکل جدیدتر و خاصتری در خدمت شما خواهیم بود…
نکته اول این بخش این است که دیروز و روزهای گذشته چند برنامه از نامزدها و نماینده‌های آنها را نگاه می‌کردیم حقیقتاً هنوز یک نکته برای ما جای ابهام بزرگیست و آن هم اینکه تمامی نامزدها در مقابل بزرگترین چالش‌ها و مشکلات اقتصادی کشور یا سکوت کردند یا عامدانه حرفی نمی‌زنند یا به هر حال برنامه‌ای ندارند …
این خطرناک‌ترین بخش ماجراست که ترس ما را نسبت به این انتخاب‌ها بیشتر کرده به عنوان مثال فرض کنید پزشکیان هم سر کار بیاید و در کوتاه مدت بازار یک رشد موقت را داشته باشد… ما با دنیای ناشناخته‌ای از نظرات ایشان مواجه ایم از کجا معلوم او هم ناگهان بگوید ارز ترجیحی باید احیا شود و نرخ بهره طیب وار بالا رود تا تورم کنترل شده رفتار کند ؟! به واقع در این صورت ایشان ما را از این نقطه‌ای که قرار داریم با منجنیق صدها متر عقب‌تر پرت می‌کند و دوباره باید از اول بجنگیم…
این همان حس ترسی است که از ابتدای انتخابات همراه ماست و در گفتمان هیچ یک از این کاندیدا دیده نشد که واضح و شفاف و روشن در مورد این موضوع موضع‌گیری کنند

یا در مورد بحث کسری بودجه کسی بیان نکرد که راه حل برای کسری بودجه چیست و نفر بعدی از کجا معلوم که زنگنه وار وارد نشده و دوباره از نرخ خوراک گاز بالا استقبال نکند یا نیکزاد وار از قیمت دستوری سیمان و میلگرد در بورس کالا حرف نزدند؟ این‌ها تماماً ترس‌هایی است که بعد از انتخابات این حس سرخوشی فعلی را شسته و سراغ بازار می‌آید… پس با هیجان و خوش‌بینی موضوع را دنبال نکنید و اندکی وجود و وقوع این تحولات و اظهار نظرها را در ذهن داشته باشید

و اما نکته بعد در مورد سناریو دیگری از انتخابات که امروز در مورد آن صحبت می‌کنیم که چند پیش فرض دارد پیش فرض اول این است که عصر سه‌شنبه یا صبح چهارشنبه اصولگرایان به سود قالیباف کناره‌گیری می‌کنند و ما با دو قطبی معروف پزشکیان قالیباف کار را پیش می‌بریم .قبل تر گفتیم که این موضوع جو روانی خوبی برای بازار دارد و احتمالاً روز چهارشنبه این موضوع مورد توجه قرار خواهد گرفت و موجب بهبود بازار می‌شود اما بحث ما این نیست بحث ما سناریویی است که قبل‌تر بیان نشده و آن هم کشیده شدن انتخابات به دور دوم با این دو گزینه است هرچند این موضوع را کمی بعید می‌بینیم اما به هر حال به عنوان یک سناریو مطرح است

در این سناریو ما می‌توانیم یک هفته و ۵ روز کاری خوب و منطقی را در بازار داشته باشیم که اتفاقاً دامنه نوسان ۶ درصد به آن کمک خواهد کرد اما کار مهم‌تر این است که در این پنج روز کاری،شش دانگ حواس ما به اطرافیان و آدم‌های دور و بر آنها جلب باشد تا سناریوی روزهای پس از انتخاب هر یک را با هم مرور کنیم… اما به طور کلی این یک اتفاق و رویداد جالب و مثبت برای بازار خواهد بود که ما در ۵ روز کاری با کمی شیب کم و زیاد روزهای خوب و مثبتی را خواهیم داشت و فضا منطقی خواهد بود و بسیاری از جریان‌های پولی که از ترس جلیلی از بازار دور شده بودند دوباره راهی بازار می‌شوند

در این یک هفته به نظر منابع خوش حجم صندوق‌های اهرمی که این چند روز پذیره‌نویسی شدند قابلیت اثرگذاری ویژه‌ای در روند بازار داشته و فکر می‌کنیم بتوانند تنور این آتش را گرمتر کرده و فضا را بهتر پیش ببرند این سناریوی محتملی است که احتمالاً وقوع آن نیز درصد بالایی پیش بینی می‌کنیم و البته فردا در مورد تک مرحله‌ای و روزهای پس از انتخابات نیز بحث خواهیم کرد و این موضوع را در این مرحله می‌بندیم و در نهایت از این لحظات به بعد هرچه احتمال اجماع روی یک نامزد که مورد پذیرش بازار هم هست بیشتر شود شجاعت خریدار بیشتر و میل فروش کمترخواهد شد

و اما بازار …

خودرویی ها و تمایل به رشد

در نمادهای خودرویی شاهد نوسانات مثبت بودیم به خصوص سهام بنیادی و سود ساز این گروه تمایل زیادی برای رشد قیمتی داشتند

در زامیاد سهم با رشد قیمتی به سطوح بالای 400 تومان رفته و به نظر می رسد در گام بعدی به سمت قیمت های 420 و 450 تومان حرکت داشته باشد سود بالای 80 تومانی برای سال قبل محقق شده است و سود 100 تومانی م برای امسال در دسترس خواهد بود

خبهمن هم در تلفیق به سود خوبی رسیده است همین سود سبب شده تا روند سهم کماکان مثبت باشد خبهمن به سمت قیمت های 165 تومانی در حرکت است که البته جای رشد بیشتر تا سطوح 180 تومان و حتی 200 تومان هم دارد وضعیت سود سازی در زیر مجموعه های خبهمن بسیار خوب دنبال می شود

خودرو مثبت بود امروز از سهم حمایت خوبی شد سهمی که برای رشد قیمتی درست و حسابی نیاز دارد تا قیمت های 280 تومان را بشکند و در سطوح بالای 280 تومان تثبیت شود فعلا روند سهم نوسانی دنبال می شود تا خبری از افزایش سرمایه سهم منتشر شود

غذایی های پیشرو

در نمادهاغی غذایی سهامی که گزارش های خوبی از عملکرد خود داده اند با اقبال و روند صعودی به رشد خود ادامه دادند

در غبشهر سهم به قیمت های 200 تومان نزدیک می شود سطوح تعادلی سهم قیمت های 200 الی 220 تومان است این سهم شرایط بنیادی خوبی داشته و حالا با ازاد سازی صادرات روغن خوراکی وضعیتش بهتر هم خواهد شد

در غگل سهم توانست به راحتی قیمت های 280 تومان را پشت سر بگذارد و به سمت اولین هدف قیمتی خود یعنی سطوح 300 الی 320 تومانی پیش برود این سهم هم صورت های مالی 6 ماهه خوبی داشت و هم برای نیمه دوم سال با توان سود سازی بالایی همراه خواهد شد براورد سود 70 تومانی چشم انداز خوبی برای این سهم به همراه داشته است

بهپاک هم به روند صعودی خوبی همراه شد این سهم به سمت قیمت های 360 تومان در حرکت است سود سازی سهم عالی بوده و به یمن فروش دارایی ها سود بالایی شناسایی کرده است بهپاک هم ارزش ذاتی خوبی داشته و هم سود عملیاتی و هم سود غیر عملیاتی امسال سهم را با تحولات خوبی همراه خواهد ساخت

پتروشیمی ها در مسیر برگشت

تقویت قیمت دلار ازاد از یک سو و احتمال تغییر در نرخ های فروش پتروشیمی ها در کنار اصلاح سنگین سهام این گروه سبب شده تا سهام پتروشیمی با اقبال و برگشت روند همراه شوند

در این گروه نوری به سمت قیمت های 18 الی 20 هزار تومانی در حرکت است امسال سود نوری بالاتر از سال قبل خواهد بود نوری که سود سازی بالایی داشته و می تواند با بازدهی خوبی همراه شود این سهم پتروشیمی اقبال خوبی را در سال جاری شاهد خواهد بود

بوعلی هم اصلاح بالایی داشت و به قیمت های 5600 تومان رسیده بود سهم از این سطوح حمایتی برگشته و به سمت قیمت های 6200 الی 6500 تومان حرکت می کند بوعلی که برای سال قبل نتوانست انتظارات بازار در سود سازی را براورده سازد و بازار در انتظار وضعیت این شرکت برای سال جاری می باشد

شیراز سال قبل را با سود 360 تومانی به پایان برد سود شرکت با افت همراه بود فعلا سهم در قیمت های تعادلی 2000 تومان حمایت می شود اما اگر نشانه هایی از رشد فروش و سود سازی شرکت منتشر شود سهم می تواندیک نوسان تا قیمت های 2200 الی 2400 تومانی بدهد

حساب بانک ها شارژ شد

در نمادهای بانکی روز خوبی را پشت سر گذاشتیم بانک ها با وضعیت مناسب و صعودی همراه و کم کم به قیمت های خوبی خواهند رسید

ونوین در صف خرید سنگین به سمت قیمت های 300 الی 320 تومانی می رود سهم سود سازی بالایی داشته و پی بر ای فوروارد پایینی دارد سهمی که همواره در رنج قیمتی 280 الی 300 تومان نوسانات بسیار خوبی داده و جز سهام برتر می باشد

وتجارت هم سعی می کند تا بار دیگر به سمت قیمت های 160 تومان برود این بانک مجمع خوبی داشته و وعده وصول مطالبات خود به خصوص از وزارت نیرو را داده است 100 همت مطالبات بانک وصول شود این بانک شاهد تحولات اساسی خواهد بود

وشهر هم با شرایط مثبت همراه بود سهم به سود بالایی در 12 ماهه رسیده است اگر این سود توسط حسابرس هم تایید شود سهم ادامه صعودخود را تا قیمت های 1450 تومان تجربه خواهد کرد وشهری که همچنان زیان انباتشه داشته اما با سود سازی امسالش به نظر می رسد این زیان انباشته مستهلک شود

چهارگوشه بازار

واحیا همچنان به رشد خود ادامه می دهد این هلدینگ که عمدتا به واسطه سود سازی بالای سنگ اهنی خود در سال 1402 مورد توجه قرار گرفته به سمت قیمت های 600 تومانی در حرکت است شنیده می شود امسال از بابت تقسیم سود بالا در سنگ اهنی زیر مجموعه واحیا قابلیت رسیدن به سود 180 الی 200 تومانی را خواهد داشت

شمواد به واسطه افزایش صادرات محصولاتش با سود سازی خوبی در 6 ماهه همراه شده است رسیدن به سود 65 الی 70 تومانی در سال جاری وجود دارد سهم با کف قیمتی 280 تومانی و مقاومت های 300 و 320 تومانی نوسانات خوبی می دهد اما هدف میان مدت سهم سطوح قیمتی 360 تومان می باشد

فروش های ساوه واقعا خوب بوده و شرایط خوبی دارد  فروش این ماه شرکت ۱۳ درصد بیشتر از میانگین فروش کل سال قبل بود، شرکتی که برای محصولاتش رقابت خوبی در بورس کالا می‌شود و با توجه به رشد مجدد نرخ سیمان پس از سه ماه ثبات روند و فرض افزایش نرخ ۳۰ درصدی در سال ۱۴۰۳، eps امسال آن حدود ۲۸۰۰ تومان تخمین زده می شود. شرکتی که علاوه بر نسبت p/e پیشرو حوالی ۴.۵ واحد و سیاست تقسیم سود حداکثری، با توجه به مجمع افزایش سرمایه ای که پیش رو دارد می‌تواند گزینه جذابی با دید میان مدت باشد.

در بین  سیمانی ها سصوفی  و ساربیل هم واقعا خوب گزارش زدند  فروردین ماه فروش ۹۰۷ میلیارد ریالی مواجه بود
در اردیبهشت با رشد خوب 1470 میلیارد ریال بود و خرداد 1341 میلیارد ریال شده و 6 ماهه 5770 میلیارد ریال بوده است. مدت مشابه قبل 4226 میلیارد ریال بود

در بین دارویی ها به نظر 3 ماهه دفارا جذاب می شود گزارش خوبی زد دفارا 3 ماهه خوبی زد و 2104 میلیارد ریال فروش داشت اردیبهشت هم به 2580 میلیارد ریال و خرداد 2656 میلیارد ریال رسید و 3 ماهه 7342 یلیارد ریال بود که مدت مشابه قبل 5212 میلیارد ریال رسیده است

امروز بترانس هم صف خرید بود . یک سهم مناسب با زیرمجموعه های خوب می باشد که انتظار می رود در سال 1403 در سود اصلی به حدود 35-40 تومان سود به ازای هر سهم دست پیدا کند. محدوده 155 تا 160 تومان برای ورود می تواند جذاب باشد اما به عنوان یک سهم میان مدتی و کم ریسک، در همین قیمت ها هم برای پله اول خرید می تواند مدنظر باشد.

دنبال سهم کم ریسک هستید تایرا را فراموش نکنید تایرا در خرداد ماه متعادل پیش رفت. شرکت در این ماه به درآمد 2410 میلیارد تومانی، در اردیبهشت 2631، در فروردین 1272 و در اسفند ماه به فروش 3468 میلیارد تومانی رسید که در این حالت درآمد فصل بهار به عدد 6314 میلیارد تومان رسیده که این عدد برای بهار سال قبل برابر با 3985 میلیارد تومان بوده است. این شرکت که سهم از بازار 99 درصدی را در حوزه تراکتور زراعی و باغی دارد، نسبت به نرخ دلار اهرم داشته و بخش کوچکی از فروش آن ناشی از صادرات است. تحلیل گران برای 1403 سود 210 تومانی را پیش بینی کرده اند که PE را به عدد 4 میرساند که در این گروه رقم قابل توجهی محسوب میشود. از طرفی تایرا با توجه به افت قیمتی که داشته به سطح حمایتی مهمی رسیده که در صورت رشد میتوان بازده بیش از 10 درصد را برای نماد در نظر گرفت.

گروه لاستیک واقعا قفل شده و خوب معامله می شود و فروش های خوبی را هم  زده اند  پتایر سه روز است که در جو کم حجم بازار، صف خرید می شود و پرحجم و با تقاضای بالا معامله می شود. برای سال جاری سود 50 تومان به ازای هر سهم تخمین زده می شود و سهم از گزینه های خوب میان مدت گروه لاستیک است. در محدوده 200 الی 220 تومان برای خرید یک پله می توان اقدام کرد.

در بین قندی ها  قصفها در خرداد جالب عمل کرد و 4056 میلیارد ریال فروش ثبت کرد و به عدد 7008 میلیارد ریالی رسیده است به نظر هگمتان و اصفهان میتوانند  زیرنظر باشند در گروه غذایی غمهرا و غپینو عالی بودند  غپینو در فروردین ماه این عدد ۱۷۲۸ میلیارد ریال بوده است و اردیبهشت دوباره بالای 300 برگشت و خرداد 3552 میلیارد ریال و 9025 میلیارد ریال فروش 3 ماهه داشت. غمهرا هم شگفتی سازمی شود به نظر . سهم  عدد جالبی در اردیبهشت و خرداد ثبت کرد و در حالی که فروردین 1810 میلیارد ریال بود اردیبهشت با رشد به 3519 میلیارد ریال و خرداد 3802 میلیارد ریال رسید و 3 ماهه 9131 میلیارد ریال فروش ثبت کرده است که مدت مشابه قبل 5915 میلیارد ریال بود

امروز با یک  شفاف سازی شستا متحول شد  اثرات رشد سود ستاره خلیج فارس در تاپیکو و شستا 20 همت بوده و بخشی از آن حدود 8 همت برای این دو سهم خواهد بود و عدد کمی نیست

واقعا  یکی از بهترین گزارش ها برای ختراک  بود  ختراک یک فروش خاص را در خرداد و اردیبهشت ثبت کرد و 4525 میلیارد ریالاردیبهشت فروخت و خرداد این عدد 4492 میلیارد ریال بود فروردین به عدد 2390 میلیارد ریالی رسیده بود و 3ماهه 11992 میلیارد ریال بود و عدد خوبی را برای این 3 ماه محقق کرد. مدت مشابه 7647 میلیارد ریال بوده است صف سهم عرضه شد برای خرید خوب است

قبل تر از رنیک صحبت کرده بودیم و واقعا گزارش خوبی زد  رنیک در فروردین در اولین ماه سال مالی به فروش و درامد 4400 میلیارد ریالی رسیده است و عدد خوبی را داشته است در اردیبهشت این عدد 4460 میلیارد ریال بود و خرداد 4540 میلیارد ریال بود و 13400 میلیارد ریال در 3ماهه درامد داشته است و کل سال قبل 36908 میلیارد ریال بود

فولاد اردیبهشت و خرداد رکورد شکنی کرد و با این گزارش نشان داد یکی از ارزان ترین نماد های بازار است
در فروردین کمی کمتر بود و به عدد 218614 میلیاردریال رسید و نرخ ۳۰۴,۲۷۷ ریال است در اردیبهشت 263310 میلیارد ریال و خرداد 257119 میلیارد ریال بود و 3 ماهه 739045 میلیارد ریال بود . 20% بیشتر از مشابه قبل است
ورق گرم ۳۴۴,۳۱۷ ریال نرخ خورده است به نظر یکی از ارزان ترین سهم های بازار است

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم