جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروز دوشنبه 16 بهمن 1402

گزارش بازارامروز دوشنبه 16 بهمن 1402

نوید خاندوزی
فوریه 6, 2024
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروز دوشنبه 16 بهمن 1402 

تئوری تسعیر و تجدید ! 

امروز بازار با امیدواری نسبی کار را اغاز کرد و جو بهتری نسبت به دیروز داشت ولی هنوز به شدت از بی پولی رنج میبرد اما در هر صورت بازار امروز با کمک زمزمه ها و خبرهای ریزو درشت توانست کمی بهتر رفتار کند  البته درمیانه های بازار زمزمه تجدید اخابر و ذوب توانست کمی کل بازار را امیدوارو فضا را اندکی بهتر کند ولی خیلی زود موج های عرضه نفس او را برید …

بازار امروز را در حالی آغاز می‌کنیم که بعد از اتمام بازار دیروز و شرایط سختی که بازار به خود دید موجی از خبرها و اتفاقات و رویدادها شنیده شد که نتیجه آن را امروز اندکی با بهبود در معاملات شاهد بودیم که خبرهای مثبت روی اکثر صنایع پیشرو و لیدر بازار باعث جلب توجه بیشتر و دلگرمی قوی‌تر سهامداران شده بود ولی هنوز با انچه به عنوان یک روز خوب تصور میکنیم کیلومترها فاصله داریم …  این سلسله اخبار از صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی آغاز شد و به اخبار معدنی و پالایشی و خودرویی نیز رسید … البته اگر بگذارند !!  دیروز فرزین در مصاحبه خود تاکید کرد که اخبار خوبی برای بازار سرمایه دارد که بسیاری معتقدند تغییرات احتمالی در سامانه ارز نیما و پیش فروش ارز با نرخ بالاتر تنها خبر خاص و مثبتی است که می‌تواند در این مقطع به کمک بازار بیاید البته بسیاری هم بر این عقیده‌اند که همچنان خبر درمانی و حرف درمانی روش این عزیزان بوده و از همین روست که بسیاری به این دسته از اخبار توجهی نمی‌کنند و با آن وزن نمی‌دهند و امروز نتیجه این موارد را در عرضه های بازار دیدیم .

اما اگر به خاطر داشته باشید باید گفت که درست  در مقطعی که گزارش‌ها می‌توانست در بازار موثر باشد اخباری از پالایشی‌ها جو بازار را به هم ریخت و حالا خبر می‌رسد که دولت بعد از ابلاغ آن بخشنامه کذایی در پی تجدید نظر در آن است نکته بسیار مهم این است که دولت نه به واسطه بازار سرمایه ،بلکه بیشتر به این دلیل که متوجه شده است جبران سود از دست رفته شرکت‌ها به عهده خود اوست دست به چنین تجدید نظری زده تا یک بارهم که شده بازی با جمع صفر و منفی را انجام ندهد… چیزی که اگر به خاطر داشته باشی چند روز قبل بیان کردیم و حالا این بار مجموعه‌های نفت و رفاه و تامین اجتماعی و دفاع این موضوع را به دولت گوشزد کرده و او هم در پی تجدید نظر برآمده اما هرچه که هست فعلاً این موضوع نیز خبر مثبتی برای بازار است…
اما دو خبر دیگر که ذهن بازار را کمی مثبت‌تر و آرام‌تر کرده بود اخبار مربوط به حوزه معافیت اخذ عوارض معدن است که گویا با هماهنگی‌های مجلس و کمیته‌های اقتصادی دولت و تلاش سازمان بورس ، دولت از دریافت آن کمی عقب نشینی کرده و موضوع فعلاً ختم به خیر شده است اما هنوز ریسک‌های این ماجرا برای بودجه ۱۴۰۳ وجود دارد…

و در نهایت خبری که اگر تبدیل به یک واقعیت شود می‌تواند موج بلندی برای بازار ایجاد کند و آن هم باز هم گروه خودروست که تمام اتفاقات و رویدادهای بازار یک نخش به این گروه بسته است و آن هم موضوع تجدید ارزیابی و تصمیم سران قوا و همچنین بحث فروش ۶۰ هزار دستگاه خودرو در قیمت حاشیه بازار است
به هر حال این دست خبرها تاثیر مهمی در جو کلی بازار دارد و شاید بتوانیم بگوییم که اندکی فقط اندکی موج عقلانیت در تصمیم گیری‌ها بیشتر شده و آن را در صفحه بازار شاهد هستیم
اما به طور کلی اگر این دست خبرها فیک نبود و رویدادهای واقعی برای بازار باشند به نظر می‌توان گفت که در سایه آرامش ریسک‌های سیاسی و البته تاکید می‌کنیم اگر این دست خبرها درست باشد و وزن آن هم هر ساعت و هر روز به سمت واقعیت گرایش یافته و افزایش یابد می‌توان امیدوار بود که با توجه به قیمت‌ها و فضای فعلی شرایط نسبتا خوبی را در بازار تجربه کنیم
اما در کنار این اتفاق و رویداد اگر کمی بلند بلند فکر کنیم و آرزوها و آمال خود را در قالب نوشتار بیان کنیم معتقدیم آنچه که در حال حاضر می‌تواند یک موج بلند و قوی را در بازار به وجود آورده و فضای متفاوتی را رقم بزند دوباره برگشت به همان چهار عاملی است که بارها و بارها ذکر کردیم یعنی تجدید، تسعیر ارز و رشد دلار،گزارش و ارزندگی شرکت‌ها و در نهایت لیدر محوری در بازار…
طی روزهای گذشته دقیقاً این چهار عامل زیر تیغ سیاستگذار بودند و نه از تجدید خبری بود و نه از تسعیر و شرایط…
تغییر دلار نیما را که نداشتیم ، قیمت دلار در بازار هم که رشد می‌کرد به واسطه تحولات سیاسی و ریسک‌های آن جوی به بازار نمی‌داد… گزارش‌ها هم که زیر چکمه خبرهای منفی پالایشی له شد و در صنایع لیدر نیز دولت با تمام توان با چکش خود روی سر پالایشی و پتروشیمی و خودرویی کوبید…
اما در حال حاضر به نظر کمی فضا خاص‌تر شده و شاید اگر بخواهیم بگوییم که عاملی که در حال حاضر بتواند فضا را تغییر دهد و موج قوی ایجاد کند در بحثی به نام تغییر نرخ دلار نیما و شرایط آن دیده می‌شود…
همین چند روز قبل بود که نوشتیم به زودی کشور باید در مورد دو موضوع تصمیم‌گیری کند یکی بنزین و دیگری نرخ ارز در مورد بنزین شنیده می‌شود سال بعد قطعاً شرایط مثل امسال نیست اما در مورد نرخ ارز برخی معتقدند خبرهای فرزین برای بازار سرمایه از این جنس است
بارها و بارها بازار تجربه این رویداد و این اتفاق را داشته و اگر خبرهای این چنینی در این شرایط به بازار برسد به نظر اسفند داغ و بهار دلنشینی را بازار تجربه خواهد کرد امیدواریم فقط وعده و وعید نباشد و موضوع به شکل جدی پیش برود.چون هیچ چیز قطعی نیست فعلا چیزی نمیگوییم

و اما حرف آخر موضوع مهم روزهای پیش روست همیشه بهمن و اسفند روزهای متفاوت و خاصی برای بازار بوده در حدود ۳۰ روز کاری پیش رو بازار طبق معمول با رویدادها و اتفاقات متفاوتی ممکن است مواجه باشد اما آنچه برای همه ما مهم است این است که این ۳۰ روز کاری باقیمانده به دو بخش تقسیم می‌شود بخش اول اتفاقات و رویدادهایی است که  اسمش را طوفان بی‌پولی و بهانه‌های قبلی‌ها برای فشار به بازار می‌گذاریم یعنی حقوقی‌های بازار با انواع و اقسام بهانه‌های ریز و درشت اعم از جور کردن پول عیدی و چای و شیرینی و آجیل تا شناسایی سود مددام به عرضه در بازار می‌کنند

حال بماند که همین حقوقی‌ها ایی از املاک و سایر دارایی‌ها و حتی سپرده‌های بانکی را دارند اما همه زورشان روی سر این بازار و فروش سهام است

به نظر به واسطه فشارهای عجیب و غریبی که شاهدش هستیم حداقل کمی مدیریت شده پیش برود البته همه روی فروش دارایی‌های خود مختار هستند اما بگذارید کمی هم قبول کنیم این موضوع را که فروش برای انواع و اقسام نیازهای آخر سال فقط در سهام خلاصه نمی‌شود و در نهایت برای موضوع شناسایی سود نیز بهتر است سازمان شرکت بورس و فرابورس کمی سختگیری‌های همیشه را کنار گذاشته و اجازه بدهند در این مقطع برای جلوگیری از فشار به بازار بسیاری از معاملات به شکل بلوکی و یا جابجایی صورت پذیرد . هرچه بتوانیم عرضه‌های بازار را در شرایط فعلی مدیریت کرده و به سمت بهتری سوق بدهیم ویا بلوکی با آن‌رفتار کنیم اتفاقات بهتری برای بازار رخ داده و می‌تواند فضای متفاوت‌تری را برای اسفند و بهار پیش رو رقم بزند

سراغ بازار نصف و نیمه سبزو قرمز امروز برویم …

قطعه سازان جان تازه گرفتند

در نمادهای قطعه سازی امروز تحولات و اخبار مثبت در حوزه صنعت خودرو سبب شد تا سهام این گروه هم با روندی مثبت همراه شوند

در این گروه خشرق که افزایش سرمایه جذابی داشته و برای امسال سود بالای 200 تومانی و برای سال اینده سود بالای 300 تومانی در قالب گزارش افزایش سرمایه را منتشر کرده با روند مثبت و صف خرید همراه شد سهم در صورت شکست مقاومت 1450 تومانی مهمان اهداف 1600 و 1800 تومانی خواهد شد

در نمادختوقا همانطور که عنوان کردیم حمایت 560 تومانی در سهم بسیار قوی می باشد خبرهای خوبی از سود سازی بالا تا برنامه عرضه سهام اگزوز سازی خراسان برند معروف قطعه سازی در بازار فرابورس را شاهد هستیم این سهم رشد قیمتی خوبی تا سطوح 620 تومان در پیش رو دارد

خکار در صدد شکست قیمت های 360 تومانی می باشد سهم هم قبل از افزایش سرمایه و هم بعد از افزایش سرمایه با اقبال بسیار خوبی همراه شده است این سهم هدف قیمتی 400 الی 420 تومانی داشته و انتظار برای رشد سود سازی برای این سهم بالا ارزیابی می شود

یکه تازی بی پایان ساختمانی ها

در نمادهای ساختمانی شاهد یکه تازی ادامه دار سهام این گروه بودیم به طوری که سهام ساختمانی در شرایط ایده الی قرار داشته و با روند مثبت خوبی به رشد خود ادامه می دهند

در ثرود سهم با حمایت 1600 تومانی و اهداف 1800 و 2000 تومانی همچنان جز سهام پرنوسان گروه می باشد به طوری که این روزها شاهد خریدهای خوبی در این سهم و حجم معاملات مناسبی هستیم ثرود برای سال جاری هم توان سود سازی خوبی را دارد

ثالوند را فعلا فقط باید نوسان گرفت خرید در رنج قیمتی 1400 الی 1450 تومان و فروش سهم در سطوح 1600 الی 1650 تومان عالی می باشد و از این سهم بنیادی گروه می توان به راحتی نوسانات 10 درصدی را دشت کرد

ثغرب بر سر مقاومت 1600 تومانی قرار گرفته است در صورت شکسته شدن این سطوح سهم هدف قیمتی 1800 الی 2000 تومانی دارد بارها سهم در تلاش برای شکست این سطوح ناکام مانده و به نظر می رسد در حال تجدید قوا به منظور اغاز یک موج صعودی جدید و شکسته شدن این سد قیمتی می باشد

در این گروه از نظر دارایی به قیمت و صورت های مالی ثبهساز و ثامید گزینه های قطعی و خاص و خوب این گروه هستند و در سوی دیگر ثمسکن هم  با شایعات  ریز و درشتی مواجه شده که به نظر به  زودی تجدید در عمق فضای سهم جای میگیرد . سهم  حتی ممکن است  افزایش سرمایه فعلی را به تعویق انداخته و ابتدا  سراغ  تجدید برود و همه را  سرجمع کند و به نظر توجه  بازار به سهم در این چند  روز از همین  بابت است

و در نهایت از وساخت خبرمیریسد که یک شناسایی سود خوب را داشته است  و 200  میلیارد تومان از این محل سود شناسایی کرده و این اتفاق مهمی برای سهم است  . به نظر بازی خوبی را میتواند داشته  باشد  و با دید نوسان بد نیست زیرنظر باشد

پالایشی ها و اخبار خوب

در نمادهای پالایشی خبرهایی در خصوص بازنگری در خصوص نرخ فراورده های این گروه امیدها را به اردوی پالایشی ها بازگردانده است.به نظر کمی ورق برگشت و شرایط تغییر کرده است و از دیروز شنیدیم که  احتمال بازنگری در ابلاغیه اخیر پالایش و پخش درباره قیمت خوراک و فرآورده قوت گرفت… گفته می شود  مسئولان این حوزه دیروز گفتند که  به ما وعده بازنگری در ابلاغیه اخیر قیمت خوراک و فرآورده داده شده

شپنا با نوسانات ارامی همراه شد انتشار خبرهای مثبت می تواند این سهم را به سمت سطوح 820 تومان و سپس 900 تومان روانه سازد به خصوص این که سهم پیشبینی سود بالای 200 تومان را برای سال جاری داشته و در موقعیت بنیادی بسیار خوبی قرار دارد

شاوان هم کمی مثبت بود سهم از سطوح ارزش ذاتیش فاصله گرفته و جای رشد قیمتی بالایی دارد در صورت بازپس گیری سطوح قیمتی 1800 تومانی سهم بار دیگر به سمت اهداف قیمتی 2000 الی 2200 تومان روانه می شود شاوانی که اهرم بالایی در بین پالایشی ها دارد

شبریز امروز هم منفی بود فعلا همین محدوده 1200 تومان سطوح نوسانی این سهم می باشد تا خبر مثبیت منتشر شود عرضه سهام پتروشیمی تبریز یا خبرهای مثبت دیگر می تواند سهم را از این سطوح بالا ببرد اما فعلا روند این سهم پالایشی خنثی دنبال خواهد شد

سرمایه گذاری های پیشرو

در نمادهای سرمایه گذاری شاهد پیشروی مثبت برخی سهام این گروه بوده به طوری که نمادهای خاص سرمایه گذاری ها روند مناسبی را در بازار امروز در پیش گرفتند

در وصنعت سهم از کف قیمتی 180 تومانی برگشت قوی زده و به سطوح بالای 200 تومان رسید قیمت های 220 تومان مصادف با ارزش ذاتی این سهم بوده و وصنعت به واسطه سود سازی بالایی که دارد با اقبال همراه می باشد هم سود سازی بالا و هم تقسیم سود حداکثری از پتانسیل های اصلی این سهم می باشد

وبهمن در انتظار خبر قوی در خصوص قطعی شدن فروش زمین های بافکار می باشد فروشی که 4 همت سود برای وبهمن به همراه خواهد داشت سهم به زودی افزایش سرمایه خوبی را هم اجرایی می کند و به نظر می رسد با کف سازی در سطوح بالای 460 تومان به سمت قیمت های 520 تومانی حرکت داشته باشد

واتی هم تا صف خرید پیش رفت سهمی که در صورت تثبیت در قیمت های بالای 860 تومانی سطوح قیمتی 920 تومان را در پیش روی خود خواهد داشت این سهم نیز در شرایط بنیادی مناسبی قرار داشته و هم ارزش ان ای وی و هم سود سازی قابل توجهی دارد

چهارگوشه بازار

سیمان هرمزگان رشد خوبی داشته و سعی داشت تا در سطوح بالای 2600 تومان تثبیت شود سود سازی مناسبی در عملکرد اخیر 12 ماهه سهم رقم زده شده و برای امسال هم سود محدوده 550 تومان پیشبینی شده است سهرمزی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و در بین سیمانی ها ارزش ذاتی بالایی هم دارد

اذراب در حال کف سازی در سطوح 160 تومان است سهم در صورت انتشار اخبار مثبت تا قیمت های 200 الی 220 تومانجای رشد داشته و اخیرا هم با اقبال خوبی همراه شد خبری از قراردادهای جدید یا تجدید ارزیابی زمینه ساز رشد قیمتی سهم تا سطوح قیمتی عنوان شده خواهد شد

ذوب از کف قیمتی 380 تومانی فاصله گرفته و به سمت سطوح قیمتی 420 تومان در حرکت است بازار در این سهم در انتظار تصویب افزایش سرمایه توسط هیئت مدیره و مشخص شدن رقم دقیق تجدید می باشد سهم در صورت تجدید 900 الی 1000 درصدی قیمت تئوریک بسیار جذابی پیدا خواهد کرد  و می تواند اغاز گر یک موج صعودی قوی باشد

امروز فاما خوب مثبت  بود . فاما در فصل پاییز حوالی 40 درصد بازدهی داشت و شرایط خوبی را تجربه کرد.از اواسط دی وارد اصلاح شد و به نظر حمایت اصلی آن در حوالی 780 تومان می باشد و ورود در قیمت های فعلی با هدف رشد تا 1050 تومان کم ریسک می باشد.از نظر گزارشی باید گفت که در دی ماه بهترین مبلغ فروش سال مالی خود را ثبت کرد و با 233 میلیارد تومان فروش، در مقایسه با آذر و میانگین 9 ماه گذشته به ترتیب 21 و 35 درصد بهتر عمل کرد.میزان فروش این ماه در مقایسه با دی ماه سال گذشته 60 درصد بیشتر بوده است.محصول اصلی این شرکت الکترود جوشکاری است که نرخ این محصول در دی 19 درصد افزایش داشته است.در 9 ماهه سود هر سهم 876 ریال گزارش شده است و با توجه به اینکه در فصل چهارم درآمد غیرعملیاتی بیشتری خواهد داشت،انتظار داریم بین 1250 تا 1300 ریال محقق نماید.

اخابر بعد از یک افت امروز شرایط خوبی را داشت  در انتهای موج 4 قرار دارد و طی یکماه اخیر با تشکیل الگوی اصلاحی abcde به محدوده های مناسبی رسیده است. با توجه به پرنوسان بودن نماد، ریسک به ریوارد فعلی نمودار جذاب می باشد. شایعاتی شنیده می شود که احتمالا ارائه تجدید شرکت در حوالی 1500 درصد در روزهای اتی محتمل است.

در گروه  سیمان  سفانو در دی ماه 112 میلیارد تومان درآمد شناسایی کرد که در مقایسه با میانگین 9 ماه جاری 4 درصد افزایش داشت و پیش بینی می شود در انتهای سال 1400 تومان سود به ازای هر سهم شناسایی کند. قیمت سفانو بیش از سه ماه در محدوده رنج قرار گرفته است و شاهد ورود خریداران پرقدرت به نماد هستیم.قیمت در حال حاضر 8265 تومان است و در صورت اصلاح قیمت تا 8 هزار تومان می تواند برای ورود مناسب باشد.

در بین کاشی ها امروز کحافظ هم خوب عمل کرد و با دید نوسان بد نیست  کاشی و سرامیک حافظ در دی ماه 150 میلیارد تومان از فروش محصولات درامد داشت که در مقایسه با میانگین 9 ماهه سال جاری 10٪ افزایش فروش را تجربه کرد. همچنین در مقدار فروش دی ماه در مقایسه با دی ماه سال گذشته 45 درصد افزایش نشان داد و با توجه به اینکه کحافظ در فصل زمستان معمولا فروش مناسبی را گزارش می کند، پیش بینی می شود تا انتهای سال مالی 1700 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته باشد و به ازای هر سهم 140 تومان سود شناسایی کند. قیمت کحافظ در حال حاضر 655 تومان است و با توجه اینکه روز 15 بهمن بیشترین حجم معاملات و بیشترین سرانه خرید حقیقی نسبت به میانگین ده روز اخیر ثبت کرد، می توان تحرکات قیمت رابیشتر مورد بررسی قرار داد.

در گروه خودرو  به نظر خودرو گزارش تلفیقی را بدهد  بازار سراغ  سهم می آید . در این گروه هم  صحبت  واگذاری ها  جدی تر شده و هم  بحث فروش دوباره  60 هزار … خبر می رسد که خودروسازان پس از بازخوردهای منفی درباره فروش ۱۲۰هزار دستگاه از محصولات شان در حاشیه بازار، پیشنهاد جدیدی را به سیاست گذار ارائه کرده اند. بر این اساس، خودروسازان پیشنهاد داده‌اند برای کاهش حساسیت افکار عمومی به طرح فروش خودرو در حاشیه بازار، به جای 120 هزار دستگاه، نصف این رقم با مدل موردنظر فروخته شود. به نظر خبرهای این گروه کم کم  رو به افزایش است و میتوان به ان بیشتر توجه کرد

در گروه بانکی ها وپاس دراین قیمت ها بد نیست  شایعه و زمزمه هایی مطرح  شده که وپارس قصد  فروش یکی از زیرمجموعه ها را داشته و این بار برای او  مشتری هم  وجود دارد به نظر خبرمهمی برای وپارس خواهد شد و با دید نوسان و البته  5 6 ماه  صبر گزینه خوبی است  و قیمت خوبی هم  رسیده است

در بین  فولادی ها هم گزینه خوب کم نیست فخوز را بارها نوشتیم  ذوب هم نوسان خوبی زده است  از ذوب خبرمیرسد  به  زودی همان درصد توسط حسابرس نیز تایید می شود و این شایعه اگر خبر شود خبرخوبی برای ذوب است و با دید  بنیادی فجر فسپا و کمی هم فنورد هر 3 گزینه های خوب و قابل تاملی برای بازار بوده و البته  بین این  3 اولویت  فسپا  فجر و فنورد است

امروز در مورد دو  سهم گروه  فلزات نوشتیم هردو خوب بودند  یکی فافق و دیگری فباهنر …در مورد  فباهنر بارها و بارها صحبت  شده و گزارش ماهانع اخیر هم نشان میدهد جو خوبی را دارد در سود سازی موفق است  سهم  در دی هم مثل پاییز اغاز شد و 9036 میلیارد ریال فروش داشت
درمهر 7566 میلیارد ریال و ابان 9135 و آذر 9186 میلیارد ریال بود
10ماهه 84524 میلیارد ریال فروش داشت که مدت مشابه قبل این عدد 54865 میلیارد ریال بود 6 ماهه 49599 میلیارد ریال فروش داشت

اما اگر دراین گروه اهل ریسک هستید فافق واقعا جالب است  خبر افزایش سرمایه را زده و در گزارش توجهی گفته است  امسال  670 و سال بعد  814 میلیارد تومان  سود خالص دارد مارکت  شرکت  2600  میلیارد تومان است و به نظر یا این سود ها کمی غیرمنطقی و اشتباه است  و یا  قیمت خیلی کم و سهم  باید  رشد داشته  باشد  .

 

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم