گزارش بازارامروزسه شنبه 4اردیبهشت 1403
نیسان آبی افکت !
تقریبا بازار امروز را میتوان این طوردید که مثل دیروز پیش میرفت و ناگهان با2 رویداد خاص خودرویی شرایط تغییر کرد یکی صف زامیاد و دیگری شایعه فروش دوباره تودلی ها که فضا را تغییر دادند و امروز میتوان گفت نیسان ابی ناجی موقت بازار بود … البته بازار هنوز به آن قطعیت و جدیت در خرید نرسیده و حجم هم قوی نبود ولی حداقل این تغییر امروز کمی فضای بهتری را برای بازار رقم زد ولی به این نوسانات نباید دلخوش بود و بازی بازار باید بازی قوی ترو بزرگتری باشد . ارزش کل معاملات امروز بازار 8,960 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 5,086 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و حق تقدم بوده است حجم هنوز با عدد قوی 7همت فاصله دارد .
امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که همچنان از نبود یک عامل و یک محرک قوی برای حرکت رنج میبرد و البته وقتی از صف زامیاد انقدر ذوق زده شده بود نشان میداد چه بستر آماده و ویژه ای برای حرکت دارد . در روزهای گذشته نیز این موضوع را تکرار کردیم که نرسیدن این محرک باعث خواهد شد حجم معاملات کاهش یافته ، حرکت به سمت سهمهای کوچک بیشتر شود و از سوی دیگر نبود یک محرک قوی باعث خواهد شد بازار با کوچکترین خبر منفی گارد منفی بگیرد فعلا با حرکت نیسان ابی و شایعات خودرویی دلخوش بود ولی تکیه گاه قابل اتکایی نیست …
البته در فضای حاضر آن خبر منفی که بخواهد منفی جدی را ایجاد کند دیده نمیشود اما این دولت و سیاستگذار همیشه نشان داده برگهای تیز و برندهای برای بازار سرمایه در آستین دارد . برنده را اشتباه نخوانید ! به معنای بریدن و برش است …
اما بدون از هرگونه سوگیری باید بیان کرد بازار از نظر بنیادی در نقطه جالب و جذابی قرار دارد و گزارشها نیز به این موضوع کمک کرده است البته یک نکته را در مورد گزارشهای ماهانه فروردین بیان کنیم و آن هم این است که انتظار زیادی از گزارشهای ماهانه فروردین نمیرود به خصوص با تعطیلیهای پی در پی که وجود داشت اما همین گزارشها و اکثر گزارشهای رسیده نیز بیانگر آن است که فروش شرکتها میتواند در سال ۱۴۰۳ قابلیتهای ویژهای برای سودسازی داشته باشد و این موضوعی است که به تدریج در بازار عیان شده و اگر اتفاق عجیبی برای حاشیه سود شرکتها رخ ندهد فضای متفاوتی را رقم میزند چیزی که امیدواریم تحلیلگران به آن توجه بیشتری کرده و آن را مد نظر قرار دهد …
در حال حاضر گزارشها آن عاملی که بتوانند بازار را حرکت دهند نیستند اما قابلیتهای ویژهای برای ثبات در بازار دارند اطمینان نسبی را به سهامداران و سرمایهگذاران میبخشند اما برای حرکت به نظر اخبار قوی قویتری لازم است که جنس آن جنس کلان تر و خاص تری است
اتفاقاتی مانند تغییرات نرخ نیما تغییرات نرخ بهره و عدم تصویب و تصمیم رویدادهای منفی یکی از مواردی است که میتواند بسیار مهم باشد و در کنار آن رسیدن اخبار خوب از صنایع مهم نظیر صنعت پالایش و به خصوص خودرو جریان بازار را به شکل دیگری پیش میبرد . امروز بازار به خوبی نشان داد که چقدر به خودرو وابسته است که البته امروز بیشتر صحبت خواهیم کرد .
به هر حال اتفاقات و رویدادها برای ایجاد یک تحول مثبت کم نیست و به نظر کمی اگر فضا برای رویدادهای مثبت آماده شود و خبرها روی دیگر خود را نشان دهند، قابلیت رشدهای قوی در بازار وجود دارد البته این رشد باید در بستر آرامش رویدادهای سیاسی و اقتصادی به وقوع بپیوندد که در نهایت خود را در تصمیمات دولت نشان میدهد در حال حاضر و با گذشت این مدت زمان هنوز چیزی از تغییر در رفتار دولت نسبت به بازار مشاهده نکردیم و فعلاً بازار در حال محک زدن جریانها و اتفاقات است … یک باردیگر هم عرض کردیم جریان پول فعلی حاضردر بازار پول خود بچه های بازار بوده و با این جریان محدود انتظار یک تغییر شگرف نمیتوان داشت مگر رویداد ویژه ای رخ دهد و جریان پول ویژه ای را نیز بطلبد …
و اما برسیم به خودرو آن هم این بار به عنوان حرف آخر …
از مدتها قبل این گزاره در بازار مطرح بوده که درست یا غلط هرچه که هست بازار بدون خودرو جایی نمیرود بارها و بارها این موضوع را شنیدهایم و بارها نیز این جمله را گفتهایم که گروه خودرو نخ تسبیح فتنههای ریزشی و رشدهای بازار است . در چند بار گذشته هر بار بازار حرکتی کرده خودرو در صدر و لیدر این حرکت بوده و در ریزش هم همینطور … صد البته ما هم به مانند بسیاری از فعالان بازار اعتقاد داریم گره زدن سرنوشت بازار به این گروه اشتباه است اما مگر میشود با روند جنگید ؟! خیر … پس نباید مقاومت کرد و با پذیرفتن این گزاره سراغ چند موضوع میرویم
موضوع اول بحث تجدید ارزیابی دارایی این گروه است که یک بار بازار در بهمن و اسفند با آن حرکت کرد اما خیلی زود مسکوت گذاشته شد با پیگیری از چند منبع مطلع شدیم که موضوع تا حدودی توسط سران قوا تایید شده و برای تایید نهایی کار در دبیرخانه سران گیر افتاده و دوباره اسیر بروکراسیهای سیستم کشور شده است …
نمیدانیم شاید ما بیش از اندازه خوشبین هستیم و یا جور دیگری فکر میکنیم اما موضوع به این مهمی را نهادهایی مانند وزارت صمت وزارت اقتصاد و حتی سازمان بورس نباید پیگیری کنند ؟؟؟!!! کار باید به شکل سلیقهای و با دستور یک نفر اینطور مسکوت بماند؟!! به واقع فکر نمیکنید با رفتار سلیقه ای بازار سرمایه نیز عنتر و منتر تصمیمات این چنینی شوند به نظر این موضوع ابتدا با دخالت مستقیم سازمان بورس و سپس سهامداران و نهادهای دیگر باید بررسی و حل شود و حتی اگر موضوع منتفی است صریح شفاف و روشن به بازار اعلام گردد و دلایل آن را ذکر کند البته که سهامداران هم بلدند جلوی نهادهای مختلف بایستند و گریه کنند تا به گوش همه برسد که فاجعه چیست… از همین جمله به موضوع دوم اشاره میکنیم
در روزهای گذشته ویدیویی را میدیدیم که عده محدودی از افراد که قصد و نیت آنها را نیز نمیدانیم (امیدواریم خیر باشد و بعدا متوجه نشویم دلال بودند ) با شکل و ادای مختلف در شورای رقابت نسبت به افزایش قیمت خودرو معترض بودند. یکی پرچم سپاه در دست گرفته بود تا بگوید ما اهل دین و خیرخواه مملکت هستیم ، ان یکی دیگر بچه به بغل زار میزد و خلاصه تئاتری برپا بود … این موضوعات همیشه در کشور بوده اما از این تعجب میکنیم که مسئولان چرا تحت تاثیر قرار میگیرند به نظر این نکته عجیبتر و مهمتری است که واقعاً اگر اینطور است و سیاستگذاران اقتصادی ما به جای عقل به این موارد رجوع میکنند بازار سرمایه نیز طی این سالها لشکر گریه کن کم نداشته البته که اقدامات پوپولیستی و عوام فریبانه در صدر تصمیمات عجیب و غریب خودرویی این مدت قرار داشته . مگر یادمان رفته که خودرو را در بورس کالا با منت میفروختند اما آن را خارج کردند تا مردم صف بنشینند و سراغ سامانههای ریز و درشت بروند …
خلاصه اینکه اگر قرار است تصمیمات بر اساس گریه و زاری و این موارد صورت گیرد دسته دسته سهامداران مختلف و متضرر میتوانند جلوی تک تک نهادها چنین تئاتری را برای شما پیاده کنند تازه آن بنده خدا ممکن است زور بزند و گریه کند اینجا نیاز به زور زدن هم ندارد . روضه نخوانده اشکش سرازیر است ! امیدواریم حداقل عقلانیت به تصمیمات این چنینی بازگشته و از روی منطق تصمیمگیری شود به خصوص برای این صنعت که وضعیت او روز به روز حادتر و خاصتر میشود…
و البته یک بار دیگر آن دست معروف اقتصاد به گوش سیاستمداران سیلی را نواخت که هر چیزی و هر سیاستی و هر نهادی از شورای رقابت گرفته تا تصمیمات معاون اول ،وزارت صمت و … اگر برپایی بازار و منطق نباشد خسارت آن هم به تولید کننده و هم مصرف کننده نهایی خواهد رسید و این میان فقط جامعه دلالان خوشحال خواهند بود که البته سه سال دولت فعلی به خوبی نشان دهنده این است که بهترین کسب و کار برای افراد رفتن در صف نیما و دلار و سکه و دلالی کالاهای مختلف است …
بگذریم هر بار میخواهیم کوتاه بنویسیم نمیشود و طولانی میشود القصه و خلاصه اینکه این دو موضوع به جد باید توسط سهامداران و سازمان بورس پیگیری شود و البته سهامداران هم باید کمی تعارف را کنار گذاشته و با ادبیات خود تصمیم گیران و مسئولین با آنها صحبت کنند اگر آنها با گریه زاری تصمیم میگیرند بحث دیگریست اما امیدواریم منطق جایگزین این فضا گردد
تک پری خودرویی ها
در نمادهای خودرویی برخی نمادهای گروه با صعود و رشد قیمتی همراه و این امر سبب شد تا سهام خودرویی جز سهام پرمخاطب دسته بندی شوند
در این گروه زامیاد با رنج مثبت و افزایش حجم معاملات به صف خرید رسید خبر می رسد که این سهم توانسته چند قرار داد مهم بسته و همین امر سبب اقبال به زامیاد شده است زامیادی که با شکست قیمت های 460 تومان به سمت سطوح قیمتی 560 تومانی حرکت می کند ظاهرا خبرهای خوبی در این سهم شاهد خواهیم بود شایعه 850 ریال سود در این سهم شنیده می شود
خاور هم با اقبال بسیار خوبی همراه شد و بالاخره از سد قیمتی 260 تومانی عبور کرد سهم به سمت سطوح 300 الی 320 تومانی در حرکت و به نظر می رسد به بازدهی مناسبی برسد خاوری که شایعات خوبی داشته و امسال سال سود سازی بالای سهم با توجه به تولید انبوه اتوبوس های برقی است
در خودرو سهم کماکان درصدد شکست سد قیمتی 320 تومانی است این سهم در انتظار فعال شدن خبرهایی در خصوص افزایش سرمایه خود می باشد خودرویی که شرایط بنیادی بسیار خوبی داشته و روند میان مدتی صعودی قوی دارد این سهم تا قیمت های 360 تومان در صورت عبور از این مقاومت جای صعود دارد
ساختمانی ها و میل به صعود
در نمادهای ساختمانی شاهد صعود خوبی در نمادهای این گروه بودیم ساختمانی هایی که شرایط مناسبی داشته و بعضا صورت های مالی فراتر از انتظاری را منتشر کردند
در ثتران سهم بار دیگر در فاز صعودی قرار گرفته و به سمت قیمت های 1000 تومان می رود قیمت های 1000 تومان در این سهم شکسته شود شاهد رشد ادامه داری به سمت سطوح 1100 و 1200 تومان خواهیم بود ثتران این روزها در انتظار مشخص شدن وضعیت برگشت زمین های شهریار خود به ارزش 3 همت می باشد
ثبهساز را می توان در قیمت های 280 تومان مد نظر داشت سهمی که از همین سطوح قیمتی جای برگشت داشته و می تواند به قیمت های 320 تومان برسد این سهم شرایط بنیادی خوبی داشته و با سود سازی بالایی همراه می باشد ثبهساز امسال هم سود 60 الی 70 تومانی خواهد ساخت و گزارشهای ماهانه خوبی را روانه کدال می کند
ثالوند به هدف قیمتی اولیه 1450 تومان نزدیک می شود سهم تارگت بالاتر یعنی قیمت های 1600 الی 1800 تومانی هم دارد سهمی که شرایط بنیادی ایده الی داشته و رشد قیمتی خوبی را به واسطه سود سازی سنگینش در صورت های مالی اخیر خود خواهد داشت سهم در 6 ماهه کولاک سود سازی داشت
بانک های ارام
در بانک ها روند ارام دنبال شد بانک هایی که پتانسیل های بنیادی بسیار خوبی داشته و با انتشار صورت های مالی 12 ماهه می توانند دور صعود جدیدی را اغاز نمایند
وپست سود 240 تومانی برای سال 1402 ساخته و امسال هم سود 280 تومانی دارد سهمی که پی بر ای فوروارد بسیار پایینی داشته و جای رشد قیمتی بالایی دارد این سهم بانکی شرایط خوبی در بین بانک ها داشته و به نظر می رسد افزایش سرمایه جذابی هم داشته باشد سهم کف قیمتی 800 تومان قرار داشته و ارزش ذاتی بالایی دارد
در نماد وبصادر هم شاهد نوسانات ارام منفی بودیم این سهم فعلا رنج 180 الی 200 تومان روند نوسانی دارد تا زمانی که پتانسیلی فعال و سهم بتواند طبق وضعیت تکنیکالی خود سطوح 200 تومان را شکسته و به سمت قیمت های 220 الی 240 تومان برود
بانک ملت صورت های مالی 12 ماهه خاصی دارد سود تسعیر ارز سهم را متحول می کند البته تقسیم سود پایین سبب شده تا سهم زیاد به این سود جهشی وزنی ندهد سهمی که فعلا رنج قیمتی 240 الی 260 تومان به روند نوسانی خود ادامه می دهد
وتجارت و ونوین از نظر بنیادی شرایط خوبی را دارند و البته این خرید باشگاه خیلی برای انها موثر نیست ولی در هر صورت جو روانی خوبی ندارد در این گروه تراز ونوین بازهم خوب و مثبت بود خیلی اثرات افزایش نرخ 30% را نمی بینیم در اسفند37452 میلیارد ریال سود تسهیلات اعطایی و 23708 میلیارد ریال سود پرداختی به سپرده داشت
در فروردین سود تسهیلات اعطایی 34580 میلیارد ریال وسود پرداختی به سپرده 26764 میلیارد ریال بود و تراز 7816 میلیارد ریال مثبت است به نظر ونوین وتجارت همچنان گزینه های خوبی هستند . وگردش هم بد ظاهر نمیشود ولی باید شفاف تر شود
فولادی ها و مقاومت های قوی
در نمادهای فولادی روزهای خوبی را شاهد بودیم رشد قیمت محصولات شرکت های فولادی در بورس کالا سبب تحرکات مثبت و رشد قیمتی شده و سهام فولادی را به مقاومت های قوی رساند
فولاد مبارکه نتوانسته از سدقیمتی 560 تومان عبور نماید به نظر می رسد با کف قیمتی 500 تومان فعلا روند این غول فولاد ساز نوسانی دنبال شود فولادی که برای اسمال با فروش ورق گرمش در بورس کالا بر مبنای دلار 62 هزار تومانی انتظارات سود سازی را حسابی بالا برده است
فسبزوار تارگت 4600 تومانی را زد سهمی که از کف قیمتی 3800 تومان به واسطه صورت های مالی 3 ماهه پر سود خود استارت زده و با رشد قیمتی خوبی همراه شد سطوح تعادلی فعلی سهم همین قیمت ها بوده و در صورتی که حمایت ها تداوم داشته باشد و این مقاومت شکسته شود سهم تارگت 5200 تومانی دارد
هرمز به کف قیمتی 420 تومانی نزدیک می شود سطوح 400 الی 420 تومانی فرصت نوسان گیری خوبی در این سهم فولاد ساز بنیادی می باشد خرید در این کف قیمتی با تارگت 460 تومان نوسانات 10 درصدی بسیار خوبی می دهد
فجهان امروز گزارش خوبی را زد در فروردین فروش خوبی را ثبت کرد و 14552 میلیارد ریال فروش داشت به نظر سال جاری شرکت شرایط خوبی را خواهد داشت
چهارگوشه بازار
فاراک تا قیمت های نزدیک 180 تومان رشد کرد سهمی که شرایط بنیادی خوبی با قراردادهای جدیدش دارد این سهم تجهیزاتی به نظر می رسد در صورت شکسته شدن این سد قیمتی تا سطوح 200 تومان بالا برود فاراکی که شرایط بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی میان مدتی مناسبی دارد
در نماد بیمه دانا رشد سهم ادامه داشته و شاهد نزدیک شدن سهم به قیمت های 360 تومانی هستیم به نظر می رسد بازار انتظار صورت های مالی با سود سازی مناسب را در سهم دارد دانایی که شرایط بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی میان مدتی بالایی را خواهد داشت این سهم بیمه ای شایعات سود سازی نزدیک 100 تومانی را در 12 ماهه دارد
ارفع را هن واقعا خوب خریدند و هر دو در گزارش دهی جالب بودند ارفع در فروردین با فروش ۱۶۱۷۴ میلیارد ریالی مواجه بود و نرخ ۲۳۰,۶۱۹,۸۰۸ ریال شده است . ارفع ارام ارام بالا امد و بالاخره 3000 تومانی شد سهمی که شرایط بنیادی بسیار خوبی داشته و با دید میان مدت جای رشد قیمتی خوبی دارد این سهم تا قیمت های 3200 تومان رشد خواهد کرد و متعادل می شود ارفعی که امسال با فروش های بالا به خصوص نرخ های بسیار خوب فروش شمش خود انتظارها را برای سود سازی بالا برده است
دنبال گزینه نوسانی هستید نطرین هم خوب است نطرین در ماه های پایانی 1402 خوش درخشید و با درآمد فروش تاریخی 73 میلیارد تومانی در اسفند و شناسایی سود خوب 44 تومانی در زمستان، سود کل سال را به 105 تومان رساند و نشان داده شرکت در حال تحول است طرح توسعه های جالب آن در حال خودنمایی هستند. این سهم اگرچه قیمت بالایی دارد اما اصلاح چشمگیری داشته و به نظر از محدوده های فعلی می توان نوسان خوبی از آن گرفت، بنابراین زیر نظر گرفتن تحرکات حجمی سهم توصیه می شود.
در گروه زراعت سیمرغ بد نبود ولی انتظارات کمی از سهم بیشتر بود . در کنار او زشگزا با توجه به اینکه نرخ فروش شیر خام نسبت به ماه گذشته تغییری نداشته است، فروش فروردین متعادل می باشد.در سال مالی 1402 می تواند حدود 180 تومان سود داشته باشد.
یکی از گزارش های خص اخیر در بنیرو بود و بعد از بموتو و بترانس جالب می شود در حالی که در اسفند 128 میلیارد تومان درآمد داشت،سال جدید را با 92.2 میلیارد تومان درآمد آغاز کرده است.یکی از گزینه های کم ریسک گروه دستگاه های برقی می باشد که در یک کانال خنثی با کف 220 و سقف 300 در نوسان است که در صورت اصلاح و حوالی کف کانال برای خرید جذاب می باشد.
فافق امروز یکی از خاصها درصف خرید بود . در خبرها داشتیم که قراردادهای خاص باعث بهبود وضعیت سود زیرمجموعه های فافق شده و شرایط سهم تغییر میکند سهم بودیم با نزدیک شدن به زمان انتشار گزارش شرکت های زیر مجموعه بیشتر به دید بازار میاد برای 1402 همون سودی که پیش از تحلیل شد 140-150 تومان به همراه تقسیم سود مناسب افزایش سرمایه و سال 1403 نیز با تعدیل قراردادها و توسعه فعالیت ها ادامه رشد سودآوری خواهد داشت مدیرعامل شرکت نیز گفته با توجه به توسعه صنعت مس و آغاز فعالیت مجتمع مس در آلو در منطقه بیش از 6500 میلیارد ریال قراردادهای فافق افزایش خواهد یافت به نظر با دید میان مدت خوب است و جالب پیش می رود


