جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزدوشنبه 9 بهمن 1402

گزارش بازارامروزدوشنبه 9 بهمن 1402

نوید خاندوزی
ژانویه 29, 2024
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروزدوشنبه 9 بهمن 1402 

بختک سیاست و بدشانسی بازار ! 

بازار امروز نهایت  بدشانسی را تجربه میکرد درست در شرایطی که دیروز کمی گارد مثبتی را گرفته بود با خبرهای سیاسی دوباره ارام گرفت، البته انصافا بازار امروز با وجود این حجم ازخبرهای منفی و اتفاقات خوب رفتار کرد  برخی معتقدند تحولات دلار شجاعت خریداران را بیشتر کرده و خبرهای نیما نیز به  زودی بقیه  بازار را بیدار میکند ولی دقت کنیم که اثردلار به واسطه داغی تحولات سیاسی است … ولی اینطور نمی ماند و این مدل نیزنخواهد ماند و در کوچه بورس هم صدای سازو دهل و عروسی خواهد آمد !

بازار امروز را در حالی آغاز کردیم که تازه دیروز کمی امیدوار شده بود و داشت نفسی می‌کشید که دوباره سایه شوم تحولات سیاسی مثل بختک روی بازار افتاد و امروز دوباره فاز تردید و ترس را در بازار رقم زد البته انصافا شجاعت خریداران هم به واسطه دلار خوب بود .
به واقع صبح با خودمان میگفتیم بورسی‌ها چه گناهی کردند که اینطور باید شبانه روز تحت تاثیر عوامل و رویدادهای مختلف باشند و البته یک بار دیگر به همه ما ثابت شد که اینجا خاورمیانه است و هر روزش با روز دیگر تفاوت‌های ویژه‌ای دارد البته یک نکته را عرض کنیم از ته دل و با تمام وجود خوشحالیم که در این بازار کار می‌کنیم که حداقل آرامش اقتصادی و فضای آرام سیاسی به سود ماست و از جنگ و خونریزی خوشحال نمی‌شویم نمی‌دانیم آنها که با خبرهای جنگ خوشحال می‌شوند چه بورسی چه غیر بورسی چه حال و هوایی دارند اما در هر صورت امروز بار دیگر تقابل دو دیدگاه را در بازار شاهد بودیم که جنگ آنها به صفحه عرضه و تقاضای نمادها رسیده بود.
دیدگاه اول دیدگاهی بود که همه چیز را با نگاه آنچه از ابتدای این تنش‌ها گذشته تا به امروز مرور می‌کند و معتقد است این موارد و این اتفاقات خیلی نمی‌تواند چالش و ریسک بزرگی برای بازار باشد و از همین رو با دید و افق هیچ چیز نمی شود خرید میکردند و معتقد بودند همه چیز حل می‌شود و این هم اتفاق خاصی نیست و بازار این موضوعات را پشت سر می‌گذارد ولی دلار رشد کرده افت انچنانی نمیکند ، این دیدگاه امروز هم معتقد بود وقت خرید است دلار در این نقاط نمی‌ماند و بازار هم به زودی با تحولات مثبتی مواجه می‌شود.

حقیقت امر گذر زمان در میان مدت و بلند مدت همیشه به سود این جریان تمام شده و برنده اصلی بوده است ولی در کوتاه مدت  شاید چالش وجود داشته  باشد

البته باید گفت این طرز فکر تا دیروز بر بازار غالب بود اما امروز چالش های جنگی و تحولات سیاسی کمی آن را کمرنگ کرده بود اما دیدگاه دوم هم نگاه غیرمنطقی نیست او به خوبی به یک نکته اشاره می‌کند که امریکا روی تلفات نظامیان خود حساس است و کشته شدن نظامیان آمریکایی تبعات زیادی در پی دارد و بسیاری از آنها معتقدند حتی اگر جنگ هم در کار نباشد بهتر است حداقل بعد از واکنش آمریکا و بعد از پاسخ او در بازار حاضر باشیم و تصمیم بگیریم. ببینید دیدگاه غیرمنطقی نیست و حقیقت امر این است که فضای این مدت اخیر آنقدر پرریسک و عجیب بوده است که این نظریه را تقویت می‌کند که شاید موضوع درست باشد ولی به این هم دقت کنید قوه عاقله کشور تمام سعی خود را کرده تنش را به بیرون مرزها ببرد و تنش در حداقل خود  باشد
به هر حال بر هیچکس پوشیده نیست که فضای فعلی فضای پرریسک و پرتنشی خواهد بود و شرایط متفاوتی را می‌تواند رقم بزند در خوشبینانه‌ترین حالت میتوان گفت که فضا چند روز امنیتی شده و فشار فروش هم در بازار کنترل می‌شود و همه چیز به پایان می‌رسد

اما اگر ماجرا بیخ پیدا کند و امریکا بخواهد دامنه زد و خوردها را بالا ببرد به نظر واکنش بازار واکنش متفاوتی خواهد بود برخی دوستان سوال می‌کردند که هنوز هم معتقدید ریسک مسائل سیاسی قوی نیست در پاسخ می‌گوییم نه اینکه قوی نباشد موثر است اما همچنان با قدرت بیان می‌کنیم تصمیمات اخیر دولت به طور کلی ریسک دولت از ریسک تحولات سیاسی بسیار بسیار برای بازار عمیق‌تر است و بازار نقطه‌ای به آرامش و رشد پایدار می‌رسد که این دو ریسک از سر بازار برداشته شود که البته ریسک جنگ و تصمیمات سیاسی مقطعی است و برطرف می‌شود اما دولت ولکن ماجرا نیست به خصوص دولت بی‌پولی که کسری بودجه مشکل جاری و ساری او شده …

به هر حال بازار امروز جدال بین این خبرها و رویدادها بود و خیلی زود و به نظر با گذر زمان و واکنش طرف‌های مقابل درگیری این فضاروشن خواهد شد اما نکته‌ای را در نظر داشته باشید به نظر می‌رسد در سمت دولت و سیاستگذار تصمیمات و تفکراتی حاکم شده که پذیرفته است جریان نرخ ارز باید تغییر کرده و نباید به این شکل پیش برود چراغ سبز پتروشیمی‌ها و زمزمه‌هایی از محدودیت ارز ۲۸ و ۵۰۰ تغییرات احتمالی در نیما همه و همه موید این موضوع است که احتمالاً تغییرات رقم خواهد خورد

منتها دولت همواره نشان داده که در فضای پرتنش دست به تغییر نمی‌زند و به دنبال فرصتی برای آرام شدن و سپس تصمیم می‌گردد هر چند امروز خبر دلار نیمای 51 تا 53 وجد داشت ولی برای شرکت های بزرگ گویا هنوز اتفاقی رخ نداده است  .  در فضای فعلی نیز بازار قطعاً دیر یا زود خود را با این تحولات همراهی خواهد کرد و شاهد تغییرات ذائقه جریان پول به سمت بازار سرمایه نیز خواهیم بود چرا که همیشه تاریخ نشان داده که این آسیاب به نوبت بوده و بازارها به تدریج از این موضوع بهره می‌برند و البته معتقدیم بازار سرمایه به عنوان ارزنده‌ترین بازار و عقب مانده‌ترین بازار از شرایط رشد و بازدهی میتواند فضای بهتری را در صورت وجود آرامش سیاسی و شلنگ تخته نینداختن‌های دولت تجربه کند…

با این تحولات و این اخبار فعلاً همه چیز در فضای یخ زده تحولات سیاسی گرفتار شده و بازار هم اسیر این شرایط و این رویداد… بسیاری سیاست صبر را در پیش گرفتند تا اوضاع کمی آرام‌تر شده و بعد تصمیم‌گیری نمایند اینکه بازار و فضای بنیادی و قیمت‌ها و پی به ای ها در شرایط خوب و نرمالی قرار دارد همچنان همراه بازار خواهد بود اما دقت کنید که آنچه در سطح کلان تحولات سیاسی ساری و جاری است سرنوشت فعلی بازار را رقم می‌زند .در نگاه اول تحولات سیاسی و ریسک‌های آن است و در عین اینکه معتقدیم نباید هیجان زده رفتار کرد و با هیجان سهم فروخت اما بد نیست این ریسک‌ها را در نظر داشت

امروز می‌خواستیم از برخی اتفاقات و رویدادها و نکات جالب و مهم تصمیمات دولت صحبت کنیم. اینکه دولت چه تصمیماتی را اخیراً گرفته و چه تبعاتی در بر داشته به نظر امروز کمی فضا تحت تاثیر این جریان‌های سیاسی است و فعلاً نگاهی به آن ندارد روزهای بعد مفصل در مورد این ماجرا صحبت می‌کنیم که مشخص می‌کند دولت خواسته یا ناخواسته آگاهانه یا ناآگاهانه احمقانه یا عاقلانه دست به تصمیماتی زده است که برآیند آن حتی در کوتاه مدت بازی با جمع صفر و منفی بوده است
فعلاً بگذریم و سراغ بازار امروز برویم که زد و خورد تحولات سیاسی در آن بیش از پیش به چشم می‌خورد…

تک تازهای خودرویی
در نمادهای خودرویی اوضاع مناسب بود و سهام این گروه اکثرا مهمان روند مثبت و برخی حتی صدر نشین بازار امروز بودند
زامیاد این روزها به تافته جدا بافته گروه تبدیل شده و روند مثبت قوی به خود گرفته است زامیاد شرایط بنیادی بسیار خوبی داشته و به نظر می رسد تا قیمت های 650 تومان پیشروی کند انتظارها با فروش دی ماه از سهم به شدت بالا رفته است
خاور هم تلاش دارد به قیمت های 400 الی 420 تومانی برسد سیکل نوسانی جذابی در سهم تشکیل و کف قیمتی 360 الی 420 تومان نوسانات عالی در این سهم می دهد خاوری که شنیده می شود امسال 90 تومان سود و فروشهایش نیز احیا شده است
ایران خودرو هم تلاش دارد تا بار دیگر قیمت های 280 الی 300 تومانی را تاچ کند حمایت قوی 260 تومانی نشان داد سهم چندان میلی به افت قیمتی و اصلاح از خود نشان نداده و مستعد رشد قیمتی و برگشت روند قوی می باشد

ساختمانی های سر سخت
در ساختمانی ها شاهد روندنوسانی مثبت در سهام این گروه هستیم ساختمانی هایی که همچنان گردش پول داغ در این گروه ادامه دارد
در این گروه ثبهساز به مصاف با قیمت های 320 تومانی می رود سهمی که در صورت شکست این سطوح قیمتی تا سطوح360 تومان رشد خواهد داشت شنیده می شود امسال سهم به سود 60 تا 70 تومانی خواهد رسید که چنین سود سازی باعث اقبال خوبی به سهم می شود
ثاخت به استانه قیمت های 500 تومان رسید سهمی که افزایش سرمایه 700 تا 800 درصدی از تجدید ارزیابی داشته و به واسطه دارایی های ارزشمند خود با اقبال همراه است سهم دو هدف قیمتی 520 و 560 تومانی داشته و اهداف میان مدتش قیمت های 700 تومان براورد می شود
ثمسکن در کف قیمتی 800 تومانی گزینه ارزنده و بنیادی این گروه محسوب می شو این سهم سرمایه گذاری ساختمانی که ارزش ان ای ویش به شدت بالا رفته است جای رشد قیمتی میان مدتی بسیار خوبی داشته و به عبارتی به عنوان جا مانده ساختمانی ها مطرح است

قطعه سازان رو به بالا
در نمادهای قطعه سازان امروز این گروه مهمان سهم جدیدی به نام فنر پارس خواهد بود قطعه سازانی که این روزها نوسانات خوبی می دهند
خمحرکه قصد شکست قیمت های 760 تومان و صعود به سمت سطوح 800 تومانی را دارد سهمیکه شرایط بنیادی خوبی داشته و به نظر می رسد سهم بنا بر رشد قیمتی بالایی داشته و اگر شرایط بازار مساعد شود در قطعه سازان استعداد صعودی خوبی دارد
خپویش اصلاح قیمتی بالایی داشته و به قیمت های کانال 1800 تومانی وارد شده است امسال سهم 500 تومان سود داشته و با این توان سود سازی این قیمت ها برای سهم بسیار پایین ارزیابی می شود خپویشی که طرح های توسعه ای قابل توجهی هم دارد
ختوقا هم مدتی است روند نوسانی را در پیش گرفته است کف سهم همین قیمت های فعلی 560 تومانی و مقاومت سهم سطوح 600 الی 620 تومان می باشد سهمی که قرار بود یکی از زیر مجموعه هایش را در بازار عرضه نماید که فعلا در انتظار شرایط مساعد بازار است

چهارگوشه بازار
قمرو که افزایش سرمایه خوبی داشته و به زودی به استقبال این افزایش سرمایه می رود و از طرف دیگر شایعات سود 200 تومانی برای سال جاری را دنبال می کند تا صف خرید پیش رفت سهمی که هدف قیمتی 1100 و 1200 تومانی داشته و به نظر می رسد پس از افزایش سرمایه با اقبال خوبی همراه شود

فسازان به شدت به نرخ دلار ازاد حساس بوده و از این امر تاثیرات مثبت می گیرد سهم به سمت قیمت های بالای 500 تومان روانه شده است دو هدف قیمتی 560 و 620 تومانی را در بازه میان مدت برای این سهم انتظار داریم سهمی که به تازگی دو کوره جدید را راه اندازی که منجر به افزایش تولیدات و سود سازیش خواهد شد البته چدن را گزینه قوی ترو بهتری میدانیم
غچین امروز به صف خرید رسید سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با افزایش قیمت محصولاتش می تواند به فروش و سود سازی بالایی دست یابد ظاهرا در این سهم در حال نوسان گیری هستند کف سهم قیمت های 480 و سقف سهم سطوح 550 الی 560 تومان و سهم نوسانات بسیار خوبی می دهد

شرایط دارویی ها شرایط خاص و ویژه ای است و گزارش برخی از انها نیز جذاب شده است . در این بین فکر میکنیم با جمیع جهات  سهم هایی مانند دفارا و دتماد جالب باشند  یکی با دید نوسان و یکی کمی بنیادی تر حرف های خوبی برای گفتن دارند

شرایط دارویی ها شرایط خاص و ویژه ای است و گزارش برخی از انها نیز جذاب شده است . در این بین فکر میکنیم با جمیع جهات  سهم هایی مانند دفارا و دتماد جالب باشند  یکی با دید نوسان و یکی کمی بنیادی تر حرف های خوبی برای گفتن دارند به خصوص معتقدیم  دتماد با این  روند  فروش و سود  اعداد خوبی را دارد  در زمستان هم خوب بود و 2111 میلیارد ریال فروش داشت . اذر 2003 و ابان 1857 میلیارد ریال فروش اشت
2ماهه اخیر خوب فروخته است و پیش رفته
10 ماهه 15541 میلیارد ریال بود و مدت مشابه سال قبل این عدد 9714 میلیارد ریال است. در 6ماهه 8229 میلیارد ریال بودسهم  یک  فروش خوب دیگر بالای 200  را در زمستان  ثبت کند  سود  بالای 900 را  تجربه خواهد کرد  .

در بین دارویی ها می شود روی دشیمی و کاسپین هم  حساب کرد در دشیمی در حالی در فروش دی ماه کمی با افت مواجه شد و رقم ۱۰۱ میلیارد تومانی را گزارش کرد که، در پاییز خوش درخشید و رکورد سودآوری خود را زد. این شرکت که در مسیر تثبیت حاشیه سود و روند صعودی درآمدی قدم برمی‌دارد، در پاییز ۱۶۳ تومان سود به ازای هر سهم محقق کرد. رقمی که در بهار ۱۲۷ تومان و در تابستان ۱۱۲ تومان گزارش شده بود. Eps امسال سهم حدود ۴۸۰ و برای سال بعد حدود ۵۵۰ تومان برآورد می شود. با توجه به اصلاح خوب قیمتی، حوالی ۳ هزار تومان سهم با هدف اول ۳۳۵۰ تومان جذاب به نظر می رسد.

همیشه گروه  ساختمان و بعد  گروه کاشی کمی بیشتر مورد توجه  قرار میگیرند و حالا نوبت به گروه کاشی رسیده که مثلا  کساوه کحافظ کلوند جز ان هستند و فکر میکنیم  کلوند گزینه اول و خاص تراین گروه  باشد بعد کحافظ و بعد  کساوه  قرار دارد در کساوه در آبان عدد بدی نداشت و 1581 میلیاردریال فروش زدو اذر با کمی افت 1365 میلیارد ریال بود
در دی این عدد 1197 میلیادر ریال بود و جمعا 10 ماهه به عدد 13051 میلیارد ریالی رسیده است .مدت مشابه قبل 9579 میلیاردریال است . 6 ماهه 7652 میلیارد ریال بوده کمی این  روند افت  فروش نگران کننده است و از همین رو  گزینه  اولویت سوم  شده ولی کحافظ و کلوند  شرایط بهتری را دارند

کحافظ از سهم های بنیادی صنعت کاشی محسوب می شود که دی ماه را با فروش خوب ۱۵۱ میلیارد تومانی پشت سر گذاشت و به نسبت ماه قبل و میانگین فروش ماهانه رشد ۸ درصدی را رقم زد. این شرکت که در بهار ۲۴ تومان و در تابستان ۳۵ تومان سود به ازای هر سهم شناسایی کرد، در پاییز نتوانست به رشد ادامه دهد و همچون فصل اول ۲۴ تومان سود ساخت. سود امسال سهم حدود ۱۱۰-۱۲۰ تومان برآورد می‌شود و با توجه به اصلاح خوب سهم یک حرکت رو به بالا مورد انتظار است.

حفاری در دی ماه نسبت به میانگین ماه های گذشته 1.4% رشد داشته است. از لحاظ نموداری سهم که از شهریور ماه رشد شارپی را تجربه کرده اکنون در حال اصلاح زمانی می باشد و محدوده 660 تومان را بعنوان حمایت معتبر سهم می توان در نظر گرفت.

در گروه لاستیک در اصلاح می شود  سراغ  پکرمان رفت . پکرمان در دی ماه 920 میلیارد تومان درآمد محقق کرد که در مقایسه با میانگین 8 ماهه سال جاری رشد 9 درصدی را نشان داد همچنین حاشیه سود عملیاتی پاییز نسبت به زمستان 13 درصد رشد داشته است.پیش بینی می شود تا انتهای امسال به درآمد 9 همتی برسد و به ازای هر سهم 900 تومان سود شناسایی کند.

در بین  سهم های فولاد به نظر دنبال کوچک ترها باشیم  . بخواهیم  3 شرکت خوش نوسان  را بگوییم که با دید نوسان  سراغ  انها  رفت  فوکا  فسپا فنورد هستند در فوکا دیروز صحبت کردیم  فسپا شرایط خوبی دارد .دی خوبی را زد و 4368 میلیارد ریال فروش داشت
در آذر 4609 و آبان به عدد 4472 میلیارد ریالی رسیده بود و 10 ماهه 34691 میلیارد ریال فروش داشت و مدت مشابه 26892 میلیارد ریال بوددر گزارش 3ماهه به سود 373 ریالی رسیده در 6ماهه این عدد 674 ریال و 9ماهه 1001 ریال شد 9ماهه 4613 میلیارد ریال سود عملیاتی و3904 میلیارد ریال سود خالص دارد  سهم  غیرعملیاتی دارد و به  سود  1800  ریالی میتواند برسد . به نظر فخوز هم  شرایط خوبی را دارد  .

با  زمزمه های دلار نیما کم کم بازار سراغ این گروه می آید یعنی گروه پتروشیمی … دیروز خبر رسید که پتروشیمی ها در کنترل درهم  همراهی کنند و به نظر خبرخوبی برای هردو طیف است . این موضوع  در ارامش سیاسی کمک میکند  فضای بازار بهتر شود ولی در فضای فعلی کمی سخت است  با این حال در صورت وقوع اتفاقات خوب و ارامش نسبی و برقراری ارامش می شود  روی برخی گزینه ها بیشتر توجه کرد  . شغدیر شیراز شگویا نوری بوعلی و البته  کمی هم شخارک  گزینه های جالبی هستند که دراین گروه میتوانند مورد توجه  بازار باشند در این گروه بخواهیم  سراغ هلدینگ ها  برویم  وصندوق بد نیست  پارسان  با چشم انداز 6100 6200  ریال  سود  امسال بد نیست و غدیر هم  با چشم انداز 3600  ریال  سود و تقسیم  3200 ریالی و سود  سال بعد  همنیح والی 3500  ریالی اعداد بدی ندارد  . بعد از ارامیش نسبی سیاسی میتوان فضای بهتری را در بازار دید .

بترانس این روزها جالب معامله می شود سهم را زیرنظر بگیرید سهم از نظر عملیاتی در فضای خوبی بود و شرایط خوبی را داشت  سهم  افزایش سرمایه  50% را دارد ولی در هر صورتباید تلفیقی و 12ماهه دید ولی پیشرفت خوبی داشت

در نهایت  سراغ  شگستر برویم که  برخی معتقدند سهم  شرایط خوبی دارد . در مورد  شگستر دیروز ناگهان  صف شد خبرهای خوبی از طرح را دارد و برخی معتقدند حتی بدون فاز باشت در سال اتی 300 ریال سود را دارد و این  خبرخوبی است

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم