گزارش بازارامروز سه شنبه 19دی 1402
چشم به راه …
بازار امروز چشم انتظار و چشم در راه بود … چشم در راه یک تغییر بنیادی که بتواند به آن تکه کند و فضا را تغییر دهد . چشم در راه یک شوک و چشم در راه خبرهای دلار و … بازار امروز البته یک چشمش هم به حمایت های نصف و نیمه ای بود که وجود داشت و این دو روز پیش رو میخواست کمی بازار متفاوت ظاهر شود و همین که این نیمچه حمایت در بازار میتواند موج افرین باشد به این معنی است که عمق فروشنده ها نیز خیلی بالانیست
برخی معتقد بودند امروز بازار به واسطه دلار کمی بهتر شد و برخی دیگر جوامروز را مصنوعی دانسته و معتقد بودند با رنج های برخی صندوق ها این حالت ایجاد شد و به مثبتاین چنینی نمیتوان دل بست و دلخوش بود …
همین طر فکر و نگاه هاست که 2 سناریو را پیش روی بازار قرار میدهد که هم بعد نموداری و هم بنیادی را با هم در دل خود دارد .
در مورد بازار برخی برای روزهای آتی و از بعد نموداری دو سناریوی مهم را مطرح میکنند که هر دو سناریو از هفته آتی باید تکلیفش روشن شود و چه بسیار جالب که در هر دو دیدگاه ثبات و درجا زدن مطرح نمیشود و مسیر را در هفته آتی تا حدودی برای بازار مشخص میکند که البته شدت و ضعف آن با توجه به شرایط بازار تغییر میکند . نقطه حیاتی و به نوعی دماسنج و نقطه خاص این سناریو جایی بین ۲ میلیون و ۱۲۰ و ۲ میلیون و ۱۳۰ هزار واحد است به نظر اگر بازار بتواند طی روزهای آتی خود را بالای این مرز حفظ کرده و بماند احتمالاً خیلی زود حتی با سرعت کم موتورش روشن شده و آرام آرام مسیر بهبود را در پیش میگیرد و درست در نقطه مقابل فضای کاهش به زیر این نقاط مهم حمایتی ، موجب میشود ترس در دل بازار رخنه کرده و اصطلاح معروف همیشه به یاد بیاید که بازاری که رشد نمیکند محکوم به سقوط است… در پیاده شدن این دو سناریو در بازار رویدادها و اتفاقات مهمی حضور دارند اما معتقدیم آن چهار عاملی که همیشه در مورد آن صحبت کردیم و کم و کیف آن میتواند در روند فعلی بازار و رقم خوردن این دو سناریو موثر باشند .
اگر بخواهیم نقاط عطف این اثرگذاری را بیان کنیم باید اذعان داشت که از دید ما نقطه عطف این ماجرا گزارشات ۹ ماهه است که میتواند یک کف سازی عمیق و جدی را برای بازار رقم زده و فضای متفاوتی را ایجاد نماید این گزارشها تک و توک از همین لحظات نیز ارائه میشود اما عمده آن از هفته بعد راهی بازار خواهد شد که امیدواریم این بار سازمان بورس با راهبری و هدایت دقیق و درستتر زمینه سازی برای ارائه هرچه بهتر با کیفیتتر و سریعتر گزارشها را رقم بزند . البته برخی معتقدند راز حرکت و موتور محرک بازار جای دیگر و چیز دیگری است …
این روزها موضوع دلار نیما و دلار آزاد هم اتفاق مهمی است که این روزها کم کم ذهن بازار را قلقلک داده و حواسها را به خود جلب کرده است به خصوص دو رویداد قابل لمس که اولی افزایش نرخ دلار نیما به نزدیکی ۴۰ هزار تومان است که خیلی زودتر از آنچه فکر میکردیم در حال تحقق یافتن است و دیگری اتفاقیست که به شکل ناملموس و نامشهود زیر پوست معاملات بورس کالا و صندوقهای طلا شاهد هستیم در مورد بورس کالا دیروز شاید بعد از مدتها بود که برخی محصولات فولادی در قالب رقابت قرار گرفتند و حتی چند وقتیست که شاهد افزایش تقاضا برای گواهی شمش و این موارد وابسته به دلار هستیم همیشه و همواره در اکثر رویدادها این بازارهای کالایی بودند که قبل از هر تحرکی واکنش خاص را نشان دادند
این موضوع بارها و بارها تکرار شده و به نظر این بار هم تحرکات بازارهای کالایی و تحرکات نرخ نیما در سامانه نشان میدهد آن سیاست سرکوب ارز آرام آرام در حال تعدیل شدن است و اتفاقاً شاید منطقیترین سیاست طی ماههای گذشته در همین حوزه پیاده شده است
این موضوع در کنار گزارشها میتواند چشم انداز آتی بازار را اندکی بهبود بخشیده و در واقع شجاعت خریداران را افزایش دهد که البته معتقدیم اگر بازار و جریان نقدینگی باز هم به این شرایط و این اتفاقات بیتفاوت باشد نشان میدهد مسیر سخت و دشواری در پیش داریم و زمستان سرد در پیش است.
اما حرف از صندوقهای طلا و این ابزارها شد نکاتی به ذهن میرسد که باید یادآوری کنیم طی روزهای گذشته و به خصوص در دو هفته اخیر حجم این صندوقها افزایش پیدا کرده و تقاضا برای آن صعودی بوده است و نکته جالب این است که در بسیاری از این صندوقها کد خریدار درشت و جریان پول قوی بوده که از این موضوع و این جریانات برداشتهای متفاوتی میتوان داشت. اولین برداشت این است که نگاه تورمی که برای حفظ ارزش دارایی خود تلاش میکند با توجه به سختی تهیه دلار حرکت به سمت این صندوقها را پیش گرفته و در این مسیر گام برداشته است. نگاه این خریداران به صندوقها میتواند از دید تحلیلگران نگاه مهم و قابل توجهی باشد و حتی سهامداران نیز میتوانند از این ابزار برای حضور در بازارهای ارزی و پوشش بخشی از تورم دلار استفاده کرد و آن را در دستور کار خود داشته باشند
اما بحث امروز ما چیز دیگریست برخی از فعالان این حوزه و این بازار معتقدند از زمانی که موضوع اخذ مالیات از طلای فیزیکی مطرح شد تقاضا برای طلا در بازار چه در قالب صندوقها و چه در قالب گواهی شمش و سکه و ابزارهای دیگر افزایش یافته است این اتفاق دو نکته را برای همگان روشن میسازد نکته اول ابزارهای مالی در همه جای دنیا چرخهایی است که قبلاً اختراع شده و نیاز نیست این ساز و کار باز طراحی شود فقط کافیست کمی فکر و تعقل داشته باشید و به سیستم مدیریت و دست عرضه و تقاضای بازار خلل و خدشهای وارد نکنید و اتفاقاً بستر شفاف این حوزه میتواند شفافیت مالی را افزایش داده و مسیر درست را پیش ببرد.
اما نکته بعد چیزی است که باید تلنگر مسئولان باشد این است که در طول این دو هفته با شنیدن سیاستگذاریهای جدید مالیاتی تقاضا برای ابزارهای مبتنی بر طلا که در نهایت مبتنی بر دلار است افزایش یافت و در واقع این تغییر سیاست باعث شد یک موج کوتاه چرخش دارایی به چشم بخورد با درست یا غلط بودن سیاست مالیاتی کاری نداریم بحث این است که این سیاست گذاری چرخه نقدینگی را هدایت کرد و جهت داد و این جریان پول را که میتوانست به عنوان عاملی مخرب در بازارهای موازی و غیر قابل نظارت حضور داشته باشد به این سمت سوق داد
واقعا سیاستگذاران ما این چیزها را نمیبینند و با خود فکر نمیکنند واضح و روشن است که میتوانید با چراغ سبزهای روشن و اعلام سیاستهای منطقی نقدینگی را از بازارهای مخرب به سمت بازارهای مولد سوق دهید اما یا بلد نیستید یا خود را به کوچه علی چپ زدید و از این منفعت بازارهای موازی هم سود میبرید به هر حال این اتفاقیست که ما هم کشف نکردیم و در همه جای دنیا در جریان است و این دقیقاً همان نقطهای است که معتقدیم سازمان بورس وزارت اقتصاد و انواع و اقسام دستگاههای عریض و طویل دیگر باید با سیاستگذاریهای تشویقی این جریان پول را هدایت کنند که البته در این چهل و چند سال مملکت داری این عزیزان چنین چیزی به چشم نمیخورد و بعید است اصلاً چنین چیزی را شاهد باشیم به مردم با بازارهای مالی و سرمایه اشتی کنند
یک بار سابقه چنین موضوعی در دولت روحانی به وجود آمد و ما شاهد حضور نقدینگی در بازار سرمایه بودیم که به فجیعترین شکل ممکن سر این پول را بریدند و جوری جریان پول را شکنجه کردند که کلاهش هم بیفتد به بازار سرمایه فکر نمیکند … البته چرخه های تورمی و دلاری همیشه کار خود را کرده اند !
بگذریم و سراغ بازار برویم …
بانک های پر پول
در نمادهای بانکی برخی نمادهای این گروه واقعا جذاب شده و در موقعیت های بسیار خوبی قرار گرفته اند
در بانک صادرات امروز شاهد روند مثبت بودیم این سهم در کانال 180 تومانی واقعا جذاب بوده و باعث اقبال خوبی به سهم شده است سهمی که پس از افزایش سرمایه از صرف سهام قصد تجدید ارزیابی خوبی هم دارد وبصادر تا قیمت های 200 و 220 تومان فعلا جای نوسان مثبت دارد
در بانک شهر همچنان سهم در کف قیمتی 1200 تومانی و سقف 1400 تومانی در نوسان بوده و بازدهی مثبت خوبی می دهد سهمی که دارایی های ارزشمندی داشته و شنیده می شود با کمک سود غیر عملیاتی و فروش دارایی هایش امسال 1000 تومان سود خواهد ساخت
بانک تجارت هم درقیمت های 220 تومان خوب حمایت می شود و نشان می دهد پتانسیل های بالایی دارد سهم با صورت های مایل 6 ماهه تلفیقی خود نشان داد امسال سود سازی بالایی داشته و روند میان مدت صعودی قوی دارد
در بین بانکی ها از ونوین شنیده می شود که قابلیت 1550 ریال سود در 9ماهه را دارد و بالای 200 تومان سود می سازد از همین رو در قیمت های فعلی او را جذاب می بینیم .
در این گروه قبلتر از گزارش خوب احتمالی در وسینا صحبت کرده بودیم . در این گروه وشهر را هم زیرنظرداشته باشید هم دارایی محور گونه هم بنیادی میتواند یک نوسان بدهد
پالایشی ها حمایت می شوند
در نمادهای پالایشی شاهد حمایت های خوبی در کف قیمتی سهام این گروه هستیم ثبات نسبی قیمت های جهانی نفت سبب شده تا همچنان برای 9 ماهه هم بازار انتظار سود سازی های مناسبی از سهام این گروه را داشته باشد
شبندر با نوسانات مثبت از سطوح 1000 تومان سعی در برگشت روند دارد تعدیل مثبت سود سهعم در 6 ماهه و شایعات خوب در خصوص سود سازی بالا در 9 ماهه سبب شده تا باز بازار انتظار یک نوسان 10 الی 20 درصدی را از این غول پالایشی داشته باشد
شپنا حمایت قوی و معتبری در سطوح 820 تومان ساخته است این سهم پالایشی تا سطوح قیمتی 900 الی 920 تومان جای نوسان مثبت را دارد شرایط بنیادی این سهم ایده ال بوده و همچنان حاشیه سود بالای گازوییل کمک زیادی به سود سازی خوب سهم می کند
شتران را باید نوسان گیری کرد خرید در کف قیمتی 420 تومانی و فروش در سطوح قیمتی 460 تومان می تواند برای این سهم ایده ال باشد سهمی که شرایط بنیادی خوبی داشته و امسال سود سازی بالای 100 تومانی خواهد داشت میزان سود محقق شده در 9 ماهه کمک زیادی به روند سهم خواهد کرد
ساختمانی های لیدر
در نمادهای ساختمانی همچنان فشار تقاضا را شاهد هستیم ساختمانی هایی که اوضاع و احوال بسیار خوبی داشته و همچنان گردش نقدینگی بالا در این سهم سبب شده تا ساختمانی ها در شرایط مساعدی قرار بگیرند
وساخت به سمت سطوح قیمتی 260 تومان در حرکت است این سهم با عبور از قیمت های 240 تومان با حجم بالا نشان داد پول قوی وارد سهم شده است وساختی که وضعیت معاملاتی خوبی داشته و رشد قیمتی ادامه داری خواهد داشت
ثغرب به تارگت 1600 تومانی نزدیک شد سهمی که به نظر می رسد شکست این سطوح برایش سخت باشد اما اگر بتواند از این سد قیمتی عبور نماید تا قیمت های 1800 الی 2000 تومانی رشد خواهد کرد ثغربی که شرایط خوبی داشته و عمدتا به واسطه ورود نقدینگی قابل توجه با اقبال همراه شده است
ثالوند بار دیگر به قیمت های محدوده 1400 تومان باز خواهد گشت و فرصت نوسان بسیار خوبی را ایجاد می کند این سهم در شرایط خوبی قرار داشته و توان رشد قیمتی و برگشت روند را مجددا تا سطوح 1600 الی 1650 تومان خواهد داد سهمی دارایی محور که وضعیت بنیادی خوبی هم پشت روند نوسانیش قرار دارد
دارویی ها در نوسان
در نمادهای دارویی شاهد روند نوسانی خوبی بودیم دارویی هایی که پتانسیل های خوبی داشته و بعضا هم سود سازی بالا و هم تجدید ارزیابی دارند
دکوثر به حمایت 1100 تومانی واکنش نشان داد و کمی مثبت شد اگر بنا به برگشت روند باشد سهم تا سطوح 1200 الی 1250 تومان برگشت خواهد زد سهمی که البته کف حمایتی بسیار قویش سطوح 1000 تومان است
گزارش فروش عالی را از دارویی فارابی شاهد بودیم سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و گمانه زنی سود 700 الی 800 تومانی برای امسال و سود 1000 تومانی برای سال اینده را دارد فارابی هم خود شرکت و هم زیر مجموعه هایش حسابی متحول شده است در صورت توان شکست مقاومت فعلی 3600 تومانی سهم تارگت 4200 تومانی خواهد داشت
کی بی سی به حمایت خوبی رسید سهم بار دیگر از سطوح 1800 تومان توان برگشت روند خوبی را دارد سهمی که به واسطه قراردادهای جدید وارداتی به خصوص واکسن های خاص با جهش فروش و سود سازی همراه خواهد شد
چهارگوشه بازار
بترانس سعی دارد تا به سطوح قیمتی بالای 300 تومان پیشروی نماید این سهم وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و هم فروش و سود خود شرکت و هم زیر مجموعه ها تحولات اساسی داشته است این سهم کف قیمتی 260 و مقاومت 320 تومانی داشته و مدتی است در این رنج در نوسان است
پترول برنامه فروش 30 درصد سهام پتروشیمی صدف را دارد شنیده می شود این شرکت پتروشیمی با 90 درصد پیشرفت کار مالکیت عمده اش در اختیار پترول است و پترول با فروش 30 درصد سهام این شرکت به هلدینگ خلیج فارس قصد تامین مالی برای سایر پروژه های خود را دارد پترولی که اهداف میان مدتی خوبی دارد. به نظر 350 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده است .
فولاد هرمزگان سود بالایی را در گزارش افزایش سرمایه خود پیشبینی کرده است و سال های اینده سال جهش سود سازی این سهم فولادی محسوب می شود هرمز فعلا دو هدف قیمتی 420 و 460 تومانی را در پیش روی خود داشته و ارام اما مثبت پیش می رود
بین گروه پتروشیمی دیروز شپدیس و زاگرس را خوب خریدند و به نظر این نشان میدهد هر دو گزارش های خوبی را دارند از شپدیس بالای 9500 ریال در تحقق سود و چشم انداز نزدیک 4هزار تومانی در سود شنیده می شود این خبرخوبی است که کم کم و نرم نرم قیمت شپدیس را به 20 نزدیک میکند . در زاگرس هم همینطور شایعه شده به اندازه 6 ماهه اول در 3 ماهه سوم سود ساخته
در دارویی ها دامین پاییز خوبی را پشت سر گذاشت و با فروش ۱۰۰ میلیارد تومانی در آذر، جمع درآمد این فصل را به ۳۶۴ میلیارد تومان رساند. به این ترتیب در نهایت شرکت در نه ماهه ۱۰۳۳ میلیارد تومان درآمد شناسایی کرد که ۴۳ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال بود. در بازه فصلی نیز این شرکت عملکرد خوبی داشت و ۱۱ تومان سود در بهار و ۲۱ تومان سود در تابستان محقق کرده است. از منظر نموداری سهم همچنان با سقف اردیبهشت ماه فاصله ۲۲% دارد و منفی های سهم با هدف ۶۵۰ تومان جذاب به نظر می رسد.
سپید هم در کنار سیمرغ شرایط خوبی دارد . سپید در آذرماه موفق به شناسایی درآمد بیش از هزار میلیارد تومانی شد که علاوه بر رشد ۱۸ درصدی نسبت به میانگین فروش ماهانه، بیشترین مبلغ فروش شرکت محسوب می شود. در نهایت جمع فروش شرکت در پاییز به ۲۸۹۶ میلیارد تومان رسیده، عددی که در فصل قبل ۲۶۴۱ میلیارد تومان گزارش شده بود. برآورد می شود حاشیه سود ناخالص شرکت برای پاییز رشد کند و حدود 46 تومان ( با سرمایه جدید ) سود به ازای هر سهم محقق کند. با دید بنیادی منفی های سهم گزینه خوبی است.
در بین سهم ها اخابر و همراه شرایط بدی نداشتند . افت عجیبی را در این مدت داشت و اصلاح کرد نمیدانیم چه خبر بود ولی افت خوبی نبود و اگر هنوز به سهم اعتقاد دارید و بحث افزایش سرمایه را جدی می دانید که صد البته هنوز خبر مبتنی بر لغو و یا تغییر ان شنیده نشده است با دید میان مدت خرید اخابر در قیمت های منفی بد نیست در همراه نیز در آذر به فروش 4104 میلیارد تومانی رسید. مجموعا در پاییز 12290 میلیارد تومان فروش داشته که تقریبا مشابه تابستان بوده است. سهم در یک هفته اخیر افت قیمتی داشت و مجدد به قیمت 550 تومانی رسید. شرکت اخیرا افزایش نرخ 34% تعرفه اینترنت دریافت کرده و باید منتظر تاثیر این افزایش بر گزارشات ماهانه شرکت در ماه های آتی باشیم. برای شرکت در سال جاری 110 تومان سود به ازای هر سهم برآورد می شود و سهم در محدوده نسبتا ارزنده ای قرار دارد. بسیار کم ریسک است
از پارسان بارها و بارها صحبت کرده بودیم حالا تقسیم سود دارد و بعد هم افزایش سرمایه میدهد با دید کمی صبر و نگهداری بیش از 6 ماه خرید پارسان خوب است این را هم بگوییم اولین شرکتی که در بازار بخواهد تجدید بدهد و سریعترین زمان ممکن پیش می رود همین پارسان است
و در پایان امروز پالایشی ها را خوب خریدند . دوباره به اخر ماه و موعد گزارش ها نزدیک شدیم و پالایشی ها بازی همیشگی را دارند . به نظر با توجه به صحبت های دیروز و شرایط خاص بازار احتمالا شبندر حوالی 1750 و 1700 ریال سود ر 9ماهه داشته باشد و شپنا هم اعداد خوبی را می سازد . گزارش شتران هم خوب خواهد بود و بازی فعلا روی این 3 سهم می چرخد . به نظر شبندر این بار لیدر شدهو جریان سود 2100 2200 ریالی برای کل سال برای او متصور هستیم . اثرات خوب این عدیلات را به زودی در این گروه می بینیم . خود صندوق پالایشهم در این قیمت ها و این شرایط جالب است و میتواند مورد توجه باشد. بازی بازار روی شپنا شبندر شتران است و پالایش را هم خوب میخرند


