جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزچهارشنبه 8 فروردین 1403

گزارش بازارامروزچهارشنبه 8 فروردین 1403

نوید خاندوزی
مارس 27, 2024
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروزچهارشنبه 8 فروردین 1403 

ذوب در اخبار ! 

 امروز بازار را در حالی پیش بردیم که در آخر هفته تنها امیدش به بهبود اندک حجم معاملات و بازگشایی ذوب و حرکت رخی تک سم‌ها بود که آن هم به طور نصف و نیمه محقق شد و فضای پرباری را به همراه نداشت البته بی‌خبری از خودرویی‌ها و خبرهای سپولیس و استقلال برای بانکی‌ها کمی جو را به هم ریخته بود ولی در هر صورت نمی‌توان از جو تعطیلات نیز چشم پوشی کرد اما هرچه بود هفته اول را نه خیلی خوب و نه بد پشت سر گذاشتیم
بازار امروز را باید با توجه به تحولات روزهای پیش رو دید که در فضای بین تعطیلی قرار گرفته و طبیعی است که خریداران حداکثر محافظه‌کاری را در مواجهه با بازار به کار می‌برند و به نوعی همه کمی صبر خواهند کرد و تماشاچی بازار می‌شوند تا این تعطیلات نیز سپری شود از همین روست که می‌بینیم دوباره حجم و ارزش بازار مسیر کاهشی را گرفته که البته ادامه‌دار بودن آن برای روزهای آتی اتفاق جالبی نخواهد بود و سیگنال ضعیفی را به سهامداران مخابره خواهد کرد

البته یکی از دلایلی که بازار دچار افت حجم و بی‌تفاوتی دوباره شده است این است که به روزهای قبل از سال برگشتیم و همان وعده و وعیدهای بدون عمل در حال تکرار شدن است .بازار چند روز می‌تواند با حرف و وعده پیش برود و بعد از آن باید در عملیات شاهد اتفاقات و خبرهای مثبت باشیم. چیزی که تا به امروز هنوز خبری از آن مخابره نشده. اصلاحیه صنعت پالایش کجاست، نرخ تسعیر ارز چرا اعلام نمی‌شود ؟از جلسه سران قوا چه خبری بیرون آمده؟ تجدید خودرویی‌ها در چه وضعیتی است؟ تحولات نرخ دلار نیما چرا دوباره فریز شده و بحث نرخ سود بانکی با اینکه به ۲۷ و نیم برگشته چرا صراحتاً اعلام نمی‌شود؟؟
همه و همه سوالات و پرسش‌های دیگر چیزهایی است که این روزها بی پاسخ مانده و همین بدون پاسخ بودن این سوالات منجر به وضعیت فعلی در بازار شده است بازاری که در دو روز اول خود رویایی و هیجانی و خاص عمل کرد اما رها شد و به وضعیت فعلی افتاده است

البته هنوز تعطیلات به پایان نرسیده و بسیاری معتقدند با آغاز روزهای رسمی بازار در هفته بعد دوباره بمباران خبرهای ریز و درشت و اتفاقات و تصمیمات ناگهانی دولت آغاز می‌شود و از همین روست که شعارهایی که برای سال انتخاب می‌شود خوشبین نیستیم چرا که عقل و شعور در تصمیم‌گیری‌ها یک شبه و با یک شعار تغییر نمی‌کند و همین حالا که با هم صحبت می‌کنیم در روزهای گذشته شاهد این بودیم که دوباره در تصمیمی ناگهانی، دولت نرخ برق را افزایش داد و تازه آن را از ابتدای سال ۱۴۰۲ محاسبه کرده و شرکت‌ها ناگهان در گزارش‌های ۱۲ ماهه با افزایش چند برابری هزینه‌ها در این حوزه مواجه می‌شوند
دقیقاً همان چیزی است که روزهای قبل از آن صحبت می‌کردیم وقتی چنین رفتاری در پیش گرفته می‌شود و سرمایه‌های اعتماد بازار زیر سوال می‌برد نمی‌توان از شعار مشارکت مردم در تولید صحبت کرد و مردم حق دارند که سراغ بازارهای موازی این ماجرا بروند که امروز در مورد این موضوع کمی بیشتر صحبت می‌کنیم

نمی دانیم صحت این خبر چقدر درست است ولی میخورد که منطقی باشد . پانزده میلیون ایرانی در رمز ارزها معامله میکنند.
چند روز قبل از پایان سال ۱۴۰۲ صرافی نوبیتکس در یک نشست خبری به خبرنگار روزنامه ایران اعلام داشته از ۱۵ میلیون ایرانی ۶ میلیون نفر در این صرافی رمز ارز خریده و سرمایه گذاری کرده اند…
از غصه این خبر اگر مسولین اقتصادی دق کنند رواست …
وقتی صحبت از مشارکت مردم می‌کنیم بهتر است به این اطلاعات و آمار خوب دقت کنید در یکی از پرریسک‌ترین بازارها که بیشتر شبیه قمار است و فضای عجیب و ناشناخته‌ای دارد مردم اینطور حضور دارند و سرمایه‌گذاری کرده‌اند و فعالیت اقتصادی دارند که البته چیزی جز خروج سرمایه و انجام عملی عملیات سفته بازی نیست اما بازار سرمایه را که می‌تواند مفید واقع شود و به تولید کمک کند کسی تحویل نمی‌گیرد و محل نمی‌دهد …یعنی فرد سرمایه‌گذاری که قابلیت ریسک کردن دارد حاضر است همه خطرها را به جان خریده و خود را در محیط ناامن و ناشناخته قرار دهد اما سراغ بازار سرمایه نیاید.ببنید عمق فاجعه را که چه کردید …

این دقیقاً دستپخت نه این دولت که دولت‌های قبلی و فعلی است که با رفتار بی‌رحم و کشنده خود نسبت به تحولات مالی چنین چیزی را رقم زدند و امروز چوب آن را نیز می‌خورند
این دقیقاً همان چیزی است که از آن به عنوان حلقه مفقوده یاد می‌شود و این اتفاق و نتیجه ماحصل رفتار دولت با سرمایه‌هایی بود که به این بازار اعتماد کرده بودند
وقتی قابلیت جذب چنین منابعی به بازار سرمایه وجود ندارد چطور می‌خواهیم نقدینگی سرگردان را به سمت تولید بیاوریم؟؟

این موارد را بیان می‌کنیم که بگوییم چه پتانسیل‌های بالایی برای محقق کردن این شعار وجود دارد اما همچنان با ندانم کاری و بی‌تدبیری شرایط پیش می‌رود و هرچه جلوتر می‌رود اقدامات و خبرها نشان می‌دهد چیزی بیشتر از یک شعار در انتظار بازار سرمایه نیست و این را برای این بیان می‌کنیم که تحلیلگران به جای وزن دادن به داستان‌ها و اتفاقات سراغ واقعیت‌های صورت‌های مالی و گزارش‌ها و سود و زیان بروند…

و اما حرف آخر مرثیه و قصه پرغصه دو تیم استقلال و پرسپولیس است که طبق آخرین خبرها پرسپولیس به بانک ملت و استقلال به بانک تجارت واگذار می‌شود. قبل از بیان مطلب اصلی یک نکته را بیان کنیم هدف از حضور این دو تیم در فرابورس شفافیت بیشتر آنها بود اما با اینکه کمی اوضاع بهتر شد ولی شفافیت را شاهد نبودیم نکته دیگر اینکه معتقدیم دو باشگاه با پتانسیل‌های ویژه‌ای که دارند می‌توانند نه تنها سودآور که پولساز باشند اما در یک اقتصاد درست . نه شلم شوربای فعلی
پس در این موضوع که این دو دارایی ارزنده هستند و پتانسیل‌های ویژه‌ای برای سودسازی و پول‌سازی دارند هم شکی نیست اما بحث اصلی ما کجاست

بحث اصلی ما نوع رفتار دولت با سهامداران این دو بانک است که اصلاً آنها را داخل آدم حساب نمی‌کند که تصمیم این چنینی را به رای مجمع بگذارد و قانونی پیش برود… این نوع رفتار از ابتدا تا به امروز در تمام تصمیمات دولت وجود داشته باز هم تاکید می‌کنیم اتفاقاً معتقدیم در صورت اداره درست این دو باشگاه آنها قابلیت پولسازی و سودسازی خوبی دارند اما نه مدیریت مدیریت است و نه نوع واگذاری شکل درستی دارد … این عدم احترام به حقوق سهامدار خرد که سهامدار این شرکت‌هاست تلخ‌ترین بخش ماجراست که بار دیگر نگاه دولت به بازار سرمایه را نشان می‌دهد که به وقت عزا توی سرش می‌زند که گریه کند و وقت عروسی او را برای بارکشی و کارهای سخت می‌برند امیدواریم حداقل جنس و شکل این واگذاری قانونی و منطقی باشد تا اینطور بی تدبیر و غیر عادی تصمیماتی گرفته نشده و با سهامدار به شکل نمایشی برخورد نشود
اینجا سهامدار حق و حقوقی دارد که همه باید به آن پایبند باشد پایبندی به این اصول است که بازار سرمایه را بزرگ می‌کند و دولت باید یاد بگیرد که این شرکت‌ها دیگر قلک آنها نیست که دست در جیب آنها کرده و پول بردارد تا وقتی چنین رفتاری وجود دارد به ما هم حق بدهید شعار مشارکت مردم در تولید را فقط یک شعار و حرف بدانیم

ساختمانی فکر برگشت

در نمادهای ساختمانی شاهد تحرکات مثبت خوبی بودیم به نظر می رسد ساختمانی ها در فکر برگشت روند هستند ساختمانی هایی که در سال 1402 ترند بازار بودند

ثتران به قیمت های بالای 1000 تومان برگشته و سودای رسیدن به قیمت های 1100 و 1200 تومانی دارد این سهم ساختمانی شرایط بنیادی خوبی داشته و اگر زمین های شهریارش برگردد دارایی های ارزشمندی نصیبش و ارزش ان ای ویش حسابی بالا خواهد رفت

اما ثبهساز سهم سود ساز گروه هم با رشد قیمتی به قیمت های بالای 300 تومان برگشت زد این سهم را می توان با ریسک کم اقدام به نوسان گیری جذابی کرد سهمی با کف قیمتی 280 تومانی و هدف قیمتی 320 تومانی که شرایط بنیادی بسیار خوبی داشته و ریسک نوسان گیری در سهم کم می باشد

وساخت در کف قیمتی 185 تومانی می تواند مورد توجه سهامدارن ریسک پذیر باشد ارزش ان ای وی سهم به خصوص از بابت رشد قیمت سهام ثنوسا رشد بالایی داشته است و وساخت می تواند برگشتی به قیمت های 200 الی 220 تومان داشته باشد وساختی که شرایط بنیادی بسیار خوبی را دنبال می کند

فولادی های مستعد

امروز فولادی ها روند نوسانی داشته و شاهد بازگشایی یار قدیمی این گروه یعنی ذوب بودیم فولادی هایی که به واسطه رشد قیمت دلار با افزایش اقبال خرید محصولاتشان در بازارهای داخلی همراه شده اند

در ذوب امروز پس از افزایش سرمایه سهم رشد قیمتی 15 درصدی را تجربه کرده و در قیمت های 54 تومان بازگشایی شد سهمی که شرایط خوبی داشته و اگر بتواند قیمت های 56 تومانی را پشت سر بگذارد روند نوسانی سهم ادامه دارد قیمت های نازل و رقیق شده سهم سبب توجهات خوبی به این سهم شده است

فنورد هم مورد توجه قرار گرفته و با روند نوسانی مثبت ارامی به سمت سطوح 1400 تومان روانه شده است است سهم از کف قیمتی خود برگشت مناسبی داشته و به واسطه تولید ورق های گرم و افزایش تقاضا برای این محصول بازار انتظاراتش از این سهم بالا رفته است

فولاد هم فعلا روند نوسانی ارامی را دنبال می کند این غول فولاد ساز شرایط بنیادی بسیار خوبی داشته و می تواند رشد قیمتی میان مدت خوبی داشته باشد اما فعلا به دلیل نوسانات مثبت یکی دو ماهه اخیر فعلا روندش ارام دنبال می شود و در انتظار ایجاد پتانسیلی برای رشد قیمتی بیشتر تا سطوح 560 تومان است

فوکا اگر امسال بتواند به سود ۲۰۰ تومانی به ازا هر سهم برسد، pe خود را حدود ۲ واحد کاهش داده و به عدد ۶ می رساند. این در حالی است که سهم در روزهای اخیر با افزایش تقاضا و رشد همراه شده و برای بررسی بیشتر نیاز به اصلاح قیمتی یا زمانی دارد. قیمت های حوالی ۱۱۰۰ تومان برای این نماد قیمت های بدی محسوب نمی شود و میتوان آن را بیشتر مدنظر قرار داد.

در این گروه  فولاد هم  انصافا  گزارش ماهانه خوبی را داشت  سهم  اسفند خوبی داشت و 228482 میلیارد ریال فروش داشت
در دی با فروش 185821 میلیاردریالی آغاز کرده و بهمن 192702 میلیارد یال بود .
در نرخ فروش اسفند۲۹۹,۸۱۴ بهمن ۲۸۵,۰۸۲ ریال و دی ۲۸۰,۱۹۵ ریال است
12 ماهه 2410860 میلیارد ریال فروش داشت . 6 ماهه 1235265 میلیارد ریال فروش داشت
مدت مشابه قبل 1581836 میلیارد ریال بود . به نظر یکی از سهم های خاص با سود و شرایط خاص و 12ماهه خوب میتواند کم  ریسک  بوده و هنوز مورد توجه  باشد

فسپا هم واقعا گزارش خوبی را زده است

بانک های خوش نوسان

در نمادهای بانکی شاهد نوسانات مثبت سهام این گروه بودیم بانک هایی که پتانسیل بنیادی خوبی داشته و تک سهام این گروه مستعد بازدهی مناسبی هستند

در بانک صادرات شاهد روند نوسانی مثبت سهم درقیمت های بالای 200 تومان بودیم این سهم توان رشد قیمتی تا سطوح 220 الی 250 تومان را دارا بوده و شرایط خوبی را دنبال می کند وبصادر تجدید ارزیابی خوبی داشته و از سوی دیگر برنامه فروش سهام شرکت های زیر مجموعه خود را دنبال می کند

ونوین در سطوح بالای 300 تومان قرار گرفته و حالا ارام ارام به سمت قیمت های 320 تومان در حرکت است سهم باید به سطوح قیمتی 360 الی 420 تومانی برسد ارزش بنیادی سهم بالا و توان سود سازی سنگینش در قالب صورت های مالی 12 ماهه مشخص خواهد شد تراز واقعا خوبی را زد ونوین در اسفند خوب بود و اثر خاصی از افزایش نرخ سود در سود پرداختی نیست . در اسفند37452 میلیارد ریال سود تسهیلات اعطایی و 23708 میلیارد ریال سود پرداختی به سپرده دارد 9ماهه 63439 میلیارد ریال بود و در 11ماهه این عدد 82710 میلیارد ریال بود و 12ماهه به 96453 میلیارددریال تراز مثبت دارد

وشهر امروز عرضه شد سهم با نزدیک شدن به مقاومت 1450 تومانی فشار عرضه ها را تجربه کرد سهم برای سال قبل 900 تا 1000 و برای امسال 1200 تومان سود دارد با این توان سود سازی هر چند بخشی از ان غیر عملیاتی است باز سهم ارزش بسیار بالایی داشته و با دید میانمدت همچنان انتظار قیمت های بالاتری را برای اسن هم انتظار داریم

معدنی های عیار بالا

در نمادهای معدنی عیار برخی سهام این گروه حسابی بالا است و انتظارات ویژه ای از این دسته از سهم ها می رود

در باما سهم همچنان مورد حمایت است انتشار رسمی خبر عرضه سهام جلگه های اسمانی می تواند باما را با جهش قیمتی بالایی عهمراه سازد این سهم فعلا مقاومت 400 الی 420 تومانی را دارد اما هدف میان مدت سهم قیمت های 500 تومان ارزیابی می شود

فزر در سطوح قیمتی 5000 تومان با روند نوسانی ارامی همراه شده است این سهم شرایط خوبی داشته و به نظر می رسد همچنان با توجه به روند رو به رشد قیمت طلا روند این سهم هم مثبت و سطوح 5600 و حتی 6000 تومان در میان مدت در دسترس باشد

تجلی به عنوان هلدینگ معدنی فلزی بازار پس از افزایش سرمایه حمایت خوبی شده و 30 درصدی بازدهی داده است این سهم شرایط بسیار خوبی داشته و رشد خوبی را نیز به همراه داشت سهم حالا به سطوح 260 تومان که مصادف با مقاومت سهم است رسیده و کار سختی برای عبور از این سطوح دارد

چهارگوشه بازار

در نماد زامیاد سهم در حال شکست قیمت های 460 تومان است این سهم شرایط خوبی از نظر معاملاتی داشته و به شدت حمایت می شود سهم چند باری در شکست قیمت های فعلی ناکام مانده است زامیادی که خبرهای بنیادی بسیار خوبی داشته و با دید میان مدت رشد قیمتی قوی خواهد داشت.

امروز خفنر در صدر بود و خوب حرکت کرد  . خفنر اخیرا روند شارپ رو به بالایی را طی میکند که با توجه به روند معاملاتی آن میتوان انتظار رسیدن به سقف قبلی را از سهم داشت که با سطوح فعلی قیمت کمتر از ۱۰ درصد فاصله دارد و با توجه به گزارش خوب شرکت، رسیدن به آن دور از انتظار نیست.

این روزها خبرهای واگذاری سهام پرسپولیس به بانک ملت و سهام استقلال به یکی از بانک های صادرات یا تجارت سبب روند مثبت این دو سهم سرخابی شد پرسپولیس به نظر می رسد با صف خرید خوبی که دارد بار دیگر قیمت های 200 تومان را به خود ببیند اما عبور از این سطوح بستگی به اخبار پیرامون واگذاری سهام مدیریتیش دارد

پترول رشد ارامی دارد سهم خوب توانسته درقیمت های بالای 200 تومان تثبیت شود می توان انتظار رشد ارام سهم تا قیمت های 220 تومان را داشت به زودی سود خوبی ناشی از واگذاری سهام شرکت های زیر مجموعه به خصوص پتروشیمی صدف در سهم شناسایی و زمینه ساز روند صعودی خوبی خواهد شد

امروز زفکا  شرایط خوبی را داشت و مثبت بود زفکا در اسفند ماه 130 میلیارد تومان فروش داشته که مشابه ماه گذشته بوده و در قیاس با میانگین ماه‌های اخیر حاکی از رشد 10 درصدی است. مقدار تولید شرکت در اسفندماه نسبت به ماه گذشت با کاهش 3 درصدی همراه بوده است. لازم به ذکر است نرخ شیر خام به عنوان محصول عمده شرکت در نه ماه اخیر ثابت بوده است. سود سالانه نماد را میتوان خوشبینانه حدود۲۵۰ تومان در نظر گرفت . از لحاظ نموداری پس از سه ماه افت، قیمت در روزهای اخیر پیوت شده و روند صعودی جدیدی اغاز شده است و از لحاظ نموداری ریسک به ریوارد مناسبی دارد.

سیمانی ها جالب هستند و کم کم موتورشان در بورس کالا روشن می شود  . این گروه به زیبایی به سقف های قبلی خود نزدیک  شدند و حتی از ان عبور کردند واقعابرخی سیمانی ها در زمستان  شبیه ماه های عادی سال بودند . در این گروه  سفانو  انصافا خوب بود هم دی و بهمن ماه خوبی داشت اسفند هم عملکرد خوبی داشت
در مهر افت کرد در ابان کمی بهتر شد و 1194 میلیارد ریال فروش داشت در اذر به حوالی 1020 میلیارد ریال رسیده
در دی به 1121 میلیارد ریال رسیده است و در بهمن با رشد 1332 میلیارد ریال بود
در اسفند این عدد 1641 میلیارد ریال بود
12 ماهه 13758 میلیارد ریال شد و ۶ ماهه ۶۶۲۵ میلیارد ریال بود . فروش مدت مشابه سال قبل 10856 میلیارد ریال بوده است

سهرمز را همچنان  با این گزارش ها جذاب می بینیم  سهرمز در اولین ماه سال مالی فروش به عدد 2019 میلیارد ریالی رسیده است و دی به 2295 میلیارد ریال و بهمن 2347 میلیارد ریال و اسفند 2353 میلیارد ریال رسیده و 4 ماهه 9038 میلیارد ریال فروش داشت و مدت مشابه قبل 6455 میلیارد ریال است

در بین  سیمانی ها  سفانو اگر خوشبینانه موفق به شناسایی سود ۲۰۰۰ تومانی به ازا هر سهم خود بشود، pe‌ خود را به عدد ۴ میرساند که در گروه سیمانی ها رقمی جذاب محسوب میشود. از طرفی سهم احتمالا در میان مدت بتواند به بازه های ۱۰ هزار تومانی برسد و بازده بیش از ۱۰ درصدی را به همراه داشته باشد.

در بین خودرویی ها  در این گروه خاور هم گزارش ماهانه داشت و به نظر 900 ریال سود در انتظار خاور باشد و قیمت هم جای بدی نیست  ولی بین  خزامیا و خاور اولویت  را  روی زامیاد می گذاریم

پالایشی ها کمی بیشتر مورد توجه هستند بارها و بارها در مورد این گروه صحبت شد  معتقدیم  قیمت های منفی امروز  روزهای اتی شپنا و شبندر با دید خرید و کمی صبر گزینه خوبی است  . یکی از گروه های با ریسک حداقل است و نرخ خوبی را نیز دارد  . در منفی امروز هم اگر اهل ریسک کردن نیستید و کم  ریسک کار میکنید خرید  شپنا  یا شبندر در منفی ها جالب است  .

نمیدانیم  بازار چرا سراغ اخابر نمی رود بارها در مورد همراه  صحبت شد سهم جای خوبی از نظر نموداری است و میتواند جالب باشد  از نظر بنیادی هم واقعا همراه شرایط خوبی را دارد در اخابر ولی بازی جالب تر است با این حجم خبرهای خوب از اخابر بازهم  سهم خیلی حرکتی نکرد سهم  بالای 10 همت  سود تلفیقی را امسال دارد ولی کسی به اخابر نگاه نمیکند . به نظر قیمت های فعلی زیر 1100 تومان سهم اگر خبرهای تایید افزایش سرمایه درست  باشد میتواند اتفاقات  خوبی را برای سهم  رقم  بزند  . اگر قصد خرید دارید در منفی و نزدیک  1000 با دید  صبر گزینه خوبی است  .

در گروه پیمانکاری یکی از خاص ترین های بازار ئر گروه پیمانکاری ها  رنیک  است  رنیک  در دی این عدد با رشد به 2990 میلیارد ریال رسید و بهمن 3080 میلیارد ریال شد . در اسفند نیز 3000 میلیارد ریال بود
12 ماهه 36500 میلیارد ریال بوده است 9 ماهه 27430 میلیارد ریال بوده است  برخی از سود  1800  ریالی رنیک  صحبت میکنند و فکر میکنیم  قیمت های فعلی و حوالی 1000 تومان واقعا  جای خوبی برای خرید است

 

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم