جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروز چهارشنبه 27 دی 1402

گزارش بازارامروز چهارشنبه 27 دی 1402

نوید خاندوزی
ژانویه 17, 2024
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروز چهارشنبه 27 دی 1402 

چهارشنبه هراسی … 

امروز چهارشنبه بود و همین کافی بود که بازار امروز در عین این که شجاعت نصف و نیمه درخرید داشت ولی مردد باشد . انقدر درآخرهفته ها اتفاقات عجیبو غریب رخ میدهد که  بازار سعی کرد امروز در آستانه  رسیدن گزارش ها و با توجه به جو  چهارشنبه بودن کمی بیشتر صبوری کرده و تماشاچی باشد و همین شد که بازار امروز نه خیلی پرحجم بود و نه میلی برای مثبت شدن داشت و البته با وجود خبرهای منفی سیاسی بازهم  ایستادگی خوبی داشت …

امروز بازار را در حالی آغاز می‌کردیم که به نظر می‌رسد بار دیگر قرار گرفتن در بین چالش‌های متعدد سیاسی و ریسک‌های آوار شده از تحولات اخیر طلایی باعث شد بازار در عین اینکه افزایش نرخ ارز را به چشم می‌دید دوباره شجاعت روزهای گذشته خود را پس بگیرد و محافظه‌کارانه به بازار امروز نگاه کند
تحولات دنیای سیاست آنقدر لحظه‌ای و خاص و حساس پیش می‌رود که هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شویم باید منتظر یک رویداد و اتفاق جدید باشیم. اتفاقات این چند هفته گذشته و واکنش ایران بی شک طی سال‌های گذشته بی سابقه بوده و شاید بعد از رخداد ترور سردار سلیمانی این اولین باریست که چنین شرایطی را در بازار شاهدیم و با آن مواجه هستیم البته انصافاً واکنش بازار هم واکنش غیرمنطقی و هیجانی نبود

اگر به تصمیمات و تحولات و سخنرانی‌ها از بعد از جریان حمله حماس به این طرف نگاه کنید می‌بینید که یک خط سیر مشخص را دنبال می‌کند، که در عین اظهار و اعلام مواضع سعی می‌کند خود را از درگیری دور نگه داشته و اگر هم قصد درگیری دارد آن را به بیرون مرزها منتقل کند این سیاست و خط فکر سیاسی شاید در ابتدای حمله حماس به اسرائیل و سپس واکنش اسرائیل برای سهامداران و بازار نامشخص و گنگ بود اما هرچه جلوتر رفت روشن‌تر شد و حالا دلیل این واکنش سرد و اندک به تحولات سیاسی همین امر است که تا حدودی اطمینان پیدا کرده موضوع به شکل حساب شده پیش می‌رود و سیاست‌ ایران دوری از هرگونه درگیری است که منجر به بی‌ثبات شدن شرایط سیاسی و اقتصادی گردد

البته بازار امروز هم تا حدودی توانسته بود با محوریت دلار کمی خود را از زیر بار فشار فروش رها کند ولی برای حرکت به سمت فرار از این شرایط به بستر مناسب سیاسی هم احتیاج دارد در واقع آرامش سیاسی و کاهش تنش‌ها و همچنین ثبات و یا ادامه نرم و ریز نرخ ارز می‌تواند این قابلیت را برای بازار رقم بزند که کم کم مسیر خود را پیدا کند البته در این بین گزارش‌های میان دوره هم در این آخر هفته و ابتدای هفته بعد می‌تواند فضای منطقی تری را در قیمت ها ایجاد کند ولی دیروز هم گفتیم نقش تثبیت کننده دارد نه پیشران …

البته لابلای اخبار و تحولات ریز و درشت مختلف دو رویداد را داشتیم که نمی‌دانیم چرا بازار خیلی به آن توجه نکرد رخداد اول صحبت‌های وزیر اقتصاد بود که تاکید کرد موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها به موضوع اصلی و مهم و اولویت‌دار دولت تبدیل شده و موضوعی است که مورد توجه و مورد قبول دولت است حالا بسیار مهم است که شرکت‌های سهامی بازار و یا سازمان بورس پی این داستان را گرفته و تجدید را دوباره در شرکت‌ها آغاز نمایند البته که آبی از هیچ طرف گرم نمی‌شود…

و موضوع دوم اخبار و رویدادهای بودجه است که در آرامش پیش می‌رود و سپری می‌شود و حتی شاهدیم خبرهای نسبتاً خوبی از بودجه برای بازار می‌رسد نظیر کاهش مالیات و مواردی از این دست. البته بازار روزهای پرخبری در پیش دارد به خصوص در حوزه گزارش‌ها که امیدواریم به بهترین شکل ممکن منتقل شده و مسیر خوبی را پیش بگیرد

در هر صورت و به هر حال آنچه مهم بود این بود که بازار امروز را هر طور شده با هر شکل و با هر شرایطی پشت سر بگذارد و به تعطیلات برود تا کمی همه چیز آرام شده و در آرامش نسبی هفته بعد و ماه بهمن را آغاز کند …
و اینک بهمن میرسد …
چه اسم خاطره سازی…

اما اگر اجازه بدهید امروز بررسی مختصات بازار را تا همین جا داشته باشیم و به سراغ موضوع بسیار مهمی برویم که از دیروز افراد زیادی آن را با ما در میان گذاشته و نقل روز و صحبت بسیاری از فعالان بازار شده و آن هم آیین نامه‌ای است که از سوی سازمان بورس ابلاغ شده و نحوه انجام معاملات افراد را تا حدودی با چالش مواجه کرده است

در واکنش اول وقتی این ابلاغ را می‌خوانیم خود ما که معاملات خیلی زیادی را بعضاً نداشته و یا در یک اصول چهارچوب خاص معامله می‌کنیم می‌بینیم ممکن است بخشی از این بندها شامل ما هم بشود و یکی اتفاقاً به شوخی که به نظر خیلی هم جدی به نظر میرسید بیان می‌کرد ۸۰ درصد معاملات حقوقی‌ها و تقریباً ۱۰۰ درصد معاملات صندوق‌های تثبیت و توسعه مشمول این تخلف می‌شود و خلاصه ماجرا که بسیاری معتقد بودند این بخشنامه تیر خلاصی به نحوه انجام معاملات بسیاری از سهامداران است و تو گویی غیر مستقیم به همه توصیه می‌کنند که از این بازار بروید وگرنه جریمه میشوید…

و اگر نروید میشود حکایت آنکه…
گر حکم شود که مست گیرند
در شهر هر آنکه هست گیرند
البته این شعر بیت بعدی هم دارد که می‌گوید
خوبان همه عالمان دهرند
کین جام بلا به شست گیرند
حالا این به شست گیرند هم حکایت‌های متفاوتی دارند که واقعاً به شست گیرند👍
یا با وجود تمام این بلایا جام بازار سرمایه را در دست داشته و به شست می‌گیرند و کار می‌کنند

اما در هر صورت در این شرایط فعلی ابلاغ چنین آیین نامه‌ای در زمان درست و خوبی انجام نشده چرا که بازار به آرامش نیاز دارد و از سوی ديگر ایرادات و ابهاماتی دارد که باید برطرف گردد ولی قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم بیایید دو طرفه به این ماجرا نگاه کنید یک طرف این ماجرا سازمان بورس قرار دارد که وظیفه نظارت به عهده اوست و باید این موضوع را دنبال نماید و به بهترین شکل ممکن پیاده کند و سمت دیگر فعالان بازار هستند که در این بستر چارچوب معاملاتی باید کار کنند

به هر حال بر کسی پوشیده نیست که در بخشی از نماد خاص بازار که سگ می‌زند و گربه می‌رقصد!! بخشی از فعالان با هر شکل و شمایل و با هر دلیلی معاملاتی را در بازار انجام می‌دهند که شایسته و بایسته این بازار نیست و راحت بگوییم از سر و روی آن کثافت کاری می‌بارد هیچکس هم مخالف این جریان نیست که با این افراد برخورد نشود سهم باد کردن ، زدن به کد صندوق‌ها، معاملات صوری ایجاد کردن، کد به کد کردن‌های خاص و انواع و اقسام تخلفات که شاهدش هستیم همه و همه بر این اصل مورد پذیرش همه است که نباید چنین مواردی در بازار وجود داشته باشد و برخورد نظارتی با این قبیل کارها مورد حمایت همه است اما عزیزان به خاطر می‌آورید که وقتی آن بزرگواری که از عقده‌های کودکی رنج می‌برد و مسائل شخصی را به اسم نظارت سر بازار خراب می‌کرد رفت، گفتیم که سلیقه‌ای رفتار کردن نتیجه‌اش چنین میشود و حالا عجیب است که سازمان دوباره به همون فضا برگشته و راه را برای اعمال نظارت سلیقه‌ای باز کرده است…

تمام حرف ما این است که بسیاری از این بندها مبنای دقیق محاسبه و قضاوت وجود ندارد و باز سلیقه است و سلیقه و نظر شخصی…
اگر فردای روزی دوباره شخصی با همان روحیات بر محوریت کار سوار شود به راحتی می‌تواند با اعمال نظر و سلیقه چنین رفتاری را در بازار پیش بگیرد و دوباره همان آش و همان کاسه…
تضمین اینکه این موضوع دستخوش جریان سلیقه‌ای نمی‌شود چیست؟ خرید یا فروش بر مبنای بنیادی بر چه مبنایی گذاشته شده؟

تشخیص اینکه یک خرید بنیادی است یا غیر بنیادی دقیقاً به عهده کیست؟ مبنای قضاوت کجاست؟ خط کش چیست؟
به نظر این‌ها همه سوالاتی است که موجب می‌شود دوباره به این نقطه برگردیم که احتمالاً سلیقه شخصی جای نظارت سیستمی را خواهد گرفت و تکنولوژی و هوش مصنوعی و الگوریتم توجیه کننده رفتار آن خواهد بود
به نظر بهتر است کمی در مورد این موضوع روی دو چیز کار شود
اول توضیحات تکمیلی در مورد این ماجرا و دوم تامل و کمی صبر در اجرا چرا که اجرای ناگهانی و غیر اصولی و غیرمنطقی این دستورالعمل می‌تواند اندک فعالیت فعلی بازار را نیز با چالش مواجه سازد و پول های بزرگ را از بازار فراری دهد …

و نکته آخر از ابتدای بازار تا امروز یک اختلاف دیدگاه بزرگ وجود داشته و آن هم بحث بر سر قاعده سهامداری و یا نوسان‌گیری است
مشکل اینجاست عزیزان در سازمان بورس همه را با دید نوسان می‌بینند و این کار را رد می‌کنند در صورتی که این ذات بازار است و تا بازار ثانویه قوی وجود نداشته باشد بازار اولیه معنی پیدا نمی‌کند و در ثانی اگر در این خیال به سر می‌برید که با این رفتار مردم به سمت سرمایه‌گذاری غیر مستقیم سوق پیدا می‌کنند …باشد اشکالی ندارد …
تفکر شما را دوست داریم اما بهتر نیست این انرژی را برای پول‌های بیرون بازار بگذارید و با رفتار این چنینی شرایط بازار را بر هم نزنید ؟!
دوباره هم تاکید می‌کنیم هیچکس مخالف برخورد با متخلفان نیست اما ترس برخورد سلیقه‌ای و سابقه درخشان برخی ناظرین در این ماجرا همه را می‌ترساند…

و اما سراغ بازار برویم …

بیمه های خوش نوسان

در نمادهای بیمه ای این روزها وضعیت بهتری را شاهد هستیم بیمه ای ها نوسانات بهتری داشته و تمایل به رشد خوبی از خود نشان می دهند

در بیمه دانا سهم از قیمت های 360 تومان فاصله گرفته و به سمت سطوح 400 الی 420 تومانی در حرکت است بازار در این سهم انتظار صورت های مالی 9 ماهه را می کشد اگر سود سازی خوبی محقق شده باشد بیمه دانا زمینه رشد قیمتی خوبی خواهد داشت

در بیمه کوثر بازار انتظار خبری از افزایش سرمایه را کشد این سهم بیمه ای به دلیل داشتن پرتفوی سرمایه گذاری قوی توان سود سازی بسیار خوبی هم دارد به نظرمی رسد با تثبیت سهم در قیمت های بالای 360 تومان ارام ارام سهم به سمت سطوح 420 تومان رشد داشته باشد

بیمه البرز صورت های مالی 9 ماهه بسیار خوبی را ارائه داد و این امر سبب شد تا این سهم بیمه ای با نوسانات مثبت همراه شود البته سهم بر سر مقاومت 360 تومان قرار گرفته و برای رشد قیمتی بیشتر باید بتواند با قدرت از این سد قیمتی عبور نماید

ساختمانی ها سوگولی بازار

در نمادهای ساختمانی همچنان توجهات خاص بازار به این گروه سبب شده تا پول های داغ و سنگینی در نمادهای ساختمانی گردش و شاهد نوسانات مثبت خوبی باشیم

ثمسکن که شاهد رشد لجام گسیخته سهام شرکت های زیر مجموعه خود و افزایش قابل توجه ارزش ان ای وی خودمی باشد مهمان نوسانات مثبت شده است این سهم با شکست قیمت های 820 تومان به سمت سطوح 900 الی 920 تومانی حرکت و یک نوسان خوب می دهد اگر چه ارزش ذاتی میان مدتی سهم سطوح 1000 تومان ارزیابی می شود

ثالوند را همچنان باید نوسان گیری کرد این سهم در رنج قیمتی 1450 الی 1600 تومان همواره در نوسان بوده و هم دارایی های خوبی دارد و هم با سود سازی بالایی همراه می باشد به خصوص این که برای سال مالی جاری خبرهای خوبی از توان سود سازی بالای سهم به گوش می رسد

در گروه  ساختمان وساخت و کرمان حسابی نوسانی کار میکنند و امروز وساخت  را حقوقی جالب میخرید  . وساخت به واسطه رشد ثنوسا و بحث فروش بلوک توسط وپترو مورد توجه قرار گرفته است.روز گذشته ثنوسا برای برگزاری مجمع بسته شد و باید دید در مجمع این سهم چه اتفاقاتی خواهد افتاد. وساخت بعد از عبور از سطح 240 تومانی، در حال تثبیت در این محدوده هست و روزهای آینده برای سهم مهم خواهد بود.

خودرویی ها و خبر های خوب

در خودرویی ها خبر ابطال مصوبه شورای رقابت در خصوص خودروهای مونتاژی توسط دیوان عدالت اداری خبر خوبی محسوب و سهام این گروه با نوسانات بهتری همراه شدند

در سایپا شاهد روند مثبت خوبی بودیم سایپایی که تلاش دارد تا با ادامه روند مثبتش به جدال با مقاومت 260 تومانی برود همچنان سهم در رنج قیمتی 240 الی 260 تومان نوسانی بوده و در صورت شکست قیمت های 260 تومان مهمان سطوح 280 و 300 تومانی خواهد شد عبور از این سد قیمتی مهم نیاز به یک خبر بنیادی اساسی دارد

خودرو هم به حمایت 280 تومانی نزدیک شده و حمایت شد این سهم شرایط خوبی از دید بنیادی داشته و به نظر می رسد در سطوح قیمتی 280 الی 300 تومان فعلا در نوسان باید تا شاهد انتشار یک خبر مثبت و قوی در سهم باشیم خودرویی که باید دید کدام یک از خبرهای پیرامونش به واقعیت تبدیل می شود

خبهمن امروز خوب حمایت شد و دل به ادامه اصلاح نداد در این سهم مقاومت 200 تومانی همچنان پابرجا بوده و سهم در قیمت های 180 الی 200 تومان فعلا روند نوسانی دارد مگر این که بتواند با قدرت سطوح 200 تومان را در هم شکسته و با روند صعودی ادامه داری همراه شود

چهارگوشه بازار

بانک دی در رنج قیمتی 110 الی 120 تومان خوب نوسان می دهد سهمی که فعلا روندش حمایتی بوده و بازیگرانش در حال نوسان گیری از سهم هستند تا شاید خبری از فروش دارایی ها به خصوص بتواندموتور سهم را گرم و سبب رشد قیمتی شود

کفرا با تصویب افزایش سرمایه بالای 500 درصدی از تجدید ارزیابی صف خرید شد سهمی که مقاومت 1250 تومانی داشته و ارزش ذاتی بالایی دارد مالکیت 10 درصدی در معدن طلای تفتان که اخیرا به بهره برداری رسیده و مالکیت 5 درصدی در معدن طلای کردستان از خبرهای زیر پوستی سهم محسوب می شود

در فصبا امروزتلاش شد تا صف فروش جمع اوری شود سهم پذیره نویسی در قیمت های 480 تومان با صرف سهام انجام داد که پس از تبدیل حق ها به سهم با صف فروش و اصلاح همراه شده است صف فروش سنگینی که نیاز به بازارگردانی وحمایت حقوقی ها داشته و شاید شنبه شاهد جمع اوری و تعادل در روند این سهم فولادی با توجه به حمایت های امروزش باشیم

در بین  سیمانی ها  سمازن  چنگی به دل نمیزد ولی بد هم نبود . در 12 ماهه به 1932 میلیارد تومان درآمد عملیاتی رسید و با حاشیه سود ناخالص 51% به 997 میلیارد تومان سود ناخالص دست پیدا کرد. از نظر نموداری به تازگی موفق به شکست مقاومت 2700 تومانی شده است اما این شکست خیلی پر قدرت و قاطع نبوده و باید دید در روزهای آینده می تواند خود را تثبیت کند یا خیر.در مجموع خرید در این قیمت ها خیلی جذاب به نظر نمی رسد و بهتر است منتظر اصلاح سهم باشیم و در قیمت های مناسب تری شرایط را مورد بررسی قرار بدهیم.

نیان همچنان پیش می رود ولی شاید بد نباشد یک اصلاح  ریز بدهد و دوباره قوی تر حرکت کند . نیان را در روز گذشته به صورت کامل مورد بررسی قرار دادیم و همانطور که گفتیم برای بررسی بیشتر سهم نیاز به اصلاح قیمت دارد. دیروز نیان کمی متعادل معامله شد و میتوان احتمال شروع اصلاح قیمتی را برای سهم در نظر گرفت. با این حال 17000 تومان نماد را میتوان یکی از حمایت های نماد در نظر گرفت.

در گروه پالایش و در پالایشی ها  شایعات و شنیده ها جدی است از شبندر 1850 ریالی در 9ماهه تا  شاوان 2900 ریالی و شبریز 1600 ریالی خبرهای خاص 9 ماهه هستند که به بازار می رسند و در حد  شایعه  پیش می روند  به نظر خود  شاوان هم  بد نیست و می تواند جالب باشد امروز اکثر انها منفی بودند

امروز خبهمن با این خبر دیوان و رد شدن جان تازه ای گرفت وبه خودرو خساپا هم رسید . دراین گروه منتظر گزارش خوب خاور و زامیاد باید  باشیم و البته خساپا خودرو  گفته اند  3 ماهه اخر کمی به  سود میرسند ! به  قول شاعر امیدواریم این دروغی که میگویید  راست  باشد

در بانکی ها جو  وسینا خوب بود گزارش خوبی زد  در 9ماهه در سود اصلی به 586 ریال رسیده و رشد خوبی نسبت به 6ماهه داشته است فرض کنیم  بدبینانه به خوالی 800 ریال  سود  برسد یعنی قیمت های فعلی پی به ای حوالی 4 است و این سهم نیز میتواند  یک  نوسان کوتاه را داشته  باشد  .

. به وبملت می رسیم دیروز اعلام کرد که  100 درصد سهام شرکت سرمایه گذاری توسعه معین ملت (سهامی عام) به تعداد 6،000،000،000 سهم را با قیمت پایه سهام به مبلغ 169،214،588 میلیون ریال از طریق برگزاری مزایده واگذار نماید همین  یک  قلم حوالی 220 ریال سود به وبملت اضافه میکند به نظر اتفاقات  عجیبی در سهم در جریان است که ناگهان  به  سود  1000 ریالی رسید نباید  تعجب کرد  ولی بازار فعلا  بی توجه است

از ونوین هم  شنیده می شود حوالی 1480 ریال  سود در 9 ماهه داشته و این  یعنی 2000 ریال در 12ماهه دارد و پی به ای سهم  زیر 4 است !دلیل خرید خوب بازار در ونوین از همین  بابت است

در بین پتروشیمی ها  شنیده می شود بوعلی و نوری هردو  گزارش های خوبی را راهی بازار میکنند از سوی دیگر شایعات  زیادی در بازار وجود دارد که شپدیس گزارش خاص و ویژه ای را  روی کدال می گذارد و این  یعنی یک  سود خاص دارد و این  به  سود پارسان و غدیر است  صحبت از 9900 ریال  سود در 3 ماهه  شپدیس است  . شخارک  را هم در نظر داشته  باشید میتواند گزینه جالبی باشد . شفارا هم  بعد این شفاف سازی و با توجه به نمودار جای خوبی برای رشد است

با دید نوسان  کمی شپلی زیرنظر باشد به نظر جای بدی نیست و با دید یک سهم  خاص نوسانی در این نقاط میتواند  مورد توجه  بازار باشد

بهنظر در بین کوچکترها گروه  زراعت بد نباشد . اولین گزارش های گروه  زراعت میرسد و باید دید چه می شود در این گروه زقیام تقریبا خطی پیش می رود
9ماهه 468 ریال شده است 6ماهه 303 و در 3ماهه به سود 156 ریالی رسیده است  به نظر 600  ریال  سود  را دارد و سال بعد هم حوالی 800 است و این  یعنی همین حالا نیز اعداد خوبی را دارد و کف سهم میتواند  3600  3700  ریال  باشد . به نظر یک نوسان کوتاه  را دارد و باید  منتظر گزارش های بعدی از تلیسه  زشگزا  زبینا و باقی باشیم

 

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم